Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paavi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Aaargh. Aivan karmea vitutus päällä kun kaikki kaverit hakkaa peliä innoissaan ja meikälle ei o vieläkään tullut vaikka ennakkotilasin. Hrrrrrr.

No nyt tuli sellanen me1 insanity speed run tehtyä. Nyt löytyy 60 levelin sotilas me2 importti mestasta. Onnistuuko muuten ku siinä ykkösen lopussa pitää päättää et mitä tekee, et jos en vaikka pelastan sen councilin ja importtaan sen lopputuloksen tohon kakkkoseen ku nyt en pelastanu sitä. Että on sit mahollista alottaa silleen uudelleen. Et alotan sarenista uudelleen ja teen vähä eri päätökset siinä lopussa ja importtaan ton sit uudelleen tähän kakkoseen. Meinaan siis et ton jälkeen mulla on kaksi eri hahmoa me2:ssa ja voin valita kumpaa pelaan?

Tuli nyt vaan ihan ex tempore offtopicina mieleen:

Vetääkö jätkät tosiaan matkapahoinvointipillereitä pelatessaan? Vai onko sarkasmisensorini vain heikentynyt parin tunnin yöunien takia? :p
----

Et alotan sarenista uudelleen ja teen vähä eri päätökset siinä lopussa ja importtaan ton sit uudelleen tähän kakkoseen. Meinaan siis et ton jälkeen mulla on kaksi eri hahmoa me2:ssa ja voin valita kumpaa pelaan?
Näinhän tuon pitäis mennä. Kyllä mulla ainakin näkyy kaksi eri savea "samasta läpipeluusta", kun pelasin sen loppuun kaks kertaa.

Itse en ole kyllä löytänyt varsinaisesti mitään huonoa seitsemän pelitunnin jälkeen. Jo heti ensi kerran, kun sai Shepardin ohjattavakseen, niin äimistelin melkoisesti parantuneita grafiikoita ja todella hyviä kontrolleja, jotka ovat aivan eri planeetalta ykköseen verrattuna. Tämä oli tosi helppo todeta sillä pelasin massa ykkösen läpi juuri ennen kakkosta, joten vertailu on helppo - peli on todella kova harppaus eteenpäin. Myöskään en ole huomannut sahalaitoja mitenkään häiritsevän paljon enemmän kuin muissakaan peleissä. Jos tässä käytetään 2xAA:ta, niin ei se niitä poista kokonaan. Pelaan 42" plasmalla. Film grain on myös paljon miedompi kuin ykkösessä. Peli on mielestäni todella komea - pelkkä OMEGA -planeetta on toteutettu sellaisella tyylillä että oksat pois!

Pelattavuus on todella hyvä ykköseen verrattuna. Headshotteja on mukava ampua jopa pislalla, ainoastaan suojaan meno tuntuisi välillä bugittavan. Tuolla jossain haukuttiin omien tekoälyä, mutta mielestäni sekin on aika vitusti parempi kuin ykkösessä. Fiksu AI on kuitenkin yksi hankalimpia asioita toteuttaa.

Ja onneksi biowaren sedät on tajunneet heivata hevon kuuseen ykkösen tavarasysteemin, vaikka nykyinen systeemi on melko simppeli pystyy siinä tekemään samoja asioita (ja enemmänkin) kuin edellisessä osassa ilman sitä naurettavaa säätämistä kymmenien itemien kanssa.

On tosi kiva huomata, että pelissä on remontoitu about kaikki mikä remonttia tarviaa - pelaajia on todella kuunneltu, ainut asia mikä askarruttaa vielä näin alussa peliä on se, että onko tarina saatu pidettyä yhtä mukaansa tempaavana.

Tuli nyt vaan ihan ex tempore offtopicina mieleen:

Vetääkö jätkät tosiaan matkapahoinvointipillereitä pelatessaan? Vai onko sarkasmisensorini vain heikentynyt parin tunnin yöunien takia? :p
----

Ainakin oma heittoni oli täysin sarkasmin puolella. Jogista en voi mennä vannomaan, mutta eiköhän sielläkin huumorilla menty.

Sensorit on varmaan vain vähän jäissä....
/offtopic

Ryhmän jäseniin liittyvistä achievementeista spoilereissa
Pelistä löytyy siis kahdenlaisia Ally achievementteja. Toiset liittyvät jäsenien rekrytoimiseen ja toiset luottamuksen ansaitsemiseen.

Itselle tuo jälkimmäisenä mainittu jäi hieman epäselväksi. Onko siis niin että jokaisella ryhmän jäsenelle on jokin uniikki tehtävä, jonka jälkeen luottamus on ansaittu ja saavutus napsahtaa tilille? Miten nämä tehtävät tulevat suoritettaviksi? Pitääkö ryhmän jäseniä jututtaa joka kerta kun Normandylla ollaan ja jossain vaiheessa sitten päästään suorittamaan tehtävää? Entä jos sanoo tylysti oman ryhmän jäsenille kesken henkevien keskustelujen? Voiko olla niin että tehtävää ei näin ollen pääse tekemään ollenkaan?

No itselläni matkapahoinvointi iskee suht herkkään joten kyllä pahimmissa FPS pyörityksissä ja huvipuisto laitteissa matkapahoinvointipilleri hoitaa asian,.. mieluumin noin kuin oksennuksen partaalla parin tunnin pelin takia :)

Viimeksi muokannut moderaattori:

No itselläni matkapahoinvointi iskee suht herkkään joten kyllä pahimmissa FPS pyörityksissä ja huvipuisto laitteissa matkapahoinvointipilleri hoitaa asian,.. mieluumin noin kuin oksennuksen partaalla parin tunnin pelin takia :)

I stand corrected :o

Tietysti jos on herkkä "pyörityksille", niin varmaan tuo auttaa oikeasti...

Onko tässä nyt pelillisesti suurta eroa et miten sen lopun hoitaa tossa me1:ssä?

Aargh! Eilen hommasin pelin molemmille alustoille(X360,PC), mutta viikonloppu meneekin sitten muuttaessa... Muutaman tunnin pikasessiot ehdin kuitenkin vetämään viime yönä ja perskules!:eek: Toimii ihan kybällä. Tosin, monta kertaa tuli aloitettua peli alusta, Shepard kun ei suostunut millään näyttämään tarpeeksi "rajulta".:mad:

En sitten teistä tiedä, mutta itse olen ainakin enemmän kuin tyytyväinen Shepardini ulkonäköön. Importatut Renegade-pisteet loivat naamalle komean punaisena hohkaavan arpiverkon, ja kasvojen yksityiskohdat ovat käsittämättömän hienoja. Parhaita mitä konsolipeleissä ollaan nähty!

Sovereignin peittoamisen jälkeiset tapahtumat ovat myös jättäneet jälkensä Shepardiini. Äärimmäisen pettyneenä galaksiyhteisön toimintaan viimeisen kahden vuoden aikana, alkoholisoitunut Shepard Citadel-visiitin aikana mm.
pahoinpiteli erään tutun naispuolisen toimittajan, käski Councilia työntämään Spectre-statuksen perseeseensä ja dokasi itsensä lunastuskuntoon. Shepardin seuralaiset joutuivat herättelemään hänet vessan lattialta.
Ystäville ja varsinkin vanhoille ystäville Shepard on kuitenkin lempeä, ja pitää huolen omistaan. Myöskin hädässä olevaa autetaan aina, ellei se ole tehtävän kannalta epäedullista.

Vaikutteita tähän sain jonkin verran Die Hard 3:sta. :)

Ruudunpäivitys tuntuu tuimivan tilanteessa kuin tilanteessa vakaasti...

Kuulostaa helevetin hyvältä, mutta...

...kyllä tämä peli nykii välillä, ei tarvitse kuin joku "info" ottaa huoneessa tietsikalta ja niin framerate pätkii, ei ole tasaista nähnytkään.

:confused: hymiön nimi on ihan hyvä kuvaamaan tuntemuksia. Sitä mä vaan, että onkohan suuremmissakin taisteluissa sitten vakaat frameratet? Ei se noissa tekstikohdissa pakolla haittaa.

Kohta kaupunkiin, se on helvetin portit auki jollen peliä mistään löydä...

Sitä mä vaan, että onkohan suuremmissakin taisteluissa sitten vakaat frameratet? Ei se noissa tekstikohdissa pakolla haittaa.

Kyllä tuo ainakin itsellä on toiminut todella mallikelpoisesti tähän asti. Varmasti joissakin kohdissa saattaa pieniä yskähdyksiä tulla vastaan, mutta noin yleisesti ottaen ollaan otettu todella iso harppaus eteenpäin ykkösosasta. Eli ainakin siihen verrattaessa peli on todella sulava. Muutama isompi kahakkakin on tullut vastaan eikä niissäkään ole tullut mitään kummempia hidastumisia vastaan.

Noh, ehkä tässäkin asiassa kauneus on katsojan silmässä tai jotain sinne päin. Normaalisti kyllä itsekin huomaan nuo ruudunpäivityksen takkuilut, jos niitä pelissä tulee vastaan. Alkaa tosin hieman itseänikin epäilyttää, että onko tässä samasta pelistä kyse. Täytyy ilmeisesti tänään tarkastaa myös se, että kuinka kovilla Massa voimakkuuksilla tuota eilen pelailin:confused:. Eipä tässä enää kovin kauaa mene kun pääsee taas uppoutumaan tämän avaruusopperan upeaan maailmaan, jolloin tuokin mysteeri selviääpi:).

Itse olen yleisestiottaen kuitenkin sitä mietlä, että Massa on kaikessa komeudessaan enemmän kuin osiensa summa. Vikoja siitäkin varmasti löytää, jos alkaa niitä ihan suurennuslasilla etsimään. Itse kuitenkin mieluummin eläydyn hienojen maailmojen, tarinankerronnan ja upeasti kirjoitettujen hahmojen vietäväksi. Tätä pelaaminen nimittäin on parhaimmillaan:).

...kun aika harvoja jaksan pelata läpi.

Tämä ei ole kyllä kovin vahva tausta pelien arviointiin. ;)

Mulla ei ole vielä ME2:sta, mutta nyt sitäkin jo syytetään "putkijuoksuksi"..? Joko peli on muuttunut, tai sitten tämä on lisää todistusaineistoa sille mun väittämälle, että joka toinen peli täällä on "putkijuoksu". Eli koko sana on kokenut täydellisen inflaation. Jos peli ei ole "open world", se on "putkijuoksu". Harmi, että myös peliarvostelijat hokevat välillä tuota epämääräistä sanaa..

(rant over)

Tämä ei ole kyllä kovin vahva tausta pelien arviointiin. ;)

Mulla ei ole vielä ME2:sta, mutta nyt sitäkin jo syytetään "putkijuoksuksi"..? Joko peli on muuttunut, tai sitten tämä on lisää todistusaineistoa sille mun väittämälle, että joka toinen peli täällä on "putkijuoksu". Eli koko sana on kokenut täydellisen inflaation. Jos peli ei ole "open world", se on "putkijuoksu". Harmi, että myös peliarvostelijat hokevat välillä tuota epämääräistä sanaa..

(rant over)

No hyvin harvat pelit tekee enää minuun vaikutusta niin että ne kiinnostaisi pelata läpi, olen hyvin kranttu siis pelien suhteen, jos joku mättää niin sanallinen arkku avautuu heti ;)
Putkijuoksuissa on eroja, GOW1-2 oli putkijuoksuja mutta skaala oli sellainen että reitti vain tuntui luonnollisesti menevän päämääräänsä,. tässä ME2:ssa alussa, huom. alussa tuntui siltä että ollaan 50*50m alueella jossa edetään 2metrin putkessa muutamasta ovesta 50m reittiä loppuun. Tämä on siis ensivaikutelma, ihan pelin alku, ja siitä olen marmattanut vasta, en koko pelistä.. nyt pääsin alukseen ja toivotaan että hyvä tulee :)

Cobretilta oikein erinomainen viesti. On lähinnä huvittavaa, miten joku voi kutsua Mass Effectiä putkijuoksuksi. Call of Duty on putkijuoksua, ME ei. Heh, miten absurdia onkaan, että joudun edes todistelemaan sitä, tämä on niin itsestäänselvä asia.

Pyydän myöskin pahimpia vihaajia pikkuisen rajoittamaan tota touhua. Varsinkin grafiikkanillitys on jotain aivan uskomatonta hölmöilyä, kun kyseessä on yksi nykykonsoleiden komeimmista peleistä. Tämä on myöskin mainittu miltei jokaisessa arvostelussa, joten subjektiivisuuteenkaan ei voi vedota.

Ja Muntu, täällä ei ole ainakaan ruudunpäivitys notkahtanut kertaakaan. Mielenkiintoista, miten jälleen jollain näin muka käy.
Jogi sanoi:
No hyvin harvat pelit tekee enää minuun vaikutusta niin että ne kiinnostaisi pelata läpi, olen hyvin kranttu siis pelien suhteen, jos joku mättää niin sanallinen arkku avautuu heti
No edellleenkin, jos pelit eivät miellytä pätkääkään ja niistä löytyy vain pelkkää valittamisen aihetta, miksi ihmeessä pelaat?

Tässä tullaan taas siihen, että ylipäänsä tuollaisella kyynisellä "etsimpä kaikki mahdolliset viat ja sivuutan kaikki hyvät puolet" -asenteella nyt vaan ei lähes mistään videopelistä pysty nauttimaan. Aina löytyy vikaa, jos sitä etsimällä etsii.

Tällaisten herrojen mielipiteet voi jättää ihan omaan arvoonsa (kuulostaa kylmältä, mutta minkäs teet), jos haluaa jotain järkevää mielipidettä. Sama järkevyyden puute pätee tietysti fanipoikain hypetykseen, mutta positiivisuus on silti aina parempaa kuin negatiivisuus.

No hyvin harvat pelit tekee enää minuun vaikutusta niin että ne kiinnostaisi pelata läpi, olen hyvin kranttu siis pelien suhteen, jos joku mättää niin sanallinen arkku avautuu heti ;)

Ei mennä liian OT, mutta kaverini on hieman sellainen, että aloittaa pelin, kyllästyy nopeasti ja moni peli jää kesken (on toisaalta kyllä kova ME ja jrpg-fani). Parhaimmillaan on 3-4 peliä "työn alla" ja välillä ei oikein mikään kunnolla. Mutta tämä siis vain mun kaveri. ;)

Pointti on lähinnä se, että minusta peli pitää pelata yleensä läpi, että siitä voi tehdä kokonaisarvion (toinen ääripää on tämä, että pelaa jotain karvalakki-demoa ja sen perusteella vetää arviot). Toki pelistä voi tehdä arvion ilman läpi pelaamistakin, mutta ei yleensä ihan "kokonaisvaltaista" minusta - varsinkin jos puhutaan peleistä joissa juoni/maailma/ääninäyttely on rautaa, eikä peli ole pelkkää räiskintää (vaikka juuri ME, tai sitten rennompi Uncharted 2).

Mutta tämä vain oma mielipide ja itsekin jätin GTA4:sen (voi olla, että tähän palaan vielä), ekan Assassin's Greedin ja Lost Planetin kesken - en oikeastaan muita. Eli "Nobody's Perfect". ;)

Nämä grafiikkaan liittyvät kommentit tuppaavat myös menemään aika sekaviksi forumeilla. Ikäänkuin joku punainen lanka puuttuu siitä mikä on "hyvää" ja mikä on "huonoa" grafiikkaa. Ja mikä joltain väliltä (ainakin ekan ME:n graffoissa voidaan puhua "välipätkistä" ja "peligrafiikasta" - jälkimmäinen ei itseä kauheasti säväyttänyt lopulta). Tuntuu olevan melkein täysin pelaajasta kiinni (ja osin myös hype-tasosta.. ;) ). Nämä ovat lopulta kuitenkin videopelejä, eivät Avatar-tasoisia leffoja. Vielä.

Aina löytyy vikaa, jos sitä etsimällä etsii.

Juuri näin. Onko jonku mielestä "Halo 3" täydellinen peli? Ei todellakaan. Tai "Uncharted 2"? Ei todellakaan. Kaikissa on kyllä jotain pientä jos oikein aletaan kaivamaan..

"Grafiikoista" puhuessakin voidaan tarkoittaa niin montaa asiaa. On totta, että pelistä löytyy paljon sahalaitaa milloin mistäkin kohdasta, eikä se varmastikaan ole teknisesti mitään alan kuuminta kärkeä, mutta pelin kuvasuunnittelu, graafinen tyyli, miksi sitä ikinä halutaankaan kutsua on aivan huippua. Tämä on tietysti mielipideasia, toisin kuin ehkä pikseleistä vääntäminen. Joka tapauksessa mahtava graafinen tyyli johtaa siihen, että peli näyttää aivan kerpeleen hienolta, rosoisista reunoista huolimatta. Oikeesti; tuolta Omegankin hämyisiltä kujilta tuli sellaiset Blade Runner -fiilikset jostain takaraivosta (vain kerran olen leffan nähnyt, eikä se mulle ollut mitenkään elämää suurempi teos) että oksat pois. Tollasta hämystä ja likasta scifistelyä, eli jotain aivan uskomattoman hienoa. Omega on vain esimerkki, mutta kautta linjan peli loksauttaa leuan lattiaan aidon näköisen ja uskottavan scifimaailmansa ansiosta.

Eli siinä missä Unreal-moottori alkaa jo näyttämään ikänsä ja pelin massiivisuus asettaa tietyt rajansa, niin Mikku Kinnusenkin edustama taidetiimi on kyllä tehnyt aivan loistavaa työtä.

On lähinnä huvittavaa, miten joku voi kutsua Mass Effectiä putkijuoksuksi. Call of Duty on putkijuoksua, ME ei. Heh, miten absurdia onkaan, että joudun edes todistelemaan sitä, tämä on niin itsestäänselvä asia.

Kyllä minä ainakin pystyn ymmärtämään miksi jotkut näkevät ME:n putkijuoksuna (ainakin ykkösen kakkosesta ei vielä kokemusta), jos keskittyy vain pääjuoneen niin kokemus on kieltämättä melkoinen putkijuoksu. (Varsinkin Mako osuudet.) Sitä tuskin kukaan voi kieltää. Siitä taas voi keskustella loputtomiin, että onko Massaa silloin peluttu väärin jos peli on vain juostu läpi sivutehtävät unohtaen. Jos vähän jaksaa seikkailla universumissa pääjuonen lisäksi niin aika paljon alkaa ne putken rajat hämärtymään.

Ylös Bottom