Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Linux vai Windows?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja makedin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

makedin

New Member
Eli: itselläni on nyt WinXP, mutta olen harkinnut vaihtoa Linuxiin. Kertokaa ihmeessä omia kokemuksianne Linuxista. Jos olette käyttäneet / käytätte molempia, niin kertokaa kummmasta pidätte enemmän? Kumpi soveltuu paremmin mihinkin? Itse lähinnä surffailen netissä, pelaan ja koodaan. Ja mikä Linux kannattaisi ottaa? Mitä eroa niillä on? Mäkkia on turha alkaa mainostaa, konetta en ole vaihtamassa.

Vastaus: Linux vai Windows?

Täällä on aika hyvin linux asiaa aloittelijalle. Itsekin olen miettinyt linuxin käytön aloittamista, mutta eipä ole vielä tullut linuxia asennettua. Lähinnä pelottaa näin samalla kovolle asennettaessa windows-datan menetys, yms. kauhuskenaariot, mitä voi (kuulemma) sattua, jos ihan aloittelija on.

Pelaamiseen ei linux tosiaan taida oikein sopia.

Minulla on Linux red hat Windows ME:n kylkiäisenä, mutta harvemmin kylläkin käytän Linuxia. Pelaamiseen Linux ei tosiaan sovi, vaikka muutamia pelejä sillekkin nykyään taidetaan käntää, mutta ei sitä oikein pelaamiseen ole tarkoitettu. Minun käyttö meni enemmänkin sen puoleen, että kävin Linuxilla netissä, kun minulla tuo Windows aina sillointällöin temppuilee.
Tämän vähäisen tiedon tyngän lisäksi voin vielä sanoa, että Red Hatin käynnistäminen kestää ja tunnuksia ja salasanoja saa tunkea vähän joka paikkaan, mutta tosin Linux ei kaatuile eikä sillä muutenkaan ole Windowsin tyylisiä ongelmia läheskään niin paljoa (tai ainakaan tähän asti olen välttynyt ongelmilta).

Toivottavasti tämä nyt selkeytti edes hieman asiaa....
vaikkakin epäilen sitä

Lloope sanoi:
Itsekin olen miettinyt linuxin käytön aloittamista, mutta eipä ole vielä tullut linuxia asennettua. Lähinnä pelottaa näin samalla kovolle asennettaessa windows-datan menetys, yms. kauhuskenaariot, mitä voi (kuulemma) sattua, jos ihan aloittelija on.
Joo, itteekin vähän pelotta, siksi kysynkin. Ja tiedän kyllä myös pelaamiseen liittyvät ongelmat, mutta onhan aina konsolit.

Linuxia olen aina välillä koitellut itsekin kun on ollut tekemisen puutetta ja nythän on melkoista muotia hankkia ns. Linux live-cd distro eli jakelupaketti, joka poltetaan esimerkiksi yhdelle cd-rompulle ja pistetään boottaamaan cd-asemalta. Kone lataa linukan sitten muistiinsa ja näin kätevästi pääset käyttämään linukkaa jos et halua asentaa sitä. Linux kuitenkin katoaa koneelta kun käynnistät sen uudelleen. Suosittelen tuota live-juttua jos haluaa ensin kokeilla miltä se linukka näyttää ja mitä sillä voi tehdä noin työpöytäympäristössä. Muutama Mikrobitti sitten oli juttua juuri Linuxista ja Windowsista (hyvistä ja huonoista puolista) ja taisi olla live-distroistakin asiaa. Itse olen kokeillut Knoppix nimistä live-linuxia... sain sille jopa nettiyhteydenkin konfiguroitua.

Kannattaa ainakin lukea muutama nettilähde tai jopa hankkia viimeisin linukka-opus koskien tuota asennuspuolta. Vaikka asiat selostetaankin suht tarkasti Linuxin (esim. Red Hat) asennuksen yhteydessä niin aina voi sattua vahinkoja kun on outoa sanastoa/jargonia kehissä. Linukanhan voi asentaa esim. Windows XP:n rinnalle, mutta sen on sanottu olevan melko hankalaa (itse asensin sen vanhalle koneelle juuri ME:n rinnalle)... lisäksi Linuxin asennusta varten pitää erikseen osioida tilaa melkoinen määrä. Osa Linux asennusohjelmista taitaa osata tämän homman tehdä jo itse, mutta ainakin tähän saakka olen käyttänyt Partition Magic ohjelmaa.

Onhan Linuxillekin pelejä, mutta suurin osa ovat sieltä vanhemmasta päästä eivätkä ole mitään graafisen loisteen ihmelapsia. Toki linukalle löytyy myös Windows-emulaattoreita jos semmoisia kaipaa... joillakin niistä onnistuu jopa pelaaminen. Linukka sopii parhaiten koodari -ja koodariharrastajille (muttta mitään MS Visual -sarjan ympäristöjä se ei, ainakaan minun tietääkseni, tarjoa) ja nettisurffailuun. Linux on myös mainio palvelinalusta tarkoitukseen kuin tarkoitukseen.

Windows, ehdottomasti.

XP ja 2000 ovat erittäin vakaita ja toimivia käyttöjärjestelmiä, jotka tarjoavat minulle enemmän sitä mitä käyttikseltäni haluan kuin Linux. Haluan, että kaikki on suunniteltu toimimaan valmiiksi, ja minä vain käytän konetta. Varmasti Linuxissakin tämä puoli kehittyy koko ajan, mutta ainakin viimeksi kuin Mandrakea kokeilin, täytyi uusi skini pukata käyttiksen tietoon konsolin kautta. Ei oikeen semmosta mitä minä haluan. Tietty muitakin tapoja varmaan olisi, mutta eipä muita tullut pienellä etsimisellä vastaan.

Toki aloittelijat ovat ongelmissa Windowsinkin kanssa: kuinka monta miljoonaa viruksien ja spywaren saastuttamaa Windows-konetta maailmalla onkaan, kun pahaa-aavistamattomat käyttäjät eivät tiedä mitään palomuurista tai viruksentorjunnusta? Tämä tosin ei minua itseäni haittaa, kun tiedän suunnilleen mitä pitää tehdä. Toki olisi erittäin kohtuullista, jos käyttöjärjestelmä osaisi itse pysyä tietoturvallisena. Tätä XP SP2:n palomuuri ei minusta todellakaan vielä tarjoa. Linuxissa moisia ongelmia ei tietääkseni ole, pisteet siitä.

Toisin sanoen: en jaksa opetella Linuxin käyttöä (eli lähinnä tätä perus-surffailua jne syvemmälle menevää säätöä), sillä minusta Windows XP:ssä ei ole mitään erityistä vikaa. No okei, OEM versio maksoi noin 150 euroa, sillekin olisi ollut muuta käyttöä.

Enkä edes maininnut niitä ohjelmia mitä Linuxille ei saa... ;)

Voithan testata eri Linux-distroja vaikka nykyisellä koneellasi käyttämällä LiveCD:tä, joita taitaa olla tarjolla jo aika monesta eri distrosta. Ubuntua taisivat pitkätukkahipit viimeksi suositella ;-)

Kone ja käyttöjärjestelmä kannattaa valita nimenomaan omien tarpeiden mukaan. Mitä ohjelmia tarvitsee, haluaako pelata? Uudempiin PC-peleihin ainoa vaihtoehto on Windows. Macille saa joitakin kaikkein suosituimmista peleistä, Linuxille hyvin hyvin harvoja ja nekin yleensä melkoisella viiveellä Windows-version jälkeen. Emulaattoreita Windows-ohjelmien ajeluun on, mutta erityisesti uudempien pelien kanssa on turha odottaa kovin hyvää toimivuutta tai suorituskykyä. Pelien ulkopuolella, jos ei kaipaa juuri jotain tiettyä erityistä ohjelmaa saa hommat todennäköisesti hoidettua aivan yhtä sujuvasti millä tahansa käyttöjärjestelmällä.

Yksi huomionarvoinen asia on se, että malware ja spyware (virukset, kutsumaton nettimainosroska jne) ovat valtaosin Windowsin ongelma, koska Windows on ylivoimaisesti yleisin ja siten otollisin kohde, ja koska Windowsin tietoturvamallin ja ohjelmistojen puutteet sellaiset häiriöohjelmat helpommin mahdollistavat. Linux ja Mac on myös helpompi saada sellaiseen tilaan, ettei tavallisessa käytössä pysty asennusta rikkomaan vahingossa, tai edes vähän yrittämällä. Eivät ne immuuneja ole verkosta tuleville tietoturvauhille, mutta uhat ovat harvinaisempia ja erilaisia, ja niitä vastaan on yleisessä tapauksessa helpompi suojautua kuin Windowsin kanssa.

Ykköskotikoneessani on ollut Linux kohta kymmenen vuotta. Pelaan PC:llä hyvin vähän, ja nykyään omistan kokonaan toisen (vanhahkon) koneen muutamia harvoja PC-pelejäni varten, pääkäyttöni on kuitenkin edelleen nettikäyttöä ja ohjelmointia. Käytän myös työn ja koulun puolesta runsaasti muita UNIX-sukuisia käyttöjärjestelmiä, joten Linux on hyvin luonnollinen valinta.

Suosittelen myöskin kokeilemaan miltä Linux tuntuu jonkin distribuution live-CD:llä. Kannattaa katsoa sellainen, jossa mukana on joko tuore KDE tai GNOME, jotta saa tuntumaa open source -puolen tuorempiin työpöytäympäristöihin. Näiden kanssa komentoriviin ei välttämättä tarvitse koskea ollenkaan, mutta osaavalle käyttäjälle komentorivi mahdollistaa hyvin pikkutarkan konffaamisen, sekä paljon tehokkaita temppuja, joita ei graafisilla käyttöliittymillä pysty vielä tekemään.

Ja mikään ei tosiaan estä Linuxin installoimista Windowsin rinnalle. Windows pelaamiseen ja Linux, FreeBSD tai joku vastaava kaikkeen muuhun ei ole mitenkään harvinainen viritys.

Vielä siitä Partition Magicista: voiko sillä ilmais-versiolla tehdä mitään? Itselläni on se, mutten saa sillä mitään aikaan.

Lastsoul sanoi:
XP ja 2000 ovat erittäin vakaita ja toimivia käyttöjärjestelmiä
Win 2000 on mielestäni turhan raskas kotikäyttöön. Ainakin omalla koneella käynnistyminen kestää ja kestää. XP on siinä mielessä näppärämpi. Linuxia on kokeiltu, mutta Windowsin käyttöliittymä miellyttää enemmän. Vielä kun saisivat sisältöpuolen kuntoon. Grr.. :(

Throe sanoi:
Minulla on Linux red hat Windows ME:n kylkiäisenä..

Minun käyttö meni enemmänkin sen puoleen, että kävin Linuxilla netissä, kun minulla tuo Windows aina sillointällöin temppuilee.
Tämän vähäisen tiedon tyngän lisäksi voin vielä sanoa, että Red Hatin käynnistäminen kestää ja tunnuksia ja salasanoja saa tunkea vähän joka paikkaan, mutta tosin Linux ei kaatuile eikä sillä muutenkaan ole Windowsin tyylisiä ongelmia läheskään niin paljoa (tai ainakaan tähän asti olen välttynyt ongelmilta).

Eipä ihme jos windowsin kanssa ongelmia on, jos käytössä on ME .. Huonoin käyttis mitä on, buginen p**ka

feldon sanoi:
Win 2000 on mielestäni turhan raskas kotikäyttöön. Ainakin omalla koneella käynnistyminen kestää ja kestää. XP on siinä mielessä näppärämpi. Linuxia on kokeiltu, mutta Windowsin käyttöliittymä miellyttää enemmän. Vielä kun saisivat sisältöpuolen kuntoon. Grr.. :(
Ei kai Win2000 sinällään mikään raskas ole ainakaan nykykoneille, mutta tuo käynnistys vain on hidas. Koska käyttäjät kokivat pitkän käynnistysajan ongelmalliseksi, MS tarkoituksella pyrki lyhentämään sitä SP:ssä.

En silti näe järkeä ottaa 2000:sta kotikäyttöön XP:n sijaan. 2000:lla on ongelmia pelien kanssa ja vaikka 2000 ehkä on hiukan vakaampi, on myös XP on todella vakaa poikkeuskoneita ja ohjelmia lukuun ottamatta. Käyttiksen vakaus ei muutenkaan ole enää oikein pätevä syy vaihtaa Linuxiin, ellei tärkeää ole todella suuri vakaus esim. serverikäytössä.

Eikös Windowsinkin saa nukkumaan? Siitähän sen pitäisi herätä nopeammin verrattuna normaaliin kylmäkäynnistykseen. Oma XP:ni tosin pysyy vaivatta pystyssä pidemmänkin ajan, joten en tuota ominaisuutta ole tarvinnut Windowseissa. Mäkki taasen herää samantien kun Powerbookin luukun saa avattua.

Hex sanoi:
Koska käyttäjät kokivat pitkän käynnistysajan ongelmalliseksi, MS tarkoituksella pyrki lyhentämään sitä SP:ssä.
Onko tuo typo vai onko jollain SP:llä oikeasti lyhennetty käynnistysaikaa?

Kannettavaan ei ainakaan kannata W2K:ta asentaa. Palaa vaan hihat. Pöytäaseman saa kyllä nukkumaan, kuten Burana sanoi. Silloin käynnistysongelma ei liene yhtä paha kuin kannettavilla, joita joutuu alvariinsa sammuttelemaan kuljetuksen ajaksi ja akun säästämiseksi.

feldon sanoi:
Onko tuo typo vai onko jollain SP:llä oikeasti lyhennetty käynnistysaikaa?

Kannettavaan ei ainakaan kannata W2K:ta asentaa. Palaa vaan hihat. Pöytäaseman saa kyllä nukkumaan, kuten Burana sanoi. Silloin käynnistysongelma ei liene yhtä paha kuin kannettavilla, joita joutuu alvariinsa sammuttelemaan kuljetuksen ajaksi ja akun säästämiseksi.
Typo.... siis XP:ssä.

Minulla oli jo NT4 kannettavassa. :p (ja sitten 2000)

feldon sanoi:

XP on toki kotikäytössä parempi valinta jo Home version alhaisemman hinnan takia, mutta halusin mainita myös W2k:n koska kyseessä kuitenkin on erinomainen käyttöjärjestelmä. 2000 sopii myös mainiosti koneisiin joihin XP on liian raskas, vaikka karkkilookin riisumalla XP ei paljoa w2k:ta raskaampi olekaan.

Kannettavakäytössä Win2000 osoittautui varsin toimivaksi minun käytössä. Ainakin tämä Lifebook S4542 (huom. PIII 600, 256 MB ram eli ei todellakaan mikään tykki) toimi sillä erinomaisesti. Käyttöjärjestelmää ei tullut sammutettua oikeastaan ikinä, poikkeuksina pakolliset rebootit käyttispäivitysten jälkeen. Hibernate ja stand by tilat toimivat todella hienosti, joskin herääminen jälkimmäisestä olisi saanut olla muutaman sekunnin nopeampi.

Syksyllä asensin samaan koneeseen XP:n. Yllätyin käyttiksen nopeudesta, mitään näkyvää eroa Win2000:een ei nopeudessa ollut, vaikka pidin nätimmän ulkonäön käytössä (tietysti vaihdoin XP:n oman sinertävän painajaisen nätimpään visual styleen). XP myös useimmiten herää stand by:stä paljon nopeammin, tosin viíme aikoina tämä on ajoittain unohtanut pukata kuvan näyttöön. Ei kivaa.

Windows-pelejä ei kannata yrittää pelata Linuxilla, siitä tulee vain itkua ja hampaiden kiristystä. Linuxille löytyy iso kasa pikku pelejä ja joitain isompia nimiäkin. 3D-kiihdytys on ongelmallista, koska avoimia ajureita ei taida olla.

Ohjelmoinnin harrastamiseen Linux sopii hyvin. Vapaa gnu-kääntäjä ja muut avoimenlähdekoodin kehitystyökalut ovat hyviä. Nettisurffailussa yms. peruskäytössä Linux toimii ilman ongelmia. Suurimmat ongelmat taitavat tulla jakelun valinnassa. Liikkeelle Linuxin kanssa kannattaa lähteä täälläkin ehdotetuista live-cdeistä, jotta näkee hieman mitä tuleman pitää.

Itse olen käyttänyt kotona pelkästään Linuxia viimeiset 5 vuotta, eikä pahemmin valittamista ole. Asuinkumppani (tietokoneista mitään tietävä tyttöystävä) käyttää myös ongelmitta.

makedin sanoi:
Eli: itselläni on nyt WinXP, mutta olen harkinnut vaihtoa Linuxiin. Kertokaa ihmeessä omia kokemuksianne Linuxista. Jos olette käyttäneet / käytätte molempia, niin kertokaa kummmasta pidätte enemmän? Kumpi soveltuu paremmin mihinkin? Itse lähinnä surffailen netissä, pelaan ja koodaan. Ja mikä Linux kannattaisi ottaa? Mitä eroa niillä on? Mäkkia on turha alkaa mainostaa, konetta en ole vaihtamassa.

Linkkivinkki: http://sal-faq.sourceforge.net/html/sal-faq.html, josta löytyy tietoa linuxin ympärillä pyörivistä käsitteistä ja luonnollisesti myös muuta tarpeellista tietoa.

Periaatteessa tänä päivänä ei ole enää mitään syytä käyttää Windowsia.

Käytännössä löytyy tiettyjä erityisohjelmia/erityistarpeita ja pc-pelejä(vieläkö joku pelaa pc:llä? :D) jotka puoltavat windowsin käyttöä.

Peruskäyttöön Linuxia vaan pellin alle. Aikuisille ja vanhuksillekin peruskäytössä (web,email jne) Linux on yhtä helppo ja ennen kaikkea turvallinen vaihtoehto. Samalla tavalla se "netti käynnistetään kuvakkeesta työpöydällä" kuin windowsin puolella.

Tietysti Macintoshin puolelle kannattaa ensimmäisenä vilkuilla, jos on uuden koneen hankinta edessä. Os X ei taatusti petä ;)

Ylös Bottom