Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Live testamentti

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Live testamentti

Ei ole mitään telemistä Pleken kanssa? Silti vertaat liveä ja psn:ää about joka lauseessa? Hoho :D Mutta jos minulta kysytään niin PSN on käytännössä kasa paskaa verrattuna liveen tällä hetkellä. Siinä ei ole juuri mitään muuta parempaa kuin maksuttomuus ja dedikoidut servut joissain peleissä. Se joka muuta väittää on väärässä. Ja ei livekään täydellinen ole.

Aivan vertaan liveä ja psn en xboxia ja ps. Jos et ymmärrä eroa niin sille en voi mitään. Voidaan ottaa wiin palvelu mukaan, se on ainut mitä en ole käyttänyt mutta tietääkseen sekään ei maksa yhtään mitään.

Ja jos psn on kasa paskaa niin live on kasa paskaa ripauksella pippuria ? Ihan näin jos mennään sun värikkäiden ilmaisujen mukaan....
 
Vastaus: Live testamentti

Kun on lähtenyt kritiikin tielle, on myös tarjottava niitä ideoita, jotka toteutuessaan kenties voisivat palauttaa sen polulta eksyneen Tuomaan.

1. Käyttömaksu pois

Tämä pois ja saman rahan tienaaminen sisällön kautta, piilohintoina. Laitetaan jakoon niin seksikästä matskua, jotta varmasti menee kaupaksi (en tarkoita pornoa :)) Älytöntä jakaa pienet piirit vielä tässä asiassa. Annetaan kaikkien pelinsä hankkineiden päästä pelaamaan verkossa.

2. Dedikoidut serverit

Jos ainoa keino kasvattaa pelaajamääriä peliserverillä on tämä tie, niin totta hitossa sellainen käyttöön. Ei pitäisi jämähtää sinne 8-16 pelaajan servuihin. Sopii ehkä johonkin peliin, mutta kyllä pitäisi pystyä jo sinne päälle 50 pelaajan tohinoihin.

3. Modit

Vahva tuki käyttäjien omalle sisällöntuotannolle. Pätevät työkalut ja toimivat väylät levittää materiaalia. Ehkä jopa vähän antaa tienestiä tekijöille. Innostaa ja rohkaista, tehdä juuri tästä välineestä se ensimmäinen alusta, jonka kautta nuoret taiteilijat ja koodarit pääsevät maailmalle.

4. Paremmat minipelit

Liian paljon tullut tätä 80-luvun huttua, jota ei kestä enään kukaan. Laadusta tinkimättä pitäisi tarjota ensiluokkaisia kokemuksia, eikä mitään halpamaisia rahastuksia. Porttikielto naavapartojen märille unille!

5. Kaupallisuus aisoihin

Kaiken Livessä tarjottavan materiaalin ei tarvitsisi tähdä vain rahastukseen. Antaa pelintekijöille mahdollisuus tehdä itse omat valintansa, haluaako pyytää rahaa jokaisesta paketista vai ei. Sellainen jatkuva kerjääminen, vielä sen vuosimaksun lisäksi, alkaa nakertamaan.

6. Yhteisöllisyys

Verkkopeleihin selkeämmin yhteisöllisyyttä kasvattavia elementtejä, kuten maakohtaiset lobbyt. Kaiken ei pitäisi olla kiinni vain siitä, kenet on sattunut nappaamaan kaverilistalle.

7. Jatkuva uudistaminen

Käyttäjien pitäisi saada kokea ympäristön olevan jatkuvassa muutostilassa, milloin tahansa voi tulla aivan odottamattoman hienoja uusia ominaisuuksia. Ei sementoiduta.


Siinä alkuun. Laittakaa muut listalle jatkoa!
 
Vastaus: Live testamentti

4. Paremmat minipelit

Liian paljon tullut tätä 80-luvun huttua, jota ei kestä enään kukaan. Laadusta tinkimättä pitäisi tarjota ensiluokkaisia kokemuksia, eikä mitään halpamaisia rahastuksia. Porttikielto naavapartojen märille unille!

80-luvun pelit eivät niinkään kiinnosta mutta 90-luvulta löytyy aivan loistavia pelejä Live Arcadessa (SWOS ja Speedball 2 esim.). Myös kaikki Doomit, Sonicit yms. ovat tervetulleita. En lähtisi tätä linjaa kritisoimaan kun joka ikinen viikko kerran saadaaan vähintään yksi uusi peli palveluun. Välillä uusia ja välillä vanhoja pelejä.

Edit: muuten ihan jees pointteja
 
Vastaus: Live testamentti

Tuohon minipeli-asiaan ottaisin tällaisena naavapartana sen verran kantaa, että omasta mielestäni niitä erittäin iäkkäitäkin pelejä kannattaa julkaista, vaikka niitä ei ostaisi kukaan. Tärkeintä on, että ne pelit ovat siellä tarjolla ja täten olemassa, ettei tuo kulttuuriperintö häviä. Toki kaikkein optimaalisintahan ne olisi kokea alkuperäisillä laitteilla, mutta hyvä näinkin.

EDIT: ja kyllä itsekin ehdin jo kyllästyä moneen kertaan retroiluun, mutta "museologi" itsessäni sitten näkee kuitenkin asian tuolleen kuten kirjoitin.
 
Vastaus: Live testamentti

Ei ehkä kannattaisi ryhtyä kritisoimaan sellaisia asioita, joissa jatkuvasti mennään eteenpäin tai ei ole mitään vikaa. Esimerkiksi Live Arcade on yksi tällainen. Sisältöä on laidasta laitaan. En usko, että esimerkiksi Pac-Man Championship Edition, Mutant Storm Empire, Undertow tai Rez HD kuuluvat "retroinhokkien" joukkoon. Ja itse asiassa ne naavapartojen wanhat pelitkin myyvät hyvin, joten niille on kysyntää maailmalla. Vaikka ne eivät ostoon asti kiinnostaisikaan, jokainen Live Arcade -julkaisu on silti käyttäjän kannalta mahdollisuus päästä kokeilemaan uutta peliä. En minä ainakaan kaikkia Atari-klassikoita sun muita ole pelannut, mutta Live Arcaden ansiosta pääsen kokeilemaan niitä maksamatta mitään omalta kotisohvalta.

Live Arcaden yksi heikoimmista puolista on hintaluokkajako, joka on liian harva. Moni peli sijoittuisi optimaalisesti esimerkiksi 600 pisteeseen 800:n sijaan. Hieman turhan tyyris hinnoittelu ei ole harvinaista muuallakaan Live-kauppapaikalla, mistä yhtenä parhaimmista esimerkeistä toimivat teemat ja pelaajakuvat. Silti pitää muistaa, ettei Microsoft kontrolloi kolmansien osapuolien hinnoittelua. Omissaan se on tehnyt kohtuullisia kompromisseja tarjoamalla esim. Halo 3:n karttoja ensin maksaville asiakkaille ja muutaman kuukauden kuluttua ilmaiseksi. Mass Effectin lisäplaneetta tai PGR4:n pelimuoto- ja autopaketti 400 pisteen hintaluokassa eivät nekään ole varsinaista rahastusta. Ehkä hintojen ja sisällön tasapaino on jopa parantunut siitä, mitä se joskus oli. Kauppapaikkahan on sinällään konsoleilla uusi konsepti ja vaatii varmasti hieman kokeilua optimaalisten hintaluokkien löytämiseksi.

Yksi asia, jossa on varmasti menty eteenpäin, on yhteisöllisyys. Toki maakohtainen pelihakumahdollisuus olisi yksi hyvä lisä toivelistalle, mutta Microsoftin ottama linja ajaa selvästi yhteisöllisyyttä eteenpäin. Pari viikkoa sitten kaveri oli meillä kahvilla ja Xbox Liven ensi kertaa nähtyään tokaisi, että sehän on vähän kuin Facebook. Olin tuolloin selailemassa kaverilistaani, lukemassa kavereiden profiileja ja tutkailemassa heidän kavereitaan. Huomio ei ollut aivan pöhkö, sillä juuri Facebook ja MySpace ovat kuulemma Xbox Liven uuden funktionaalisuuden inspiraationlähteinä. Verkottuminen on jo tapahtumassa ja ei ole vaikea kuvitella, että vielä joku päivä Live-profiilisivulla toden totta voisi pitää pientä peliblogia, jakaa peleissä otettuja kuvia ja niin edelleen. Se, että koko systeemi on integroitu Guideen, tarkoittaa myös sitä, että se toimii tehokkaasti pelien jatkeena. PlayStation Home on sinänsä mielenkiintoinen ja lisäarvoa antava palvelu, mutta epäilen sen tehokkuutta peliyhteisön apuvälineenä. Tätä voisi verrata siihen, mitä Unix-naavaparrat sanovat graafisista käyttöjärjestelmistä: nappien tähtääminen hiirellä ei ole yhtä nopeaa kuin komentojen kirjoittaminen komentoriville.

Mitä tulee verkkopelien nopeuteen, siinä PlayStation Networkilla on etulyöntiasema dedikoiduilla palvelimilla. Monet kuitenkin olettavat virheellisesti, etteivät ne olisi mahdollisia Xbox Livessä. Itse asiassa Electronic Arts hyödyntää tänäkin päivänä Livessä omia palvelimiaan ja palveluitaan ja Live on vain se pelaajalle näkyvä pintakerros. Dedikoitujen järjestelmien huono puoli ovat ylläpitokulut ja verkkopelin väistämätön loppuminen suuren yleisön kiinnostuksen loppuessa. P2P-peleissä verkkopeli toimii aina kun siellä on vähintään pari pelaajaa. Ne eivät myöskään tuota ylläpitokustannuksia, joten sen vuoksi ne ovat tekijöiden suuressa suosiossa. Ehkä optimaalinen ratkaisu löytyisi jostain näiden kahden väliltä: pidetään dedikoituja palvelimia pelin kultapäivinä ja annetaan pelaajien ylläpitää pelejä myös omilla koneillaan. Sivuhuomiona mainittakoon, että vaikka Halo 3 on suunniteltu 8-16 pelaajalle, Xbox Livessä on isompiakin pelejä nähty. Esimerkiksi Perfect Dark Zero tuki 32 pelaajaa ja muistaakseni Delta Force: Black Hawk Down alkuperäisellä Xboxilla 50 pelaajaa.

Siinä moni kritisoija osuu naulan kantaan, että verkkopelin pitäminen maksullisena on yksi palvelun kriittisistä pisteistä. Olettaisin, että tähän on tekeillä muutos, kunhan Microsoft keksii hieman kypsempiä tilausluokkia. Palvelun maksullisuus sinänsä ei siis olisi katoamassa, mutta rahalle saatava vastine muuttuisi. Tiedossa olevista projekteista vakavimmin otettava hinnoitteluperiaatteen mullistaja voisi olla Zune-integraatio. Live Marketplace ja Zune Marketplace käyttävät jo nyt samaa tekniikkaa, samaa valuuttaa ja samoja tunnuksia. Ne eivät kuitenkaan kommunikoi keskenään. Tulevaisuudessa on ehkä mahdollista, että Xbox 360:n Marketplace-välilehdeltä löytyy Zune-linkki, joka avaa eteen kokonaisen musiikkikaupan. Zunessa rajaton musiikin lataaminen ja kuuntelu maksaa 15 dollaria kuukaudessa. Ajatellaan, että Xbox Liven kultajäsenyys yhdistettäisiin Zune Passiin, niin siinä voisi olla yksi hyvinkin houkutteleva maksupalvelu. Kuuntele rajattomasti musiikkia konsolilla, PC:llä ja Zunella sekä käytä Liven premium-palveluita (jollainen voisi esim. olla hieman ryhdistetty versio kanssapelaajien arvostelusta ja arvostelutietojen sulauttamisesta pelihakuun seuran optimoimiseksi) samoilla laitteilla. Yksinkertainen pelioikeus voitaisiin antaa Silverillekin.

Zune-integraation ohella työn alla on muitakin hankkeita. Yksi niistä niistä on XNA-pelipalvelu. En ole varma voidaanko konsolipelejä avata laajassa mittakaavassa modeille, mutta ainakin yhteisön jäsenien luomaa sisältöä Microsoft pyrkii pönkittämään XNA:n avulla. XNA-alustalla voi luoda yllättävänkin monimutkaisia pelejä, joiden myyminen pikku rahalla Live-yhteisön kokoiselle yleisölle voisi olla jymyjuttu autotallikehittäjille, yliopistoille ja korkeakouluille. Live Arcade on nykyisin jo niin vaativa julkaisualusta, että se rupeaa olemaan kokeellisten pelien ja pelintekijöiden ulottumattomissa.

Olen tässä nyt lähinnä ollut kumousmielellä esitettyä kritiikkiä kohtaan, mutta se ei tarkoita, etteikö minullakin olisi sanasta sanottavana tarpeellisista parannuksista. Ne kuitenkin tuntuvat niin syviltä ja maksavaa asiakasta niin pahasti loukkaavilta, että juuri siitä syystä en jaksaisi noille pikku nillityksille korviani lotkauttaa. Miten on esim. DRM:n laita? Miksi minut "pakotettiin" vuosien Live-jäsenyyden jälkeen luomaan uusi tunnus ja maksamaan siitä? Muun muassa näihin asioihin olen ottanut kantaa omassa ja KonsoliFINin blogissa.
 
Vastaus: Live testamentti

Hakkizin järkälemäiselle viestille vähän turha yrittää heittää mitään samantasoista vastinetta, mutta laitetaan nyt jotain kuitenkin.


Live Arcade on toivottavasti menossa siihen parempaan suuntaan, ehkä tähän vaikuttimena osaltaan asiakkaiden mahdollinen kritiikki nähdystä sisällöstä ja hintapolitiikasta. Itselle jäi ainakin kuva suht' kalliista tarjonnasta, jossa laatu ja hintataso eivät aina aivan kohdanneet. Ihan intuitiota, ilman sen syvempää taskulaskimella pohdiskelua. Lisäksi sellainen huijatuksi tulemisen pelko, jossa todellinen hinta on piilotettu 'oman valuutan', Microsoft pisteiden taakse. Nämä yhdessä veivät ajan kanssa mielenkiinnon Live Arcadesta.

Hakkiz sanoi:
Silti pitää muistaa, ettei Microsoft kontrolloi kolmansien osapuolien hinnoittelua.

Tästä en olisi ihan näin varma. Microsoft koko palvelun kummisetänä olettaisi olevan hyvin kiinnostunut Liven kautta jaettavan materiaalin hinnoittelusta. Olihan aikanaan juttua ilmaisista lisäkentistä Gears of Wariin ja siitä miten MS torpedoi koko hankkeen. En tiedä miten siinä kävi lopulta. Onnistuiko Epic tässä vai laitettiinko lopulta dollarin kuvat hintalappuihin? Kyllä maksullisen palvelun pitää pystyä myös tarjoamaan ilmaista, laadukasta sisältöä. Muitakin kuin demot.

Hakkiz sanoi:
mutta Microsoftin ottama linja ajaa selvästi yhteisöllisyyttä eteenpäin.

Kyllä, kaverilista ja sen toimivuus missä ja milloin vain, on ollut ehkä parasta mitä Live on pystynyt tarjoamaan. Silti en näkisi verkostumista ainoana tienä yhteisöllisyyden kasvattamiselle. Siinä pitää olla mahdollisuus sattumanvaraiselle kohtaamiselle, mutta silti keskitetyn palvelun kautta. Tälläinen on juuri esillä ollut maakohtainen eteinen. Paikka, josta uusi kaveri löytää nopeasti peliseuraa omasta kieliryhmästä ja jokailtaiset pelaajakokoonpanot eivät koostu yksinomaan samoista kuppikunnista.

Voidaan myös kysyä, kuinka kestävää pohjaa yhteisölle antaa palvelusta perittävä käyttömaksu? Facebook, MySpace, Youtube.. kaikki ilmaisia käyttää ja osallistua.

Hakkiz sanoi:
Ehkä optimaalinen ratkaisu löytyisi jostain näiden kahden väliltä: pidetään dedikoituja palvelimia pelin kultapäivinä ja annetaan pelaajien ylläpitää pelejä myös omilla koneillaan.

Kyllä, aivan näin. Itse ainakin ihmettelin pian Xbox 360 lähtölaukaisun jälkeen, missä viipyvät suuret pelaajamäärät samalle servulle tarjoavat hyvät verkkopelit? Massiiviset Battlefield-kokemukset. Joitain esimerkkejä tähän suuntaan toki on, kuten mainitsit, mutta molemmat näistä olivat muuten raskaita pettymyksiä.

Verkkopalvelujen edelläkävijän pitäisi pystyä esittelemään dedikoidut serverit huomattavasti paremmin. Tämä nähty ei ole vastannut odotuksia maksullisen verkkopelaamisen tarjoamista erityisoptioista. Eräs raskauttavimmista pointeista.

Mainitsemasi esimerkki Zune-konstruktiosta on hyvin mielenkiintoinen. Sielläkin hinnoittelupolitiikan pitäisi kuitenkin voida olla sellainen, jossa asiakas ei tunne itseään höpläytetyksi. Laitetaan hintatieto ihan oikeina euroina ja tasolle, joka vastaa palvelun sisällön laatua. Ollaan hereillä, niin että maksava asiakas tuntee olevansa osa jotain erityisen hienoa - jota ei voi saavuttaa ilman tätä perittyä jäsenmaksua.

XNA-palvelussa monta ylevää ja hienoa ajatusta. Oikea suunta ja sen hedelmät ovat vielä pääosin korjaamatta. Käyttäjien omalla sisällöntuotannolla odotan kuitenkin vielä vähän helpommin lähestyttävää, sellaista johon nyt melkein jokatorpan Maija ja Matti pystyy, kun vain innostusta ja aikaa riittää. Korkeat hinnat ja vaikeat työkalut kun eivät tähänkään asti ole olleet suoja roskaa vastaan. Annetaan pelaajakansan puhua ja sehän sen tekee, kun vain sopivat työkalut ja jakeluympäristö tarjotaan.

Huh, ja eikun syömään :)
 
Vastaus: Live testamentti

Ei siinä mitään.
Live on sen verran hyvä systeemi, että jos sen jättää, niin kyllä se "testamentin" ansaitseekin.

Itse omistan myös PS3, ja olen jättänyt PS netin taakseni.Tosin, se ei ansaitse mitään testamenttia. Sen verran suurta huttua koko systeemi, ja sitä käyttävät pelit.
 
Vastaus: Live testamentti

4. Paremmat minipelit

Liian paljon tullut tätä 80-luvun huttua, jota ei kestä enään kukaan. Laadusta tinkimättä pitäisi tarjota ensiluokkaisia kokemuksia, eikä mitään halpamaisia rahastuksia. Porttikielto naavapartojen märille unille!

Pakko tarttua tähän. En ole naavaparta mutta tykkään pelata "80-luvun huttua". Enkä ole ainoa sillä kaveripiiristäni useat niitä pelaavat, jopa livestä ostettuina . Harmi vain että useimmat "80-luvun hutut" ja 90-luvun pelit löytyvät pelihyllystäni alkuperäisinä. Joten en livestä ole huttua päässyt ostamaan.

5. Kaupallisuus aisoihin

Kaiken Livessä tarjottavan materiaalin ei tarvitsisi tähdä vain rahastukseen. Antaa pelintekijöille mahdollisuus tehdä itse omat valintansa, haluaako pyytää rahaa jokaisesta paketista vai ei. Sellainen jatkuva kerjääminen, vielä sen vuosimaksun lisäksi, alkaa nakertamaan.

Tästä olen samaa mieltä, on väärin että microsoft tietoisesti painostaa pelintekijöitä rahastamaan lisäsisällöstä.
 
Vastaus: Live testamentti

Olisi kiva kuulla Nisupullan mietteet myös PSN:sta. Se on vähän niin ja näin kirjoittaa testamentti kilpailevan konsolin nettipalvelusta heti kun tulee oma konsoli markkinoille.

Että mitäs erikoista se jesuiitta PS3 tarjoaa sitten verrattuna Xboxiin Liveen? käsittääkseni siinä meni noin pari vuotta ainakin että ps3:lla on edes lähelläkään yhtä hyvä käyttöliittymä kuin xboxilla ja Livellä. Mitä se ei edes vielä tänä päivänäkään ole.

Jos mitenkään viitsisit niin pystyisitkö kritisoimaan sitä omaa konsoliasi yhtä rankalla kädellä? Veikkaampa että siihen et kykene.
 
Vastaus: Live testamentti

Olisi kiva kuulla Nisupullan mietteet myös PSN:sta. Se on vähän niin ja näin kirjoittaa testamentti kilpailevan konsolin nettipalvelusta heti kun tulee oma konsoli markkinoille.

Että mitäs erikoista se jesuiitta PS3 tarjoaa sitten verrattuna Xboxiin Liveen? käsittääkseni siinä meni noin pari vuotta ainakin että ps3:lla on edes lähelläkään yhtä hyvä käyttöliittymä kuin xboxilla ja Livellä. Mitä se ei edes vielä tänä päivänäkään ole.

Jos mitenkään viitsisit niin pystyisitkö kritisoimaan sitä omaa konsoliasi yhtä rankalla kädellä? Veikkaampa että siihen et kykene.

Kaikesta päätellen Nisupullalla on myöskin xbox360 eli on kuitenkin aika puolueeton mielipide ja miksi kummassa tällasiin yli puolivuotta vanhoihin ketjuihin pitää puuttua:confused:
 
Vastaus: Live testamentti

Kaikesta päätellen Nisupullalla on myöskin xbox360 eli on kuitenkin aika puolueeton mielipide ja miksi kummassa tällasiin yli puolivuotta vanhoihin ketjuihin pitää puuttua:confused:
Tiedän että hänellä on xbox. Jokseenkin vain huvittavaa lukea tuo aloitusviesti, kun se on kirjoitettu suunnilleen samaan aikaan kun ps3 on tullut taloon(en ole varma tietenkään). Puolueettomasta ei voi tässä asiassa puhua mitään koska kaikki tietää sen, että Nisupulla on kfinin ehkä suurin pspoika. Ei pahalla tietenkään, minullakin on oma suosikki konsolini mutta olisi kiva kuulla myös kritiikkiä häneltä joka koskee hänen suosikki konsoliaan.

Tämä on hyvä nostaa pinnalle koska muutenhan nämä ketjut olisi tehty ihan turhaan, keskustelun kannalta? =)
 
Vastaus: Live testamentti

Kaikesta päätellen Nisupullalla on myöskin xbox360 eli on kuitenkin aika puolueeton mielipide ja miksi kummassa tällasiin yli puolivuotta vanhoihin ketjuihin pitää puuttua:confused:
Offtopic: Aiheeseen en ota kantaa, mutta foorumin keskusteluketjuissa ei ole viimeistä käyttöpäivää.

Osallistua saa mukaan aiheeseen on ketju sitten viikon, kuukauden tai vuoden vanha. Pääasia, että tuo jutusteluun mukaan mukaan jotain uutta, mielellään fiksussa sisältömuodossa.
 
Vastaus: Live testamentti

Offtopic: Aiheeseen en ota kantaa, mutta foorumin keskusteluketjuissa ei ole viimeistä käyttöpäivää.

Osallistua saa mukaan aiheeseen on ketju sitten viikon, kuukauden tai vuoden vanha. Pääasia, että tuo jutusteluun mukaan mukaan jotain uutta, mielellään fiksussa sisältömuodossa.

Tästä nostosta ei nyt muuta seuraa kuin pelkkää tappelua :D
 
Vastaus: Live testamentti

Tästä nostosta ei nyt muuta seuraa kuin pelkkää tappelua :D
Ei tässä tappelua haeta, vaan ihan keskustelua siitä että miksi Live muka olisi niin huono kuin se on aloitusviestin mukaan? Koska käsittääkseni tämä kilpaileva palvelu ei ole lähelläkään samaa tasoa? Siitä ei vaan ilmeisesti puhuta yleisesti?
 
Vastaus: Live testamentti

Ei tässä tappelua haeta, vaan ihan keskustelua siitä että miksi Live muka olisi niin huono kuin se on aloitusviestin mukaan? Koska käsittääkseni tämä kilpaileva palvelu ei ole lähelläkään samaa tasoa? Siitä ei vaan ilmeisesti puhuta yleisesti?

Ei haeta tappelua ei mutta näillä on vaan nykyään aina tapana ajautua siihen.
 
Vastaus: Live testamentti

Ei haeta tappelua ei mutta näillä on vaan nykyään aina tapana ajautua siihen.
Noh, se on moderaattorien asia puuttua sitten siihen jos väärässä ketjussa syntyy konsolisotaa? Koska tämähän ei ole ketju siitä mikä näistä kolmesta on paras:) Itse siis en hae mitään konsolisotaa tässä vaan ihan niitä eroavaisuuksia ja +/- kahdesta eri palvelusta puhtaasti.
 
Vastaus: Live testamentti

Ei tässä tappelua haeta, vaan ihan keskustelua siitä että miksi Live muka olisi niin huono kuin se on aloitusviestin mukaan? Koska käsittääkseni tämä kilpaileva palvelu ei ole lähelläkään samaa tasoa? Siitä ei vaan ilmeisesti puhuta yleisesti?
Otetaas kuitenkin kantaa hieman.

Nisupulla kaiketi kritisoi Xbox Liven tarjoamaa palvelua/sisältöä suhteessa sen maksullisuuteen. Ei varmaan sen kummempaa. PSN:n palvelua on taas vähän kehno verrata ilmaisena palveluna suorassa "tasovertailussa" maksullisen Liven kanssa. Tai voi toki, mutta maksullisuuden ja maksuttomuuden suhde pitää ottaa yhtälössä riittävällä painoarvolla huomioon.

Itselle Liven vuosimaksu on harrastuksen puolesta välttämätön paha, vaikken aina säännöllisesti pelaakaan. Aktiivipelaajalle vuosimaksu on sen sijaan helposti hintansa väärti. PSN taas tarjoaa ilmaisena palveluna kiitettävästi vastinetta, vaikkei Liven tasoa olekaan. 0 euroa on 0 euroa, joten tässä valossa PSN:n palvelukokonaisuutta on paha isolla hanskalla poskipäille lopsaista. Molempi parempi, joten pelaajat valitkoon puolensa tai käyttäköön tyytyväisinä/tyytymättöminä molempia.
 
Vastaus: Live testamentti

Otetaas kuitenkin kantaa hieman.

Nisupulla kaiketi kritisoi Xbox Liven tarjoamaa palvelua/sisältöä suhteessa sen maksullisuuteen. Ei varmaan sen kummempaa. PSN:n palvelua on taas vähän kehno verrata ilmaisena palveluna suorassa "tasovertailussa" maksullisen Liven kanssa. Tai voi toki, mutta maksullisuuden ja maksuttomuuden suhde pitää ottaa yhtälössä riittävällä painoarvolla huomioon.

Itselle Liven vuosimaksu on harrastuksen puolesta välttämätön paha, vaikken aina säännöllisesti pelaakaan. Aktiivipelaajalle vuosimaksu on helposti hintansa väärti. PSN taas tarjoaa ilmaisena palveluna kiitettävästi vastinetta, vaikkei Liven tasoa olekaan. 0 euroa on 0 euroa. =)
Kyllä, olet aivan oikeassa että maksullista ja maksutonta on paha lähteä vertailemaan 1:1. Mutta nostetaampa tälläinen kysymys esiin, ihan vaan kysymyksenä, että olisiko PSN sitten maksullisena "parempi" vaihtoehto kuin live? Koska moni pelaaja ei pidä Liven vuosimaksua pahana siitä mitä se tarjoaa kuitenkin. Olisitko esim itse valmis maksamaan PSN:sta saman kuin livestä vuositasolla ja tulisiko siitä sitten vähän paska fiilis vertaillessa kumpi tarjoaa enemmän samalla rahalla? =)
 
Vastaus: Live testamentti

Ei tässä tappelua haeta, vaan ihan keskustelua siitä että miksi Live muka olisi niin huono kuin se on aloitusviestin mukaan? Koska käsittääkseni tämä kilpaileva palvelu ei ole lähelläkään samaa tasoa? Siitä ei vaan ilmeisesti puhuta yleisesti?

Lähelläkään samaa tasoa on aika rankka heitto, varsinkin jos ei omaa mitään kokemusta asiasta. Normaalille satunnaispelaajalle (kuten allekirjoittanut) palveluiden ero on jo niin minimaalinen, että puutteet psn-puolella ei pahemmin haittaa. Ainoa mikä ketuttaa on tuo viestien lähettely mutta onneksi se vähän helpottui jo päivitysten myötä. Eniten ärsyttävä asia mikä palveluissa on on lagi, koska nettipelaamisen takia ainakin itse kyseisiä palveluja käytän, ja kummallista kyllä että sitä lagia tarjoaa enemmän tuo maksullinen palvelu. COD4ssä ei epäilystäkään kumman konsolin pelit rullaa paremmalla yhteydellä. Meni muutama tunti kun aloin hinkkaamaan CODia Boksilla että totuin siihen että äijät ei tipu samaa vauhtia kuin PS-puolella. Ero on vielä suurempi jos verrataan Sonyn omia pelejä MSn omiin peleihin, Gears on yhtä helvettiä Liven puolella varsinkin iltaisin. Ja Liven maksullisuudelle ei oikeastaan perusteluja enää edes löydy, toivottavasti lopettavat laskuttamisen ja mieluummin pian sillä oma membership menee kohta umpeen :P

Eli ei tule paska fiilis PSN-puolella, ei pelatessa eikä muutenkaan. Kurjaa varmaan kun mielikuvat ja toiveet ei vastaa todellisuutta?
 
Vastaus: Live testamentti

Kyllä, olet aivan oikeassa että maksullista ja maksutonta on paha lähteä vertailemaan 1:1. Mutta nostetaampa tälläinen kysymys esiin, ihan vaan kysymyksenä, että olisiko PSN sitten maksullisena "parempi" vaihtoehto kuin live? Koska moni pelaaja ei pidä Liven vuosimaksua pahana siitä mitä se tarjoaa kuitenkin. Olisitko esim itse valmis maksamaan PSN:sta saman kuin livestä vuositasolla ja tulisiko siitä sitten vähän paska fiilis vertaillessa kumpi tarjoaa enemmän samalla rahalla? =)
Miksi PSN:ää ylipäätään pitäisi ajatella maksullisena vaihtoehtona ja verrata Liveen sitä kautta, kun se ei sitä ole.

Yhtä hyvin olisit voinut kysyä että olisiko PSN maksuttomana parempi vaihtoehto jos se tarjoaisi lähes saman palvelutason kuin mitä maksullinen Live, ja "tulisiko siitä paska fiilis jos näin olisi diibadaaba"...yhtä raflaavia kysymyksenasetteluja molemmat. Jos vertailu tehdään näillä asetelmilla, niin kannattaa jatkaa puntarointia lisää konsolisodan puolella.
 
Ylös Bottom