Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect 3 - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huttu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Minä taasen en ymmärrä miksi lopun tulkinnanvaraisuutta pidetään huonona asiana.

En minäkään mitenkään varauksettoman innoissani ollut kolmosmassan lopusta, mutta en tosiaankaan jäänyt kaipaamaan lisäselitystä. Siis pelin aikanahan kaikki suuret tarinalinjat kansojen ja hahmojen välillä saatiin päätökseen sopivasti ennen loppukahinaa. Ja näissä todella vaikutti pelaajan aiemmat päätökset. Loppuloppu taas tuo selkeästi ilmi, että uusi aika on alkamassa ja tulevaisuuden saa itse kuvitella sellaiseksi kuin haluaa. Eniten pettyneitä tuntuvat olevan tyypit, jotka katsoivat ne muut loput Youtubesta ja totesivat ne turhan samanlaisiksi. Minulle riittää se yksi omassa pelissä kohdattu loppu, joka istuu tarinaan ihan riittävän hyvin.

Ja kun kerran lähdettiin leffa-analogioihin, niin en minä kyllä tuota Sunshine-kommenttiakaan ymmärtänyt. Sen lopputwisti oli umpipaska, mutta ei se mitenkään erityisen tulkinnanvarainen ollut. Parempia esimerkkejä olisi vaikka Pan's Labyrinth tai Inception, joiden loput tarjoavat tilaa kahdelle hyvin erilaiselle tulkinnalle, jotka uusintakatselulla vaikuttavat suuresti koko elokuvan kokemiseen ja mielikuvaan hahmojen tulevaisuudesta. Eikä niidenkään kohdalla kiinnosta tietää kumpi on se "virallinen" totuus, sillä tiedän täsmälleen mikä on itselleni totta. Ja näennäinen tulkinnanvaraisuus nimenomaan tekee lopusta näiden kohdalla entistä paremman.

Avataan taas.

En edelleenkään oikein tajua, mistä tulee se jatkuvasti esiintuotu ajattelu, että nykyisestä lopusta pitävät ovat jotenkin vähemmän "tosifaneja" - tai ainakin sellaista kuvaa yllä lainattukin levittää.

Aika pitkälti Arbiter tuossa pointtia jo avasikin, mutta mulle ME-sarjan "tosifani" on se joka on hyvinkin pikkutarkasti pelannut pelit läpi - eli kahlannut ne lukemattomat dialogivalinnat, tehnyt kaikki mahd. tehtävät, värvännyt kaikki tiimikaverit tai muuten vain solminut sosiaalisia suhteita mahd. paljon jne. Vähintään kymmeniä, jopa satoja tunteja.

Nämä "tosifanit" olisivat ansainneet jotain parempaa, mielestäni.

Minä taasen en ymmärrä miksi lopun tulkinnanvaraisuutta pidetään huonona asiana.

Riippuu miten paljon tulkinnanvaraisuutta on, tai miten paljon lopussa tavallaan vain "unohdetaan" tiettyjä pelimaailman aiempia tapahtumia. Itsessään se ei ole aina huono asia.

Ja kun kerran lähdettiin leffa-analogioihin, niin en minä kyllä tuota Sunshine-kommenttiakaan ymmärtänyt. Sen lopputwisti oli umpipaska, mutta ei se mitenkään erityisen tulkinnanvarainen ollut.

Takerrut nyt tuohon "tulkinnanvaraisuuteen", varsinkin kun en kaikkea muista Sunshinen lopusta (ehkei se niin tulkinnanvarainen ollutkaan kuin muistan - mutta aika kökkö se loppu oli). Pointtini oli se, että on elokuvia tai vaikkapa pelejä, jotka lähes pilataan niiden lopulla. Ja usein niin, että halutaan jotenkin selkeästi muusta tarinasta ja maailmasta "erottuva" loppu, joka ei sitten oikein "istu" siihen mitä on aiemmin nähnyt.

Lyhyesti: Olin ME3:n loppuun samalla tavalla pettynyt kuin esim. Sunshine-leffan loppuun. Molemmista jäi huono maku päällimmäiseksi, vaikka 80% olikin lähes täyttä rautaa. Silloin mielestäni tekijät ovat osin epäonnistuneet.

Hieman ME3:n online-puolta pelailin (ihan hauskaa), mutta muuten ei ole enää mitään kiinnostusta palata ME-maailmaan. Onhan se vähän outoa kaiken sen tahkoamisen jälkeen.

Kyllä moninpelissä yksinpelin viat unohtuvat, varsinkin kun pääsee Kroganilla jyräämään ;)

[video=youtube;ZJo2Qe9WrV0]http://www.youtube.com/watch?v=ZJo2Qe9WrV0&feature=relmfu[/video]

Mieluummin selkeästi "onnellinen" loppu jossa erinäiset hahmot ja tarinakuviot saavat tietyn "päätöksen", kuin sellainen tulkinnanvarainen mumbojumbo joka jättää kysymyksiä ja tulkintoja. IMO.
Niinpä. Valituksista lopun suhteen pelkäsin jo että taas tulee elokuvatyyppinen "se olikin vain unta! :eek: " -loppu, vaan pelkoni osoittautuikin toiveuneksi. :rolleyes:
En toivonut onnellista loppua, elättelin toiveita että jos nyt ehkä sittenkin, vaan kun ei mikään mennyt sinne päinkään.
(Ja vielä lisähuomautuksena se edellinen kiroiluni aiheesta "rahalla saa ja köyhät ei pääse." #&*¤@%£!)

Itse en luokittele ketään sen enempää tai vähempää tosifaniksi, vaikka lopusta sattuikin pitämään.
Tuo luokittelu fanien kesken perustunee siihen että sydänjuuria myöten maailmaan sukeltaneet eivät voi käsittää miten joku pelaaja voi siitä pitää, josta johtopäätös; että pelaaja ei siis ole syventynyt peliin, eikä täten ymmärrä mikä siinä meni pieleen. Ei se nyt niin paha ollut mutta kyllä siinä peliin/pelihahmoihin rakastuneita lyötiin kasvoihin ja pahasti. Kyseisiä henkilöitä varmasti kyrpii, ja jos loppua kehuu niin varmasti sen saa heiltä kuulla.

Siksi koska tuohon aiempaan elokuvavertaukseen nähden kyse on täysin eri asioista.

Inception vs. ME3;

Inception: Loppuja on yksi. Katsoja päättää miten loppu on. Jokotai.
ME3: Loppuja on muistaakseni seitsemän. Tai jotain. Pelaajan viimeisten minuuttien aikana valitun vaihtoehdon perusteella tulee pisteistä riippuen huono loppu, tai hyvä loppu. Schaibaa se "hyvä" loppukin on. (Tai jos antaa rahaa niin tulee paras loppu. #&*¤@%£! :mad: )

...Pelaajalla ei ole sitä niin mainostettua "tulkinnanvaraisuutta". Sen lopun näkee. Ei ole tulkittavaa.
Onhan niitä hienoja indoktrinaatioteorioita ja kaikkea, vaan mitä virkaa niillä on? Peli loppui ja loppua ei muuteta. Siinähän tulkitset sitten.

Itse näen yhtä vapauttavana ja eeppisenä tulkita jotain big brotherin finaalia. :confused:

PS. Ja edelleenkin mielestäni ME3 on 4,5 tähden peli. Loistava ja koskettava, viimeisiä minuutteja lukuunottamatta. ...Nakertaa.

Kai sitä voi sitten noinkin ajatella.

Huomasitteko muuten, että myös kahden ekan massan loppuvalinnalla ei ollut lopulta hirveästi väliä. Olin ihan täpinöissäni ykkösen loppukäänteissä ja luulin tekeväni jotain tosi merkittävää, mutta eipä se valinta näkynyt kakkosessa juuri mitenkään. Sama homma kakkosen tuhoa/säästä -valinnalla. Kolmosen viimeinen päätös on ihan linjassa näiden kanssa. Ja vaikka ne loppuvideot ovatkin laiskasti melkein identtisiä, ovat päätöksen implikaatiot aika erilaisia, vaikkei niitä sitten niputetakkaan nätisti valmiiksi pureskeltuun muotoon loppuepilogissa. Se todellinen täky, jossa omat päätökset näkyvät suoraan pelin tapahtumissa, on yhä siinä edeltävän 20 tunnin aikana.

Aika harva tuota loppua on varsinaisesti kehunut, kunhan on vähän tuotu vastapainoa tuolle "täyttä paskaa ja muuta väittävät eivät ole tosifaneja" -argumentoinnille. Valittajat on aina niitä äänekkäimpiä ja saavat helposti suhteessa todelliseen määräänsä ihan kohtuuttomasti painoarvoa. Tämä on erityisen totta Massan kohdalla, jossa porun määrä ylitti kaikki järkevät rajat noin puoli päivää pelin julkaisun jälkeen.

Huomasitteko muuten, että myös kahden ekan massan loppuvalinnalla ei ollut lopulta hirveästi väliä.

Ja tämä - taas kerran - kertoo mun luullakseni pelkästään kiireestä, resurssipulasta, ideoiden loppumisesta ja deadlinejen paukkumisesta.

Valittajat on aina niitä äänekkäimpiä ja saavat helposti suhteessa todelliseen määräänsä ihan kohtuuttomasti painoarvoa. Tämä on erityisen totta Massan kohdalla, jossa porun määrä ylitti kaikki järkevät rajat noin puoli päivää pelin julkaisun jälkeen.

No, tuskinpa tuo "valittajien todellinen määrä" oli ihan kauhean merkityksetön, jos kerta "kaikki järkevät rajat" ylittyivät.

Tulipa tuossa tahkottua insanityllä läpi, oma insinööri kyllä piti hyvin pintansa, ei ollut mitään ylitsepääsemättömiä ongelmia, herra M. Shieldskin tippui tokalla yrittämällä. Mutta vanha totuus piti taas paikkansa, eli vaikein vaikustaso tuo esiin pelin pienetkin ongelmat. Mass effectin tapauksessa kyse on suojautumisesta ja sen ongelmallisuudesta, nopeissa tilanteissa Shepard saattaa halailla milloin mitäkin suojaa ja välillä ärsyttävästi irtoaa suojasta. Mutta sama ongelma tuppaa olemaan muissakin third person räiskinnöissä, ei sillä.

Ajattelin pelata uudestaan tuon Mass Effect pelitrilogian lävitse ihan alusta asti. Naispuolisella hahmolla varmaankin, mutta miten peli kannattaisi pelata läpi. Mikä hahmoluokka yms? Vaikeustaso on varmaankin easy tai normal, koska en niinkään ole innostunut pelaamaan saavutusten takia vaan haluaisin kokea uudestaan Mass Effect tarinan,

Eli osat 1-3,

Mikä olisi pelisarjan huomioon ottaen hyvä hahmoluokka tai tapa pelata pelitrilogia lävitse? Toki ratkaisut juonen suhteen teen itse mutta varmasti pelikokemus on riippuvainen myös hahmosta.

Ajattelin pelata uudestaan tuon Mass Effect pelitrilogian lävitse ihan alusta asti. Naispuolisella hahmolla varmaankin, mutta miten peli kannattaisi pelata läpi. Mikä hahmoluokka yms? Vaikeustaso on varmaankin easy tai normal, koska en niinkään ole innostunut pelaamaan saavutusten takia vaan haluaisin kokea uudestaan Mass Effect tarinan,

Eli osat 1-3,

Mikä olisi pelisarjan huomioon ottaen hyvä hahmoluokka tai tapa pelata pelitrilogia lävitse? Toki ratkaisut juonen suhteen teen itse mutta varmasti pelikokemus on riippuvainen myös hahmosta.

Minulla on vähiten kokemusta ykkösestä, mutta kakkonen ja kolmonen ovat yhtä helppoja (vaikeita) kaikilla hahmoluokilla.

Jos hahmoluokkia tarkastellaan juonen ja Mass Effect -universumin kannalta, on luonnollisin vaihtoehto ihmiskunnan edustajalle sotilas, infiltrator, sentinel tai engineer. Suurella osalla ihmisistä ei Mass Effect -loressa ole kovinkaan suurta lahjakkuutta biotic-kykyihin, joten mielestäni (tykkään pelata näitä pelejä ns. realistisesti) adept ja vanguard ovat epäsopivimmat hahmoluokat juonen kannalta. Sentinel on oma suosikkini, sillä Shepardin kaltaisella sankarilla voi hyvin olla taitoja monelta alalta, myös bioticseista. Se on hyvä myös monipuolisuuden takia, voi valita keskittyykö biotic- vai tech-kykyihin.

Sotilas on mielestäni aika tylsä luokka pelata, joten engineer tai infiltrator ovat sentinelin jälkeen parhaita valintoja. Kannattaa tutustua eri hahmoluokkien kykyihin etukäteen ja pelatessa kiinnittää huomiota millä tavoin hahmoa kehittää (vaikka tarkalla säätämisellä ei alhaisilla vaikeustasoilla suurta merkitystä olekaan), sillä se tuo runsaasti sisältöä ja mahdollisuuksia peliin.

Tietenkin kannattaa itse vaikka hieman taustatutkimusta tekemällä valita se mieluisin hahmo. Taustatarinoista, kuten kirjoista, löytää varmasti jotain kiinnostavaa mistä voi sitten sepittää oman hahmon historiaa ja saada paremman pelikokemuksen näin aikaiseksi. :)

Viimeksi muokannut moderaattori:

Olen kyllä vahvasti eri mieltä Aphexin kanssa tuosta hahmoluokan vaikutuksesta vaikeustasoon. Vaikeimmat vaikeustasot ovat huomattavasti helpompi vetää läpi Soldierilla kuin esimerkiksi jollain Biotic painotteisella hahmolla. Mutta jos kerran tarkoitus on pelata alemmilla vaikeustasoilla, niin ei hahmoluokan valintaa tarvitse päättää vaikeustason perusteella.

Jos tarkoitus on mennä koko peli läpi samalla hahmoluokalla, kannattaa huomioida että ykkösen hahmoluokka on melko rajusti erilainen kuin sama hahmoluokka kakkosessa. Kannattaakin miettiä miten itse tuota peliä haluaa pelata ja valita hahmoluokka puhtaasti sen mukaan. Selaat vähän pelin hahmonluonnissa niitä kykyjä ja katsot mitkä on mieluisimpia omalle hahmolle. Itsekkin välttäisin Soldieria sillä pelaaminen on huomattavasti muita hahmoluokkia tylsempää. Omaan makuuni soveltuu parhaiten joku Biotic ominaisuuksilla varustettu luokka.

No niin, pelasin siis aikaisemmin osat 1&2 Soldierilla läpi, joten samaa hahmoluokkaa toistamiseen ei kannata ottaa,

Biotic taas olis mielestäni kaikki tai ei mitään, eli joko oikeasti Biotic painotteinen hahmo tai sitten ei Biotic osaamista lainkaan, välimallia en halua:)

Engineer vois olla sopiva tausta hahmolle, toki ne luokat muuttuu pelin edetessä, mutta sillehän ei voi mitään. Engineer on rajoitettu pelkästään light armoriin, joka ei ole oikein minun mieleeni.

Infiltrator olis toinen mielenkiintoinen hahmo, jos taistelua miettii. Medium armorin käyttö onnistuu loppujen lopuksi ja pistoolit/sniper yhdistelmä sopisi hyvin hahmolle ja ehkäpä myös pelityyliini.

Miten nuo luokat yleensä, onko kaikki saatavilla kaikissa peleissä, kun tuota wikiä olen selannut niin vaikuttaisi että esim. Sentinel olisi vasta toisessa osassa.

Olen kyllä vahvasti eri mieltä Aphexin kanssa tuosta hahmoluokan vaikutuksesta vaikeustasoon. Vaikeimmat vaikeustasot ovat huomattavasti helpompi vetää läpi Soldierilla kuin esimerkiksi jollain Biotic painotteisella hahmolla. Mutta jos kerran tarkoitus on pelata alemmilla vaikeustasoilla, niin ei hahmoluokan valintaa tarvitse päättää vaikeustason perusteella.

Minusta taas jatko-osien bioticit ovat vahvimpia luokkia koko pelissä. Alussa voi tietysti olla vaikeampia paikkoja, mutta kun saa riittävästi leveliä Shepardille ja käyttää pisteet (myös squad-kavereiden) oikein, tulee hahmosta pysäyttämätön biotic-jumala. Tietenkin jos haluaa pelata samalla hahmolla läpi koko sarjan vaikka insanityllä, voi sotilas olla paras valinta juurikin siksi että ykkösen muut luokat ovat selkeästi erilaisia jatko-osiin verrattuna.

Miten nuo luokat yleensä, onko kaikki saatavilla kaikissa peleissä, kun tuota wikiä olen selannut niin vaikuttaisi että esim. Sentinel olisi vasta toisessa osassa.

Kaikki on saatavilla kaikissa osissa, mutta tosiaan erot ykkösen ja jatko-osien välillä ovat suuria varsinkin sentinelin kohdalla. Ykkösessä on käytössä vain light armor ja asekoulutusta saa vain pistoolille. Kakkosessa käytössä onkin sitten pelin paras armor, ja siihen lisäksi Geth plasma shotgun sitten kun siihen tulee mahdollisuus, niin käytössä on mielestäni peli paras luokka ;)

ME2: Assault Sentinel with Geth Plasma Shotgun (spoilereita)

Minusta taas jatko-osien bioticit ovat vahvimpia luokkia koko pelissä. Alussa voi tietysti olla vaikeampia paikkoja, mutta kun saa riittävästi leveliä Shepardille ja käyttää pisteet (myös squad-kavereiden) oikein, tulee hahmosta pysäyttämätön biotic-jumala. Tietenkin jos haluaa pelata samalla hahmolla läpi koko sarjan vaikka insanityllä, voi sotilas olla paras valinta juurikin siksi että ykkösen muut luokat ovat selkeästi erilaisia jatko-osiin verrattuna.

Biotic on alemmilla vaikeusasteilla jumalasta seuraava, mutta vaikemmilla tasoilla täysi rukkanen (ainakin Insanity). Pakko olettaa ettet ole näitä mennyt Insanityllä läpi, et ainakaan Bioticilla. Insanityllä tuon Bioticin pelaaminen on parhaimmillaankin aika tuskaista, pelaaja on suurelta osin täysin tiimikavereitten kykyjen varassa. Vihollisten useat suojakerrokset varmistavat sen että biotic kyvyistä ei ole mitään hyötyä. (Näin ainakin kakkosessa, kolmosesta en ole vielä Insanityllä pelannut.)

Onko tuosta päivitetystä lopusta kuulunut muuten mitään uutta infoa? Julkaisupäivää? Tai onko ylipäätänsä mitään huhua liikkeellä että olisiko tähän Single Player contenttia tulossa? Ei oiken noi MP karttapaketit saa innostumaan vaikka ilmaisia ovatkin olleet.

Kakkosessa sentinelillä pelaaminen oli ylihelppoa. Overloadilla ja Warpilla sai pois kaikki suojat, eikä aseilla tarvinnut ampua käytännössä yhtään. Myös suojat ovat pelin parhaat. Itse suosittelisin ehkä Vanguardia. Ykkösessä sillä on joitakin biotic-kykyjä ja haulikko ja kakkosessa ja kolmosessa voi syöksyillä chargen avulla.

Biotic on alemmilla vaikeusasteilla jumalasta seuraava, mutta vaikemmilla tasoilla täysi rukkanen (ainakin Insanity). Pakko olettaa ettet ole näitä mennyt Insanityllä läpi, et ainakaan Bioticilla. Insanityllä tuon Bioticin pelaaminen on parhaimmillaankin aika tuskaista, pelaaja on suurelta osin täysin tiimikavereitten kykyjen varassa. Vihollisten useat suojakerrokset varmistavat sen että biotic kyvyistä ei ole mitään hyötyä. (Näin ainakin kakkosessa, kolmosesta en ole vielä Insanityllä pelannut.)

Kakkosen insanityn olen adeptilla läpäissyt, sentinelillä kesken. Tietenkin siinä vaaditaan tiimikavereiden tehokasta hyödyntämistä. Vaikeaa se oli ja välillä turhauttavaakin, mutta silti Sentinel ei ole toistaiseksi tuntunut kovin paljoa helpommalta. Ykköstä en ole läpäissyt vaikeimmilla. Kolmosen olen toistaiseksi pelannut hardcorella (sentinel, adeptilla kesken), eikä oikein kiinnosta aloittaa insanityä erinäisistä juonellisista syistä... Ehkä oli vähän liioittelua sanoa että kakkonen on yhtä helppo kaikilla luokilla tai että bioticit olisivat ylivoimaisesti parhaita luokkia. Kolmosessa kaikilla varmasti pärjää, siinä kaikki hahmoluokat ovat aika tasavertaisia koska aseet saa vapaasti valita ja pistoolitkin ovat todella tehokkaita.

On muuten yllättävää ettei minkäänlaisesta yksinpelisisällöstä ole tullut tietoa. Mahtoiko bioware säikähtää kritiikkiä juonesta ja julkaisu-dlc:stä niin että kaikki yksinpeli-dlc suunnitelmat laitettiin jäihin. Nyt sitten lepytellään yleisöä ilmaisilla moninpelitäydennyksillä. ME2:een taisi tähän mennessä (3 kk julkaisusta) tulla Kasumi ja Overlordikin tuli melko nopeasti.

Viimeksi muokannut moderaattori:

kiitos vinkeistä, olen miettinyt tuota hahmoasiaa ja tällä hetkellä tuntuu tuo Infiltrator parhaalta valinnalta. Engineer on liian rajoittunut taistelun suhteen, ja tuolla Infiltratorilla on mielenkiintoinen yhdistelmä tekniikkaa ja taistelua. Vanguard olis sitten toisaalta hyvä valinta jos noita bio-taitoja haluaisi hyödyntää.

Minun pelityyli on kuitenkin sellainen, että tarvin myös noita sotilaan taitoja hahmon suhteen.

On muuten yllättävää ettei minkäänlaisesta yksinpelisisällöstä ole tullut tietoa. Mahtoiko bioware säikähtää kritiikkiä juonesta ja julkaisu-dlc:stä niin että kaikki yksinpeli-dlc suunnitelmat laitettiin jäihin. Nyt sitten lepytellään yleisöä ilmaisilla moninpelitäydennyksillä. ME2:een taisi tähän mennessä (3 kk julkaisusta) tulla Kasumi ja Overlordikin tuli melko nopeasti.

Viitaten vähän aiempaan, mutta miten tuohon enää saa toimivaa yksinpeli DLC:tä lopun jälkeen? Meinaan aiemmissa osissa pystyi helposti laajentamaan universumia (tarina ja "iso kuva" kesken) ja tekemään yksinpelitehtäviä (siis DLC-puolen kautta), mutta ajatus että ME3:n DLC:ssä palataan jotenkin ajassa taaksepäin ja mennään valtaamaan jotain reaper-tukikohtaa tai pelastamaan siviilejä ei kyllä kovin paljon enää houkuttele. Ja aika outoa olisi myös mennä jatkamaan taisteluita lopun jälkeen.

Ymmärrän nyt todella hyvin miksi "From Ashes" DLC julkaistiin heti pelin ilmestyessä (tästähän Bioware sai silloin kritiikkiä) ja suurin osa pelasi sen "pääpelin" aikana. Ja erinomainen DLC-tehtävähän se onkin, suosittelen. Mutta kiinnostaisiko "From Ashes" enää lopun jälkeen? Ei ainakaan minua...

Ymmärrän tietysti senkin, ettei osa pelaajista mieti tuota tarinajanaa niin tarkkaan ja voi ikään kuin "palata" aikaan ennen loppua kunhan toimintaa ja mielenkiintoisia tilanteita piisaa, mutta jotenkin ME3:n jälkeen katosi aika iso osa pelisarjan magiikasta. Se on hävisi.

Random juttuna huomasin tämän Wikipediasta: "One of the writers of the Mass Effect series, Patrick Weekes, revealed that executive producer Casey Hudson locked him and the other writers out of production of the ending."
Lähteet (kannattaa lukea jos on pelin läpäissyt):
Mass Effect 3 Writer Distance Himself From Game Ending, Blames Casey Hudson | Games Thirst
Mass Effect 3 Writer Accuse Casey Hudson Of Going It Alone, Bioware Stays Silent | Games Thirst

Ei mikään kauhea yllätys? (Tuo Patrick Weekesin teksti kyllä herättää varmasti ajatuksia myös niissä joiden mielestä ME3:n loppu oli hyvä)

Random juttuna huomasin tämän Wikipediasta: "One of the writers of the Mass Effect series, Patrick Weekes, revealed that executive producer Casey Hudson locked him and the other writers out of production of the ending."
Lähteet (kannattaa lukea jos on pelin läpäissyt):
Mass Effect 3 Writer Distance Himself From Game Ending, Blames Casey Hudson | Games Thirst
Mass Effect 3 Writer Accuse Casey Hudson Of Going It Alone, Bioware Stays Silent | Games Thirst

Ei mikään kauhea yllätys? (Tuo Patrick Weekesin teksti kyllä herättää varmasti ajatuksia myös niissä joiden mielestä ME3:n loppu oli hyvä)

Toisaalta ei mitenkään yllättävää. On todella karua jos yksi henkilö on päättänyt koko hommasta, ja samalla pilannut faneilta yhden kaikkien aikojen parhaista tarinavetoisista pelisarjoista. Biowaren pitäisi ottaa kantaa tähän kirjoitukseen ja varsinkin Hudsonin pitäisi tulla ulos piilostaan. Kovin montaa lausuntoa ei ole häneltä kuultu pelin julkaisun jälkeen. Olisi hauskaa olla kärpäsenä katossa Biowaren palavereissa kun tätä myllerrystä siellä käsitellään.

On todella karua jos yksi henkilö on päättänyt koko hommasta
Suuret pelit vaativat tiimin taakseen, joo, mutta Casey on Mass Effectin luoja ja visionääri. Piti siitä tai ei, niin hänellä oli ja on valta tehdä tuollaista, enkä minä näe siinä mitään "karua". Se olisi mielenkiintoista tietää kuinka pitkälle loppua oltiin mietitty Karpyshynin kanssa, joka kuitenkin kirjoitti trilogian rungon ennen lähtöään.

Se minkä Weekesin paljastuksista saa irti, on että cutscenejä piti olla erilaisia lopusta riippuen. Lopusta ideologisesti pitävätkin varmasti yhtyvät siihen, että olisihan se ollut kiva, että loppusceneissä olisi käytetty enemmän resursseja. Nyt jäätiin aikalailla mielikuvituksen varaan, mutta ehkä tähän saadaan epilogissa hyvitystä.

EDIT. Niin ja suosittelen kokeilemaan engineerillä ME2/3, ykkösessä tais olla vähän heikompi luokka pistooleineen ja light armoreineen. Sinänsä perusvahva luokka, että vastustajan shieldit/armorit saa sillä kivasti pelattua pois, jonka jälkeen tilaa jää vaikka ryhmäläisten adept-kyvyille. Kolmosessa ihastuin engineerin turrettiin, jonka sai päivitettyä liekinheittimellä varustetuksi. Sangen hauskaa heittää turretti tarkasti vihollisryhmän keskelle (se toimii kuin kranaatti) ja katsella kun poikia rillataan.

Suuret pelit vaativat tiimin taakseen, joo, mutta Casey on Mass Effectin luoja ja visionääri. Piti siitä tai ei, niin hänellä oli ja on valta tehdä tuollaista, enkä minä näe siinä mitään "karua". Se olisi mielenkiintoista tietää kuinka pitkälle loppua oltiin mietitty Karpyshynin kanssa, joka kuitenkin kirjoitti trilogian rungon ennen lähtöään.

No juu, häntä voisi verrata elokuvaohjaajaan (George Lucas/Star Wars?), mutta uskoin silti että Biowarella on muitakin joilla olisi sananvaltaa pelin juoneen. Samalla tavalla kuin leffojen tuottajilla ja tuotantoyhtiöillä on valtaa ohjaajaan (ei tosin Lucasiin :rolleyes:). Liian suurta luottoa ei yhteen henkilöön saisi olla.

Karpyshynin osallisuus lopulliseen juoneen ei ilmeisesti ollut kovin suuri, mutta hän on kertonut jotain taustaa omasta osuudestaan: Former Mass Effect Lead Writer Defends Series' Conclusion

Ylös Bottom