Mitä väliä sillä on kuka niistä on alunperin puhunut jos sinä kuitenkin väitit että säädöt = firmwarea. Minä tosiaan puhuin säädöistä siinä kohtaa kun yritin selittää mitä on tehdasasetukset. Kuitenkin ymmärtääkseni "säädöt" on "asetusten" synonyymi.
Mutta ongelma on siinä että keskityt vain pc-puolelta käsin asian käsittelyyn. Minä olen ensimmäisen pc-koneeni kasannut joskus 90-luvun lopussa tai 00-luvun alussa, joten on sitä kokemusta minullakin, jos sillä nyt muka jotain merkitystä tässä aiheessa on.
Se että olet koneita kasannut vaikka 60-luvulta asti ei muuta sitä että puhut termeistä ihan miten sattuu. Ja on todellakin väärin sanoa moniakin sanomistasi asioita, mukaan lukien tuo että "tehdasasetukset on firmwarea".
Samoin tuo lause "komponenteissa on tehdasasetuksena firmware" on todella härö. Eihän "asetus" voi olla firmware. Nämä saisi yhä tarkistettua nopeasti ja helposti googlesta, joten en ymmärrä miksi yhä väkisellä pidät vääristä käsityksistäsi ja tulkinnoistasi kiinni.
Tässä
lainausta "factory resetistä", jossa samalla siis selittyy myös käsitys "tehdasasetukset":
"A
factory reset, also known as
hard reset or
master reset, is a software restore of an electronic device to its original system state"
Siinä mainitaan myös "alkuperäinen systeemin tila". Mikä siis tarkoittaa muutakin kuin pelkän firmwaren tilaa. Laitteessa kun voi olla "alkuperäisessä systeemin tilassa" jo vaikka se käyttiskin valmiina.
Täten siis ei voi yksinkertaistaa että tehdasasetukset = firmwarea koska ne voi ja usein myös on lisäksi softwarea.
Nythän tämä taas häröksi meneekin

Sanot siis että firmware ei ole "softaa" mutta se on "ohjelmistoa"? Mutta mitä se softa taas tarkoittaakaan suomeksi? No ohjelmistoa

Sanot siis että "firmware ei ole ohjelmistoa mutta ohjelmistoa se on".
Tässä on taas varsin oiva esimerkki siitä miten tulkitset tai käsität termejä ihan miten sattuu.
Jos taas yrität kertoa eron laiteohjelmistolle ja muulle ohjelmistolle (jotka molemmat on silti softaa eli ohjelmistoa - sehän sanotaan jo tuossa sinun lainauksessasi) niin ei minulla sen kanssa ole mitään ongelmaa. Sinä vain et tunnu ymmärtävän että tehdasasetukset on todellakin muutakin kuin pelkkä firmware. Turhaan sinä noita eroja siis minulle selität kun ei se sinun väitteesi sillä yhtään oikeammaksi muutu.
Onko tässä kauheasti järkeä keskustella asiasta jos sinulla on ihan perustermit jo näin sekaisin että et tajua että softa on ohjelmiston synonyymi. Sama asia.
Kai tajuat että tällä "ajan säästämisellä", jossa tulkitset ja oiot asioita miten sattuu, olet vain lisännyt tätä turhaa jankkausta?
Väärinymmärretty asia ei muuten voi olla itsestäänselvyys. Se on nimenomaan kaikkea muuta ja päinvastaista.
Itsestäänselvyyksiä, joiden kertomisen syytä en tajua. Mutta on siellä taas asia, joka pitää myös korjata: päivitys EI itsessään ole toimintaa kuvaava sana vaan myös sitä tiedostoa kuvaava sana. Yleisesti puhutaan myös "päivittämisestä", mikä on paljon selkeämpi sana kuvaamaan sitä kun päivitys asennetaan. Esimerkkilause: "Päivitys
(eli tiedosto) on saatavilla ja kun se asennetaan, niin laite/ohjelma päivitetään".
Yhä siis tulkitset ja oiot mutkia niin paljon että se ilmeisesti sotkee noita tulkintojasi, käsityksiäsi jne.
Onko joku väittänyt muuta? Minä taisin nimenomaan kirjoittaa jo jotain tämän suuntaista. Olisiko ollut muodossa "X on päivitetty". Se tarkoittaa ihan samaa asiaa eli että päivitys on asennettu. Päivittäminen = päivityksen asentamista.
Ei tietenkään lakkaa mutta se ohjelmisto tai peli, johon päivitys(tiedosto) on asennettu, ei ole pelkkä päivitys, kuten väitit. Se on päivitetty versio ohjelmistosta. Se ei muuta pelkäksi päivitykseksi. Eikä kaikki softa ole päivityksiä, kuten myös väitit.
Yritän vielä selittää: otat puhelimen tai läppärin kaupasta ja katsot miten erinäiset asetukset on. Esimerkiksi taustakuva on oletus, samoin kuin näytönkirkkaus. Ohjelmistoversio voi olla vaikka 1.0. Ne on kaikki tehdasasetuksia. Eli mm. ohjelmistojen, firmwaren ja käyttiksen versiot ja asetukset niiden sisällä on tehdasasetuksia. Asetuksia ja laitteen "tilaa", joka siinä on tehtaalta tullessaan eli myyntipaketissa.
Joopa joo. En minä olisi tässä huvikseni väitellyt jos et olisi alunperin kirjoittanut sitä mihin olen vastannut. Vai onko ongelma tässäkin se että tarkoituksella jätät oleellisia tietoja pois tai oiot asioissa niin paljon että niistä lauseista tulee jotain ihan muuta?
Kelataanpa nyt hetki noita väitteitäsi ja kirjotuksiasi: Ensin sinä väitit että aktivointi on päivitys, tässä näin:
Sitten ihmettelit etteivät myös ajurit ja laitteen ohjelmistot ole päivityksiä, eli ajattelin niiden sitä olevan:
Ja myöhemmissä vaiheissa kirjoituksiesi perusteella vain firmware ei olisi päivitys. Olet siis nimenomaan antanut ymmärtää että mielestäsi kaikki softa on päivityksiä. Ja että jopa aktivointi on päivitys vaikka sekin termi tarkoittaa ihan muuta.
Nyt siis väität että oletkin koko ajan ollut täysin samaa mieltä ja et olekaan väittänyt asioita, joita olet kirjoittanut? On vähän turhauttavaa keskustelua tällainen.
Eli siinä vaiheessa kun väitit myös aktivointia päivityksessä kaiken muun softan ohessa, olisi minun pitänyt ymmärtää että et oikeasti tarkoitakaan sitä mitä kirjoitat? No joo, on kyllä
ihan selvästi minun kämmini. Huoh.
Pilkkuvirheisiin? Nyt kyllä pyytäisin osoittamaan missä näin olen tehnyt tai ylipäänsäkään tarttunut muuhun kuin asiavirheisiin. En usko että olisin jaksanut vaivaantua korjaamaan mitään äidinkieltä jos tekstin ymmärtää muuten. Väitteesi on täysin tuulesta temmattu. Mutta jos jonkin esimerkin tuosta löydät niin ei minulla ole vaikeuksia nostaa kättä virheen merkiksi. Sitä samaa toivoisi vastakeskustelijaltakin.
Olet myös ymmärtänyt pyrkimykseni väärin. Ei minulla ole tarvetta osoittaa kenenkään olevan täysin väärässä koko asiassa vaan tartun vain niihin kohtiin, joihin minulla on sanottavaa. En ole esimerkiksi koko viestejäsi kritisoinut.
Aika erikoinen esimerkki. Luulisi että jokainen korjaisi noin räikeästi väärän väitteen mutta ilmeisesti se olen vain minä
Jos joku väittäisi että "autot kulkevat bensalla" niin olisi ihan aiheellista muistuttaa tai huomauttaa että niin kyllä, mutta eivät pelkästään sillä. Tietysti tuon huomautuksen tarve riippuu myös kontekstista, joten esimerkkisikin on sellainen että jo tästä voitaisiin tarvittaessa vääntää hetki.
Tärkein syy huomautukselle ja asioihin tarttumiselle on kuitenkin se, jos/kun väite on nostettu argumentiksi tai sen osaksi, kuten sinun tekstissäsi oli tehty. Siellä siis väitit että aktivointi on päivitys, mikä ei pidä paikkaansa, koska päivitys on ihan eri asia. Lyhyesti vielä: aktivointi aktivoi laitteen passiivisesta tilasta, päivitys muokkaa kohdetta jollain tavalla. Toki jos täytyy hiuksia halkoa niin aktivointikin muokkaa kohdetta niin että se aktivoituu mutta jos ymmärtää mitä päivitykset yleisesti tarkoittavat, niin ei aktivoinnissa muuteta mitään, vaan vain ns. avataan laitteen ominaisuudet käyttöön. JA koska kuitenkin tartutaan tähän, niin aktivoinnin OHESSA voi tapahtua myös paritus ja/tai päivitys mutta ne on erillisiä asioita/käytäntöjä.
Alusta olen samaa mieltä mutta liikkumavaran ja vapaan käytönkin suhteen olet kyllä aikamoista ääripäätä koska ymmärryksesi, tulkintasi tai oikomisesi erinäisistä termeistä on niin erilaisia että se sotkee koko keskustelun.
Ei edes haittaa jos asioista puhuu väärillä termeillä jos asian ymmärtäisi mutta sinun hakemaasi tulkintaan on päästy vasta useiden viestien jälkeen. Ja kaikkiko nyt vain sen vuoksi että yritit säästää aikaa oikomalla mutkia niin paljon että (vertauskuvannollisesti) kissatkin on jo koiria.
Kannattaakin miettiä yleistä käyttötapaa ja selkeyden vuoksi vielä käyttää termiä, joka on selkein. Jos siis tarkoitit sanalla "päivitys" sitä toimenpidettä jossa laite päivitetään - etkä päivitystiedostoa - niin olisi helpottanut kaikkien elämää käyttäen termiä "päivittäminen".
Tosin noilla sanoilla on sama "ongelma" myös englanniksi: "update" (se päivitystiedosto), "update" (päivityksen tekeminen) ja sitten vielä "updating" (päivittäminen).
Sitten vielä se että sinä itse kirjoitit mm. lauseen "Firmware ei ole softaa mutta ohjelmistoa se on", jossa on siis firmware tekstisi perusteella sekä ei ole softaa (eli ohjelmistoa) mutta ohjelmisto (eli softaa) se on. On ja ei ole. Onko siis ihme jos tartut tuollaiseen
Siitä huolimatta etten koe keskusteltaessa varsinaisesti tarvetta olla oikeassa, on vähän pöljää nyt yhtäkkiä myöntää että olisin itse ollut samalla tapaa oikomassa mutkia ja tulkitsemassa asioita miten sattuu