Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Metal Gear Solid 4 [Varo spoilereita]

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oliver
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Metal Gear Solid 4 [Varo spoilereita]

MGS2 sisältää suunnilleen yhtä paljon pelattavaa. Ykkönen ja kolmonen varsinkin sitten jo paljon enemmän.

Ja ykkösessä ja kolmosessa tarina oli melko maanläheinen. Oletko varmasti pelannut niitä? Sons of Libertykin veti homman hyvällä tavalla överiksi vasta ihan lopussa, niin sekään ei päässyt rasittamaan.

Niin ja itse pelasin Hardilla ekaa kertaa tämän läpi eikä haastetta siltikään pahemmin löytynyt. Edellisissä osissa se vihollisten tekoäly ei haitannut koska ei pelaajaa ikinä rohkaistu suoraan tulitaisteluun.

Jätkä on joku hurja hardcore pelaaja koska kun mä pelasin ton normaalilla niin mulla oli aina välillä vaikeuksia (siis puhun MGS 2) Mun mielestä tuo MGS 2 on ollu vaikein noista metaleista. Oli tuo kolmonenkin haastava mutta ei niin haastava kuin kakonen:)
 
Vastaus: Metal Gear Solid 4 [Varo spoilereita]

Miten noi pomotaistelut pystyy hoitamaan ilman tappoja vai eikö niistä tuu killsejä tilastoihin? Vai jos tuikkaa syringellä on se keino? Meinaan jos jotkut pelaa läpi ilman yhtään tappoa.
 
Vastaus: Metal Gear Solid 4 [Varo spoilereita]

Jätkä on joku hurja hardcore pelaaja koska kun mä pelasin ton normaalilla niin mulla oli aina välillä vaikeuksia (siis puhun MGS 2) Mun mielestä tuo MGS 2 on ollu vaikein noista metaleista. Oli tuo kolmonenkin haastava mutta ei niin haastava kuin kakonen:)

Heh minustakun MGS2 on vähän liiankin helppo kun viholliset eivät edes kuule juoksevaa Snakea/Raidenia :p

Uskallan olla eri mieltä. Pelitunnit ja cutscenet laskien MGS3 ja MGS4 sisältävät laskujeni mukaan suunnilleen saman verran pelattavia osioita (tosin 4:ssa enemmän haarautumisvaihtoehtoja). Eikä MGS4:ssakaan ole todellakaan pakko taistella, muistaakseni missään muualla kuin näissä ennaltamäärätyissä kohtauksissa.

Niin eli on pakko taistella. Hiipimis kohdissakin taisteluun ryhtymistä suositellaan. Puhumattakaan siitä ase-arsenaalista.

Mutta siis en minä valittanut pelaamisen määrästä nelosen kohdalla yhdessäkään viestissäni. Kuten sanoin, suunnilleen sama suhde siinä oli pelaamisen ja videoiden välillä kuin kakkosessa ja se sopii täysin minulle. Viat löytyivät ihan jostain muualta.
 
Vastaus: Metal Gear Solid 4 [Varo spoilereita]

Itse laskeskelin kaverille selittäessäni tässä olevan noin 12h/pelikerta pelattavaa, jos pelaa rennosti eikä pahemmin välitä ajan kulusta. Pelasin itse ensimmäisellä kerralla 27h, approksimoin random-juoksentelun ja pausettamisen yhteensä kymmeneksi tunniksi ja välivideot viideksi tunniksi. Uskon kuitenkin, että vertailu tässä mielessä pelisarjan vanhempiin osiin on hieman hölmöä (vaikka itsekin sitä tietty teen :)), koska yksi Metal Gear Solidien parhaimmista puolista on se, että ne haluaa pelata useaan otteeseen läpi (ajankäytöllisesti tietenkin katastrofaalista ;)). Olen sitä mieltä, että koko sarja on tällä tavoin huomattavan paljon kilpailijoitaan edellä.

En tiedä kannattaako vertailua jatkaa, kaikki neljä ovat kuitenkin aivan loistavia pelejä oli niissä sitten kuinka paljon pelattavaa tahansa PER PELIKERTA.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Metal Gear Solid 4 [Varo spoilereita]

Heh minustakun MGS2 on vähän liiankin helppo kun viholliset eivät edes kuule juoksevaa Snakea/Raidenia :p



Niin eli on pakko taistella. Hiipimis kohdissakin taisteluun ryhtymistä suositellaan. Puhumattakaan siitä ase-arsenaalista.

Mutta siis en minä valittanut pelaamisen määrästä nelosen kohdalla yhdessäkään viestissäni. Kuten sanoin, suunnilleen sama suhde siinä oli pelaamisen ja videoiden välillä kuin kakkosessa ja se sopii täysin minulle. Viat löytyivät ihan jostain muualta.

Totta, pelattavuuden määrää et kyllä kommentoinut. Etelä-Amerikan alussa Otacon sanoo "Creating some sort of impact might generate better conditions for sneaking" tai sinne päin, joka ei mielestäni sano "Ota Rambo kuuskymppinen käteen ja pistä rallattamaan". Jos vaikka listataan pakollisia taisteluosioita eri peleistä (näihin eivät siis kuulu varsinaiset bossit)
MGS:
- Ammuskelu Tank Hangarin kellarissa Merylin kanssa
- Nouseminen Communications Tower 1:een
- Comm. Towereiden välinen silta
- Comm. Tower 2:n hissi
- Hissimatka Blast Furnacesta pakastimeen
- Keskustelun jälkeinen hälytys Control Roomin vieressä
- Jeeppipakomatka

MGS2:
- Ammuskelu tankkerin käytävällä
- Tarkka-ammuntakohtaus Oil Fencellä
- Eteneminen Arsenal Gearissa (Snaken kanssa)

MGS3:
- Ocelot Unit Rassvetissa
- Moottoripyöräosio Groznyi Gradissa

MGS4:
- Haven Troopers palatsissa (Act1)
- Haven Troopers labrassa (Act2)
- Pakomatka torille (Act2)
- Moottoripyöräosio (Act3)
- Gekot Warhead Storage Building (Act4)
- Gekot pakomatkalla (Act4)
- Haven Troopers Outer Havenissa (Act5)

Snake Eaterissa pakollista taistelua on vähiten, mutta ei GotP ole MGS-sarjasta mikään poikkeus, kun katsoo alkuperäisen MGS:n settejä. Asearsenaali toki kannustaa kokeilemaan, mutta itse pidän yleensä punaista pyssyä mukana hätävarana, kun ei mellakkahaulikko tai pystykorva juuri auta.

Edit: Minkähän takia mä täällä oikein muuten höpisen :)
 
Vastaus: Metal Gear Solid 4 [Varo spoilereita]

muistaakohan pojat ollenkaan esim. Snake Eaterin alkuhässäköitä, missä ensin katsottiin alustusvideota ja sitten juteltiin radiossa, pitkäänhän siinäkin meni. On se vaan kova halu valittaa koko ajan :rolleyes:

Kaikki MGS:t ovat loistavaa tavaraa omissa kirjoissani (MG:t aikansa laatutavaraa myös), GotP on sekä teknisesti että pelillisesti selkeästi edistynein, joka tekee osaltani siitä sarjan parhaan osan. Ihmettelen vain, miten olette kestäneet edellisiä sarjan pelejä, jos tämän juonikuviot tuntuvat epäuskottavilta ja ylidramaattisilta. Sitähän ne ovatkin, mutta niin ovat olleet aikaisemmissakin. Tulee vain mieleen oletteko oikeasti edes pelanneet edellisiä pelejä.

Pelattavaa määrää ajatellen: Tottakai pelin voi juosta vaikkapa ekalla kerralla Solid Normalilla 5h siten ettei tarvitse ajatella kun viholliset eivät näe eivätkä osaa ampua. Läpipeluukertojeni ajat ovat olleet ensimmäisellä 22h ja toisella 33h (cutscenet on katsottu kyllä), mutta nyt 3. kerrallakin näkee jos jonkinmoista uutta kun viitsii etsiä. Nauran kyllä sille joka väittää vaikkapa MGS2:n sisältävän enemmän pelattavaa.

Verrattuna yhteenkään aiempaan MGS peliin niin pelattavan vs. videoiden määrän suhde ei ole ollut kertaakaan näin älytön. Kuten myös todettu, ei se katseltava nyt niin paljon rassaisi, jos Kojima-setä ei olisi käyttänyt puolta vuosisataa sanoakseen jotain, minkä sanomiseen olisi riittänyt vartti.
 
Vastaus: Metal Gear Solid 4 [Varo spoilereita]

Verrattuna yhteenkään aiempaan MGS peliin niin pelattavan vs. videoiden määrän suhde ei ole ollut kertaakaan näin älytön. Kuten myös todettu, ei se katseltava nyt niin paljon rassaisi, jos Kojima-setä ei olisi käyttänyt puolta vuosisataa sanoakseen jotain, minkä sanomiseen olisi riittänyt vartti.

Minua ei tuo "turha" selittely pahemmin haitannut, tosin japsiropefanina siihen onkin ollut pakko tottua: japanilaisissa peleissä kun yleensäkin pidetään pelaajaa kädestä ja selitetään kaikki asiat kymmeneen kertaan.

GotP:ssä vain yhdessä kohdassa jaarittelu oikeasti ärsytti, nimittäin act 4:n briefingissä.
Kun Vamp ja Ocelot puhuivat REX:istä, ja lisäksi oli nähnyt pelin aikaisemmat trailerit, oli siinä silmänräpäyksessä selvää miksi seuraavaksi mentäisiin Shadow Moses -saarelle. Snake ja Otacon kuitenkin onnistuivat ihmettelemään pahisten mukakryptistä keskustelua pienen ikuisuuden, kunnes lopuksi Otacon sai kunnon "ahaa!" -elämyksen. Siinä vaiheessa meinasi mennä hermo. :mad:

Toisaalta ymmärrän kyllä, että läheskään kaikki eivät sulata Metal Gearin ummet ja lammet selittävää tyyliä. En minäkään sitä mene kehumaan, mutta paljon japanilaisia pelejä pelanneena sihen on kuitenkin jotenkin turtunut, eikä se enää pahemmin ärsytä.
 
Vastaus: Metal Gear Solid 4 [Varo spoilereita]

GotP:ssä vain yhdessä kohdassa jaarittelu oikeasti ärsytti, nimittäin act 4:n briefingissä.
Kun Vamp ja Ocelot puhuivat REX:istä, ja lisäksi oli nähnyt pelin aikaisemmat trailerit, oli siinä silmänräpäyksessä selvää miksi seuraavaksi mentäisiin Shadow Moses -saarelle. Snake ja Otacon kuitenkin onnistuivat ihmettelemään pahisten mukakryptistä keskustelua pienen ikuisuuden, kunnes lopuksi Otacon sai kunnon "ahaa!" -elämyksen. Siinä vaiheessa meinasi mennä hermo. :mad:

Jep, oli kyllä selvää jo aikasemmin. Ihme ja kumma ettei henkilöhahmoille mukamas ollu :D Rautalangalla selitetty tuossa kohdin oikein kunnolla.

Itse peli, vaikka pelattavaa vähän, oli mielestäni täyden kympin peli. Syyksi sanon sen että vaikka maksoi paljon niin ei vituttanut lyhyehkö tuntimäärä mitä tuli vietettyä pelin parissa. Ah, se tarina, on se vaan sen verta hyvä ;)

Tämä pelisarja taitaakin olla ainoa singlepeli jota jaksaa hakata ja maksaakkin siitä, ettei olla odottamassa alelaaria.
 
Vastaus: Metal Gear Solid 4 [Varo spoilereita]

vedin tossa hetki sitten pelin läpi ja täytyy sanoa, että oli aika huikea setti. nyt aloitin uuden pelin vaikkeimmalla tasolla ja seivasin sen vanhan saven päälle. ainakin mission breafingit katos, ja muutenkin vaikuttaa siltä, että peli ei tunnistaisi vanhaa läpäisyä :eek: pitäisikö tossa heti alussa olla nämä vanhat kamat mitä aikasemmassa läpipeluussa keräsi? entä nämä aseet/itemit mitä läpäisystä sai?

semisti vituttaa jos meni kaikki saavutukset siinä saven ylikirjoittamisessa:mad:

edit: jotain voisi pelistä kirjoittaa...hmm: no ainakin peli vaikeni ihan törkeästi kun vaihtoi normaalista vaikeimpaan, samalla pelistä tuli kylläkin "realistisempi" (ottaa vähemmän osumaa, vihut huomaa helpommin yms.), joka on erittäin hieno juttu. toivottavasti ei spoilannut ketään ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Metal Gear Solid 4 [Varo spoilereita]

Kaikki kamat tulee takaisin kun MG:n tapaa ekan kerran heti alussa.
 
Vastaus: Metal Gear Solid 4 [Varo spoilereita]

Nyt on meikäläisen ja serkun Beer Drinking and MGS marathon ohi. Vedettiin tuossa kaikki MGS lävitte. Sunnuntaina MGS3 - maanantaina MGS1 - tiistaina MGS2 - keskiviikko + torstai sitten MGS4 ja kyllä kannatti vetää kaikki läpi ennen MGS4. Mukavia muistoja tuli varsinkin MGS1 jonka pelasin läpi varmaan 7 vuotta sitten...

Kyllä on MGS4 yks parhaimmista peleistä mitä oon pelannu. Hyvä pelattavuus. Mukavasti aseita ja hyvä niitten säätämis sydeemi. Mahti välivideot (Ihan kun ois elokuvaa kahtonu). Hyviä keksintöjä (Psycho Mantiksen ohjain runkkaus etc)... ja tietysti juoni joka on vertaansa vailla.

Tätäkin jaksaa pelata vielä uudestaan läpi kun on kamaa mitä hankkia. Yleensä jaksa näitä yksinpelejä pelata ollenkaan...
 
Vastaus: Metal Gear Solid 4 [Varo spoilereita]

vedin tossa hetki sitten pelin läpi ja täytyy sanoa, että oli aika huikea setti. nyt aloitin uuden pelin vaikkeimmalla tasolla ja seivasin sen vanhan saven päälle. ainakin mission breafingit katos, ja muutenkin vaikuttaa siltä, että peli ei tunnistaisi vanhaa läpäisyä :eek: pitäisikö tossa heti alussa olla nämä vanhat kamat mitä aikasemmassa läpipeluussa keräsi? entä nämä aseet/itemit mitä läpäisystä sai?

semisti vituttaa jos meni kaikki saavutukset siinä saven ylikirjoittamisessa:mad:

Kuten Snigge tuossa edellä mainitsi kamat saa takaisin Mk II:n tavatessa, mutta vain siinä tapauksessa että aloitit pelin lataamalla tallennuksen, joka on tallennettu Epiloguen jälkeen.
Kokeilin omalla tallennuksella joka on aivan alussa ja kaikki Briefingit pystyy kyllä katsomaan. Tallennukseen muuten tulee "Total play time"-kohdan viereen tähti ja läpivetojen lukumäärä.

Kuinkahan monelta muuten on jäänyt ensimmäinen briefing kokonaan katsomatta, kun sen voi katsoa vain Briefing-valikosta. Itse huomasin sen vasta toisen läpäisyn jälkeen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Metal Gear Solid 4 [Varo spoilereita]

Kuten Snigge tuossa edellä mainitsi kamat saa takaisin Mk II:n tavatessa, mutta vain siinä tapauksessa että aloitit pelin lataamalla tallennuksen, joka on tallennettu Epiloguen jälkeen.
Kokeilin omalla tallennuksella joka on aivan alussa ja kaikki Briefingit pystyy kyllä katsomaan. Tallennukseen muuten tulee "Total play time"-kohdan viereen tähti ja läpivetojen lukumäärä.

Kuinkahan monelta muuten on jäänyt ensimmäinen briefing kokonaan katsomatta, kun sen voi katsoa vain Briefing-valikosta. Itse huomasin sen vasta toisen läpäisyn jälkeen.

eli toisin sanottuna, kun heitin vaan new game ja vaikeamman tason, niin kaikki uurastus on kadonnu taivaan tuuliin... voihan perkl.

pienen pieni toivo on vielä, sillä peliaika näyttäisi olevan yli 20h
 
Vastaus: Metal Gear Solid 4 [Varo spoilereita]

Läpi on ja antaisin arvosanaks kiitettävän. Ei kymppiä kuitenkaan, joku 9+ ehkä. En oo pelannu aiemmista kuin sen missä just oltiin siellä lumisessa saaressa ja sen takia juoni oli välillä vähän vaikea seurattava, mut kyl se siit sit loppujen lopuks selkiytyi, kai. Esim. sitä en kyl ainakaan ekan pelikerran jälkeen ymmärtänyt et miks ne neljä pahaa akkaa taisteli Liquidin puolella ja mua vastaan? Oliks ne sit ihan muuten vaan aina siellä missä mä? Se mantis kai oli joku vanha tuttu mut silti mitä vittua se siellä laivalla teki.

Välikohtaukset oli joko todella mahtavia tai sit skeidaa. Skeidaa oli lähinnä semmonen tekninen höpönlöpölässytys jossa ei aina pysyny (tai jaksanu keskittyä) 100% messissä ja hienoja act2, act3 loppu ja mm. missä se vamp sai luodin ottaan ja sano et "taidanpa ottaa nokoset" :) Vampista tuli saman tyyppisiä fiiliksiä monessa kohtaa ku mitä Gears of War:n ultimate bad ass:stä eli Raam:sta boxin puolella (mut ei se vamp kyl sille kaverille pärjää).

Uudelleenpeluuarvoa tällä ei mun mielestä ole. Tai mä en keksi miks tarvitsisin 100% camon tms itemejä? Ite tykkäsin mennä fiiliksen mukaan välillä kaikki lahdaten ja välillä sit hiipien. Juoni kun on tässä se pääasia ja nähty niin myyntiin tämä nyt lähtee.
 
Vastaus: Metal Gear Solid 4 [Varo spoilereita]

Rupesin tässä spekuloimaan:

Zero varmaan sitten masinoi Snake Eaterin tapahtumia aika paljon, ottaen huomioon, että EVA sanoi Solid Snakea (eli periaatteessa Naked Snakea, oli vaan niin houreissa ettei erottanut) yhdessä vaiheessa ADAMiksi. Ehkä koko kolmosen tapahtumaketju olikin vain Zeron käsitys parittamisesta!
 
Vastaus: Metal Gear Solid 4 [Varo spoilereita]

Rupesin tässä spekuloimaan:

Zero varmaan sitten masinoi Snake Eaterin tapahtumia aika paljon, ottaen huomioon, että EVA sanoi Solid Snakea (eli periaatteessa Naked Snakea, oli vaan niin houreissa ettei erottanut) yhdessä vaiheessa ADAMiksi. Ehkä koko kolmosen tapahtumaketju olikin vain Zeron käsitys parittamisesta!

Netistä ladattava database oli koukuttavaa luettavaa, josta selvisi yhtä jos toista asiaa. MGS4 kun jätti kaikesta "finaalisuudestaan" huolimatta paljon kysyttävää.


Edit: katsokaapa muuten esim. http://www.blackwaterusa.com

Jotenkin mielenkiintoista....
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Metal Gear Solid 4 [Varo spoilereita]

Katsokaa vain jos olette läpäisseet pelin ja haluatte mahdollisesti vinkkejä ja varmistuksia asevalinnoista että mitä saa käyttää ja mitä ei. Eli alhaalla olevasta linkistä näkee siis BIG BOSS Emblemin saaneen pelaajan läpäisemässä pelin alta kolmen tunnin.

http://www.ps3fanboy.com/2008/06/26/the-boss-extreme-beaten-in-under-three-hours/

Ainakin itsellä, alkoi heti tuon hankkiminen kiinnostamaan enemmän kun se ei nyt niin mahdottomalta vaikutakkaan.

videon pitäisi automaattisesti siirtyä seuraavaan pätkään kun 10min on mennyt ohi joten koko systeemin voi katsoa alusta loppuun samasta linkistä, mikäli haluaa.
 
Vastaus: Metal Gear Solid 4 [Varo spoilereita]

Netistä ladattava database oli koukuttavaa luettavaa, josta selvisi yhtä jos toista asiaa. MGS4 kun jätti kaikesta "finaalisuudestaan" huolimatta paljon kysyttävää.

Totta, se pitikin ladata. Hyvä kun muistutit. :)
 
Vastaus: Metal Gear Solid 4 [Varo spoilereita]

Tulipas mietittyä että miten Laughting octopussy nukuteetaan? Pitääkö se nukuttaa tavallisilla nukutuspanoksilla vai niilla ''laught'' panoksilla?

EDIT: Tai siis mikä ase olisi hyvä ase kun ei tappa saa? Itsellä tulee vain heti mieleen tuo MK2 Pistol vai mikä onkaan, onko muita vaihtoehtoja?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom