Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

MAG ja Move-ohjaus - odotuksia & kokemuksia

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jibi_78
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: MAG ja Move-ohjaus - odotuksia & kokemuksia

Kukaan ei ilmeisesti vielä ole kokeillut tuota sonyn pistooli-attachmenttia?
Sonyn oma pistooli
Pikaisella haulla löytyi pari muutakin, hieman pidemmälle vietyä ohjainta:
Battle rifle
SMG
Varsinkin nuo kaksi viimeistä, joissa navi on sijoitettu kahvaan vaikuttaa todella mielenkiintoisilta.

Vielä yksi pistoolimalli, jossa navin saa halutessaan kiinnitettyä etukahvaksi.
Mielipiteitä? Itse en vielä ole movea raaskinut hankkia, mutta varmaan lähikuukausina ostoon menee.
 
Vastaus: MAG ja Move-ohjaus - odotuksia & kokemuksia

Tuo Battle riffle vaikuttaa kyllä sopivimmalta. Tuosta linkistä käsitin, että tuota voi modata. Saakohan tuosta myös pistoolin?

Sonyn oma pistooli vaikuttaa laadukkaalta, mutta ei oikein sytytä millään tavoin. Tuommoinen navi+move yhdistelmä kiväärimuodossa vaikuttaa parhaimmalta idealta.

Semmoinen ongelma tuossa vain on, että select napin painalluksen hoidan movettaessa vasemman käden etusormella (kun move on siis oikeassa kädessä). Jos tuossa härpäkkeessä ei ole selectiä tarjolla niin aika kurjaa tulee johtotehtävissä olemaan.
 
Vastaus: MAG ja Move-ohjaus - odotuksia & kokemuksia

Tuossa kuvassahan näkyy vain aseen oikea puoli, jossa L1 ja L2 sijoitettu liipaisimen yläpuolelle ja start lippaan yläpuolelle. Voisi olla, että R1, R2 ja select löytyisi vastaavilta paikoilta toiselta puolelta.
Varmasti vaatii opettelua nappien löytämiseen pelitilanteessa, mutta toimiessaan toisi varsin paljon lisäfiilistä fps-peleihin yleensäkin.

-E-
Kuvan perusteella ainakin perän saanee irrotettua. Myös lipas-piippu -kokonaisuus näyttäisi irrotettavalta, jolloin saadaan aika lähelle pistoolimainen olemus.
 
Vastaus: MAG ja Move-ohjaus - odotuksia & kokemuksia

Ei tuo kyllä ole hinnalla pilattu, mutta jotenkin tuommoisen battleriflen osto vähän tuntuu vastenmieliseltä.

Saan jo ihan tarpeeksi kuulla videopelaamisestani ja sen kyllä näin likempänä kolmeakymppiä vielä kestän, mutta lötköttäminen sohvalla lelusotapyssyn kanssa alkaa olla jo tässä iässä arvelluttava näky. :rolleyes:

Mutta olisi kyllä aika upeaa jos tuossa olisi esim. lippaanvaihto lipasta kiskaisemalla ja puukotus rynkynperä huitaisulla. Lisää tunnelmaa luomaan suojaanhyppimispeleihin optio sohvan taakse hyppäämisestä. :D. Siinä olisi jo kattelemista kun aikuinen mies hyppää hädissään sohvan taakse ja rupeaa sieltä ammuskelemaan. Hehheh. Kuinkahan kauan menisi, että anoppi alkaisi hakemaan huoltajuutta...
 
Vastaus: MAG ja Move-ohjaus - odotuksia & kokemuksia

Battlerifle vois olla kokeilemisen arvoinen. Ymmärin, että siittä saa muokattua myös pistoolin. Eni vei, olohuoneiden kommandona mietin tuota navin sijaintia kahvassa. Sehän tarkoittaa sitä, että oikea käsi ohjaa ukkoa vasemman sijaan.

Tuossa kuva siitä Batlle Riflestä osiin räjäytettynä: http://www.flickr.com/photos/gamingbits/5009425349/

Edit: Ja löytyhän se valmistajakin: http://i-con-products.com/products/view/154
 
Vastaus: MAG ja Move-ohjaus - odotuksia & kokemuksia

En usko, että tuo Sonyn pistooli toimii Magissa: pistooliotteella neliö ja kolmio näpäimet (joita siis käytetään aseen lataamiseen ja kyyristymiseen) jäävät kauas sormien ulottumattomiin. Battle Riflessäkin saattaa ilmetä samainen ongelma, mutta kuvien perusteella ei oikein pysty sanomaan millaisella otteella tuosta saa pidettyä kiinni.
 
Vastaus: MAG ja Move-ohjaus - odotuksia & kokemuksia

Nonniin, oma setuppi on hienosäätöä vaille valmis. Menee kutakuinkin näin.

Player rotation - 85

Player pitch - 20

Gesture sensitivity - 100

Scope sensitivity - 100

Normal play - 40 / 0 / 60

Fixed iron sights - OFF

Iron sights - 0 / 0 / 50

Lähtökohtana on ihan eri ideologia kuin tuolla ferrari insinöörillä. En sulattanut pureksimatta selistystä kääntymis rajan yhtenäistämisen tärkeydestä, koska samassa kun päästät tähtäin napin, ehdit hyvin resetoida asennon keskelle ilman, että mitään kääntymisnykäisyä ilmenee. Lisäksi jampan ehdottamilla asetuksilla ohjaus on molemmissa moodeissa lähes samankaltaista. Rautatähtäimessä on tunnetusti konsentroituneempi tuli ja hitaampi liikkuminen, joten samankaltaisuus vie pohjaa eduilta joita rautatähtäimillä voisi saavuttaa moven kanssa, jos se vain samankaltaistetaan normitähtäyksen kanssa. Jampan säädöillä tilat ovat mielestäni siis liian samankaltaisia, vaikka kyseessä on pitkänetäisyyden ja lähi/keskietäisyyksien taistelutilat.

Päätin siis yrittää moven ehdoilla löytää jotain, joka tekee toisesta tilasta enemmän lähi/keskietäisyys taisteluun sopivan ja toisesta pitkälle etäisyydelle sopivan. Toisessa on pystyttävä liikkumaan sulavasti, mutta myös tähtäämään. Toisessa taas on pystyttävä kohdentamaan tulta tarkemmin näkyvälle alueelle, unohtaen tarkat käännökset ja piruetit. Erityisen tarkasti yritin ottaa huomioon strafetus ominaisuuksia niin, että tähtäilymoodien ominaisetäisyyksillä olevia liikkuvia kohteita pystyisi pitämään tähtäimessä omastakin liikkeestä huolimatta. Bonuksena vielä se, että rautatähtäimillä on pystyttävä ampumaan mahdollisimman laajalle alueelle ilman kääntymistä, kuitenkin niin, että kohdetta pystyy seuraamaan ongelmitta myös kääntymättömyysalueen ulkopuolelle mentäessä (kuten sanoin, liikkuvan kohteen strafetus). Lähtökohtaisesti vihollisen etsimiseen rautatähtäin tila ei sovellu, vaan kohdennus tapahtuu normi tilassa, kuten DS:llä. Erona on vain se, että nyt riittää kunhan saa kohdennettua edes suurinpiirtein ruudulle.

Omaan pelityyliin nämä asetukset sopivat huomattavasti paremmin kuin herra ferrarin rustaamat tai pelin oletus asetukset. Samperi kun olisi videkaapparit niin voisin jopa onnistua selittämään mitä olen hakenut. Pelityylini ideana on käyttää tuota rautatähtäin moodia ruudunpysäyttäjänä, jolloin on parhaat tähtäilymahdollisuudet movella tähtäilyyn. Ja normitilan on tuettava sitä, että pystyy joka tilanteessa nappaamaan sen parhaan pysäytyskohdan ilman lähitaisteluominaisuuksien huonontumista.

Että semmoset setit tälläkertaa.

Edit:Kyllä! Nyt tämä alkaa tuntua pelaamiselta. Tosi kovien sällien kanssa sabossa joukkueen tokana movella! Snipulle ja singolle en tahdo keksiä mitään. Ne vaan on paskoja movella kaikittain päin(+se hemmetin karttatila start nappeineen), mutta muuten olen jo vakavasti harkitsemassa DS-MAG composta irtaantumista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: MAG ja Move-ohjaus - odotuksia & kokemuksia

Hyvää analyysia! Huomasin saman, että ferkumies tykkäsi pitää rautatähtäimet samanlaisena kuin lonkalta ammuttaessa. Seurauksena oli se, että noilla säädöillä ammuin pelkästään lonkalta. Toimi kauas hyvin mutta lähellä ei sitten niinkään.
Täytyy koeponnistaa nuo teikän settinkit :)
Tuleehan sitä DS:lläkin tosiaan pelailtua niin, että tarkat laukaukset hitaammaan rautatähtäin tähtäyksen kautta.

Singosta ja snipusta sama havainto. Valitetavasti sama pätee myös turrettiin ja ajoneuvojen aseisiin. No, lyhyesti sanottuna kaikkeen mikä liimaa tähätimen keskelle ruutua. DS:llä singolla tähätää sekunnissa mutta movelal tuntuu menevän jopa kolme...
 
Vastaus: MAG ja Move-ohjaus - odotuksia & kokemuksia

Nonniin, oma setuppi on hienosäätöä vaille valmis. Menee kutakuinkin näin.

Player rotation - 85

Player pitch - 20

Gesture sensitivity - 100

Scope sensitivity - 100

Normal play - 40 / 0 / 60

Fixed iron sights - OFF

Iron sights - 0 / 0 / 50

Tämä Sisu-insinöörin setti toimi kyllä meikälle! Laskin senssiä rautatähtäimillä 50->40 ja tuntu että vois kokeilla vielä pienemmäksi. Tällä mentiin melkein samalla tasolla ku normisti.

Sellanen huomio muuten että tuolla Move + Navi kombolla ei pysty strafettaan vihollisten ympäri samalla ku ammuskelee.
Toinen huomio oli se, että Movella pelatessa yrittää tähtäystä aina hienosäätää pelkkää tähtäintä liikuttamalla kun DS3:lla pelatessa sivuttaissuuntainen hienosäätö on usein helpompi tehdä strafettamalla millin kuin yrittämällä siirtää tähtäintä.
Ei vain osaa. Lisäksi totutusta poikkeava näppäinsijoittelu Movessa häiritsee vaikka toisella tavalla aseteltuna niitä ei kyllä paljoa pystyisi käyttämään...
 
Vastaus: MAG ja Move-ohjaus - odotuksia & kokemuksia

Olet ihan oikeilla jäljillä Miklu tuon senssin laskemisen suhteen. Tähtäily tuntuu helpottuvan jos sitä laskee. Mainitsemallani luvulla touhu on vähän liian herkkää, kun jo käsien tärinäkin tuntuu vaikuttavan. Kuitenkin jos tuota lukua laskee liikaa niin etäisen vihun seuraaminen liikealueen ulkopuolelle vaikeutuu.

Ja kyllä vihollisen ympäri strafetus onnistuu noilla luvuilla. Vaatii vain harjoitusta. Itse treenailin harjoitusradalla kierrellen kantoja ja muita. Todella vaikeaa, mutta sitä se oli silloinkin kun sain ekaa kertaa DS:än käsiin.
 
Vastaus: MAG ja Move-ohjaus - odotuksia & kokemuksia

On kyllä hyvät nuo sun settingit :D

Kuitenkin jos tuota lukua laskee liikaa niin etäisen vihun seuraaminen liikealueen ulkopuolelle vaikeutuu.

Joo tuo 40 on kyllä vähän kompromissi kun silläkin jäin jo jälkeen parista lähellä juoksevasta vihusta. Ei pysyny tähätimen liike enää nopeimpien kavereiden perässä. Liekö sitten täyteen tuunattu juoksukunot&nopeus kaverilla mutta harmitti kun tuli ei tavoittanut liikettä. Tätä pitää vielä testiä tuleeko usein vastaan tuollaisia.

Ja kyllä vihollisen ympäri strafetus onnistuu noilla luvuilla. Vaatii vain harjoitusta. Itse treenailin harjoitusradalla kierrellen kantoja ja muita. Todella vaikeaa, mutta sitä se oli silloinkin kun sain ekaa kertaa DS:än käsiin.

Mietin sitä, että tateilla ohjatessa käännetään yleensä nopeasti katselusuuntaa mutta huomasin itse valopallolla huiskiessa kääntäväni hitaasti ruutua. Ehkä jos tiukentaisi kalibrointia tai jopa bounding boxia niin, että pienempi ranneliikke kääntäisi katselusuuntaa. Saisi sitten nopealla rannelliikkeellä viskattua katselusuuntaa tattiohjauksen tapaan.

Tosi tuossakin on maku ja tyylejä. Vaikuttaa kyllä etäisen lupaavalta tämä Moveilu. Hakee kyllä pelityyliä vielä.

BTW puukottaminen saa ihan uusia ulottuvuuksia Movella! :D
 
Vastaus: MAG ja Move-ohjaus - odotuksia & kokemuksia

Täytyy kokeilla noita Sisu-säätöjä. Eilen sain navin käteen ja alkoi jo sujumaan melkein samalla surkealla tasolla kuin dualshockinkin kanssa. Vieläkin turhan herkkää ylös-alas suunnassa, kun reloadia painaessa näkyy välillä taivas ja välillä maa. Mutta alkaa vaikuttamaan siltä, että move-ohjauksella jatkan tästä eteenpäin. Kun saa vielä säädöt mieleisekseen on homma mukavata, mutta kivaa.
 
Vastaus: MAG ja Move-ohjaus - odotuksia & kokemuksia

Vieläkin turhan herkkää ylös-alas suunnassa, kun reloadia painaessa näkyy välillä taivas ja välillä maa.

Tuon takia meikällä on ylös-alas kääntely nollassa ja kokeilin myös kalibroida "yli". Meni liian herkästi sellaseks ylös alas huopaamiseksi. Tuossa pelissä kun kuitenkaan ei kovin useasti tarvitse ammuskella yla tahi ala sektoreihin.

Elien illalla onnistuin muuten tekemään muutaman muuvin jotka ei DS3:lla onnistunu meikältä. Jäi mieleen kun pudottauduin/laskeuduin rinnettä lähes vihun niskan samalla kuin tähtäin osoitti koko ajan vihua.

Kyykkyyn ja makuulle en meinaa ukkoa saada millään. Jotenki kauhian hankalassa paikassa ja pieni se kolmio-näppäin. Liian lyhyet sormet vissiin.
 
Vastaus: MAG ja Move-ohjaus - odotuksia & kokemuksia

Kyykkyyn ja makuulle en meinaa ukkoa saada millään. Jotenki kauhian hankalassa paikassa ja pieni se kolmio-näppäin. Liian lyhyet sormet vissiin.

Tuo koko näppäin sekamelska on ihan hirveä, mutta siihenkin alkaa tottua. Selvästi movea ei ole tehty räiskintäpelit mielessä. Räiskintäpeleihin se iso nappi on vain turhan iso. Ja voitte kuvitella millainen über ohjain olisi kyseessä jos sen tilalla olisi vaikka psp:n tatti tai jotain vastaavaa.

Ja eilisissä matseissa alkoi selvästi tulla kahdenlaista pelityyliä esiin. Juurikin tuommoinen ruudun "kiskaisu" kohdilleen ja siinä tähtäily, sekä tähtäimen hienovarainen siirtely reuna-alueilla (vrt.strafetus ja dog fightit). Siinä mielessä olen ylpeä noista normiasetuksistani, että se ongelma kohta, eli kääntymisen alkamisen rajapinnassa on juuri oikea "attack". Siis se, kuinka kääntymisnopeus kasvaa suhteessa moven kääntämisen määrään. Tuo rajapinta on se asia, joka aiheuttaa eniten vaikeuksia tähtäilyssä, kun tähtäilyä pitäisi pystyä tekemään myös kääntyessä. Jos attacki on liian suuri, hyppää tähtäin kohteesta ohi, kun kääntö alkaa ja kääntymisen pysäytys vaatii liiallisen takaisin nykäisyn. Jos attack on liian pieni, niin tähtääminen kääntyessä helpottuu, mutta kohde ehtii kiertää ulos näkymästä.

Mikä ihme siinä on, että joissakin peleissä nähty attack säädin tuntuu olevan pelintekijöille käsittämätön juttu. Funktion pystyy löytämään jo lukion kirjoista, joten kyllä pitäisi olla koodareille tuttu. Ikävää, että se puuttuu tästä pelistä. Toisaalta tuolla omituisella kääntöalue-herkkyys suhteella pystyy vähäsen vaikuttamaan attackiin, mutta jo pelkästään kääntöalueen ja herkkyyden yhdistäminen toisiinsa tarkoittaa pelaajan näkökulmasta katsottuna perse edellä puuhun menemistä. Ehkä on ajateltu, että liikaa säätimiä on liikaa sormia suissa. EDIT: Jos joku muistaa Killzone 2 -pelin tietyn ongelman, niin arvatkaas kaksikertaa oliko kyse juuri väärästä attack -arvosta. Siitä voi jo päätellä, että alkaisikohan pikkuhiljaa olla aika saada tuollainen säädin konsoli fps-peleihin.

Mutta eipä tässä hätää. Sen lisäksi, että movetus tosiaan sujuu jo tasolla jossa sijoitun lähes joka matsissa joukkueen puolivälin yli, on pakko sanoa tämän movettelun olevan hauskaa.

Ja vielä vinkki. Bleedoutissa kannattaa heilutella isoissa kaarissa movea. Peli automaattisesti kalibroi movea isoissa liikkeissä ja kalibroinnilla on selvästi tapana vähän mennä metsään pikkuhiljaa. Homman saa kuitenkin korjattua heiluttelemalla isoja kaaria kameran edessä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: MAG ja Move-ohjaus - odotuksia & kokemuksia

Jäi mieleen kun pudottauduin/laskeuduin rinnettä lähes vihun niskan samalla kuin tähtäin osoitti koko ajan vihua.

Yksi ahaa-elämyksiä tämän ohjauksen parissa on ollut juuri nämä tähtää ja liiku samalla toisaalle -siirrot. Myös nurkkakurkkaamiset on saanut tästä uutta puhtia. Killzone 3 tulee tarjoamaan Movella kranunheitoissa mielenkiintoisen uuden näkökulman; osoitat kapulalla minne haluat kranaatin laskeutuvan ja heiton voima säätyy tämän mukaan.

Täällä myös ongelmana tuo liian nopeat y-suuntaiset liikkeet, tekee tähtäämisestä väliin sellaista juopon hapuilua. Pitääpä kokeilla noita Rottamopon säätöjä.
 
Vastaus: MAG ja Move-ohjaus - odotuksia & kokemuksia

Jos nyt oikein käsitän, niin Rottamopo puhut acceleration-säätimestä. Tuota ei tosiaan monesta löydy. Usein on vain geneerinen sensitivity 1-10. Socomeissa on ollut säädettävissä erikseen deadzone, acceleration ja speed ja tämän johdosta kyseisessä sarjassa onkin ollut ylivoimaisesti tarkimmat konsoleilla nähdyt tähtäyskontrollit. Jännä, ettei Zipper jatkanut MAGissa tätä perinnettä. Socomista puuttui oikeastaan vain tuo X/Y-suhteen säätäminen, johon jokaisella on siihenkin oma mieltymyksensä.

Jokaisen räiskinnän säädöistä pitäisi löytyä erikseen deadzone!!!(joka pitäisi halutessaan voida pistää täysin nollille), acceleration ja speed vaaka- ja pystysuunnille. Valitettavasti kehittäjät eivät vaan koe tätä tarpeelliseksi.
 
Vastaus: MAG ja Move-ohjaus - odotuksia & kokemuksia

Melko hyvin nuo Rottamopon säädöt itsellekin istuvat. Tosin oma rannemotoriikkaani on sen verran kantti-aaltoon perustuvaa, että liikkeet eivät kovin sulavia ole siltikään ;) Ehkä totuttelun kautta liika ylös-alas sohinta vähenee.

Kokeilin vasta koulutus-osiossa, mutta tuon tähtäämisen liikkuessa helppouden kyllä huomasi.

Saa nähdä uskaltaisiko tänään muuvittaa kaksin käsin.
 
Vastaus: MAG ja Move-ohjaus - odotuksia & kokemuksia

Nyt on noin 5 tuntia takana navi+move -yhdistelmällä ja tuntuu siltä, etten taida takaisin dualshockiin mennä. Vaikkei oikeastaan sen paremmin movella suju (muttei toisaalta huonomminkaan), niin on se jotenkin hauskempaa sohia sillä kepillä kuin pyöritellä tatteja. Lähitaistelussa vielä parannettavaa (molemmilla ohjaustavoilla), mutta y-akseli alkaa olla hallussa, kun vielä säätelin lisempää.
 
Ylös Bottom