Vastaus: MAG ja Move-ohjaus - odotuksia & kokemuksia
Kyykkyyn ja makuulle en meinaa ukkoa saada millään. Jotenki kauhian hankalassa paikassa ja pieni se kolmio-näppäin. Liian lyhyet sormet vissiin.
Tuo koko näppäin sekamelska on ihan hirveä, mutta siihenkin alkaa tottua. Selvästi movea ei ole tehty räiskintäpelit mielessä. Räiskintäpeleihin se iso nappi on vain turhan iso. Ja voitte kuvitella millainen über ohjain olisi kyseessä jos sen tilalla olisi vaikka psp:n tatti tai jotain vastaavaa.
Ja eilisissä matseissa alkoi selvästi tulla kahdenlaista pelityyliä esiin. Juurikin tuommoinen ruudun "kiskaisu" kohdilleen ja siinä tähtäily, sekä tähtäimen hienovarainen siirtely reuna-alueilla (vrt.strafetus ja dog fightit). Siinä mielessä olen ylpeä noista normiasetuksistani, että se ongelma kohta, eli kääntymisen alkamisen rajapinnassa on juuri oikea "attack". Siis se, kuinka kääntymisnopeus kasvaa suhteessa moven kääntämisen määrään. Tuo rajapinta on se asia, joka aiheuttaa eniten vaikeuksia tähtäilyssä, kun tähtäilyä pitäisi pystyä tekemään myös kääntyessä. Jos attacki on liian suuri, hyppää tähtäin kohteesta ohi, kun kääntö alkaa ja kääntymisen pysäytys vaatii liiallisen takaisin nykäisyn. Jos attack on liian pieni, niin tähtääminen kääntyessä helpottuu, mutta kohde ehtii kiertää ulos näkymästä.
Mikä ihme siinä on, että joissakin peleissä nähty attack säädin tuntuu olevan pelintekijöille käsittämätön juttu. Funktion pystyy löytämään jo lukion kirjoista, joten kyllä pitäisi olla koodareille tuttu. Ikävää, että se puuttuu tästä pelistä. Toisaalta tuolla omituisella kääntöalue-herkkyys suhteella pystyy vähäsen vaikuttamaan attackiin, mutta jo pelkästään kääntöalueen ja herkkyyden yhdistäminen toisiinsa tarkoittaa pelaajan näkökulmasta katsottuna perse edellä puuhun menemistä. Ehkä on ajateltu, että liikaa säätimiä on liikaa sormia suissa.
EDIT: Jos joku muistaa Killzone 2 -pelin tietyn ongelman, niin arvatkaas kaksikertaa oliko kyse juuri väärästä attack -arvosta. Siitä voi jo päätellä, että alkaisikohan pikkuhiljaa olla aika saada tuollainen säädin konsoli fps-peleihin.
Mutta eipä tässä hätää. Sen lisäksi, että movetus tosiaan sujuu jo tasolla jossa sijoitun lähes joka matsissa joukkueen puolivälin yli, on pakko sanoa tämän movettelun olevan hauskaa.
Ja vielä vinkki. Bleedoutissa kannattaa heilutella isoissa kaarissa movea. Peli automaattisesti kalibroi movea isoissa liikkeissä ja kalibroinnilla on selvästi tapana vähän mennä metsään pikkuhiljaa. Homman saa kuitenkin korjattua heiluttelemalla isoja kaaria kameran edessä.