Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Laitteiden pakollinen nettiaktivointi - Mikä on liikaa?

Sehän käsiteltiin jo ja minusta sen lopputulema on se että ne estot ja muut voisi olla konsolissa eikä levyasemassa. Kukaan ei ole osannut perustella miksi se pitää olla levyasemassa ja jos pitääkin, niin miksi juuri tuolla tavalla toteutettuna?
Höpsis tässä kukaan mitään ole käsitellyt lopputulemaan saakka kun ei kukaan mistään mitään tiedä :D Arvaillaan vaan. Sony on vain sanonut että pitää olla online aktivointi. Mitä se sitten ihan oikeasti tarkoittaa niin eihän me sitä voida tietää :)

Täällä lisää spekulaatiota mikä tukee omaa arvailuani 'online pairing' syylle (mikä oli siis "väärinkäytösten välttämiseksi".):
 
Viimeksi muokattu:
Sitä oikeaa syytä taas olen yrittänyt täällä huhuilla :D
Ei sitä kukaan pysty antamaan, kun vain Sonylla se tiedetään. :)
Eli palataan siihen mitä jo käsiteltiin eli väärien laitteiden kytkemiseen konsoliin, ja ehkä myös levyaseman kytkemiseen vääriin laitteisiin?

Sehän käsiteltiin jo ja minusta sen lopputulema on se että ne estot ja muut voisi olla konsolissa eikä levyasemassa. Kukaan ei ole osannut perustella miksi se pitää olla levyasemassa ja jos pitääkin, niin miksi juuri tuolla tavalla toteutettuna?
Maallikon silmin kyse on juurikin tämän kaltaisista väärinkäytöksistä. Aktivointi varmaankin pitää olla myös levyasemassa, jotta sitä ei voi pakasta vedettynä kytkeä mihinkään muuhun kuin PS5 konsoliin. Miksikö joku sen jonnekin muualla haluaisi kytkeä? No, mieleen tulee, että aseman "firmistä", osia tai jotain muuta muokkaamalla sillä voitaisiin ajaa jotain muita kuin virallisia PS5 pelejä. En todellakaan ole tällaisessa ekspertti, mutta varmasti piraatit löytäisivät tuosta kaikenlaisia porsaanreikiä.
 
Voiko sen levyaseman myydä aktivoinniin jälkeen eteenpäin vai onko se naitettu siihen pleikkaan aina ja iankaikkisesti?
 
Voiko sen levyaseman myydä aktivoinniin jälkeen eteenpäin vai onko se naitettu siihen pleikkaan aina ja iankaikkisesti?
Tähän löytyy Twitteristä ainakin osittain vastaus. Kun PS5 Slimin palauttaa tehdasasetuksille, niin aseman paritus konsolin kanssa deaktivoituu.

 
Tämän tiedon myötä hieman ivallisesti vastaanotettu huoli aktivointivaatimuksen seuraamuksista onkin askeleen lähempänä realismia. Asemaa ei voi tämän perusteella vaihtaa toiseen konsoliin ongelmitta, eikä kerta-aktivointi ratkaise mahdollisesti jatkossa tulevia ongelmia.
Ja jos haluat myydä konsolisi ja nollaat sen, niin asema deaktivoituu ja taas kerran tarvitaan yhteys palveluntarjoajan palvelimeen. Toisaalta tässä voi myydä aseman yksittäinen jollekin toiselle olettaen tietysti että palveluntarjoajan palvelin on edelleen olemassa vastaanottamassa aktivointipyyntöjä.

Toki kuten aiemmin sanoin niin mikään tästä ei ole ongelma moneen moneen vuoteen, mutta voi joskus tulevaisuudessa olla.
 
Tässä ollaan varmaankin jo keksitty jonkinlainen ikiliikkuja. Se ainoa "järkevä syy" online-parittamiselle (mikä termi...) on nimenomaisesti väärinkäytösten estäminen / DMCA. Mutta edelleenkin nykyiseen PS5-malliin saakka homma on hoidettu rautapohjaisesti. Ja myös PS4 pitää sisällään "vaihdettavan levyaseman", vaikkei sitä ole tehty mekaanisesti yhtä helpoksi kuin tuossa uudessa PS5-mallissa. Verkkoaktivointi ei ole siis mikään ehdoton vaatimus, vaan se on valinta. Toki PS4:n osalta täytyy olla tarkkana, että laite on yhteensopiva aseman vaihtoon.
Mitä jos ne on Sonylla huomanneet että HW pohjainen ratkaisu ei ole varma? :oops:
Ja ottaneet ohjat online ratkaisun kautta omiin käsiin?
 
Ensinnäkin laitteita ja ohjelmistoja muokataan tai korjataan monestakin syystä. Update on nimensä mukaisesti ajan tasalle tuomista. Sen ei tarvitse liittyä yhteensopivuuteen mitenkään vaan ihan vain siihen että laite tai ohjelmisto ylipäänsä toimii oikein ja halutulla tavalla. Päivitykset siis yleensä ottaen muokkaavat asiaa suuntaan tai toiseen (yleensä parempaan) mutta nykyisin voisi kai jo sanoa että "haluttuun suuntaan" koska joskus myös käyttäjien toivomia juttuja poistetaan päivityksillä.

On erittäin omituinen tulkinta väittää päivityksen olevan asia, joka vaaditaan että laite toimisi ja että laitteet "ei toimisi sellaisenaan". Meinaatko siis että ne myytäisiin täysin tyhjinä? Kyllä minun ostamissani tavaroissa on perustoiminnot ja jokin softa ollut yleensä valmiina. Niitä sitten tietysti nykyajan tapaan korjataan ja muokataan mutta on aikamoista väittää että päivityksiä muka vaaditaan että laitteet saa toimivaksi.

Sitä paitsi nekin softat ja asiat mitä vaikka pc:lle ladataan että laitteet toimii, on ihan vain ajureita tai laitteen ohjelmistoa. Ei välttämättä päivityksiä, jotka taas ovat noiden mainittujen asioiden muokkaustiedostoja tai ajan tasalle tuotuja versioita.
Ne ajat ovat jo aikaa sitten menneet jolloin komponentit toimivat sellaisenaan tehdasasetuksilla. Tai no kyllähän ne voi jotenkin toimia mutta helppoa ei tule olemaan ilman päivittämistä. Ja kun lykkäät päivittämistä tarpeeksi kauan niin se laite lakkaa jossain vaiheessa kokonaan toimimasta.
Sitä paitsi nekin softat ja asiat mitä vaikka pc:lle ladataan että laitteet toimii, on ihan vain ajureita tai laitteen ohjelmistoa. Ei välttämättä päivityksiä, jotka taas ovat noiden mainittujen asioiden muokkaustiedostoja tai ajan tasalle tuotuja versioita.
Ajurit ja laitteen ohjelmistot eivät muka ole päivityksiä? Tämä oli mulle uutta.
Et tiedä vaikka jo kirjoitin että keräilijät? Kirjoitin myös jo että kyse on marginaalisesta ongelmasta ja porukasta sekä omasta valinnasta. Kaikki tuo siis oli jo minun tekstissäni aiemmin.

Plus se, että ymmärrän harmituksen jos sattuu tuollaista harrastamaan.
Mä en vain tajua miksi niistä keräilijöistä pitäisi olla huolissaan. Sehän on oma valinta. Jos se "avaamattoman paketin idea" on niin tärkeä niin mitä hittoa sillä aktivoinnilla edes tekee? Nyt tai tulevaisuudessakaan.
Mistä sitä edes tietää toimiiko koko PS5 enää 20-30 vuoden päästä? Sekin kun vaatii aktivoinnin ja ylläpitoa. Jos se toimii niin miksi tämä levyasema ei sitten toimisi? Sehän tulee samalta palveluntarjoajalta, samaan laitteeseen.
Kuinka monesti pitää vielä kerrata että levyaseman aktivointi ei ole minulle (ja tuskin kenellekään muullekaan) mikään käytännön ongelma?
Niin. Tämä on "tikusta asiaa"-tyyppinen keskustelu. Nyt poistun takavasemmalle.
 
Höpsis tässä kukaan mitään ole käsitellyt lopputulemaan saakka kun ei kukaan mistään mitään tiedä :D Arvaillaan vaan.
Ehkä ilmaisin asian epäselvästi mutta tarkoitin että tuota pyöriteltiin jo sen verran että ei nykytiedoin saatu siihen mitään muuta lopputulosta kuin että ei vaikuttaisi olevan järkeä kytkeä levyasemaa johonkin muuhun laitteeseen, joten sen deaktivointi siis yhä tuntuu oudolta.

Sony on vain sanonut että pitää olla online aktivointi. Mitä se sitten ihan oikeasti tarkoittaa niin eihän me sitä voida tietää :)
Me tiedämme sen mikä merkitsee eli että laite ei toimi ilman aktivointia. On oikeastaan toisarvoista mitä siinä (aktivoinnissa) edes tapahtuu koska koko homman pointti on vain saada levyasema käyttöön.

Täällä lisää spekulaatiota mikä tukee omaa arvailuani 'online pairing' syylle (mikä oli siis "väärinkäytösten välttämiseksi".):
Parituskaan ei vaatisi sitä että levyasema on toimimaton ilman sitä. Minulla toimii mm. puhelin ja kuulokkeet erikseenkin vaikka en olisi parittanut niitä. Tietty yhdessä ne ei toimi mutta toiminnallisuudet on kuitenkin olemassa vaikka en ikinä niitä parittaisikaan.

Ei sitä kukaan pysty antamaan, kun vain Sonylla se tiedetään. :)
Ei tietenkään mitään virallista mutta jos näistä asioista tietää niin pystynee varmaan sanomaan että onko tuossa takana jotain oikeita asioita, joita estetään tai joista saa hyötyä.

Maallikon silmin kyse on juurikin tämän kaltaisista väärinkäytöksistä. Aktivointi varmaankin pitää olla myös levyasemassa, jotta sitä ei voi pakasta vedettynä kytkeä mihinkään muuhun kuin PS5 konsoliin. Miksikö joku sen jonnekin muualla haluaisi kytkeä? No, mieleen tulee, että aseman "firmistä", osia tai jotain muuta muokkaamalla sillä voitaisiin ajaa jotain muita kuin virallisia PS5 pelejä. En todellakaan ole tällaisessa ekspertti, mutta varmasti piraatit löytäisivät tuosta kaikenlaisia porsaanreikiä.
Mennään taas tähän että kytkettäisiin levyasema johonkin muualle vaikka sille tuntuisi olevan aika vähän loogisia syitä. Ja miten tuo aktivointi edes estäisi kytkemästä sitä vasta aktivoituna toiseen laitteeseen? :D Saisivat samalla sen aktivoinnin tekemät muutoksetkin sieltä ongittua, joten vielä hyödyllisempää - jos siis siihen pystyvät.

Mutta jos Sony tosiaan pelkää tuollaista niin sitten minä uskon että kyllä ne onkivat ne samat asiat sieltä senkin jälkeen kun se on kerran aktivoitu.

Ne ajat ovat jo aikaa sitten menneet jolloin komponentit toimivat sellaisenaan tehdasasetuksilla. Tai no kyllähän ne voi jotenkin toimia mutta helppoa ei tule olemaan ilman päivittämistä.
Ai jaa? Mitähän laitteita ja komponentteja sinulla sitten on käytössä kun on kuvatun kaltaiset dystopiat jo menossa :D

Minun laitteeni ja komponenttini on ainakin tähän asti olleet toimivia suoraan paketista ilman aktivointeja tai päivityksiä. Puhelimetkin saa asennettua pitkälle ilman mitään yhteyksiä ja niiden koko idea on pistää ne täyteen tilejä ja yhteyksiä :D

Ja totta kai softaa kannattaa ja pitää päivittää. Se on ihan eri asia kuin se ettäkö komponentit tai laitteet ei tekisi yhtään mitään ilman jotain aktivointia.

PS. "Tehdasasetuksilla" tarkoitat selvästi laitteen mukana tulevaa ohjelmistoa/softaa, eli sinäkin kyllä näköjään tiedostat että siellä jotain on valmiina. Ja minä lisään siihen että kyllä ne laitteet kuitenkin yhä perusasiansa hoitavat ilman päivityksiäkin.

Ja vaikka kuinka raakileina olisivat suoraan paketista, niin ainakin ne on ns. aktiivisia ja toimivia laitteita. Ne toimivat. Sillä ei ole väliä miten tai kuinka hyvin kun tuossa levyasema-tapauksessa se ongelma on että (ymmärtääkseni) se ei toimi tai tee yhtään mitään ilman aktivointia.

Ja kun lykkäät päivittämistä tarpeeksi kauan niin se laite lakkaa jossain vaiheessa kokonaan toimimasta.
Kerroppa tämä kaikille jotka porskuttaa vieläkin vaikka jollain ikivanhoilla Windowseilla :D

Esimerkkejä löytyisi varmasti muitakin ja lopulta taitaa vielä olla vähemmistössä laitteet, jotka lakkaisivat täysin toimimasta.

Haluatko antaa esimerkkejä noista laitteista ja komponenteista kun kerran aika ja meno on nykyään jo sellaista?

Vanhoista puhelimistakin lähtee tukia ja ei tule päivityksiä tai muuta mutta perusominaisuudet toimii eikä laite "lakkaa kokonaan toimimasta". Pystytkö oikeasti antamaan yhtäkään esimerkkiä laitteesta joka oikeasti - sanojesi mukaan - lakkaisi kokonaan toimimasta ilman päivittämistä?

Ajurit ja laitteen ohjelmistot eivät muka ole päivityksiä? Tämä oli mulle uutta.
No kannattaa varmaan ensimmäisenä tarkistaa mitä se sana "päivitys" meinaa.

Laitteissa ja ohjelmistoissa on kuitenkin aina joku perusversio sisällä/olemassa. Vähän varmasti pakkokin olla. On kai se jo ihan vaatimuksena että siihen ne päivityksillä ajettavat korjaukset ja muokkaukset saa sitten ajettua. Vai meinaatko että laitteet on ensin täysin tyhjiä ja vasta joku Day One -päivitys lisää sinne jotain?

Ajurin ja ohjelmistonkin kuvaus kannattaa varmaan googlettaa.

Päivitys tosiaan on ihan vain muutostiedosto noihin eli se muuttaa sitä olemassaolevaa softaa jotenkin. Ihan varma en ole että voiko ajureidenkin kohdalla puhua päivityksistä kun yleensä ne ladataan kokonaan uusiksi. Toisaalta niin kai nykyään osa muustakin softasta, joten ehkä enemmän on kiinni siitä miten tekijä sen määrittelee.

Esimerkiksi Windows 11 ei ymmärtääkseni virallisesti ole Windows 10 päivitys - ihan koska haluavat sen identifikoituvat omana tuotteena sen sijaan että se olisi vain päivitys siihen aiempaan. Ja kai siis samaan tapaan kuin Super Mario 2 ei ole ekan Marion päivitys, vaan oma pelinsä. Vaikka sitten kuitenkin selvästi molemmat on "päivityksiä" olemassa olevaan mutta ne vain halutaan markkinoida uutena tuotteena.

Mutta sivu-urilta takaisin: on olemassa ohjelma/softa (joita pelitkin on) ja sitten sen eri versiot. Päivitykset on taas muutostiedostoja, joilla ohjelmaa muutetaan.

Täten ajurit ja ohjelmistot eivät tosiaankaan ole päivityksiä.

Mä en vain tajua miksi niistä keräilijöistä pitäisi olla huolissaan. Sehän on oma valinta. Jos se "avaamattoman paketin idea" on niin tärkeä niin mitä hittoa sillä aktivoinnilla edes tekee? Nyt tai tulevaisuudessakaan.
Huoh. Kun minä en nimenomaan ole huolissani heistä :D Olen kirjoittanut jo useaan otteeseen että en kuulu porukkaan enkä pidä asiaa kuin marginaalisena ja mahdollisena (enkä siis edes välttämättömänä) ongelmana pienelle porukalle. Ja todennut että se todellakin on oma valinta eikä edes omani kun en tuota harrasta.

Sanoin vain että ymmärrän, jos on tuollainen harrastaja. Ja senkin, että ei varmasti ymmärrä tuota ongelmaa jos ei ole harrastaja.

Joten jospa se olisi jo se siitä.

Mistä sitä edes tietää toimiiko koko PS5 enää 20-30 vuoden päästä? Sekin kun vaatii aktivoinnin ja ylläpitoa. Jos se toimii niin miksi tämä levyasema ei sitten toimisi? Sehän tulee samalta palveluntarjoajalta, samaan laitteeseen.
Niin, mistä sitä tietää. Sehän se esimerkin ongelma juuri onkin :D Jos sitä (tai muitakaan) aktivointia ei tarvitsisi tehdä niin asiaa ei tarvitsisi murehtia ja miettiä etukäteen kenenkään.

Niin. Tämä on "tikusta asiaa"-tyyppinen keskustelu. Nyt poistun takavasemmalle.
Sitä se on ehkä jos ei ymmärrä mistä puhutaan. Kyse ei ole nyt pelkästään yhdestä levyasemasta tai retropelaamisesta vuosikymmenten päästä vaan kytköksistä ja aktivoinneista, joita ilman on aiemmin (ja yhä) vastaavissa laitteissa pärjätty.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisköhän mun enää jatkaa? Koitetaan vielä kerran.
Ai jaa? Mitähän laitteita ja komponentteja sinulla sitten on käytössä kun on kuvatun kaltaiset dystopiat jo menossa :D

Minun laitteeni ja komponenttini on ainakin tähän asti olleet toimivia suoraan paketista ilman aktivointeja tai päivityksiä. Puhelimetkin saa asennettua pitkälle ilman mitään yhteyksiä ja niiden koko idea on pistää ne täyteen tilejä ja yhteyksiä :D

Ja totta kai softaa kannattaa ja pitää päivittää. Se on ihan eri asia kuin se ettäkö komponentit tai laitteet ei tekisi yhtään mitään ilman jotain aktivointia.

PS. "Tehdasasetuksilla" tarkoitat selvästi laitteen mukana tulevaa ohjelmistoa/softaa, eli sinäkin kyllä näköjään tiedostat että siellä jotain on valmiina. Ja minä lisään siihen että kyllä ne laitteet kuitenkin yhä perusasiansa hoitavat ilman päivityksiäkin.

Ja vaikka kuinka raakileina olisivat suoraan paketista, niin ainakin ne on ns. aktiivisia ja toimivia laitteita. Ne toimivat. Sillä ei ole väliä miten tai kuinka hyvin kun tuossa levyasema-tapauksessa se ongelma on että (ymmärtääkseni) se ei toimi tai tee yhtään mitään ilman aktivointia.
Tottakai mä tehdasasetukset tiedän ja sen että niillä pääse alkuun. Ne kun on siksi että laitteet saadaan päivitettyä ajantasalle. Kyse on siitä että tehdasasetuksilla tulee niin paljon ongelmia että voidaan puhua toimimattomasta laitteesta. Oletko pelannut esim. näytönohjaimella jossa on tehdasasetukset? Onnea yritykseen.
Edit: Unohtui täydentää: se sinun konsoli toimii "tehdasasetuksilla" siksi koska ostat sen valmiiksi päivitettynä kaupasta. Jokainen satsi joka tulee tehtaalta ulos niihin ajetaan se viimeisin järjestelmäversio+ajurit sisään ennen pakettiin laittoa. Meillä on ehkä muutenkin eri näkemykset tehdasasetuksista. Mulle se tarkoittaa sitä raakaversiota jossa ei ole edes käyttöjärjestelmää asennettuna vaan pitää biosin kautta aloittaa koneen päivitys.
Kerroppa tämä kaikille jotka porskuttaa vieläkin vaikka jollain ikivanhoilla Windowseilla :D

Esimerkkejä löytyisi varmasti muitakin ja lopulta taitaa vielä olla vähemmistössä laitteet, jotka lakkaisivat täysin toimimasta.

Haluatko antaa esimerkkejä noista laitteista ja komponenteista kun kerran aika ja meno on nykyään jo sellaista?
Mulla on kerran käynyt näin ja levyaseman kanssa vielä. Mulla oli joskus pitkään hyllyssä ylimääräinen levyasema jonka päätin eräänä päivänä asentaa koneeseen. Siinä kävi niin että kone ei tunnistanut koko asemaa. Syy oli se että koneen muut osat/järjestelmä oli päivitetty niin pitkälle että ne eivät olleet enää yhteensopivia kyseisen levyaseman kanssa. Ne eivät tunnistaneet tehdasasetuksilla olevaa levyasemaa. Formatoin siis käyttöjärjestelmän ja lykkäsin aseman kiinni kun koko kone oli tehdasasetuksilla. Sen jälkeen kone hyväksyi aseman ja sain päivitettyä kaikki taas ajantasalle. Kelpaako tämä esimerkiksi? Kyseessä on harvinainen tilanne mutta tällaisia jekkuja tulee vastaan mitä enemmän lykkäät päivityksiä.
No kannattaa varmaan ensimmäisenä tarkistaa mitä se sana "päivitys" meinaa.

Laitteissa ja ohjelmistoissa on kuitenkin aina joku perusversio sisällä/olemassa. Vähän varmasti pakkokin olla. On kai se jo ihan vaatimuksena että siihen ne päivityksillä ajettavat korjaukset ja muokkaukset saa sitten ajettua. Vai meinaatko että laitteet on ensin täysin tyhjiä ja vasta joku Day One -päivitys lisää sinne jotain?
Anteeksi vain mutta musta vaikuttaa nyt siltä että sinä et ole ihan sisäistänyt sitä mitä päivitys tarkoittaa. Vain osan siitä. Ensinnäkin mä ole missään väittänyt että laitteet ovat tyhjiä komponentteja. Kuten yllä sanoin mä tiedän tehdasasetukset ja jos käyttöjärjestelmä on asennettu koneeseen valmiiksi niin siinä on myös se suht. ajantasantainen käytöjärjestelmä ohjelmistoineen yms. Mutta joka kerta kun sä asennat uuden ohjelmistoversion, korjauspatchin, ajurin jne. ne ovat kaikki päivityksiä yhtä kaikki. Päivittäminen on laaja käsite ja se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä että sä pidät koneesi ajantasalla.
Huoh. Kun minä en nimenomaan ole huolissani heistä :D Olen kirjoittanut jo useaan otteeseen että en kuulu porukkaan enkä pidä asiaa kuin marginaalisena ja mahdollisena (enkä siis edes välttämättömänä) ongelmana pienelle porukalle. Ja todennut että se todellakin on oma valinta eikä edes omani kun en tuota harrasta.
Ja huoh. vaan takaisin. :) Sähän tuon asian tähän keskusteluun toit. Mä vain vastasin siihen.
Niin, mistä sitä tietää. Sehän se esimerkin ongelma juuri onkin :D Jos sitä (tai muitakaan) aktivointia ei tarvitsisi tehdä niin asiaa ei tarvitsisi murehtia ja miettiä etukäteen kenenkään.
No tästä nyt saatetaan päästä siihen mitä mä alunperin hain. Miksi me ei puhuta siitä miksi konsolit pitää aktivoida? Miksi tämä levysema on nyt joku pahempikin juttu? Levyaseman aktivointi on about 1-2 minuutin homma. Se tehdään samaan osoitteeseen kuin se konsolinkin aktivointi ja se on sillä selvä. Sitä tuskin tarvitsee toista kertaa tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän tiedon myötä hieman ivallisesti vastaanotettu huoli aktivointivaatimuksen seuraamuksista onkin askeleen lähempänä realismia. Asemaa ei voi tämän perusteella vaihtaa toiseen konsoliin ongelmitta, eikä kerta-aktivointi ratkaise mahdollisesti jatkossa tulevia ongelmia.
Asemia voi vaihdella miten haluaa eikä niitä tarvitse deaktivoida resetilllä..
 
Kirjoitin jo jokin aikaa sitten, että vaihtoehdot parittamiselle voivat olla vielä ikävämpiä käyttäjälle. Kuinka moni olisi valmis tämän sijaan lisäämään pelilevyjen kopiosuojausta, joka on ainakin aiemmin aiheuttanut merkittäviä ongelmia (esim. pelit eivät aina toimineet kopiosuojauksen vuoksi, kopiosuojaus rikkoi aseman jne.) ja pelien fyysisten kopioiden aktivointia niin, että yhdellä kopiolla voi olla vain yksi käyttäjä? Onko siis Sonylla mitään järkevää vaihtoehtoa suojata omaisuuttaan ja yhteistyökumppaneiden omaisuutta? Olisivatko pelaajat valmiita maksamaan merkittävästi enemmän laitteista, ettei niitä tarvitse aktivoida?

Kovin on oman navan ympärillä pyörinyt tämä keskustelu ja sen pohjalta mennään mikä itsestä tuntuu järkevältä. Kaupassa on kuitenkin kaksi osapuolta, joiden molempien edut pitää huomioida. Aika monet pelaajille kivat jutut ovat johtaneet siihen, että osaavissa käsissä niillä tehdään merkittävää harmia konsolinvalmistajille ja pelintekijöille. Siksi esimerkiksi konsoleiden nettikäyttö on niin rajoittunutta ja pleikkariin ei enää saa asennettua Linuxia. Ehkä olisi sitten parempi, ettei pleikkarille myytäisi optista asemaa? Siihenhän tämä lopulta johtaa, jos ymmärrystä ei riitä myös valmistajan tarpeille. Periaatevalituksen seurauksena tulee siis ihan oikeita ongelmia helposti. Taloustieteessä on sellainen hyvä käsite kuin vaihtoehtoiskustannus. Tietyn valinnan vaihtoehtoiskustannus kertoo, mistä valinnan tehnyt päätöksentekijä joutuu luopumaan, kun hän päättää käyttää rajallisia voimavarojaan valitsemansa vaihtoehdon toteuttamiseksi (Wikipedia).
 
Vanhoista puhelimistakin lähtee tukia ja ei tule päivityksiä tai muuta mutta perusominaisuudet toimii eikä laite "lakkaa kokonaan toimimasta". Pystytkö oikeasti antamaan yhtäkään esimerkkiä laitteesta joka oikeasti - sanojesi mukaan - lakkaisi kokonaan toimimasta ilman päivittämistä?
Tästä tuli mieleen tuoreehko uutinen itärajan läheisyydestä missä puhelimet ja yhteydet eivät enää toimi 3G-verkon alasajon seurauksena. Ilmeisesti siellä on ihmisillä riittävästi vanhaa rautaa joka tukee vain 3G:tä. Asia on hieman eri, mutta liittynee tähän tangentiaalisesti.
 
On hyvä, että keskustelua riittää useammasta näkökulmasta. Toivoisi kuitenkin, että edes samalla sivulla olevia tietoja luettaisiin. Nyt keskustelu pyörii aivan tarpeettomasti näiden samojen asiavirheiden korjaamisessa, ettei keskustelu lähtisi sivuraiteille.

Konsolien aktivoinnista on hyvä puhua, mutta mikä muu konsoli vaatii aktivoinnin kuin Xbox? Jos nyt puhutaan todellakin konsolin aktivoinnista eli käyttöönotosta. Ei siis konsoleihin yhdistettävistä verkkopalveluista, joilla saa lisäominaisuuksia käyttöön.

Levyaseman aktivoinnin viemä aika tai ylipäätään vaivalloisuus ei edelleenkään ole se ongelma, jota tässä on pari kirjoittajaa nostanut esiin. Ongelma on se periaate, jossa käytännössä tarpeettomasti lisätään riippuvuutta jostain kuluttajan ulottumattomissa olevasta tekijästä. Levyaseman aktivointi täytyy tämän hetken tietojen (kts. tämä viesti) mukaan tehdä myös ainakin tehdasasetusten palautuksen myötä, ilmeisesti myös kevyemmillä toimilla. Se ei ole kovin harvinainen tilanne.

On selvää, ettei monikaan näe tällaista ongelmallisena. Onhan arki muutenkin täynnä erilaisia kytköksiä verkossa ja bonuskorttien keräilyä. Se mistä tässä ehkä yritetään keskustella on se, että onko se kaikki ihan oikeasti tarpeellista? Vai hyväksytäänkö nämä asiat hiljaa ihan vain siitä syystä, ettei mihinkään voi kuitenkaan mitenkään vaikuttaa?
----

Yritetään nyt viedä hieman eteenpäin tätä keskustelua omalla esimerkillä. Itselleni nämä pakotetut verkkoriippuvuudet ovat negatiivinen asia, koska mielestäni ne lähtökohtaisesti antavat palveluntarjoajille eväät ja oikeastaan motiivinkin julkaista tuotteita raakileina. Voidaan "kyllähän kaikilla netti on"-verukkeella pitää ennemmin kiinni julkaisupäivästä kuin valmiista tuotteesta. Itse toivoisin tuotteiden olevan julkaisuhetkellä toimivia ja verkko-ominaisuudet toisivat mahdollisuuden hakea lisäsisältöä ja toiminnallisuuksia. Epäilemättä voi olla niin, että tämä juna on mennyt ohi asemalta jo vuosia sitten, mutta mielellään soisin kuluttajalle oikeuden myös unelmoida paremmasta vastineesta rahalle.

Nettiaktivointi-termin sisään mahtunevat myös jatkuvan verkkoyhteyden vaatimukset. Yksinpelien verkkoyhteysvaatimuksia en ymmärrä lainkaan, olivatpa ne sitten kerta- tai jatkuvaluontoisia. Yleensähän tuota asiaa perustellaan väärinkäytön estämisellä tai kopiosuojauksella. Harmillisen usein tuo ominaisuus rankaisee lähinnä laillisen kappaleen ostaneita. Ei siis niitä, joiden mukaan näitä verkko-ominaisuuksia ylipäätään on perusteltu. Verrokkia voisi hakea verkottomasta ympäristöstä elokuvaharrastuksesta, jossa tunnollinen katsoja saa käyttää aikaansa FBI:n varoitusten tuijottamiseen, koska sattui ostamaan aidon tuotteen.

Kiitokset vielä sille, joka muutti ketjun otsikon paremmaksi.
Juuh, onhan tässä ihan hyvääkin keskustelua ollut. Puolin ja toisin. Topikin alkuperäinen otsikko tosin oli sen verran överiksi vedetty että väkisinkin tulee vääntöä.
Onhan tuo aktivointi tosiaan ihan hyvä keskustelunaihe mutta mä en näe sitä kovinkaan pahana asiana. Siihen on varmasti ihan hyvä ja perusteltu syy. Kuten moni on täällä sanonut, väärinkäytösten estäminen taitaa juurikin olla se syy. Ja eikö se aktivointi tehdä sen oman PSN-tilin kautta? Se ei siis lisää sitä riippuvuutta palveluntarjoajaan millään tavalla. Oletan ainakin että jokaisella PS5:n omistajalla varmasti on PSN-tili.
No, hiusten halkomiseksihan tämä nyt menee.
Jokatapauksessa levyaseman aktivointia enemmän mua kuitenkin huolestuttaa yleinen digitalisaatio ja siihen liittyvät tietoturva-sekä yksityisyysongelmat.
 
Tottakai mä tehdasasetukset tiedän ja sen että niillä pääse alkuun. Ne kun on siksi että laitteet saadaan päivitettyä ajantasalle.
Edelleenkin tuntuu että et oikeasti ymmärrä useampaakaan termiä.

Tehdasasetuksethan on vain se säädöt siinä laitteessa eikä se itse softa tai ajurit. Tehdasasetukset on sitä että vaikka Windowsissa on kaikki seuranta oletuksena päällä. Ne on ne asetukset, jotka on laitettu tehtaalla. Ja ne asetukset on siinä laitteessa joko fyysisesti tai softassa.

Tehdasasetukset eivät siis missään maailmassa ole sama asia kuin softa/ohjelmisto tai ajurit.

Pyytäisin oikeasti tarkistamaan nuo termit että voitaisiin edes puhua samoista asioista.

Ja se alkuperäinen softa ja muu on kyllä siksi siellä että laite tai ohjelmisto ylipäänsä toimii. Nurinkurista ajatella että perusohjelmisto on olemassa vain jotta se saatetaan ajan tasalle. Mietipä nyt itsekin hetken tuota asiaa. Eihän sen tarkoitus ja olemassaolo voi olla se :D

Ja tietenkin sitä ohjelmistoa korjataan eli päivitetään myöhemmin tai tarpeen mukaan. Väittäisin että on olemassa kuitenkin laitteita, joita ei edes voi päivittää ja niissä on softa sisällä. Tästä nyt yksinkertaisimpana esimerkkinä nyt vaikka sähköhammasharja.

Kyse on siitä että tehdasasetuksilla tulee niin paljon ongelmia että voidaan puhua toimimattomasta laitteesta. Oletko pelannut esim. näytönohjaimella jossa on tehdasasetukset? Onnea yritykseen.
Et edelleenkään puhu samasta asiasta tai ole ymmärtänyt asiaa. Minä en väittänyt että päivittämättömällä ohjelmistolla on järkevää tehdä yhtään mitään. Minä kirjoitin että, toisin kuin väitit, eivät laitteet lakkaa täysin toimimasta jos niitä ei päivitä ja että laitteissa on perustoiminnat olemassa jo ilman päivityksiä. Näytönohjaimen tapauksessa se näyttää kuvan. Se on perustoiminnallisuutta, jota ymmärtääkseni aktivoinnin tarvitsevassa levyasemassa ei ole koska se ei tee edes yksinkertaisia asioita ilman aktivointia.

Ei tuon eron ymmärtäminen pitäisi kauhean vaikeaa olla.

Vielä rautalankaa: päivittämätön laite toimii edes jotenkin, aktivoimaton ei toimi minkään vertaa.

Vielä se myös että tuo tulkintasi "toimimattomasta laitteesta" on typerä. Toimimaton on toimimaton: se ei toimi. Se että "tulee paljon ongelmia" ei ole sama kuin toimimaton laite, sillä ongelmallinenkin laite toimii edes jotenkin.

Mikäli tässä aletaan noin vapaasti tulkitsemaan asioita niin ei ihme että "päivitys" onkin ajuri tai ohjelmisto eikä niiden muokkaustiedosto.

Edit: Unohtui täydentää: se sinun konsoli toimii "tehdasasetuksilla" siksi koska ostat sen valmiiksi päivitettynä kaupasta. Jokainen satsi joka tulee tehtaalta ulos niihin ajetaan se viimeisin järjestelmäversio+ajurit sisään ennen pakettiin laittoa.
Niin? Missä kohtaa en olisi ymmärtänyt sitä että laite voidaan toimittaa joko 1.0-versiolla tai siihen voidaan valmiiksi päivittää uudempi systeemi? Se ei millään lailla muuta niitä asioita, joita olen jo kirjoittanut eikä ole sanomisieni kanssa ristiriidassa mitenkään.

Sitä paitsi on ihan sama mikä versio ohjelmistosta laitteessa on. Se on silti ohjelmisto eikä se muutu päivitykseksi. Päivitys on yhä ja edelleen se muokkaustiedosto, joka muuttaa olemassaolevaa ohjelmistoa, tehden siitä siis uuden version. Kun päivitys on tehty niin esimerkiksi 1.02 muuttuu 1.03:ksi. Se ei muutu "päivitykseksi" vaan ohjelman versioksi 1.03.

Sinun siis yhä pitäisi ymmärtää että päivitys on päivitys eikä laitteen ohjelmisto tai ajuri. Se muuttaa sitä ohjelmistoa mutta ohjelmisto ei muutu "päivitykseksi" kun päivitys asennetaan.

Toki myönnän että arkikielessä voisi puhua vaikka että "onko tämä se päivitys", jos vaikka peliohjaimesta on uudempi ja vanhempi versio. Mutta sitten taas puhutaan vielä yleisemmin että "onko tähän ladattu/asennettu/ajettu päivitykset sisään", mikä selvästi viittaa siihen että olemassaolevaan lisätään jotain. Ja sitä se päivittäminen siis ytimeltään on: olemassa olevan muokkaamista.

Meillä on ehkä muutenkin eri näkemykset tehdasasetuksista. Mulle se tarkoittaa sitä raakaversiota jossa ei ole edes käyttöjärjestelmää asennettuna vaan pitää biosin kautta aloittaa koneen päivitys.
Meillä on "eri" näkemys siitä johtuen että sinä tulkitset asioita niin vapaalla tyylillä että kissakin on koira vain koska tulkitsijalle se tarkoittaa sitä :D

Ihan oikeasti: se että "sinulle" joku on jotain ei tee siitä faktuaalisesti sitä. Google oikeasti kertoisi parissa sekunnissa sinulle samat asiat mitä olen yrittänyt sanoa, joten aika turhaa tällainen selittely perusasioista.

Mulla on kerran käynyt näin ja levyaseman kanssa vielä. Mulla oli joskus pitkään hyllyssä ylimääräinen levyasema jonka päätin eräänä päivänä asentaa koneeseen. Siinä kävi niin että kone ei tunnistanut koko asemaa. Syy oli se että koneen muut osat/järjestelmä oli päivitetty niin pitkälle että ne eivät olleet enää yhteensopivia kyseisen levyaseman kanssa. Ne eivät tunnistaneet tehdasasetuksilla olevaa levyasemaa. Formatoin siis käyttöjärjestelmän ja lykkäsin aseman kiinni kun koko kone oli tehdasasetuksilla. Sen jälkeen kone hyväksyi aseman ja sain päivitettyä kaikki taas ajantasalle. Kelpaako tämä esimerkiksi? Kyseessä on harvinainen tilanne mutta tällaisia jekkuja tulee vastaan mitä enemmän lykkäät päivityksiä.
Pakitetaanpa vähän alkuperäiseen aiheeseen. Kyse oli siitä että onko komponentissa tai softassa edes perustoimintoja vai onko se täysin "mykkä". Tuossa esimerkissäsi tuntuisi olevan taas kyse yhteensopivuusongelmasta, joten jos olisit laittanut levyaseman yhteensopivaan koneeseen, olisi se toiminut ilman mitään muutoksia koska siinä on perustoiminnot olemassa.

On muuten erittäin outo homma että levyasema vaatisi "käyttöjärjestelmän" formatointia (jossa tarkoitat varmaan kovalevyn tai SSD: formatointia). Mihin levyasema vaatii muka formatointia? Ymmärtäisin jos kyse olisi kovalevystä tai SSD-levystä. Mikäli taas tarkoitat sellaista, niin huomaa taas miten olet termeistä sekaisin -> Mikä on LEVYASEMA

Jos kyse siis on ssd- tai kovalevystä niin niiden kanssahan on normaalia että eivät toimi jos on väärät asetukset biosissa tms. Usein nuo saa toimimaan myös ihan Windowsin levynhallinnan kautta. Vähän epäilen tuota että levyaseman (mitä sillä nyt siis tarkoitatkaan) toimiminen vaatisi kaiken nollaamista mutta toisaalta joskus kaikenlaisia aivopieruja voi tulla vastaan. Tuosta voisi lukea enemmänkin että mikä homma kyseessä jos jaksat avata. Uskoisin olevan aika marginaalinen poikkeus koska en usko että mikään valmistaja haluaa komponenttiaan noin vaikeaksi asentaa - tai sitten on jäänyt joku helpompi vaihtoehto hoksaamatta.

Kai myös ymmärrät että osa minun kritiikkiäni on juuri se että laitteista puuttuu tai on niin puutteellinen oletusohjelmisto ettei niillä voi tehdä mitään ilman jotain järjestelyitä? Sinä siis nimenomaan tuet kritiikkiäni tuolla esimerkillä. Minä kun haluaisin että ne laitteet, softat ja muut toimisivat mahdollisimman sulavasti jo suoraan paketista. Tuo sinun tapauksesi on malliesimerkki laitteesta ja tilanteesta, johon en halua. Siis siitä että en voi vain laittaa laitetta kiinni ja tehdä sillä sitä mitä sen pitää tehdä, vaan minun pitää formatoida, asentaa ja päivittää koko tietokone uusiksi että saan levyaseman kiinni. Painajaismainen skenaario. Vaihtoehto olisi se, mitä minä haluan: laite kiinni ja hommat jatkuu.

Sonyn levyaseman aktivointi on siis käytännössä pieni juttu mutta se on periaatteen tasolla juuri tuota ylimääräistä, joka tulee sen "kiinni ja toimii"-idean tielle. Se on periaatteeltaan samaa kuin tuo esimerkkisi turha säätö. Ja juuri sitä minä olen tässä kritisoinut.

Anteeksi vain mutta musta vaikuttaa nyt siltä että sinä et ole ihan sisäistänyt sitä mitä päivitys tarkoittaa. Vain osan siitä.
Edelleen se oet sinä, jolla on käsitteiden ymmärtämisessä tai erittäin vapaassa tulkinnassa ongelmia :p

Ensinnäkin mä ole missään väittänyt että laitteet ovat tyhjiä komponentteja.
Enkä minä väittänyt että olisit väittänyt. Minä kysyin sitä. Siellä oli kysymysmerkki koska kuvauksesi asiasta tuntuu siltä kuin kuvittelisit ettei laitteissa ole mitään eloa tai toimintaa ennen päivityksiä.

Kuten yllä sanoin mä tiedän tehdasasetukset ja jos käyttöjärjestelmä on asennettu koneeseen valmiiksi niin siinä on myös se suht. ajantasantainen käytöjärjestelmä ohjelmistoineen yms.
Tehdasasetukset jo kommentoinkin ylempänä mutta asetukset ja käyttis on tosiaan eri asia. Käyttiksessä ne (tehdas)asetuksetkin on eikä niin että tehdasasetukset on muka itse käyttis, ajuri tai softa.

Puhekielessä voidaan toki tässäkin kohtaa sanoa esim. "onko tämä tehdasasetuksilla", mikä meinaa että se on sellaisessa kunnossa, jossa se oli tehtaalta tullessaan. Se taas voi vaihdella paljonkin laitteiden kesken mitä se käytännössä tarkoittaa.

Tehdasasetukset on kuitenkin termi jonka voi yleistää ehkä niin että se on tuote siinä kunnossa, missä se tulee tehtaalta. Ei ole mitään yhtä ainoaa tehdasasetusta, joka pätee kaikkiin tuotteisiin. Osassa on vain perustoiminnot ja osassa on kaikki sitä myöten valmiina että ei tarvitse kuin ottaa tuote esiin ja alkaa käyttämään sitä.

Se ongelma kuitenkin - ettei unohdeta - on se jos edes perustoiminnot eivät toimi suoraan paketista.

Mutta joka kerta kun sä asennat uuden ohjelmistoversion, korjauspatchin, ajurin jne. ne ovat kaikki päivityksiä yhtä kaikki. Päivittäminen on laaja käsite ja se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä että sä pidät koneesi ajantasalla.
Niin, päivitykset ovat päivityksiä. Versionumero muuttuu. Se ei tee koko ohjelmistosta tai softasta "päivitystä", koska päivitys tarkoittaa tiedostoa, joka tuo asian ajantasalle.

Erikseen tietysti poikkeukset, joissa koko tuote on "päivitys", eli vaikka se v2-malli ohjaimesta. Tosin senkin pohjana on se aiempi versio, joten vain muuttuneet osat on lopulta sitä "päivitystä".

Päivittäminen ei ole laaja käsitys. Se on hyvin yksinkertainen ja selvä käsite, eikä minulla ole sen ymmärtämisessä ollut mitään ongelmia.

Ja huoh. vaan takaisin. :) Sähän tuon asian tähän keskusteluun toit. Mä vain vastasin siihen.
Jos jaksaisit lukea keskustelua taaksepäin niin olen lähinnä reagoinut, vastannut ja viitannut asioihin, joita muut ovat jo sanoneet.

Minä en siis (muistaakseni) ole ollut se joka retroilun on tuonut mukaan koska en sitä itse harrasta. Olen kuitenkin kommentoinut siihen oman näkemykseni.

Se "huoh" oli siellä sen vuoksi että jouduin kirjoittamaan samat asiat moneen kertaan kun et ole selvästikään lukenut aiempia viestejä.

No tästä nyt saatetaan päästä siihen mitä mä alunperin hain. Miksi me ei puhuta siitä miksi konsolit pitää aktivoida? Miksi tämä levysema on nyt joku pahempikin juttu? Levyaseman aktivointi on about 1-2 minuutin homma. Se tehdään samaan osoitteeseen kuin se konsolinkin aktivointi ja se on sillä selvä. Sitä tuskin tarvitsee toista kertaa tehdä.
Niin eli sinäkin lopulta pääsit yli niistä esimerkeistä ja tajusit että ongelma on periaatteessa eikä retropelaamisessa ja tuossa keskustelun käynnistäneessä levyasemassa, joka toimii lähinnä esimerkkinä ja uhkakuvana siitä, mitä tässä on kritisoitu? Ihan kiva jos pääsit suunnilleen samalla sivulle :D

Se, miksi konsolien aktivoimisesta ei puhuta on selvä: sille keksii loogisia syitä. Levyaseman aktivoinnille on yritetty pyöritellä erinäisiä syitä mutta mitään yhtä ilmiselvää ei ole löytynyt kuin vaikka konsolin aktivoimiselle.

Ja taas mennään toistoon. Levyaseman aktivointi ei ole käytännössä mikään ongelma. Se on sekuntien juttu, oletettavasti. Ongelma on siinä että laitteita toimitetaan toimimattomana ja ne vaativat erinäisiä aktivointeja, parituksia, tilejä tai muuta toimiakseen. Levyaseman tehtävä on yksinkertainen: lukea levyä. Sen ei minun järkeni mukaan pitäisi olla toiminto, joka vaati mitään aktivointeja.

Kirjoitin jo jokin aikaa sitten, että vaihtoehdot parittamiselle voivat olla vielä ikävämpiä käyttäjälle. Kuinka moni olisi valmis tämän sijaan lisäämään pelilevyjen kopiosuojausta, joka on ainakin aiemmin aiheuttanut merkittäviä ongelmia (esim. pelit eivät aina toimineet kopiosuojauksen vuoksi, kopiosuojaus rikkoi aseman jne.) ja pelien fyysisten kopioiden aktivointia niin, että yhdellä kopiolla voi olla vain yksi käyttäjä? Onko siis Sonylla mitään järkevää vaihtoehtoa suojata omaisuuttaan ja yhteistyökumppaneiden omaisuutta? Olisivatko pelaajat valmiita maksamaan merkittävästi enemmän laitteista, ettei niitä tarvitse aktivoida?
Minä yhä olen hukassa sen suhteen että miten se levyaseman deaktivointi suojaa Sonya? Hakkerit voivat yhtä lailla tutkia levyasemaa sen aktivoinnin jälkeenkin, joten missä kohtaa se syy aktivoinnille tulee? Nyt voivat tuon aktivoinnin tekemiä muutoksiakin tutkia kun saavat infon sekä ennen että jälkeen aktivointia ja voivat verrata mikä on muuttunut.

Jos siis uhka on nuo tyypit, jotka tuota tekevät ja osaavat, niin en vain tajua että miten se aseman deaktivointi voi tuon tason tyyppejä estää?

Yhtä hyvin se suojaus voisi siis olla konsolissakin tai muulla tapaa toteutettu.

Missä ja milloin on ollut ongelmia että kopiosuojaus rikkoisi aseman :O Tai peli ei ole ollenkaan toiminut? Onko tuo muka oikeasti vähemmän marginaalinen ongelma kuin levyasemaa ties minne yhdistävät hämärähemmot?

En myöskään nyt hoksaa että miten levyaseman suojaus liittyy pelien suojaukseen? Olen koko ajan ymmärtänyt että levyaseman deaktivointi on joko A) estämään levyaseman käyttö muualla kuin PS5:lla tai B) estämään muiden laitteiden käytön levyaseman tilalla. Tai sitten mitä todennäköisimmin molempia.

Pelit tulevat yhtälöön vasta kun levyasema tai konsoli on hakkeroitu tms.

Siinä vaiheessa kun konsoliin tai levyasemaan on saatu sisään piraatteja ajava systeemi, on ihan turha enää miettiä pelilevyjen suojausta. En siis näe tuossa sellaista yhteyttä että noita voi jotenkin käsitellä saman "ongelman" sisällä.

Kovin on oman navan ympärillä pyörinyt tämä keskustelu ja sen pohjalta mennään mikä itsestä tuntuu järkevältä. Kaupassa on kuitenkin kaksi osapuolta, joiden molempien edut pitää huomioida. Aika monet pelaajille kivat jutut ovat johtaneet siihen, että osaavissa käsissä niillä tehdään merkittävää harmia konsolinvalmistajille ja pelintekijöille. Siksi esimerkiksi konsoleiden nettikäyttö on niin rajoittunutta ja pleikkariin ei enää saa asennettua Linuxia.
Oman navan ympärillähän kaikki tapahtuu. Yrityksilläkin. Yhä on paljon ainakin minua askarruttavia seikkoja, joiden kautta en koe että sitä Sonyn hakemaa suojaa olisi pakko toteuttaa juuri tällä tavalla. En minä muuten ole suojauksia vastaan, en vain näe että tuo on edes millään lailla kauhean suojaava systeemi ja perustelut siihen jo kirjoitinkin. Nyt tuntuu että tuollaiset käytännöt vain haittaavat rehellisiä kuluttajia.

Ja tähdentääkseni taas: ei se levyaseman aktivointi käytännössä haittaa mitään. Käytäntönä ja yleistyessään kuitenkin ärsyttää jos/kun laitteita tarkoituksellisesti rampautetaan jonkin kytköksen taakse.

Ehkä paras käytännön esimerkki turhasta tauhkasta on tv:n käyttöönotto. Ei taida voida enää vain ottaa paketista esiin, laittaa virrat päälle ja alkaa katsoa ohjelmia vaan täytyy hyväksyä sopimuksia, asettaa tilejä, nettejä ja pahimmassa tapauksessa yhdistää johonkin valmistajan tiliin. Sitten vasta pääsee etsimään kanavat ja asettamaan muut asetukset.

Tämänlaistako me kaivataan ja hyväksytään lisää vain siksi että valmistajan etu on huomioitu?

Ehkä olisi sitten parempi, ettei pleikkarille myytäisi optista asemaa? Siihenhän tämä lopulta johtaa, jos ymmärrystä ei riitä myös valmistajan tarpeille. Periaatevalituksen seurauksena tulee siis ihan oikeita ongelmia helposti. Taloustieteessä on sellainen hyvä käsite kuin vaihtoehtoiskustannus. Tietyn valinnan vaihtoehtoiskustannus kertoo, mistä valinnan tehnyt päätöksentekijä joutuu luopumaan, kun hän päättää käyttää rajallisia voimavarojaan valitsemansa vaihtoehdon toteuttamiseksi (Wikipedia).
Vaihtoehtoiskustannuksen lisäksi on olemassa käsite "vaihtoehto". Onko suojaus levyasemassa ainoa, toimivin ja paras vaihtoehto vai oliko se vain se mihin on päädytty? Estääkö se lopulta paljoa tai mitään enemmän kuin suojaus konsolissa? Oliko se pakko toteuttaa juuri näin?

Mikäli puhutaan vaihtoehtoiskustannuksista niin joku toinen tapa olisi voinut olla myös halvempikin. Mistäpä tuon tietää. Sonylle ja yleensä valmistajille on varmasti mieluista ja hyödyllistä yhdistää ja parittaa käyttäjiä laitteisiin mahdollisimman paljon, joten se on heille helppo valinta. Ei välttämättä paras tai edes tarpeellinen.

Tästä tuli mieleen tuoreehko uutinen itärajan läheisyydestä missä puhelimet ja yhteydet eivät enää toimi 3G-verkon alasajon seurauksena. Ilmeisesti siellä on ihmisillä riittävästi vanhaa rautaa joka tukee vain 3G:tä. Asia on hieman eri, mutta liittynee tähän tangentiaalisesti.
En tiedä miltä kantilta tätä katsot mutta nuokin puhelimet silti toimivat muilta osin. Ei ne menetä kaikkea toiminnallisuuttaan, vain nuo verkkoa tarvitsevat. Kai niillä voi yhä pelata offline-pelejä, ottaa ja katsella kuvia jne. jne.

Pointtini siis oli että perustoiminnallisuudet olisi laitteessa ilman päivityksiä tai yhteyksiäkin.

Vasta hain muuten lapselle puhelimen ja resetoitiin se. Onneksi ei vaatinut tilejä ja muita vaan pystyin testaamaan ilman mitään yhteyksiä mihinkään. Hyvä esimerkki siitä mitä olen kuuluttanut: laitteen perushommat toimii ilman että tarvitsee säätää, ladata, aktivoida tai yhdistää mitään. Ja kyseessä kuitenkin puhelin, jonka idea on olla yhteydessä ja täynnä tilejä. Siitä mallia levyasemaan, jonka ainoa tehtävä on lukea levyjä - formaattia, joka nimenomaan on paikallinen eikä tarvitse yhteyksiä ja aktivointeja mihinkään.

Jokatapauksessa levyaseman aktivointia enemmän mua kuitenkin huolestuttaa yleinen digitalisaatio ja siihen liittyvät tietoturva-sekä yksityisyysongelmat.
Nämä mainitsemasi ongelmat ikään kuin sisältyvät tuohon aktivoimiseen, paritukseen, tileihin ja muuhun, joista tuo levyasema siis on toiminut esimerkkinä. Hyvä jos olet kuitenkin tulossa samoille sivuille kanssamme.
 
Kyllä sähköhammasharjan firmistäkin saattaa joutua päivittämään, kysykää vaikka Colgatelta.

You may be asked to update your toothbrush from time to time to ensure that the latest version of the firmware (the toothbrush’s internal software) is installed. A wireless – or over-the-air (OTA) – update makes your toothbrush more intelligent, brings improvements and fixes bugs.

Pointtini siis oli että perustoiminnallisuudet olisi laitteessa ilman päivityksiä tai yhteyksiäkin.
Tää on mennyt ihan järjettömäksi saivarteluksi, joten mainitaan sen verran, että tuo levyasemallinen PS5 Slim toimii täysin, jos siitä ottaa sen levyaseman irti. Silloin se on periaatteessa digimalli, eikä vaadi mitään aktivointia toimiakseen muilta osin.

Lähde: Colgate
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä miltä kantilta tätä katsot mutta nuokin puhelimet silti toimivat muilta osin. Ei ne menetä kaikkea toiminnallisuuttaan, vain nuo verkkoa tarvitsevat. Kai niillä voi yhä pelata offline-pelejä, ottaa ja katsella kuvia jne. jne.

Pointtini siis oli että perustoiminnallisuudet olisi laitteessa ilman päivityksiä tai yhteyksiäkin.
Puhelimen perustoiminallisuus on puhelut ja muu viestintä. Muu on extraa. 3G-mokkulalla tuskin tekee yhtään mitään muuta oheistoimintoa. Näillähän joskus muinoin tuotiin nettiä paikkoihin jossa piuhat puuttui.
 
Kyllä sähköhammasharjan firmistäkin saattaa joutua päivittämään, kysykää vaikka Colgatelta.
Niin, no tämä on juuri sitä miksi tätä koko asiaa kritisoin: laitteet, jotka eivät oikeasti tarvitsisi tuollaista, alkavat tuollaista turhaa vaatimaan.

Kysyn siis että miksi hammasharjaa(kaan) ei voida tehdä valmiiksi niin että kun sen ostaa, niin se toimii. Miksi pelien raakilejulkaisu täytyy jatkossa ulottaa yhä laajemmin myös muualle?

Vastaus voi olla että "koska se on mahdollista" mutta yhtä lailla on mahdollista työntää banaani ahteriinsa. Ei siis tarkoita että se olisi asia jota kannattaa tehdä. Voi myös kysyä että kenen etu se banaani siellä ahterissa on.

Vielä myös se, että onko tuo sähköhammasharja Sonyn levyaseman tapaan käyttökelvoton ilman sovellusta, aktivointia tai päivityksiä - tai tuleeko siitä sellainen jos niitä ei lataa? Jos ei ja sillä voi paketista suoraan harhailla hampaat ilman noita turhakkeita niin ei se vielä ole esimerkki siitä mitä hain, eli laite, jonka perusjuttuja ei voisi tehdä suoraan paketista.

Sekin jää epäselväksi että mitä tarkoittaa "you may be asked to update": onko se pakollista ja laite ei tee mitään ilman sitä vai onko se vain pyyntö? Jos se on vain huomautus niin se on samaa tasoa kuin Winrarin ostamispyyntö :D Eli ihan eri asia kuin se että levyasema ei yksinkertaisesti toimi ollenkaan ilman jotain aktivointia.

Tää on mennyt ihan järjettömäksi saivarteluksi, joten mainitaan sen verran, että tuo levyasemallinen PS5 Slim toimii täysin, jos siitä ottaa sen levyaseman irti. Silloin se on periaatteessa digimalli, eikä vaadi mitään aktivointia toimiakseen muilta osin.
Ei ole ollut tarkoitus saivarrella vaan yrittää sanoa etten pidä enkä koe järkevänä sitä julkaisumallia, jossa laitteita ja ohjelmistoja julkaistaan raakileina tai toimimattomina vain sen takia että ne on nykyään mahdollista korjata jälkikäteen.

Päivitysten vaatiminen on myös ikävä suunta. Siitä esimerkkinä vaikka pelien musiikit, joita on päivityksillä myöhemmin poistettu.

Minun pohjimmainen ajatus siis yhä on että tuote täytyisi olla mahdollisimman valmis ja sisältää mahdollisimman paljon toiminnallisuuksistaan jo paketista pois ottaessa, ilman päivityksiä, aktivointeja ja muita.

Ymmärrän myös noiden vaatimiset monessakin tapauksessa mutta levyasema tai hammasharja alkaa olemaan jo pienoista dystopiaa.

Pelien kohdalla päivityksiä ja raakileina julkaisemista perustellaan sillä että ne ovat niin järkyttävän monimutkaisia ohjelmistoja. Mutta kun kyse on levyasemasta tai (helvetti vieköön) hammasharjasta, niin millä sen saman tarpeen (päivityksille, korjauksille ja raakileena myymiselle) voi perustella?

Kyse ei myöskään ollut siitä etteikö konsoli toimisi ilman levyasemaa vaan levyasemasta, joka ei toimi ilman aktivointia. Eikä siis oikeastaan edes siitäkään, koska kyse on pohjimmiltaan siitä käytännöstä, jossa pakotetaan kaikenlaisiin tileihin, kytköksiin ja aktivointeihin vaikka ilmankin pärjäisi.

Olen yrittänyt tuota avata esimerkkien kautta, eli: levyasema ei tarvitsisi toimiakseen mitään muuta kuin yhdistämistä konsoliin tai tietokoneeseen. Jos siinä siis on kaikki kuten olettaa eli toiminnallisuus olemassa. Samalla lailla kuin hammasharjaakin pitäisi pystyä käyttämään suoraan paketista. Siitä onkin ihan kokemusta kun lapsi sai vasta sähköhammasharjan: samana iltana harjattiin eikä ollut mitään aktivointeja, sovelluksia tai muuta. Ladata se piti mutta jopa virtaa taisi olla sen verran että yhden kerran olisi ainakin pessyt.

Miksi siis on muka ok jos jatkossa tuo esimerkin hammasharjakin alkaa piippaamaan että tarvii päivityksen tai en toimi? Tai että se ei toimisi ennen kuin olen vaikka ladannut sovelluksen ja aktivoinut harjan? Miksi ihmeessä tuollaista turhaa pitäisi olla ja se on joidenkin mielestä ihan ok VAIN koska se on mahdollista ja helppoa nykyään? Miksi halutaan tehdä turhia asioita vain koska voidaan?

Tuosta on lyhyt hyppy siihen että kaikki vaatii jotain tilejä ja kytköksiä. Sekin alkaa varmasti enemmistölle olla täysin yhdentekevää mutta minä välttelen kaikenlaista ylimääräistä tiliä ja kytköstä. Ja jätetään se facebook- ja google-puoli tästä pois: olen hyväksynyt mitä niiden käyttö "maksaa". Voin kuitenkin kritisoida sitä että tulevaisuudessa ei välttämättä voi pestä edes hampaita ilman että joku Colgate tietää siitä.

Puhelimen perustoiminallisuus on puhelut ja muu viestintä. Muu on extraa. 3G-mokkulalla tuskin tekee yhtään mitään muuta oheistoimintoa. Näillähän joskus muinoin tuotiin nettiä paikkoihin jossa piuhat puuttui.
Perustoiminnoiksi ne ehkä menee mutta kyllä puhelimen toiminnan voi tarkistaa ilman soittelua. Vai kuinka usein kaupassa tulee testattua "perusominaisuutena" soittamista? Kyllä se on sitä kameran, käyttiksen ja muun pläräämistä, voinet itsekin myöntää.

Ja vaikka se perusominaisuus ei toimikaan, niin sille on ihan looginen syy eikä mikään pakotettu aktivointi. Eihän autokaan liiku jos siinä ei ole renkaita mutta jos pyydettäisiin renkaat pitäisi "aktivoida" jossain palvelussa ennen kuin ne pyörivät niin se olisi taas ihan eri asia.

Se on se merkitsevä ero tässä: toimiiko ne perusasiat, joiden voi olettaakin toimivan. Jos siis saivartelusta täällä syytellään niin eikös tuokin jo sitä ole, sillä eihän kyseinen ominaisuus voi toimia ilman yhteyttä.

Minulla muuten oli mokkula aikoinaan. Siinä oli kaikki toiminnallisuus paketissa. En koskaan sitä päivittänyt tai aktivoinut. Sim-kortti sisään, ohjelma koneelle ja menoksi. Se siis oli valmis siinä paketissaan eikä se vaatinut ylimääräisiä askeleita.

Tässä keskustelussa on nyt aika usein pielessä se ettei ymmärretä mikä on pakotettua ja/tai ylimääräistä ja mikä ihan loogista osaa laitteen tai ohjelmiston käyttöönotossa. En ole kritisoinut asennuksia, päivityksiä tai muuta perusteltavissa olevaa normiasiaa, vaan kytköksiä ja aktivointeja, joita laitteen toimivuus ei oikeasti tarvitsisi.

Tulee aika paljon sivuja tähän aiheeseen jos saa koko ajan olla täsmentämässä selkeitä asioita.

Tämän ketjun mukaisia aihealueita voi päätyä jollain aikataululla pohtimaan esimerkiksi seuraavien kysymysten äärellä:

1) Levyasema aktivoinnilla vai ilman?
2) Levyasema aktivoinnilla vai ei levyasemaa ollenkaan?

1) Digital only-konsoli vai pelaamisen lopettaminen?
2) Digital only-konsoli vai backlogin kaluaminen?
3) Backlogin kaluaminen vai pelaamisen lopettaminen?

Tätä pohdintaa on mahdollista tehdä jo siitäkin syystä, ettei pelaaminen ole elintoimintojen kannalta kriittinen asia. Se on harrastus. Tiettyjä juttuja voi toivoa ja/tai vaatia vapaaehtoisesti tekemältään asialta, tai sitten muuttaa asioiden laitaa saatavilla olevien vaihtoehtojen mukaan. On myös jopa suotavaa tuoda mielipiteitään esille närästystä aiheuttavista kehityssuunnista.
Minulla tämä kritisointi on periaatteellista. Aika pitkälle myös joustan jos on pakko mutta valittaa voi (ja ehkä kannattaakin) aina.

Minä aktivoisin sen levyaseman siinä missä teen kaiken muunkin. Vain asian periaate ja sen luultava yleistyminen närästää. Tuollaisiin täytyy myös kiinnittää huomiota vielä kun se ei ole arkipäiväistä ja normia.

Joka ala varmasti haluaisi pelialalta tutun "julkaistaan vajaana/toimimattomana - korjataan joskus"-mallin mutta minä en. Yhtä lailla minä en kaipaa Facebookin ja Googlen tapaista seurantaa ja kytköksiä joka asiaan.
 
Perustoiminnoiksi ne ehkä menee mutta kyllä puhelimen toiminnan voi tarkistaa ilman soittelua. Vai kuinka usein kaupassa tulee testattua "perusominaisuutena" soittamista? Kyllä se on sitä kameran, käyttiksen ja muun pläräämistä, voinet itsekin myöntää.

Pointti tuossa nyt lähinnä kuitenkin oli se että aiemmin ostetulta laitteelta katoaa se perustoiminnallisuus kun tukiasema/verkko (tai vaihtoehtoisesti palvelin, palvelu) sulkeutuu. Ja kuten sanoin, asia hieman eri, mutta aihetta sivuava ja kyse oli vanhoista 3G-puhelimista/laitteista joilta verkko vietiin alta pois.

Ja mitä tulee puhelimen ostamiseen, niin henk.koht. en kaupassa selaa tai plärää mitään puhelimia, katson verkosta että mikä malli on sopiva tarpeisiin ja hinnaltaan ja valitsen sen mukaan. Kaipa tuota pläräämistä sitten muut tekevät. Kaupassa saattaa katsoa sitä fyysistä kokoa ja painoa, jos se paljon poikkeaa edellisestä.

Mutta aletaan mennä taas aika kauas varsinaisesti aiheesta. Jatketaan sitten ehkä jossain muualla.
 
Edelleenkin tuntuu että et oikeasti ymmärrä useampaakaan termiä.

Tehdasasetuksethan on vain se säädöt siinä laitteessa eikä se itse softa tai ajurit. Tehdasasetukset on sitä että vaikka Windowsissa on kaikki seuranta oletuksena päällä. Ne on ne asetukset, jotka on laitettu tehtaalla. Ja ne asetukset on siinä laitteessa joko fyysisesti tai softassa.
Ja mitähän ne säädöt niissä laitteissa on? Ne on firmwarea. Eli laiteohjelmisto jolla asennetaan esim. windows siihen koneeseen.
Mä en tiedä mitä tarkoitat tuolla "windowsissa on kaikki seuranta oletuksena päällä"? Windows on pelkkä käyttöjärjestelmä.
Ja se alkuperäinen softa ja muu on kyllä siksi siellä että laite tai ohjelmisto ylipäänsä toimii. Nurinkurista ajatella että perusohjelmisto on olemassa vain jotta se saatetaan ajan tasalle. Mietipä nyt itsekin hetken tuota asiaa. Eihän sen tarkoitus ja olemassaolo voi olla se :D
Niin, ensin sanot että tehdasasetukset ovat "säädöt niissä laitteissa eikä softa tai ajurit" ja heti perään alat puhua alkuperäisestä softasta? Miten tämä pitäisi ymmärtää ja puhutaanko me ollenkaan samasta asiasta? Vai tarkoitatko alkuperäisellä softalla käyttöjärjestelmää? Jos näin, niin me puhutaan ihan eri asiasta. Mä tarkoitan tehdasasetuksilla sitä firmwarea. Kaikki muu mitä mä asenna koneelleni on sitten sitä päivitettävää kamaa. Softaa siis. Eli softwarea.
Et edelleenkään puhu samasta asiasta tai ole ymmärtänyt asiaa. Minä en väittänyt että päivittämättömällä ohjelmistolla on järkevää tehdä yhtään mitään. Minä kirjoitin että, toisin kuin väitit, eivät laitteet lakkaa täysin toimimasta jos niitä ei päivitä ja että laitteissa on perustoiminnat olemassa jo ilman päivityksiä. Näytönohjaimen tapauksessa se näyttää kuvan. Se on perustoiminnallisuutta, jota ymmärtääkseni aktivoinnin tarvitsevassa levyasemassa ei ole koska se ei tee edes yksinkertaisia asioita ilman aktivointia.
Tästä todellakin samaa mieltä. Mutta: jos pelit eivät pyöri päivittämättömän näytönohjaimen takia niin voiko sanoa että se toimii? Eihän se nyt rikkikään ole mutta en puhuisi toimivasta laitteesta. Ja me puhutaan nyt pelaamisesta eikä ruudun katsomisesta. Liikkuu autokin työntämällä mutta ei tyhjällä tankilla rallia ajeta.
Meillä on "eri" näkemys siitä johtuen että sinä tulkitset asioita niin vapaalla tyylillä että kissakin on koira vain koska tulkitsijalle se tarkoittaa sitä :D

Ihan oikeasti: se että "sinulle" joku on jotain ei tee siitä faktuaalisesti sitä. Google oikeasti kertoisi parissa sekunnissa sinulle samat asiat mitä olen yrittänyt sanoa, joten aika turhaa tällainen selittely perusasioista.
Sen mä myönnän että mun kirjotukset ei aina ole ihan selkeimmästä päästä mutta parhaani yritän. Puhun myös teknisistä asioista joskus aika laveasti ja ns. kansankielellä. Mä olen kuitenkin pyrkinyt puhumaan yleisesti ohjelmistoista enkä niiden eri formaateista. Mua ei myöskään kiinnosta väitellä siitä voiko mykkää laitetta sanoa toimimattomaksi vai ei. Älä siis vie keskustelua sellaiseen.
Tämä koko vänkäyshän lähti siitä että mikä on päivitys ja mikä ei.
Sinun siis yhä pitäisi ymmärtää että päivitys on päivitys eikä laitteen ohjelmisto tai ajuri. Se muuttaa sitä ohjelmistoa mutta ohjelmisto ei muutu "päivitykseksi" kun päivitys asennetaan.
Isommissa tiedostokokonaisuuksissa, kuten pelit, se päivitys sisältää vain ne tarvittavat tiedostot. Pienemmät ohjelmisto-sekä ajuripäivitykset sisältävät yleensä koko paketin jolla ylikirjoitetaan vanha. Siitä huolimatta myös ne ovat päivityksiä.
Jos sä et tätä suostu uskomaan niin muut saa jatkaa. Mä en jaksa enempää tätä vatvoa.
 
Ylös Bottom