Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paavi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Tuli nyt vaan ihan ex tempore offtopicina mieleen:

Vetääkö jätkät tosiaan matkapahoinvointipillereitä pelatessaan? Vai onko sarkasmisensorini vain heikentynyt parin tunnin yöunien takia? :p
----

Ainakin oma heittoni oli täysin sarkasmin puolella. Jogista en voi mennä vannomaan, mutta eiköhän sielläkin huumorilla menty.

Sensorit on varmaan vain vähän jäissä....
/offtopic

Ryhmän jäseniin liittyvistä achievementeista spoilereissa
Pelistä löytyy siis kahdenlaisia Ally achievementteja. Toiset liittyvät jäsenien rekrytoimiseen ja toiset luottamuksen ansaitsemiseen.

Itselle tuo jälkimmäisenä mainittu jäi hieman epäselväksi. Onko siis niin että jokaisella ryhmän jäsenelle on jokin uniikki tehtävä, jonka jälkeen luottamus on ansaittu ja saavutus napsahtaa tilille? Miten nämä tehtävät tulevat suoritettaviksi? Pitääkö ryhmän jäseniä jututtaa joka kerta kun Normandylla ollaan ja jossain vaiheessa sitten päästään suorittamaan tehtävää? Entä jos sanoo tylysti oman ryhmän jäsenille kesken henkevien keskustelujen? Voiko olla niin että tehtävää ei näin ollen pääse tekemään ollenkaan?
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Vetääkö jätkät tosiaan matkapahoinvointipillereitä pelatessaan? Vai onko sarkasmisensorini vain heikentynyt parin tunnin yöunien takia? :p

No itselläni matkapahoinvointi iskee suht herkkään joten kyllä pahimmissa FPS pyörityksissä ja huvipuisto laitteissa matkapahoinvointipilleri hoitaa asian,.. mieluumin noin kuin oksennuksen partaalla parin tunnin pelin takia :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

No itselläni matkapahoinvointi iskee suht herkkään joten kyllä pahimmissa FPS pyörityksissä ja huvipuisto laitteissa matkapahoinvointipilleri hoitaa asian,.. mieluumin noin kuin oksennuksen partaalla parin tunnin pelin takia :)

I stand corrected :o

Tietysti jos on herkkä "pyörityksille", niin varmaan tuo auttaa oikeasti...
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Onko tässä nyt pelillisesti suurta eroa et miten sen lopun hoitaa tossa me1:ssä?
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Aargh! Eilen hommasin pelin molemmille alustoille(X360,PC), mutta viikonloppu meneekin sitten muuttaessa... Muutaman tunnin pikasessiot ehdin kuitenkin vetämään viime yönä ja perskules!:eek: Toimii ihan kybällä. Tosin, monta kertaa tuli aloitettua peli alusta, Shepard kun ei suostunut millään näyttämään tarpeeksi "rajulta".:mad:
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Ruudunpäivitys tuntuu tuimivan tilanteessa kuin tilanteessa vakaasti...

Kuulostaa helevetin hyvältä, mutta...

...kyllä tämä peli nykii välillä, ei tarvitse kuin joku "info" ottaa huoneessa tietsikalta ja niin framerate pätkii, ei ole tasaista nähnytkään.

:confused: hymiön nimi on ihan hyvä kuvaamaan tuntemuksia. Sitä mä vaan, että onkohan suuremmissakin taisteluissa sitten vakaat frameratet? Ei se noissa tekstikohdissa pakolla haittaa.

Kohta kaupunkiin, se on helvetin portit auki jollen peliä mistään löydä...
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Sitä mä vaan, että onkohan suuremmissakin taisteluissa sitten vakaat frameratet? Ei se noissa tekstikohdissa pakolla haittaa.

Kyllä tuo ainakin itsellä on toiminut todella mallikelpoisesti tähän asti. Varmasti joissakin kohdissa saattaa pieniä yskähdyksiä tulla vastaan, mutta noin yleisesti ottaen ollaan otettu todella iso harppaus eteenpäin ykkösosasta. Eli ainakin siihen verrattaessa peli on todella sulava. Muutama isompi kahakkakin on tullut vastaan eikä niissäkään ole tullut mitään kummempia hidastumisia vastaan.

Noh, ehkä tässäkin asiassa kauneus on katsojan silmässä tai jotain sinne päin. Normaalisti kyllä itsekin huomaan nuo ruudunpäivityksen takkuilut, jos niitä pelissä tulee vastaan. Alkaa tosin hieman itseänikin epäilyttää, että onko tässä samasta pelistä kyse. Täytyy ilmeisesti tänään tarkastaa myös se, että kuinka kovilla Massa voimakkuuksilla tuota eilen pelailin:confused:. Eipä tässä enää kovin kauaa mene kun pääsee taas uppoutumaan tämän avaruusopperan upeaan maailmaan, jolloin tuokin mysteeri selviääpi:).

Itse olen yleisestiottaen kuitenkin sitä mietlä, että Massa on kaikessa komeudessaan enemmän kuin osiensa summa. Vikoja siitäkin varmasti löytää, jos alkaa niitä ihan suurennuslasilla etsimään. Itse kuitenkin mieluummin eläydyn hienojen maailmojen, tarinankerronnan ja upeasti kirjoitettujen hahmojen vietäväksi. Tätä pelaaminen nimittäin on parhaimmillaan:).
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

...kun aika harvoja jaksan pelata läpi.

Tämä ei ole kyllä kovin vahva tausta pelien arviointiin. ;)

Mulla ei ole vielä ME2:sta, mutta nyt sitäkin jo syytetään "putkijuoksuksi"..? Joko peli on muuttunut, tai sitten tämä on lisää todistusaineistoa sille mun väittämälle, että joka toinen peli täällä on "putkijuoksu". Eli koko sana on kokenut täydellisen inflaation. Jos peli ei ole "open world", se on "putkijuoksu". Harmi, että myös peliarvostelijat hokevat välillä tuota epämääräistä sanaa..

(rant over)
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Tämä ei ole kyllä kovin vahva tausta pelien arviointiin. ;)

Mulla ei ole vielä ME2:sta, mutta nyt sitäkin jo syytetään "putkijuoksuksi"..? Joko peli on muuttunut, tai sitten tämä on lisää todistusaineistoa sille mun väittämälle, että joka toinen peli täällä on "putkijuoksu". Eli koko sana on kokenut täydellisen inflaation. Jos peli ei ole "open world", se on "putkijuoksu". Harmi, että myös peliarvostelijat hokevat välillä tuota epämääräistä sanaa..

(rant over)

No hyvin harvat pelit tekee enää minuun vaikutusta niin että ne kiinnostaisi pelata läpi, olen hyvin kranttu siis pelien suhteen, jos joku mättää niin sanallinen arkku avautuu heti ;)
Putkijuoksuissa on eroja, GOW1-2 oli putkijuoksuja mutta skaala oli sellainen että reitti vain tuntui luonnollisesti menevän päämääräänsä,. tässä ME2:ssa alussa, huom. alussa tuntui siltä että ollaan 50*50m alueella jossa edetään 2metrin putkessa muutamasta ovesta 50m reittiä loppuun. Tämä on siis ensivaikutelma, ihan pelin alku, ja siitä olen marmattanut vasta, en koko pelistä.. nyt pääsin alukseen ja toivotaan että hyvä tulee :)
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Tässä tullaan taas siihen, että ylipäänsä tuollaisella kyynisellä "etsimpä kaikki mahdolliset viat ja sivuutan kaikki hyvät puolet" -asenteella nyt vaan ei lähes mistään videopelistä pysty nauttimaan. Aina löytyy vikaa, jos sitä etsimällä etsii.

Tällaisten herrojen mielipiteet voi jättää ihan omaan arvoonsa (kuulostaa kylmältä, mutta minkäs teet), jos haluaa jotain järkevää mielipidettä. Sama järkevyyden puute pätee tietysti fanipoikain hypetykseen, mutta positiivisuus on silti aina parempaa kuin negatiivisuus.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

No hyvin harvat pelit tekee enää minuun vaikutusta niin että ne kiinnostaisi pelata läpi, olen hyvin kranttu siis pelien suhteen, jos joku mättää niin sanallinen arkku avautuu heti ;)

Ei mennä liian OT, mutta kaverini on hieman sellainen, että aloittaa pelin, kyllästyy nopeasti ja moni peli jää kesken (on toisaalta kyllä kova ME ja jrpg-fani). Parhaimmillaan on 3-4 peliä "työn alla" ja välillä ei oikein mikään kunnolla. Mutta tämä siis vain mun kaveri. ;)

Pointti on lähinnä se, että minusta peli pitää pelata yleensä läpi, että siitä voi tehdä kokonaisarvion (toinen ääripää on tämä, että pelaa jotain karvalakki-demoa ja sen perusteella vetää arviot). Toki pelistä voi tehdä arvion ilman läpi pelaamistakin, mutta ei yleensä ihan "kokonaisvaltaista" minusta - varsinkin jos puhutaan peleistä joissa juoni/maailma/ääninäyttely on rautaa, eikä peli ole pelkkää räiskintää (vaikka juuri ME, tai sitten rennompi Uncharted 2).

Mutta tämä vain oma mielipide ja itsekin jätin GTA4:sen (voi olla, että tähän palaan vielä), ekan Assassin's Greedin ja Lost Planetin kesken - en oikeastaan muita. Eli "Nobody's Perfect". ;)

Nämä grafiikkaan liittyvät kommentit tuppaavat myös menemään aika sekaviksi forumeilla. Ikäänkuin joku punainen lanka puuttuu siitä mikä on "hyvää" ja mikä on "huonoa" grafiikkaa. Ja mikä joltain väliltä (ainakin ekan ME:n graffoissa voidaan puhua "välipätkistä" ja "peligrafiikasta" - jälkimmäinen ei itseä kauheasti säväyttänyt lopulta). Tuntuu olevan melkein täysin pelaajasta kiinni (ja osin myös hype-tasosta.. ;) ). Nämä ovat lopulta kuitenkin videopelejä, eivät Avatar-tasoisia leffoja. Vielä.

Aina löytyy vikaa, jos sitä etsimällä etsii.

Juuri näin. Onko jonku mielestä "Halo 3" täydellinen peli? Ei todellakaan. Tai "Uncharted 2"? Ei todellakaan. Kaikissa on kyllä jotain pientä jos oikein aletaan kaivamaan..
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

"Grafiikoista" puhuessakin voidaan tarkoittaa niin montaa asiaa. On totta, että pelistä löytyy paljon sahalaitaa milloin mistäkin kohdasta, eikä se varmastikaan ole teknisesti mitään alan kuuminta kärkeä, mutta pelin kuvasuunnittelu, graafinen tyyli, miksi sitä ikinä halutaankaan kutsua on aivan huippua. Tämä on tietysti mielipideasia, toisin kuin ehkä pikseleistä vääntäminen. Joka tapauksessa mahtava graafinen tyyli johtaa siihen, että peli näyttää aivan kerpeleen hienolta, rosoisista reunoista huolimatta. Oikeesti; tuolta Omegankin hämyisiltä kujilta tuli sellaiset Blade Runner -fiilikset jostain takaraivosta (vain kerran olen leffan nähnyt, eikä se mulle ollut mitenkään elämää suurempi teos) että oksat pois. Tollasta hämystä ja likasta scifistelyä, eli jotain aivan uskomattoman hienoa. Omega on vain esimerkki, mutta kautta linjan peli loksauttaa leuan lattiaan aidon näköisen ja uskottavan scifimaailmansa ansiosta.

Eli siinä missä Unreal-moottori alkaa jo näyttämään ikänsä ja pelin massiivisuus asettaa tietyt rajansa, niin Mikku Kinnusenkin edustama taidetiimi on kyllä tehnyt aivan loistavaa työtä.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

On lähinnä huvittavaa, miten joku voi kutsua Mass Effectiä putkijuoksuksi. Call of Duty on putkijuoksua, ME ei. Heh, miten absurdia onkaan, että joudun edes todistelemaan sitä, tämä on niin itsestäänselvä asia.

Kyllä minä ainakin pystyn ymmärtämään miksi jotkut näkevät ME:n putkijuoksuna (ainakin ykkösen kakkosesta ei vielä kokemusta), jos keskittyy vain pääjuoneen niin kokemus on kieltämättä melkoinen putkijuoksu. (Varsinkin Mako osuudet.) Sitä tuskin kukaan voi kieltää. Siitä taas voi keskustella loputtomiin, että onko Massaa silloin peluttu väärin jos peli on vain juostu läpi sivutehtävät unohtaen. Jos vähän jaksaa seikkailla universumissa pääjuonen lisäksi niin aika paljon alkaa ne putken rajat hämärtymään.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Kieltämättä Massan taisteluosuudet ovat ehtaa putkijuoksua, jossa vaihtoehtoisia reittejä ei ole ja pelaaja karsinoidaan varsin tiukasti. Se että pelimaailman tehtävät voi tehdä haluamassaan järjestyksessä ei varsinaisesti liity siihen onko peli putkijuoksu vai ei. Kyseisellä termillä on alunperin haluttu tehdä ero räiskintäpeleissä Half-Life -tyylisen putken ja Flashpointin kaltaisten avoimien tetsauskenttien välille.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

"Oikeesti; tuolta Omegankin hämyisiltä kujilta tuli sellaiset Blade Runner -fiilikset jostain takaraivosta (vain kerran olen leffan nähnyt, eikä se mulle ollut mitenkään elämää suurempi teos) että oksat pois. Tollasta hämystä ja likasta scifistelyä, eli jotain aivan uskomattoman hienoa. Omega on vain esimerkki, mutta kautta linjan peli loksauttaa leuan lattiaan aidon näköisen ja uskottavan scifimaailmansa ansiosta.
.

Itselle tuli aivan samanlaiset fiilikset tuolla Omegassa seikkaillessa. Tosiaan tuollaisia hämyisiä ja likaisia tulevaisuuden maisemia, syrjäisiä katuja ja tiukkoja alamaailman kuvioita. Tuommoinen uppoaa meikäläiseen kuin tuhat volttia ja olen noissa maisemissa kuin kotonani. Saattaa tosiaan osittain johtua myös siitä, että meikäläiselle taas tuo Blade Runneri edustaa Scifi- leffojen saralla ehdotonta aatelia ja klassikko- materiaalia, joka on katsottu ties kuinka monta kertaa läpi eri formaateissa. Toki tuo taidesuunnittelu on pelissä kautta linjan todella taidokasta jälkeä eikä todellakaan rajoitu vain yhteen planeettaan.

Omegaan ja baareiluun liittyen hieman spoileria:
Eli meinasipa Sheppiselle käydä heikosti, kun tuli oltua liian varomattomana liikenteessä. Kävin ensin ihan normaalisti yläkerran baarissa tilaamassa juoman, jonka jälkeen päätin mennä katsastamaan alakerran meiningit. Tanssahtelin siellä ensin tanssilattialla ja kävin ottamassa sylitanssit kauniita asari tytöltä. Tuollaisen urheilun ja tanssijan tippaamisen jälkeen totesin, että suuta alkaapi hieman kuivaamaan.

Päätin siis suunnata hakemaan juomaa tuolla alabaarin puolella. Siellä kuitenkin sattui olemaan duunissa ihmisiä vihaava batarialainen baarimikko, joka sitten yritti viekkaana miehenä myrkyttää sankarimme. Shepard ei tietenkään tuosta lannistunut vaan selvisi tästä välikohtauksesta hengissä. Tästä tuohtuneena menin uudestaan kyseisen miekkosen puheille ja lopun varmaan osaattekin jo arvata;). Se ei ole kaunista kerrottavaa, eli toisin sanoen tämä hulttio baarimikko lähti vierailulle toiseen hiippakuntaan. Omapahan oli tappionsa, kun alkoi väärälle miehelle ryppyilemään. Hieno homma, että tähän on saatu tälläisiäkin kohtauksia mukaan. Tulee lisää säväreitä tuollaisesta arvaamattomasta ja hieman uhkaavasta paikasta, jossa on syytä pitää kokoajan varansa. Naivius ei tässä Massa kakkosen maailmassa vie välttämättä kovinkaan pitkälle. Kaikilla tälläisillä pienillä yksityiskohdilla saadaan immersio elävästä, anteeksiantamattomasta ja karusta maailmasta vahvistuumaan entisestään.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Jumalauta!

Mass Effect 2 First Week Sales Top 2 Million
First blockbuster of 2010 belongs to BioWare?

January 29, 2010 - Electronic Arts can take the crown of having the first big blockbuster title of 2010.

According to internal EA data, Mass Effect 2 has sold-in two million units worldwide in its first week of release. The company also touted the title's critical acclaim, adding Mass Effect 2 earned 40 perfect review scores.

"Mass Effect 2 is poised to be one of the biggest games of 2010. We could not be more proud of the game's universal acclaim and early commercial success," said Dr. Ray Muzyka, co-founder of BioWare.

The company plans to continue supporting the title after launch by rolling out additional downloadable content. A new DLC pack is expected to hit in the coming months which is said to add a new hover tank, new missions, and in-game items.

Mass Effect 2 First Week Sales Top 2 Million - Xbox 360 story - at IGN

Siinä on tietysti pc+boksi yhteenlaskettuna, mutta tulos on silti aivan mielettömän hyvä, erityisesti ottaen huomioon, että ykkösmassa on myynyt boksilla 2,13m koko elinaikanaan.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Siinä on tietysti pc+boksi yhteenlaskettuna, mutta tulos on silti aivan mielettömän hyvä, erityisesti ottaen huomioon, että ykkösmassa on myynyt boksilla 2,13m koko elinaikanaan.

Juups, hieno homma ja ehdottomasti hieno tulos. Tässä on tietenkin Massa ykkösen jälkeen saatu vahvistettua huomattavasti sekä Massan brändin tunnettuutta että Boxin laitekantaa. Se ei kuitekaan poista sitä tosiasiaa, että nämä kakkosmassan ensimmäisen viikon myyntiluvut näyttävät olevan ihan eri galaksilta kuin ensimmäisen osan vastaavat. Täytyypi toivoa kovasti, että hyvä myynti jatkuu tulevaisuudessakin.

Näkyykö jossain, että miten nuo on myynnit ovat jakautuneet PC:n ja Boxin välillä? Niin ja onkohan jossain myyntilukuja tuosta PC:n ykkösmassasta? Tosin noita PC:n ykkösmassan myyntilukuja ei ole mitenkään välttämätöntä kaivaa tähän ketjuun;). Meneepi nimittäin sitten jo hiemen offariksi.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Jos vähän jaksaa seikkailla universumissa pääjuonen lisäksi niin aika paljon alkaa ne putken rajat hämärtymään.

Varmasti näin, mutta ainakin ekassa pelissä saa jutella vaikka kuinka paljon erinäisten henkilöiden kanssa (mikä on aivan hemmetin kivaa ja asia, jota toivon kakkosessa jopa lisää) ja ravata pitkin avaruusasemia. Vaikka sitten unohtaisi sivutehtävät. Mielestäni esim. Citadel-avaruusasema oli tuollainen semi-open world jo itsessään.. Enemmän ne planeetat mielestäni olivat "copy&paste" (ei tosin mitenkään putkimaisia).

Mutta ME on silti "putkijuoksua"?

Itse haen taas kerran sitä, että mikä nyt lopulta on "putkijuoksu" ja mikä ei... Aika lavealta tuon sanan käyttö tuntuu. Mielestäni koko termi on aivan p***eestä ja todella heppoinen tapa "arvostella" peliä. "Killzone 2 on ihan kiva, mutta on putkijuoksua", "MW2 on mahtava, mutta on putkijuoksua", "Mass Effect on hieno, mutta osa tehtävistä aika putkimaisia", "Halo 3:sen tehtävät ovat välillä turhankin putkimaisia" jne jne. Kun arvostelija ei muuta keksi, niin joku asia on "putkimaista".

..kele. :D
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Taas yksi pelkästään HD-pelaajille tehty peli. Päähän sattuu, kun yrittää tekstejä tihrustaa. Piiiitkä miinus tekijöille.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Taas yksi pelkästään HD-pelaajille tehty peli. Päähän sattuu, kun yrittää tekstejä tihrustaa. Piiiitkä miinus tekijöille.

Juu. Itsellänikin on vaikeuksia saada teksteistä selvää 2" kaasukäyttöisellä televisiollani. Hiton pelintekijät. Odottavat että pelaajat eläisivät nykyaikaa ;)

Ps. Nyt on noin 6 tuntia peliä takana ja ME2 on täysin imaissut mukaansa. Avaruusoopperoiden ystävään tämä teos iskee täysillä. Olen kuluttanut varmaan puolet pelaamastani ajasta vain katsellen paikkoja. On se huikea peli! (:
 
Ylös Bottom