Vastaus: Live testamentti
Hakkizin järkälemäiselle viestille vähän turha yrittää heittää mitään samantasoista vastinetta, mutta laitetaan nyt jotain kuitenkin.
Live Arcade on toivottavasti menossa siihen parempaan suuntaan, ehkä tähän vaikuttimena osaltaan asiakkaiden mahdollinen kritiikki nähdystä sisällöstä ja hintapolitiikasta. Itselle jäi ainakin kuva suht' kalliista tarjonnasta, jossa laatu ja hintataso eivät aina aivan kohdanneet. Ihan intuitiota, ilman sen syvempää taskulaskimella pohdiskelua. Lisäksi sellainen huijatuksi tulemisen pelko, jossa todellinen hinta on piilotettu 'oman valuutan', Microsoft pisteiden taakse. Nämä yhdessä veivät ajan kanssa mielenkiinnon Live Arcadesta.
Hakkiz sanoi:
Silti pitää muistaa, ettei Microsoft kontrolloi kolmansien osapuolien hinnoittelua.
Tästä en olisi ihan näin varma. Microsoft koko palvelun kummisetänä olettaisi olevan hyvin kiinnostunut Liven kautta jaettavan materiaalin hinnoittelusta. Olihan aikanaan juttua ilmaisista lisäkentistä Gears of Wariin ja siitä miten MS torpedoi koko hankkeen. En tiedä miten siinä kävi lopulta. Onnistuiko Epic tässä vai laitettiinko lopulta dollarin kuvat hintalappuihin? Kyllä maksullisen palvelun pitää pystyä myös tarjoamaan ilmaista, laadukasta sisältöä. Muitakin kuin demot.
Hakkiz sanoi:
mutta Microsoftin ottama linja ajaa selvästi yhteisöllisyyttä eteenpäin.
Kyllä, kaverilista ja sen toimivuus missä ja milloin vain, on ollut ehkä parasta mitä Live on pystynyt tarjoamaan. Silti en näkisi verkostumista ainoana tienä yhteisöllisyyden kasvattamiselle. Siinä pitää olla mahdollisuus sattumanvaraiselle kohtaamiselle, mutta silti keskitetyn palvelun kautta. Tälläinen on juuri esillä ollut maakohtainen eteinen. Paikka, josta uusi kaveri löytää nopeasti peliseuraa omasta kieliryhmästä ja jokailtaiset pelaajakokoonpanot eivät koostu yksinomaan samoista kuppikunnista.
Voidaan myös kysyä, kuinka kestävää pohjaa yhteisölle antaa palvelusta perittävä käyttömaksu? Facebook, MySpace, Youtube.. kaikki ilmaisia käyttää ja osallistua.
Hakkiz sanoi:
Ehkä optimaalinen ratkaisu löytyisi jostain näiden kahden väliltä: pidetään dedikoituja palvelimia pelin kultapäivinä ja annetaan pelaajien ylläpitää pelejä myös omilla koneillaan.
Kyllä, aivan näin. Itse ainakin ihmettelin pian Xbox 360 lähtölaukaisun jälkeen, missä viipyvät suuret pelaajamäärät samalle servulle tarjoavat hyvät verkkopelit? Massiiviset Battlefield-kokemukset. Joitain esimerkkejä tähän suuntaan toki on, kuten mainitsit, mutta molemmat näistä olivat muuten raskaita pettymyksiä.
Verkkopalvelujen edelläkävijän pitäisi pystyä esittelemään dedikoidut serverit huomattavasti paremmin. Tämä nähty ei ole vastannut odotuksia maksullisen verkkopelaamisen tarjoamista erityisoptioista. Eräs raskauttavimmista pointeista.
Mainitsemasi esimerkki Zune-konstruktiosta on hyvin mielenkiintoinen. Sielläkin hinnoittelupolitiikan pitäisi kuitenkin voida olla sellainen, jossa asiakas ei tunne itseään höpläytetyksi. Laitetaan hintatieto ihan oikeina euroina ja tasolle, joka vastaa palvelun sisällön laatua. Ollaan hereillä, niin että maksava asiakas tuntee olevansa osa jotain erityisen hienoa - jota ei voi saavuttaa ilman tätä perittyä jäsenmaksua.
XNA-palvelussa monta ylevää ja hienoa ajatusta. Oikea suunta ja sen hedelmät ovat vielä pääosin korjaamatta. Käyttäjien omalla sisällöntuotannolla odotan kuitenkin vielä vähän helpommin lähestyttävää, sellaista johon nyt melkein jokatorpan Maija ja Matti pystyy, kun vain innostusta ja aikaa riittää. Korkeat hinnat ja vaikeat työkalut kun eivät tähänkään asti ole olleet suoja roskaa vastaan. Annetaan pelaajakansan puhua ja sehän sen tekee, kun vain sopivat työkalut ja jakeluympäristö tarjotaan.
Huh, ja eikun syömään
