Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paavi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Onko mahdollista vetää romancet yhellä peli kerralla Mirandan, Jackin ja Talin kans?

Ite onnistuin Talin ja Jackin kans mirandaa ei hoksannu tällä kiekalla lämmitellä.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Onko mahdollista vetää romancet yhellä peli kerralla Mirandan, Jackin ja Talin kans?

Ite onnistuin Talin ja Jackin kans mirandaa ei hoksannu tällä kiekalla lämmitellä.

On mahdollista.
Due to either a glitch or development oversight, if Shepard has one person 'locked in' and are at the 'challenge' stage with any of the other possible subjects prior to entering the Omega 4 Relay, Shepard has the option of dumping the 'locked in' subject after completing the finale, provided that Shepard survives. Doing so will allow Shepard to court one of the other subjects and the intimate scene normally seen before proceeding through the Omega 4 Relay will instead play as soon as the dialogue ends. It is thus possible to experience all three partners and their respective scenes this way. However, once a partner is 'dumped', they cannot be courted again. It is currently unknown how this will affect your save game and therefore affect the events of Mass Effect 3. Romance - Mass Effect Wiki - Mass Effect, Mass Effect 2, walkthroughs and more
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Ei kai siinä muuta voi sanoa, kuin että törkiän hyvä tämä uusi DLC. Liara-(love)stoorille saatiin viimein ansaitsemaansa jatkoa ja paketin tapahtumat povailevat mukavia ME3:sta varten. Tuotantoarvot olivat jotain aivan uskomatonta ja kertyneellä kokemuksella tiimi on loihtinut tähän DLC:hen ehkä komeammat maisemat mitä nähdään koko emopelin aikana. Taistelu maistui taas pienen ME-tauon jälkeen ja hyvä pacing + pomot tekivät DLC:stä ilon pelata. Kestoa oli juuri sopivasti tällaiseen yhteen tehtävään (3,5h meni) ja faneille tarjotut bonus-herkut olivat varsin mieleisiä.

800 pistettä voisi käyttää johonkin huomattavasti enemmän tunteja tarjoavaan (no, kyllähän tämä tulee vedettyä ihan niin monta kertaa läpi kuin pääpelikin tästä edespäin), mutta mielestäni laatu korvaa määrän. Ehdottomasti ostamisen arvoinen paketti, kuten kaikki kunnolliset ME2-dlc:t tähän asti. Liaran ystäville ostos on aivan pakollinen.

EDIT. Niin joo, liittyykä tuonne Biowaren Suureen Herutusryhmään, jos haluatte tunnustaa väriä ja heruttaa Biowarea.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Taistelu maistui taas pienen ME-tauon jälkeen

Mun makuun oli taas vähän liian taistelupainotteinen (tosin osasyy varmaan siinä kun otin suoraan hardcorella sen ähkyn takia ja että kontrollit olivat alkuun hieman hukassa tauon jälkeen), mutta noin muuten kyllä ihan kelvollinen lisuke. Olen noista aiemmistakin pitänyt, Overlord oli varsin kiva ja sopivan erilainen.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Itselläkin meni tossa muutama päivä, kaikki kolme lisäriä läpi. Kasumi kyl oli aika huono. Ovelord oli ihan menevä odotin aluksi, että olis ollu huonompi. Säikähin ehkä 100x ku se AI rääky aina yhtäkkiä. :) Toi Shadow broker oli kyl erittäin hyvä ja eniten haastetta oli tossa noista kaikista kolmesta insanella ku pelas noi läpi. Nyt on sit samalla täydet scoret tästäkin hankittuna ainakin siihen asti, ku seuraava lisäri tulee.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Shadow Broker DLC:stä piti vielä sanomani, että sen tarinahan oli suoraa jatkoa Mass Effect Redemption -sarjikselle. Eli suosittelen lukemaan kyseisen teoksen ennen DLC:n pelaamista tai DLC:n jälkeen, jos haluaa tietää, mistä kaikessa olikaan oikein kysymys.

DLC:sta saa myös ME1:stä tutun stasiksen käyttöönsä bonus talentiksi, jos se kiinnostaa. Parantanee pelikokemusta erityisesti adepteilla ja vaikeammilla tasoilla.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Kasumi kyl oli aika huono. Ovelord oli ihan menevä odotin aluksi, että olis ollu huonompi. Säikähin ehkä 100x ku se AI rääky aina yhtäkkiä. :) Toi Shadow broker oli kyl erittäin hyvä

Ei kasumi paskin ollut, muttei hyväkään. Overlaardi oli omasta mielestä huonompi. Tuo AIn rääkyminen yksi monista facepalmin tuottajista. Edelleen, niitä rogue AI-missioneita tuli tahkottua ykkösessä, ja varmaan oli kakkosessakin ihan kiva liuta. Turhaakin turhempaa imo.

Katsumikaan mikään ihme ollut, mut yks uus jäsen tiimiin lisää, kivvaahan se on. Aina se tuon em. hakkaa. :) En nyt muista oliko Katsumin vai kenen "uusi" kyky heitellä kranaatteja, mut toivon sydämestäni ettei tohon linjalle mennä. Kiva kuvitella insanella kolmosessa jotain fakin kranaattisateita, ala CoD WaW.

Shadow Broker DLC:stä piti vielä sanomani, että sen tarinahan oli suoraa jatkoa Mass Effect Redemption -sarjikselle. Eli suosittelen lukemaan kyseisen teoksen ennen DLC:n pelaamista tai DLC:n jälkeen, jos haluaa tietää, mistä kaikessa olikaan oikein kysymys.

DLC:sta saa myös ME1:stä tutun stasiksen käyttöönsä bonus talentiksi, jos se kiinnostaa. Parantanee pelikokemusta erityisesti adepteilla ja vaikeammilla tasoilla.

Pitäis vihdoin jo ostaa kirjaset, joku voi tarjoskella privaan... ;)

Aivan joo. Tosta lopusta, ei takuulla spoilaa, mutta niitä monitooreja tsiigaillessa osui myös se muidenkin jäsenten pisteiden uusiksi järjestely. Tai en tosiaan mene varmaksi sanomaan etteikö sitä peruspelistä jossain kohtaa löydy, mutta mulle ainakin oli mieluinen pikkujuttu muiden joukossa. Kun on joskus jonkun pisteet mennyt väärin laittelemaan.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Tämän viikon liveGold tarjouksena: Kasumi - Stolen memory ja Overlord 400msp per kipale. :rolleyes:
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Olipahan menoa, eilen illalla sain viimeisteltyä massakakkosen ensimmäistä kertaa (Pelin arvolle sopivana päivänä 10.10.10), mutta en aivan taatusti viimeistä.
Siksi vasta nyt, että aloitin oman Mass Effect -urani jostain käsittämättömästä syystä vasta kesällä pelaamalla massan kahdesti läpi, tämän modernin scifi-maailman viedessä mut täysin mukanaan. Ensiksi Paragon-miehellä, sitten neutraalilla femShepardilla, joka osoittautui huomattavasti paremmaksi valinnaksi omasta mielestäni. (Aito sheppishän on nainen kuten kaikki tietenkin tietävät. Älkää vihatko :o)

Importtasin oman Vanquard Pearl Shepardini ja jatkoin varsin neutraalilla linjalla. Hyville hyvä ja pahoille hyvin paha, mm. eräs toimittaja luokitellaan hyvin pahaksi tässä tapauksessa.
Hahmojen syvyys ja tunneside, jonka Bioware on onnistunut luomaan pelaajan ja pikselimöykyn välille on mestarillista ja ennenkokematonta, ainakin näin vahvalla tasolla.
Hahmoihin oli helppo samastua, joka lisäsi huikeasti lopun tunnelatausta.
Romanssin kävin läpi niin kovin kiehtovan ninjasammakko Thane Kriosin kanssa. Uusista hahmoista Jack ja Zaeed ei iskenyt millään muotoa enkä saanut Talista irti juuri enempää kuin ykkösosassakaan.
Ensikäsitys Mordinista oli vähintäänkin laimea, mutta pelin edetessä hänestä tuli yksi suosikeistani. Hauskoja hetkiä ollut hänen kanssa keskustellessa, esim. kun Mordin laulaa aivan innoissaan ja katsoo lopuksi anteeksipyytävästi Shepardia. Legendaarinen kohtaus.

Laitan vielä höpinäni pelin lopusta spoilereihin. (Vaikka musta tuntuikin, että olen ihmiskunnan ainoa joka peliä ei ollut vielä läpäissyt. :D)

Ainoa asia, mihin oikeastaan lopussa hieman yllättäen petyin, oli kaikkien tiimiläisteni sekä miehistön selviäminen. En siksi, että suunnattomasti vihaisin jotakuta tiimiläistäni, vaan koska loppu olisi ollut tällöin huomattavasti dramaattisempi ja haikeampi. Kaikki puheet itsemurhatehtävästä ja siitä, että likikään kaikki eivät tältä reissulta palaa, menettivät roimasti merkitystään.
Jack ei ollut lojaali, joten yllätyin kyllä hänen selviytymisestään. Legion juoksi putkessa, Miranda johti aluksi, sitten Garrus. Samara hoiti swarmit ja Zaeedin lähetin viemään miehistöä Normandylle. Ehkäpä onnistuneet valinnat, päivitelty Normandy ja tuuri edesauttoi kaikkien selviytymistä.
Toisaalta suuri helpottuneisuus oli lopussa kun kaikki suosikkihahmoni olivat selvinneet. Pikkuisen alkoi jo ahdistaa kun Miranda makasi liikkumattomana kivilaatan alla. Lopulta kuitenkin nousi avustuksella ylös, huh.
Niin ja räjäytin koko laitoksen, siitä en tiedä oliko järkevä ratkaisu mutta tulipa tehtyä.

Vielä yksi hullu ajatuksen lento tähän loppuun koskien Mysterious eikun Illusive Mania, josta ei kerrottu juuri yhtään mitään koko peli aikana.
Jo valmistunut muinainen ihmis-Reaper? Pohdinta lähti liikkeelle hänen konemaisista silmistään. Eihän sitä koskaan tiedä..

Teilatkaas ny joku toi äskeinen.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Vastauksena Taneltolle
Taitavat konesilmät tarkoittaa vain sitä, että miehelle on laitettu yksi jos toinenkin implantti. Ainahan voi kuitenkin miettiä, että jospa kuitenkin. :P
.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Minäkin jälkijunassa tämän pelisarjan kanssa, kun vasta pari viikkoa sitten tuli aloitettua/pelattua ensimmäinen osa ja nyt tätä toista osaa. Tänään tuli sitten saatua Mass Effect 2 päätökseen. Pitää todeta, että pidin ensimmäistä osaa oikein hyvänä, mutta tämä toinen osa oli mielestäni huomattavasti parempi!

Siirsin ensimmäisestä osasta tutun naishahmoni tallennuksen toiseen osaan. Ulkonäköä muutin hieman ja lisäksi vaihdoin hahmon soldieriksi aikaisemman infiltratorin sijaan. Jatkoin peliä renegade-linjalla. Lisäksi hahmon siirtämisestä sai kivoja bonuksia kuten rahaa ja hyvis/pahis pisteitä valmiiksi palkkiinsa. Ihan en taaskaan saanut renegade-palkkia täyteen, mutta melkein.

Planeettojen skannaus oli aika puuduttavaa puuhaa eikä vähiten siksi, että olin tehnyt sitä jo aikaisemmin poikaystävälle. Ei tullut silloin mieleen, että saatan itsekin vielä peliä pelata. Jossain vaiheessa kyllästyin koko hommaan ja lopetin, mikä ei vaikuttanut sitten mihinkään, koska mineraaleja oli niin paljon varastossa ja sitä jäikin vielä reilusti, kun kaikki upgradet oli tehty. Skannasin vain planeetat, jotka olivat rich tai good.

Paras lisä toiseen osaan oli ehdottomasti loyaliteetti-tehtävät. Ensimmäisessä osassa harmitti, kun ei tullut kuin kahdelta hahmolta lisätehtävät, mutta nyt ne sai kaikilta, mikä paransi pelikokemusta ja lisäsi peliaikaa. Sivutehtävien tekeminen oli hauskaa ja oli kätevää, kun galaksissa näkyi aina, missä päin mikäkin tehtävä oli sen sijaan, että piti lukea assignmenteista. Oli myös hauskaa tapailla ensimmäisestä osasta tuttuja hahmoja ja huomata, miten silloin tehdyt päätökset näkyivät toisessa osassa, vaikkakin pienessä mittakaavassa.

Romanssien suhteen viekoittelin kaikkia, mutta päädyin lopulta Jacobin kanssa yhteen, kuten olin alunperinkin suunnitellut. Jos tekee mieli muuttaa vielä, niin ei se oli kuin katkaista välit hänen kanssaan ja hakea muuta petiseuraa :D

Spoilereita pelin lopusta ja tehdyistä päätöksistä.

Walkthroughia aloin seurailla loppupuolella sivusilmällä ja hyvä niin, koska muuten olisi saattanut mennä hermot totaalisesti. Olin onneksi tehnyt kaikki oleelliset asiat jo kauan ennen kuin aloin lukea miten pääjuonessa kannattaa edetä eli hoitanut aluksen kuntoon, saanut kaikki kaverini loyaleiksi ja tehnyt kaikki löytämäni sivutehtävät. Sitten, kun tuli aika mennä vihollisten alueella, kykenin menemään sinne heti ja siitä syystä sain ilmeisesti koko crewinkin pelastettua.

Alus oli kunnossa, joten kaikki selvisivät hengissä siirrosta vihollisalueelle. Halusin myös saada kaikki kaverit hengissä takaisin alukselle, mutta ensimmäisellä läpäisykerralla kuoli sekä herra professori että crew. En lähettänyt ketään saattamaan heitä takaisin alukselle. Otin sitten ohjeet esiin ja professori kuolee näemmä helposti, joten muutin taktiikkaa ja aloitin viimeisen tehtävän alusta. Lähetin professorin saattamaan crewiä takaisin alukselle ja sillä kertaa kaikki selvisivät hengissä.

Missään muissa kohdissa ei sitten ongelmia ollutkaan, koska ilmeisesti valitsin henkilöt eri vastaantuleviin tehtäviin loogisesti. Luin, että jos valitsee väärin esim. tech-tehtävään jonkun osaamattoman henkilön, ryhmän jäseniä voi kuolla? Selvisin itsekin hengissä, mutta ymmärsinkö oikein, että, jos kaverit eivät ole loyaleja, hahmoa ei välttämättä lopputaistelun jälkeen vedetä sisälle alukseen ja Shepard kuolee?

Mitä pelissä tehtyihin päätöksiin tulee, niin paljon renegade-vaihtoehtoja tuli otettua. Legionia en antanut pois, koska en olisi muuten saanut hahmoa ryhmääni. Legionin antamassa tehtävässä tuhosin stationin, mwah hah hah haa! Lisäksi aivan lopussa säästin facilityn Cerberukselle. Jännityksellä odottelen, miten nämä päätökset vaikuttavat sitten kolmannessa osassa.

Tällaista vähän sekavaa tekstiä heti pelin jälkimainingeissa, mutta toivottavasti tästä nyt saa jotain selkoa :D Nyt pitää sitten vielä, kunhan ehtii, läpäistä ensimmäinen osa paragon-miehellä ja pääsee näkemään, miten toinen osa muuttuu.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Jotenkin tämä oli päässyt omankin tutkani ohi aikanaan pyörähtämään, kuten varmasti monen muunkin, joten mainostellaas nyt Firepower Packia. 160 pisteen hinnalla saa kolme uutta asetta ja potentaalisesti kyllä aivan mahtavasti rahalle vastinetta, sillä näin munakkailla aseilla maistuu varmasti koko pelin uusintakierrokset taas astetta paremmin (-> rutkasti lisää pelitunteja). Itse ostin nämä Insanity Soldier -runia varten ja tykit tekevät kyllä näillä asetuksilla pelaamisesta rutkasti mielekkäämpää.

Phalanx Heavy Pistol on luultavasti paketin herkuin ase. Aseella zoomatessa saa näkyviin normaalin tähtäimen sijaan sinisen laser-tähtäimen, jolla voi sitten tähtäillä mojovia headshotteja varsinkin Soldierin adrenalin rushin avulla. Äänet ovat aivan helvetin munakkaat ja tykissä on julmetusti voimaa.

Mattox Rifle toimii itselleni huomattavasti pelin perus rätärätä-rynkkyjä paremmin, sillä monissa muissakin peleissä tulee valittua semiauto täysautomaatin sijaan. Aseella saa siis aikaan Bad Companyn Garandin tai M14:n kaltaisia fiiliksiä ja heduja on jälleen mukava niputtaa.

Geth Shotgun tuo haulikkopelaamiseen pienen kivan twistin ladattavan panoksen muodossa. Tämän kolmepiippuisen plasmaa sylkevän tykin panosta voi siis Halon Plasma Pistolin tapaan ladata yhdeksi suureksi mälliksi tai vaihtoehtoisesti räkyyttää normaalisti. Tehokasta molemmin päin, mutta miehekkäämpää on toki kaataa Krogan yhteen suureen tuhon lähettilääseen.

Tässä velä gameplayta (ei omaani):
[video=youtube;JeRRVI1fYY4]http://www.youtube.com/watch?v=JeRRVI1fYY4[/video]

Itse aikanaan ohitin paketin rahastuksena pelkät tarinapaketit mielessäni, mutta Sinun ei kannata tehdä enää samaa virhettä. Pelissä on tarina toki pääasia, mutta taistelua on niin paljon, että näin hyvän asepaketin 160:n pisteen hinta muuttuu pisaraksi meressä.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Tuli sitten jatkettua lähes suoraan putkeen Mass Effectistä tähän ja nyt sitten meni lopulta läpi. Koukuttavaa pelattavaa kyllä jälleen kerran, vaikkakin muutoksia ensimmäisestä osasta on tullut yllättävän paljonkin. Ja moneen otteeseen tuli ihmeteltyä sitä vähättelyä, ettei omaa hahmoaan ja ensimmäisen osan valintoja näkyisi tässä juuri ollenkaan. En tiedä, ehkä ihmiset odottivat enemmän jatkumolta kun tämä julkaistiin ja vastaavasti itse en odottanut mitään koukkuja ensimmäisen osan pelanneille, mutta kyllähän siellä jatkuvasti vilisee viittauksia ensimmäiseen peliin ja valinnat vaikuttavat miten tietyt hahmot suhtautuvat, sen enempiä spoilaamatta. Tunsin ihan olennaiseksi, että sen ensimmäisen osan pelasin ensin, kyllä tämä tuntui paragon soldier Shepardilleni matkan toiselta osalta, kuten trilogiassa kuuluukin. Ehkä siihen rooliin sitten tulee uppouduttua normaalia enemmän, tiedä häntä, ainakin Mass Effect mahdollistaa roolinsa pelaamisen, mutta itse suosittelen kaikille ensimmäistä osaa ennen kuin tämän aloittaa.

Eroja ensimmäiseen osaan on lähinnä hahmonkehityksessä. Aseluokat ovat lukittuja hahmotyypeittäin ja hahmot osaavat ampua ihan tarkasti, eikä näitä ampumistaitoja tarvitse siis kehittää erikseen ensimmäisen osan tapaan. Itse pidin ensimmäisen osan tyylistä tässä kohtaa, joten varsinkaan alkuun uusittu aselajiratkaisu ei tuntunut luontevalta. Toisaalta, oma soldier-Shepardini oli kyllä ampumisen jalon taidon hankkinut jo ensimmäisessä osassa, joten sinänsä oli tuntunut vähän hölmöltä uudestaan harjoitella, vaikka sinänsä tarinan lähtökohdat antoivat loogisen mahdollisuuden siihenkin. Tällä kertaa aselajitaitojen sijaan kehitetään mineraaleilla upgradeja itse aselajeihin ja tämä ratkaisu toimii.

Hahmo kehittyy nyt vain tehtäviä tekemällä saadusta expasta, eli "ikkunasta katselu", vihulaisten kurmottaminen tai vaikkapa kirjojen lukeminen ei ensimmäisen osan tapaan kasvata leveleitä. Näin hahmo kehittyy hitaammin, mutta toisaalta ensimmäisen osan tapaan ei "turhia" keskustelutyylejä enää kehitellä kokemuspisteillä, valinnat aukeavat paragon ja renegade ratkaisuiden mukaan. Tässä kohtaa mielestäni ratkaisu oli alun outouden jälkeen todella toimiva. Paragonina sain aina sen haluamani hyvän keskusteluvaihtoehdon käytettyä, näin ei suinkaan ykkösessä käynyt, kun jättäydyn kehittämästä hahmoni keskustelukykyjä. Muutenkin kakkosessa pelkistetymmät erikoistaidot selkeyttävät, eikä enää tarvitse raahata hackkien ja tiirikointien takia mukana jotain omaan makuun sopimattomia hahmoja. Sinänsä tämä on toisaalta vähän yksinkertaistaminen pelaamiseen, mutta samalla se luonnollisesti sujuvoittaa kokemusta huomattavasti.

Paragonina yritin jälleen pelata, mutta ratkaisut eivät todellakaan aina olleeet aivan selkeitä ja tulikin kerättyä huomattavasti enemmän myös Renegade-pisteitä verrattuna ensimmäiseen osaan. Ensimmäisessä osassa keräsin ainoastaan loppuratkaisusta Renegade-pisteitä, tällä kertaa niitä tuli sieltä täältä. Ei siinä, ihan omaan hahmooni sopivia ratkaisuita kuitenkin tein, joten olin ihan tyytyväinen. Paragon-mittari tapissa kuitenkin mentiin.

Yleisesti ottaen kakkosessa on hahmonkehitys, ryhmän valitseminen, aseilla ampuminen ja kaikki muu näihin liittyvä tehty ensimmäistä osaa sulavammaksi. Pääosin planeettoja skannaamalla saatavat upgradeihin tarvittavat mineraalit ovat saaneet kritiikkiä, mutta ehkäpä itse osasin rytmittää näillä skannaushetkillä pääjuonta. Toki, jos joutui tuota skannaamista putkeen hoitaa tuntitolkulla, niin eiköhän siitä jonkinlaiset traumat jääneet. Itse hoidin muutaman planeetan silloin tällöin, eikä tuosta päässyt syntymään mitään kynnyskiveä. Mutta eipä se kyllä mikään paras ratkaisu ehkä siltikään ollut. Mielenkiintoista nähdä miten tämä osuus on hoidettu trilogian päätökseen.

Hahmot ja koko Cerberus-touhu tuo mukavasti uutta luonnetta verrattuna ensimäiseen osaan. Samaa pullaa ei siis tarjoilla uudestaan ja omasta mielestäni hahmojen loyalty-tehtävät olivat pääosin erittäin hienosti suunniteltuja ja jokaisen kävin tekemässä todella mielelläni. Omaan ryhmäänsä sai ensimmäistä osaa paremman otteen, jokainen hahmo tuntui tutummalta. Illusive Man on varmasti yksi hienoimmista hahmoista koko sarjassa ja tuon hahmon todellisiin tarkoitusperiin liittyvät kysymykset kiinnostavat ihan oikeasti. Toivottavasti kolmas osa avaa näitä.

Ei siinä, hieno jatko-osa ja hieno sarja. Kaikki osa-alueet henkivät BioWarea, eli laatua löytyy. Teknisesti tämä toinen osa on huomattavasti esikoista sulavampi, eikä kahdelle levylle jakautuminen haitannut kyllä yhtään, toi vain siitä suuren seikkailun tunnetta jos jotain. Ensimmäiseen osaan sain upotettua noin 15 tuntia ja tähän meni sellainen noin 30 tuntia, joten omalla kohdallani pituutta tuli tuplat lisää. Toisaalta, ensimmäinen osa tuli pelailtua melko suoraan pääjuonen kautta, tässä tuli hoidettua vähän enemmän sivujuoniakin. Silti, paljon jäi vielä tekemättä, eikä leveleitäkään tullut kuin 26.

Lähes kaikki on kakkosessa ykköstä hioutumpaa. Autosave hoitaa asiansa niin, ettei itse tarvitse olla painamassa savea jatkuvasti. Graafisesti peli on harppaus ensimmäisestä osasta ja teknisesti kaikki toimii sulavammin. Hissikohtaukset ovat vaihtuneet normaaleiksi loading-ruuduiksi, mikä on sinänsä pieni, mutta tervetullut askel, vaikka itse en hissikohtauksien vihaaja ollutkaan. Hahmojen tarinoihin pääsee syventymään pelaamalla ja tarina itsessäänkin luo päätösosalle hienot mahdollisuudet. Kokemuksena erinomainen, matkana kohti loppuratkaisua varsin upea. Sarjan ystäville upeata viihdettä kymmeniksi tunneiksi. Tekisi mieli heti tähän putkeen pelata se kolmaskin osa, mitä sitä muutakaan voi vaatia?

*****/*****

Spoilerissa juttua tarinasta (sisältää mahdollisesti spoilereita myös ensimmäisestä osasta), hahmoista, loppuratkaisuista jne.

Suhdedraamaa tuli tässä lopulta viriteltyä Jackin kanssa. Ensin lähdin rakentamaan suhdetta Mirandaan, mutta lopulta ajattelin välttää ensimmäisen osan toisinnon, hahmo kun kuitenkin oli aika samaa puuta Ashleyn kanssa, joten vedin jarrut pohjaan ja lähdin kosiskelemaan punkkarimpaa Jackia, jonka taustat olivat huomattavasti mielenkiintoisemmat. Luulin jo epäonnistuneeni, kun mitään ei tapahtunut, eikä Jack suostunut juttelemaan mitään uutta, vaikka tehtäviä tuli ja meni. Lopulta kuitenkin juuri ennen loppurutistusta odotettu ratkaisu tuli ja Paramourista napsahti Achievement. Suurta syvällisyyttä tuossakaan ei päässyt syntymään, mutta nämä BioWarelle jo tavaramerkiksi muodostuneet ihmissuhdedraamat ovat sinänsä kuitenkin aina ihan mielenkiintoisia tehtäviä.

Loppurutistuksessa onnistuin kuitenkin tapattamaan juuri Jackin. Kaikki muut säilyivät, ainoastaan Jack joutui "ampiaisten" matkaan, kun valitsin ehkä sitten väärin Thanen hoitamaan tuota barrieria ryhmän suojaksi. Sylettää, kun menin tuon mokaamaan ja voi olla että tulee vielä uusittua tuo loppuratkaisu. Luulin noissa valinnoissa jonkun valittavan menettävän henkensä, kuten ensimmäisessä osassa tapahtuu, mutta toisin kävi. En siis ollut tietoinen, että oikeilla valinnoilla voisi koko ryhmän pelastaa. Luonnollisesti viritin kuitenkin Normandyn huippuunsa, joten myös alus säilyi ehjänä.

Lopussa valitsin olla antamatta Cerberukselle kyseistä Collectorien asemaa, josta Illusive Man ei tainnut pitää. Selvästi jäi muutenkin kysymyksiä ilmaan kyseisen herrasmiehen ja koko Cerberus-porukan todellisista tarkoitusperistä. Siellä ei välttämättä kyllä ihan puhtaat jauhot ole pussissa, voisin kuvitella jopa tästä syntyvän yksi mielenkiintoisimmista vastakkainasetteluista trilogian päätökseen.

On tullut niin hyvin uppouduttua omaan paragon soldieriin, ettei kehtaa muilla hahmoilla edes kokeilla näitä kahta ensimmäistä osaa pelata, mikä osaltaan ehkä kertoo kuinka hyvin Mass Effect antaa pelaajan pelata sitä haluamaansa roolia. Joskus sitten pitää pelata Mass Effect-trilogia läpi Renegadena ja täysin erilaisilla valinnoilla.

Onneksi tämä osa antaakin pelaajan jatkaa vielä maailman koluamista suoraan samalla hahmolla jo seikkailussa galaksissa, eikä ykkösen tapaan tarvitse kehittämällä hahmollaan aloittaa alusta. Pitää vielä muutama olennainen sivujuoni hoitaa ja vähän katsastella maksullista tarjontaa, kolmosta kun ei valitettavasti pääse vielä aloittamaan. Tulee pitkä odotus.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Pääosin planeettoja skannaamalla saatavat upgradeihin tarvittavat mineraalit ovat saaneet kritiikkiä, mutta ehkäpä itse osasin rytmittää näillä skannaushetkillä pääjuonta. Toki, jos joutui tuota skannaamista putkeen hoitaa tuntitolkulla, niin eiköhän siitä jonkinlaiset traumat jääneet.
Tässä kohden täytyy muistaa, että pelin skannausta päivitettiin myöhemmin huomattavasti paremmaksi. Alkujaan tuo oli puolet hitaampaa ja turhauttavampaa, mutta sujuu nyt ilman hampaankiristelyjä. Vaatii tietty nykyäänkin pelaajalta omaa tahditusta, mutta niin vaati julkaisun aikoihin vielä enemmän.

Pitää vielä muutama olennainen sivujuoni hoitaa ja vähän katsastella maksullista tarjontaa, kolmosta kun ei valitettavasti pääse vielä aloittamaan.
Overlordia ja Lair of the Shadow Brokeria voi suositella näin läpipeluun jälkeen itsenäisinä osina. Kasumi Stolen Memory taasen toimii parhaiten uuden läpipeluun osana (toki niin nuo kaksi muutakin, mutta tämä vahviten). Näistä löytyy arvioita myös KonsoliFINistä.

--

Erittäin hieno mammuttipostaus btw, siitä massiiviset rispektit. Tuollaisen jälkeen taivaspaikasta ei puutu kuin liittyminen Biowaren Suureen Herutusryhmään.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Eilen lähti läpipeluu uudestaan käyntiin. Edellisen kerran jäi kesken ranneonnettomuuden takia. Nyt otin uudestaan alusta ja mietinkin, että olisi ihan kiva kokeilla naisshepardia. Jos ekan massan importissa on mies, niin sitä ei vissiin voi vaihtaa naiseksi? Ei haluaisi toisaalta menettää niitä bonuksia. Aloitin mies infiltraattorilla, mutta tein varuilta myös naishahmon ilman bonuksia. Ja kyllähän mukavaa naista aina enemmän tuijottaisi kuin miestä. Vielä pähkäilen, että lähdenkö pelaamaan läpi infiltraattorilla vai sillä maagihahmolla, mikä se luokka nyt sitten olikaan. Onko teillä heittää hyviä huonoja puolia noihin classeihin. Edellisen kerran otin sillä tankkihahmolla ja siitä en oikeastaan pitänyt ollenkaan.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Onko teillä heittää hyviä huonoja puolia noihin classeihin.
En tietenkään ole kaikkia hirmuisesti pelannut, mutta

Soldier on lähinnä normaalia 3rd person räiskintää ja Adrenaline Rush -hidastus on messevän näköinen ja toimiva erikoiskyky. Asearsenaaliltaan monipuolisin classi, mutta erikoiskyvyiltään yksinkertaisin (Adrenaline Rushin lisäksi vain erikoisammuksia).

Vanguard on huiman hauska classi, jos tykkää nopeasta ja näyttävästä toiminnasta. Hahmo syöksyilee paikasta toiseen hidastusefektin kera ja läimii haulikolla.

Infiltratorilla on snipa ja näkymättömyys. Suosii melko rauhallista pelityyliä ja snipojen pieni kutimäärä rajoittaa räiskintää. Jos snipasta tykkää, niin soldier on myös hyvä vaihtoehto.

Engineer on oikein mukava classi. Oma drone häiritsee vihollista kuin vihollista, jolloin saat rauhassa tykitellä. Tekee myös kovaa damagea incineratella aseiden lisäksi. Robottivihollisia vastaan pakkaa sekoittaa se, että engineer voi hakkeroida vihut puolelleen.

Adeptia en ole kokeillut, mutta tämän pitäisi olla hauska ja voimakas classi, joka luottaa classeista eniten aseen sijasta voimilla leikittelyyn. Sopii parhaiten pienemmille vaikeusasteille pelin armor-systeemin takia.

--

Kaikilla on puolensa, mutta kokeilemasi Sentinel (?) saattaa olla juuri syht tylsä classi, sillä erikoisvoimana on vain kestävämpi armori. Mikä sinulla siinä mätti, niin voisi paremmin suositella jotain muunlaista? Itse en myöskään hirveästi lämmennyt Infiltratorin ylihitaalle pelille, mutta koitinkin sitä vaikeimmalla vaikeustasolla, mikä myös vaikuttaa hahmovalintaan. Itse melkeimpä valkkaisin vanguardin tai adeptin ja kokeilisin niillä. Perus soldier on myös oikein hyvä valinta.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Varmaan siinä sentinelissä just mätti se siistin bonuksen puute. Pelailu oli perusmeininkiä ilman mitään ilotulitusta. Onkos adeptilla mitään konstii predatoreja vastaan. Sain ekalla keskeen jääneellä kiekalla niistä jo traumoja :) Mut sitä importti mieshahmoo ei nähtävästi voi vaihtaa enää naiseksi? Pitää ottaa alku vielä kerran uudestaan ja päättää sitten jatkaako uudella naisadeptilla vai importatulla miesvanguardilla. Se naisen ääninäyttelijä on kyllä täyttä rautaa. Mukava kuunnella vihaista naisshepardia :)
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

lItse en myöskään hirveästi lämmennyt Infiltratorin ylihitaalle pelille..

Infiltrator on "ylihidas", mikäli ei uskalla mennä CQC-meiningillä. Vähän sama homma kuin Vanguardilla, In Your Face! Stealthi on myös typerän tehokas "Oh shit!" talentti. Vihut unohtaa saman tien Sheppiksen, vaikka ihan naaman edessä suorittaisit tuon katoamistempun:p. Sniputteluun Soldier on ikävä kyllä "se parempi" vaihtoehto, kiitos AR:n. Noihin muutamiin classeihin (Engineer ja Sentinel) en millään pääse sisälle, jotenkin tuntuu vain todella tylsiltä verrattuina muihin classeihin.

Ja mitä noihin DLC-aseisiin tulee, kaikki paketit tuli aikoinaan ladattua. Jeesaa etenkin korkeimmilla vaikeustasoilla vähän liikaakin. Kaikki tykit ihan perkuleen ylitehokkaita verrattuna pelin normitussareihin.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Varmaan siinä sentinelissä just mätti se siistin bonuksen puute. Pelailu oli perusmeininkiä ilman mitään ilotulitusta.
Sitten lääkkeeksi varmaan just vanguard tai adept. Soldier on myös yllättävän ilotulitusta, sillä adrenaline rush on todella tyylikkään näköisesti tehty ja tuo pelin visuaalitkin aivan uudenlaisesti esiin, kun niitä pystyy hidastuksessa tarkastelemaan. Mm. headshottien tuottamaa verenpurske on hidastuksissa todella siistiä nähtävää.


Onkos adeptilla mitään konstii predatoreja vastaan. Sain ekalla keskeen jääneellä kiekalla niistä jo traumoja :)
Pahoin veikkaan, että Adept on juuri suht huono Praetorianeja vastaan (veikkaan, että tarkoitat näitä). Kannattaa pitää Mirandaa mukana ja kehittää sen Warp huippuunsa heti, kun mahdollista. Tämä on tärkeää vihollisia vastaan joilla on barrieria ja armoria. Myös heavy weaponin valinnalla ja käytöllä on tällöin merkitystä. Taktiikoita (suht spoilervapaa).

Mut sitä importti mieshahmoo ei nähtävästi voi vaihtaa enää naiseksi?
Bioware oli tällä kertaa niin konservatiivinen, että jätti homo/lesbosuhteetkin pois, joten myöskään sukupuolenvaihdosta ei pysty tekemään.

Infiltrator on "ylihidas", mikäli ei uskalla mennä CQC-meiningillä.
Kokeilin tuota tosiaan Insanitylla ja yritin pelata oikein "snipaa". Eipä siitä oikein mitään tullut ja hirveeksi kökkimiseksi meni. Riippuu tosiaan varmaan vaikeustasosta ja itsestäni. Voihan tuota näkymättömyyttä käyttää monella tapaa.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Overlordia ja Lair of the Shadow Brokeria voi suositella näin läpipeluun jälkeen itsenäisinä osina. Kasumi Stolen Memory taasen toimii parhaiten uuden läpipeluun osana (toki niin nuo kaksi muutakin, mutta tämä vahviten). Näistä löytyy arvioita myös KonsoliFINistä.

Olinkin jo unohtanut KonsoliFINin arvostelleen näitä DLC-paketteja, pitääpä käydä katsastamassa. Uutta läpipeluuta en kyllä välttämättä ole aloittamassa, joten hieman harkiten pitää sitten näitä ostella. Toisaalta, jossain vaiheessa tuo tulee kuitenkin uudestaankin pelattua läpi, joten onpahan ainakin sitten viimeistään nämä paketit (ja varsinkin mahdolliset uudet hahmot) käytössä kunnolla.

Ja mitä tulee tuohon planeettojen skannaamiseen, niin toki tuon turhautumisen ymmärtää vielä paremmin, jos tuo vielä nykyisinkin kohtuullisen hidas skannailu on ollut vieläkin hitaampaa. En tiennytkään sitä päivitetyn.

Erittäin hieno mammuttipostaus btw, siitä massiiviset rispektit. Tuollaisen jälkeen taivaspaikasta ei puutu kuin liittyminen Biowaren Suureen Herutusryhmään.

Pitääpä liittyä, kiitokset vinkistä!
 
Ylös Bottom