Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Metroid Prime Remastered

Olen siis väärässä vain koska olen käyttänyt kritisoimaani systeemiä niin vähän?
En puhunut (enkä jaksaisi puhua) oikeassa ja väärässä olemisesta makuasiassa - sitähän pelien eri ominaisuuksista pitäminen/pitämättä jättäminen on. Varmuuden vuoksi: Olen varma että monet (pelin fanitkaan) eivät halua pitää tuota järjestelmää päällä / pitävät sitä huonona ominaisuutena. Ok, ei liikuta itseäni suuntaan tai toiseen.

Kyseenalaistin vain jossain määrin sen, kuinka oikea henkilö olet arvioimaan tuota vinkknavigointijärjestelmää ja sen toimivuutta pelin kokonaiskaaressa. Tai sitä, että missä määrin arviossa painaa jokin periaate ja missä määrin käytännön kokemus. Mutta lopullisen arvion osaat varmasti antaa itse.

Itse en pikaisella kokeilulla ole yleensä pelien ominaisuuksista hirveän syvällisiä analyysejä antamassa. Tai no, ainakin yritän välttää sitä, vaikka kiusaus olisikin suuri :D
 
Viimeksi muokattu:
En puhunut (enkä jaksaisi puhua) oikeassa ja väärässä olemisesta makuasiassa - sitähän pelien eri ominaisuuksista pitäminen/pitämättä jättäminen on. Varmuuden vuoksi: Olen varma että monet (pelin fanitkaan) eivät halua pitää tuota järjestelmää päällä / pitävät sitä huonona ominaisuutena. Ok, ei liikuta itseäni suuntaan tai toiseen.
En siis tarkoittanut faktuaalisesti oikeaa ja väärää vaan mielipiteen muodostamisen suhteen. Ymmärsin kuitenkin että väittämäsi mukaan vähäinen kokemukseni tarkoittaisi että mielipiteeni muodostuu periaatteen eikä ominaisuuden kokemisen kautta. Siitä olin eri mieltä ja yritin myös kysyä että onko kokemukseni muka edes niin väärä siitä "navigaattorista".

Kyseenalaistin vain jossain määrin sen, kuinka oikea henkilö olet arvioimaan tuota vinkknavigointijärjestelmää ja sen toimivuutta pelin kokonaiskaaressa. Tai sitä, että missä määrin arviossa painaa jokin periaate ja missä määrin käytännön kokemus. Mutta lopullisen arvion osaat varmasti antaa itse.
Sitä arviotahan juuri yritin antaa ja jopa perustellakin :p

Kirjoitin myös että kokemukseni on suppea, joten sen vuoksi kysyin suoraan että onko systeemi tuollainen myös alusta lähtien. Perustin tietenkin oman kritiikkini siihen mitä olen siitä kokenut.

Kokemukseni oli, että peli oli oikein viihdyttävä metroidvania, jonka olisi voinut ja halunnut pelata ilman sitä "navigaattoria" ellei ilmeisesti peli ole suunniteltu (?) pelattavaksi sen kanssa.

Voi tietysti sanoa että "pelaan väärin" ja voidaan yleistää että sanoja on oikeassa. Sehän olisi sama kuin valittaisin että jokinpeli on liian vaikea hardcorella kun peli tarjoaa oletuksena normalia. Oma valinta.

Mutta minun kritiikkini ei ole pelkästään vinkkisysteemiä kohtaan vaan sitä miten se tuntuu pakolliselta osalta peliltä vaikka ainakin itse nautin pelistä pitkään ongelmitta ilmankin. Suurin osa pelistä kuitenkin on sellaista perinteistä, selkeää metroidvaniaa, joten yhä minulle tulee se fiilis että vinkkisysteemi olisi jonkinlainen "lisuke" kun on huomattu että osa pelin etenemistavoista tai reiteistä on turhan epäselvää.

Itse en pikaisella kokeilulla ole yleensä pelien ominaisuuksista hirveän syvällisiä analyysejä antamassa. Tai no, ainakin yritän välttää sitä, vaikka kiusaus olisikin suuri :D
Niin, no sitäkin voi tietenkin analysoida, syvästi tai ei, että oliko minun tekstini syväanalyysia vai ihan vain mielipidettä. Voi myös miettiä että onko sekään järkevää että päättelee mielipiteeni muodostuvan periaatteen kautta eikä nimenomaan kokemuksesta. Ja siinä kohtaa kokemuksen laajuudella ei ole sinänsä edes merkitystä.
Navigaattori tai vinkkisysteemi mutta eihän se nyt suoraan anna sinulle mitään vastausta. Antaa huoneen/alueen minne mennä ja joudut siellä sitten itse pähkäilemään, että mitäs täällä nyt on mitä en ole huomannut.
No olet tavallaan oikeassa ja tavallaan et.

Minusta se, että systeemi kertoo mistä pääsen eteenpäin, on suora vinkki siitä että "tuolta sinulla on keinot päästä tuolta eteenpäin", joten minulle jää vain se visiirivenkslaus koska muussa en ole kertaakaan ollut samalla tapaa jumissa.

Nykyajan systeemit vastaavasti toimivat niin, että jokaisen oven kohdalla on iso piste joka näyttää, että kulje nyt tästä ovesta ja seuraavaksi tästä ja suurinpiirtein huutomerkki sitten sen lopullisen kohteen päällä, että tässä tämä nyt on.
Tämä lienee totta, ainakin useimpien nykypelien kohdalla, mutta ei se käytännön tasolla minusta hirveästi eroa että näytetäänkö huone vai valaistaanko koko matka katkoviivalla. Lopputulos on sama eikä kumpikaan ole vinkki vaan suora navigaatio oikeaan paikkaan.

Lisäksi jos tuo on alusta asti päällä niin vinkki tulee vasta tovin harhailun jälkeen. Voi olla, että sinun tapauksessasi, koska se on ollut aluksi pois päältä ja laitettu sitten kesken päälle niin tuon takia sait vinkin heti. Ehkäpä tuo systeemi kuitenkin seuraa sitä harhailua vaikka tuo asetus onkin pois päältä ja asetus vain sitten sallii tuon viestin näyttämisen.
Mietin tätä samaa ja sen vuoksi kysyinkin aiemmin että toimiiko tuo millä tapaa pelin alusta saakka.

Tosin eipä sillä ole merkitystä että kuinka nopeasti se "vinkin" antaa jos se mielestäni ei ole vinkki vaan suora ohjaus kohteeseen.
 
Ylös Bottom