Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Laitteiden pakollinen nettiaktivointi - Mikä on liikaa?

Mitä sillä aktivoinnilla tavoitellaan ja/tai estetään?
Croppasin muun vauhkoamisen mutta voisiko asia olla todella näin yksinkertainen kuin @Doctor Pepper asian ilmaisee:
"Sonylla on ihan erityinen intressi siihen, ettei käyttäjä pääse pyörittämään levyjä millä tahansa vehkeellä. Se on mm. osa laitteen suojausta väärinkäytöltä."

Tuottajan näkövinkkelistähän tuo on erittäin järkeekäypää. Semminkin kun on iso tekijä elokuva-alalla myös.
Toki voidaan kauhuskenaariot sotkea tuohon myös halutessaan
 
Croppasin muun vauhkoamisen
Olisiko mahdotonta keskittyä asian kommentointiin eikä mennä henkilöllisyyksiin? Varsinkin kun tuo "vauhkoaminen" tuntuu aina syntyvän lähinnä siitä kun tekstiä on paljon ja/tai kun ei satu olemaan samaa mieltä. Tästä olen aiemminkin maininnut että tekstiä tulee eikä se varsinaisesti meinaa että olisin erityisen vauhkona.

Senkin myönnän että onhan tekstini usein melkoista ajatusvirtaa, jota voisi tiivistää. Mutta ei sitä siinä hetkessä usein ehdi tai jaksa.

Helpommalla päästäisiin kun jokainen pyrkisi keskittymään itse asiasta puhumiseen.

voisiko asia olla todella näin yksinkertainen kuin @Doctor Pepper asian ilmaisee:
"Sonylla on ihan erityinen intressi siihen, ettei käyttäjä pääse pyörittämään levyjä millä tahansa vehkeellä. Se on mm. osa laitteen suojausta väärinkäytöltä."
Niin, huomioin kyllä tuon tekstissäni ja esitin siihen(kin) liittyen useamman kysymyksen. Toistan siis vielä: mitä tuolla aktivoinnilla pyritään ehkäisemään tai saavuttamaan? Minkä tasoinen uhka todella on se että joku värkkää oman levyaseman tilalle? Onko levyaseman oletuksellinen brickaaminen ja sen toimintojen palautuksen vaatima pakkoaktivointi todella ainoa keino estää nuo uhkat? Eikö suojausta ja estoja olisi loogisempi lisätä konsoliin eikä levyasemaan, jota ne kikkailijat eivät siis edes käytä jos todella pyrkivät omia vehkeitään siihen kylkeen laittamaan?

--

Hmm... Tai siis, hetkinen. Olen ehkä ajatellut tätä asiaa nyt pelkästään konsolin ja levyaseman kannalta. Ja sen että konsoliin laitettaisiin jokin ei-virallinen levyasema kiinni.

Tuo suojaus levyasemassa on siis tarkoitettu sitä varten että joku pistäisi sen kiinni muualle kuin konsoliin, eli vaikka tietokoneeseen? Hmm... Nyt tuossa alkaa olemaan jo jotain järkeä. En tosiaan ajatellut tätä hommaa kertaakaan tuolta kannalta vaan ajatukset oli vain tuossa konsoli-hommassa.

Tähänkin toki voisi yhä poimia tuon kysymykseni siitä että onko nettiaktivointi tosiaan ainoa tai paras ratkaisu tuohon. Vähän epäilen että ei mene kauaa kun tuo saadaan rikottua. Uskoisin että joku konsolille yksinomaan tehty oma liitäntä estäisi homman paremmin.

Mutta joo, kyllähän tuossa nyt on jo enemmän järkeä vaikka en yhäkään silti kauheasti arvosta sitä että yhä enemmän laitteet ja palvelut siirtyvät erinäisten kytkösten taakse. Eli on sitä tiliä, paritusta, aktivointia ja bonuskorttia joka paikassa.

Sitäkin voisi pohtia että miksi Sonya haittaa jos joku ostaa siltä levyaseman ja käyttääkin sitä muualla kuin konsolilla? Eikö se ole yhtä lailla myyntiä kuin konsolille ostettunakin? Minusta tuo levyaseman hinta ei ainakaan sellainen ole että kenenkään kannattaa alkaa sitä erikseen millekään laitteelle ostamaan. Tai sitten en tiedä mitä vastaavat vaikka pc:lle maksaa.

Uusi kysymys siis taas: onko Sonyn PS5-levyasema todella sellainen laite että se kannattaisi ostaa ja pyrkiä yhdistämään vaikka pc:ehen? Onko se uhka levyaseman käyttämisestä "väärällä" laitteella tosiaan niin kova että ne asemat täytyy olla "deaktivoituina" myyntipaketissa ja toimivat vain kun aktivoituina pelikonsolin kyljessä?
 
Viimeksi muokattu:
Uskoisin että joku konsolille yksinomaan tehty oma liitäntä estäisi homman paremmin.
Sellainen siinä periaatteessa onkin, ts. purkuvideoiden perusteella levyasema yhdistetään PS5:een jollain epästandardilla liittimellä. Voi silti olla, että se on pohjimmiltaan vaan SATA-liitin Sonyn bastardoimassa muodossa.

Uusi kysymys siis taas: onko Sonyn PS5-levyasema todella sellainen laite että se kannattaisi ostaa ja pyrkiä yhdistämään vaikka pc:ehen?
Mielestäni ei ole.
 
Kuvitellaan nyt tilanne että joku saa sen erillisen ps5 aseman toimii peeceel, nii mitä hyötyä siitä nyt olisi? Tuskin sillä nyt mitään ps5 pelejä kuitenkaa pääset pelaa vaa se on ihan vaa 4k bluray asema. Tai että joku saa toimimaan jonkun made in taiwan halvan bluray aseman pleikalla, jotenkin epäilen sitäkin että tuskin siinä nyt ps5 pelit toimis. Tätä varmaa siel sonyl pohditaan ehkä? Että näin varmistetaa että se virallinen asema toimii siinä vehkeessä missä kuuluukin ja se aktivointi varmistaa sen.
 
Voisiko tarkoitukseen räätälöity optinen asema olla jonkinlainen tietoturvariski itse PS5:lle? Pystyisikö sellaisella esim ajamaan koodia mistä PS5 ei tykkää? En minä tiedä :D Tämä on vähän tällaista korkealentoista tuumailua
 
Voisiko tarkoitukseen räätälöity optinen asema olla jonkinlainen tietoturvariski itse PS5:lle? Pystyisikö sellaisella esim ajamaan koodia mistä PS5 ei tykkää? En minä tiedä :D Tämä on vähän tällaista korkealentoista tuumailua
Pystyisi. Konsoli luulisi sitä tavalliseksi bluray-asemaksi, vaikka todellisuudessa se olisi kovalevyn (tms.) sisältämä asema täynnä piraattipelejä yms.
 
Viimeksi muokattu:
Voisiko tarkoitukseen räätälöity optinen asema olla jonkinlainen tietoturvariski itse PS5:lle? Pystyisikö sellaisella esim ajamaan koodia mistä PS5 ei tykkää? En minä tiedä :D Tämä on vähän tällaista korkealentoista tuumailua

Pystyisi. Konsoli luulisi sitä tavalliseksi bluray-asemaksi, vaikka todellisuudessa se olisi kovalevyn (tms.) sisältämä asema täynnä piraattipelejä yms.

Jos tuollainen onkin/olisikin uhka, niin miten se Sonyn oman levyaseman deaktivointi siihen auttaa? :D

Yhä se siis se suojaus pitää nimenomaan olla siinä konsolin päässä.

Eli jos siis ps5:n virallista levyasemaa ei kannata käyttää muilla laitteilla, niin mitä hyötyä sen deaktivoinnista nyt sitten on? Eikö tässä käyty jo useampi tapaus läpi enkä minä ainakaan näe tuossa logiikkaa. Tuossa hetken siis ehdin ajatella että logiikka olisi ollut se, etteivät halua levyasemaansa esimerkiksi modattavan pc-käyttöön mutta jos/kun sekään ei ole vaivan arvoista, niin palataan taas siihen kysymykseeni:

Mitä uhkia sillä menettelyllä torjutaan tai mitä hyötyä siitä on? Älkääkö pliis sanoko että "päivitykset" tai muuta jo moneen kertaa hoettua. Ne voi hoitaa samalla tapaa kuin vaikka ohjaimenkin kanssa.
 
Jos tuollainen onkin/olisikin uhka, niin miten se Sonyn oman levyaseman deaktivointi siihen auttaa? :D

Yhä se siis se suojaus pitää nimenomaan olla siinä konsolin päässä.

Eli jos siis ps5:n virallista levyasemaa ei kannata käyttää muilla laitteilla, niin mitä hyötyä sen deaktivoinnista nyt sitten on? Eikö tässä käyty jo useampi tapaus läpi enkä minä ainakaan näe tuossa logiikkaa. Tuossa hetken siis ehdin ajatella että logiikka olisi ollut se, etteivät halua levyasemaansa esimerkiksi modattavan pc-käyttöön mutta jos/kun sekään ei ole vaivan arvoista, niin palataan taas siihen kysymykseeni:

Mitä uhkia sillä menettelyllä torjutaan tai mitä hyötyä siitä on? Älkääkö pliis sanoko että "päivitykset" tai muuta jo moneen kertaa hoettua. Ne voi hoitaa samalla tapaa kuin vaikka ohjaimenkin kanssa.
Meinaan ettei PS5 SATA(?) portti mihin optinen asema asennetaan suostu toimimaan lainkaan ilman tuota 'paritusta' ja PS5 itse olisi näinollen 'suojassa' mahdollisilta portin väärinkäytöksiltä :) Tämähän on pelkkää spekulaatiota tietysti :)

Eli ehkä levyasemaa ei ikinä olekaan deaktivoitu vaan PS5 SATA(?) portti on (tai ehkä molemmat?) ja aktivoituu kun hyväksytty laite on siihen kytketty ja pariteltu?
 
Onko nyt niin että peliharrastus tuhoutuu sen takia että yksi levyasema pitää aktivoida netin kautta? Aikana jolloin ei pääse edes lääkäriin ilman nettiä? Hitto soikoon meillä on yksinpelejä joita ei edes pysty pelaamaan ilman jatkuvaa nettiyhteyttä.

Mulla kaatui eilen peli (ja sen mukana 4 tuntia peliaikaa) sen takia koska windows alkoi herjaamaan siitä etten ollut kirjautunut OneDrive:en. Ja OneDrive ei edes liity mitenkään kyseiseen peliin. Mutta koska Microsoft on Microsoft, mun on pakko pyörittää koneellani ohjelmistoja joilla en tee yhtään mitään mutta ne syö tehoja ihan helvetisti. Ja sen lisäksi aiheuttavat ongelmia muiden ohjelmistojen toiminnassa. Esim: pelien.
Siitä huolimatta mun peliharrastus ei ole loppunut vaikka voisihan tämä joskus olla vähän helpompaakin.
 
Ei ole. Juuri tämän takia ketjun otsikointi on huono, koska se ajaa tämän keskustelun jatkuvasti kohti kahta harhapolkua:

1) Kaikilla on netti, boomer get over it
2) Sonyn levyasema tuhoaa peliharrastuksen

Peliharrastus ei tuhoudu yhden valmistajan optisen aseman nettiaktivoinnista. Yleistyessään tällainen käytäntö kuitenkin luo yhden pullonkaulan lisää tulevaisuuden retropeliharrastukseen, kun laitteiden fyysisen lahoamisen lisäksi pitää vielä huomioida täysin kuluttajan ulottumattomissa olevan aktivointipalvelimen tilanne. Aiemmissa laitesukupolvissa komponenttien suunniteltua käyttötarkoitusta on turvattu raudan kautta. Ropellihatut keksivät jossain vaiheessa tällaiseen tilanteeseen ratkaisun, mutta miksi sellainen ongelma täytyy alunperin edes luoda ratkaistavaksi?
Joo mä olin vähän sarkastinen tuossa yllä. Mä en ole nyt ihan varma mitä tarkoitat tuolla retropelijutulla. Siis estääkö levyaseman aktivointi retropelaamisen? Jos näin niin miten? Toimisiko ne retropelit siinä asemassa ilman aktivointia mutta aktivoinnin jäälkeen ne eivät sitten toimisi vai miten tuo pitäisi ymmärtää?
Mun käsittääkseni sillä aktivoinnilla paritetaan se asema sen konsolin kanssa. En tiedä mitä tekemistä sillä on retropelaamisen kanssa.
Luulen että kyseessä on ihan sama asia kuin levyasemallisissa versioissa jossa se "aseman aktivointi" tapahtuu samalla kun koko konsoli aktivoidaan.
Sitä kutsutaan päivitykseksi.
Tästä palataankin siihen mielenkiintoiseen kysymykseen, että missä ihmisten kipuraja menee näiden erilaisten aktivointien / verkkopakotusten / bonuskortti- ja käyttäjätilivaatimusten kanssa? Itse ainakin olisin paljon kiinnostuneempi tästä kysymyksestä kuin näistä toistuvista "lol asut sä isoisän kellarissa"-tyyppisistä heitoista.
Tämä on muuten hyvä kysymys.
 
Meinaan ettei PS5 SATA(?) portti mihin optinen asema asennetaan suostu toimimaan lainkaan ilman tuota 'paritusta' ja PS5 itse olisi näinollen 'suojassa' mahdollisilta portin väärinkäytöksiltä :) Tämähän on pelkkää spekulaatiota tietysti :)
Mutta missä kohtaa tätä skenaariota tarvitaan levyaseman deaktivointi ja mitä sillä estetään? Jos siis se olisikin konsolin liitin, jossa on jotain estoja tai muuta.

Minä siis olen sitä mieltä että se esto ihan hyvin voi (ja pitää) olla konsolissa eikä levyasemassa.

Tässä on jo jonkun aikaa pyöritelty asiaa nimenomaan siltä kannalta että miksi juuri se levyasema pitää olla "mykkä" ilman aktivointia kun ne suojaukset, estot ja muut on loogisempaa olla konsolin päässä.

Eli ehkä levyasemaa ei ikinä olekaan deaktivoitu vaan PS5 SATA(?) portti on (tai ehkä molemmat?) ja aktivoituu kun hyväksytty laite on siihen kytketty ja pariteltu?
Niin no voihan se tosiaan noinkin (ehkä, kenties) olla mutta uutisoinnin perusteella saa sen kuvan että nimenomaan levyasema aktivoidaan käyttöön.

Ja toisaalta oli se miten tahansa päin niin ei se poista sitä että laite ei ns. suoraan paketista toimi.

Siinä kohtaa minä siis yhä ihmettelen koska esimerkiksi ohjain vaatii vielä enemmän päivityksiä jne. ja se kyllä toimii suoraan paketista. Palataan siis taas siihen ihmetykseen että miksi levyasema vaatii erikoisjärjestelyn.

Onko nyt niin että peliharrastus tuhoutuu sen takia että yksi levyasema pitää aktivoida netin kautta? Aikana jolloin ei pääse edes lääkäriin ilman nettiä? Hitto soikoon meillä on yksinpelejä joita ei edes pysty pelaamaan ilman jatkuvaa nettiyhteyttä.
Aika hyvä tuo esimerkki nettiyhteyttä vaativista yksinpeleistä. Nimittäin yksi niistä huolista ja ongelmista näitä pakkoaktivointeja kohtaan on juuri se että tällaiset yhdistämiset ja aktivoinnit lisääntyvät.

Ei yksi levyaseman aktivointi ole käytännössä mitään mutta missä menee raja tällaisten suhteen? Sitä olen kysynyt jo useamman kerran tässä keskusteluketjussa.

Olen myös miettinyt, etsinyt ja kysynyt jotain loogista perustelua tuolla käytännölle mutta nyt vaikuttaa että ainakin ulkopuolisen on vaikea tuolle mitään selkeää perustelua hoksata. Ihan kuten yksinpelien nettipakollekaan.

Mulla kaatui eilen peli (ja sen mukana 4 tuntia peliaikaa) sen takia koska windows alkoi herjaamaan siitä etten ollut kirjautunut OneDrive:en. Ja OneDrive ei edes liity mitenkään kyseiseen peliin. Mutta koska Microsoft on Microsoft, mun on pakko pyörittää koneellani ohjelmistoja joilla en tee yhtään mitään mutta ne syö tehoja ihan helvetisti. Ja sen lisäksi aiheuttavat ongelmia muiden ohjelmistojen toiminnassa. Esim: pelien.
Siitä huolimatta mun peliharrastus ei ole loppunut vaikka voisihan tämä joskus olla vähän helpompaakin.
Aika hauska että ongelma oli nimenomaan jokin ohjelmisto tai ohjelmistot, jotka pakottavat asioihin ja yhteyksiin :D

Windows ja OneDrive kun on juurikin sellaisia tapauksia että käyttäjän pitää hyväksyä asiat, joita ohjelmisto tekee koneellesi. Ihan sama tarvitseeko tai haluaako niitä itse. Ja juuri tuota en kaipaa: ylimääräisiä ja pakotettuja asioita.

Ei ole. Juuri tämän takia ketjun otsikointi on huono, koska se ajaa tämän keskustelun jatkuvasti kohti kahta harhapolkua:

1) Kaikilla on netti, boomer get over it
2) Sonyn levyasema tuhoaa peliharrastuksen
Tuon otsikon voisi tosiaan muuttaa kun siihen on jo useamman kerran viitattu suoraan.

Ei ole kauhean hyvä että jo otsikko ohjaa keskustelijoita sivuraiteilla ja/tai tiettyyn asenteeseen.

Tästä palataankin siihen mielenkiintoiseen kysymykseen, että missä ihmisten kipuraja menee näiden erilaisten aktivointien / verkkopakotusten / bonuskortti- ja käyttäjätilivaatimusten kanssa? Itse ainakin olisin paljon kiinnostuneempi tästä kysymyksestä kuin näistä toistuvista "lol asut sä isoisän kellarissa"-tyyppisistä heitoista.
Tämä kysymys ja pohdinta on tosiaan se kaiken ydin, johon ei ole kukaan juurikaan vastannut. Se on käynyt selväksi että levyaseman aktivointi ei se raja selvästikään enemmistölle(?) ole. Mutta mikä sitten olisi? Ehdottelin jo ainakin hammasharjaa: onko ihan ok että se on mykkä niin kauan että sen aktivoi käyttöön? Minusta ei todellakaan ole. Ja jos joku vastaa samoin, niin miksi sitten levyaseman kohdalla asia onkin eri? Onko kyse vain siitä että se on kiinni laitteessa, jossa yhteydet ja tilit on oleellinen osa kokemusta ja käyttämistä? Ja jos näin, niin miksi sen varjolla on silti ok pakottaa samaa myös laitteelle, jossa sille ei (näin kuluttajan mutuilun kannalta) ole tarvetta?

Mä en ole nyt ihan varma mitä tarkoitat tuolla retropelijutulla. Siis estääkö levyaseman aktivointi retropelaamisen? Jos näin niin miten? Toimisiko ne retropelit siinä asemassa ilman aktivointia mutta aktivoinnin jäälkeen ne eivät sitten toimisi vai miten tuo pitäisi ymmärtää?
Aktivoimattomuus estää. Joillain keräilijöillä on tapana ostaa laitteita avaamattomina kokoelmiin, joten ne voi jossain vaiheessa päätyä täysiksi turhakkeiksi jos se aktivointipalvelin ei enää toimi. Siihenkin on helppo ratkaisu vain avata paketti ja aktivoida laite ajoissa mutta sitten menee se avaamattoman paketin idea.

Jos tuo koko konsepti kuulostaa "keinotekoisen" vaikealta tms. niin ei selvästikään pääse sisään keräilijän maailmaan. Minä en tuon tasoinen keräilijä itse ole, enkä varsinkaan ostaisi laitteita vain jemmaan, mutta ymmärrän kyllä tuollaisenkin toiminnan.

Mutta en koe että tuo vuosikymmenten päässä mahdollisesti oleva marginaalinen ongelma on se, jonka kautta tätä pakkoaktivointia kannattaa käsitellä :D

Mun käsittääkseni sillä aktivoinnilla paritetaan se asema sen konsolin kanssa. En tiedä mitä tekemistä sillä on retropelaamisen kanssa.
Luulen että kyseessä on ihan sama asia kuin levyasemallisissa versioissa jossa se "aseman aktivointi" tapahtuu samalla kun koko konsoli aktivoidaan.
Sitä kutsutaan päivitykseksi.
Ei. Paritus, aktivointi ja päivitys ovat kaikki eri asioita. Niitä voi tehdä ristiin ja yhdellä kertaa jne. mutta kyllä ne on käytäntöinä ihan eri asioita.

Näin minä noiden erot tiivistäisin:

Paritus: laitteet, tilit tai ohjelmat yhdistetään/liitetään toisiinsa.
Aktivointi: laite, tili tai ohjelmisto tai sen toiminnallisuus aktivoidaan tai otetaan käyttöön. Saatetaan laite tai palvelu toimintaan. Tehdään passiivisesta aktiivinen.
Päivitys: laitetta tai palvelua muokataan tai korjataan.

Sonyn levyasema on siis deaktivoitu. Se ei toimi ilman aktivointia. Luultavasti (vai tiedettävästikin?) se myös paritetaan aktivoinnin yhteydessä konsoliin. Päivityksiä siihen voi tulla myös samassa yhteydessä mutta luultavasti niitä tulee myös erikseen. Nämä kaikki on tosiaan erillisiä asioita, jotka voi tietysti hoitaa yhdellä rykäisyllä.

Tämä on muuten hyvä kysymys.
Hyvä kysymys, jonka olen esittänyt jo varmaan ainakin kolmessa eri otteessa ja johon ei ole tainnut tulla yhtään vastausta :D
Aiemmissa tai nykyisissä Playstation-konsoleissa asemaa ei aktivoida käyttäjän toimesta erikseen. Päivityksillä voidaan saada lisäominaisuuksia (PS5:lla voi pelata PS4-pelejä) tai vaikkapa vakautta, mutta peruskäytön pitäisi onnistua ilman päivityksiä.
Selkein tapa ymmärtää ero käytännössä (jos sitä ei siis muuten jo hoksaa) olisi ottaa nykyinen eli alkuperäinen levyasemallinen PS5-malli kaupan hyllyltä, laittaa levy sisään ja kokeilla lukeeko se levyä. Sen jälkeen voi ottaa sen uuden version, jossa on erillinen/irrotettava levyasema ja tehdä saman. Ja kaikki tämä siis ilman nettiyhteyksiä eli offlinessä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ei halua aktivoida levyasemaansa, niin tottakai voi mennä helposti ihan vaan ilman sitä. Digidigi. Giggity.
 
Nettiaktivoinnin kritisointi koskee lähinnä sitä että laite olisi joskus retroa ja sitä ei voisi sitten enää käyttää. Jotenkin tuntuu että PS5 ei tule koskaan kunnollista retrolaitetta. Ei nämä nykyajan elektroniikka vehkeet ole tehty kestämään jos niitä verrataan vaikkapa vanhoihin nindentoihin enkä muutenkaan jaksa nähdä että PS5 tulisi koskaan mitään kunnollista retrolaitetta, kyllä ne vanhat pelit pelataan silloin pilvestä.
 
Ketjun otsikko pitäisi olla "Onko tuleva PS5 levyaseman aktivointi tarpeellinen?". :D
Otsikosta riittäisi sen alku: laitteiden pakollinen nettiaktivointi. Näin voitaisiin tarvittaessa keskustella muustakin aiheen alle menevästä.

Jos ei halua aktivoida levyasemaansa, niin tottakai voi mennä helposti ihan vaan ilman sitä. Digidigi. Giggity.
En kyllä muista että kenelläkään olisi ollut ongelma se etti halua aktivointia tehdä.

En kuitenkaan enää jaksa samoja asioita tähän kirjoittaa mutta sieltä ne löytyy jos haluaa lukea.
Nettiaktivoinnin kritisointi koskee lähinnä sitä että laite olisi joskus retroa ja sitä ei voisi sitten enää käyttää. Jotenkin tuntuu että PS5 ei tule koskaan kunnollista retrolaitetta. Ei nämä nykyajan elektroniikka vehkeet ole tehty kestämään jos niitä verrataan vaikkapa vanhoihin nindentoihin enkä muutenkaan jaksa nähdä että PS5 tulisi koskaan mitään kunnollista retrolaitetta, kyllä ne vanhat pelit pelataan silloin pilvestä.
Ei kun nettiaktivoinnin kritisointi koskee ihan yleisesti netti- ja muita kytköksiä, joista tämä levyasemakin on vain esimerkki. Keskustelu ehkä lähti siitä mutta ei tässä ole pelkästään levyasemaan edes keskitytty.

Se retroilu-esimerkki on aika marginaalinen homma tässä mutta aina vain siihen tartutaan. Eikö ihmiset osaa tarttua kuin konkreettisiin juttuihin vai miksi keskustelu pyörii jatkuvasti vain käytännön ja konkreettisten asioiden ympärillä?
 
Paritus: laitteet, tilit tai ohjelmat yhdistetään/liitetään toisiinsa.
Aktivointi: laite, tili tai ohjelmisto tai sen toiminnallisuus aktivoidaan tai otetaan käyttöön. Saatetaan laite tai palvelu toimintaan. Tehdään passiivisesta aktiivinen.
Päivitys: laitetta tai palvelua muokataan tai korjataan.
Ja miksi laitetta muokataan ja korjataan? Jotta laitteet, tilit tai ohjelmistot toimivat yhdessä. Eli se päivitetään yhteensopivaksi. Se on ihan sama tietokoneellakin kun ostat siihen uusia osia niin ei ne sellaisenaan ala toimimaan. Ne pitää päivittää netin kautta toimivaksi. Voihan sitä kutsua myös parittamiseksi tai aktivoinniksi. Sama asia.
Aktivoimattomuus estää. Joillain keräilijöillä on tapana ostaa laitteita avaamattomina kokoelmiin, joten ne voi jossain vaiheessa päätyä täysiksi turhakkeiksi jos se aktivointipalvelin ei enää toimi. Siihenkin on helppo ratkaisu vain avata paketti ja aktivoida laite ajoissa mutta sitten menee se avaamattoman paketin idea.
Mä en tiedä kuka ostaa levyasemia hyllynkoristeeksi mutta luulen että aika marginaalinen porukka tulee olemaan. Jos sitä pakettia ei nyt voi edes avata niin ihan oma moka jos 20 vuoden päästä jää tärkeä päivitys saamatta.
Aika hauska että ongelma oli nimenomaan jokin ohjelmisto tai ohjelmistot, jotka pakottavat asioihin ja yhteyksiin :D

Windows ja OneDrive kun on juurikin sellaisia tapauksia että käyttäjän pitää hyväksyä asiat, joita ohjelmisto tekee koneellesi. Ihan sama tarvitseeko tai haluaako niitä itse. Ja juuri tuota en kaipaa: ylimääräisiä ja pakotettuja asioita.
Tästä samaa mieltä. Otin kyseisen esimerkin siksi että on isompiakin harmeja kuin joku levyaseman päivitys. Tää levyasemakikkailu vertautuu vaivalloisuudessaan johonkin näytönohjaimen ajurien asentamiseen. Ei se sen isompi asia ole.
 
Jos mennään nyt ihan juurille.

Tuottaja ei varmasti ole laittanut mitään online aktivointeja vain 'luodakseen ongelman' kuten jossain yllä mainittiin vaan siihen on varmasti heillä ihan oikeasti joku syy.

Itse alan kallistumaan suuntaan että validoidaan rauta mikä kytketään PS5 rautaan. Väärinkäytösten välttämiseksi. Minusta ihan järkevä syy, ja toistaiseksi ainoa mitä tulee mieleen.
 
Jos mennään nyt ihan juurille.

Tuottaja ei varmasti ole laittanut mitään online aktivointeja vain 'luodakseen ongelman' kuten jossain yllä mainittiin vaan siihen on varmasti heillä ihan oikeasti joku syy.

Itse alan kallistumaan suuntaan että validoidaan rauta mitä kytketään PS5 rautaan. Väärinkäytösten välttämiseksi. Minusta ihan järkevä syy, ja toistaiseksi ainoa mitä tulee mieleen.
Tämähän se syy taitaa loppujen lopuksi olla.
 
Ja miksi laitetta muokataan ja korjataan? Jotta laitteet, tilit tai ohjelmistot toimivat yhdessä. Eli se päivitetään yhteensopivaksi. Se on ihan sama tietokoneellakin kun ostat siihen uusia osia niin ei ne sellaisenaan ala toimimaan. Ne pitää päivittää netin kautta toimivaksi. Voihan sitä kutsua myös parittamiseksi tai aktivoinniksi. Sama asia.
Ne eivät edelleenkään eikä todellakaan ole sama asia :D

Ensinnäkin laitteita ja ohjelmistoja muokataan tai korjataan monestakin syystä. Update on nimensä mukaisesti ajan tasalle tuomista. Sen ei tarvitse liittyä yhteensopivuuteen mitenkään vaan ihan vain siihen että laite tai ohjelmisto ylipäänsä toimii oikein ja halutulla tavalla. Päivitykset siis yleensä ottaen muokkaavat asiaa suuntaan tai toiseen (yleensä parempaan) mutta nykyisin voisi kai jo sanoa että "haluttuun suuntaan" koska joskus myös käyttäjien toivomia juttuja poistetaan päivityksillä.

On erittäin omituinen tulkinta väittää päivityksen olevan asia, joka vaaditaan että laite toimisi ja että laitteet "ei toimisi sellaisenaan". Meinaatko siis että ne myytäisiin täysin tyhjinä? Kyllä minun ostamissani tavaroissa on perustoiminnot ja jokin softa ollut yleensä valmiina. Niitä sitten tietysti nykyajan tapaan korjataan ja muokataan mutta on aikamoista väittää että päivityksiä muka vaaditaan että laitteet saa toimivaksi.

Sitä paitsi nekin softat ja asiat mitä vaikka pc:lle ladataan että laitteet toimii, on ihan vain ajureita tai laitteen ohjelmistoa. Ei välttämättä päivityksiä, jotka taas ovat noiden mainittujen asioiden muokkaustiedostoja tai ajan tasalle tuotuja versioita.

Mä en tiedä kuka ostaa levyasemia hyllynkoristeeksi mutta luulen että aika marginaalinen porukka tulee olemaan. Jos sitä pakettia ei nyt voi edes avata niin ihan oma moka jos 20 vuoden päästä jää tärkeä päivitys saamatta.
Et tiedä vaikka jo kirjoitin että keräilijät? Kirjoitin myös jo että kyse on marginaalisesta ongelmasta ja porukasta sekä omasta valinnasta. Kaikki tuo siis oli jo minun tekstissäni aiemmin.

Plus se, että ymmärrän harmituksen jos sattuu tuollaista harrastamaan.

Tästä samaa mieltä. Otin kyseisen esimerkin siksi että on isompiakin harmeja kuin joku levyaseman päivitys. Tää levyasemakikkailu vertautuu vaivalloisuudessaan johonkin näytönohjaimen ajurien asentamiseen. Ei se sen isompi asia ole.
Never stop the madness ja taas mennään: tähän olen vastannut jo niin moneen kertaan etten edes muista monestiko, mutta tässä vielä kertaalleen:

Kyse ei ole tuosta yhdestä asiasta vaan käytännöstä, jossa laitteet vaativat yhteyksiä, aktivointeja tai vaikka tilejä että ne alkavat toimimaan. Se on se minua vaivaava kulma tässä levyasema-hommassakin.

Kuinka monesti pitää vielä kerrata että levyaseman aktivointi ei ole minulle (ja tuskin kenellekään muullekaan) mikään käytännön ongelma?
Tuottaja ei varmasti ole laittanut mitään online aktivointeja vain 'luodakseen ongelman' kuten jossain yllä mainittiin vaan siihen on varmasti heillä ihan oikeasti joku syy.
Ei missään yllä mainittu että ongelma olisi luotu vain että saadaan ongelma luotua vaan että se on turha lisä hommassa - jos nyt muistan sen kohdan mihin luulen sinun viittaavan.

Sitä oikeaa syytä taas olen yrittänyt täällä huhuilla :D

Itse alan kallistumaan suuntaan että validoidaan rauta mikä kytketään PS5 rautaan. Väärinkäytösten välttämiseksi. Minusta ihan järkevä syy, ja toistaiseksi ainoa mitä tulee mieleen.
Eli palataan siihen mitä jo käsiteltiin eli väärien laitteiden kytkemiseen konsoliin, ja ehkä myös levyaseman kytkemiseen vääriin laitteisiin?

Sehän käsiteltiin jo ja minusta sen lopputulema on se että ne estot ja muut voisi olla konsolissa eikä levyasemassa. Kukaan ei ole osannut perustella miksi se pitää olla levyasemassa ja jos pitääkin, niin miksi juuri tuolla tavalla toteutettuna?
 
Ylös Bottom