Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mafia: The Old Country

Olet kaivostyöläinen ja haaveilet paremmasta elämästä. Sinulle tulee tilaisuus päästä käsiksi parempaan elämään, mutta tulee niin sanotusti muutama muuttuja. Puolivahingossa Mafiapomo värvää sinut liittymään Mafiaan. Nouset rankeissa ylöspäin tekemällä tehtäviä, mutta samalla sukellat kokoajan syvemmälle rikollisuuden maailmaan.

Eli voisi sanoa, että aika kliseinen tarina. Mutta silti tarina iski minuun kyllä, koska hahmot ovat niin hyvin kirjoitettu. Myös tapahtumapaikka- ja aika ovat harvoin käsiteltyjä varsinkin peleissä. Tarina ja ympäristö ovat ehdottomasti pelin parhainta antia. Tämän kannattaa pelata jo ihan vain tarinan ja tunnelman takia, Varsinkin jos pitää Mafiaelokuvista.

Pelaaminen taas koostuu räiskinnästä, autolla ajamisesta ja hiiviskelystä. Hiiviskely tuli varsinkin yllätyksenä. Sekin on riittävän hyvin tehty, vaikka ei tämä parasta sniikkailua olekkaan. Myös räiskiminen ja ajelu tuntuu hyvältä.

Muutama bugi tuli vastaan, mutta ei mitään vakavaa. Peli on hyvässä kunnossa heti ja pyörii ainakin Series X:llä hyvin. Teknisesti myös ihan nätti.

90/100 helposti itselle ja tähän mennessä vuoden paras peli.
Pakkohankintahan tämä toki on itsellenikin, koska rakastan mafiaelokuvia ja niiden tunnelmaa. Siitä huolimatta odotan aleita nyt rauhassa. Nykyiseen hintaan ei ole kiire tätä päästä pelaamaan.

Pakkohankintahan tämä toki on itsellenikin, koska rakastan mafiaelokuvia ja niiden tunnelmaa. Siitä huolimatta odotan aleita nyt rauhassa. Nykyiseen hintaan ei ole kiire tätä päästä pelaamaan.

Mikä on sun lempi mafialeffa ja miks se on juuri The Goodfellas? :p

Oon nähnyt leffan "x-kertoja" enemmän mitä laki sallii. Tähän asti siitä on tullut myös jopa eräänlainen "perinne" Että aina uuden mafia pelin tultua tulee katsottua ennen peliä kyseinen leffa nostamaan fiilistä, ekan mafian kohalla sitä ei tietenkään tullut tehtyä koska silloin ei tiennyt viel mikä on meininki, mut 2-3 kohalla ja varmasti myös tämän kohalla sitten kun joskus tän hommaa.

Mikä on sun lempi mafialeffa ja miks se on juuri The Goodfellas? :p

Oon nähnyt leffan "x-kertoja" enemmän mitä laki sallii. Tähän asti siitä on tullut myös jopa eräänlainen "perinne" Että aina uuden mafia pelin tultua tulee katsottua ennen peliä kyseinen leffa nostamaan fiilistä, ekan mafian kohalla sitä ei tietenkään tullut tehtyä koska silloin ei tiennyt viel mikä on meininki, mut 2-3 kohalla ja varmasti myös tämän kohalla sitten kun joskus tän hommaa.
Kummisedät ovat suosikkejani, mutta kyllähän tuo Goodfellas nousee ehkä jopa samalle tasolle. Pitäisi muuten katsoakin se joskus uudelleen, kun viimeisestä kerrasta on jo toistakymmentä vuotta aikaa. Hyvä kun nostit tuon huippuleffan esiin! Niin ja tykästyin kovasti Sopranos- sarjaan tässä parin vuoden sisällä ja katsoin sen sitten melkoisissa ryppäissä nopeasti HBO Maxilta. Silloin kun sarjaa alunperin TV:ssä näytettiin, niin jostain syystä se ei silloin minuun kolahtanut, ja sen seuraaminen loppui kesken ekan kauden silloin aikoinaan. Upeaa oli kuitenkin tuo sarja ”löytää” uudelleen tuolta HBO Maxilta. Tämä on juuri streamauspalveluiden hienoutta.

Kummisedät ovat suosikkejani, mutta kyllähän tuo Goodfellas nousee ehkä jopa samalle tasolle. Pitäisi muuten katsoakin se joskus uudelleen, kun viimeisestä kerrasta on jo toistakymmentä vuotta aikaa. Hyvä kun nostit tuon huippuleffan esiin! Niin ja tykästyin kovasti Sopranos- sarjaan tässä parin vuoden sisällä ja katsoin sen sitten melkoisissa ryppäissä nopeasti HBO Maxilta. Silloin kun sarjaa alunperin TV:ssä näytettiin, niin jostain syystä se ei silloin minuun kolahtanut, ja sen seuraaminen loppui kesken ekan kauden silloin aikoinaan. Upeaa oli kuitenkin tuo sarja ”löytää” uudelleen tuolta HBO Maxilta. Tämä on juuri streamauspalveluiden hienoutta.
Sopranos on itseltä katsomatta kokonaan. Pitäisi se kyllä vilkaista :)

Mitä tähän peliin tulee, niin voisi melkein pelata tämä joskus uudestaan vaikka vaikeamalla vaikeusasteella. Jäi myös paljon autoja ja muuta sälää ostamatta, kun halusi vain nähdä pääjuonen. Jopa niitä sivujuttuja tekisi myös mieli tehdä enemmän :D

No vähän taukoa ja muutama muu peli väliin. Ehkä jopa seiuraavaksi Silent Hill 2, Alone in The Dark tai Dead Island 2.

Myynnit ainakin hyvät tällä uudella Mafialla.

"Hangar 13’s latest entry in the Mafia franchise has enjoyed a strong launch, selling 800,000 units across Steam, PlayStation, and Xbox in its first four days. PlayStation leads the way with around 48% of total sales, while Steam contributes roughly one-third of the total. The game’s reception shows that both PC and console audiences have embraced the title, making for a successful multi-platform debut."

Läpi meni ja kyllähän peli ihan ok on, mutta kuitenkin pieni pettymys. Toki sen huomaa, että pienellä budjetilla tehty. Eli jos Mafia 1 ja 2 olivat AAA pelejeä niin tämä on ehkä AA. Peli on käytännössä lineaarinen pienellä avoimella maailmalla, mutta maailmassa ei käytännössä ole oikein mitään vaan se on pelkkä kulissi, esimerkiksi ei pysty tappamaan siviileitä tai olemaan oikein muussakaan kontaktissa niiden kanssa. Peli myös on todella helppo, paljon helpompi kuin 1 ja 2. Tarina ei nyt ihan hirveästi itseäni säväyttänyt, mutta oli kuitenkin ok ja mielellään pelasi kerran läpi. Tehtävissä oli paljon hukattua potentiaalia, kuten vaikka rallit olivat aika mitäänsanlmattomia, mielestäni Mafia 1 ajokilpailu oli paljon paremmin tehty vaikka se olikin sadistisen vaikea, ehkä jotain tuommosta haastetta olisi kaivannut myös tähänkin. En ehkä ihan täyteen hintaan voi tätä suositella jos ei kova mafia fani ole entuudestaan mutta kun kympin tai pari ottaa hinnasta pois niin on kyllä hintansa arvoinen.

En epäile etteikö ole mukavaa pelattavaa, mutta tiedän, että kun peli on ohi jossain kymmenessä tunnissa, niin minua harmittaa. Ja sitten sen lisäksi, että hyvä peli loppui liian aikaisin, harmittaisi, että olisin niin lyhyestä kokemuksesta maksanut viisikymppiä tai ylikin. Tähänkin asiaan voi ja saa toki suhtautua eri tavoin.
Itse olen puolestani ollut aina sitä mieltä, että Mafia 1:ssä ja 2:ssa oli tarinaa varmaan keskimääräisen 50h open-world pelin verran, tiivistettynä 10-15 tuntiin. Nämä on niitä harvoja pelejä, joissa rytmitys on oikeasti mietitty tarinan mukaan, eikä vain keston maksimoimiseksi.

Mafia 1 ja 2 onkin minulle jota kuinkin ainoita pelejä, joita olen eläessäni jaksanut pelata läpi enemmän kuin kaksi kertaa. Kestolla ja hyvällä rytmityksellä on siinä iso rooli. Useimmat pitemmät nykypelit pelaan kerran ja sitten olen jo niin lopen tympääntynyt, etten koske niihin enää pitkällä tikullakaan. Jos siis jaksan edes läpäistä niitä. Minusta tämä on se todellinen tragedia, eikä se, että pelin jälkeen jää tunne, että olisihan tuota jaksanut vielä muutaman tunnin pitempäänkin. Sellaisen pelin voi aina pistää uudelleen pyörimään ja keräillä vaikka saavutuksia tai pistää vaikeustasoa vähän korkeammalle, kun intoa vielä riittää. Sen jälkeen pelin voi pistää hyvillä mielin takaisin digitaaliseen hyllyyn, kokien että nyt olen oikeasti pelannut tätä ja syventynyt mekaniikkoihin, enkä vetänyt sitä vain kerran läpi kantapään kautta kompastellen.

Pelien älyttömät kestot on näin laajassa mittakaavassa muutenkin aika tuore ilmiö: The Old Country on kellotettu käyttäjien toimesta kestoltaan 12 tuntiin. Hyvin vastaavia lukemia, kuin mm. Unchartedit, Tomb Raiderit, The Last of Us 1, Dishonoredit, God of Warit pre-2016, jne.

En usko, että tämä pelien kesto-obsessio on alalle hyväksi. Kaikki pelit ei voi olla mitään 30 tunnin eepoksia ilman, että saumat alkaa repeillä ja jos lyhyemmät pelit ostetaan säännönmukaisesti vasta alelaarista, niin niiden tekeminen loppuu tai niistä tehdään väkivalloin pitempiä. Ironisesti Mafia 3 lienee tästä kaikkein elävin esimerkki.

Itse olen puolestani ollut aina sitä mieltä, että Mafia 1:ssä ja 2:ssa oli tarinaa varmaan keskimääräisen 50h open-world pelin verran, tiivistettynä 10-15 tuntiin. Nämä on niitä harvoja pelejä, joissa rytmitys on oikeasti mietitty tarinan mukaan, eikä vain keston maksimoimiseksi.

Mafia 1 ja 2 onkin minulle jota kuinkin ainoita pelejä, joita olen eläessäni jaksanut pelata läpi enemmän kuin kaksi kertaa. Kestolla ja hyvällä rytmityksellä on siinä iso rooli. Useimmat pitemmät nykypelit pelaan kerran ja sitten olen jo niin lopen tympääntynyt, etten koske niihin enää pitkällä tikullakaan. Jos siis jaksan edes läpäistä niitä. Minusta tämä on se todellinen tragedia, eikä se, että pelin jälkeen jää tunne, että olisihan tuota jaksanut vielä muutaman tunnin pitempäänkin. Sellaisen pelin voi aina pistää uudelleen pyörimään ja keräillä vaikka saavutuksia tai pistää vaikeustasoa vähän korkeammalle, kun intoa vielä riittää. Sen jälkeen pelin voi pistää hyvillä mielin takaisin digitaaliseen hyllyyn, kokien että nyt olen oikeasti pelannut tätä ja syventynyt mekaniikkoihin, enkä vetänyt sitä vain kerran läpi kantapään kautta kompastellen.

Pelien älyttömät kestot on näin laajassa mittakaavassa muutenkin aika tuore ilmiö: The Old Country on kellotettu käyttäjien toimesta kestoltaan 12 tuntiin. Hyvin vastaavia lukemia, kuin mm. Unchartedit, Tomb Raiderit, The Last of Us 1, Dishonoredit, God of Warit pre-2016, jne.

En usko, että tämä pelien kesto-obsessio on alalle hyväksi. Kaikki pelit ei voi olla mitään 30 tunnin eepoksia ilman, että saumat alkaa repeillä ja jos lyhyemmät pelit ostetaan säännönmukaisesti vasta alelaarista, niin niiden tekeminen loppuu tai niistä tehdään väkivalloin pitempiä. Ironisesti Mafia 3 lienee tästä kaikkein elävin esimerkki.
Eritäin hyvin sanottu ja tuota itsekkin olen vähän ajanut takaa paasatessa. Puit vain sanat minua paremmin :D

No, omat kokemukseni ovat aivan toisenlaiset. Eli kaikki parhaat pelikokemukseni ovat olleet sellaisia vähintään kymmenien tuntien tai jopa satojen tuntien pituisia kokonaisuuksia, ja vastaavasti sellaiset alle 20 tunnin rykäisyt ovat jääneet varsin pian unholaan (ehkä joitain Resident Evileitä lukuunottamatta). Yhtenä syynä toki, etteivät minua juurikaan elokuvamaiset ja lyhyet putkijuoksut kiinnosta ylipäätään, vaan haluan pelaajana vapauden viedä pelissä etenemistä ja tekemistä siihen suuntaan mikä minua milloinkin kiinnostaa.

Laajat alueet, niiden tutkiminen ja sieltä pelissä pärjäämisessä tai etenemisessä auttavien löytöjen tekeminen on myös minulle paljon kiinnostavampaa kuin tarinanarratiivin seuraaminen jonkun toisen tekemän tarkan käsikirjoituksen mukaan. Toki jos peli, yhdistelee erilaisia toimivia tarinan pätkiä siten, että pelaaja voi itse määritellä etenemistä ja jopa tehdä valintoja, jotka vaikuttavat lopputulokseen, niin silloin tarinakin voi kiinnostaa, mutta silloinkin vain toissijaisesti. Riippuu siis myös siitä, mitä peleiltä kaipaa, voiko lyhyt peli riittää vai ei. Jos haluaa niitä tarkasti kirjoitettuja ja ohjattuja tarinoita seurata, niin sitten varmaan lyhyemmät putkenomaiset pelit toimivat.

En kyllä myöskään allekirjoita sitä, että nykyään tulisi markkinoille vain pitkiä pelejä, vaan paljon tulee myös lyhyempiä putkijuoksujakin. Homma nyt vaan on niin, etteivät ne lyhyemmät pelitkään ole sitten kuitenkaan kaikkien kuppi teetä, joten tarjontaa on alkanut tulla myös minun kaltaisilleni pelaajille, jotka haluavat uppoutua laajaan pelimaailmaan ja edetä siellä omaan tahtiin omia seikkailuita ja löytöjä tehden. Minusta on ihan ok, että molempia pelityyppejä löytyy, kun kerran molempien pelaajiakin löytyy.

Viimeksi muokattu:
No, omat kokemukseni ovat aivan toisenlaiset. Eli kaikki parhaat pelikokemukseni ovat olleet sellaisia vähintään kymmenien tuntien tai jopa satojen tuntien pituisia kokonaisuuksia, ja vastaavasti sellaiset alle 20 tunnin rykäisyt ovat jääneet varsin pian unholaan (ehkä joitain Resident Evileitä lukuunottamatta). Yhtenä syynä toki, etteivät minua juurikaan elokuvamaiset ja lyhyet putkijuoksut kiinnosta ylipäätään, vaan haluan pelaajana vapauden viedä pelissä etenemistä ja tekemistä siihen suuntaan mikä minua milloinkin kiinnostaa.

Laajat alueet, niiden tutkiminen ja sieltä pelissä pärjäämisessä tai etenemisessä auttavien löytöjen tekeminen on myös minulle paljon kiinnostavampaa kuin tarinanarratiivin seuraaminen jonkun toisen tekemän tarkan käsikirjoituksen mukaan. Toki jos peli, yhdistelee erilaisia toimivia tarinan pätkiä siten, että pelaaja voi itse määritellä etenemistä ja jopa tehdä valintoja, jotka vaikuttavat lopputulokseen, niin silloin tarinakin voi kiinnostaa, mutta silloinkin vain toissijaisesti. Riippuu siis myös siitä, mitä peleiltä kaipaa, voiko lyhyt peli riittää vai ei. Jos haluaa niitä tarkasti kirjoitettuja ja ohjattuja tarinoita seurata, niin sitten varmaan lyhyemmät putkenomaiset pelit toimivat.

En kyllä myöskään allekirjoita sitä, että nykyään tulisi markkinoille vain pitkiä pelejä, vaan paljon tulee myös lyhyempiä putkijuoksujakin. Homma nyt vaan on niin, etteivät ne lyhyemmät pelitkään ole sitten kuitenkaan kaikkien kuppi teetä, joten tarjontaa on alkanut tulla myös minun kaltaisilleni pelaajille, jotka haluavat uppoutua laajaan pelimaailmaan ja edetä siellä omaan tahtiin omia seikkailuita ja löytöjä tehden. Minusta on ihan ok, että molempia pelityyppejä löytyy, kun kerran molempien pelaajiakin löytyy.

Veit varpaat suustani, melko lailla samanlaista meininkiä itse kaipaan peleistä, johon voi panostaa kymmeniä, satoja erittäin harvoissa jopa tuhansia tunteja, en muutenkaan käsitä niitä jotka alkuun ovat innoissaan jostain mut sit into ja alkukiima lässähtää tyyliin parin päivän päästä ja aletaan jo etsimään sitä uutta peliä, sen sijaan että panostaa kunnolla ja pitkään siihen yhteen, ehkä eräänlainen "hypekiima" riippuvuus sekin on että aina halua sen uuden pelin alkurakkaus piikin, sit ku se lässähtää niin haetaanki jo seuraavaa vaikka vino pino edellisiä vielä kesken:D.

Tommoset rykäsytkää ei huonoja ole, mut se riippuu paljon pelistä. Mut noin keskimäärin itsekin kaipaan enemmän sitä vapautta ja että voin panostaa peliin pitkään ja kunnolla joka on mulle sitä hyvää tarinaa tärkeämpää, monesti tommoset rykäsyt kuten sanoit jää varsin pian unholaan.

Resident evilit oli hyvä esimerkki, ne on lyhyitä mut se jotenkin vaan kuuluu siihen sarjaan ja sit just ne speedrunit "läpäise alle 2tunnis jne" ei ne voi olla mitään satojen tuntien pituisia eikä kauhupelit mun mielestä toimiskaan pitkinä openworld massiivisina peleinä, ähky, väsymys, uupumus ja mielenterveys vaan menis. o_O

Tulipa taas pitkä jaarittelu ja offtopicia, mut palataan sen verran raiteille että tämän pelin kohalla mulla ainakin lässähti se fiilis kun kuuli että tarina on joku 10h tai alle, kyllä ne mafia 1-3 olivat melko pitkiä vaikka ei niissäkään mitään erityistä tekemistä sen tarinan ulkopuolella ollut.

Noh, ollaan yhtä mieltä siitä, että ollaan eri mieltä.

En halua kaikkien kirjojenkaan olevan tuhatsivuisia eepoksia, vaikka luen niitäkin mielelläni silloin kun kirjailijan rahkeet siihen riittää. Mutta kyllä sen tiiliskiven jälkeen tuntuu aika mukavalta lukea vaihteeksi pari parisataa sivuista opusta. Silloin voi myös valikoida kirjoja vähän kokeilullisemmin, kun tietää, ettei sen kanssa ole kymmeniä tunteja naimisissa. Ja tulee samalla avanneeksi mahdollisuuden löytää jotain uusia kiehtovia juttuja.

Mafiat on aina olleet kolmosta lukuunottamatta aika lyhyitä kokemuksia ja sinänsä vähän ihmetyttää, miten tämän uusimman pituus tuli järkytyksenä. How long to beatin mukaan kunkin päätarina:
- Mafia 1: 16h
- Mafia 2: 12h
- Mafia 3: 22h
- Mafia The Old Country: 12h

Noh, ollaan yhtä mieltä siitä, että ollaan eri mieltä.

En halua kaikkien kirjojenkaan olevan tuhatsivuisia eepoksia, vaikka luen niitäkin mielelläni silloin kun kirjailijan rahkeet siihen riittää. Mutta kyllä sen tiiliskiven jälkeen tuntuu aika mukavalta lukea vaihteeksi pari parisataa sivuista opusta. Silloin voi myös valikoida kirjoja vähän kokeilullisemmin, kun tietää, ettei sen kanssa ole kymmeniä tunteja naimisissa. Ja tulee samalla avanneeksi mahdollisuuden löytää jotain uusia kiehtovia juttuja.

Mafiat on aina olleet kolmosta lukuunottamatta aika lyhyitä kokemuksia ja sinänsä vähän ihmetyttää, miten tämän uusimman pituus tuli järkytyksenä. How long to beatin mukaan kunkin päätarina:
- Mafia 1: 16h
- Mafia 2: 12h
- Mafia 3: 22h
- Mafia The Old Country: 12h
En minä muuta ole sanonut kuin, että en täyteen hintaan noin lyhyitä pelejä ole valmis ostamaan. Kyllä uusin Mafia toki kiinnostaa, mutta sitten vastaan kun sen saa jollain 20-30 eurolla. En noin muutenkaan osta useinkaan pelejä täyteen hintaan ja heti julkaisussa, ellei ole aivan pakkohankinta, ja silloin kyllä pelillä pitää olle jokunen kymmenen tuntia pituutta vähintään.

Jos ostaisin täyteen hintaan noin lyhyitä pelejä, niin menisi kyllä moninkertaisesti se määrä rahaa peleihin, kuin menee tällä hetkellä. Ja juu olivathan nuo kaikki kolme aikaisempaa Mafia-peliä ihan kivoja pelejä, mutta varsinkin kakkonen oli niin turkasen lyhyt, että ärsytti suorastaan, kun se jo kohtapuolin loppui aikoinaan.

Edelleen mielestäni on hyvä, että löytyy niitä pidempiä pelejä paljonkin, mutta samalla on toki hyvä, että lyhyempiä pelejä löytyy niitä kaipaaville. Ja molempiahan löytyy, joten hyvä niin. Sitä en silta ymmärrä oikein, että siitä jaksetaan aika kovaan ääneen valittaa, että liikaa tehdään pitkiä pelejä, kun todellisuudessa molemman sorttisissa peleissä on todellisuudessa erittäin hyvin tarjontaa.

Ylös Bottom