Vastaus: MAG ja Move-ohjaus - odotuksia & kokemuksia
Noniin, paketti saapui vihdoin joulun ja uudenvuoden postin hidastelun jälkeen.
Nopeasti sanottuna tämä ei sovi MAGille mutta muille peleille antaa kivan piristeen.
Perustelut tärkeysjärjestyksessä:
1. L1 eli tähtäysnappi on laitettu erilleen lippaan päälle (kuten myös tavaranvaihtonappi L2), aiheuttaa piiitkän ja hitaan käden liikkeen aseen piipun (muut napit) ja lippaan välille. Lisäksi huonon mekaanisen toteutuksen takia (navi hieman liikkuu) L1 ei pysy pohjassa niin kauaa kuin olisi tarve (tämä tosin korjaantui teippaamalla navi kiinni aseeseen). Tämän voisi kiertää jos pelissä saisi säätää napit miten haluaa mutta MAG+move:lle ei voi muuttaa yhtään mitään.
2. kalibrointi sukkas raskaasti, jostain syystä pelin tähtäin ei asetu keskelle aseen kiikaritähtäintä helpolla. Sain tähtäimen kerran keskelle kun teippasin (jälleen, ase muistutti todellakin SVERin asetta
tähtäimen kummankin pään ja piirsin niihin ristit->ase samassa/oikeassa asennossa, tosin tämäkään ei ole onnistunut toistamiseen. Kokeilin sitten Shoot ja Time Crises demoja ja niissä kalibrointi onnistui kerralla joten onko MAGin kalibroinnissa jotain vikaa/liian monimutkainen kun tähtäin oli joka kerralla eri paikassa vaikka samaan paikkaan tähtäisi. Mielessä virtasi jo ajatus oman säädettävän punapistetähtäimen asentaminen aseeseen mutta jäi vielä ajatuksen asteelle.
3. aseen perä on liian pitkä, kun asetta kääntää (eli yrittää kääntää hahmoa) sille puolelle millä perää pitää oli mun naama tai bissellä treenatut rintalihakset aina tiellä. Käytin pelaamiseen 'rottamopoasetuksia', kääntöalueen leveyttä vähentämällä ongelma pieneni mutta aiheutti sitten ylimääräistä kääntymistä. Toinen vaihtoehto olisi jos perän sahaisi poikki ja asentais siihen saranat mutta en tähänkään vielä ryhtynyt
. Tähän liittyen vielä veitsenhuitaisu on aivan liian suuri=hidas/epätarkka liike jonka jälkeen kuva osoittaa vielä yleensä johonkin epämääräiseen suuntaan-> ei suositella lähikontakteja.
Päädyin sitten vaihtamaan rynkyn ja tarkkuuskiväärin tarkka-tähtäysvapaaseen haulikkoon ja poistin mm. singot loadeista, homma toimikin ihan kivasti ja kieltämättä toiminnassa oli 'munaa'
Jos asetta nyt vertaa Sharp Shootterin (SS) esitietoihin:
YouTube - Sony unveils PlayStation Move Sharp Shooter with Killzone 3 gameplay!
Sony's Sharp Shooter machine gun for PlayStation Move
1. Napit ovat SS:ssä paremmin? sijoiteltuna. Vaikka videossa sanottiikin että ne ovat täysin säädettävissä oletan ettei se ole aseen tasolla vaan ko. pelissä joten MAGissä voi tulla kuitenkin ongelmia.
2.kalibrointi ei varmaan hirveesti muutu MAGissä mutta SS:ssä ei videon mukaan ole minkäänlaista tähtäintä, kuvien mukaan on joku kisko. Tämä varmasti helpottaa tilannetta mutta mielestäni aseessa pitää olla tähtäin vaikka se oikeasti huonontaakin näkyvyyttä, pelin tähtäimen (L1 painettaessa) kera jopa oleellisesti.
3. SS:ssä on säädettävä perä, toivottavasti sen voi myös poistaa niin että asetta voisi pitää täysin rintaa vasten. Puukkohippa varmaan samaa tasoa.
Summa: SS on todennäköisesti (kuvien ja videon perusteella) parempi valinta MAGiin. Itse kyllä tajusin taas että perustoiminnotkin movella ovat mulle liian vaikeita joten jätän sen suosiolla väliin, varsinkin kun siinä ei ole tähtäintä? ja toi navi-etuosa näyttää hieman tökeröltä. Ja sori kaikille viime viikolla kanssani pelanneille kun tuli sohittua sinne tänne, se 'pelaa movella' merkki pitäis todellakin olla jossain näkyvissä.
Tämä Logic3 Move Machine Gun (jostain syystä luen aina L-ove MG
sopii parhaiten yksinkertaisiin peleihin, Shoot ja Time Crises olivat huomattavasti hauskempia tähtäimen takaa. Ja kun tulee navi-peli missä nappeja voi säätää täytyy tätä kokeilla uudelleen vaikka move-rajoittunut olenkin.