Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect 3 - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Extended Cut ilmestyy 26. päivä kuluvaa kuuta. Toivotaan parasta, pelätään pahinta.

Lähde: BioWare
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Extended Cut ilmestyy 26. päivä kuluvaa kuuta. Toivotaan parasta, pelätään pahinta.

Lähde: BioWare

Nimenomaan. :) edit: Euroopassa Ps3:lle vasta 4. heinäkuuta.

Hudson ynnä muut kommentoivat:

[video=youtube;3y7xk1_x8ko]http://www.youtube.com/watch?v=3y7xk1_x8ko&feature=g-u-u[/video]
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Extended Cut ilmestyy 26. päivä kuluvaa kuuta. Toivotaan parasta, pelätään pahinta.
Nyt kerrotut tiedot tuntuvat siltä, että ovat tehneet kunnolla sen lopun jota alunperinkin suunnittelivat, mutta joka jäi aikataulusyistä vahvasti oikaistuksi. Tämän puolesta puhuu mm. massiivinen 1.9 gigan koko, käytössä ollut varsin monimutkaiselta vaikuttava haarautumakaavio, ja se, että kaiken uuden näkemiseksi pitää olla tallennus peräti niinkin aikaisin kuin
ennen Cerberus-tukikohtaan hyökkäämistä.
Pitää vain toivoa, että ihmisillä on vanhoja tallennuksia tallessa, tai muuten on odotettavissa vaihteeksi lisää kitinää siitä miten pitää pelata peli kokonaan uusiksi. Toivon, että vanhoja päätöksiä ei vedetä mukaan väenväkisin vain siksi että niihin saataisiin viittauksia, vaan ne sulautuisivat mukaan yhtä luonnollisesti kuin Rannochissa ja Tuchankassa. Jos tämä loppu otetaan nyt vastaan hyvin ja syy alkuperäiseen toteutukseen on todellakin ollut vain aikataulun loppuminen niin vastaisuudessa pelistudioilla on hyvä esimerkki osoitettavana jos pukumiehet haluavat kiirehtiä pelin viimeistelyä.

DLC:tä odotellessa voikin vaikka pelata hyvin ylläpidettyä moninpeliä yksinpelin lopun helpottamiseksi, tänä viikonloppuna on jälleen erikoisoperaatio...

Edit: Tarkistinpa vielä omista tallennuksistani mikä olisi se ihanteellisin aloittamispaikka. Peliajallisesti näyttäisi olevan noin neljä tuntia ennen loppua, eli yllättävänkin pitkä matka tulee uusiksi vedettäväksi.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Vaikuttaa vähän siltä, että tämä kannattaa jättää uuden läpipeluukerran lisäherkuksi ja mausteeksi. Vaikka sopiva save olisikin, niin eipä siinä fiilikseen pääse, kun suoraan loppuun hyppää.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Vaikuttaa vähän siltä, että tämä kannattaa jättää uuden läpipeluukerran lisäherkuksi ja mausteeksi. Vaikka sopiva save olisikin, niin eipä siinä fiilikseen pääse, kun suoraan loppuun hyppää.
Mietin aivan samaa. Minulla on insanity-kierros samalla hahmolla vielä pahasti vaiheessa ja tällä hetkellä ajattelen että jätän extended cutin ihmettelyn suosiolla siihen.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Samalla ilmoitettiin, että "parhaan" lopun saadakseen ei tarvitse enää pelata multiplayeria tai muita hassutuksia. Tai...näinhän se taidettiin luvata jo ennen julkaisua ;)
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Sain se minäkin viimein pelin käyntiin, ja näköjään sopivasti kun se muutoinkin on taas tapetilla loppupäivityksiensä kanssa. Demo ei varsinaisesti tehnyt vaikutusta muinoin oikein miltään osin, mutta onneksi se tosiaan oli demo ja itse peli on (jos ei muuta) niin teknisesti ainakin paremmin kasassa. Pelailussa on hieman surumielisyyttä mukana sen vuoksi, että vaikken ykköstä edes omaan Top 10 välttämättä kelpuuta, ei kakkonen lunastanut sitä potentiaalia mitä ykkönen lupaili. Kolmonen tuntuu jatkavan pääasiassa siitä mihin kakkonen jäi, mutta vasta viitisen tuntia tätä on tullut pelailtua. Ensimmäisen osan paras anti eli musiikki on tässäkin ihan kelpoa, vaikkei Mansellin vaikutus nyt niin järjettömästi tasoa liikuttanut suuntaan eikä toiseen.

Jos nyt jotain täytyy äkkiseltään sanoa, niin ME2ssa vahvasti vaikuttanutta smoke & mirrorsia tämäkin tarjoilee. Jotenkin semmoista "Star Wars typerää" monet tilanteet, jossa mennään jonnekin päin galaksia ja eiköhän siellä ole heti vastassa juurikin se ketä ollaan menossa tapaamaan. Kohtalo puuttuu peliin! Will of the Force! jne. Ohjaus ja tarinankuljetus on melko pöljää ikävän tasaisesti, viimeisimpänä tilanne Tuchankassa joka mahdollisti ilmastogeneraattorin luokse pääsyn. Niinkin järisyttävä tilanne kuin tuo olikin ja ottaen huomioon että sitä johdateltiin siinä viimeinen vartti, ei kukaan sanonut tästä yhtään mitään tapahtuman jälkeen. Useamman keskustelun jälkeen tuli yksi "fuck yeah"-tason ohimenevä kommentti joka tuohon viittasi. Tavallaan alleviivautuu tässä se, että on ollut vähän liian kiire kirjoittaa ja kuljettaa tarinaa ja unohdetaan se liha luiden ympäriltä. Jo kakkosta pelatessa maailma tuntui kaikkea muuta kuin elävältä muutoin kuin välivideoiden aikana.

Eiköhän tule jossain kastikkeessa myllättyä jahka saa pelattua.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Vaikuttaa vähän siltä, että tämä kannattaa jättää uuden läpipeluukerran lisäherkuksi ja mausteeksi. Vaikka sopiva save olisikin, niin eipä siinä fiilikseen pääse, kun suoraan loppuun hyppää.

Ei asia ole aivan näin yksinkertainenkaan, jos on tehnyt ensimmäisellä pelikerralla juuri ne valinnat mitkä on halunnut, eikä ole tarvetta tehdä mitään toisin, niin voi olla hieman nihkeää pelata koko mässy uudestaan. Tällöinhän vaihtoehtoina on kaksi ei niin houkuttelevaa vaihtoehtoa, joko pelataan peli epämieluisilla valinnoilla (jotta nähdään toinenkin puoli), tai sitten toistetaan edellisen pelikerran valinnat pilkun tarkkaan.

Itse ainakin jään vielä odottelemaan mahdollisia yksinpeli DLC:eitä, jotta tuohon Insanity runiin saisi vähän lisää mausteita. Ei minun Shepardilla oikein ole sydäntä tehdä erilaisia valintoja kuin edellisellä läpäisyllä. Mitään pakottavaa tarvetta palata tähän teokseen ei kuitenkaan tällä hetkellä ole.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Nyt kerrotut tiedot tuntuvat siltä, että ovat tehneet kunnolla sen lopun jota alunperinkin suunnittelivat, mutta joka jäi aikataulusyistä vahvasti oikaistuksi. Tämän puolesta puhuu mm. massiivinen 1.9 gigan koko...

Aika moni epäilee, että siinä ladataan vain kerralla koko "loppupaketti" (ikään kuin päivitetty versio), jossa nyt siis mukana jotain uutta. Tuskin siinä on 1.9 gigaa "uuttaa matskua".

Pitää vain toivoa, että ihmisillä on vanhoja tallennuksia tallessa, tai muuten on odotettavissa vaihteeksi lisää kitinää siitä miten pitää pelata peli kokonaan uusiksi.

Bioware: "For those who think you have to start over: The Cerberus Base autosave is automatically created after you finish ME3! Just load that one"

( Twitter )

Ei kai Bioware voi jättää hommaa jonkin random save-paikan varaan jonka päälle voi helposti savettaa.

Samalla ilmoitettiin, että "parhaan" lopun saadakseen ei tarvitse enää pelata multiplayeria tai muita hassutuksia. Tai...näinhän se taidettiin luvata jo ennen julkaisua ;)

Bioware: "If you replay (as suggested) from before the attack on Cerberus Base, i believe the required EMS is ~3100 to see all the scenes. That should allow you to see everything even without MP (6200 Assets@ 50% readiness rating)"

Mulla oli aikoinaan nämä ennen loppua ja pelasin päälle ehkä 4-5 online-matsia että sain yli 4000 (ja trophyn) - eli kovin paljoa ei kyllä onlinea tarvinnut pelata jos teki about kaiken itse pääpelissä:

*Effective military strength = 3437
*Total military strength = 6874
*Readiness rating = 50%

Sitä en tiedä mitä "paras loppu" tässä tarkoittaa.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Itse aloitin loppupuolelta uudestaan vasta siitä kohdasta, josssa
Shepard nousee maasta reaperin säteen osuttua häneen. YouTubesta tuli nyt sitten selvitettyä, että juuri ennen sitä on uusi kohtaus, joka selvittää sen, miten squadin muut jäsenet päätyivät Normandylle. Jos tuon lisäksi ei muita ole, niin eihän Maa-osuuden aivan alusta aloittamisesta ole mitään iloa.

Lopetuksista valitsin tietysti saman kuin ensimmäiselläkin kerralla, eli tuhoamisen. Eihän tuossa nyt sitten ajallisesti kovin paljon uutta materiaalia ollut, mutta ihan tyydyttäviä pieniä lisäyksiä silti. Muistolaattakohtaus oli ihan kiva, ja selvisi sitten sekin, että Normandyn miehistö pääsi jatkamaan matkaansa sieltä metiköstä. Lisäksi tämä toi lisää näkyvää eroavaisuutta lopetusten välille. Kyllähän tämä paketti lopetuksesta kokonaisuudessaan selkeästi paremman teki.

Uusi neljäs lopetusvaihtoehtokin on mukana. Sen valitsemiseksi pitää vastata negatiiviseen sävyyn jotain kolmesta alkuperäisestä lopetusvaihtoehdoista kuunnellessaan, tai sitten vaihtoehtoisesti ampua sitä "poikaa". Heh, ensimmäisellä pelikerralla ammuinkin, mutta turhaahan se silloin oli.

Edit: Viestiä muokattu nyt, kun selvitin lisää asioita.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Peli jää käynnistymisen jälkeen Checking downloadable content... -tilaan rullaamaan loputtomasti. Alalaidassa pyörii pelin loading, mutta se tuskin on mikään merkki siitä että peli mitään lataa.

Katsotaan jos ei parilla yrittämällä lähde niin jääkööt.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Peli jää käynnistymisen jälkeen Checking downloadable content... -tilaan rullaamaan loputtomasti. Alalaidassa pyörii pelin loading, mutta se tuskin on mikään merkki siitä että peli mitään lataa.

Tuo välillä tuntui kestävän asteen pidempään ja ainakin kerran muistan että piti poistua pelistä ja ottaa tavallaan uudestaan koko homma.

Btw. Itsellä (ja monella muullakin) bugasi pari sivutehtävää Citadelissä (eivät tosin vaikuttaneet kovin paljoa kokonaisuuteen). Tsekkaa linkit jos haluat varmistaa ettei käy samoin:


Ja muista, että on tiettyjä tehtäviä jotka tavallaan "lukitsevat" tiettyjä aiempia tehtäviä pois (juoni menee raiteilla eteenpäin). Eli tee aina kaikki sälä ennen kuin teet nämä päätehtävät:
Priority: Tuchanka/Priority: Rannoch/Priority: Cerberus Headquarters
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Katselin uudet lopetukset youtubesta. Eihän ne tietenkään loppua pelasta, mutta ainakin hieman parannusta tulee. Spoilerissa vähän kommentteja.
Hologrammikakarasta, Reapereiden typerästä alkuperästä ja monista lopputehtävän epäloogisuuksista ei tietenkään päästy eroon, mutta cutscenejä sentään on lisätty sen verran, että lopuissa on joitain erojakin. Muun muuassa Jokerin pakenemiselle annettiin selitys ja keskustelua catalystin kanssa on laajennettu ja vihdoinkin myös vastaan pystyy sanomaan. Huonostihan siinä käy, mutta kyseisen mahdollisuuden olisi pitänyt olla pelissä alusta asti.
Uusista lopuista synteesi on näköjään paras vaihtoehto ja tuhoaminen huonoin kieltäytymisen jälkeen. Itseäni tosin lähinnä huvitti, kun kaikkien silmät vain alkoivat yhtäkkiä hehkumaan vihreinä synteesilopussa. Synteesissä ja kontrolloinnissa reaperit jäävät galaksiin elämään muiden lajien kanssa auttavat Mass Relayien korjauksessa. Saren ja TIM olivatkin näköjään oikeassa.

Mutta tuo uusi välivideo, missä selitetään muiden pääsy Normandylle, oli lähinnä huutonaurujen arvoista paskaa. Kesken kaikkein tärkeimmän tehtävän Shepard todella loogisesti pyytä Normandyn paikalle hakemaan tärkeitä sotilaita pois. Normandy lentää paikalle suoraan Harbingerin eteen helpoksi maalitauluksi, mutta Harbinger ei tee mitään. Selvästi tuolle tiimikavereiden paolle ei alunperin ollut keksitty mitään selitystä ja nyt keksittiin hätäisesti tuollainen ratkaisu.
Loppu ei vieläkään hyvä ole, muttei enää ihan niin paska omasta mielestäni. Veikkaan, että jos cutscenejä olisi ollut alunperinkin enemmän, läheskään niin suurta paskamyrskyä ei olisi ikinä tullut.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Mun mielestä kyse ei ole edelleenkään cutscenejen määrästä - mutta eipä kyllä ole ollutkaan missään vaiheessa, toisaalta. Uskon että valtaosa ME-yhteisöstä on tästä samaa mieltä. Sen sijaan kyse on siitä, että loppu oli, ja on edelleen, täynnä juoniaukkoja ja uskomattoman laiskaa käsikirjoitusta. EC vain oikeastaan yritti nivoa yhteen pahimpia juoniaukkoja ja antaa jonkunlaisia mukauskottavia selityksiä. Perseelleen meni.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Mun mielestä kyse ei ole edelleenkään cutscenejen määrästä - mutta eipä kyllä ole ollutkaan missään vaiheessa, toisaalta. Uskon että valtaosa ME-yhteisöstä on tästä samaa mieltä. Sen sijaan kyse on siitä, että loppu oli, ja on edelleen, täynnä juoniaukkoja ja uskomattoman laiskaa käsikirjoitusta. EC vain oikeastaan yritti nivoa yhteen pahimpia juoniaukkoja ja antaa jonkunlaisia mukauskottavia selityksiä. Perseelleen meni.

Totta. Loppu on edelleen surkea, koska sitä ei voi mitenkään korjata pelkkiä cutscnenejä lisäämällä. Koko viimeinen tehtävä pitäisi muuttaa, että kaikki epäloogisuudet saataisiin pois. Uudet cutscenet viimeisen valinnan jälkeen tekevät lopusta kuitenkin vähän siedettävämmän, koska nyt niissä on vähän muitakin eroja kuin värit.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Uusista lopuista synteesi on näköjään paras vaihtoehto ja tuhoaminen huonoin kieltäytymisen jälkeen.
Lähitulevaisuushan näyttää tuhoamisessakin loppujen lopuksi ihan valoisalta, ja Shepardin vieläpä vahvasti vihjataan säilyneen hengissä. Toki hologrammi varoitti siitä, että rodut tekisivät saman virheen uudestaan jossain vaiheessa, mutta niin pitkälle ei tarina etene, että siitä mitään varmempaa tietoa saataisiin. Tuon suhteen kaksi muuta lopetusta kuitenkin kieltämättä ovat parempia.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Tuli eilen katsastettua EC:n tarjonta. Kyllähän siinä pelastettiin se mitä pelastettavissa on, ilman että koko roska kirjoitetaan uusiksi. Jos edes tällä pieteetillä olisi saatu tehtyä se lopetus alunperinkin, tuo paskamyrsky olisi jäänyt hyvin paljon vaisummaksi. Pahimmat alkuperäistä loppua vaivanneet sudenkuopat täytettiin, ja nyt viimeisellä valinnalla on jopa jotain merkitystä. I'll take it.

Hieman pohdintaa eri lopuista:
Sitä en ihan ymmärrä, miksi tuohon uuteen, mutta nykyisellään melko köykäiseen "refusal"-loppuun ei sidottu tuota endgamen EMS-saldoa. Vaikka Hacket ennen maahan palaamista sanookin, ettei galaksilla ole toivoa voittaa Reapereita ns. tavallisin keinoin, olisi ollut hienoa olla mahdollisuus haistattaa tähtikakaralle pitkät, ja yrittää. Todella korkeilla statseilla ja oikeilla päätöksillä olisi sitten jotain toivoakin. Edelleen ärsyttävän kastroitu ja turhalta tuntuva tuo war assetien keräys.

Valitsin itse jälleen punaisen vaihtoehdon, joka on nykyisellään ehkä selkeämmin se itsekäs (renegade) vaihtis. Synteesi vaikuttaa hieman siltä häpihäpi Disney -tyyliseltä lopulta, mutta on myös ehkä hieman Shepardin (tai ainakin omani) ponnistelujen vastaista. Muokata nyt jokaista galaksin elävää olentoa geneettisellä tasolla, ja tehdä ko. päätös kaikkien muiden rotujen puolesta sen jälkeen, kun olen taistellut yksilönvapauden puolesta kuin heikkopäinen. Lisäksi koko kööri näyttää ihan riivatulta vihreine silmineen. :D

Hallinta taas on.. noh, yksi youtube-kommentti tiivisti sen hyvin: "there is something really sinister in this ending." Itselleni tuli tuo sama tunne heti kun sheppis aloittaa puheensa. Jumalhahmoksi toisen paikalle ja isoveli/sisko valvoo. Shepard siis käyttää ko. lopun skenaariossa riippereitä kuin inter-galaktisina rauhanturvaajina oman moraalikäsityksensä mukaisesti, taisteltuaan ensin sen puolesta, että ihmiset ja kaikki muut rodut saisivat itse päättää kohtalostaan ja tehdä omat virheensä.

Joka tapauksessa, tuntuu hyvältä että lopuilla on nyt muitakin eroja kuin räjähdyksen väri.

Muista kohtauksista evakuointi ennen Citadelia oli lievästä hölmöydestään huolimatta aika koskettava, etenkin jos romanttinen mielenkiinnon kohteesi on mukana ryhmässäsi viimeisessä tehtävässä. Muistolaatan seinälle ripustaminen sai toki myös palan nousemaan kurkkuun. Slideshow-epilogin voi antaa anteeksi, näin lyhyessä ajassa ja rajallisella budjetilla ei voi vaatia välianimaatioiden vyöryä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Vaikka loppu veikin halut uuteen pelikierrokseen, aloitin vihdoin pelin myös toisella hahmolla. Onhan tämä todella hyvä peli lopusta huolimatta. Nyt pelaan renegade femshepillä ja hahmoluokkana on vanguard. On muuten hauskaa pelata kyseisellä hahmoluokalla tässä pelissä. Chargen ja Novan yhdistelmä on mahtava. Insanitylla on tosin välillä myös melko vaikeaa esim. Bruteja vastaan ja Cerberuksen turretit ovat todella vittumaisia.

Peli myös päätti ilahduttaa minua resetoimalla Veteran achiin tarvittavat tapot. Siinä meni sitten yhden läpipeluun ja lukuisien moninpelimatsien tapot hukkaan.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Tuli eilen katsastettua EC:n tarjonta. Kyllähän siinä pelastettiin se mitä pelastettavissa on, ilman että koko roska kirjoitetaan uusiksi. Jos edes tällä pieteetillä olisi saatu tehtyä se lopetus alunperinkin, tuo paskamyrsky olisi jäänyt hyvin paljon vaisummaksi. Pahimmat alkuperäistä loppua vaivanneet sudenkuopat täytettiin, ja nyt viimeisellä valinnalla on jopa jotain merkitystä. I'll take it.

...Edelleen ärsyttävän kastroitu ja turhalta tuntuva tuo war assetien keräys.

Muista kohtauksista evakuointi ennen Citadelia oli lievästä hölmöydestään huolimatta aika koskettava, etenkin jos romanttinen mielenkiinnon kohteesi on mukana ryhmässäsi viimeisessä tehtävässä. Muistolaatan seinälle ripustaminen sai toki myös palan nousemaan kurkkuun.
Samaa mieltä. Jos se olisi alun perinkin mennyt noin, olisi näin järkyttävän suuren mittakaavan mesoamiselta vältytty. Minulle kelpaa kyllä, vaikkei siitä vieläkään hyvää tullut. Mutta ehdottomasti parempi.
Monia se ei silti paljoa lohduta, koska alkuperäinen deadline-sätös on jo palanut heidän muistiinsa ikuisiksi ajoiksi, jolloin "näin sen olisi pitänyt alun perinkin mennä" -ajatus suututtaa vain enemmän.
Siitä olen erittäin tyytyväinen ettei ole pakollista pelata moninpeliä sen ns. "parhaan" lopun saamiseen. Tosin en tiedä onko se enää sen parempi kuin muutkaan. Vihreä taitaa olla se perinteisin onnellisen lopun yritys.

Ja se evakuoitikohtaus muuttuu merkittäväksi jos rakastettusi on tiimin jäsenenä. Muussa tapauksessa se on kieltämättä hieman pöljä. ;)

*edit* Netissä sanottiin asia hyvin: He tekivät hyvää työtä lopun laajennuksen kanssa, mutta ongelma on, että loppu itsessään oli kaamea alusta alkaen.
*toinen edit* ...Onko kukaan ajatellut sen vaarin (tai asarin) kertoessa lapselle tarinoita, että se loppuu; "Hyvä on, vielä yksi tarina"...? Lupaako tuo nyt jatkoa halomaiseen tapaan, vaiko vain jotain tulevaa DLC:tä? :confused:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Moi, ME3 on eka ME pelini ja olen hieman ymmälläni kontrollien suhteen, onko jossakin hyvää opasta ja selitystä kaikille kontrolleille? Manuaali ei slitä juuri mitään ja kuitenkin pelissä tulee kohtia jossa pitää painella jkokop rt tai lt eikä missään kerrota, mitä kyseinen valinta pitää sisällään? Apua ja vinkkejä otetaan vastaan!!
 
Ylös Bottom