Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Linux vai Windows?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja makedin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Linux vai Windows?

osx:n jälkeen en vaihda takas wintoosaan edes aseella uhaten, joku roti se on oltava.. linuxiin vielä vähemmän :cool:

Itse siirryin juuri pääsäntöiseksi linux-käyttäjäksi kokeiltuani Ubuntua viikonloppuna. (vuosien mittaan useampaakin linuksia olen käyttänyt, mutta tämä oli ensimmäinen jossa kaikki toimi ilman pahempaa säätämistä) Takaisin Windowsiin ei enää ole paluuta kuin muutamaa ohjelmaa varten (joo, onhan sitä wine yms, mutta 3d-mallinnuksessa ei paljoa viitsi hukata tehoa mihinkään ylimääräseen). Normaalikäytössä tämä on huomattavasti parempi, lähes kaikki tarvitsemani ohjelmat tulivat mukana ja paljonparjatut Atin ajuritkin asentuivat kiltisti. Verrattuna Win 2000:n säätämiseen toimintakuntoon tämä oli naurettavan helppoa ja nopeata.

Tätini tuossa juuri kyseli edullista ja helppoa konetta itselleen. Macin se haluaisi kun on sellaista joskus vuonna kivi ja kuokka käyttänyt (lue: koska ne on niin kivan näkösiä), mutta kun edullinen kerran pitää olla niin taidan laittaa sille ihan PC:n ja Ubuntun. Eipähän tarvitse juosta kerran viikossa poistamaan spywarea ja korjailemaan muita windowsin mukana tulevia ongelmia. Ostakoon sen macin sitten jos joskus vahingossa rikastuu ;) (mac mini on kyllä herkun näköinen, mutta törkeän ylihintainen)

Kyllä kuntoon säädetty Linux vie Windowseja vakaudessa ja käytettävyydessä, ainakin omissa käyttötarkoituksissani. Ja eipähän köyhän opiskelijaretkun tartte pitää laitonta käyttistä koneessa. Välillä se säätäminen vain tuppaa olemaan aikamoista tuskailua, nimimerkillä näiden ****n ATIn ajurien kanssa pari iltaa tapellut. Täytynee sijoittaa seuraavat ylimääräiset käteisvarat kunnolliseen NVidian korttiin.

kaba sanoi:
nimimerkillä näiden ****n ATIn ajurien kanssa pari iltaa tapellut. Täytynee sijoittaa seuraavat ylimääräiset käteisvarat kunnolliseen NVidian korttiin.

Ai jaa, minulla on toiminut Atin kortti Windowsissa ilman mitään ongelmia!? ;)

Dr Evil sanoi:
Ai jaa, minulla on toiminut Atin kortti Windowsissa ilman mitään ongelmia!? ;)

Jep. ATIn Linux-ajurit on aivan saatanasta. Joillakin ne toimii, mulla näköjään ei.

Mutta heitetäänpä vertailun vuoksi tällainen: Windowsissa sain DVD-toiston digiäänillä pelaamaan vasta aivan infernaalisen säädön ja kiljoonan eri codecin, softan ja ajurin asentamisen jälkeen, Linuxissa taasen kaikki toimi about suoraan. Jopa DTS, jota en Windowsissa saanut ollenkaan toimimaan.

EDIT: Eikä Linuxissa tarvinnut välittää mistään "OMG saat vaihtaa DVD-asemasi aluetta kaksi kertaa ennenkuin se lukitaan"-jutuista. Aluekoodittomuus toimi suoraan, ilman mitään lisäohjelmia, joilla se Windogissa hoitui.

Dr Evil sanoi:
Niin kai on myös mahdollista, että Windows kehittyy,
Windowsia versiosta 3.0 tähän päivään saakka käyttäneenä voin vahvistaa että olet oikeassa - Windowskin kehittyy :)
Se vain kehittyy lähinnä kilpailun takia - jos kilpailua ei olisi, Windows ei olisi läheskään samalla tasolla kuin mitä se on. Linuxin etuna on että käyttäjät itse ovat kehittämässä käyttöjärjestelmää, mistä on valtavasti hyötyä koska kehittäjiä on todella paljon ja kehittäjät tekevät "duunia" intohimosta eikä tilinauhan takia (ei sillä etteikö Mikkisoftallakin varmasti ole intohimoisia suunnittelijoita ja koodareita). Ja esim. mahdolliset tietoturva-aukot löytyvät huomattavasti helpommin ja ne korjataan nopeammin kuin suljetun käyttiksen kohdalla.
Samanlaisia esimerkkejä avoimen koodin eduista verrattuna suljettuun löytyy tietysti muualtakin - esim. Mozilla vs. IE.
tekin tulisitte häntä koipien välissä takaisin iso Billin syleilyyn. :)
Kuten kirjoitin: en käytä Linuxia. Toistaiseksi olen tyytynyt käyttämään Windowsia - häntä koipien välissä ja jäniksenkäpälä taskussa.

Lisälukemista: http://linux.sange.fi/avoin-lahdekoodi

kaba sanoi:
Jep. ATIn Linux-ajurit on aivan saatanasta. Joillakin ne toimii, mulla näköjään ei.

Mutta heitetäänpä vertailun vuoksi tällainen: Windowsissa sain DVD-toiston digiäänillä pelaamaan vasta aivan infernaalisen säädön ja kiljoonan eri codecin, softan ja ajurin asentamisen jälkeen, Linuxissa taasen kaikki toimi about suoraan. Jopa DTS, jota en Windowsissa saanut ollenkaan toimimaan.

EDIT: Eikä Linuxissa tarvinnut välittää mistään "OMG saat vaihtaa DVD-asemasi aluetta kaksi kertaa ennenkuin se lukitaan"-jutuista. Aluekoodittomuus toimi suoraan, ilman mitään lisäohjelmia, joilla se Windogissa hoitui.
niin, puhumattakaan kaikista niistä rebooteista joita windowsia säätäessä joutuu tekemään..

win-asennus ->reboot
emolevyn/piirisarjan ajurit ->reboot
näytönohjaimen ajurit ->reboot
virustorjunnan asennus ->reboot
palomuuri ->reboot
ohjelman 1 asennus ->reboot
ohjelma 2 ja ->reboot jne..
Hermothan tuossa menee.

Varsinkin kun omassa tapauksessani kaikki ei edes käynyt noin helposti, win kun ei osannut asentua SATA-levylle ilman ajureita _disketillä_, ja diskettiasemaahan en omista. Tuntien tappelun ja ihmettelyn jälkeen lopulta kaivoin kaapin perältä vanhan IDE-levyn ja asensin wintoosan sille, ja SATA-ajurien asennuksen (ja boottauksen) jälkeen levy viimein löytyi.

Linux tunnisti kyseisen levyn suoraan, ja nyt se mounttautuu automaagisesti kun koneen käynnistää. Itseasiassa kaikki muukin on toistaiseksi toiminut ihan itsestään paitsi nuo Atin ajurit. Eikä niidenkään kanssa mennyt edes yhtä kauan kuin win-ajureiden asentamisessa ja säätämisessä ;)

Mutta mikäs linukka sulla on käytössä, jos vaikka osaisi auttaa. Pitäähän sitä saada 3D toimimaan että pääset pelaamaan tuxraceria :D

Noh, Ubuntu on alla, ja kyllä nämä ajurit osittain toimivat. Kone vain tuppasi jumahtamaan (aina) sammutuksessa ja ulosloggauksessa.

Nyt vähän lisää säädettyäni sain kiihdytykset pelaamaan niin, ettei konetta tartte enää sammutella virtalähteen kytkimestä, mutta edelleenkään ei parane käväistä tekstikonsolissa :)

Edelleen: ****n ATI ja bugiset ajurit.

Ylös Bottom