Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paavi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Paavi

KonsoliFIN Alumni
Mass Effect 2 on Xbox 360:n pelivuoden suurimpia tapauksia. Hypejuna on karannut raiteilta jo ajat sitten, joten pistetään varsinaisille pelikokemuksille pystyyn oma ketju. Yritän omassa avautumisessani pitää juonispoilerit spoileritageissa, mutta pelillisistä ominaisuuksista puhun avoimesti kuin ULVI komeudestaan konsanaan. Lisäksi ensimmäisen Mass Effectin juonikuviot voinee olettaa tiedetyksi tässä ketjussa. Osa hutusta on varmasti tuttua peliä hypettäneille, mutta koitetaan nyt silti kestää. En ota vastuuta tyhmästä tekstistä, sillä pelasin tosiaan aika hyvän tovin peliä.

Ensimmäinen päivä Mass Effect 2:n parissa on nyt takana. Koska olen heikko ihminen, kesti minulla tuhottoman kauan valita oikea hahmoluokka. Pyöriskelin Infiltratorin, Soldierin ja Vanguardin ympärillä hyvän tovin. Infiltratorilla pelasin jopa pari tuntia, mutta lopulta kuitenkin lähdin suureen seikkailuun Soldierilla. Lähinnä kyrsiinnyin niukanlaisesti jaettuihin snipupanoksiin ja siihen, että Soldierilla pääsisi kiinni kaikkiin eri aseisiin. Loppujen lopuksi tapaan kuitenkin nojata perinteiseen raakaan voimaan ja luoteihin, mikäli kaikki muu pettää. Noh, ainakin alkuvideot tulivat tuon vehtaamisen aikana tutuksi, sillä niitä piisaa eikä niitä voi skipata. Julma maailma.

Mass Effect 2:ta on selvästi viety lähemmäksi Gears of War -tyylistä räiskintää. Aseet tuntuvat tällä kertaa ampuvan luoteja ja jäähdytyslippaiden avulla ylikuumeneminen korvataan perinteisellä lataamisella. Näitä jäähdytyslippaita kerätään kuolleilta vihulaisilta, mutta aseesta tuntuvat useinkin loppuvan mehut kesken, joten pyssyköitä joutuu vaihtelemaan. Osuminen on nyt enemmän kiinni pelaajan taidosta kuin hahmon statseista. Lisäksi tehoon voi vaikuttaa tähtäämällä päähän tai vaikka raajoihin. Erityisesti tarkkuuskiväärillä ammuskeleminen on kovin hauskaa puuhaa, kun viholliset putoavat parhaimmillaan yhdestä laakista/sarjasta. Infiltratorilla sniputtamisen hienoutta lisäsi näkymättömyys, jonka ansiosta iskut ovat entistä tehokkaampia, sekä pieni hidastusefekti scopea käytettäessä.

Räiskintäpainotteisuus näkyy osittain myös kenttäsuunnittelussa. Eräässäkin tehtävässä tuli vastaan kohtaus, joka oli ilmiselvästi suunniteltu oikein snipuhahmoja varten, kun vihulaiset ammuskelivat vähän korkeammasta asemista pienen välimatkan turvasta. En muista nähneeni vastaavanlaista suunnittelua ensimmäisessä pelissä. Muuten mitään valtavan erikoista kenttäsuunnittelua ei ole näkynyt. Tehtävät soljuvat kivasti eteenpäin ja matkan varrelle on ripoteltu aina jututtevia hahmoja, haksattavia tietokoneita ja pelastettavia luusereita.

Ensimmäisen Massan luotipäivitykset hoituvat nyt hahmoluokkaan liitetyillä ominaisuuksilla, jotka aktivoidaan Power Wheelistä. Muutenkin aseiden, haarniskojen ja päivitysten kanssa nysväämistä on vähennetty selvästi, sillä pelaaja ei enää pääse edes muokkaamaan varusteitaan maastossa. Päivitykset tutkitutetaan aluksella tai ostetaan kauppialta, minkä jälkeen ne astuvat automaattisesti voimaan kaikille hahmoille. Sinänsä hyvä linjaus, kun muistelee ekan Massan järkyttävää valikkoruljanssia, mutta toisaalta tykkään nysvätä varusteiden kanssa roolipeleissä.

Muutenkin roolipelimäisyyksiä on karsittu. Hahmolla on melko niukasti kehitettäviä ominaisuuksia. Hahmoluokkien välistä tasapainotusta on mielestäni parannettu, mikä tuntui vaikeuttavan entisestään luokan valintaa. Väliinputoajahahmoillekin tarjotaan erityiskykyjä, kuten esimerkiksi Infiltratorille näkymättömyyttä.

Planeetoille ei enää tosiaan laskeuduta random-maapalstalle ajelemaan Makolla vaan ne skannaillaan kiltisti kiertoradalta. Tietyiltä kivipalloilta löytyy tehtäviä tai mielenkiintoisia kohteita, joita käydään tutkimassa sukkulan kera. En ole laskeutunut vielä kuin yhdelle planeetalle, joten en osaa näistä sen tarkemmin sanoa. Planeettojen skannaamisesta palkitaan resursseilla, joilla voi puolestaan ostella päivityksiä varusteisiin ja avaruuspurtiloonsa. Skannaaminen suoritetaan minipelillä: Pelaaja pitää vasenta liipaisinta pohjassa, mikä saa kursorin liukumaan ahdistavan hitaasti planeetan pinnalla. Mahdollisista kultasuonista kerrotaan ruudulla pyörivällä grafiikalla sekä ohjaimen tärinällä. Onneksi kursorin saa liikkumaan vauhdikkaammin varsin edullisella päivityksellä. Skannaaminen kuluttaa luotaimia, joita voi ostaa melko edullisesti.

Galaksikartan taustalla soi vanha tuttu musiikki (ja mikä ihana musiikkikappale tuo onkaan), mutta kartalla liikutetaan alusta itse tähtijärjestelmien sekä tähtijoukkojen sisällä. Tähtijärjestelmän sisällä voi liikkua huoletta skannailemassa planeettoja, mutta eri laitosten välillä liikkuminen kuluttaa polttoainetta, jota taasen ostetaan luotaimien tapaan avaruusbensa-asemilta. Eri tähtijoukkojen välillä liikutaan edelleen mass relay -verkoston avulla. Ryökäleen BioWare oli vaihtanut nyt X:n ja B:n toiminnot niin kuin ne olisi alun perinkin pitänyt olla: B zoomaa poispäin ja X vie pois koko kalaksihässäkästä, jos nyt oikein muistan. Ironisesti nyt tullut sekoiltua tuon kanssa, kun aikoinaan valittelin epäloogista konfiguraatiota Massa yikkösen kohdalla.

No mutta mitäs mieltä olenpi itse pelistä? Hyvältähän tuo varsin vaikuttaa. Alku on melkoista putkimeininkiä, mutta peli avautuu nopeasti. Noin seitsemän tunnin tetsaamisen jälkeen tuntuu taas, että seikkailu on vasta alussa. Tarina vilisee viittauksia ensimmäiseen peliin, joten fanit saavat tästä ummikkoja huomattavasti enemmän irti. Tuttuja naamoja näkyy yllättävissäkin paikoissa. Ensimmäisen seikkailun päätösten seuraukset eivät ole aina välttämättä valtavia, mutta niiden huomioiminen vakuuttaa joka tapauksessa.

BioWare osaa edelleen luoda mielenkiintoisia hahmoja ja skenaarioita. Keskustelut toimivat vähintään yhtä hyvin kuin ensimmäisessä osassa. Jutusteluissa hyödynnetään usein mielenkiintoisempia kuvakulmia, eivätkä hahmot välttämättä vain seisoskele paikallaan. Shepard saattaa esimerkiksi nojailla chillisti taaksepäin pöytää vasten iskiessään tsiksejä tai jopa istahtaa tuoliin. Sellainen on se meidän Shepardi!

Uudet paragon- ja renegade-keskustelukeskeytykset ovat hauskoja, sillä ne tuovat keskusteluihin lisää väriä. Aina kun ruudulle ilmestyy logo, meitsi nykäisee liipaisimsesta ihan vain nähdäkseni seuraamukset. Huvittaviahan nuo tapaavat olla. Shepard tahtoo heittää hyvää läppää, vaikka ei valitsisikaan näitä tylyimpiä renegade-juttuja. Muutenkin näihin sivujuonteisiin sisältyy hyvää huumoria. Mainitsenpa spoilereissa erään viattoman kohtauksen, joka liittyy ensimmäisestä peleistä tuttuihin hahmoihin:

Chackwas itki kovin vanhan viskipullonsa perään, joten Shepard päätti noutaa moisen Omegalta. Kun pullon vei hänelle takaisin, pyysi lääkäritäti korkkaamaan potun ja liittymään seuraan. Seurasi varsin koominen tilanne, kun Shepard istuu lunkisti tuolissa ja keskustelee henkeviä Chackwasin kanssa. Lopulta puheenaiheeksi tulee Joker, jolle voi nostaa oikein maljan. Naurahdin tässä vaiheessa kovin äänekkäästi. Jotenkin sopivasti kavereiden kanssa vitsailimme Jokerin heikoista jaloista ykköstä pelatessa viime viikolla, ja kakkosessa näihin on viitattu useampaankin otteeseen alusta lähtien. On se hieno mies tuo Jokeri.

Kokeilin siis pelata aivan alun läpi sekä importatulla että uudella hahmolla. Jälkimmäisessä tapauksessa en mielestäni voinut vaikuttaa oikein mihinkään, vaan kaikki oli määrätty ennakkoon. Ensimmäisen puolen tunnin tai tunnin jälkeen esitetään kyllä kysymyksiä, joissa muistellaan muutamia Mass Effect 1:n tapahtumia. En tiedä olisiko jotain päässyt valitsemaan, jos olisi vastannut hiukan eri tavalla, sillä importatulla hahmolla minulta kysyttiin, pistinkö Udinan vai Andersonin Councilin johtoon. Tiesin kyllä valinneeni Andersonin, mutta vastasin kokeilumielellä "Udina", ja peli myötäili mukana.

No mutta jospa siinä olisi avautumista yhdelle illalle. Huomenna ehkä mahdollisesti pelailen lisää (no totta helvetissä pelaan). Mietin myös vakavasti, että olisin tullut haukkumaan tänne peliä ihan huvikseni, jotta olisin nähnyt eräiden käyttäjien reaktion, mutta eihän minulla ollut tarpeeksi renegade-pisteitä moiseen dialogioptioon. Eiku mitä hetkinen. Peli ei ehkä vielä vienyt jalkoja alta, mutta hyvältä vaikuttaa.

Pakko vielä loppuun laittaa satunnainen, huvittava fakta, joka on hyvin, HYVIN pieni spoileri, ei liity millään tavalla pääjuoneen tai mihinkään muuhunkaan juoneen tietääkseni.

Eräältä kauppiaalta saattoi ostaa Shepardin kirjahyllyyn Ascensionin ja Revelationin, siis nuo Mass Effect -romaanit. Tuotekuvauksetkin olivat oikein eeppiset.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Hmm... mitähän tuosta sanoisi. Itse ainakin tykkään vaihdella aseen päivityksiä ja paukkuja, joten en kyllä välttämättä lämpene tuolle power wheel-hässäkälle. Toisaalta tuo ME1:n inventaario on kyllä melko surkea. Jokos tuo Sheppi on opetellut ampumaan sillä kiikarikiväärillä, vai vieläkö se tähtäin heiluu kuin humalaisella? Ja mitä tuo "astuvat automaattisesti voimaan kaikille hahmoille" tarkoittaa? Täytyykö vaan ostaa yksi panssari, joka tulee sitten käyttöön kaikille?

Toisaalta ovat lisänneet jotain polttoainekikkailua Normandylle. En kyllä tiedä, että onko tuo sitten kovin hyvä idea, jos pitää ravata jossain huoltamolla jatkuvasti. Eikai huoltamolle ole lataustaukoa? Pystyykös tuossa muuten jäämään jumiin johonkin, jos polttoaine loppuu? :D

Tulipas negatiivissävytteinen viesti...
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Mites tässä kakkosessa on toi rahan käytön laita? Löytyykö pelistä oikeesti jotain hauskaa/kivaa mihin rahoja voi käyttää ja että ylipäätänsä rahaa olisi hauska saada :) Ykkösessä rahalla ei oikein ollu mitään käyttöä, joka harmitti suunnattomasti. Vai meneekö tässä kakkosessa kaikki rahat normandyn bensoihin ja niihin luotaimiin that's it...?

Pystyykö tossa kakkosen alussa muuttamaan hahmon ulkonäköä, jos importtaan ukon ykkösestä? Siis kasvoja tarkoitan. Kun tein ykköseen hahmolle erilaiset kasvot kun shepardilla kuuluis. Ja nyt kuitenki haluaisin, että se näyttäis oikealta shepardilta :)

No joka tapauksessa en malta odottaa, että pääsen itse pelaamaan!
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Hitsin pimpula kun tuntuu että todella moni asia ei ehkä ole mennyt sellaiseen suuntaan kuin olisin toivonut. noh.. lopullista arvostelua odotellessa. Ja onhan noita hyviä pelejä muitakin olemassa jos vaikka käy niin että Massa 2 onkin harmittavasti halpislaarikamaa itselleni. Lopullista arvostelua onpi vallan mielenkiintoista odottaa kun ei itseä oikein kiinnosta lukea noita monia netistä löytyviä palvonta arvosteluja kun ne ei taida ihan vastata totuutta kuitenkaan..
:)

EDIT:Sorry olis pitäny heittää tää tohon hypeketjuun mutta hölömö on hölömö ja hemmetin aamu uninen.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Varsin maltillista tekstiä Poopelta. Suurin piirtein samat asiat löytyvät lontooksi kirjoitetuista arvosteluista, joskin hieman enemmän hypettäen. Odotanko itsekin peliltä nyt sitten liikoja? Ykkönen vain oli niin loistava.

Tuosta ykkösen valintojen merkityksestä; on tavallaan harmillista että peli myötäilee pelaajaa. Mielestäni olisi saanut olla niin että jos olet jonkun valinnan ykkösessä tehnyt niin se myös pitää. Itse kun tuli ykkösessä painittua niiden valintojen kanssa oikein tosissaan. Tuo tuskailu menettää hieman merkitystään, jos voinkin nyt vaihtaa valintani. Ainakin siitä pitäisi tulla jotain sanktioita. :)

Kuten jo julkaistuista arvosteluista on käynyt ilmi niin ME2 on mennyt selvästi suoraviivaisempaan ja räiskintään painottuvaan suuntaan. Inventaarion "poistuminen" nyt ehkä karkeimpana esimerkkinä. Ykkösen inventaario oli kieltämättä hieman kömpelö ja siinä mielessä valinta ei ihmetytä ja itsellä se tärkein roolipelielementti eli hahmojen väliset keskustelut erilaisine moraalisine valintoineen ovat edelleen läsnä.

No huomenna sen sitten näkee kuinka peli itselle kolahtaa. Vakaasti edelleen uskon että tämä peli on itselle yksi vuoden suurimmista.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Paaville kyssäri:

Saitko ne ilmaisena vuotaneet DLC:t käyttöösi?

Sitten yksi outous tuolta tekstistä poimittuna:

Paavi sanoi:
Kokeilin siis pelata aivan alun läpi sekä importatulla että uudella hahmolla. Jälkimmäisessä tapauksessa en mielestäni voinut vaikuttaa oikein mihinkään, vaan kaikki oli määrätty ennakkoon. Ensimmäisen puolen tunnin tai tunnin jälkeen esitetään kyllä kysymyksiä, joissa muistellaan muutamia Mass Effect 1:n tapahtumia. En tiedä olisiko jotain päässyt valitsemaan, jos olisi vastannut hiukan eri tavalla, sillä importatulla hahmolla minulta kysyttiin, pistinkö Udinan vai Andersonin Councilin johtoon. Tiesin kyllä valinneeni Andersonin, mutta vastasin kokeilumielellä "Udina", ja peli myötäili mukana.
Siis mitä?

-uudella hahmolla et voinut vaikuttaa mihinkään, vaan kaikki oli määrätty ennakkoon
-importatulla hahmolla taasen valitsit "väärin" ja peli mukautui siihen? -->valintaa importilla?

Eikö sitten uudella hahmolla kysytty noita samoja kyssäreitä ollenkaan?

Jokin ei nyt täsmää tai sitten oon ite sekaisin.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Paaville kyssäri:

Saitko ne ilmaisena vuotaneet DLC:t käyttöösi?

Sitten yksi outous tuolta tekstistä poimittuna:


Siis mitä?

-uudella hahmolla et voinut vaikuttaa mihinkään, vaan kaikki oli määrätty ennakkoon
-importatulla hahmolla taasen valitsit "väärin" ja peli mukautui siihen? -->valintaa importilla?

Eikö sitten uudella hahmolla kysytty noita samoja kyssäreitä ollenkaan?

Jokin ei nyt täsmää tai sitten oon ite sekaisin.

Uudella hahmolla kysyttiin kyllä kysymykset, mutta vastasin niihin eri tavalla. Vastausvaihtoehtoja oli tavallisesti kolme: kaksi myötäilevää ja yksi "Nyt saa luvan riittää!" siinä keskellä. Kun olin importannut hahmon, valitsin kerran tuon tuon keskimmäisen vaihtoehdon. Sen jälkeen minulta kysyttiin tuo Udina vai Anderson -kyssäri, jollaista ei muistaakseni tullut lainkaan, kun aloitin täysin uudella hahmolla. Noita kyssäreitä tulee joka tapauksessa vain muutama kappale. Tiedän, kuulostaa hullulta, mutta näin se meni, ellen sitten ollut vetänyt liikaa punaista hiekkaa.

Ilmaisena vuotaneet DLC:t sain käyttöön ihan normaalisti, kuten tästä videosta voi nähdäkin: KonsoliFIN - Media - Mass Effect 2: Haarniskat Ja Vaatteet (X360) -

Hahmojen importtaamisen tai Cerburus Networkin aktivoimisen kanssa ei minulla ollut minkäänlaisia ongelmia. Tuo importtaustyökalu on tehty hieman tyhmästi: pelaajalle näytetään nuo import-vaihtoehdot, ja kun olet valinnut yhden hahmon, ei valikoissa pääse enää liikkumaan taaksepäin, vaan tuosta "Näin valitsit Mass Effectissä"-ruudusta pääsee ainoastaan sukeltamaan suoraan seikkailuun.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

-importatulla hahmolla taasen valitsit "väärin" ja peli mukautui siihen? -->valintaa importilla?

Mutta eikös sen pitäisikin tuossa kohtaa mukautua pelaajan valintaan kun ME1:ssä tuo päätöshän tehtiin vasta sen talletuksen jälkeen? Eli periaatteessa tuota Udina/Anderson juttua ei ole ollenkaan tallennettu siihen viimeiseen seiviin..

Vai muistanko nyt ihan väärin?
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Tiedän, kuulostaa hullulta, mutta näin se meni, ellen sitten ollut vetänyt liikaa punaista hiekkaa.
Oukki doukki. Ennakkoonhan tuo saatiin kuulostamaan hyvin yksinkertaiselta:

1. Jos importtaat, niin peli tietää oikeat vastaukset ja jos vastaat väärin, niin peli informoi sinua tästä
2. Uudella hahmolla saat kysymyksiin vastaamalla hieman muokattua historiaa

Näin se siis ei sitten mennytkään?

Toisaalta on hyvin turhaa yrittää hahmottaa etukäteen näinkin pientä yksityiskohtaa, kun itse pääsee ihan just-just-kohta kokeilemaan.

Ilmaisena vuotaneet DLC:t sain käyttöön ihan normaalisti
Uuh mama. Sori Poope, pakko myöntää etten kattonu sun videoitas. :( Elä tosin sure, ennoo muitakaan videoita kattonu.

EDIT. Hutulta ihan hyvä pointti.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Aivan, lopun valinnat ovat käytännössä jo osa lopputekstejä, sillä peli loppuu (Achit, profiilin latautuminen yms.) sen jälkeen, kun Sheppis juoksee raunioista voitonvirne naamallaan.

Eli tarkkana sitten tuonkin kanssa, kaikki Anderson-fanit.

Voihan perskele muuten, kun nuo DLC:t sitten toimivat! Olisi vain pitänyt itsepintaisesti silloin niitä pistellä lataukseen, kun oli mahdollisuus. Elä ja opi.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Uudella hahmolla kysyttiin kyllä kysymykset, mutta vastasin niihin eri tavalla. Vastausvaihtoehtoja oli tavallisesti kolme: kaksi myötäilevää ja yksi "Nyt saa luvan riittää!" siinä keskellä. Kun olin importannut hahmon, valitsin kerran tuon tuon keskimmäisen vaihtoehdon. Sen jälkeen minulta kysyttiin tuo Udina vai Anderson -kyssäri, jollaista ei muistaakseni tullut lainkaan, kun aloitin täysin uudella hahmolla. Noita kyssäreitä tulee joka tapauksessa vain muutama kappale. Tiedän, kuulostaa hullulta, mutta näin se meni, ellen sitten ollut vetänyt liikaa punaista hiekkaa.

Olen myös itse kuullut muista lähteistä, että importtauksen jälkeen kysellään enemmän kysymyksiä kuin jos aloittaisi puhtaalta pöydältä. Ilmeisesti se johtuu siitä että kaikkea tietoa ei ollut mahdollista kaivaa ME1 savesta. Eikös homma mene niin, että niitä valintoja mitkä peli näyttää hahmon importtauksen yhteydessä ei pysty muuttamaan, mutta sitten myöhemmin esitetyillä kysymyksillä voi tarkentaa tietoja, esim. juuri tuo Andersson/Udina tapaus.
Äh, tulis jo. (Taitaa mennä ensiviikolle, eilen oli Hutista lähetetty.)
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Aivan, lopun valinnat ovat käytännössä jo osa lopputekstejä, sillä peli loppuu (Achit, profiilin latautuminen yms.) sen jälkeen, kun Sheppis juoksee raunioista voitonvirne naamallaan.

Eli tarkkana sitten tuonkin kanssa, kaikki Anderson-fanit.

Nooh, Andersonia vituttaa joka tapauksessa. Jos hän on johdossa, haluaisi hän olla armeijassa. Jos Udina johtaa, Anderson on neuvonantajana, jota tuo pelle ei kuitenkaan kuuntele.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

2. Uudella hahmolla saat kysymyksiin vastaamalla hieman muokattua historiaa.

Näin se siis ei sitten mennytkään?

"Hello Penny Arcade readers. My name is Chris Priestly and I am BioWare’s Community Coordinator.

This morning Tycho posted a quote I gave him from a discussion we were having about Mass Effect 2. Unfortunately, the information I gave him was not correct. I had told him that when creating a new character, you could go down a list of key decisions and set them manually. Unfortunately I was working from a test build used by our internal testing department. While there are choice made by the player, new games of ME2 will have a certain pre-disposed assumption of what happened to your new character in ME1.

I apologize to Tycho for not fact checking the information I gave him, and I apologize to all of you who read what he, in good faith, posted today and have been misinformed."

Tuollaista infoa löytyi Penny Arcadesta. Harmi, meikäläisen ME-savet meni omaa "myllyä" päivittäessä.

edit:"When creating a new character, you can go down a list of key decisions and set them manually." Hieman epäselvää infoa tulee BioWaren suunnalta, mutta kohtahan tuon pääsee näkemään ihan itse, joten ei siitä sitten sen enempää...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Tänään pääsin kaverin luona hieman alkua testailemaan ja seuraamaan. Oli käynyt nohevana miehenä kipaisemassa sen jo tänään kaupasta. Itse täytyypi odotella kiltisti huomista, kun on tuolla GS:n tarjouksella varauksessa.

Aloitetiin peli ihan puhtaalta pöydältä, eli ei importattu mitään savea. Hahmon sai luoda vapaasti ja tässä tapausessa se taisi olla spacer, war hero ja soldier. Ainoat kysymykset, jotka tulivat vastaan olivat tuon war hero- statuksen vahvistus ja sitten se, että uhrattiinko Kaidan (tämä ilmeisesti johtuu siitä, että miespuolinen Sheppis oli valittuna) taistelussa Sarenia vastaan. Mitään muuta ei kysytty tai tiedusteltu ainakaan tuossa alussa. Eli kai tuossa mennään aika vahvasti pelin oletuksen mukaan, jos ei ole savea tallella. Totesivat vaan, että eiköhän Shepard muista kaiken tarpeellisen. Noh, huomenna sen sitten näkee, että miten siinä käy itsellä, kun importtaan tuon oman tallennuksen.

Muuten tuo tuntui alun perusteella erittäin hyvälle ja taatulle ME laadulle. Tosin eipä tuossa reilussa tunnissa- puolessatoista oikein kerkeä vielä päästä edes kunnolla tämän pelin makuun. Saman huomion tein kuitenkin Paavin kanssa, että räiskintä on nyt sulavampaa ja osumapaikalla on merkitystä. Vihollisten päänuppiin on mukava ampua, kun ei tarvise vetää aina lippaalista yhteen jantteriin. Suojasta suojaan eteneminen ja esteiden yli hyppiminen muistuttavat myös yhä enenevissä määrin Gearssia, eli toiminta on ykköstä sulavampaa. Pidemmän session tuo olisi kuitenkin tottatotisesti vaatinut, että osaisi antaa mitään syväluotaavampaa analyysiä pelistä. En kuitenkaan viitsinyt tuon enempää alkaa hommaa seurailemaan, kun tuota pääseepi kuitenkin huomenna vääntämään ihan omalla lootalla.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Öö, miten porukka on jo nyt päässyt peliä (laillisesti) pelaamaan? Pelin julkaisuhan on Euroopassa vasta huomenna :o.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Öö, miten porukka on jo nyt päässyt peliä (laillisesti) pelaamaan? Pelin julkaisuhan on Euroopassa vasta huomenna :o.
Cittareiden ja Prismojen henkilökunnilla on suuria vaikeuksia hahmottaa eri päivämääriä. Olivat myynnissä jo eilen useammassa kaupassa.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Peliä nyt 13 tuntia takana. Maistuu! Vähän aikaa sitten jouduin vaihtamaan levyäkin. Sivutehtäviäkin on tullut tehtyä muutama. Ne ovat huomattavasti rajatumpia ja tiiviimpiä kuin ensimmäisessä osassa. Ympäristöt ovat paikoin varsin tyylikkäitä.

Mass Effect 2:n levyt vievät yhteensä 12,4 gigatavua kiintolevylle kopioituna. Ensimmäiselle levylle tuosta menee 6,4 gigaa. Normiversion ostajien iloksi voin kertoa, että kotelo sisältää "välilehden" toiselle DVD:lle. Ne eivät ole siis päällekäin kuten esimerkiksi ODST:ssä.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Huomasin keskustelun hahmojen importista ja mita tapahtuu jos aloittaa uuden hahmon ilman vanhaa tallennustiedostoa.

Chris puhuikin asiasta hieman omiaan ilmeisesti sen takia etta alunperin ME2:ssa oli kuin olikin kattava valintahommeli jossa kaytiin lapi ykkospelin olennaisimmat valinnat.

Mielestani tama feature poistettiin jossain vaiheessa koska uuden pelin aloittaneille koko homma olisi varmaan toksahtanyt aika pahasti. Vaihtoehtona olisi tietenkin voinut olla yksityiskohtaisempi valikko niille jotka pelasivat ensimmaista pelia, mutta joilla ei enaa ole jostain syysta savegamet tallessa (allekirjoittanut kuuluu naihin). Suoraviivaisuuden nimissa paatettiin kuitenkin tehda tietyt "kaanon" linjaukset esim. Councilin kohtalosta.

Toivottavasti tama selkiyttaa hieman :)

-Mikko
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Normiversion ostajien iloksi voin kertoa, että kotelo sisältää "välilehden" toiselle DVD:lle. Ne eivät ole siis päällekäin kuten esimerkiksi ODST:ssä.

Loistavaa. Tuo levyjen päällekkäinolo kun ei välttämättä ole paras säilymisen kannalta. Tosin eivät sitä onneksi mihinkään erilliseen paperisuojukseen laittaneet niinkuin Lost Odysseyn neljättä levyä.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Tuli muuten huomattua, että ainakin USA:n kauppapaikalta voi ostaa 1200 pisteellä Cerberus Networkin. Uskoisin sen tulevan Suomenkin kauppapaikalle, joten he jotka ostavat pelin käytettynä niin voivat ostaa sen sitten sieltä. Tosin tällä hetkellä pelin saa uutena melkein samaan hintaan, kuin ostaa käytetty ja Cerberus Network.

Itse tulen saamaan pelin tänään. Joten olen miettinyt kun minulla on Mass effect 1:ssä 60 lvl jätkä, niin kannattaako siirtää se Mass effect 2:een vai aloittaa puhtaalta pöydältä.
 
Ylös Bottom