Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Marvel's Wolverine

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HideoMiyamoto
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En tiedä oliko täällä jo hintakeskusteluissa mainintaa, mutta myös Prisma on jatkanut Gigantin & Powerin & Verkkokaupan linjaa. Ainakin täällä Savossa paikallisen Prisman hyllyt notkuivat jo tuossa aamu seiskan jälkeen viidenkympin Wolverineista. Olihan se napattava aamupalojen kylkiäisiksi mukaan.
Hienoa, Prisma on alle puolen kilometrin päässä niin tulee ehkä töiden jälkeen haettua, kun saa vielä sillä 50 euron säästöhinnalla.

Tässä pelissä vaikuttaa olevan niin monta asiaa joita inhoan "modernin yleisön peleissä". :( PC-porttaus kiinnosti joskus menneisyydessä.

Jos ei voi sietää hajuvanoja, kannattaa ehkä odottaa hetki. Insomniac on tietoinen kritiikistä ja valmistelee ilmeisesti päivitystä:
Nyt hieman enemmän pelanneena otan tuon päivityksen ilomielin vastaan. Kerättävät jutut löytää nyt liian helposti, kun tuo vana ilmestyy jo pidemmän matkan päästä ja haluaisin mielummin etsiä itse. Muuten peli on kyllä vaikuttanut hyvältä.

Jos ei voi sietää hajuvanoja, kannattaa ehkä odottaa hetki. Insomniac on tietoinen kritiikistä ja valmistelee ilmeisesti päivitystä:
Arvelinkin jo edellisessä postauksessa että Insomniacin tuntien päivityksiä tulee hyvin nopeasti. Pakko oli käydä gigantista koukkaa oma kopio. Tänään pienet testit ja sit peli jää odottelemaan vuoroaan kunhan Ghost of Yotei on saatu loppuun. Mulla on valituksista huolimatta erittäin kovat odotukset tämän suhteen.

Liitetiedostot

• IMG_20260915_185714.jpg
    IMG_20260915_185714.jpg
    1,6 MB · Lukukerrat: 15
Neljä tuntia takana, joten uskaltanee ensitunnelmat kirjailla.

Ensin positiiviset. Peli on hienon näköinen ja pyörii sulavasti. Tykkään kuinka osa ympäristöstä hajoaa kun Wolverine huitoo ja hutkii. Toiminta on brutaalia ja näyttävää. Myös ääninäyttelijät hoitavat hommansa mallikkaasti. Eritoten Wolverine on ollut tähän mennessä paremmin näytelty hahmo kuin osasin joltain muulta kuin Hugh Jackmanilta odottaa.

Ei hyvää jos ei jotain huonoakin. Kamera on aivan liian lähellä Ahman selkää. Tässä on varmasti haettu elokuvamaista otetta, mutta taistellessa lukuisia ja taas lukuisia vihollisia vastaan ei kokonaiskuva hahmotu kunnolla. Iskuja tulee liian herkästi kuvaruudun ulkopuolelta. Spider-Manissa kamera toimi selvästi paremmin.

Wolverine on hyvin hyvin perinteinen kolmannen persoonan toimintapeli. Taistellaan --> katsotaan välivideo --> kävelleen hitaasti. Toista sama uudelleen ja uudelleen hyvin tarkasti rajatussa putkessa. Ainakaan vielä ei ole tullut vastaan mitään pulmanratkontaa tai valinnaisia sivutehtäviä, lukuunottamatta haastehuoneita, jotka ovat olleet tylsiä lisätaisteluja tai lähes automaattista juoksua esteradan läpi.

Pelaajaa pidellään aika vahvasti kädestä. Hajuvana ei onneksi ole ruudulla kuin välillä, vaikka usein silloinkaan sitä ei tarvitsisi, mutta joku on käynyt roiskimassa valkoista maalia ihan joka paikkaan. Sitä on puunrungoissa, kallionkielekkeillä, talojen seinillä ja niin edelleen. Ei pitäisi jäädä epäselväksi mistä Wolverine voi mennä. Lisäksi kiipeillessä vielä siihen valkoisen maalin päälle tulee sellainen huomiopiste, että varmasti tietää mihin suuntaan voi hypätä. @Pirate_fin tuossa jo mainitsikin kerättävistä jutuista. Nehän siis hohkaa ja sykkii, niin että sokeakin löytää. Jos siitä haluaa jotain positiivista ottaa, niin ainakin platina trophy pitäisi tulla suhteellisen helposti kun kerättäviä ei oikeasti tarvitse etsiä.

Mutta siis jos isoimmat ongelmat on pierukaasu joka luultavasti korjataan päivityksellä ja sama homma luulisi olevan kameran kanssa niin eihän kysessä ainakaan huono peli voi olla. Hitto alkoikin taas kiinnostamaan tämä :D

Mutta siis jos isoimmat ongelmat on pierukaasu joka luultavasti korjataan päivityksellä ja sama homma luulisi olevan kameran kanssa niin eihän kysessä ainakaan huono peli voi olla. Hitto alkoikin taas kiinnostamaan tämä :D
Pierukaasu on yksi osa "pidetään pelaajaa kädestä kiinni" -kokonaisuutta. :D Pitää antaa arvoa myös maalarille, äänimerkeille, sykkiville laatikoille ja muulle vastaavalle.

Pierukaasu on yksi osa "pidetään pelaajaa kädestä kiinni" -kokonaisuutta. :D Pitää antaa arvoa myös maalarille, äänimerkeille, sykkiville laatikoille ja muulle vastaavalle.
Näin Wolverine fanipoikana uskon, että moiset kiusat tuskin pilaavat omaa intoa peliä kohden. Mulla on peli postin laatikossa oottamassa päätöstäni ja alkaa pikkuhiljaa tuntumaan siltä, että pakkohan se on sielä käydä poimimassa. 57 siitä tuli maksettua mutta peli läpi ja myyntiin jos siltä tuntuu niin ei siinä tappiota pahasti tee. Mutta voi kyllä olla, että saattaisi se hyllyn koristeeksikin jäädä.

Näin Wolverine fanipoikana uskon, että moiset kiusat tuskin pilaavat omaa intoa peliä kohden. Mulla on peli postin laatikossa oottamassa päätöstäni ja alkaa pikkuhiljaa tuntumaan siltä, että pakkohan se on sielä käydä poimimassa. 57 siitä tuli maksettua mutta peli läpi ja myyntiin jos siltä tuntuu niin ei siinä tappiota pahasti tee. Mutta voi kyllä olla, että saattaisi se hyllyn koristeeksikin jäädä.
Jos Wolverinea fanittaa, niin kyllä tässä ainakin juuri hän on hahmona onnistunut. Tosin minä en erityisesti fanita, joten en osaa sanoa kuinka uskollinen hahmo on esimerkiksi sarjakuvien versioille.

Luulen että olen noin kolmasosan pelistä pelannut, ehkä vähän vajaa. Ainakin siis jos tehtävien määrää katsoo, joten aika nopeasti tämän saa tosiaan vetäistyä läpi ja rahat takaisin jälleenmyynnistä.

Jos Wolverinea fanittaa, niin kyllä tässä ainakin juuri hän on hahmona onnistunut. Tosin minä en erityisesti fanita, joten en osaa sanoa kuinka uskollinen hahmo on esimerkiksi sarjakuvien versioille.

Luulen että olen noin kolmasosan pelistä pelannut, ehkä vähän vajaa. Ainakin siis jos tehtävien määrää katsoo, joten aika nopeasti tämän saa tosiaan vetäistyä läpi ja rahat takaisin jälleenmyynnistä.
Tässä onkin sitten juuri sopiva välipala ennen kun Rockstarin teos saapuu.

En ole itse vielä peliä pelannut, mutta vähän tuntuu että tätä peliä käsitellään vähän erikoisessa viitekehyksessä. Kyseessä on tosiaan suoraviivainen toimintapeli, jossa tuskin on tarkoituksenakaan olla jotain vaikeasti löydettäviä esineitä tai lisäreittejä. Jos haluaa kerätä haasteellisesti löydettäviä esineitä, kannattanee kääntyä jonkin avoimemman maailman pelin puoleen. Ainakin olettaisin, että tässä on tarkoituksena vaan rymistellä eteenpäin ja jättää sellainen perinteinen nurkkien hinkkaus väliin. Tietysti jos peli on pakko asettaa johonkin muottiin, johon se ei kuulu, niin varmastihan se negatiivisia tunteita aiheuttaa.

Olen vältellyt video/kuvamateriaalia tästä pelistä, mutta pieruvana toistuu teksteissä. Tässä lienee se perinteinen supersankaripelin (tai miksei elokuvankin) ongelma, että miten nämä yliluonnolliset aistit toteutetaan ruudulla. Jos tyypillä on eläimellinen hajuaisti, niin tietenkin se johdattaa suoraan jonkun haisevan äärelle. Se, että onko pieruvana oikea toteutustapa on oma juttunsa. Joka tapauksessa aisteja on hankala kytkeä pois päältä oikeassakaan elämässä, niin siinä mielessä ymmärrän ratkaisun. Se olisi kummallista, että Wolverine ei haistaisi matkan päästä jotain etsimäänsä hajua tai sitten tämä vain napauttaisi hajuaistinsa pois päältä. Kukaan, joka on joskus ulkoiluttanut koiraa tietää, ettei tämä ole mahdollista.

No mielenkiinnolla ainakin itse odotan, että miten paljon nämä kritiikin aiheet itseäni ärsyttävät vai tuntuvatko ne kuuluvan osaksi juuri tätä peliä.

Jos niitä kohdellaan tai niistä puhutaan piilotettuina aarteina tai vastaavina, niin on siinä jotain pielessä jos ne hohtaa ja niiden luo ohjataan kuin GPS:n kautta.

Sitä en tiedä että millä ajatuksella nuo siellä pelissä on. Itse tykkään myös putkijuoksuissa siitä että voi löytää jotain ekstraa ja nimenomaan löytää, eikä tulla kädestä pidellen niiden luo ohjatuksi. Se koko idea on löytämisessä ja hoksaamisessa, joten hommasta lähtee se tyydytys pois kun itse ei tarvitse tehdä mitään.

Ehkä seuraava askel on että peli itse vain kerää aarteet mukaan. Tosin tätähän on jo Ubin peleissä: ei tarvitse kuin olla 1-2 metrin päässä tavarasta niin ne lähtee mukaan. Tosin nämä on sitä bulkkikamaa, josta usein askarrelleen jotain kun joka pelissä myös pitää nykyään olla jotain askartelua. Tuo automaattinen keräily on siis vain hyvä juttu jos sillä kerätään sitä kamaa, jota saa noukkia jatkuvasti. Valhallassa kyllä piti arkut ja aarteet itse löytää ja avata nappia painamalla. Useimmiten piti myös löytää avain tai reitti aarteen luo.

Jos niitä kohdellaan tai niistä puhutaan piilotettuina aarteina tai vastaavina, niin on siinä jotain pielessä jos ne hohtaa ja niiden luo ohjataan kuin GPS:n kautta.

Sitä en tiedä että millä ajatuksella nuo siellä pelissä on. Itse tykkään myös putkijuoksuissa siitä että voi löytää jotain ekstraa ja nimenomaan löytää, eikä tulla kädestä pidellen niiden luo ohjatuksi. Se koko idea on löytämisessä ja hoksaamisessa, joten hommasta lähtee se tyydytys pois kun itse ei tarvitse tehdä mitään.

Ehkä seuraava askel on että peli itse vain kerää aarteet mukaan. Tosin tätähän on jo Ubin peleissä: ei tarvitse kuin olla 1-2 metrin päässä tavarasta niin ne lähtee mukaan. Tosin nämä on sitä bulkkikamaa, josta usein askarrelleen jotain kun joka pelissä myös pitää nykyään olla jotain askartelua. Tuo automaattinen keräily on siis vain hyvä juttu jos sillä kerätään sitä kamaa, jota saa noukkia jatkuvasti. Valhallassa kyllä piti arkut ja aarteet itse löytää ja avata nappia painamalla. Useimmiten piti myös löytää avain tai reitti aarteen luo.
Tuoreena esimerkkinä tähän voisi nostaa vaikka Resonance a Plague Tale Legacyn. Se on suoraviivainen putkessa etenevä toimintapeli, mutta silti siellä on esimerkiksi osa kerättävistä jutuista piilotettu pulmien taakse tai muuten vaan paremmin pois reitiltä. Eikä ne tietystikään hohka ja huuda, että "hei täällä minä olen!"

Edit. Tässä todella havainnollistava esimerkki "piilotetusta" arkusta. Älkää välittäkö kaikista muista reittiopastuksista mitä clipissä näkyy. :)

Viimeksi muokattu:

Jos hahmolla on supernenä, niin kyllähän se löytää donitsin yhtä lailla tiskin alta kuin sen päältäkin. En tiedä millä termillä pelissä noita kerättäviä kutsutaan, mutta eihän niiden pakko ole piilossa olla. Ne ovat kerättäviä, joita joko keräät tai et. Pääpaino lienee kuitenkin suorassa paikasta a paikkaan b-etenemisessä. Ja onhan sillä hahmollakin väliä. Olisihan sekin outoa, jos Teräsmies-pelissä hahmo ei voisi nähdä seinien läpi, koska se olisi pelillisesti jotain totutusta poikkeavaa. En tosiaan itse osaa sanoa, että miten tällaiset jatkuvasti päällä olevat superaistit pitäisi peleissä toteuttaa.

En tiedä vertaatko tässä suoraan pelejä, mutta joka tapauksessa kyse on taas ihan eri genrestä ja maailmastakin. Valhallassa on ymmärtääkseni hahmona tavallinen viikinki, jolla ei omaksi onnekseen ole supernenää. Sen takia ne aarteetkin pitää löytää tuskalla ja hiellä.

Jos hahmolla on supernenä, niin kyllähän se löytää donitsin yhtä lailla tiskin alta kuin sen päältäkin. En tiedä millä termillä pelissä noita kerättäviä kutsutaan, mutta eihän niiden pakko ole piilossa olla. Ne ovat kerättäviä, joita joko keräät tai et. Pääpaino lienee kuitenkin suorassa paikasta a paikkaan b-etenemisessä. Ja onhan sillä hahmollakin väliä. Olisihan sekin outoa, jos Teräsmies-pelissä hahmo ei voisi nähdä seinien läpi, koska se olisi pelillisesti jotain totutusta poikkeavaa. En tosiaan itse osaa sanoa, että miten tällaiset jatkuvasti päällä olevat superaistit pitäisi peleissä toteuttaa.
Ei se käytännössä kuitenkaan mene niin että jos pelihahmolla on tai ei ole jotain ominaisuuksia, niin ne vaikuttaisivat 1:1-pelimekaniikkoihin. Monessa pelissä on nykyään ns. "skannaus", jolla näkee vihut seinien läpi eikä monessakaan näissä peleissä ole mitään järkevää selitystä miksi noin voi tehdä. Se on vain pelimekaniikka.

Samalla tapaa voisi siis olla laittamalla hirveää määrää avustuksia vaikka hahmo olisikin supervoimakas ja kaikentietävä. Tai antaa valita, näkyykö niitä hajujälkiä vai ei.

Ja jos tällaiset logiikat on selityksenä pelimekaniikoille, niin miksi perusjampat on ikinä minkäänlaisia vastuksia peleissä supersankareille?

Kannattaa siis mielestäni käsitellä tätä pelimekaniikan kautta eikä selitellä ylivuotavaa kädestäpitelyä sillä että "no, hahmohan haistaa kaiken". Se on toki asia, jolla asian voi itselleen halutessaan selittää mutta ei se korjaa ongelmaa mikä on nimenomaan pelikokemuksessa sen kautta kun kaikki löytämisen ilo viedä pois. Samaa tehdään myös monessa pelissä puzzlejen kanssa: ne on jo lähtökohtaisesti helppoja mutta silti pitää olla heti tyrkyttämässä vinkkejä tai jopa valmiita ratkaisuja jos pelaaja hetken kehtaa miettiä asiaa rauhassa.

Tosin voihan syy olla pelaajissakin tai siinä, että pelätään että pelaajat lopettaa pelaamisen, jos peli ei ole jatkuvasti mahdollisimman sulava, viihdyttävä ja helppo. Se onkin itselle se yksi näiden AAA-pelien ongelmista, joten jos noita helpotuksia vielä lisätään, on vielä vähemmän intoa pelin pariin.

En tiedä vertaatko tässä suoraan pelejä, mutta joka tapauksessa kyse on taas ihan eri genrestä ja maailmastakin. Valhallassa on ymmärtääkseni hahmona tavallinen viikinki, jolla ei omaksi onnekseen ole supernenää. Sen takia ne aarteetkin pitää löytää tuskalla ja hiellä.
Valhallassa, kuten kaikissa tuoreissa AC-peleissä, on se "skannaus", millä vihut ja aarteet näkee seinien läpi. Sen voi halutessaan selittää Animuksella mutta itselleni tärkeintä ja oleellisinta tässä on yhä se, että kyse on lopulta pelimekaniikoista ja kokemuksesta kuin siitä, että onko joku ominaisuus kuinka hyvin selitetty jollakin hahmon ominaisuuksilla.

Tuosta skannauksesta huolimatta Valhallassa joutuu silti pähkäilemään, että miten sen aarteen luo pääsee vaikka sen skannaamalla näkeekin.

Wolverinessa tuntuu tuon linkitetyn videopätkän perusteella olevan enemmänkin niin päin että aarteet skannaa Wolverinea: "täällä ollaan!". :D

---

Mutta siis yleisesti ottaen tämä on aika kehää kiertävä aihe. Avustuksista huolimatta aion itsekin pelin jossain kohtaa hankkia. Ei se siis kokemusta varmasti täysin ole pilaamassa mutta en vain lähtökohtaisesti kauheasti välitä avustuksista peleistä. Ehkä siitä kertoo sekin, että Dawnwalkerin aloitin suoraan vaikeimmalla eikä ole niitä vihujen hyökkäyssuuntia edes näkyvillä. En välttämättä tee näin joka pelissä mutta ihan yleisesti en välitä siitä että peli on heti neuvomassa tai jopa ratkaisemassa kaikkea minun puolesta. Pelit kun itselle on aina sitä, että on joku haaste, mistä selvitä.

Asiaa voi ymmärtää ehkä sen kautta että soulseihin tulisi oletuksena joku story- tai easy-mode. Ei se ainakaan minulle olisi enää sama kokemus.

Kannattaa siis mielestäni käsitellä tätä pelimekaniikan kautta eikä selitellä ylivuotavaa kädestäpitelyä sillä että "no, hahmohan haistaa kaiken". Se on toki asia, jolla asian voi itselleen halutessaan selittää mutta ei se korjaa ongelmaa mikä on nimenomaan pelikokemuksessa sen kautta kun kaikki löytämisen ilo viedä pois. Samaa tehdään myös monessa pelissä puzzlejen kanssa: ne on jo lähtökohtaisesti helppoja mutta silti pitää olla heti tyrkyttämässä vinkkejä tai jopa valmiita ratkaisuja jos pelaaja hetken kehtaa miettiä asiaa rauhassa.
Joo, ei sillä näitä Wolverinen kädessä pitelyitä kyllä selitä millään. Ihan pelimekaanisia juttuja, joihin on parempia ratkaisuja jo olemassa.
Tosin voihan syy olla pelaajissakin tai siinä, että pelätään että pelaajat lopettaa pelaamisen, jos peli ei ole jatkuvasti mahdollisimman sulava, viihdyttävä ja helppo. Se onkin itselle se yksi näiden AAA-pelien ongelmista, joten jos noita helpotuksia vielä lisätään, on vielä vähemmän intoa pelin pariin.
Tämä se isoin syy taitaa valitettavasti olla. Pidetään pelaajia niin tyhminä, lampaina tai pienillekin vastoinkäymiselle alttiina, että pelit suunnitellaan äärimmäisen helposti pureskeltaviksi. Eniten tätä lähestymistapaa näkee juuri Wolverinen kaltaisissa ison budjetin ja ison lisenssin peleissä, joissa ei vaan voida ottaa mitään riskejä.

Sinänsä tämä on tärkeä aihe, kun tilanne tuntuu menevän kokoajan huonompaan suuntaan. Kokoajan nähdään enemmän ja enemmän avustuksia joko niin että ne ovat oletuksena päällä tai ettei niitä edes saa pois päältä. Viime vuosina on myös keksitty uusia tapoja avustaa. Esimerkiksi täälläkin mainittu hahmon itsekseen puhuminen, joka kertoo mihin mennä tai että hän paljastaa pulman ratkaisun melkein heti. Tai että Quick Time Eventit menevät läpi niin että pelaajan nappien painamisella ei ole mitään merkitystä. Hurjaa pelaajan aliarvioimista.
Wolverinessa tuntuu tuon linkitetyn videopätkän perusteella olevan enemmänkin niin päin että aarteet skannaa Wolverinea: "täällä ollaan!". :D
Jep, tätä se juuri on. Tulet johonkin paikkaan, niin heti alkaa laatikot vilkuttaa.

Eilen tuli nelisen tuntia väännettyä, mikä hipoo itselle jonkin sortin ennätystä, miten paljon arki-iltana kehtaa tai pystyy videopeliin upottamaan. Eli maistuu edelleen! Pariin otteeseen rivivihujen silpominen alkoi jo orastavasti puuduttamaan, mutta tempo vaihtuu juuri sopivasti ennen kuin oikeasti miettii virtanapin painamista. Toinen uhkakuva liittyi ympäristöihin, sillä erinäiset teollisuushallit sekä laboratoriot ovat pelistä riippumatta sitä tylsintä antia, ja tässäkin ne käyvät tutuiksi. Onneksi tarinan aikana nähdään myös muunlaisia temmellyskenttiä ja "luonnon helmassa" peli näyttääkin heti pari napsua paremmalta.
Oikein suositeltava puhdasverinen toimintapeli, joka etenee höyryjunan lailla, tiiviillä tarinalla kuorrutettuna. Seikkailupainotteisempaa toimintaa hakevien kannattanee suunnata katseensa muualle.

Ylös Bottom