Vastaus: MAG ja Move-ohjaus - odotuksia & kokemuksia
Itse taidan jäädä pysyvästi movettajaksi tässä pelissä. Vaikka säädöt ovatkin vähän hankalia ja epäloogisia saada kohdilleen, on niistä muovattavissa monenlaisia pelityylejä tukevia ratkaisuja. Kokeilin toissapäivänä monenlaista ja palasin aina noihin ehdottamiini säätöihin. Muuttelin pikkuisen rautatähtäinten herkkyyttä pienemmäksi ja scope sensitivyä tiputin myös.
Säätöä helpottaa kun tajuaa cons & pros:sit movettamisesta. Mielestäni:
1. Moven etu on vapaa tähtäys. Kuvakulmaa liikuttamatta tähtääminen on huomattavasti tehokkaampaa kuin kohteen hakeminen kääntymällä DS:llä. Tätä tukee se, että jos on sopiva vapaatähtäys alue, niin kuka tahansa pystyy päivän harjoituksella kaatamaan ruutuun osuvat vihut tehokkaasti. DS vastaavassa tilanteessa ensimmäistä kertaa koetettuna vaatii jo viikkoja. Hyvä kysymys on se, että kuinka hyviä tuloksia voi saada kuukausien pelaamisella. Tämän kohdan hyväksi käyttö tarkoittaa mahdollisimman suuren vapaatähtäysalueen käyttämistä.
2. Kääntyminen on moven ongelma. Kääntymiseen tarvitaan tähtäimen liikuttamista reuna alueille. Se tarkoittaa vapaatähtäyksen muuttumista kääntymistä ohjaavaksi toimenpiteeksi ja tämä rajapinta on suurin moven ongelma. Näin ollen kohteen seuranta ja eritoten strafetus vihollisen ympäri ei onnistu millään säädöillä täydellisesti. Huomioitavaa on myös se, että jos kääntyminen tapahtuu ruudun reunalle tähtäintä viedessä, tapahtuu vihollisen havannointi kääntyessä niin sanotusti viimetingassa. Mitä pienempi vapaatähtäysalue, sitä parempi liikkuminen. Kuitenkin, jos vapaatähtäysalue olisi nolla, ei movella pelaamiseen löytyisi minkäänlaista järkiperäistä syytä.
3. Normaalitähtäystä kannattaa käyttää pidemmille etäisyyksille kuin DS:llä. Tuli ja sen kohdentaminen on vapaatähtäystilassa sopivasti tarkempaa. Tämä antaa vapauden sovittaa rautatähtäimiä hivenen hitaampaan tähtäykseen.
Rautatähtäimille siis kohta 1 ja normi tähtäykseen kohdat 2 ja 3.
Kohdat 1 ja 3 ovat etuja ja niitä on helppo käyttää edukseen ilman monimutkaisia säätökokeiluja. Kohta 2 taas on todellinen ongelma ja suosittelisin säätökokeiluja sen minimoimiseksi. Ristiriita kohtien välillä on selkeä. Aiemmin suosittelemani säädöt perustuvat siihen, että kohta 1 ja 3 ovat huomioitu maximiin, mutta vain niin paljon, että pystyn kompensoimaan kohtaa 2. Lisäksi myös normitähtäystilassa olen pyrkinyt maksimoimaan vapaatähtäysalueen.
Ja selitetään vielä sitä ideaa, eli tarkoitus on, että kääntyminen alkaa lähes puolihuomaamattomasti silloin, kun kyse on vielä tähtäämisestä. Herkkyys on valittu sen mukaan, että kääntymis nopeutta on mahdollisimman hyvä säätää pelien tapahtumien nopeuden huomioon ottaen. Lisänä vielä se, mitä movella pelatessa on ehdottomasti käytettävä, eli pikakäännökset on oltava mahdollisia. 90 asteen käännös pitää tulla sadasosissa ja tarkasti. Sen jälkeen edessä olevan hökkelin lähestyminen on onnistuttava suoraan ilman käännöksiä vaikka tähtäin vaeltelisikin sen oviaukoissa, ikkunoissa ja jopa nurkissa. Vihun ilmestyessä ruutuun, on tuli pystyttävä avaamaan heti. Jos vihu ei kaadu heti, on sitä pystyttävä seuraamaan tähtäimellä käännyttäessäkin. Kääntyminen on alettava jo silloin kun kyse on vielä tähtäämisestä (jolloin ruutu niin sanotusti hakee vihollista keskiöönsä pelaajan yrittäessä osoittaa sitä tähtäimellä, vaikka mitään tietoista kääntöliikettä ei ole toteutettu). Siirros tähtäämisestä kääntöliikkeen nopeuden hallintaan on mielestäni oltava mahdollisimman löysä, jotta säätövaraa olisi mahdollisimman paljon.
Ja sori jos menee jankuttamiseksi, mutta alan olla vain niin fiiliksissä tästä movettamisesta ja toivon, että muutkin löytävät itselleen sopivat asetukset. Ja ei ehkä vielä tätä peliä varten, mutta ajatelkaas kun saadaan vihdoin eteemme sellainen peli jossa on oikeasti fiksut säätimet. Ehkäpä uusi SOCOM.
Kokeilkaa ja suositelkaa myös omia säätöjänne. Nimenomaan erilaisten säätöjen testaaminen selkeyttää sitä, mitä tästä tikusta voi repiä irti.