Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paavi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Millä vaikeustasolla olette aloittaneet? Veteran sopiva?

Veteranilla peli etenee aika sulavasti. Ei ole missään kohtaa käynyt mielessä vaihtaa alemmalle, joten Normal saattaapi olla veteraaneille turhan iisi. Vähän nyt syö, että pitää välissä noita kouluhommiakin tehdä ja muuta säätöä.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Huh-huh...:eek:

7 tuntia takana ja meno on ollut aivan mahtavaa. Olen edennyt hitaasti, tutkinut kaikki paikat ja niin edelleen, joten en ole kauhean pitkällä juonen osalta. Peli on kehittynyt valtavasti ykkösosasta. Ensinäkin framerate ongelmat loistavat poissaolollaan ja kaikki on muutenkin sulavampaa. Ainoa miinus tulee planeettojen skannailusta. Ehkä sen kaksi planettaa jaksaa, mutta sitten homma käy puuduttavaksi. Se vain on niin pirun hidasta. Muut minipelit toimivat toisaalta todella hyvin.

Ei tässä taas huomenna pysty töissä mitään tekemään, kun mieli tekisi vain pelata Massakakkosta koko päivän...

Eeppisyyttä pelistä ei tuntuisi puuttuvan. Se on läsnä ensiminuuteista asti.
Normandy on tulituksen kohteena ja hajoamispisteessä. Joker on pelastettava ohjaamosta. Miehistön tilat ovat ilmiliekeissä. Shepard taistelee vaivoin tiensä liekkien läpi. Ovet avautuvat komentosillalle. Kaikkialla on aivan hiljaista. Pidätän hengitystäni. Normandyn komentosillan katto on repeytynyt irti. Komentosilta hehkuu sinisenä läheisen planeetan tuottaessa valoa avaruuden pimeyteen. Planeetan joka peittää taivaan Normandyn komentosillan yllä. Näky on mykistävä. Mieleni tekisi jäädä siihen paikkaan. Lähestyvä tuho katoaa avaruuden hiljaisuuteen. Havahdun. Shepardilla on töitä, Joker on pelastettava. Shepardini nostaa Jokerin pilotin tuolilta ja pakottaa hänet pelastuskapseliin, vain jäädäkseen itse tuohoutuvan Normandyn syleilyyn.

Räjähdys ja sitten ei mitään. Normandy on poissa ja Shepardin ympäröi hiljaisuus, avaruuden loputon tyhjyys.

E-E-P-P-I-S-T-Ä !
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Nyt on alkanu toi skannailukin vähän maistua paremmalta kun oppi hyvän tekniikan siihen, ja sitten sai vielä hankittua sen upatun skannerin, resurssien keräily käy käden käänteessä

Kävin äskön muutamat N7-missiot läpi ja ne on kyl ihan loistavia, hienosti saaneet tehtyäne ainutlaatuisiksi ja täysin erilaisiksi.

Yksikin hieno tehtävä oli...

Että Shepard tutkii yksin kielekkeen reunalla roikkuvaa tuhoutunutta avaruusalusta, sankarillisesti katolla pomppien ja välillä kaikkien hämärien palkkien päällä samalla kun alus heiluu uhkaavasti kuilun reunalla. Romua sataa joka puolelta mutta Shepardin rautaiset hermot kestävät!

Lopuksi Shepard pelastautuu täpärästi hyppäämällä putoavasta avaruusaluksesta sukkulan kyytiin...
voiko enää eeppisempaa äijää olla :D

Oon kans vaan tutkinu tällä hetkellä avoimena olevia systeemejä ihan rauhassa, vähän skannaillu ja ettiny N7-tehtäviä. Oon vasta "professorin" sekä "archangelin" hankkinu. Laitoin noi koodinimillään ni ei sinänsä tartte spoilereihin laittaa. uusia tähtisysteemejä pitäis saada auki silleen et ostaa kaupasta tähtikarttoja, mut en ole löytäny sellasta kauppaa vielä hmm..

Ostin kyllä Avaruushamsterin haha! Go for the eyes Boo! :)


Taistelut on yllättävän sulavia kun oppii käyttää kaikkia noita pikanamiskoja, välillä vaan hetkeksi jää ihastelemaan sitä tulitaistelua kun kaikki ammukset näkyy nyt niin hienosti.

Saas nähdä iskeekö Mun Shepard puumanaisen, eli Chakwasin :D Ja mukavasti tullu referaatteja johtuen tuosta ME1:n talletuksesta, ei ne oo mitään hirveen isoja juttuja ollu vielä mutta ne onnistuneesti antanu fiiliksen että tarina jatkuu suoraan siitä mihin se mulla jäi, ja tuo sitä maailmaa eloon hienosti
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Mutta mihinköhän hittoon tuo Verkkokauppa.comin postittama Inferno Armorin latauskoodi pitää syöttää? Ei se käy Guiden kautta Redeem Code osioon, eikä Cerberus networkissa ole mitään paikkaa jonne koodi syöttää...
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Mutta mihinköhän hittoon tuo Verkkokauppa.comin postittama Inferno Armorin latauskoodi pitää syöttää? Ei se käy Guiden kautta Redeem Code osioon, eikä Cerberus networkissa ole mitään paikkaa jonne koodi syöttää...

Käyt laittamassa sen Biowaren Socialsiteen, loggaat sinne sisään EA-tililläsi ja etit kohdan redeem promocode, sitten lataat sen pelin kautta.

Aika hankala systeemi ...
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Hahhah. Pelistä löytyi hupaisa Baldur's Gate viittaus. Meinasin tipahtaa tuolilta kun,

huomasin että Citadelin matkamuistomyymälässä oli myynnissä Space Hamster "This small furry rodent looks up at you with what seems like a knowing smile." Minscin Boo oli varmaan sittenkin miniature giant space hamster (:
(spoileritagit siksi etten veisi keneltäkään oivaltamisen iloa, ei siis varsinaisia juonellisia paljastuksia (: )
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Vajaa kuusi tuntia pelattu ja aivan mahtavaa menoa on ollut.. Pelin ensimmäiset 15 minuuttia oli jo semmosta menoa, että sai poimia silmät lattialta :)

Täytyy kiittää Biowarea hyvin tehdystä pelistä ja odotan innolla kolmatta osaa...

(Fight For The Lost continues tomorrow)
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Tuli vedettyä humalat Shepardilla Citadelin yökerhossa. Heräsin vessan lattialta. Kivaa oli. :D
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Itellä taitaa olla tälle päivälle joku viitisen tuntia mittarissa. Ja voi pojat tuo on maistunut hyvälle. Itsekin täytyy kirjoittaa nyt ihan fiilistelypohjalta. Eli en itsekään lähde halkomaan hiuksia ja arpomaan pelille plussia tai miinuksia. En vain yksinkertaisesti ole tässä mielentilassa kykenevä siihen. Eli viestin informaatioarvo ei välttämättä ole kovinkaan korkea. Hieman on täytynyt kuitenkin koittaa himmailla innostusta, kun kaikkea muutakin olisi tehtävänä. Tämän pelin parissa menettää kyllä ihan täydellisesti ajantajun ja olisi tosiaan todella helppoa viettää vaikkapa koko päivä tätä pelaillen. Tulee pakostikin se fiilis päälle, että jos vielä tuon yhden jutun tekisin ja sitten keskustelisin sen hahmon kanssa ja jos sitä sitten vielä... ja loppua ei meinaa tulla:D. Eli välillä joutuu ihan tosissaan potkimaan itsensä irti pelin äärestä ja koittaa palata tosimaailmaan. Harvemman pelin kohdalla ainakaan itselle enää nykypäivänä tuota fiilistä tulee, joten se on paljon se.

Itse aloittelin pelin normaalilla vaikeustasolla ja ihan sopivaa etenemistä on ollut tähän asti. Aika tarkasti on tullut koluttua paikkoja ja samalla nautiskeltua hienoista maisemista, eli pääjuonta en ole vielä kovin pitkälle kerennyt pelaamaan. Noh, mitäpä sitä tälläisen avaruuseeposen kanssa turhaan kiirehtimään. Ehkäpä tuon olisi voinut veteraanillakin aloittaa, mutta eipä pitäisi ensimmäisellä pelikerralla kertyä ainakaan liiaksi asti noita harmaita hiuksia. Pääsee täysin rinnoin nautiskelemaan hienosta tarinasta ja keskusteluista. Nuo keskustelut ovat vaan jotain niin hienoa tämän Massan parissa. Muistuu taas mieleen, että mikä takia ensimmäistäkin osaa tuli rakastettua niin paljon. Tässä on oikeasti semmoinen fiilis, että teoilla, sanomisilla ja tekemäksi jätetyillä asioilla on vaikutusta pelin kulkuun. Onhan tuo meikäläisen Sheppis kaiken muun hyvän lisäksi varsinaisen charmantti henkilö, joka hyvien käytöstapojen ja taitavan kielensä lisäksi jättää lähtemättömän jäljen Galaksin kauneimpien naikkosten sydämmiin;).

Graafisestikin ollaan niin ikään menty sopiva askel eteenpäin. Hahmomallit on todella tarkkoja ja niitä on ilo katsella keskustelun lomassa. Ruudunpäivitys tuntuu tuimivan tilanteessa kuin tilanteessa vakaasti ja tekstuurit eivät enää pompsahtele häiritsevästi ruutuun. Toimintakin on todella sulavaa, joten siinä mielessä paketti alkaa olla todella timanttisessa kunnossa.

Hmm... siinä varmasti sopivasti fiilistelyä näin alkuun. Sen voisi varmaan vielä sanoa, että onhan tämä taivaallinen kokemus tälläiselle elämyspelaajalle. Hienompia scifi- kokemuksia (mediasta riippumatta) saa hakea ihan tosissaan ja siti täytyy aina palata takaisin Massan pariin tyjhin käsin, mutta erittäin onnellisena:). Ei tähän loppuun voi enää todeta muuta kuin, että EEPPISTÄ meininkiä!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

10 tuntia kilahti pelikelloon ennenkuin fysiikka pakottaa nukkumaan enkä ole edes vielä Citadeliin asti ehtinyt. Rytmitys on pelissä aika täydellinen. Koko ajan hirveästi tehtävää, mutta esim. Dragon Ageen verrattuna tasapaino taistelun ja keskustelun välillä on parempi ja jo tunnissa saa paljon aikaan.

Taistelu on täyttä Gearssia, mikä kelpaa minulle oikein hyvin. Lisäksi taistelun aikaisilla kommenteilla on saatu hienosti tunne että koko ajan on kauhea kiire, vaikkei näin todellisuudessa olisikaan. Kyllä kelpaa vyöryttää palkkasotureiden puolustusasemia. Normalilla aloitin suosiolla pelaamaan ja tuntuisi olevan ihan riittävän vaikea menemättä rasittavaksi.

Teknisesti paljon vakaampi kuin ykkösosa, vaikka lähikuvien laatu vaihtelee. Vorchat olivat läheltä katsottuna kirvellä veistettyjä ja varjot bugailevat sekä sahalaidat vilkkuvat välillä silmiinpistävästi. Enimmäkseen toki graafisesti oikein kaunis ja hetkittäin upea. Tärkeänä huomiona sivutehtävät ovat aivan eri luokkaa kuin ensimmäisessä ja etenkin Hutun mainitsema pikkutehtävä oli mieleenpainuva äänimaailmansa ja hienovaraisten graafisten kikkojen kuten vastavalon ja kameran huojunnan ansiosta. Erityiskiitos siitä että automaattitallennus toimii riittävän tiheään, tämä on säästänyt jo pari kertaa naapurien korvia.

Minipelitkään eivät ole kauhean ärsyttäviä, joskin planeettoja joutui skannaamaan aika kohtuuttomasti ennen kuin Shepardista sai siloposkisen. Rahalle tuntuisi olevan alun perusteella paljon enemmän käyttöä kuin ykkösosassa.

Tähän mennessä pudottavin repla on tullut Elcor-kauppiaalta - 'With barely contained panic: You drive a hard bargain, human.'
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Mielipide Citadelista, ällös lue jos et oo vielä käyny.

Citadel on myös aika komia paikka nykyään, tosi sellanen futuristinen kaikkine henkilökohtaisine mainoksine ala minority report. Vähän vaan harmittaa että se on hivenen suppea edelliseen citadeliin verattuna, Presidium käsittää pelkästään Andersonin/Udinan toimiston, ja ainut alue jossa pääsee kävelemään on se joku Ward jonka nimi ei tuu nyt mieleen.

Noh oli siel pari tehtävää kuiteski, ja avaruushamsteri sekä kala Shepardin vesitankkiin :)
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

ME1 tuli aikoinaan läpi pelattua ja oli varsin mainio peli,.. kun aika harvoja jaksan pelata läpi.
Noh, vajaa 3h takana nyt ensivaikutelmaa tästä ME2:sta... huh huh, aikamoinen maanpinnalle palautus. Mitä nyt näitä pelaajien mietteitä täältä lukenut ja olisko pari arvostelua selannut läpi niin mietin jo että onko minulla ihan eri peli :(

Ensimmäisenä silmiin pomppaa grafiikan rosoiset reunat.. juu on taas sheiderit ja valaistus hieman parantuneet mutta antialiasointia ei ole samassa mittakaavassa kuin nykypäivänä muissa peleissä... jää jotenkin low-res fiilis kuvasta kun pikseliportaat sinkoilee silmille. Grafiikassa noin tunnelmallisesti tai "taiteellisesti" ei ole tullut ainuttakaan wow efektiä niin maisemien kuin hahmojen suhteen, eeppistä just.
Hahmot ovat jonkin verran parantuneet 1:stä mutta välillä kuitenkin itkettää kun taso ei ole sitä mitä 2010 peliltä odottaisi. Niin ja kyllä tämä peli nykii välillä, ei tarvitse kuin joku "info" ottaa huoneessa tietsikalta ja niin framerate pätkii, ei ole tasaista nähnytkään. Toki on pikkasen parempi kuin ME1:ssä mutta siinä olikin arvosanalla "ei näin".
Ja sitten ne vielä rosoreuna grafiikoiden ikäänkuin korostamiseksi pyörittää "välivideoita" ihan oudosti rendattuna videona mutta pikkusen paremmalla tasolla kuin pelissä. Agh, ei tälleen pliis, luo kontrastia liikaa tämä eritasoinen/tyylinen "välivideo". Oudosti rendattuna meinaan sitä että ei ole cgi tasoa muta ei ole realtime pelimoottorista suoraankaan, vaan jotain välimuotoa.

Ohjattavuus on jotenkin syvältä, tahmeaaaaaa menoa, joko en vaan muista että se oli tämmöistä tai aika on vaan mennyt eteenpäin. Jotain vikaa pelin kamerassa kyllä on, matkapahoinvointi fiilis puskee tässä läpi, pah, rajoittaa pelisession pituutta. :( Kentät näin alussa olleet pelkkää putkijuoksua.. putkessa.

Ah ja jos kuolee... voi juma mikä lataus, kestää ikuisuuksia :(
Ja muistelen että ME1:ssä olisi voinut kelata tylsät jutustelut jollain namiskalla ja nyt ei??? Tämä siis tapauksissa jossa vahigossa tulee sama valinta toistamiseen dialogista otettua tai että eksyy johonkin tylsään aiheeseen josta haluaisi pois. Ja kyllä v*tutti katsoa se alku uudestaan kun oma hahmo ei näyttänytkään eka otoksella pelissä siltä kuin piti vaan homma piti aloittaa alusta...aaagggh, laittakaa nyt helkutissa se välianimaatioiden skippaus, en haluaisi möllöttää odottassa esim. pelitilanteen latauksen jälkeen jotain kälystä välianimaatiota jos nyt huonoksi onneksi talletus on sattunut sellaiseen kohtaa jonka olen jo aiemmin katsonut!

Ja lisää outouksia, mitä ideaa siinä on että piti pelata se alkupätkä siellä aluksella ennen shepardin henkiin herätystä??? Eihän tuo vaikuta mihinkään ja oli varsin turhaa kävelyä kun suuri osa kohtauksesta oli kuitenkin välianimaatiota. Ja jos pelaaja halutaa imeä tarinan fiilikseen niin se tehtävän lopetus ikkuna joka pompsahtaa siihen on kummallinen, eikö tätä olisi voinut hoitaa sieltä pelin valikon kautta hienovaraisesti eikä töksäyttää jonkun oven aukaisun jälkeen "missio 2 pelattu tässä statsit"?
Ja voih, luin että planeetoille ei pääse enää ajelemaan.. pah, tykkäsin kovasti planeetta osuuksista ME1:ssä , oli piristävää etsiskellä artefakteja, mineraaleja ja lähestyä pääkohdetta mistä halusi ja jyrätä samalla parit pahikset autolla kumoon :(

Siis oikeasti... kaikkeen tottuu ja tähänkin kasvaa varmasti sisään mutta ensivaikutelmat on kyllä se että ei näin karua meininkiä nykypäivänä, aika on mennyt taas eteenpäin ja rosoisia grafiikoita ja tahmeaa menoa ei saisi tänäpäivänä olla!

Noh, ei se auta kuin puskea eteenpäin jos tässä jotain valoa olis näkyvissä... alkutaival on ollut karkea pettymys.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Kolmisen tuntia ehti eilen pelata ennen kuin uni alkoi iskeä, päälimmäisinä fiiliksinä plussia ja miinuksia:

+ Ihka aito Mass Effect fiilis

+ Hahmon importtaaminen (sama komea blondi palasi N7 haarniskaan :D) - rahaa ja resoja tuli mukavasti vaikka hahmo oli vain tasolla 49 (prkl!)

+ Ei inventaariopelleilyä

+ Offroad harhailu MAKO:lla puuttuu

+ Hahmojen animoinnit ja, varauksi, grafiikka...



- ... joka on vain "OK" -tasoa. Osa hahmojen pärstistä (esim. henk.koht. sihteerisi) on aika hirveää jälkeä ;)

- Bugeja (törmäsin esim. näkymättömäksi ja vahingoittumattomaksi muuttuneeseen droneen joka pakotti lataamaan pelin uudelleen koska sitä ei voinut tappaa)

- Taistelu on "Gears of War"ia - peruskuraa, siis (onneksi ei sentään Haloa, olisi peli lentänyt muuten ikkunasta pakkaseen :rolleyes: )

- Planeettojen skannaaminen on suunnilleen tylsempää kuin MAKO:lla ajaminen (jopa "pyöröhippaleikki" matojen kanssa oli hauskempaa kuin "pilipilipilipilipiiiiip!" -skannailu)

- Hahmoluokkien muutokset; tuntuu kuin Sepherdillä olisi jäänyt 20% aivoista leikkauspöydälle - vanguard jota ykkösessä pelasin ja jonka importtasin ME2:n vanguardiksi tuntuu kovin... "unguardilta" ykköseen verrattuna. Noh, ekä fiililikset paranee tasojen myötä.

- Vaikka ääninäyttely on hyvää, keskustelu kuulostaa kovin katkonaiselta; eri vaihtoehdot kuulostavat juuri siltä kuin joku olisi eri päivinä lukenut vuorosanojaan paperilta mikkiin. Peruskeskustelu jossa on vaihtoehtoja ei "solju".

- Lataukset; vaikka peli on asennettu kiintolevylle niin "hissifiilikset" on vielä tallella kun katselee latausanimaatioita.



Noh, tulipas paljon miinuksia. Ehkä tähän on laittanut vain liian kovat odotukset ykkösen rakia tai sitten DAO:n pienoinen pettymys ("melko keskinkertainen ja rumahko") kasasi odotukset ME2:lle.

No, joka tapauksessa ihan hyvältä peliltä tämä silti vaikuttaa vaikka ME-fanina pientä nipotusta pikkuasioista löytyykin. Vaikka juoni onkin aika peruskauraa ("Cigarrette smoking man antaa Mulderille tehtävän, ja tämä käy Babylon 5:ssä, eiku siis Illusive man antaa Sepherdille tehtävän ja tämä käy Citadelissä ja menee paukuttamaan Shadow, eiku Collectoreita ja Reapereitä..."), niin silti fiilikset on aika katossa ja "ooh, aah".

Eiku pelaamaan. Siis sitten kun joskus kerkiää. (Pirun muksut. Ja vuosipäivät. Ja, ja, ja...)
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Millä vaikeustasolla olette aloittaneet? Veteran sopiva?

Mikäli edellinen osa on muistissa, niin kyllä tuo veteran on sopiva. Taistelut on aika helppoja, kunhan keskityt käytttämään järkevästi voimia ja ammut päähän.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Ohjattavuus on jotenkin syvältä, tahmeaaaaaa menoa, joko en vaan muista että se oli tämmöistä tai aika on vaan mennyt eteenpäin. Jotain vikaa pelin kamerassa kyllä on, matkapahoinvointi fiilis puskee tässä läpi, pah, rajoittaa pelisession pituutta.
Näiden perusteella vois antaa pikkuvinkin:

Kun ei ole taistelu käynnissä, niin back-nappulasta saa aseet selkäät ja kameraa kauemmas.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Mitä nyt näitä pelaajien mietteitä täältä lukenut ja olisko pari arvostelua selannut läpi niin mietin jo että onko minulla ihan eri peli :(

Ilmeisesti. Ainakin omat fiilikset ovat aivan päinvastaiset.

Ensimmäisenä silmiin pomppaa grafiikan rosoiset reunat.. +paljon kritiikkiä grafiikasta.

Itsellä näyttää erittäin hyvältä. Oletko kokeillut ottaa FilmGrain efektiä pois päältä? Tämä voi aiheuttaa "rosoisuutta".

Ohjattavuus on jotenkin syvältä, tahmeaaaaaa menoa, joko en vaan muista että se oli tämmöistä tai aika on vaan mennyt eteenpäin. Jotain vikaa pelin kamerassa kyllä on, matkapahoinvointi fiilis puskee tässä läpi, pah, rajoittaa pelisession pituutta. :( Kentät näin alussa olleet pelkkää putkijuoksua.. putkessa.

Aika on mennyt eteenpäin ja ykköstä viimeviikolla pelanneena voin sanoa että tämä on kaikkea muuta kuin tahmeaa. Taistelu on ehtaa Gearssia lähes nappula komentoja myöten. Matkapahoinvointiin voi ottaa pillerin ;) Eivais, itse en ole kyllä tällaista huomannut ja pelasin kuitenkin 7 tuntia putkeen. Tehtävät ovat sinänsä putkijuoksua, mutta tehtävien välissä pääsee liikkumaan aivan vapaasti... siis sen alun jälkeen.

Ah ja jos kuolee... voi juma mikä lataus, kestää ikuisuuksia :(
Ja muistelen että ME1:ssä olisi voinut kelata tylsät jutustelut jollain namiskalla ja nyt ei???

Tuo kuoleman jälkeinen lataus on kyllä liian pitkä... Jutusteluja voi kelata muistaakseni X näppäintä painelemalla.

Ja lisää outouksia, mitä ideaa siinä on että piti pelata se alkupätkä siellä aluksella ennen shepardin henkiin herätystä??? Eihän tuo vaikuta mihinkään ja oli varsin turhaa kävelyä kun suuri osa kohtauksesta oli kuitenkin välianimaatiota.
Kohtaus on olennainen osa tarinaa ja vielä varsin hienosti toteutettu.

Noh, ei se auta kuin puskea eteenpäin jos tässä jotain valoa olis näkyvissä... alkutaival on ollut karkea pettymys.

Kyllä se siitä lähtee...
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Jogi:

Mitä nyt näitä pelaajien mietteitä täältä lukenut ja olisko pari arvostelua selannut läpi niin mietin jo että onko minulla ihan eri peli

Ton sun tekstin perusteella voisin sanoa että sulla on ihan eri peli. Ei siinä mitään, ei kaikesta tarttekkaa pitää mutta itseeni tä peli on iskeny kuin miljoona volttia. Ennen julkaisua kyllä vähän pelkäsin että mitä sieltä tulee eteen mutta varsin positiiviset fiilarit on kyllä tähän asti jättäny. ootko asentanu kovolle pelin? Sain väkisin puskettua ne molemmat levyt ja en ole ainakaan huomannu mitään nykimistä yms

En ole itse huomannut mitään tahmeaa liikkumista, olen jopa ollut tyytyväinen siihen miten helppoa on esim taisteluissa liikkua suojasta toiseen yms. Ja olin ihan päähän lyöty kun menut toimii kerrankin nopeasti, ME1:ssä oli jotenkin junnaavat menut.


Ja olihan ME1 putkijuoksua, samat sivutehtävä "tyrmät" ja pää tehtävät oli aina samaa että ajat makolla putkessa kohteeseen, ja menet sisään jossa kaikki polut vievät aina sinne päämäärään. Tuon suhteen ei homma ole muuttunut yhtään, vaikka onhan tässäkin haarautuvia polkuja vie ne silti aina kohteeseen. Ei valittamista mulla, kun ei tän oo tarkotuskaan olla hiekkalaatikko.

Jos ei dialogia halua lukea niin tosiaan niinku dragonfly mainitsi X:llä voi skipata, vai oliko B? Anyway.. Kuka nyt dialogia haluaisi skipata koska se on pelin vahvimpia puolia.. Tosin jos samaa dialogia käy läpi useempaa kertaa niin sitten tietty.

Joitakin välivideoita voi skipata painamalla X namiskaa, esim niitä videoita jos menee johonkin paikkaan jonne on tarkotus mennä useammin jos haluaa (omega, citadel yms). Ite ainakin pystyn skippaa omegaan lentely videon.

Erityisesti tykkään siitä että peliin on onnistuneesti saatu aikaiseksi synkkyyttä ja epätoivoa, Omega hyvä esimerkki siitä.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Mitä nyt tuota Jogin viestiä luin, niin oli kyllä sellaista marmatusta, että tuollaisilla eväillä voi sitten lopettaa suoraan ME:n pelaamisen.
-Hahmot ovat jonkin verran parantuneet 1:stä mutta välillä kuitenkin itkettää kun taso ei ole sitä mitä 2010 peliltä odottaisi.
-rosoisia grafiikoita ja tahmeaa menoa ei saisi tänäpäivänä olla
1) Mass Effectiä ei pelata grafiikan takia. Eikä mitään muutakaan peliä. Jos grafiikka pilaa pelikokemuksen, kannattaa miettiä kahdesti onko harrastus oikea.

2) En sitten tiedä, mitä peliä itse pelaat, mutta ainakin minun ME2 näyttää ihan törkeän hyvältä. AA myönnettävästi on heikkoa, mutta sitä ei todellakaan jää kaipaamaan, kun katsoo tekstuuripinnoituksia ja älyttömän yksityiskohtaisia polygonimalleja.
aaagggh, laittakaa nyt helkutissa se välianimaatioiden skippaus, en haluaisi möllöttää odottassa esim. pelitilanteen latauksen jälkeen jotain kälystä välianimaatiota jos nyt huonoksi onneksi talletus on sattunut sellaiseen kohtaa jonka olen jo aiemmin katsonut!
Samalla menetätkin sitten yhden Mass Effectin olennaisimmista osista. Noh, mikäs siinä, jos ei haittaa.
-----

Kun likapyykki on hoidettu pois alta, siirrytään olennaiseen:

Eilen tuli veivattua puoli kolmeen yöllä, ja vain vaivoin sain itseni suostuteltua nukkumaan, 06.30 kun oli herätys. Tosin paskat siitä nukkumisesta mitään tuli. Opiskeleminen on harvoin näin hanurista.

Kuten Dragonfly tuossa jo komeasti maalailikin,
alku on tajunnanräjäyttävä. Henki salpautui heti, kun Massa läväytti välittömästi pöytään täydet neljä eeppisyysässää, kruunattuna Jokerilla. Miehen pelastus ja samalla pelin ensimmäinen tehtävä nostivat sykkeen ja niskakarvat välittömästi. Normandyn komentosillan näky oli huimaava.

Kun Shepard ajautui avaruuteen puvun life supportin pettäessä, tiesin, että tämä on jonkin kauniin alkua.

BioWare on jo pitkään hehkuttanut ME2:ta sarjan huomattavasti synkempänä osana. Oli ilahduttavaa sekä pelottavaa huomata, että tämä tosiaan piti paikkaansa. Galaksi ei ole enää entisensä. Kirosanat lentelevät, veri roiskuu, juonikuviot ovat tummia ja fiilis ylipäätänsäkin huomattavan ahdistava. Juuri niin kuin pitääkin!

Ahdistavaan meininkiin sopii äärimmilleen hiotut räiskintäkontrollit kuin nyrkki silmään. BioWare, kuten kaikilla muillakin rintamilla, lunasti lupauksensa tästä. Räiskintä on sanoinkuvaamattoman tyydyttävää. Kaikki, mistä joku olisi voinut Mass Effectissä valittaa, on muokattu ympäri. Suojaussysteemi on nykyään toimiva ja looginen. Tähtääminen ja kontrollit ovat kaikki top-notch-luokkaa. Aseissa on noin 300x enemmän munaa verrattuna aikaisempaan, ja mikä parasta, kaikki aseet ovat todella hienosti tehtyjä ja uniikkeja. Oma suosikki on tällä hetkellä purskeita ampuva Battle Rifle, joka tekee kriittistä jälkeä löytäessään vihollisen otsalohkon. Myöskin pistoolilla ampuminen tuntuu puhtaalta hedonismilta.

Juonenkuljetus ja cinematiikka ovat käytännössä täysin saavuttamattomissa kilpailijoilta. Juonikuviot saavat adrenaliinin virtaamaan hullun lailla, ja screenplay on niin taidolla työstettyä, ettei voi kuin ihmetellä. Pelin keskustelut tuntuvan entistäkin intuitiivisemmilta, kun ruudulla tapahtuu tyylikkään hillittyjä tapahtumia.

Yöllä muuten vuodattelin ilon kyyneleitä, kun (spoileri Omegasta)
ystävistäni parhain, eli Garrus, tuli vastaan. Sain miehen liittymään joukkoihini, ja menneitä muistellen lähdemme taas uuteen taisteluun. <3
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Itsellä näyttää erittäin hyvältä. Oletko kokeillut ottaa FilmGrain efektiä pois päältä? Tämä voi aiheuttaa "rosoisuutta".

Filmgrain on varsin mieto, ei haittaa mutta grafiikassa on reunapehmennys (AA) vain toisella akselillä käytössä eli pystysuuntaisissa grafiikoissa on raju porrastus..( jopa tuntuisi että peli ei pyöri 720p resolla...siksikö erityisen karu porrastus.. )
(lisäys: tämä puolikas AA vain hahmo editointi kuvissa, itse pelin normitilanteessa ei antialiasointia ole ollenkaan)
Eihän sille mitä mahda mutta harvassa pelissä enää nykyään tuohon törmää noin karkeasti.


Aika on mennyt eteenpäin ja ykköstä viimeviikolla pelanneena voin sanoa että tämä on kaikkea muuta kuin tahmeaa. Taistelu on ehtaa Gearssia lähes nappula komentoja myöten. Matkapahoinvointiin voi ottaa pillerin ;)
Juu, matkapahis pilleri on ollut pidemmissä pelisessioissa käytössä, joissain peleissä vaan kamera aiheuttaa pahemmat fiilikset kuin toisissa.
En ole suuri FPS fani mutta Gearsit imaisi mukaansa ja grafiikka hiveli silmiä... en niissä törmännyt tahmaisuuteen joten en voi yhtyä mielipiteeseesi.
Ykköstä pelasin viimeksi joskus muinoin, ehkä aika kultaa muistot.

Tuo kuoleman jälkeinen lataus on kyllä liian pitkä... Jutusteluja voi kelata muistaakseni X näppäintä painelemalla.
Hyvä homma, pitää kokeilla, melkein kaikki näppäimet tulikin jo kokeiltua (B olis ollu loogisin mutta kelpaa X jos se toimii ;) )


Kohtaus on olennainen osa tarinaa ja vielä varsin hienosti toteutettu.
Tähän kaipaisin perusteluja, siinä ei tehdä mitään muuta kuin sanotaan pari sanaa joko negatiivisesti tai positiivisesti, tuskin merkitystä yhtään mihinkään jos tarinan sujuvuutta mietitään, olisi voinut olla pelkkä videokin.
Jos tuossa saa Jokerin jätettyä kuolemaan niin sitten on kerronassa vikaa, ME1:ssä olennainen henkilö, ns. samaa tiimiä niin tuntuisi varsin typerältä juonenkäänteeltä.

Kyllä se siitä lähtee...
Toivossa eletään :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Tähän kaipaisin perusteluja, siinä ei tehdä mitään muuta kuin sanotaan pari sanaa joko negatiivisesti tai positiivisesti, tuskin merkitystä yhtään mihinkään jos tarinan sujuvuutta mietitään, olisi voinut olla pelkkä videokin.
Jos tuossa saa Jokerin jätettyä kuolemaan niin sitten on kerronassa vikaa, ME1:ssä olennainen henkilö, ns. samaa tiimiä niin tuntuisi varsin typerältä juonenkäänteeltä.

Tarkoitin sillä olennaisella koko kohtausta. En sitä mitä pelaaja tekee. Ymmärsimme toisiamme ehkä hieman väärin. Kohtauksen olisi voinut toteuttaa myös kokonaan välivideona, mutta
kyllä se vaan toi immersiota kun pääsi itse kävelemään tuhoutuvan Normandyn kannella. Ihailemaan(tai kauhistelemaan) yllätyshyökkäyksen seurauksia. Ei tämä pellkänä välivideona olisi tuonut samalla tavalla tunteita pintaan.
Jokeria tuskin pystyy jättämään kuolemaan.
 
Ylös Bottom