Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect - BioWaren toimintarope

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hakkiz
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Itsellänikin meni yksi pelikerta "hukkaan" kun tuo helposti haksahtava Liara pomppasi aina kuvioihin. :P Mutta tässä nyt muutama vinkki ihan vain varmuuden vuoksi.

Voit jutella Liaran kanssa melko pitkällekin pelissä, jopa vongata kahta naista (kumppania siis, eihän asarit ole naisia...) samaan aikaan, kunnes eräässä kohtauksessa nämä henkilöt tulevat kysymään, että mitäs puppua tämä on. Tällöin pitää lopettaa Liaran vonkaaminen, sillä vaihtoehto "Can't I have both"-lopettaa automäägisesti ahdasmielisten ihmisten kanssa suhteen. Jos tahdot kuitenkin pelata varman päälle, aina Liaran tätä kysyessä voit sanoa olevasi kiinnostunut jostakin toisesta ja että nuori neitsyemme on käsittänyt koko homman väärin.

Tuo ei pidä paikkaansa,
olin itsekkin pitkään tuossa luulossa, että vasta tuossa kohtauksessa lopullisesti päätetään kenen kanssa vehtaa, mutta kas kerpelettä kun the official 100% läpipeluussani olisin halunnut olla Ashleyn kanssa niin siihen ei enään tuossa kohtauksessa tarjoutunutkaan vaihtoehtoa. En edes sen kummallisemmin liehitellyt ällötys Liaraa, mutta silti sain lopulta sinisen tyrkyn enkä ihanaista Ashleytä. Jos ei Liara kiinnosta ja haluaa pelata varman päälle niin kannattaa ampua Liaran lähentelyt alas heti kun mahdollista.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Lisää Liarasta ja romantiikasta.
Lisäksi Liara tuli aika loppuvaiheessa peliä lohduttamaan minua Counsilin ollessa ilkeä ja kun tarkistin ohjeista, niin siinä kuuluisi olla tämä romantic interest lohduttamassa, enkä ymmärrä miksi Liara siihen tunki. Kaidanin siinä piti olla. Minulle ei siis missään vaiheessa tullut mitään kolmiodraama-vaihtoehtoa. Olin muistaakseni Liaralle ainakin pääasiassa neutraalin mukava tai negatiivinen ja sanoin, etten ole kiinnostunut siinä mielessä, vaan tykkään Kaidanista. Ja miehelle selitin, ettei Liaran kanssa ole mitään teerenpeliä. Mutta kun ei, siihen se Liara tunki ja uudestaan vielä ihan lopussa, vaikka ensimmäisellä kerralla käskin häipyä. Varsinainen iilimato.

En tiedä miten luotettava tuo MassEffectin oma wikia on, mutta siellä luki, että kuulemma yksi renegade-vastaus bugaa siten, että peli ymmärtää sen myönteisenä kielteisen sijasta. Että jos pitää paikkaansa, niin luultavasti kaatunut koko homma sitten jossain vaiheessa siihen bugiin.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Nyt vihdoin täälläkin on koettu Mass Effect ensimmäisen kerran kokonaan läpi. Vaikka jo aikoinaan lähempänä julkkaria hankin pelin, niin tuolloin läpipeluu kaatui huonoon hahmovalintaan ja ajanpuutteeseen. Viime kerralla yritys oli luoda jonkinlainen multitaituri, jokapaikanhöylä, mutta taistelussa en saanut viimeksi tuollaisen hahmon kanssa haluamaani tunnelmaa. Siksipä tällä kerralla hahmo oli puhdas sotilas, ei mitään kikkailuita. Ja heti homma maistui paremmin.

Viime kerralla ehdin pelata sellaiset noin 10 tuntia, mutta nyt uudella hahmolla ja uusilla valinnoilla peli tuntui täysin erilaiselta (ja huomattavasti helpommalta). Paragonina yritin pelailla ja erästä poikkeusta lukuunottamatta, myös paragonina kaikki pisteet keräsin. Valinnat eivät kuitenkaan täysin selkeitä edes tässä mielessä olleet, puhumattakaan noin muuten moraalisesti tai tarinan kannalta. Yllättävänkin monia olennaisia ratkaisuita joutui matkan varrella tekemään, monet niistä epämieluisia, mutta välttämättömiä. Ehtaa BioWarea siis.

Mass Effect 2:sta en halunnut aloittaa ennen kuin tämä on takana, kun tuo oman hahmon mukana kannatteleminen kiinnostaa koko trilogiaa silmällä pitäen ja siksi tämä nyt lopulta tuli pelattua läpi juuri nyt. Hyvin vähän tuli sivutehtäviä tahkottua, ainakin näin ensimmäisellä läpipeluulla, joten peliaikaakaan ei kovinkaan paljoa kertynyt. Mutta kuten jo tuhanteen kertaan on huomattu, erinomainen tekele kyseessä ja vaikka toimintapainoitteinen onkin, niin kyllä tarina ja hahmot ovat ihan sitä tuttua BioWarea, eli AAA-tuotantoa kyseessä. Nykyhinnoilla ei kenenkään pitäisi jättää pelaamatta, parempaa peliä ei voi sillä noin 10 eurolla ostaa.

*****/*****

Spoilerissa itse tarinasta, hahmoista jne.

Päälimmäisenä jäi häiritsemään tarinasta juurikin tuo viimeinen ratkaisu. Halusin viimeisessä hyökkäyksessä keskittyä olennaiseen, Sovereignin tuhoamiseen, enkä Councilin suojelemiseen, joten tuosta ilmeisesti sitten keräsin ainoat Renegade pisteet itselleni. Sääli sinänsä, mielestäni tuossa kohtaa ei ollut väärin keskittyä tuohon olennaiseen. No, eipä tuo mitään, tuli siinä kohdassa myös Paragon pisteitä jostain muusta valinnasta.

Hahmoista varsinkin Wrexin uhraaminen tuntui hölmöltä. En tiedä miten olisin voinut yrittää pelastaa Kroganit ja siltikin olla Paragon, ehkä tuollaiseenkin olisi ollut mahdollisuus. Vai olisiko edes mahdollista säästää Wrex? Silti, tuossa kohtaa vaihtoehdot eivät mielestäni olleet kovinkaan sopivat, ehkä olin jo aikaisemmin sitten jotain mokannut, että asia oli jo kärjistynyt niin, että ainoa ratkaisu tilanteeseen tuli Ashleyn piipusta. Ehkäpä hahmoni charmia ja intimidatea olisi pitänyt kehittää, tuossakin taisi näillä taidoilla avautua uusia valintoja.

Sivutehtäviä en tahkonut siis juuri ollenkaan. Yhdellä random-planeetalla kävin ihmettelemässä mitäs siellä on ja suoritin muutaman tehtävän, mutta noin muuten tuli lähinnä helpoimmat sivutehtävät hoidettua, ne jotka pääjuonen ohessa pystyi suorittamaan. Leveleitä kertyi 36, joten paljon olisi vielä voinut kehittää ja tuleekin ehkä kehitettyä, kun noita lisäosia tulee vielä hieman tarkasteltua. Läpipeluuseen meni tosiaan siis vain vähän reilu 15 tuntia, mikä yllätti, koska aikaisemmalla pelikerralla en 10 tunnin jälkeen ollut edes puolessa välissä matkaa. Peliaika on siis hyvinkin riippuvainen siitä, millä hahmolla mennään ja miten paljon seikkailua tulee harrastettua. Tällä kertaa tarkoitus oli hoitaa vain päätarina pois Mass Effect 2:n alta, mikä selittäköön miksi tuli vähän juosten pelattua. Noiden 15 tunnin lisäksi on kuitenkin paljon loadia huudatettu, se sanottakoon nyt omaksi puolustuksekseni, ei siis ihan täysin juoksemalla menty läpi.

Suhdetta tuli sitten kehiteltyä Ashleyn kanssa ja melko helposti tuo myös ihan sitten loppuun saakka vietiinkin ja Achievement hoidettiin. Ei ehkä ihan Dragon Agen tasoista suhdedraamaa mielestäni, mutta ihan toimivaa silti. En itsekään mihinkään kolmiodraamoihin joutunut, mutta omassa taisteluryhmässäni olikin mukana aina Ashley ja sitten joko Garrus tai Tali, enkä muutenkaan Normandylla panostanut kummemin muiden kuin näiden hahmojen kanssa keskusteluun.

Loppuratkaisu jätti sopivasti nälkää jatko-osaan ja totisesti nyt kiinnostaisi jo heti pelata putkeen Mass Effect 2 suoraan, vaikka Tales of Vesperia hieman kuummotaisikin tuossa muoveissa. Ehkäpä se tilaus pitää sittenkin laittaa menemään, unohtaa toistaiseksi muut pelit ja nähdä seuraavat askeleet Reapereiden kanssa.

Jos läpipeluun jälkeen valitsen resumen, niin pääsenkö tekemään vielä suorittamattomia sivutehtäviä vai jatkuuko peli viimeisestä savesta?
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Spoilerissa itse tarinasta, hahmoista jne.

Vai olisiko edes mahdollista säästää Wrex?

Kyllä on mahdollista. Vaatii puhetaitoja jolla Wrexin saa suostuteltua luopumaan aikeistaan "for greater good". Myös Sarenin kanssa käytäviin keskusteluihin tulee uutta ulottuvuutta pelin lopussa jos puhetaidot (en muista kumpaa piti olla, intimidate vissiin) riittävät.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Kyllä on mahdollista. Vaatii puhetaitoja jolla Wrexin saa suostuteltua luopumaan aikeistaan "for greater good". Myös Sarenin kanssa käytäviin keskusteluihin tulee uutta ulottuvuutta pelin lopussa jos puhetaidot (en muista kumpaa piti olla, intimidate vissiin) riittävät.

Samasta aiheesta edelleen, hahmoista jne.

Jep, Wrexin kanssa muistelisin olleen joitain uusia mahdollisuuksia, joten sinänsä ehkä vain oman hahmoni heikoutta, etten päässyt Wrexin kanssa sopuun. Sarenin kanssa tiesinkin näin olevankin, Wrexistä en ollut varma.

Ehkäpä olisi sittenkin pitänyt vähän enemmän panostaa puhetaitoihinkin. No, se jääköön sitten Mass Effect 2:een.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Kyllä on mahdollista. Vaatii puhetaitoja jolla Wrexin saa suostuteltua luopumaan aikeistaan "for greater good". Myös Sarenin kanssa käytäviin keskusteluihin tulee uutta ulottuvuutta pelin lopussa jos puhetaidot (en muista kumpaa piti olla, intimidate vissiin) riittävät.
<Spoileria sieltä sun täältä peliä, valinnoista, hahmoista ja lopusta>
Jep, itse "ensimmäisellä" (eli pelasin pelin PC:llä aiemmin) pelikerralla pelasin mielestäni kaiken mahdollisen, ja kehitin samalla puhetaidot täysiin.
Sain siinä sitten Wrexin leppymään ja paukahti achi mahdottoman tilanteen selvittämisestä.
Myös puheet Sarenin kanssa olivat uskottavampia, ja saimpa tämän vielä lopussa uskomaan, että teki väärin. Sitten se ampui itsensä:eek:

Tuosta romanssista on kyllä eri kokemuksia.
Kaksi kertaa olen yrittänyt saada Liaran romanssiin (mies soldier), ja molemmilla kerroilla tuli Ashley.
Saattoi toki vaikuttaa se, että hain Liaran tiimiin suhteellisen myöhään ja peli oli varmaan siinä vaiheessa jo päättänyt että romanssin kohde on Ashley:confused:
Edit: on mielestäni erikoista/hienoa miten 3 vuotta vanha peli herättää edelleen tällaista keskustelua.
Useimpien samanikäisten pelien ketjut ovat kuolleet ajat sitten muuta tämä vain jaksaa 1. sivulla jatkuvasti. Hienoa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Hyvä pojat. Jatkakaa samaan malliin.

<tärkeää tietoa spoiler-tagien oikeaoppisesta käytöstä>
Seuraava, joka käyttää spoiler-tagia ilman kelvollista selitettä, saa tyhmähatun lisäksi keltaisen kortin.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Tulipa vihdoin korjattua tämä epäkohta ja pelattua Mass Effect läpi. Eka pelikerta jäi silloin julkaisun aikoihin kesken, kun peli bugasi muutaman tunnin pelaamisen jälkeen niin, että olisi joutunut aloittamaan alusta.

Itse pelasin lähinnä vain pääjuonen, koska sen verran olin sivutehtävistä lukenut, että tiesin, että oma kokemukseni pelin kanssa vain kärsisi, jos lähtisin niitä suorittamaan. Varmasti monelle suorastaan pyhäinhäväistys, että pelasin läpi yhdeksässä tunnissa, mutta itseäni sen verran tunnen, että nuo sivutehtävät olisivat monotonisuudessaan ja köyhyydessään laskeneet fiilistä huomattavasti. Nyt sai imeä koko tarinan kunnolla ja tulikin lähes yhdellä istumalla pelattua koko peli.

Graafisesti peli on edelleen oikeastaan vaikuttava, jos frameratea ei oteta huomioon. Teknisesti ei niinkään, mutta kyllä koko maailma on helvetin hienosti kasattu.
Musiikki sopii tunnelmaan aivan täydellisesti ja äänimaailma muutenkin hyvin kasattu loistavaa ääninäyttelyä myöten. Subbarille annettiin myös todella hyvin töitä, alue, joka monessa pelissä jää hyödyntämättä.
Tarina oli hahmoineen ja koukeroineen kiinnostava ja todellakin mukaansatempaava alusta loppuun.
Taistelusysteemi vaikuttaa todella hyvältä ja monipuoliselta. Siis siinä mielessä, että itsehän olen pelannut vain kerran läpi ja perus-soldierilla, mutta mitä nyt vähän tutustuin pelaamisen jälkeen netissä muihin luokkiin, niin aika lailla erilaisia kokemuksia saa aikaiseksi. Jos olisi enemmän aikaa käytössä, niin tulisi varmasti tahkottua kaikki vaikeimmatkin vaikeusasteet, jotka vielä selvästi syventävät taistelua ja muutamalla muullakin luokalla tulisi pelata. Nyt siis soldier ja normal, ihan vain siksi, että halusin tosiaan kokea tuon maailman ja tarinan. Siltikin oli hauskaa taistelun parissa, saati sitten, jos syventyisi systeemiin enemmän.

Siinä mielessä hieno peli, että huomattavan erilaisia kokemuksia pystyy tarjoamaan. Syventyjille on juuri nuo vaikeusasteet ja monta eri luokkaa sekä lisäplaneettojen koluaminen ja toisaalta myös pelkkä pääjuonen pelaaminenkin on todella tiukka ja antoisa kokemus.

Loistava peli, todella mahtava kokemus. Sanoisin, että sellainen 9-/10 arvosana omalla random-skaalalla. Muutama läpipeluu lisää vaikeammilla vaikeusasteilla lisäisi vielä kokemusta varmasti sinne 9,5/10 asteelle, mutta erityisesti frameraten ongelmat yhdistettynä temppuilevaan tekoälyyn ja heikkoon inventaarioon estäisivät itselle sen täyden kympin kokemuksen, johon pelillä muuten on kaikki potentiaali. Kömpelö save ja tekstuurien pomppiminen eivät ole niin isoja ongelmia, että ottaisivat kokonaisuudesta loppujen lopuksi yhtään mitään pois ainakaan omalla kohdallani.

Ja aina hyvän pelin merkki on se, että peli ja tapahtumat jäävät pyörimään mieleen vielä hyvän aikaa pelaamisen jälkeen, eikä unohdu samalla sekunnilla, kun levyn ottaa pois koneesta. ME:ssä näin ehdottomasti kävi ja prkl voi se olla, että vielä joutuu uudelleen palaamaan pelin ääreen, vaikka tuntuu sille, ettei aika riitä yhden pelin koluamiseen niin totaalisesti. :)
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Täälläkin on palattu me1 ääreen "vaihteeksi", ensimmäistä kertaa engineerillä paukuttelen (vanguardilla 4, soldierilla 2 ja infiltratorilla 2 kierrosta jo takana ennestään :D ja nuo kaikki toki viety myös massakakkoseen, minullako ongelma).

Kyllä tuo nyt vain edelleen on herkkua ja jokaisella kierroksella on löytynyt jotain uutta (en pelaa hikisesti suorittamalla vaan flown mukaan mennään) :cool:

Lyhin läpipeluu on tähän mennessä ollut ~9,5h ja pisin ~28h eli melkoista hajontaakin noissa saa aikaiseksi sivutehtävien kanssa.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Aloitin pelin HC:lla renegade adept naissheppiksellä. Peli tuntuu jotenkin paljon vaikeammalta, kuin edellinen kerta soltulla. Tuntuu, että vihulaisiin saa upottaa tolkuttomasti kuteja ja itse kuolee parista osumasta. Oma AI ei myöskään ole ajan tasalla, vaan tapattaa itsensä jatkuvasti ja yksin saa yrittää puurtaa taistelut loppuun. ME2:ssa, kun heität liftin, niin oma AI tykittää vihun heti taivaalta. Nyt kun pelaa me1:sta, niin oma ai ei reagoi mitenkään leijuvaan vihuun, vaan se pitää aina yksin koittaa tykittää taivaalta. Edellisestä ME1 rundista on sen verran pitkä aika, että näinköhän en enää osaa pelata tätä oikein ME2:sen jälkeen. Saatteko te muut omaan AI:hin jotain tolkkua? Muutoin peli on taas täyttä rautaa, mutta taisteluita pitää vain ottaa liian monta kertaa uusiksi. Muut taistelut ovat menneet helposti, mutta se terra nova bonustehtävä on haastava. Liekkö liian aikaisin menin siihen tehtävään. Tällä hetkellä menossa lvl8.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Saatteko te muut omaan AI:hin jotain tolkkua?

Surkea AI(omat/vihut) on tosiaan molempien Massojen suurin ongelma. En itse edes nykyään vaivaudu määräilemään noita tiimiläisiä, tehkööt mitä lystää:mad:. Eniten vaivaa Massa 2:n "kiipeän laatikon päälle suojaan"-syndrooma...
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Piti ihan ottaa ohjekirja kauniiseen käteen ja tarkistaa ne AI komennot. Hommahan rupesi jopa pelaamaan sen jälkeen. Sain hoidettua sen terra nova tehtävänkin ihan kunnialla. Tällä kierroksella tulee käytettyä talia aika paljon taistelussa vaikka edellisellä kerralla en käyttänyt kertaakaan. Ihan kätsy, kun vastaan tulee kovempia hemmoja suojien sun muiden taitojen kanssa.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Surkea AI(omat/vihut) on tosiaan molempien Massojen suurin ongelma. En itse edes nykyään vaivaudu määräilemään noita tiimiläisiä, tehkööt mitä lystää:mad:. Eniten vaivaa Massa 2:n "kiipeän laatikon päälle suojaan"-syndrooma...

Onhan se näin. Ehkä kakkosessa vihut hiukan viisaampia. Tiimiläisiä ei myöskään ikinä tullut komennettua hirveästi paikkoihin, mut noista taitoja sen sijaan tietysti. Olettaen, että ottaa ne automaattiset pois päältä.

Ja tuota massa kakkosen laatikko-bugia päivittelin joskus täällä ihmeissäni, mutta se teilattiin aika yksimielisesti... :rolleyes:
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Onko kukaan pelannu HC vaikeustasolla pelkästään pääjuonen läpi? Mille tasolle ukkeli pääsee silloin? Itsellä on tavoitteena lvl 50 tai yli ME2:seen. Mietin vain, että miten paljon näitä sivutehtäviä pitää tahkota, jotta tuo lvl50 on mahdollinen. Tällä hetkellä on lvl 13 ja en ole vielä käynyt feroksella ja niillä kahdella muulla planeettalla.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Pelasin hardcorella läpi tehden kaikki sivutehtävät, ja leveliä oli lopussa muistaakseni 54. Pääjuonen läpäisyllä ei vielä kovin pitkälle päästä.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Sit vielä semmoinen pointti että Makolla vihulaisia tuhotessa saa vain puolet expasta verrattuna siihen, jos jalkautuu (ainakin ampumaan sen viimeisen niitin ).

Ihan vaan jos haluaa maksimoida levutuksen yhdellä läpipeluulla. Mutta tuo on kyllä totta, että pääjuonella ei koputella leveliä 50, ei sitten millään.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Sitten pitää vielä vähän kahlata noita sivuraiteita. Edellisellä kerralla pääsin lvl 44 veteraani tasolla, enkä silloinkaan kyllä suorittanut kaikkia sivutehtäviä, mutta suurimman osan vissiin.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Jos saat pelin aikana Completionist-saavutuksen, kasvaa tapoista yms. saatavien kokemuspisteiden määrä 5%. Power Gamer-saavutuksella (saavuta taso 50) saatavien kokemuspisteiden määrä kertaantuu 1,1:llä, ja jos oikein villiksi ryhtyy, niin Extreme Power Gamer-saavutus lisää expan määrää vielä kerran 5%:lla.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Nyt löyty kyllä hyvä taktiikka taisteluun. Kokeilin erilaisia kokoonpanoja ja itsellä taistelu suorastaan sujuu hyvin, kun matkassa on tali ja garrus. Itse olen adeptilla. Garrus ja Tali komennetaan heti jonnekkin nurkkaan turvaan ja sieltä heittelevät overloadii, sabotagee jne. Eilen iltasella pelasin sen Liaran pelastuksen ja sen viimeisen taistelun. Krogan battlemasterkin kaatui ennenkuin kerkesi kissaa sanoa. Kieltämättä nämä voimat on aika killereitä me1:ssä, kun ei ole mitään globaalia latausaikaa. Krogani sai 2 overloadii, 2 sabotagee ja 2 dampingii ja siihen päälle yksi lifti ja pari kutia. Muistan kuinka edellisellä kierroksella kroganin tiputtaminen ei ollut lähellekkään näin helppoa. Mites ton Completionist saavutuksen saa? Pitääkö nuohota kaikki paikat? Tällä kierroksella en ole makolla tutkinut yhtään ylimääräistä enkä kyllä tutkikkaan. Suoraan asiaan vain.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Uskoakseni Completionist-saavutukseen pitää tehdä vähintään 75% kaikista tehtävistä.
 
Ylös Bottom