Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Maatalouspelit (Farming Simulator jne.)

Jaahas. Ekat tunnit takana FS22:sta.

Steam versiossa ei toimi mikään nordic kieli tällä hetkellä, vaikka valinta löytyy. Toivottavasti korjataan nopeasti.

Noin muutoin olen ihan positiivisesti yllättynyt, vaikka taas pientä marinaa on aika paljonkin. Niille jotka ei jaksa lukea loppuun, tai lukee pelkkiä valituksia ni lyhyesti totean: Tää on varmaan eka FS sarjan osa, josta mulla on ensifiilis, että tämähän on ihan hyvä päivitys. Etenkin kun pelillä on hintaa alle 40e julkaisussa.

Graafisesti harppaus (pc:llä) on todella iso. Itse koneet ja ajoneuvot näyttää jotenkin mielettömän hyvältä, vaikka en edes keksi mikä grafiikassa on parempaa niiden osalta. Lisäksi kaikki animoinnit, kun vaikkapa viljaa puidaan on selvästi parempia.
Peli tukee myös Nvidian DLSS ominaisuutta, mutta myös sitä uutta AMD vastinetta, joka toimii myös vanhemmilla Nvidian korteilla.

Toinen iso uudistus on vaihteisto. Se on pahimmillaan todella monimutkainen, mutta siisti. Ja eri traktoreissa erilaisia variaatioita. Pädillä käyttö oli todella hankalaa oletus näppäimillä, sillä vaihteistoa pystyi käyttämään vain kaasun ollessa päällä. Silloin ristinäppäin ylös/alas hoitaa vaihteita ja oikea/vasen alueita. Lisäksi jos haluaa nopeasti vaihtaa eteen/taakse, vaati se muistaakseni kaasun+vasemman tatin painalluksen. Täytyi lähes aina pitää jarru+kaasu pohjassa, jotta noita pystyi hallitsemaan.

Oletuksena ylös/alas on zoomaus ja sivuille vaihtaa ajoneuvoa. Muutin tuon siten, että vaihteet toimii suoraan ristinäppäimistä ja eteen/taakse valinta suoraan vasemmasta tatista.
Zoomaus ja ajoneuvon vaihto vaatii vasemman olkanäppäimen painalluksen toimiakseen. Tällöin taas esim puimurin putki ei toimi, koska sekin on olkanäppäin+risrinäppäin alas. Mutta mulla on streamdeck kaikelle tälläiselle muutenkin, joten tuo ei itelleni vaikuttanut oishan siihen voinu laittaa vaikka molemmat olkanäppäimet vaatimukseksi.

Nyt kun tämän muutoksen teki, pystyy vaihteistoa käyttämään siedettävästi. Edelleen siinä on ongelmia, koska ei voi ohjata ja vaihtaa samaan aikaan. Ei tosin isosti ole haitannut. Mielummin pidän manuaalilla, oli se sen verran siistiä puuhaa.

Seuraava johon kiinnitin huomiota oli se miten paljon enemmän traktori elää pellolla. Tähänkin täytyi kamera asetuksia säätää, jotta kuopat näkyy kamerassa myös. Edelleenkään se ei upota joka on iso miinus, mutta kuitenkin siinä on enemmän eloa.

Pelissä on vakiona nyt myös Seasons, mutta se on vähän eritavalla toteutettu kuin modina ennen. Siinä on nyt vuodenaikojen sijasta oikeasti kuukaudet. 12 kuukauden sisälle saa sitten määritellä kuukauden keston. Oletuksena yksi päivä.

Tekoälytyöntekijän voi nyt laittaa vakiona menemään vaikka kaupalle myymään viljat, tai tyhjentää kärryn ja palaa takaisin pellolle. Ei vain noudata oikein teitä, vaan jumittaa metsiin, sillankaiteisiin jne. Joten toimivuus todella kaukana aikaisempien versioiden courseplay modista. Pellolla vetää edelleen edestakaisin kiertäen naapuripellolta, eli courseplaystä ei ole sitäkään otettu.

Brändejä tullut lisää, mutta samalla esimerkiksi Valtralla on vain kaksi traktoria. Toki positiivisena asiana toinen näistä on vanhempi valtra Valmet. Kuitenkin noita on nyt selvästi vähemmän. Kiva lisä kuitenkin että nyt voit määrittää minkä tyyppisen rekisterikilven koneeseen laitat ja määrittää kilven itse.

Valikot ottaneet tosi ison takapakin, sillä välilehdet on vaakasuuntaisen normaalin tavan sijasta pystyssä, mutta niissä liikutaan silti oikealla/vasemmalla ollanäppäimellä.
Lisäksi nuo rakennukset jne valitaan suoraan siinä rakennusnäkymässä, ei kaupassa. Ja todella sekavalla käyttöliittymällä.

Vaikka grafiikka on ottanut harppauksen eteenpäin, on maailma itsessään omaan silmään oudon näköinen. Ehkä jotenkin liian kirkas ja ehkä piirrettymäisempi kuin ennen. En osaa selittää, mutta en oikein tykkää.

Lisäksi näistä dlss jne ominaisuuksista huolimatta peli pyörii aika huonosti. Tai no ei. Tai siis… Mulla on 4k reso ja kaikki asetukset maksimilla ja se AMD:n dlss vastine qualityllä. Fps pyörii vapaana 65-100 välissä, vsyncillä tietysti tasan 60. Siitä huolimatta peli nykii välillä ihan ihmeellisesti. Vsyncin kanssa vähemmän, mutta jotain outoa tuossa suorituskyvyssä on.

Kunhan nyt modeja saadaan lisää ja suomenkieli toimimaan, niin vaikuttaa siltikin yllättävästi oikeasti hyvältä.
 
Pistetään tännekin parit kuvat.

Pojan kanssa vedin moninpeliä:
B7BDF4E1-ED7D-4C50-B11A-02553692733B.jpeg

Sit omassa mapissa vähän lumitöitä. Mut onko toi tosiaan nyt niin, että vain omalla pihalla voi aurata? Se FS19 modihan toimi kaikkialla kun vaan omisti maan. Nyt ei maantiellä tapahdu mitään, vaikka omistaakin sen.
toinen minkä huomasin oli se, että valtrassa kun käänsi penkin ja yritti ajaa toisinpäin, niin traktori liikkui ehkä 5m ja pysähtyi. Sit uusiksi. Eikä ollu väliä mikä vaihde ja mihin suuntaan ajo. Joku bugi siinäki.
CFF4A8CC-B5B2-4A3A-837B-CDDEA93DC544.jpegB3EA5E40-4475-4AF9-8761-2D99CC9C3DD4.jpeg2719B253-16E8-4C71-B714-968B9B152E23.jpeg
 
Nää bigbag kourat (kumpikin) on ihan rikki. Jatkuvasti ukko jumittaa traktoriin. Jos resetoit traktorin, jää toinen haamuksi mappiin. Silti et voi liikkua/vaihtaa traktoria jne. Kauheeta kikkailua aina et saa tallennuksen ylipäätään toimimaan, kun edes uudelleenkäynnistys ei auta. Saisivat nyt edes tälläset bugit korjata jotka rikkoo ihan täysin. Ärsyttävä piikeillä noita säkkejä hoitaa.
B39E3BD1-FD55-4044-8F97-4518AB5B390B.jpeg

Tällänenkin kuorma ois tolla tosi helppo hoitaa, mutta piikeillä ei todellakaan..
02F87463-A82E-4BA3-8C6C-116F4C6FC7C8.jpegE8DE9180-D944-4F04-83B7-B8B386D6F594.jpeg

Sit kevennyksenä loppuun lähes laillinen salaattikuorma:
DD1825DF-CE19-4F66-A53F-D05D0EF19A93.jpeg

Ja kun rahaa tienattu roppakaupalla, voi kotiin ajella voimasavun saattelemana.
DDF72FD3-4188-4665-BBDB-EC47C96E9221.jpeg
 
En oo koskaan raaskinu ostaa noita Farming simun rattivehkeitä. Mitä myymälässä koittanut ni niin naurettavan muovisiakin, että pienikin polte kadonnut.

Mutta nyt kiersinkin homman niin, että ostin pojalle synttärilahjaksi, jotta pääsin edes vähän itekki koittaa.
Poika heitti vielä tarrakirjoittimella nappeihin, et mitä mikäkin tekee.
525508E9-399B-4CAB-8E4D-6D2C99AB1BCF.jpeg

Mullakin aikanaan ollu kunnon ajopenkki ja vermeet, joten olin kauhuissani tuosta muovisuudesta. Saati forcettomuudesta.

Eka fiilis: FS ei ole ikinä ollu näin siistiä. Toi ratin pystyasento urakkanupilla tekee niin ihmeitä, että ei oo tosikaan. Yhtä hymyä. Forcea ei kaipaa ollenkaan ja toi jousikeskitys toimii loistavasti.

Mä käytän Elgaton Streamdeckejä siihen, että on kaikki napit siellä kuvakkeiden kera, eikä se ole läheskään niin siistiä kuin tuosta sidepanelista nappien painelu.
Mulla on lentosimupuolen tikut metsäkoneiden ja etukuormaajan hallintaan. Eikä se ole alkuunkaan niin siistiä kuin toinen käsi urakkanupilla ja toinen sidepanelin tikulla.

Tuon tikun päässä oleva toinen nappi joka muuttaa eri ”alueelle” tikun, mahdollistaa samalla siitä vaihdekepin.

Olen todella kade, ettei mun peliluolan sohvalle pysty ratti/polkimia väsää mitenkään. Mäki haluan ton systeemin. Aivan julmetun siistiä.

edit: aika hyvin poika oppi alle vuorokaudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Okei, olen paljon marissut siitä miten ei oo mitään fiksua uutta Farming simun uusissa versioissa.
Toki 22 tuo vaihteistot, AI kuskien paremman ohjattavuuden sun muut, mutta edelleen pelloilta uupuu muokattavuus (paripyörien tarve) ja esimerkiksi ojst.

Mutta näin kun pojan kanssa tuota pelaan, niin tuossa on todella todella iso uudistus, mitä en todellakaan ole osannut odottaa ja olen steamin listauksessa pitänyt sitä virheenä.

Peli on suomenkielinen! Helpottaa nuoremman väen pelailua tosi paljon. Äärettömän hyvä uudistus.
pelaan ihan järjestäen isoilla koneilla niin ainakin isoissa linkku traktoreissa sen paripyöräisyyden huomaa. esim kun pistää casen steigerin paripyörillä ja casen quatrackin vastakkain. tosin vedettävä asia pitää olla jotain painavaa
 
Tullu pelattua hullut määrät fs22:sta ja oon pelannu näitä sieltä 2008 sai vai koska eka tulikaan. Oon koko ikäni maalla asunu ja viereisiä peltoja katsellut, mutta siitä huolimatta oon edelleen ihan pihalla monesta asiasta. Tiedän nyt suunnilleen kynnöt, äestykset, lannoitukset, kylvöt, puinnit jne.
Mutta FS22 tuo monia juttuja lisää mitä ei ennen ole ollut. Nyt vielä toi uusin dlc kun toi mukanaan kaikkia typpi ja PH tasoja.

Siksi kysynkin, voisiko joku tehdä kohta kohdalta listan työvaiheista ja vuodenajoista.

Eli kyntö syksyllä? Äestetäänkö keväällä vai syksyllä? Käytetäänkö paripyöriä milloin?
Entä toi lannoitus puoli? Lietettä, lantaa, suihkutettavaa lannoitetta, jauhemaista lannoitetta. Missä vaiheessa mitäkin ja miksi?

Entä jyräys, kivien keräyS? Rikkaruohoon on rikkaäes, mutta myös kasvimyrkkyä. Toisaalta äkeitä on ainakin kolmea erilaista pelissä. Harauskoneet, lautasmuokkain ja oisko ollu murskain myös?

Ja onko jotkut valinnaisia et mitä haluaa käyttää, vai onko eri laitteet eri vuodenaikoihin, tai luomuviljeltyyn tai jotenkin muuten.

Haluaisin kuukausitasolla järjestyksen mitä käytetään milloinkin ja voiko jossain kohdin käyttää jotain muuta jne. Ja mitkä erot on syys ja kevätviljelyllä noiden laitteiden kanssa.

Mielellään siis niin, että jos asiantuntijalla itellä ois fs22 ni vois käyttää samoja ”termejä” laitteille kun on pelissäkin.

Ja toisena kysymyksenä vastaava homma sit eläinten hoitoon. Eli ruohon leikkaaminen, mut sit niitä voi jotenkin pöyhiä ja kuivattaa. Sit niistä ja oljista voi tehdä paaleja, mutta ne voi myös kääriä, sit niitä yhdistellään? Sit on ne betoniset ”bunkkerit” mihin ruohoa ajetaan ja palataan pressuilla jne. Monta monessa.


Eli kaipaisin kunnon rautalankaa kohta kohdalta. :)
 
Tullu pelattua hullut määrät fs22:sta ja oon pelannu näitä sieltä 2008 sai vai koska eka tulikaan. Oon koko ikäni maalla asunu ja viereisiä peltoja katsellut, mutta siitä huolimatta oon edelleen ihan pihalla monesta asiasta. Tiedän nyt suunnilleen kynnöt, äestykset, lannoitukset, kylvöt, puinnit jne.
Mutta FS22 tuo monia juttuja lisää mitä ei ennen ole ollut. Nyt vielä toi uusin dlc kun toi mukanaan kaikkia typpi ja PH tasoja.

Siksi kysynkin, voisiko joku tehdä kohta kohdalta listan työvaiheista ja vuodenajoista.

Eli kyntö syksyllä? Äestetäänkö keväällä vai syksyllä? Käytetäänkö paripyöriä milloin?
Entä toi lannoitus puoli? Lietettä, lantaa, suihkutettavaa lannoitetta, jauhemaista lannoitetta. Missä vaiheessa mitäkin ja miksi?

Entä jyräys, kivien keräyS? Rikkaruohoon on rikkaäes, mutta myös kasvimyrkkyä. Toisaalta äkeitä on ainakin kolmea erilaista pelissä. Harauskoneet, lautasmuokkain ja oisko ollu murskain myös?

Ja onko jotkut valinnaisia et mitä haluaa käyttää, vai onko eri laitteet eri vuodenaikoihin, tai luomuviljeltyyn tai jotenkin muuten.

Haluaisin kuukausitasolla järjestyksen mitä käytetään milloinkin ja voiko jossain kohdin käyttää jotain muuta jne. Ja mitkä erot on syys ja kevätviljelyllä noiden laitteiden kanssa.

Mielellään siis niin, että jos asiantuntijalla itellä ois fs22 ni vois käyttää samoja ”termejä” laitteille kun on pelissäkin.

Ja toisena kysymyksenä vastaava homma sit eläinten hoitoon. Eli ruohon leikkaaminen, mut sit niitä voi jotenkin pöyhiä ja kuivattaa. Sit niistä ja oljista voi tehdä paaleja, mutta ne voi myös kääriä, sit niitä yhdistellään? Sit on ne betoniset ”bunkkerit” mihin ruohoa ajetaan ja palataan pressuilla jne. Monta monessa.


Eli kaipaisin kunnon rautalankaa kohta kohdalta. :)
Eikös tuollaiseen ole ihan koulujakin ja koulutusohjelmia? ;)
 
Eiköhän tästä pitäisi löytyä ihan hyviä kirjoja kirjastoista ja divareista? Esim. vanhoja maamieskoulun oppikirjoja? Olisi varmasti mielenkiintoista lukemista kun aihealue kiinnostaa.
 
Varmasti on, mutta mitä must tuntuu et pelissä oiotaan ja on laitteita mitä Suomessa ei edes käytetä jne, niin haluaisin nimenomaan sen järjestyksen mahdollisimman lähelle oikeaa, mutta pelin ”termistöillä”.

Eli esimerkiksi tässä se mitä mä oletan.
1; syksyllä puinnin jälkeen kerätään oljet jos sen haluaa talteen.
2: syksyllä pelto kynnetään
A: aina?
B: joja x vuosi?
C: ei ollenkaan jos käytät laitetta x?
3: Keväällä äestetään jolloin käytetään paripyöriä? Käytetäänkö muulloin, käytetäänkö jos ei ole kynnetty?
4: Seuraavaksi levitetään lannoite
A: Lietettä jos…?
B: lantaa jos…?
C: Lannoitetta jos..?
D: nestemäistä lannoitetta jos…?
5: Kylvetään
-> Jos kylvökone tukee samalla lannoitusta, niin lannoitetaan, jolloin voidaan jättää x lannoitus pois?
-> Jos on suorakylvöne, jätetään työvaiheet ? ja ? pois.
6: lannoitetaan taas, millä? missä pelin kasvuvaiheessa?
7: Rikkaäes vs kasvimyrkky? Missä vaiheessa? Molemmat vai toinen vaan?
8: Puinti

Näiden lisäksi kalkkia…mikä on se oikea väli tälle? Joka vuosi, vai silloin kun PH arvo tippuu alas?

Entä jyräys, en ole ennen siitä kuullut. Kylvön jälkeen? Ennen vai jälkeen toisen lannoituksen? Vai tarvitaanko ollenkaan jos on tietynlainen kylvökone tms?

Kivien keräys? Ilmeisesti jokin eri äes nostaa ne pintaan ja joku muu ei, kerätäänkö ne heti pois vai jossain tietyssä välissä?

Tässä kuvina millä nimillä pelissä nuo on.
Mulle epäselvää on esimerkiksi:
- viljaperäkärryt, kun en ole tuollaisia Suomessa nähnyt. Niissä on putki, jonka käyttötarkoitusta en tiedä. Mihin siitä siirretään vilja. selvästi eri käyttötarkoitus kun normi kärryllä missä viljaluukku takana.

- Murskaimet, pelissä lukee ”murskaimet murskaavat pellonsänkeä”. Korvataanko tällä äes, tai kyntöaura, vai onko tämä kokonaan lisäksi joku? En ole ennen kuullut

- Harauskone, lautasäkeet ja tasausäkeet (jonka alla olevat koneet on kuitenkin harauskone nimellä), mitä eroa näillä on? Ilmeisesti ainakin kivet nousee jollain isommin kuin toisella (pelissä, oikeasta elämästä en tiedä). Käytetäänkö näitä kaikki a samaan, vai käytetäänkö esim syyskylvöä ennen eri laitetta kuin keväällä, vai eri maaperälle vai voiko vain valita mikä tuntuu itestä hyvältä?

- Kyntöaura vs jankkuri vs kääntäjä. Jankkuri on kans asia minkä nimenä olen kuullut, mutta en ymmärrä eroa kyntöauraan, enkä varmaan koskaan täällä maalla moisia nähnyt. Kääntäjästä en tiedä mitään, paitsi et pelin mukaan voi auran sijasta käyttää. En ole koskaan kuullut moisesta.

- liete, lanta, lannoite (fertilizer) ja nestelannoite (liquid fertilizer), en tiedä miten nää käyttäytyy ton precision Farming dlc kanssa typen osalta ja mikä on oikea ajoitus. Sama homma ku satoanturi, minkä laitteen ja lannoitustyypin kanssa sitä käytetään ja missä vaiheessa.

- sama homma rikkaäes vs sumutin. Eli äes vs kasvimyrkky. Ku tuntuu ettei noi äkeet poista kaikkia. Koska näitä siis käytetään ja missä vaiheessa ne kapeat renkaat sumuttimen kanssa pistetään alle.
16AC0E17-4CA6-4051-9724-06F529DF643D.jpegC78395DA-F8EE-482B-9EB9-34556D76DFE9.jpeg
 
Varmasti on, mutta mitä must tuntuu et pelissä oiotaan ja on laitteita mitä Suomessa ei edes käytetä jne, niin haluaisin nimenomaan sen järjestyksen mahdollisimman lähelle oikeaa, mutta pelin ”termistöillä”.

Eli esimerkiksi tässä se mitä mä oletan.
1; syksyllä puinnin jälkeen kerätään oljet jos sen haluaa talteen.
2: syksyllä pelto kynnetään
A: aina?
B: joja x vuosi?
C: ei ollenkaan jos käytät laitetta x?
3: Keväällä äestetään jolloin käytetään paripyöriä? Käytetäänkö muulloin, käytetäänkö jos ei ole kynnetty?
4: Seuraavaksi levitetään lannoite
A: Lietettä jos…?
B: lantaa jos…?
C: Lannoitetta jos..?
D: nestemäistä lannoitetta jos…?
5: Kylvetään
-> Jos kylvökone tukee samalla lannoitusta, niin lannoitetaan, jolloin voidaan jättää x lannoitus pois?
-> Jos on suorakylvöne, jätetään työvaiheet ? ja ? pois.
6: lannoitetaan taas, millä? missä pelin kasvuvaiheessa?
7: Rikkaäes vs kasvimyrkky? Missä vaiheessa? Molemmat vai toinen vaan?
8: Puinti

Näiden lisäksi kalkkia…mikä on se oikea väli tälle? Joka vuosi, vai silloin kun PH arvo tippuu alas?

Entä jyräys, en ole ennen siitä kuullut. Kylvön jälkeen? Ennen vai jälkeen toisen lannoituksen? Vai tarvitaanko ollenkaan jos on tietynlainen kylvökone tms?

Kivien keräys? Ilmeisesti jokin eri äes nostaa ne pintaan ja joku muu ei, kerätäänkö ne heti pois vai jossain tietyssä välissä?

Tässä kuvina millä nimillä pelissä nuo on.
Mulle epäselvää on esimerkiksi:
- viljaperäkärryt, kun en ole tuollaisia Suomessa nähnyt. Niissä on putki, jonka käyttötarkoitusta en tiedä. Mihin siitä siirretään vilja. selvästi eri käyttötarkoitus kun normi kärryllä missä viljaluukku takana.

- Murskaimet, pelissä lukee ”murskaimet murskaavat pellonsänkeä”. Korvataanko tällä äes, tai kyntöaura, vai onko tämä kokonaan lisäksi joku? En ole ennen kuullut

- Harauskone, lautasäkeet ja tasausäkeet (jonka alla olevat koneet on kuitenkin harauskone nimellä), mitä eroa näillä on? Ilmeisesti ainakin kivet nousee jollain isommin kuin toisella (pelissä, oikeasta elämästä en tiedä). Käytetäänkö näitä kaikki a samaan, vai käytetäänkö esim syyskylvöä ennen eri laitetta kuin keväällä, vai eri maaperälle vai voiko vain valita mikä tuntuu itestä hyvältä?

- Kyntöaura vs jankkuri vs kääntäjä. Jankkuri on kans asia minkä nimenä olen kuullut, mutta en ymmärrä eroa kyntöauraan, enkä varmaan koskaan täällä maalla moisia nähnyt. Kääntäjästä en tiedä mitään, paitsi et pelin mukaan voi auran sijasta käyttää. En ole koskaan kuullut moisesta.

- liete, lanta, lannoite (fertilizer) ja nestelannoite (liquid fertilizer), en tiedä miten nää käyttäytyy ton precision Farming dlc kanssa typen osalta ja mikä on oikea ajoitus. Sama homma ku satoanturi, minkä laitteen ja lannoitustyypin kanssa sitä käytetään ja missä vaiheessa.

- sama homma rikkaäes vs sumutin. Eli äes vs kasvimyrkky. Ku tuntuu ettei noi äkeet poista kaikkia. Koska näitä siis käytetään ja missä vaiheessa ne kapeat renkaat sumuttimen kanssa pistetään alle.
Näytä liitetiedosto 8757Näytä liitetiedosto 8758
En ole peliä pelanut, mutta oikeassa elämässä viljelyt menee suurinpiirtein näin..

-Viljan viljelyssä perinteinen tapa on se, että kyntö(kultivointi tai lautasmuokkaus) tapahtuu syksyllä.
Keväällä maan kuivuessa perälevyllä tasoitetaan kynnettyjen peltojen vesivaot(peltojen reunoilta ja kynnön lopetukseen jäävä syvempi vako peitetään).
Mikäli pelätään, että pelto kuivuu ennen kylvöä liiaksi, niin pelto äestetään tasausäkeellä tasaiseksi odottamaan lopullista kylvömuokkausta. Lopullinen kylvömuokkaus tapahtuu s-piikki äkeellä 1-3 kertaa, niin että pellon pintarakenne on sopivaa ja sopivalta syvyydeltä pehmeää kylvetylle kasville.
Kylvö tapahtuu heti valmiiksi äestettyyt peltoon.
Tämän jälkeen pelto jyrätään kosteuden sitomiseksi.

-Seuraavaksi tapahtuu(noin kuukauden kuluttua kylvämisestä kevätviljoilla) rikkamyrkytys ruiskuttamalla.
Ennen tähkälle tuloa ruiskutetaan myös aine tauteja vastaan.
Myös erinäisiä lisähivenaineita voidaan ruiskuttaa.

-Valmiin viljan puinti.

-Oljet voidaan paalata puinnin jälkeen. Varsinkin pitkäkortisten viljojen jälkeen järkevää.

-Kyntö voidaan tehdä myös keväällä, mutta vaarana on maan liian syvä kuivuminen, jolloin vilja itää huonommin. Kynnön ohella on myös kevytmuokkaimia, kuten kultivaattori ja lautasmuokkain, jotka nimensä mukaisesti muokkaavat peltoa kevyemmin, eikä niin syvältä, kuin kyntö. Pellon maalaji, kylvömenetelmä ja sääolot vaikuttavat siihen, mikä noista toimii parhaiten ja milloin muokkaus kannattaa tehdä.
EU:n myötä keväällä tapahtuvaa muokkausta tapahtuu nykyisin Suomessa enempi, kuin ennen, erinäisten asetusten vuoksi. Eli sänkenä olevia peltoja näkee huomattavasti enemmän talven yli, kuin ennen.

-Suorakylvö tapahtuu suorakylvökoneella suoraan muokkaamattomaan peltoon. Sänkipelto kuivaa hitaammin, eli kylvö tehdään useimmiten hivenen myöhemmin, kuin muokattuun peltoon. Lisäksi paria kolmea viikkoa(tai jo edellisenä syksynä) ennen kylvöä ajetaan vahva rikkamyrkytys. Myöhempää rikkamyrkyn levittämistä ei välttämättä tarvita, mikäli rikkakasveja ei ole.
Paljon sovelletaan myös kevyempää muokkausta, jossa esim muokataan vaikka vain lautasmuokkaimella pelto kylvettävään kuntoon. Suorakylvökoneella voi kylvää vähemmän muokattuun peltoon, kuin tavallisella kylvökoneella.
Lisäksi on kylvökoneita, joissa on takapyörät koko kylvökoneen leveydeltä tai jyräpyörästöt, jolloin erillistä jyräystä ei silloin tarvitse tehdä.

-Syysviljat kylvetään syksyllä puinnin jälkeen. Eli muokkaus ja kylvö tehdään puinnin jälkeen. Keväällä levitetään vielä lisälannoitus. Ja lisäksi tavanomaiset rikka ja tautiaine ruiskutukset.

-Mikäli peltoon ajetaan lantaa tai lietettä, se ajetaan keväällä sängelle tai muokatulle pellolle. Tämän jälkeen pelto muokataan äkeellä kylvökuntoon.
Kylvettäessä viljaa, kylvökoneeseen laitetaan samalla myös lannoitetta.

-Kalkitus silloin jos PH tippuu.

-Peräkärryjä voi olla viljanajoon tai esim kärryjä joissa on erilliset osiot viljalle ja lannoitteelle, putket perässä. Kärryn lava nousee hyvin korkealle, josta vilja ja lannoitteet valutetaan putkien avulla kylvökoneen säiliöihin.
Nykyisin käytetään kuitenkin enemmän vijakärryn perässä olevaa moottori toimista kierukkaa(pitkä putki), jolla vilja siirretään kylvökoneeseen. Lannoitesäkit nostetaan traktorin etukuormaajalla kylvökoneen lannoitesäiliön päälle ja valutetaan siitä suoraan kylvökoneeseen.

-Murskaimella ajetaan lähinnä pientareita tai kesantopeltoja matalaksi.

-Paripyöriä käytetään useimmiten kultivaattorin, lautasmuokkaajan, äkeiden ja kylvökoneen kanssa. Lisäksi lannan levityksessä. Paripyörillä paino jakautuu suuremmalle alalle eikä maa tiivisty niin paljon painavan koneen alla.
Puimureissa on nykyisin useimmiten suuret mammuttipyörät jo vakiona, eikä paripyöriä tarvita.
Ruiskuttaessa voidaan käyttää kapeampia renkaita, ettei tallota kasvustoa liikaa.
 
En oo mikään maanviljelijä, joten en todellakaan tiedä miten nää menee oikeassa elämässä. Joten kysyn nyt tyhmiä.
Onko pelissä bugi, tyhmä toimintalogiikka, vai toimiiko se muka oikeassa elämässäkin näin:

Pellolla on tosi huono typpi-arvo. Sit haluat säästää lannoitekuluissa, joten pistät pellolle lietettä ja lantaa, typpi tietysti paranee.
Näistä ei saada kuitenkaan yhtä paljon typpeä kuin kemiallisesta lannoitteesta ja lannasta saa enemmän kuin lietteestä. Näin se lienee oikeastikin? Ja näin se menee pelissä.

Mutta. Huomasin äsken, että jos pelto on vaikka punaisella, eli 0kg/ha typpeä, voit vetää lietettä, jolloin se noikee ehkä 20-40kg/ha, sit vedät sen päälle vielä lantaa, niin nousee ehkä sinne 100kg/ha. Tehdäänkö oikeassa elämässä tätä että molempia samalle pellolle?

No ei siinäkään vielä mun omalle ajatukselle olisi mitään ihmeellistä, mutta jos tän lannan päälle heität uuden kerroksen lietettä ni noustaan jo jonnekin 160kg/ha lukemiin ja sen päälle taas uusi kerros lietettä ni ollaan maksimi 200kg/ha:ssa.

Eli voit vetää lantaa, tai lietettä kerran, eikä lisä levitys auta, mutta välissä kun käytät sitä toista vaihtoehtoa (lanta/liete) ni voit taas vetäö uuden kerroksen ja vuorotellen tehtynä saat täydellisen pellon.

Se ei oikein enää omaan maalaisjärkeen mene, että tolleen oikeassa elämässä sentään toimeis?
 
En oo mikään maanviljelijä, joten en todellakaan tiedä miten nää menee oikeassa elämässä. Joten kysyn nyt tyhmiä.
Onko pelissä bugi, tyhmä toimintalogiikka, vai toimiiko se muka oikeassa elämässäkin näin:

Pellolla on tosi huono typpi-arvo. Sit haluat säästää lannoitekuluissa, joten pistät pellolle lietettä ja lantaa, typpi tietysti paranee.
Näistä ei saada kuitenkaan yhtä paljon typpeä kuin kemiallisesta lannoitteesta ja lannasta saa enemmän kuin lietteestä. Näin se lienee oikeastikin? Ja näin se menee pelissä.

Mutta. Huomasin äsken, että jos pelto on vaikka punaisella, eli 0kg/ha typpeä, voit vetää lietettä, jolloin se noikee ehkä 20-40kg/ha, sit vedät sen päälle vielä lantaa, niin nousee ehkä sinne 100kg/ha. Tehdäänkö oikeassa elämässä tätä että molempia samalle pellolle?

No ei siinäkään vielä mun omalle ajatukselle olisi mitään ihmeellistä, mutta jos tän lannan päälle heität uuden kerroksen lietettä ni noustaan jo jonnekin 160kg/ha lukemiin ja sen päälle taas uusi kerros lietettä ni ollaan maksimi 200kg/ha:ssa.

Eli voit vetää lantaa, tai lietettä kerran, eikä lisä levitys auta, mutta välissä kun käytät sitä toista vaihtoehtoa (lanta/liete) ni voit taas vetäö uuden kerroksen ja vuorotellen tehtynä saat täydellisen pellon.

Se ei oikein enää omaan maalaisjärkeen mene, että tolleen oikeassa elämässä sentään toimeis?
Ruukataan niitä laittaa molempia yleensä kuivalantaa kynnöksen alle ja lietettä pintaan. Paskan ongelma vaan tahtoo olla korkea fosfori mikä ei saa mennä raja-arvojen yli. Siksi voidaan myös typpilannoitteella jatkaa paskaa.
 
Nyt fs22:een tuli Valtrat muutenkin kuin modeina. Ja mikä itelle ainakin tärkein niin tässä kuussa myyntiin tullut Valtran uusi Q sarja.
Useampi tubekanava saanu testiin tuon jota ite tulee seurattua, joten olin ihan myyty koko traktorista ja nyt kun tää tuli vähän yllättäen peliin ni lähti samantien vanha 900 sarjan Fendt myyntiin Ja Q tilalle!

Täytyy sanoa et customoinnin, animointien jne osalta nää Valtrat on ehkä parhaimmistoa pelin vakiotraktoreista. Todella upeasti tehtyjä!

Pari kuvaa mun pihalta. Löytyy tosin Ford ja Fiat, mutta kärryinä siellä takana on suomalaiset Multiva, Junkkarin J13, J16 ja J18, sit on sisu valmettia, toinen vanha Valmet ja sit uusi Q sarjalainen tilan isompana koneena.

786B32BF-4E6F-4AE7-8E52-A05CF9E0F1FF.jpeg2EEC9D6F-FD88-4CA9-8E02-D9B7239B5D7E.jpeg496F7F9A-15B5-46C7-BECC-A2F61B7FABF1.jpegC0C98FDB-E420-4375-80FD-1DDBC95AADA2.jpeg
 
Yllättävän koukuttaviahan nämä pelit ovat.....
Mutta löytyykö vintage versiota? Eli pelejä joissa on hevosvetoisia työkoneita, heinän seivästystä, käsinlypsyä, voin kirnuamista, 20- luvun päkä päkä zetori ja niin pois päin......
 
Ylös Bottom