Tottakai mä tehdasasetukset tiedän ja sen että niillä pääse alkuun. Ne kun on siksi että laitteet saadaan päivitettyä ajantasalle.
Edelleenkin tuntuu että et oikeasti ymmärrä useampaakaan termiä.
Tehdasasetuksethan on vain se säädöt siinä laitteessa eikä se itse softa tai ajurit. Tehdasasetukset on sitä että vaikka Windowsissa on kaikki seuranta oletuksena päällä. Ne on ne asetukset, jotka on laitettu tehtaalla. Ja ne asetukset on siinä laitteessa joko fyysisesti tai softassa.
Tehdasasetukset eivät siis missään maailmassa ole sama asia kuin softa/ohjelmisto tai ajurit.
Pyytäisin oikeasti tarkistamaan nuo termit että voitaisiin edes puhua samoista asioista.
Ja se alkuperäinen softa ja muu on kyllä siksi siellä että laite tai ohjelmisto ylipäänsä toimii. Nurinkurista ajatella että perusohjelmisto on olemassa vain jotta se saatetaan ajan tasalle. Mietipä nyt itsekin hetken tuota asiaa. Eihän sen tarkoitus ja olemassaolo voi olla se
Ja tietenkin sitä ohjelmistoa korjataan eli päivitetään myöhemmin tai tarpeen mukaan. Väittäisin että on olemassa kuitenkin laitteita, joita ei edes voi päivittää ja niissä on softa sisällä. Tästä nyt yksinkertaisimpana esimerkkinä nyt vaikka sähköhammasharja.
Kyse on siitä että tehdasasetuksilla tulee niin paljon ongelmia että voidaan puhua toimimattomasta laitteesta. Oletko pelannut esim. näytönohjaimella jossa on tehdasasetukset? Onnea yritykseen.
Et edelleenkään puhu samasta asiasta tai ole ymmärtänyt asiaa. Minä en väittänyt että päivittämättömällä ohjelmistolla on järkevää tehdä yhtään mitään. Minä kirjoitin että, toisin kuin väitit, eivät laitteet lakkaa täysin toimimasta jos niitä ei päivitä ja että laitteissa on perustoiminnat olemassa jo ilman päivityksiä. Näytönohjaimen tapauksessa se näyttää kuvan. Se on perustoiminnallisuutta, jota ymmärtääkseni aktivoinnin tarvitsevassa levyasemassa ei ole koska se ei tee edes yksinkertaisia asioita ilman aktivointia.
Ei tuon eron ymmärtäminen pitäisi kauhean vaikeaa olla.
Vielä rautalankaa: päivittämätön laite toimii edes jotenkin, aktivoimaton ei toimi minkään vertaa.
Vielä se myös että tuo tulkintasi "toimimattomasta laitteesta" on typerä. Toimimaton on toimimaton: se ei toimi. Se että "tulee paljon ongelmia" ei ole sama kuin toimimaton laite, sillä ongelmallinenkin laite toimii edes jotenkin.
Mikäli tässä aletaan noin vapaasti tulkitsemaan asioita niin ei ihme että "päivitys" onkin ajuri tai ohjelmisto eikä niiden muokkaustiedosto.
Edit: Unohtui täydentää: se sinun konsoli toimii "tehdasasetuksilla" siksi koska ostat sen valmiiksi päivitettynä kaupasta. Jokainen satsi joka tulee tehtaalta ulos niihin ajetaan se viimeisin järjestelmäversio+ajurit sisään ennen pakettiin laittoa.
Niin? Missä kohtaa en olisi ymmärtänyt sitä että laite voidaan toimittaa joko 1.0-versiolla tai siihen voidaan valmiiksi päivittää uudempi systeemi? Se ei millään lailla muuta niitä asioita, joita olen jo kirjoittanut eikä ole sanomisieni kanssa ristiriidassa mitenkään.
Sitä paitsi on ihan sama mikä versio ohjelmistosta laitteessa on. Se on silti ohjelmisto eikä se muutu päivitykseksi. Päivitys on yhä ja edelleen se muokkaustiedosto, joka muuttaa olemassaolevaa ohjelmistoa, tehden siitä siis uuden version. Kun päivitys on tehty niin esimerkiksi 1.02 muuttuu 1.03:ksi. Se ei muutu "päivitykseksi" vaan ohjelman versioksi 1.03.
Sinun siis yhä pitäisi ymmärtää että päivitys on päivitys eikä laitteen ohjelmisto tai ajuri. Se muuttaa sitä ohjelmistoa mutta ohjelmisto ei muutu "päivitykseksi" kun päivitys asennetaan.
Toki myönnän että arkikielessä voisi puhua vaikka että "onko tämä se päivitys", jos vaikka peliohjaimesta on uudempi ja vanhempi versio. Mutta sitten taas puhutaan vielä yleisemmin että "onko tähän ladattu/asennettu/ajettu päivitykset sisään", mikä selvästi viittaa siihen että olemassaolevaan lisätään jotain. Ja sitä se päivittäminen siis ytimeltään on: olemassa olevan muokkaamista.
Meillä on ehkä muutenkin eri näkemykset tehdasasetuksista. Mulle se tarkoittaa sitä raakaversiota jossa ei ole edes käyttöjärjestelmää asennettuna vaan pitää biosin kautta aloittaa koneen päivitys.
Meillä on "eri" näkemys siitä johtuen että sinä tulkitset asioita niin vapaalla tyylillä että kissakin on koira vain koska tulkitsijalle se tarkoittaa sitä
Ihan oikeasti: se että "sinulle" joku on jotain ei tee siitä faktuaalisesti sitä. Google oikeasti kertoisi parissa sekunnissa sinulle samat asiat mitä olen yrittänyt sanoa, joten aika turhaa tällainen selittely perusasioista.
Mulla on kerran käynyt näin ja levyaseman kanssa vielä. Mulla oli joskus pitkään hyllyssä ylimääräinen levyasema jonka päätin eräänä päivänä asentaa koneeseen. Siinä kävi niin että kone ei tunnistanut koko asemaa. Syy oli se että koneen muut osat/järjestelmä oli päivitetty niin pitkälle että ne eivät olleet enää yhteensopivia kyseisen levyaseman kanssa. Ne eivät tunnistaneet tehdasasetuksilla olevaa levyasemaa. Formatoin siis käyttöjärjestelmän ja lykkäsin aseman kiinni kun koko kone oli tehdasasetuksilla. Sen jälkeen kone hyväksyi aseman ja sain päivitettyä kaikki taas ajantasalle. Kelpaako tämä esimerkiksi? Kyseessä on harvinainen tilanne mutta tällaisia jekkuja tulee vastaan mitä enemmän lykkäät päivityksiä.
Pakitetaanpa vähän alkuperäiseen aiheeseen. Kyse oli siitä että onko komponentissa tai softassa edes perustoimintoja vai onko se täysin "mykkä". Tuossa esimerkissäsi tuntuisi olevan taas kyse yhteensopivuusongelmasta, joten jos olisit laittanut levyaseman yhteensopivaan koneeseen, olisi se toiminut ilman mitään muutoksia koska siinä on perustoiminnot olemassa.
On muuten erittäin outo homma että levyasema vaatisi "käyttöjärjestelmän" formatointia (jossa tarkoitat varmaan kovalevyn tai SSD: formatointia). Mihin levyasema vaatii muka formatointia? Ymmärtäisin jos kyse olisi kovalevystä tai SSD-levystä. Mikäli taas tarkoitat sellaista, niin huomaa taas miten olet termeistä sekaisin ->
Mikä on LEVYASEMA
Jos kyse siis on ssd- tai kovalevystä niin niiden kanssahan on normaalia että eivät toimi jos on väärät asetukset biosissa tms. Usein nuo saa toimimaan myös ihan Windowsin levynhallinnan kautta. Vähän epäilen tuota että levyaseman (mitä sillä nyt siis tarkoitatkaan) toimiminen vaatisi kaiken nollaamista mutta toisaalta joskus kaikenlaisia aivopieruja voi tulla vastaan. Tuosta voisi lukea enemmänkin että mikä homma kyseessä jos jaksat avata. Uskoisin olevan aika marginaalinen poikkeus koska en usko että mikään valmistaja haluaa komponenttiaan noin vaikeaksi asentaa - tai sitten on jäänyt joku helpompi vaihtoehto hoksaamatta.
Kai myös ymmärrät että osa minun kritiikkiäni on juuri se että laitteista puuttuu tai on niin puutteellinen oletusohjelmisto ettei niillä voi tehdä mitään ilman jotain järjestelyitä? Sinä siis nimenomaan tuet kritiikkiäni tuolla esimerkillä. Minä kun haluaisin että ne laitteet, softat ja muut toimisivat mahdollisimman sulavasti jo suoraan paketista. Tuo sinun tapauksesi on malliesimerkki laitteesta ja tilanteesta, johon en halua. Siis siitä että en voi vain laittaa laitetta kiinni ja tehdä sillä sitä mitä sen pitää tehdä, vaan minun pitää formatoida, asentaa ja päivittää koko tietokone uusiksi että saan levyaseman kiinni. Painajaismainen skenaario. Vaihtoehto olisi se, mitä minä haluan: laite kiinni ja hommat jatkuu.
Sonyn levyaseman aktivointi on siis käytännössä pieni juttu mutta se on periaatteen tasolla juuri tuota ylimääräistä, joka tulee sen "kiinni ja toimii"-idean tielle. Se on periaatteeltaan samaa kuin tuo esimerkkisi turha säätö. Ja juuri sitä minä olen tässä kritisoinut.
Anteeksi vain mutta musta vaikuttaa nyt siltä että sinä et ole ihan sisäistänyt sitä mitä päivitys tarkoittaa. Vain osan siitä.
Edelleen se oet sinä, jolla on käsitteiden ymmärtämisessä tai erittäin vapaassa tulkinnassa ongelmia
Ensinnäkin mä ole missään väittänyt että laitteet ovat tyhjiä komponentteja.
Enkä minä väittänyt että olisit väittänyt. Minä kysyin sitä. Siellä oli kysymysmerkki koska kuvauksesi asiasta tuntuu siltä kuin kuvittelisit ettei laitteissa ole mitään eloa tai toimintaa ennen päivityksiä.
Kuten yllä sanoin mä tiedän tehdasasetukset ja jos käyttöjärjestelmä on asennettu koneeseen valmiiksi niin siinä on myös se suht. ajantasantainen käytöjärjestelmä ohjelmistoineen yms.
Tehdasasetukset jo kommentoinkin ylempänä mutta asetukset ja käyttis on tosiaan eri asia. Käyttiksessä ne (tehdas)asetuksetkin on eikä niin että tehdasasetukset on muka itse käyttis, ajuri tai softa.
Puhekielessä voidaan toki tässäkin kohtaa sanoa esim. "onko tämä tehdasasetuksilla", mikä meinaa että se on sellaisessa kunnossa, jossa se oli tehtaalta tullessaan. Se taas voi vaihdella paljonkin laitteiden kesken mitä se käytännössä tarkoittaa.
Tehdasasetukset on kuitenkin termi jonka voi yleistää ehkä niin että se on tuote siinä kunnossa, missä se tulee tehtaalta. Ei ole mitään yhtä ainoaa tehdasasetusta, joka pätee kaikkiin tuotteisiin. Osassa on vain perustoiminnot ja osassa on kaikki sitä myöten valmiina että ei tarvitse kuin ottaa tuote esiin ja alkaa käyttämään sitä.
Se ongelma kuitenkin - ettei unohdeta - on se jos edes perustoiminnot eivät toimi suoraan paketista.
Mutta joka kerta kun sä asennat uuden ohjelmistoversion, korjauspatchin, ajurin jne. ne ovat kaikki päivityksiä yhtä kaikki. Päivittäminen on laaja käsite ja se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä että sä pidät koneesi ajantasalla.
Niin, päivitykset ovat päivityksiä. Versionumero muuttuu. Se ei tee koko ohjelmistosta tai softasta "päivitystä", koska päivitys tarkoittaa tiedostoa, joka tuo asian ajantasalle.
Erikseen tietysti poikkeukset, joissa koko tuote on "päivitys", eli vaikka se v2-malli ohjaimesta. Tosin senkin pohjana on se aiempi versio, joten vain muuttuneet osat on lopulta sitä "päivitystä".
Päivittäminen ei ole laaja käsitys. Se on hyvin yksinkertainen ja selvä käsite, eikä minulla ole sen ymmärtämisessä ollut mitään ongelmia.
Ja huoh. vaan takaisin.

Sähän tuon asian tähän keskusteluun toit. Mä vain vastasin siihen.
Jos jaksaisit lukea keskustelua taaksepäin niin olen lähinnä reagoinut, vastannut ja viitannut asioihin, joita muut ovat jo sanoneet.
Minä en siis (muistaakseni) ole ollut se joka retroilun on tuonut mukaan koska en sitä itse harrasta. Olen kuitenkin kommentoinut siihen oman näkemykseni.
Se "huoh" oli siellä sen vuoksi että jouduin kirjoittamaan samat asiat moneen kertaan kun et ole selvästikään lukenut aiempia viestejä.
No tästä nyt saatetaan päästä siihen mitä mä alunperin hain. Miksi me ei puhuta siitä miksi konsolit pitää aktivoida? Miksi tämä levysema on nyt joku pahempikin juttu? Levyaseman aktivointi on about 1-2 minuutin homma. Se tehdään samaan osoitteeseen kuin se konsolinkin aktivointi ja se on sillä selvä. Sitä tuskin tarvitsee toista kertaa tehdä.
Niin eli sinäkin lopulta pääsit yli niistä esimerkeistä ja tajusit että ongelma on periaatteessa eikä retropelaamisessa ja tuossa keskustelun käynnistäneessä levyasemassa, joka toimii lähinnä esimerkkinä ja uhkakuvana siitä, mitä tässä on kritisoitu? Ihan kiva jos pääsit suunnilleen samalla sivulle
Se, miksi konsolien aktivoimisesta ei puhuta on selvä: sille keksii loogisia syitä. Levyaseman aktivoinnille on yritetty pyöritellä erinäisiä syitä mutta mitään yhtä ilmiselvää ei ole löytynyt kuin vaikka konsolin aktivoimiselle.
Ja taas mennään toistoon. Levyaseman aktivointi ei ole käytännössä mikään ongelma. Se on sekuntien juttu, oletettavasti. Ongelma on siinä että laitteita toimitetaan toimimattomana ja ne vaativat erinäisiä aktivointeja, parituksia, tilejä tai muuta toimiakseen. Levyaseman tehtävä on yksinkertainen: lukea levyä. Sen ei minun järkeni mukaan pitäisi olla toiminto, joka vaati mitään aktivointeja.
Kirjoitin jo jokin aikaa sitten, että vaihtoehdot parittamiselle voivat olla vielä ikävämpiä käyttäjälle. Kuinka moni olisi valmis tämän sijaan lisäämään pelilevyjen kopiosuojausta, joka on ainakin aiemmin aiheuttanut merkittäviä ongelmia (esim. pelit eivät aina toimineet kopiosuojauksen vuoksi, kopiosuojaus rikkoi aseman jne.) ja pelien fyysisten kopioiden aktivointia niin, että yhdellä kopiolla voi olla vain yksi käyttäjä? Onko siis Sonylla mitään järkevää vaihtoehtoa suojata omaisuuttaan ja yhteistyökumppaneiden omaisuutta? Olisivatko pelaajat valmiita maksamaan merkittävästi enemmän laitteista, ettei niitä tarvitse aktivoida?
Minä yhä olen hukassa sen suhteen että miten se levyaseman deaktivointi suojaa Sonya? Hakkerit voivat yhtä lailla tutkia levyasemaa sen aktivoinnin jälkeenkin, joten missä kohtaa se syy aktivoinnille tulee? Nyt voivat tuon aktivoinnin tekemiä muutoksiakin tutkia kun saavat infon sekä ennen että jälkeen aktivointia ja voivat verrata mikä on muuttunut.
Jos siis uhka on nuo tyypit, jotka tuota tekevät ja osaavat, niin en vain tajua että miten se aseman deaktivointi voi tuon tason tyyppejä estää?
Yhtä hyvin se suojaus voisi siis olla konsolissakin tai muulla tapaa toteutettu.
Missä ja milloin on ollut ongelmia että kopiosuojaus rikkoisi aseman :O Tai peli ei ole ollenkaan toiminut? Onko tuo muka oikeasti vähemmän marginaalinen ongelma kuin levyasemaa ties minne yhdistävät hämärähemmot?
En myöskään nyt hoksaa että miten levyaseman suojaus liittyy pelien suojaukseen? Olen koko ajan ymmärtänyt että levyaseman deaktivointi on joko A) estämään levyaseman käyttö muualla kuin PS5:lla tai B) estämään muiden laitteiden käytön levyaseman tilalla. Tai sitten mitä todennäköisimmin molempia.
Pelit tulevat yhtälöön vasta kun levyasema tai konsoli on hakkeroitu tms.
Siinä vaiheessa kun konsoliin tai levyasemaan on saatu sisään piraatteja ajava systeemi, on ihan turha enää miettiä pelilevyjen suojausta. En siis näe tuossa sellaista yhteyttä että noita voi jotenkin käsitellä saman "ongelman" sisällä.
Kovin on oman navan ympärillä pyörinyt tämä keskustelu ja sen pohjalta mennään mikä itsestä tuntuu järkevältä. Kaupassa on kuitenkin kaksi osapuolta, joiden molempien edut pitää huomioida. Aika monet pelaajille kivat jutut ovat johtaneet siihen, että osaavissa käsissä niillä tehdään merkittävää harmia konsolinvalmistajille ja pelintekijöille. Siksi esimerkiksi konsoleiden nettikäyttö on niin rajoittunutta ja pleikkariin ei enää saa asennettua Linuxia.
Oman navan ympärillähän kaikki tapahtuu. Yrityksilläkin. Yhä on paljon ainakin minua askarruttavia seikkoja, joiden kautta en koe että sitä Sonyn hakemaa suojaa olisi pakko toteuttaa juuri tällä tavalla. En minä muuten ole suojauksia vastaan, en vain näe että tuo on edes millään lailla kauhean suojaava systeemi ja perustelut siihen jo kirjoitinkin. Nyt tuntuu että tuollaiset käytännöt vain haittaavat rehellisiä kuluttajia.
Ja tähdentääkseni taas: ei se levyaseman aktivointi käytännössä haittaa mitään. Käytäntönä ja yleistyessään kuitenkin ärsyttää jos/kun laitteita tarkoituksellisesti rampautetaan jonkin kytköksen taakse.
Ehkä paras käytännön esimerkki turhasta tauhkasta on tv:n käyttöönotto. Ei taida voida enää vain ottaa paketista esiin, laittaa virrat päälle ja alkaa katsoa ohjelmia vaan täytyy hyväksyä sopimuksia, asettaa tilejä, nettejä ja pahimmassa tapauksessa yhdistää johonkin valmistajan tiliin. Sitten vasta pääsee etsimään kanavat ja asettamaan muut asetukset.
Tämänlaistako me kaivataan ja hyväksytään lisää vain siksi että valmistajan etu on huomioitu?
Ehkä olisi sitten parempi, ettei pleikkarille myytäisi optista asemaa? Siihenhän tämä lopulta johtaa, jos ymmärrystä ei riitä myös valmistajan tarpeille. Periaatevalituksen seurauksena tulee siis ihan oikeita ongelmia helposti. Taloustieteessä on sellainen hyvä käsite kuin vaihtoehtoiskustannus. Tietyn valinnan vaihtoehtoiskustannus kertoo, mistä valinnan tehnyt päätöksentekijä joutuu luopumaan, kun hän päättää käyttää rajallisia voimavarojaan valitsemansa vaihtoehdon toteuttamiseksi (Wikipedia).
Vaihtoehtoiskustannuksen lisäksi on olemassa käsite "vaihtoehto". Onko suojaus levyasemassa ainoa, toimivin ja paras vaihtoehto vai oliko se vain se mihin on päädytty? Estääkö se lopulta paljoa tai mitään enemmän kuin suojaus konsolissa? Oliko se pakko toteuttaa juuri näin?
Mikäli puhutaan vaihtoehtoiskustannuksista niin joku toinen tapa olisi voinut olla myös halvempikin. Mistäpä tuon tietää. Sonylle ja yleensä valmistajille on varmasti mieluista ja hyödyllistä yhdistää ja parittaa käyttäjiä laitteisiin mahdollisimman paljon, joten se on heille helppo valinta. Ei välttämättä paras tai edes tarpeellinen.
Tästä tuli mieleen tuoreehko uutinen itärajan läheisyydestä missä puhelimet ja yhteydet eivät enää toimi 3G-verkon alasajon seurauksena. Ilmeisesti siellä on ihmisillä riittävästi vanhaa rautaa joka tukee vain 3G:tä. Asia on hieman eri, mutta liittynee tähän tangentiaalisesti.
En tiedä miltä kantilta tätä katsot mutta nuokin puhelimet silti toimivat muilta osin. Ei ne menetä kaikkea toiminnallisuuttaan, vain nuo verkkoa tarvitsevat. Kai niillä voi yhä pelata offline-pelejä, ottaa ja katsella kuvia jne. jne.
Pointtini siis oli että perustoiminnallisuudet olisi laitteessa ilman päivityksiä tai yhteyksiäkin.
Vasta hain muuten lapselle puhelimen ja resetoitiin se. Onneksi ei vaatinut tilejä ja muita vaan pystyin testaamaan ilman mitään yhteyksiä mihinkään. Hyvä esimerkki siitä mitä olen kuuluttanut: laitteen perushommat toimii ilman että tarvitsee säätää, ladata, aktivoida tai yhdistää mitään. Ja kyseessä kuitenkin puhelin, jonka idea on olla yhteydessä ja täynnä tilejä. Siitä mallia levyasemaan, jonka ainoa tehtävä on lukea levyjä - formaattia, joka nimenomaan on paikallinen eikä tarvitse yhteyksiä ja aktivointeja mihinkään.
Jokatapauksessa levyaseman aktivointia enemmän mua kuitenkin huolestuttaa yleinen digitalisaatio ja siihen liittyvät tietoturva-sekä yksityisyysongelmat.
Nämä mainitsemasi ongelmat ikään kuin sisältyvät tuohon aktivoimiseen, paritukseen, tileihin ja muuhun, joista tuo levyasema siis on toiminut esimerkkinä. Hyvä jos olet kuitenkin tulossa samoille sivuille kanssamme.