Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Max Payne 3

Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

Loistopelihän tämä on, kuten odotinkin. Juuri missään muussa pelissä ei ole niin mukava pumpata äijä täyteen lyijyä kuin tässä. Useimmissa muissa ammuntapeleissä se tuntuu pintaraapaisulta tähän brutaaliin tykitykseen verrattuna. Ihan mahtavia nämä jotkut slow-mo:lla viimeistellyt niitot ja kamerakulmat. Free aim hard-moodilla olivat ainoat vaihtoehdot, jotka kelpasivat itselle pelin aloitukseen. Ei mitään health regenerointia tai muuta nössöroskaa tai aim assisteja, jos pillerit loppuu ja huone on täynnä vihuja, niin kovat paikat tulee kyllä. Kova jätkä tuo Max, äijä vaan vetää jatkuvalla syötöllä pillereitä alkoholin kanssa ja ottaa luodinreikiä kehon täyteen, eikä tunnu missään.

Ne muuten lykkäsivät yhden vaikeimmista achievementeista/trophyista tähän peliin, mitä on ikinä tullut ammuntapelissä vastaan. Läpäise New York Minute hardcore -moodi, eli pelissä on jatkuva aikaraja hardilla ja KOKO peli on läpäistävä yhdessä sessiossa kuolematta, kuoleminen palauttaa pelaajan koko tarinan alkuun. Ja jos jää nysväämään pelko puserossa jonku kulman taakse, aika loppuu. Aika jäätävää shittiä. Pelissä tuntuu tulevan välillä ihan taidosta riippumattomiakin kuolemia, kun granaatti räjähtää yhtäkkiä jalkojen juuressa, haulikkojätkä niittaa hardilla koko palkin tyhjäksi aina yhdestä kudista, jne. :D
 
Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

Peli hyppysissä ja onhan tämä ehtaa Maxia Bullet Timea ja John wo -hyppyjä myöten. Itse asiassa ilman John Wo -meininkiä olisin heittänyt pelin suoraan roskikseen. =P


Hyvä, etteivät pelintekijät ruvenneet liian "luoviksi".

Koska graffat ei tee peliä, en rupea vinkumaan siitä, vaikka niin sanotut "valotehosteet" onkin ainoa juttu, joka pistää välillä ikävästi silmään. Fiilis merkitsee minulle eniten, kun puhutaan Max Paynestä, ja siihen on onneksi panostettu. Mies, Ase ja ylivedetyt stuntti hypyt hidastuksien kanssa(plus musiikit, jotka välillä saavat aikaan todella vainoharhaisen tunteen, jolloin etusormi hipaloi ampumisnappulaa erityisen tiuhaan tahtiin) => Good job!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

Tänään se saapui. Oli kyllä odotuksen arvoinen kaikin puolin. Vihollisten reijittäminen on juuri niin tyydyttävää kuin fantasioin ennen pelin julkaisua. Pelissä on parhaat veriefektit ikinä missään, koskaan, milloinkaan! Killcamia voi hidastaa X:n pohjaan painamalla ja luotien upottamista jo kuolleisiin vihollisiin voi jatkaa painamalla R1:n pohjaan. Voi sitä hurmeen määrää. Tyylikkäimmissä kohdissa on pakko painaa pause-valikko päälle, piilottaa menut kolmiosta ja ihailla kohtausta kääntelemällä kameraa oikealla tatilla. Pelissä on menty niinkin äärimmäisyyksiin, että kun ammut ruumiiseen luodinreijän, pulppuava veri valuu painovoiman mukaan kehoa pitkin, huhhuh. Siis jos ammut vaikka selällään makaavaa vihollista kylkeen, osumakohdasta valuu verta luonnollisesti maata kohti.

Euphoria ei tunnu tekevän GTA:sta tuttuja "koitan ottaa kaiteesta kiinni, kun menetän tasapainoni" (ynnä muita) -juttuja, vaan hahmot tuntuvat lähinnä ragdolleilta, jotka kuitenkin reagoivat osumiin upeasti. Euphoria tulee parhaiten esille tehdessä Shootdodge-liikkeitä Maxilla, sillä jos kesken hypyn tulee vastaan vaikkapa seinä tai kaide, Max törmää siihen ja lysähtää maahan realistisesti. Hyppäsin myös pesäpallostadionin portaiden yläpäästä Shootdodgella, jolloin hidastuksen päätyttyä Max liukui loppuosan portaista alas ragdoll-tyylisesti, nice.

Grafiikka on hienoa. Favelasta avautuneet maisemat näytti upealta. Hahmot näyttää yksityiskohtaisilta ja jopa välinäytökset on toteutettu pelkällä in-game -grafiikalla, koska se on itsessään riittävän nättiä siihen hommaan. Lisäkivaa pelaamiseen tuo ajoittaiset kohtaukset, joissa Max vaikkapa roikkuu ketjusta hidastuksen ollessa päällä ja vihollisia voi tämän aikana pistää päiviltä.

Ja tää peli tuntuu oikeesti Max Payneltä, vaikka sitä on vaikea uskoa. Rockstar on uudistanut peliä mukavasti, en oliskaan jaksanut kolmatta samalaista peliä heti putkeen (pelasin ykkösen ja kakkosen juuri läpi). Hautausmaalla tukan päässään omaavalla Maxilla räiskiessä peli oikeasti myös näyttää ihan Max Paynen ehdalta jatko-osalta.

Pituuttakin pelillä on mukavasti. Pelasin noin 8 tuntia putkeen (välissä ruokatauko) pelkkää yksinpeliä ja päädyin Chapter 9:ään asti ja näitä on yhteensä 14. Koko Part III on vielä korkkaamatta. Juoni on ollut lähes kopio erinomaisesta Denzel Washingtonin [URL="http://www.imdb.com/title/tt0328107/]Man on Fire (suom. Koston liekki) -elokuvasta[/URL], mutta se ei haittaa. Toivottavasti peli ei vain pääty yhtä ikävästi.

Loistava peli. En malta odottaa, että pääsen tätä taas huomenna pelaamaan. Toivon mukaan myös moninpeli jaksaa koukuttaa yksinpelin jälkeen. Tulen pelin kyllä menemään useasti läpi ja voin hyvillä mielin mennä tämän ainakin kahdesti läpi ilman kyllästymisen merkkejä.

P.S. Ite vaihdoin kontrollit heti alussa niin, että tähtäys ja ampuminen tapahtuu L1:stä ja R1:stä (ja täten hidastus ja asevalikko vaihtuu R2:lle ja L2:lle), se vain tuntui loogisimmalta. Tähtäysnopeutta lisäsin yhdellä ja tähtäimen kiihtyvyyden nostin 8:aan (suosittelen tekemään etenkin tämän). Kontrollit tuntuivat aluksi hankalilta ja vaikeuksia tuotti etenkin muistaa, että lataaminen tapahtuu ympyrästä, eikä neliöstä, ja neliöstä suojaudutaan.

EDIT: Ei sinällään spoileri, mutta en silti suosittele lukemaan, ellet ole pelannut peliä vähintään yhtä pitkälle kuin minä:

Rockstar tuntui jatkaneen Max Paynen perinettä silläkin tapaa, että tappavat lähes kaikki hahmot ja näin voi tapahtua myös hyvinkin yllättäen. No, sehän taitaa kuulua siihen film noir -teemaan, että sankari menettää kaiken.

Niin ja nuo välkkyefektit ei itseäni haittaa, koska niihin tottui. Aluksi ne tuntui ärsyttäviltä, kun ne tekivät välivideoiden katsomisestakin sekavaa, mutta se onkin tarkoitus. Max on napsinut ja vuosikaudet kipulääkkeitä alkoholin kera, ja on osan pelistäkin kännissä tai krapulassa, niin nuo välkyt on ihan loogisia. Nyt kun jälkikäteen miettii, niin nuo ovat ainakin tuoneet hyvin omanlaisen vivahteensa tähän peliin. Ei tuollaisia muissa peleissä näe.

EDIT2: Ja ne yksityiskohdat, pakko vielä mainita niistä lisää. Max ei maagisesti laita asetta selkäänsä tai muuta vastaavaa, vaan isompi ase kulkee vasemmassa kädessä, kun toisessa kädessä on pistooli tai submachinegun. Jos haluat kahteen käteen pistoolit tms., niin iso ase on pudotettava. Myös erilaisia yhden käden aseita on mahdollista pitää eri käsissä samaan aikaan. Esimerkiksi ladatessa pistoolin ja AK-47:n ollessa kädessä, Max ottaa AK:n kainaloonsa ja lataa pistoolin. Kipulääkkeitäkin Max ottaa nyt ihan oikeasti, eikä kuten aiemmissa Payneissä, jopa tyhjä pilleripurkki jää lojumaan maahan. Kaikki luodit on mallinnettuja objekteja, jotka näkee esimerkiksi laittamalla tulitaistelutilanteessa pausen päälle ja vilkuillessaan ympärille. Jopa sellaisen yksityiskohdan huomasin, että ruumishuoneella ampuessa ruumiisiin, niihin tulee luodinreikiä, mutta verta ei tule.
 
Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

Taitaa olla n. 10 chapteria takana ja jumankekka, kun on loistava peli! Kaikki vaan toimii niin kuin pitäisi. Pelaan mediumilla ja free aimin kanssa, koska tähtäysavut tuntuivat vain vaikeuttavan menoa. Grafiikat ovat tämän sukupolven kärkeä ja voin melkein jopa sanoa, että tämä näyttää hienommalta kuin Uncharted 3, joka taitaa olla konsoligrafiikoiden terävin kärki. Tarina on mielenkiintoinen ja dialogi on kirjoitettu aivan loistavasti. Moninpeliä olen pari matsia pelannut ja todella maittavalta maistuu. Kirjoittelen tarkempaa analyysia, kun olen pelin läpi päässyt ja moninpeliä tahkonut. Liittykääs muuten maikkolin perustamaan Kfin-crewiin: Rockstar Games Social Club ja lisätkää mua frendiksi tuolla Social clubissa; nimimerkki rioichiFIN. Pystynkös muuten nyt Konsolifin-crewin jäsenenä kutsumaan muita jäseniä vai onko se vain maikkolin hallussa?
 
Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

...Grafiikat ovat tämän sukupolven kärkeä ja voin melkein jopa sanoa, että tämä näyttää hienommalta kuin Uncharted 3, joka taitaa olla konsoligrafiikoiden terävin kärki...

Kaukana ollaan kyllä Uncharted 2:sta ja 3:sta. Sahalaitaa on vaikka muille jakaa. Suttuisia tekstuureja taustoissa ja esim. tuli näyttää "pätkivältä" / kököltä. En tajua, miks tän grafiikkaa hehkutetaan niin huikeeksi. Komea peli tämä on, mutta esim. Unchartediin verratessa.. noh, ei tuota sumeaa sahalaitagrafiikkaa voi edes verrata. Pelaan 46" Full HD -telkulla, jolla pitäis kyllä sen grafiikanki pääsevän oikeuksiinsa. Oikeestaan ainoa "wow" -hetki tuli, kun astelin favelaan, jossa oli joku sota meneillään. Mutta Unchartedissakin on näkynyt paljon komeampia maisemia.

Niin ja rioichi, kannattaa laittaa myös se Enemy Tracking -kohta pois päältä asetuksista, jos haluat kaikki tähtyäsavut pois.
 
Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

Liittykääs muuten maikkolin perustamaan Kfin-crewiin: Rockstar Games Social Club ja lisätkää mua frendiksi tuolla Social clubissa; nimimerkki rioichiFIN. Pystynkös muuten nyt Konsolifin-crewin jäsenenä kutsumaan muita jäseniä vai onko se vain maikkolin hallussa?

Pitäis pystyä kaikkien kutsumaan, ainakin itse oon kutsunut noihin muihin joissa en oo perustaja.
 
Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

Mitäs hyötyä tosta Crew-hommasta ees on, ku en ite ainakaa oo löytäny semmosta kohtaa mistä vois joinaa samaa peliin crew-jäsenten kanssa ? Tuo nettipeli on kyllä paljon parempi mitä odotin, gang wars pelimuoto on ainakin todella hyvä, jos vielä saisi jotain suomalaista peliseuraa, että tuon tiimipelikin onnistuisi
 
Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

Hoi tyypit: paljonko on yksinpelillä mittaa tunneissa, noin näppituntumalta?
 
Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

Hoi tyypit: paljonko on yksinpelillä mittaa tunneissa, noin näppituntumalta?

Pelasin eilen melko reippaalla tahdilla (eli en jäänyt etsimään joka nurkkaa keräiltävien toivossa) putkeen noin 8 tuntia ja päädyin Chapter 9:n keskivaiheille. Pelissä on yhteensä 14 Chapteria ja koko peli on jaettu kolmeen osaan (Part I, Part II ja Part III), joten en ole vielä edes Part III:ssa. Kaikki nuo osat ovat suunnilleen saman pituisia, kolmas voi olla ehkä hitusen lyhyempi. Joten sanoisin, että noin 8 tunnin gameplay'llä oon pelannut vähän yli 2/3, siitä voi laskea, että kyllä Rockstarin lupailema noin 12 tuntia tulee täyttymään helposti. Eli sanotaan nyt vaikka, että +-12 tuntia. Katsonpa, näkyykö peliaikaa jostakin, kun on peli läpi.
 
Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

Kaukana ollaan kyllä Uncharted 2:sta ja 3:sta. Sahalaitaa on vaikka muille jakaa. Suttuisia tekstuureja taustoissa ja esim. tuli näyttää "pätkivältä" / kököltä. En tajua, miks tän grafiikkaa hehkutetaan niin huikeeksi. Komea peli tämä on, mutta esim. Unchartediin verratessa.. noh, ei tuota sumeaa sahalaitagrafiikkaa voi edes verrata. Pelaan 46" Full HD -telkulla, jolla pitäis kyllä sen grafiikanki pääsevän oikeuksiinsa. Oikeestaan ainoa "wow" -hetki tuli, kun astelin favelaan, jossa oli joku sota meneillään. Mutta Unchartedissakin on näkynyt paljon komeampia maisemia.

Niin ja rioichi, kannattaa laittaa myös se Enemy Tracking -kohta pois päältä asetuksista, jos haluat kaikki tähtyäsavut pois.

No joo, tuli tuossa testailtua vähän lisää ja oikeassa olet. Ehkä tässä olen vielä sellaisessa hämmästyksen tilassa kuinka loistava peli on kyseessä. Toisaalta Unchartedin maisemissa otetaan vähän erivapauksia ja Mäxyssä ollaan vähän realistisemmalla meiningillä.

Niin ja Enemy Tracking on todellakin poissa. En tiedä mikä minua vaivaa, kun jotenkin tuntuu, että nuo kaikki avut vain vaikeuttavat peliä.
 
Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

Läpi meni. Alla spoilereita, älä lue, jos ei ole peli läpäistynä:

Mukavan pirteä loppu oli. Vastuussa olijat saatiin teilattua, Max pääsi ansaitulle lomalle ja loppukin päätyi kävelyyn kohti auringonlaskua. Hyvä etteivät menneet myöskään tappamaan Passosta, toivottavasti tämä näkyy seuraavassakin Max Paynessä, sillä oli tosiaan hyvää huumoria.

Kun ensin hypätään slow-motionina sieltä portaiden yläpäästä ja ammutaan hidastuksena se ilmassa lentävä kranaatti, jolloin tää Beckett(?) lentää käsipuolena ja runneltuna maahan, aijai, siinä oli koston ainekset kasassa. Sit kun luulin, että se olis jo tarpeeks, niin sit vielä rock 'n roll soimaan, kranaatinheitin kouraan ja kohti Rodrigon konetta. Siinä jos missä oli munaa ja fiilistä, kun laitoin kaiken paskaksi kiitoradalla musiikin pauhatessa taustalla ja lopulta vielä lentokoneen räjähdettyä juuri ennen törmäystä toiseen koneeseen. Kaiken kruunasi dialogi: "Eheheh, you know I'll walk." - "You'll walk... with a limb!" *crack* Ja loppu onkin historiaa. Tyydyttävä loppu, seuraava osa, kiitos.
 
Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

Moninpeliki korkattu. Aivan mahtavaa menoa jo pelkässä TDM:ssä. Vihut tippuu helposti, jotenkin on vaan helppoa tähdätä ja osua päähän ilman mitään hidastuksiakin. Heti ekassa pelissä oli jo statsit 19-4. Bursteista en vielä oikein älyä mitään. Hidastus näytti toimivalta, mut pitää siihe vielä perehtyä enempi. Social Club näyttää KDR:ksi 1.7-jotain ja W/L Ratio kolmen pelin jälkeen on 3.0. =D Mutta eikö muka näitä statseja, edes KDR:ää tai tappojen määrää näe itse pelissä? Typerää.

Tsekkasin samalla peliajan yksinpelille ja gaemplay-aika oli näköjään 9 h 40 min ja peli on nyt siis läpäisty. Etenkin kuitenkin aika reippaasti, että 10 tuntia on varmaan sellanen aikalailla keskiverto määrä. Hyvän pituinen pelihän tuo silti oli ja mukavasti vaihtelua niin ympäristöissä kuin pelattavuudessakin. Jos alkais ettimään johtolankoja (joita löytyi häpeällisen vähän) ja kultaisia aseita, niin tuohon peliaikaan voi lisätä varmaan ainakin puolitoista tuntia lisää.
 
Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

Kuten että peli hidastuu ja voit ampua jopa 6 roistoa samalla "syöksyllä"? (Sori, oli pakko :D )

Kiitos, tämä piristi päivää mutta ymmärsit varmaan pointtini.

Syvällisemmän pohtimisen jälkeen löysin pari heikkoutta pelistä ja on muuten yllättävän ärsyttäviä. Ensimmäinen on, että checkpointteja ei löydy tarpeeksi! On muuten todella ketuttavaa, kun joutuu järkyttävän pitkän pätkän pelaamaan uudestaan jostain pienestä virheestä. Esim. (älä lue jos et ole n. puoleen väliin päässyt)

Se satamavarasto-kohtaus, jossa mentiin pitkin niitä laitureita. Ainut checkpointtin oli laiturin päässä ja, kun olin melkein päässyt kohdan läpi niin tein yhden erehdyksellisen shootdodgen ja mätkähdin suoraan veteen ja.... koko laituripätkä uusiksi!

Toinen ongelma on tuon last stand- systeemin kanssa. Muuten se toimii hienosti mutta jos ollaan yhtään tiukemmassa paikassa niin kaikki menee päin jotain.
 
Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

Jos ihan rehellisiä ollaan (sorry Remedy), niin en muista kauhean usein käyttäneeni bullet timea kahdessa ekassa Paynessä ja vähän pakkopullamaista tämä tietty "kikkailu" on myös kolmosessa - kaipa siihen tosin tottuu pelin edetessä.

Jotenkin miellän että Payneä pelataan mahd. suoraviivaisesti: Menet vaikkapa parkkihalliin. Vihuja juoksee pakusta ja heppuja sinkoilee tolpan taakse aseet latingissa. Osa yrittää selustaan ja niin edelleen. Max napsii äijät yksi kerrallaan. Ramboilu ei onnistu. Elämä ei palaudu. Kun vihut ovat kuolleet, niin Max kertoo jotain "film noiremaista" ja kohta tilanne toistuu parkkihallin sijasta vaikkapa varastossa. Keep it simple stupid. ;)
 
Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

Mie olin kuulevinani juttua, että tästä pelistä puhutaan seuraavassa podcastissa, joten laitoin tehoketjuleimaisimella leiman ketjulle. Oman pelini sain vihdoinkin tänään, ja rattoisastihan tuo ensimmäinen levy sujahti läpi boksilla. Tähtääminen vaati totuttelua ja asetuksien rukkaamista, jotta sai ilman apuja mieluisan tuntuman. Alkoihan sieltä lopulta niitä vihulaisia putoilla piäosumillakin.
 
Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

Onhan tää aivan tautisen kova.

Siinä missä jossain Gearsissa tavoitellaan hieman samanlaista äijjä-meininkiä käheillä äänillä ja hurmehisen määrällä, on Max kyllä aivan toisella tasolla. Man on Firessa kuvailtiin päähenkilöä "surulliseksi karhuksi" pikkutytön toimesta ja Maxissa on tuo sama surumielinen charmi kertaa 10.

Kerronta on fantastista. Kaikki on niin saumatonta ja virheetöntä, ettei sitä edes tajua. Maxin sisäinen yksinpuhelu on todella tyyliuskollista ja loistavasti kirjoitettua; sitä on myös paljon ja lisää saa, jos jää esimerkiksi tutkimaan paikkoja. Muut hahmot ovat nekin mahtavasti kirjoitettuja ja näyteltyjä. Passos <3

Gameplay on parasta 3rd person räiskintää koskaan. Helvetin tyydyttävää ja tyylikästä summaa sen aika hyvin. Ainoa kummastus oli, että harvoissa 1st person tilanteissa tähtäys siirtyi yht'äkkiä vasempaan tattiin kuin GTA:ssa konsanaan. WTF?

Pakko antaa erityismaininta tyylikkäimmästä levyn vaihdosta mitä olen nähnyt. En spoilaa sitä, vaan jätetään jokaisen itse huomattavaksi. Hymyn toi kyllä kasvoille tuollainen näppärä pieni yksityiskohta.

Pleikkarimiehille voin sen paljastaa:
Levyä vaihdetaan siinä vaiheessa, kun Max ajelee hiuksensa. Tämä näkyy myös levyjen artissa. Toisessa on Max letin kera ja toisessa ilman. Tyylikästä!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

Peli läpäisty täälläkin. Suosittelen ehdottomasti ottamaan mahdollisimman vaikean vaikeustason sekä poistamaan kaikki tähtäysavut. Näin MP3:sta saa paljon enemmän irti.
 
Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

Peli läpäisty täälläkin. Suosittelen ehdottomasti ottamaan mahdollisimman vaikean vaikeustason sekä poistamaan kaikki tähtäysavut. Näin MP3:sta saa paljon enemmän irti.

Erityisesti kannattaa tutkia paikkoja, ja kiinnittää huomiota televisioihin, jos sellaisia löytää näköpiiristä. Ne kun eivät ole pelkkiä "lavasteita". Ensimmäisiä Maxeja pelanneet muistavat varmasti yhden hauskan jutun, jota pystyi seuraamaan tv:stä muun muassa MP 2:ssa. :D


On tämä kyllä legendaarinen. Max Payne 3 läpi pelanneilta(jotka ovat läpäisseet myös aikaisemmat osat) haluaisin kysyä:

Onko Maxilla mahdollisuutta missään kohtaa heilua pesäpallo mailalla, kuten ensimmäisessä MP:ssä? Se oli ehkä parhain(joskin ei käyttökelpoisin) ase, jolla laittaa pahiksia kylmäksi.
 
Ylös Bottom