Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mafia II

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Xxhen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Mafia II [PS3]

Pari päivää sitten latasin Storesta demon ja testasin peliä. Pelin grafiikka on mainiota ja no... mielestäni liikkuminen on hieman tönkköä varsinkin sisätiloissa, mutta menettelee kumminkin. Autoilla ajo oli alussa hieman vaikeaa, mutta siihen tottui nopeasti. Demon perusteella tämä peli tulee luultavasti joskus pelihyllyyni.

Mafia I:sen omistan ja sekin on läpi koluttu ja oli aivan mahtavaa gangsteri-mättöä.
 
Vastaus: Mafia II [PS3]

^^ Kannattaa varmaan hiukan opetella tuota luetun ymmärtämistä. Mafia oli aikansa kovin peli ja on vieläkin paitsi graafikoiltaan. Tässä jatko-osassa ei oikeastaan ole yhtään mitään yhteistä ensimmäiseen osaan, kuin nimi? Suosittelen pelaamaan sen ykkösen uudelleen ja vertaamaan. Ja tätäkään "jatko-osaa" ei kannata pelata konsolilla vaan pc:llä.

Tämä on lähinnä Taxi Driverin ja huonon Tekkenin kombinaatio. Vankilaosion olisi esimerkiksi voinut jättää kokonaan pois, kun se oli aivan turha 1vs1 tappelukohtauksia täynnä. Mikä sinänsä on huvittavaa, koska kyllä vankilassa porukka tulee porukalla päälle eikä jonossa haastamassa 1vs1 taistoon.... Surkeaa surkea idea koko vankila.

Juonta saa olla, mutta niin pitää olla pelattavaakin. Pelin harteita tukee ainoastaan juoni, 10h on todella vähän nykypäivän peleissä pelattavaa. Jos nuo DLC:t ovat jatkossa maksullisia, niin tämä peli on todellakin täysi vitsi. Mitä juoneen tulee, niin pelin loppu oli huonompi, kuin Adam Sandlerin huumori. Ja juoni kulki putkimaisesti alusta loppuun ilman mahdollisuutta vaikuttaa juoneen, mikä on iso miinus. Jos tätä oikeasti tarkastelee, niin eihän tässä tehty muuta, kuin ajettu kaupungin laidalle ja lopuksi, jotta saat suljettua tehtävän aja taas toiselle puolelle kaupunkia kotiisi nukkumaan. Käy välillä räiskimässä-mene suojaan-räiski-suojaan-räiski. Muutama hassu toimiva rakennus jossa samat kuteet ja muuten tekstuurit kopioitu kaikkiin taloihin ja lisänä kuollut kaupunki.

En kiistä, etteikö Mafia1 olisi yksi kautta aikain parhaimpia pelejä, ja luultavasti paras toimintapeli mitä on ikinä tullut pelattua, mutta tämä ei johdu siitä että toiminta olisi jotenkin ollut jumalaista ja täydellistä. Ei todellakaan, vaan nimenomaan siitä syystä, että juoni ajoi asiansa erinomaisesti ja nosti pelin ylös harmaasta massasta. Älkää ampuko, vaikka teenkin seuraavan vertauksen, mutta mielestä GTA VC/SA teki toiminnan jopa aavistuksen sujuvammin kuin mitä se oli Mafiassa (toki täysin erilailla, mutta kuitenkin), mutta silti niistä peleistä ei jäänyt itselleni juuri mitään jälkikäteen mieleen. Juonet olivat peruskauraa, ja vaikka maailma olikin avoin niin ei se riitä nostamaan niitä millekään korkealle jalustalle. Parempana vertauksena Max Paynen toiminta tekee myös mielestäni toiminnan paremmin, ja tarinakin on hyvä, mutta silti rankkaisin Mafian korkeammalle.

Vankilaosiosta olen sekä samaa että eri mieltä kanssasi, sillä "nyrkkeily" ei todellakaan ole muun pelin tasolla alkuinnostusta pidemmälle, mutta chapter sinänsä on erottuva ja merkittävä osa juonta ja Viton hahmoa, ettei sen poisjättämistä olisi voinut perustella.

Onko 10h vähän? Aiemmin siitä monet jo puhuivat, mutta kun pelin tarkotus on olla tiivis tarina Vitosta, ei sinällään lisäpituus olisi ollut edes mielekästä, eikä Viton henkilöön sopivaa. Joe's Adventuresissa olisi tällainen ylimääräinen seikkaileminen paljon enemmän perusteltua kuin emopelissä, sillä Joen hahmoon tuollainen mielestäni osuu huomattavasti paremmin. Silti toivon, että tuollainen gta-gängstäily pysyy lestissään eikä Jimmyn tarinaa enempää näy.

Nyt ollaan jälleen mielipiteiden ihmeellisessä maailmassa, mutta mielestäni Mafia1 ja Mafia2 nivoutuvat yhteen esimerkillisesti. Usein jatko-osissa, jotka sijoittautuvat edes kuukausia alkuperäisen tarinan jälkeen, vuosista puhumattakaan, ei ainakaan itselleni ole tullut minkäänlaista tunnetta saman maailman jatkumisesta. Mafiassa en tätä huomannut, vaan pienillä asioilla (Tommyn lainauksilla, eräällä tehtävällä..) MAAILMA sidottiin yhteen. Tämä siitäkin huolimatta, että pelit sijoittuvat vuosikymmenten päähän toisistaan.

Ja tuo loppuosa viestistäsi, sen voisi mielestäni liittää aivan yhtä hyvin Mafia1-topicciin tuota suojautumista lukuunottamatta. Yllättäen siinäkin ajettiin autolla tehtäväpaikoille, vahva tarina tiukkaan kirjoitettu, kuollut kaupunki jne. jne.

Mutta mielipide asioita, toinen tykkää äidistä ja toinen siskosta. Itse olin tyytytväinen loppuun, ja se on omalla osallani äärettömän harvinaista. Enpä ole Mafia1:n lopun jälkeen ollut yhtä tyytyväinen muuta kuin Mass Effect 1:n loppuun. Ja kun Mafia2 pääsee samalle listalle, voin puhua onnistuneesta jatkosta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mafia II [PS3]

Se mitä tuohon kaupungin elämään tulee, niin elämä tarkoittaa myös sitä, että siellä voi tehdäkkin jotain. Ei se riitä, että ihmisiä kävelee ja muutama lentokone lentää silloin tällöin. Aika köyhää jos kaupungissa on yksi romuttamo ja muutama vaateputiikki, josta voit ostaa parit eri vaatteet muutamalla värivaihtoehdolla. Missä on esim. Chinatownin totaalinen kaaos ja tuhannet torit/kaupat/kojut perä jälkeen?

Ei Mafioissa ole ollut koskaan ideana nämä sivutehtävät sun muut tylsät räpeltämiset. Kyllä ne baarireissut, keilaamiset, dartsin pelaamiset npc-kavereiden kanssa jne. kuuluvat aivan johonkin muualle kun Mafia-pelisarjaan. Luulisi sinun ymmärtävän tämän kun olet ykkös-osaakin pelannut?

Itse tarinasta... aivan sama mitä se tarina on. Jos haluan tarinaa, niin laitan kummisedät pyörimään dvd:llä, Mafia II on peli ja tarkoitus on kaiketi mun käsityksen mukaan päästä pelaamaan ja tarina kulkee siinä sivussa. Nyt tarina kulkee pääroolissa ja pelaaminen jää toissijaiseksi.

Tätäkään kommenttia en ymmärrä, kun ylistät kuitenkin Mafia 1:stä, niin miten voi olla ihan sama mitä tarina on? Ykkösessäkin pelaaminen kietoutuu yhtä vahvasti tarinan ympärille. Eikä sekään peli olisi ollut mitään ilman loistavaa tarinaa. Ei kannattaisi näihin Mafioihin tuhlata aikaa ollenkaan, jos tarinalla ei ole mitään väliä.


Itse kuvittelin, että tämä liittyisi jotenkin ensimmäiseen osaan, mutta ei tässä oikeastaan ole yhtään mitään yhtäläisyyttä alkuperäiseen Mafia-peliin.
Miten ihmeessä olet tällaisessa käsityksessä elänyt? Pelihän sijoittuu täysin eri kaupunkiin, eri ajankohtaan, eri henkilöt jne. Ja miten muka ykkös-osaa olisi järkevästi voinut edes jatkaa?
Kun eihän siinä juuri ketään jäänyt henkiin.
juoni kulki putkimaisesti alusta loppuun ilman mahdollisuutta vaikuttaa juoneen, mikä on iso miinus..
Pystyikö ykkösessä muka vaikuttamaan jotenkin juoneen? Niin, sehän se ideana onkin näissä Mafioissa, että juoni kulkee lineaarisesti eteenpäin.
 
Vastaus: Mafia II [PS3]

minkä ihmeen takia sinne satamaan ja romuttamolle piti alunperin sijoittaa toimistoihin henkilöt, joilla ei juonen ulkopuilisia tehtäviä ole ollenkaan? Samoin puhelinkopit jokaisen korttelin kulmassa. No joo, immersion takia varmaan mutta olisivat voineet laittaa kopit lukkoon koska Vito ei niillä ainakaan mitään tee. Tai tekee, tasan kerran.

No ideanahan on alunperin ollut, että niitä sivutehtäviä olisi voinut suorittaa kyseisissä paikoissa. Mutta nuo sivutehtäväthän leikattiin julkaisijan tahdosta pois ja myytiin maksullisena DLC:nä.

Niin, noista puhelinkopeistahan voi soittaa ja lahjoa poliisit. Tosin eiköhän puhelinkoppien käytöllekin ole ollut lisää ideoita, mutta jäänyt kesken/leikattu pois pelistä.

Niille jotka bashaavat GTA IV:tä tämän takia, neljä kirjainta GOTY.

Ei täällä nyt kukaan ole varsinaisesti GTA IV:ta vastaan hyökännyt. Ja sitäpaitsi on aivan turha edes vertailla näitä kahta peliä, kun toinen on vahvasti juoni-painotteinen toimintapeli ja toinen hiekkalaatikkopeli.
 
Vastaus: Mafia II [PS3]

Ei täällä nyt kukaan ole varsinaisesti GTA IV:ta vastaan hyökännyt. Ja sitäpaitsi on aivan turha edes vertailla näitä kahta peliä, kun toinen on vahvasti juoni-painotteinen toimintapeli ja toinen hiekkalaatikkopeli.

Minusta taas GTA IV on ensimmäisen Mafian jälkeen ehkä paras vertailukohde Mafia 2:selle. Molemmissa ei ole erityisemmin sivutehtäviä tai aktiviteetteja kaupungilla, ainoa ero on se, että GTA IV:ssä voit tehdä noin neljä valintaa, joista yksi vaikuttaa tarinaan(loppu). Mafia 2:sessa on vain yksi valinta, joka ei hirveästi vaikuta tarinaan, mutta siihen kuuluu kuitenkin hieno välivideo.

GTA IV on kuitenkin mekaniikoiltaan epärealistisempi, mutta kömpelömpi. Mafia 2 on paljon realistisempi ja ainakin minulle erittäin helppokäyttöinen. GTA IV:n Euphoria on kuitenkin metka vehje ja RDR:ssä, kun on kömpelyyskin poistettu, se on aivan järjettömän siisti.
 
Vastaus: Mafia II [PS3]

[video=youtube;Ilaku2IYfGM]http://www.youtube.com/watch?v=Ilaku2IYfGM[/video]

Hyvältä näyttää. Toivottavasti pituuttakin on.
 
Vastaus: Mafia II [PS3]

Tietääkö kukaan miksi Jimmy's Vendetta-DLC on poistettu Storesta? Itse en ainakaan ole löytänyt sitä sieltä enää ainakaan viikkoon.
 
Vastaus: Mafia II [PS3]

Tietääkö kukaan miksi Jimmy's Vendetta-DLC on poistettu Storesta?
Lähes poikkeuksetta syy on siinä, että julkaisija on halunnut sen pois jakelusta syystä tai toisesta. Paketista on esimerkiksi löytynyt jokin bugi tai ylipäätään lisäriä on haluttu jaella vain rajoitetun ajan. Poistamisen taustalla voi olla myös lisenssi- ja/tai rojaltikiista, eli on käytetty luvatta jotain biisiä, grafiikkaa jne.

Sony ei siis ole asiaan vaikuttanut, vaan ainoastaan tottelee julkaisijan haluja.
 
Vastaus: Mafia II [PS3]

Mutta joo, jospa jätetään tämä GTA IV vertailu heti alkuunsa. Toinen kun on ensinnäkin hiekkalaatikkopeli ja toinen avoimeen maailmaan sijoittuva toimintapeli, jossa sitä avointa maailmaa käytetään vain kulissina pelitapahtumille. ;)

No näinpä. Itse tykkään enemmän tarinavetoisista peleistä ja Mafia tempaisikin heti huomattavasti tehokkaammin mukaansa kuin viimeisin GTA. Vaikkakin ymmärrän kyllä kuinka samankaltainen pelimekaniikka antaa odottaa samankaltaista hiekkalaatikkoa. Erilaiset pelit erilaisille pelaajille.
 
Vastaus: Mafia II [PS3]

Lähes poikkeuksetta syy on siinä, että julkaisija on halunnut sen pois jakelusta syystä tai toisesta. Paketista on esimerkiksi löytynyt jokin bugi tai ylipäätään lisäriä on haluttu jaella vain rajoitetun ajan. Poistamisen taustalla voi olla myös lisenssi- ja/tai rojaltikiista, eli on käytetty luvatta jotain biisiä, grafiikkaa jne.

Sony ei siis ole asiaan vaikuttanut, vaan ainoastaan tottelee julkaisijan haluja.

Kiinnostaisi vain saako tuota Jimmy's Vendettaa enää mistään? Itse en ole vielä hankkinut.. :( Saako sen esim. Nordic Bonus Editionin mukana?
 
Vastaus: Mafia II [PS3]

No tässä sentään on juonellisia tehtäviä ja muutakin sisältöä. Noissa Jimmy's Vendetta ja Betrayal of Jimmy -paketeissa kun oli vaan ne pääpelin irtileikatut sivutehtävät.

Näinhän se on, mutta meinaankin enemmän tehtävien sisältöä, eli ovatko samanlaista räiskintää kuin aikaisemmat lisäosat. Trailerien perusteella aikamoista ammuskelua, joskin ainakin yksi hiippailutehtävä näkyi. Myöskään kovin pitkä tämä lisäosa ei vissiin ole, jostain luin että sisältää ainoastaan 5 chapteria, vai oliko peräti vielä vähemmän.
 
Vastaus: Mafia II [PS3]

Kunhan on edes 2 tuntia hyvin käsikirjoitettua viihdettä, olen tyytyväinen. Eipä tuo RDR:n Undead Nightmarekaan kovin pitkä juonellisesti ollut.
 
Vastaus: Mafia II [PS3]

Onko tää uus lisäosa saman tyypinen ku ite pääpeli eli et ei juostaan ja räiskitään aikaa vastaan?
Ja jos on niin onko 8 euron arvoinen vai kannattaako ne rahat laittaa mielummin olueen?
 
Vastaus: Mafia II [PS3]

Onko tää uus lisäosa saman tyypinen ku ite pääpeli eli et ei juostaan ja räiskitään aikaa vastaan?
Ja jos on niin onko 8 euron arvoinen vai kannattaako ne rahat laittaa mielummin olueen?


Ite eilen imuttelin dlc:n ja vastaus on sekä että. Ensimmäinen tehtävä on lineaarinen pääpeliin juonellisesti kuuluva missio mutta sen jälkeen olen ainakin päässyt/joutunut pelaamaan Jimmy's-tyylisiä arcade-tehtäviä. Oletan että kun teen nuo arcade-tyyppiset tehtävät, oikea tarinapeli jatkuu taas yhden tehtävän verran jne jne... Itse ainakin maksoin mieluusti tuon 8 egee pelkästään sen vuoksi että saa lisää Mafian hyvää tarinaa. Ja uusia alueitakin on ihan kivasti niin itse suosittelen.
 
Vastaus: Mafia II [PS3]

Olipas kyllä todella hyvä peli, varsinkin suhteessa melko ristiriitaiseen vastaanottoon. En ole ykkösosaa pelannut, joten en tiedä kuinka muuttui siitä. Voisiko joku laittaa muuten spoilereihin sen kohtauksen, joka kuulemma "nostaa niskakarvat pystyyn ekan Mafian pelanneilta"?

Graafisesti komein pelaamistani tämän tyylin peleistä, juoni toimi ja loppu oli loistava. Pari juttua jäi tosin häirittemään.
Se nainen pelin alkupuolelta, baaritiskillä ja Joen seuralaisena; olikohan tuosta tarkoitus alunperin kehitellä joku lovestoori, jäi vähän kummastuttamaan. Toisekseen, loppupuolen ajelut olisi voinut hoitaa cut-scenenä. Rikkoi tunnelmaa kun kaiken draaman keskellä piti ajaa koko kylän läpi ja joku hilpeä rokkenroll soi.

Mitäs lisäosia tällä nyt olikaan? Ja mitkä ovat rahan arvoisia?
 
Vastaus: Mafia II [PS3]

Niskakarvat nostaa pystyyn kohtaus, jossa

käydään listimässä kaveri, jota ensimmäisessä Mafiassa ohjattiin. Tuo nimenomainen kohtaus olikin juuri ensimmäisen Mafian legendaarinen loppukohtaus. Huhhuh, oli kyllä eeppinen tilanne, sekä ensimmäisellä kerralla että nyt Mafia 2:ssa :)
 
Vastaus: Mafia II [PS3]

Niskakarvat nostaa pystyyn kohtaus, jossa

käydään listimässä kaveri, jota ensimmäisessä Mafiassa ohjattiin. Tuo nimenomainen kohtaus olikin juuri ensimmäisen Mafian legendaarinen loppukohtaus. Huhhuh, oli kyllä eeppinen tilanne, sekä ensimmäisellä kerralla että nyt Mafia 2:ssa :)

Mää olin siinä luulossa, että nämä sijoittuu ihan eri aikajanalle?
 
Ylös Bottom