Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect 2 [PS3]

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cobretti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Ehdottomasti yksi parhaimmista pelaamistani peleistä ellei jopa paras! Ainut peli, jonka koen pystyvän kilpailemaan tämän kanssa on sarjan ensimmäinen osa. Pidin kakkososaa muoveissa sen aikaa, että saisin ykkösosan suoritettua alta (Hankin ykkösen Pc:lle 10€ hintaan Prismasta. Suosittelen ehdottomasti). Peliaikaa on tällä hetkellä 17h ja aloitin pelaamisen maanantaina.

Jäätymisiä en ole vielä kohdannut. Shadow Broker -osion pelasin tänään täysin tietämättömänä ongelmista ja onneksi niitä ei minulla ole ilmennytkään. Backupit otin tietenkin nyt ulkoselle siinä toivossa, että vaikka jotain tapahtuisikin, niin tallennukset pysyisivät tallessa. Alun sarjakuva oli hieno avaus, mutta jätti ykkösen pohjatiedot hatariksi. En henkilökohtaisesti pitänyt roolipelielementtejen karsimisesta. Ykkösen kehitysjärjestelmä palveli toimintaa paremmin. Onneksi ykkösen maasturista sentään päästiin eroon.

Toivotaan, että päivitys saadaan alle pian.Ihmettelenkin tuota Kaidanin kuvaa siellä hytissä :D
(Pelastin Ashleyn, joten ajattelin jo tämän olevan jonkinlaista pelintekijöiden huumoria pelaajan syyllistämisestä)
Kolmososaa odotellessa! Tämä trilogia ansaitsee kunniapaikan pelihyllyssäni.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Pakko nillittää sen verran, että miespääosan näyttelijä on umpisurkea. :( Nyt kun olen pelannut mies-adeptilla uutta peliä, niin tuntuu vähän väliä siltä että äijä on mennyt studioon ja lukenut repliikit ekaa kertaa suoraan paperista. Jennifer Hale nais-Shepardina laulaa hemmon suohon ja muutkin näyttelijät saavat kohtauksiin huomattavasti enemmän fiilistä.

Positiivisemmalta puolelta sanottakoon että nyt on kolmas kierros menossa ja vieläkin on hauskaa. Brawler- ja warp-trophyt jos jaksaisi vielä paukuttaa jossain välissä niin platinakin olisi plakkarissa.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Pakko nillittää sen verran, että miespääosan näyttelijä on umpisurkea. :( Nyt kun olen pelannut mies-adeptilla uutta peliä, niin tuntuu vähän väliä siltä että äijä on mennyt studioon ja lukenut repliikit ekaa kertaa suoraan paperista. Jennifer Hale nais-Shepardina laulaa hemmon suohon ja muutkin näyttelijät saavat kohtauksiin huomattavasti enemmän fiilistä.

No sattuipas, tämä sama juttu alkoi mua sapettamaan oikein todenteolla eilen kun juttelin 'henkeviä' Mirandan kanssa. Voin vaan kuvitella kuinka joku Biowaren developmentista oli että "mä haluun sit olla Shepard !" :D kun taas muihin rooleihin palkattiin ammattilainen. Tai sitten tuossa kohtaa laadunvalvonta petti pahemman kerran eikä kenelläkään ollut kesken nauhoitusten kanttia sanoa kaverille, että "ei tää homma kuule oikein toimi, mitäs jos lähtisit kattelemaan jotain muita töitä". ...Amigan puhesyntetisaattorikin oli eloisampi kun tää pökkelö.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

No sattuipas, tämä sama juttu alkoi mua sapettamaan oikein todenteolla eilen kun juttelin 'henkeviä' Mirandan kanssa. Voin vaan kuvitella kuinka joku Biowaren developmentista oli että "mä haluun sit olla Shepard !" :D kun taas muihin rooleihin palkattiin ammattilainen. Tai sitten tuossa kohtaa laadunvalvonta petti pahemman kerran eikä kenelläkään ollut kesken nauhoitusten kanttia sanoa kaverille, että "ei tää homma kuule oikein toimi, mitäs jos lähtisit kattelemaan jotain muita töitä". ...Amigan puhesyntetisaattorikin oli eloisampi kun tää pökkelö.

Miespuolista Shepardia esittävä Mark Meer on kyllä ihan ammattinäyttelijä/koomikko, joten aivan amatööritason hepusta ei sentään ole kyse. Itse en menisi väittämään Meerin roolisuoritusta sentään surkeaksi, pikemminkin ihan OK-tasoiseksi, mutta kun Jennifer Hale on sen sijaan Shepardina yksinkertaisesti loistava, saa tasoero tietysti Meerin suorituksen vaikuttamaan huonolta. Itse suosin femShepiä Halen erinomaisen ääninäyttelyn lisäksi myös siksi, että Mass Effectin asetelma on mielestäni automaattisesti astetta mielenkiintoisempi, kun galaksin suurin sankari onkin sen tuhanteen kertaan nähdyn kaljun ja lihaksikkaan avaruusmariinin sijasta vahva naishahmo.

Kaiken kaikkiaanhan Mass Effect 2:n ääninäyttely on tosiaan erittäin kovatasoista. Skifinörttinä oli myös hauska bongailla tuttuja ääniä pelin varrelta; Tricia "numero kuusi" Helfer aluksen tekoälynä, Michael "Saul Tigh" Hogan C-secin kapteenina, Michael "Whorf" Dorn eräänä kroganina, Adam "Jayne" Baldwin Kal'Reegarina... Bioware ainakin tuntee kohdeyleisönsä :D.

Asiasta toiseen, saisivat pikkuhiljaa saada sen patchin jo valmiiksi. Toinen pelikierros nyt menossa eivätkä tallennukset ole vielä kertaakaan korruptoituneet (kop kop), mutta saisipahan edes pelata hieman rauahallisemmin mielin. Ja se kapteenin pöydällä tuijottava Kaidan, aaargh...
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Miespuolista Shepardia esittävä Mark Meer on kyllä ihan ammattinäyttelijä/koomikko, joten aivan amatööritason hepusta ei sentään ole kyse. Itse en menisi väittämään Meerin roolisuoritusta sentään surkeaksi, pikemminkin ihan OK-tasoiseksi, mutta kun Jennifer Hale on sen sijaan Shepardina yksinkertaisesti loistava, saa tasoero tietysti Meerin suorituksen vaikuttamaan huonolta.

Ok, tuota en tiennytkään. Tosin IMO Mark on tuossa tehnyt roolisuorituksen joka ei toivottavasti hänen uraansa ajatellen ole kaverin parhaimpia. Mutta tietysti makuja on monia ja voice-over -näyttely on itse asiassa melko haastava taiteenlaji. Ei tämä minulle mikään kynnyskysymys tai erityisen keljutuksen aihe ole, mutta juuri siitä syystä että muu ääninäyttely on aivan erinomaisella tasolla, tämä suoritus pistää silmään (korvaan) erityisesti.

Asiasta toiseen, saisivat pikkuhiljaa saada sen patchin jo valmiiksi. Toinen pelikierros nyt menossa eivätkä tallennukset ole vielä kertaakaan korruptoituneet (kop kop), mutta saisipahan edes pelata hieman rauahallisemmin mielin. Ja se kapteenin pöydällä tuijottava Kaidan, aaargh...

Backuppaatko muuten nykyisin save filesi? Luulen että se on halvin henkivakuutus nyt ja jälkeen pätsin. Elleivät muuta jotain fundamentisti tiedostonkäsittelyn suhteen, luulen että korruptoitumisia tullaan näkemään pätsin jälkeenkin. Riippuu tosiaan siitä, pyrkivätkö korjaamaan crashaamisten syyn vai poistamaan tiedoston korruptoitumisen mahdollisuuden crashaamisen yhteydessä. Koska ensin mainittuja tapahtuu monesta eri syystä niin toivottavasti miettisivät hiukan jälkimmäistäkin.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Itse suosin femShepiä Halen erinomaisen ääninäyttelyn lisäksi myös siksi, että Mass Effectin asetelma on mielestäni automaattisesti astetta mielenkiintoisempi, kun galaksin suurin sankari onkin sen tuhanteen kertaan nähdyn kaljun ja lihaksikkaan avaruusmariinin sijasta vahva naishahmo.

Juu, samaa mieltä. Tuossa äijä-Shepin tökkimisessä varmasti vaikuttaa kontrastikin naiskierroksen jälkeen, mutta äänen monotonisuus latistaa tunnelmaa kyllä niin pahasti että palaan nätimpään vaihtoehtoon jos vielä aloitan uutta peliä. (hmm sentineliä tekis vähän mieli hmm)

Skifinörttinä oli myös hauska bongailla tuttuja ääniä pelin varrelta; Tricia "numero kuusi" Helfer aluksen tekoälynä, Michael "Saul Tigh" Hogan C-secin kapteenina, Michael "Whorf" Dorn eräänä kroganina, Adam "Jayne" Baldwin Kal'Reegarina...

Ja Claudia Black elämää nähneenä baarimikkona. :)
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

ääninäyttelyyn ei ole edes tajunnut keskittyä kun peli on muuten lumonnut aivan täydellisesti. En ole ennen mass effectiin tutustunut sillä olen aina ajatellut sen olevan aika kankea tekele mutta tämä ME 2:en on ollut jotain alyttömän piristävää, varsinkin kun falloutit ja elder scrollsit yms on tullut pelattua puhki aika sitten.

Pakko kysyä onko dragon age 2 odotettavissa samanlaista pelinautintoa?
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Pakko kysyä onko dragon age 2 odotettavissa samanlaista pelinautintoa?
Siitä on demo tulossa, joten voit kokeilla itse. Alkuperäinen Dragon Age oli hyvin erilainen roolipeli kuin Mass Effect pelimekaniikaltaan, mutta samojakin elementtejä löytyi. Dragon Age 2:ssa on tuotu ainakin keskusteluja vieläkin lähemmäs Mass Effectiä kuin ennen, joten voisin kuvitella sinun tykkäävän.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

PS3n Demoa kokeiltua voin sanoa suoraan että ME2 oli PCllä paljon parempi. Ei kyllä ollut PS3llakaan huono. Ehdottomasti silti vuoden peli matskua vuodelta 2010 (Pelasin PCllä läpi juuri vähän aikaa sitten.)
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

PS3n Demoa kokeiltua voin sanoa suoraan että ME2 oli PCllä paljon parempi. Ei kyllä ollut PS3llakaan huono. Ehdottomasti silti vuoden peli matskua vuodelta 2010 (Pelasin PCllä läpi juuri vähän aikaa sitten.)


Niin huomaanhan sen heti että pari asiaa sujuu paremmin pc:llä mutta hyvin rullaa konsolillakin ilman sen suurempia pelin flowhun vaikuttavista asioista.

sit vähän spoilereita sisältävä kysymys

Kun aika alkumetreillä ensimmäisen kerra kohtaa archangelin siellä pikku linnoituksesta niin sattuiko muille että ammuitte sen archangelin ja ihmettelitte että miten niin "critical failure" jonka jälkeen tuli suurtakin suurempi facepalm kun tajus sen homman juonen :D
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Menihän se lopulta läpi, ja oli kyllä täyttä Tykitystä alusta loppuun. Viimeinen pomo
Ei muuten olisi ollut kovinkaan vaikea. Mutta aika paha pätkiminen haittasi tähtäämistä.
Toivottavasti saavat hieman parannettua hidastelu Ongelmia päivityksissä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Saako kuvakulmaa vaihdettua niin että Sheppard olisi enemmän oikeassa reunassa? :D
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

On tämä vaan niin messevää, että. Kuutisen tuntia takana, siitäkin meni 30 minuuttia megamakee heaven deal -mimmin väsäämiseen, ja pirusti aikaa codexin tietojen lukemiseen. Itse varsinaista peliä en sitten olekaan saanut vielä paljoa etenemään, mitä vähän testailin planeettaskannausta ja kävin nappaamassa joukkoon mukaan tuon paketin mukana tulleen koodin kanssa saatavan hemmon.

Ohjaus on sujuvaa, taisteluissa on imua eikä tuo planeettaskannauskaan ole niin puuduttavaa kuin ihmiset ovat antaneet ymmärtää. Valitettavasti tuli taas sorruttua helmasyntiin ja pelityyli on liiankin sovinnainen. Ehkä sitten joskus toisella pelikerralla käyttäydyn vähän munakkaammin. Oikeastaan ainoa valittamisen aihe on tuo monen seinän takaa näkyvä infolaatikko avattavista ovista, vihollisista sun muista. Omegalla piti Ariaa metsästää pitkän aikaa; ruudulla välkkyy vähän väliä Aria: Talk, mutta eukkoa ei löydy mistään :D
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Menihän se lopulta läpi, ja oli kyllä täyttä Tykitystä alusta loppuun.

Siis HUHHUH, ei voi muuta sanoa ! :D Tuo Suicide Mission oli nimenomaan Tykitystä !! En kyllä muista että mikään peli olisi koskaan pitänyt alusta loppuun näin pahasti otteessaan. Etenkin viimeisen tunnin jokainen sekunti oli kyllä yhtä adrenaliiniryöppyä! Pimeä huone, luurit päässä ja nupit kaakossa - kylmiä väreitä menee vieläkin :p

Loppukohtausten myötä alkoi kyllä hirveä polte ME3:een. (Liian) pitkään joutuu vaan kärvistelemään ennen kuin siitä pääsee nauttimaan...

Tämä oli taidetta! :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Valitettavasti tuli taas sorruttua helmasyntiin ja pelityyli on liiankin sovinnainen. Ehkä sitten joskus toisella pelikerralla käyttäydyn vähän munakkaammin.

Mikäs helmasynti se on olla hyvä jätkä? :) Toki jos tässä tuo "sovinnaisuus" tarkoittaa kimiräikkösmäistä "vaikee sanoo" -lähestymistätapaa tilanteessa kuin tilanteessa niin voi tulla ihan pelillisiäkin ongelmia :D

Omaan luonteeseeni tuntui istuvan paremmin tuo sovinnaisuus (ei siis kimiräikkössovinnaisuus), ja loppuvaiheessa Paragon -mittarit näyttivätkin olevan tapissa. Tosin olipa niitä Renegade -pisteitäkin napsunut jonkin verran kun tietyissä tilanteissa puuro yksinkertaisesti paloi pohjaan ja tuli toimittua ei-niin-sankarillisesti ;)

Minusta on sinänsä hieno saavutus, että peli noinkin helposti ja huomaamattomasti mahdollistaa valintatilanteissa pelaajalle luonteenomaisen käyttäytymisen ilman, että jokaista sanomista tai toimintaa tulee läpipuhki analysoitua. Toki analysointia voi (ja jossain tilanteissa kannattaakin) harrastaa, mutta selkäytimellä pelaaminen sujuu tässä pelissä luonnostaan. Tämä lienee tulosta yleisestä tunnelmasta sekä miten dialogivaihtoehdot on keskusteluissa tuotu esille. Luulen että tähänkin on kiinnitetty Biowarella erityisesti huomioita, vahingossa tällaiseen tulokseen tuskin päästään.

En tiedä spoilaako tämä oikeastaan mitään, mutta laitetaan nyt nämä pari sanaa paragon/renegade -valinnoista piiloon jottei kukaan pahoita mieltään....

Mitä noihin paragon/renegade -piirteisiin tulee niin luulisin, että peliteknisesti kannattavinta olisi olla selkeästi joko ritari kiiltävässä haarniskassa tai sitten täysi m****u. Tällä tavalla voi pelin edetessä tehokkaimmin hyödyntää jomman kumman lähestymistavan mukanaan tuomat edut - jakomielitautisuus johtanee hiukan hajuttomaan ja mauttomaan lopputulokseen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Mikäs helmasynti se on olla hyvä jätkä? :) Toki jos tässä tuo "sovinnaisuus" tarkoittaa kimiräikkösmäistä "vaikee sanoo" -lähestymistätapaa tilanteessa kuin tilanteessa niin voi tulla ihan pelillisiäkin ongelmia :D

Pelityyli on vähän liiankin diplomaattinen, normaaleissa keskusteluissakin tulee aina valittua se joko neutraalein tai "lässyin" vastaus, mutta eiköhän tuo tule muuttumaan kun pääsee juonessa eteenpäin. Pitää vain kylmästi ottaa kalkuloituja riskejä :D
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

En tiedä spoilaako tämä oikeastaan mitään, mutta laitetaan nyt nämä pari sanaa paragon/renegade -valinnoista piiloon jottei kukaan pahoita mieltään....

Mitä noihin paragon/renegade -piirteisiin tulee niin luulisin, että peliteknisesti kannattavinta olisi olla selkeästi joko ritari kiiltävässä haarniskassa tai sitten täysi m****u. Tällä tavalla voi pelin edetessä tehokkaimmin hyödyntää jomman kumman lähestymistavan mukanaan tuomat edut - jakomielitautisuus johtanee hiukan hajuttomaan ja mauttomaan lopputulokseen.

Laitetaan nyt spoilereihin tämäkin, vaikka varsinaisia juonipaljastuksia ei seuraavasta paasaamisesta löydykään.

Mass Effectien kohdalla on hyvä muistaa, että paragonin ja renegaden ero ei ole se perinteinen hyvä vastaan paha, vaan kyse on astetta hienovaraisemmasta erottelusta. Shepard on valinnoista riippumatta aina sankari; paragon vain edustaa perinteistä uhrautuvaa ja partiopoikasamaista sankaruutta, kun taas renegade on sekoitus Dirty Harryä ja "tarkoitus pyhittää keinot"-asennetta.

Koska kyse on loppujen lopuksi melko hienovaraisesta erosta (kts. esim. Legionin uskollisuustehtävä), systeemi mahdollistaa mielestäni periaatteessa erinomaisesti juuri omanlaisen hahmon pelaamisen. Mielestäni paragonia ja renegadea sekoittavan hahmon pelaaminen ei olekaan lainkaan jakomielistä, vaan päinvastoin paljon mielekkäämpää kuin puhtaasti yhteen suuntaan kallistuvan hahmon, sillä tällöin päästään paljon lähemmäs "oikeaa" roolipelaamista. Esimerkiksi oma "pää"Shepardini on pahoille paha mutta hyville hyvä, eli esim. rikollisten ja muun saastan kanssa ei neuvotella vaan tarjotaan kuulaa kalloon, mutta sivullisille tai omille ryhmäläisille ei olla ilkeitä pelkästään huvin vuoksi.

Tästä syystä ME2:n systeemi onkin mielestäni mennyt huonompaan suuntaan, sillä toisin kuin ykkösessä, kakkosessa pelaajaa sakotetaan pelin loppupuolella, jos hän ei ole keskittynyt lähes yksinomaan jompaankumpaan ääripäähän. Ykkösessä charm ja intimidate -keskusteluvaihtoehdot oli nimittäin sidottu omiin, tasonnoususta saatavilla kykypisteillä korotettaviin taitoihin, kun taas kakkosessa niissä mitataan vain paragon- ja renegadepisteiden prosentuaalista määrää kaikista kullakin hetkellä saatavilla olleista pisteistä. Toisin sanoen pelimekaniikka on mennyt roolipelaamisen edelle, mikä Mass Effectin kohdalla sotii jo koko pelin ideaa vastaan. Ainakin minulla systeemi rikkoi myös immersion pelin loppupuolella, sillä olin koko pelin ajan miettinyt keskusteluissa mitä oma hahmoni tässä tilanteessa sanoisi, kunnes peli lopulta tylysti harmailla keskusteluvalinnoilla ilmoitti, että etpäs olekaan ollut tarpeeksi paha. Seuraavilla hahmoilla onkin sitten joutunut miettimään keskusteluja puhtaasti pelimekaniikan näkökulmasta, jolloin Shepard ei enää tunnu läheskään yhtä samaistuttavalta hahmolta.

Itse ainakin toivon, että tämä epäkohta korjattaisiin ME3:ssa. Ykköstä vastaavaan taitosysteemin tuskin on palaamista, mutta ainakin valinnoille pitäisi antaa enemmän liikkumavaraa. Mass Effect -sarjan pääpaino on kuitenkin alusta alkaen ollut roolipelaamisessa eikä niinkään pelimekaniikassa.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Laitetaan nyt spoilereihin tämäkin, vaikka varsinaisia juonipaljastuksia ei seuraavasta paasaamisesta löydykään.

Mass Effectien kohdalla on hyvä muistaa, että paragonin ja renegaden ero ei ole se perinteinen hyvä vastaan paha, vaan kyse on astetta hienovaraisemmasta erottelusta. Shepard on valinnoista riippumatta aina sankari; paragon vain edustaa perinteistä uhrautuvaa ja partiopoikasamaista sankaruutta, kun taas renegade on sekoitus Dirty Harryä ja "tarkoitus pyhittää keinot"-asennetta.

Koska kyse on loppujen lopuksi melko hienovaraisesta erosta (kts. esim. Legionin uskollisuustehtävä), systeemi mahdollistaa mielestäni periaatteessa erinomaisesti juuri omanlaisen hahmon pelaamisen. Mielestäni paragonia ja renegadea sekoittavan hahmon pelaaminen ei olekaan lainkaan jakomielistä, vaan päinvastoin paljon mielekkäämpää kuin puhtaasti yhteen suuntaan kallistuvan hahmon, sillä tällöin päästään paljon lähemmäs "oikeaa" roolipelaamista. Esimerkiksi oma "pää"Shepardini on pahoille paha mutta hyville hyvä, eli esim. rikollisten ja muun saastan kanssa ei neuvotella vaan tarjotaan kuulaa kalloon, mutta sivullisille tai omille ryhmäläisille ei olla ilkeitä pelkästään huvin vuoksi.

Tästä syystä ME2:n systeemi onkin mielestäni mennyt huonompaan suuntaan, sillä toisin kuin ykkösessä, kakkosessa pelaajaa sakotetaan pelin loppupuolella, jos hän ei ole keskittynyt lähes yksinomaan jompaankumpaan ääripäähän. Ykkösessä charm ja intimidate -keskusteluvaihtoehdot oli nimittäin sidottu omiin, tasonnoususta saatavilla kykypisteillä korotettaviin taitoihin, kun taas kakkosessa niissä mitataan vain paragon- ja renegadepisteiden prosentuaalista määrää kaikista kullakin hetkellä saatavilla olleista pisteistä. Toisin sanoen pelimekaniikka on mennyt roolipelaamisen edelle, mikä Mass Effectin kohdalla sotii jo koko pelin ideaa vastaan. Ainakin minulla systeemi rikkoi myös immersion pelin loppupuolella, sillä olin koko pelin ajan miettinyt keskusteluissa mitä oma hahmoni tässä tilanteessa sanoisi, kunnes peli lopulta tylysti harmailla keskusteluvalinnoilla ilmoitti, että etpäs olekaan ollut tarpeeksi paha. Seuraavilla hahmoilla onkin sitten joutunut miettimään keskusteluja puhtaasti pelimekaniikan näkökulmasta, jolloin Shepard ei enää tunnu läheskään yhtä samaistuttavalta hahmolta.

Itse ainakin toivon, että tämä epäkohta korjattaisiin ME3:ssa. Ykköstä vastaavaan taitosysteemin tuskin on palaamista, mutta ainakin valinnoille pitäisi antaa enemmän liikkumavaraa. Mass Effect -sarjan pääpaino on kuitenkin alusta alkaen ollut roolipelaamisessa eikä niinkään pelimekaniikassa.

Jatketaan siis sensuroidulla linjalla ;)

Kun luet tuon spoilerini uudelleen niin huomannet että puhuin nimenomaan pelimekaniikasta, ja siitä minkälaista tyyliä peli itsessään suosii ja toisaalta ei suosi. En siitä että jos joku pelaa "jakomielitautisesti" (ehkä vähän huono ja harhaanjohtava sanavalinta, mutta asiayhteydestä pitäisi merkitys hoksata) niin se olisi jotenkin itseisarvoisesti väärin tai outoa - päinvastoin, ihmiset ovat elämässä tyypillisesti harmaalla alueella. Tämä peli vain ei kannusta siihen. Huomaa myös että jollekulle voi pääsääntöisesti paragon- tai renegademaisesti pelaaminen olla yhtä luontevaa kuin sinulle näiden kahden sekoittaminen. Minusta se on ihan yhtä lähellä "oikeaa" roolipelaamista kuin mikä tahansa muukin. Riippuu ihmisestä tai siitä, minkälaisen luonteen ihminen olettaa/haluaa pelaamallaan hahmolla olevan; roolihahmon luonteen ei ole mitenkään pakko olla oman luonteen peilikuva. Se on niin ikään yksi roolipelaamisen peruspilareista. Täysin samaa mieltä olen kanssasi siitä, että pelin taipumus sakottaa tietynlaisen roolin omaksumisesta ei ole lainkaan hyvä juttu.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Jatketaan siis sensuroidulla linjalla ;)

Kun luet tuon spoilerini uudelleen niin huomannet että puhuin nimenomaan pelimekaniikasta, ja siitä minkälaista tyyliä peli itsessään suosii ja toisaalta ei suosi. En siitä että jos joku pelaa "jakomielitautisesti" (ehkä vähän huono ja harhaanjohtava sanavalinta, mutta asiayhteydestä pitäisi merkitys hoksata) niin se olisi jotenkin itseisarvoisesti väärin tai outoa - päinvastoin, ihmiset ovat elämässä tyypillisesti harmaalla alueella. Tämä peli vain ei kannusta siihen. Huomaa myös että jollekulle voi pääsääntöisesti paragon- tai renegademaisesti pelaaminen olla yhtä luontevaa kuin sinulle näiden kahden sekoittaminen. Minusta se on ihan yhtä lähellä "oikeaa" roolipelaamista kuin mikä tahansa muukin. Riippuu ihmisestä tai siitä, minkälaisen luonteen ihminen olettaa/haluaa pelaamallaan hahmolla olevan; roolihahmon luonteen ei ole mitenkään pakko olla oman luonteen peilikuva. Se on niin ikään yksi roolipelaamisen peruspilareista. Täysin samaa mieltä olen kanssasi siitä, että pelin taipumus sakottaa tietynlaisen roolin omaksumisesta ei ole lainkaan hyvä juttu.

Ja lisää mukaspoilereita:
No joo, nyt kun luin aiemman viestisi vähän tarkemmin niin myönnän, että tuli paasattua hieman aiheetta, sillä puhuit juuri pelimekaniikasta. Tai no, siinä mielessä aiheesta, että tuo systeemin rajoittuneisuus on yksi niistä harvoista asioista, jotka tässä mestariteoksessa ärsyttävät.

Tarkoitukseni ei tietenkään ollut väittää, että oma pelityylini olisi mitenkään muita parempi tai aidompi. Itse asiassa pelaan useimpia roolipelejä juuri partiopoikamaisena ylihyviksenä, lälläri kuin olen :o. Mass Effect ykkösessä renegadena, tai no renegonina pelaaminen oli kuitenkin mielestäni yksinkertaisesti hauskempaa, joten tätä hahmoa päätin jatkaa ensimmäisenä kakkosessa. Pipariksihan se sitten lopussa meni. Sittemmin peli on mennyt läpi myös paragonina, ja nyt vedän kolmatta kierrosta vähän ilkeämpänä renegadena. Harmittaa vain, että peli sakotti juuri sellaisen Shepardin pelaamisesta, jonka olin ykkösessä kokenut luontevimmaksi...
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Ja lisää mukaspoilereita:
No joo, nyt kun luin aiemman viestisi vähän tarkemmin niin myönnän, että tuli paasattua hieman aiheetta, sillä puhuit juuri pelimekaniikasta. Tai no, siinä mielessä aiheesta, että tuo systeemin rajoittuneisuus on yksi niistä harvoista asioista, jotka tässä mestariteoksessa ärsyttävät.

Tarkoitukseni ei tietenkään ollut väittää, että oma pelityylini olisi mitenkään muita parempi tai aidompi. Itse asiassa pelaan useimpia roolipelejä juuri partiopoikamaisena ylihyviksenä, lälläri kuin olen :o. Mass Effect ykkösessä renegadena, tai no renegonina pelaaminen oli kuitenkin mielestäni yksinkertaisesti hauskempaa, joten tätä hahmoa päätin jatkaa ensimmäisenä kakkosessa. Pipariksihan se sitten lopussa meni. Sittemmin peli on mennyt läpi myös paragonina, ja nyt vedän kolmatta kierrosta vähän ilkeämpänä renegadena. Harmittaa vain, että peli sakotti juuri sellaisen Shepardin pelaamisesta, jonka olin ykkösessä kokenut luontevimmaksi...

Asia vilpitön :)


...ja nyt ihan oikeita spoilereita (kai?):

Tuo pipariksi meneminen ei itse asiassa vaadi paljoakaan mustasta tai valkoisesta poikkeamista. Kuten tuossa ihan ekoissa läpipeluunjälkeisissä posteissani kirjoitin niin omasta hahmostani muodostui lähes täysin paragon, mutta nousipa joidenkin tilanteiden seurauksena se renegade -pistepottikin sitten jonkin verran. Ei paljoa mutta jonkin verran. ...ja tietysti ensin mainitun kustannuksella.

Tämä riitti siihen, että tietyissä kriittisissä tilanteissa en ollut "riittävän hyvä" eikä se tilanteen pelastava keskusteluvaihtoehto ollut käytössä (ts. juuri mistä itsekin aiemmin kirjoitit). Tämä sitten epäsuorasti johti siihen, että Jack ei tuolta viimeiseltä tehtävältä palannut. ...ei tosin pelannut Zaeed'kaan, mutta siihen syynä taas oli oman itseni liiallinen sankarillisuus (päätin pelastaa työntekjät ja Zaeedin lojaalisuus singahti sen myötä taivaalle...) sekä sitten taktisesti huono päätös laittaa tämä ei-lojaali kaveri saattamaan miehistöä Normandylle Suicide Missionissa. [ Edelleen sinua kompaten, tämä että pitää omaksua tietty luonne jotta peli menee puhtaasti läpi, läpsii tuota roolipeliaspektia oikein olan takaa poskille. Pelaajahahmon luonteen ei mielestäni pitäisi olla osa ratkaisua, jos on niin kyseessä ei kyllä ole puhdas roolipeli.]

Mutta toisaalta... nuo henkilöt jotka viimeisessä tehtävässä menetin, olivat molemmat sellaisia joihin en itse ollut millään lailla 'kiintynyt' enkä ollut kovinkaan murheen murtama kun näin kävi. Eli ehkä lopputulos oli sittenkin jotenkin kierolla tavalla oikea, olin jo aiemmilla toimillani/valinnoillani osoittanut että nämä kaksi eivät ole siellä kaverilistan kärkipäässä. Mene ja tiedä...

Kaiken kaikkiaan ensimmäinen pelikerta oli aivan huimaavaan hieno elämys ja se tuli pelattua fiilispohjalta sen kummempia analysoimatta. Niin kuin pitääkin; tämä taideteos menee pilalle jos alkaa pelimekaniikkaa miettimään :) (justiin tämän takia on muuten erityisen ikävää, että tämä paragon vs. renegade -asetelma vaikuttaa niin selkeästi lopputulokseen :( ) Luulen että sitten toisella pelikerralla pyrin peliteknisesti puhtaaseen, "no-one-left-behind" -lopputulokseen ja teen valinnatkin enemmän tätä silmälläpitäen :)
 
Ylös Bottom