spineshank
Active Member
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]
Muutama tunti nyt takanapäin ja voinee kirjoittaa alkutunnelmia.
Juoni vaikuttaa taas oikein hyvältä ja vieläpä henkilökohtaisemmalta kuin edellisellä kerralla. Ekan kerran tusanderiakin saa hyvin pian.
Pelimekaniikka sen sijaan tuntuu typerämmältä kuin ykkosessä. Muutama seikka mikä hatuttaa. Gethit keksi, että mitä enemmän luoteja kylvetään, niin sitä useammin voittaa taistelut. Tästä syystä ylikuumenevat aseet ovat nyt lippaallisia. Ei hemmetti! Nyt joutuu kikkailemaan vähän väliä ammusten loputtua kiikarikivääristä, kun ennen riitti kyykkiä hetki suojassa ja antaa suojatulta. Alussa lippaatkin ovat tiukassa. Nyt alkanut taistelujen jälkeen löytyäkin edes muutamia.
Entä mihin katosi aseisiin liitettävät lisäosat saati sitten kaupasta ostettavat aseet? Cerberuksella ole varaa paikata Shepherd kuntoon ja rakentaa mielettömän kallis alus, mutta ei varaa ostaa miehistölle valmiiksi parhaita aseita? Menikö varustelurahat Jokerin nahkapenkkiin? Suoraan sanottuna tuo tekniikan etsiminen kentältä ja sen kehittäminen omassa aluksessa on todella hanurista ja erittäin epäimmersiivistä verrattuna edellisen osan kaupankäyntiin ja ruumiinryöstöön. Erityisesti häiritsee, että aseiden ominaisuudet vain paranevat kun tekniikka keksitään, eikä mukana ole edellisosan kikkailua osien ja runkojen kanssa. Panssarit sentään voi pukea erikseen ja koostaa eri valmistajien osista(rinta,kädet,jalat ym.) Silti en ymmärrä miksei parempia aseita vain voi ostaa kaupasta? Mitään selitystä asekaupan loppumiseen ei löyty pelin codexista.
Tästä tullaankin sitten tekniikan kehittämiseen. Kiva ettei aseita voi kehittää, ennenkuin saa tarpeeksi parannuksia niihin(kentältä, joskus kaupasta hintaan 25000-75000, ei usein siis). Itsellä olisi 5 aseparannusta odottamassa ja 2 prototyyppiä, mutten pääse kehittämään niitä, kun ei ole tarpeeksi aseparannuksia(hieman typerää rajoittamista) Lisäksi mineraalien kerääminen on vähän siinä ja siinä. Ekan puoli tuntia tuo oli hauskaa, mutta nyt lähinnä käy työstä. Onneksi 50000 palladiumia, iridiumia ja platinaa saa kasaan nopeasti, kunhan luotaa vain rikkaita planeettoja ja jättää loput vain tarkistukseen.(yllätystehtävät planeetalla. Kaksi löytynyt jo.) Makolla en ole päässyt vielä ajamaan ja tuota kaipailen, sillä tykkäsin kovasti tuosta ykkösessä. Löytöretkeily on mieleeni.
Yleisesti peli koukuttaa kovasti, mutta sitä on osaltaan tyhmennetty pahasti. Juuri tuo tavaranhallinta ja hahmonkehitys. Nyt taitoja per tyyppi on vain muutama ja tasolla 10 saa jo nosteettua käytännössä kaikki näkyvissä olevat auki. Varmaan tuolta lojaliteetitehtävien kautta tulee lisää. VArmaan Biowarella on ajateltu, että vähennetään monimutkaisia osia pelistä ja parannetaan toimintaosuuksia, mutta edelleenkään nuo toimintaosuudet ei ole "oikeiden" räiskintöjen luokkaa, joten tuskin tämä perus MW2-pelaajaan uppoaa. Voihan olla, että monimutkaisempi tavaranhallinta saattaa olla sen syytä, että tila loppui tuolta kesken. Mistä sen tietää? Yllättävän aikaisessa vaiheessa joutui heittämään kakkoslevyn sisään. Ekan lojaliteettitehtävän yhteydessä, joten ei peli missään puolivälissä voi olla, tai sitten on tosi lyhyt roolipeli. Jos levynvaihtoja tulee, niin voi hyvää päivää. Itsellä kone on vielä suljetussa kaapissa ja pelaan tykillä, joten pomppiminen sohvalta ei kiinnosta. Tähän ehdotukset kiintolevyasennuksesta kariutuu siihen, että Forza haukkaa livepeleineen niin paljon, ettei tuo kakkoslevy mahdu. Isompaa kiintolevyä en suostu ostamaan MS:n törkeiden ryöstöhintojen vuoksi.
Menipä epäselväksi. Tiivistän tämän muutamaan lauseeseen. Pidän oikeuden muutoksiin peliä lisää pelattuani. (tosin moni brittiläinen pelitoimittaja olisi jo tehnyt neljän sivun world exclusive arvostelun tältä pohjalta.)
Plussat.
Loistava juoni, upea maailma
Graafisesti hieno
Mahtavat musiikit
Alipelit ihan ok, vaikkakin helppoja.
Ihan ok tason toimintaosuudet
Miinus
Taistelussa miehistön ohjaus/tekoaäly
Tyhmennetty tavaranhallinta
Turha resurssienkeruu ja teknologiankehitys
Muutama tunti nyt takanapäin ja voinee kirjoittaa alkutunnelmia.
Juoni vaikuttaa taas oikein hyvältä ja vieläpä henkilökohtaisemmalta kuin edellisellä kerralla. Ekan kerran tusanderiakin saa hyvin pian.
Pelimekaniikka sen sijaan tuntuu typerämmältä kuin ykkosessä. Muutama seikka mikä hatuttaa. Gethit keksi, että mitä enemmän luoteja kylvetään, niin sitä useammin voittaa taistelut. Tästä syystä ylikuumenevat aseet ovat nyt lippaallisia. Ei hemmetti! Nyt joutuu kikkailemaan vähän väliä ammusten loputtua kiikarikivääristä, kun ennen riitti kyykkiä hetki suojassa ja antaa suojatulta. Alussa lippaatkin ovat tiukassa. Nyt alkanut taistelujen jälkeen löytyäkin edes muutamia.
Entä mihin katosi aseisiin liitettävät lisäosat saati sitten kaupasta ostettavat aseet? Cerberuksella ole varaa paikata Shepherd kuntoon ja rakentaa mielettömän kallis alus, mutta ei varaa ostaa miehistölle valmiiksi parhaita aseita? Menikö varustelurahat Jokerin nahkapenkkiin? Suoraan sanottuna tuo tekniikan etsiminen kentältä ja sen kehittäminen omassa aluksessa on todella hanurista ja erittäin epäimmersiivistä verrattuna edellisen osan kaupankäyntiin ja ruumiinryöstöön. Erityisesti häiritsee, että aseiden ominaisuudet vain paranevat kun tekniikka keksitään, eikä mukana ole edellisosan kikkailua osien ja runkojen kanssa. Panssarit sentään voi pukea erikseen ja koostaa eri valmistajien osista(rinta,kädet,jalat ym.) Silti en ymmärrä miksei parempia aseita vain voi ostaa kaupasta? Mitään selitystä asekaupan loppumiseen ei löyty pelin codexista.
Tästä tullaankin sitten tekniikan kehittämiseen. Kiva ettei aseita voi kehittää, ennenkuin saa tarpeeksi parannuksia niihin(kentältä, joskus kaupasta hintaan 25000-75000, ei usein siis). Itsellä olisi 5 aseparannusta odottamassa ja 2 prototyyppiä, mutten pääse kehittämään niitä, kun ei ole tarpeeksi aseparannuksia(hieman typerää rajoittamista) Lisäksi mineraalien kerääminen on vähän siinä ja siinä. Ekan puoli tuntia tuo oli hauskaa, mutta nyt lähinnä käy työstä. Onneksi 50000 palladiumia, iridiumia ja platinaa saa kasaan nopeasti, kunhan luotaa vain rikkaita planeettoja ja jättää loput vain tarkistukseen.(yllätystehtävät planeetalla. Kaksi löytynyt jo.) Makolla en ole päässyt vielä ajamaan ja tuota kaipailen, sillä tykkäsin kovasti tuosta ykkösessä. Löytöretkeily on mieleeni.
Yleisesti peli koukuttaa kovasti, mutta sitä on osaltaan tyhmennetty pahasti. Juuri tuo tavaranhallinta ja hahmonkehitys. Nyt taitoja per tyyppi on vain muutama ja tasolla 10 saa jo nosteettua käytännössä kaikki näkyvissä olevat auki. Varmaan tuolta lojaliteetitehtävien kautta tulee lisää. VArmaan Biowarella on ajateltu, että vähennetään monimutkaisia osia pelistä ja parannetaan toimintaosuuksia, mutta edelleenkään nuo toimintaosuudet ei ole "oikeiden" räiskintöjen luokkaa, joten tuskin tämä perus MW2-pelaajaan uppoaa. Voihan olla, että monimutkaisempi tavaranhallinta saattaa olla sen syytä, että tila loppui tuolta kesken. Mistä sen tietää? Yllättävän aikaisessa vaiheessa joutui heittämään kakkoslevyn sisään. Ekan lojaliteettitehtävän yhteydessä, joten ei peli missään puolivälissä voi olla, tai sitten on tosi lyhyt roolipeli. Jos levynvaihtoja tulee, niin voi hyvää päivää. Itsellä kone on vielä suljetussa kaapissa ja pelaan tykillä, joten pomppiminen sohvalta ei kiinnosta. Tähän ehdotukset kiintolevyasennuksesta kariutuu siihen, että Forza haukkaa livepeleineen niin paljon, ettei tuo kakkoslevy mahdu. Isompaa kiintolevyä en suostu ostamaan MS:n törkeiden ryöstöhintojen vuoksi.
Menipä epäselväksi. Tiivistän tämän muutamaan lauseeseen. Pidän oikeuden muutoksiin peliä lisää pelattuani. (tosin moni brittiläinen pelitoimittaja olisi jo tehnyt neljän sivun world exclusive arvostelun tältä pohjalta.)
Plussat.
Loistava juoni, upea maailma
Graafisesti hieno
Mahtavat musiikit
Alipelit ihan ok, vaikkakin helppoja.
Ihan ok tason toimintaosuudet
Miinus
Taistelussa miehistön ohjaus/tekoaäly
Tyhmennetty tavaranhallinta
Turha resurssienkeruu ja teknologiankehitys