Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Metroid Prime Remastered

Tuossa pidemmällä viikonlopulla sain yhtenä ilta jatkettua tätäkin. Postin vinkit päälle ja ohjasi heti yhteen paikkaan, jossa olin jo käynyt. No, siinähän kävi ilmi että en ollut käynyt siellä kokeilemassa uusinta visiiriä, joka paljasti heti miten pääsee eteenpäin.

Sen jälkeen tulikin niin rasittava pomotaistelu että taitaa jäädä taas tauolle hetkeksi aikaa. Jotenkin tuosta alun innosta vain pelin imu on laskenut tasaisesti loppua kohti eikä syynä ole pelkästään se että jäi jumiin juoksemaan paikasta toiseen vaan ihan yleisestikin.

Peli on totta kai huikea aikaisekseen mutta onhan se vähän tympeä pelata räiskintänsä osalta. Sitten kun vielä Switchin ohjaimet on mitä on, eivät ota hyppyjä välillä, tatit driftaa jne. Ei tietysti pelin vika mutta ei kauheasti innosta pelata kun laite taistelee vastaan.

Pitäisi laittaa molemmat ohjainparit sinne huoltoon mikä niille ilmeisesti nyt avattiin. Se vain että jos pitää olla kuittia niin ainakaan toisesta ei löydy ja toisenkin kohdalla saa vähän aikaa varmaan etsiä.
 
Peli on totta kai huikea aikaisekseen mutta onhan se vähän tympeä pelata räiskintänsä osalta. Sitten kun vielä Switchin ohjaimet on mitä on, eivät ota hyppyjä välillä, tatit driftaa jne. Ei tietysti pelin vika mutta ei kauheasti innosta pelata kun laite taistelee vastaan.

Pitäisi laittaa molemmat ohjainparit sinne huoltoon mikä niille ilmeisesti nyt avattiin. Se vain että jos pitää olla kuittia niin ainakaan toisesta ei löydy ja toisenkin kohdalla saa vähän aikaa varmaan etsiä.
Suosittelen lämpimästä Pro Controlleria, ihan muihinkin peleihin. JoyConit on ihan kamalat mitä niitä vähän kokeili silloin alussa.
 
Suosittelen lämpimästä Pro Controlleria, ihan muihinkin peleihin. JoyConit on ihan kamalat mitä niitä vähän kokeili silloin alussa.
Se on just näin, Switchin rimpula joyconit onnettoman pienine nappeineen ei sovellu kun käsimoodissa pelaamiseen, muuten jokaisella itseään arvostavalle ihmisolennolla pitäisi olla pro controller. Muotokieltä istuvuuden suhteen haettu Xboxilta ja akun kesto ihan toista maata kuin pleikkarilla. Ja driftausongelmatkin suhteessa todella harvinaisia vs. Joycons

Itse peliin, jäi kesken. Metroidvania ei selvästikään ole oma skene. Vaikka pelattavuus, grafiikka ynm on ihan 5/5 niin jotenkin ei vaan napostele. Muutaman kohdan joutunut googlailee ja siinä samassa todennut, että "en olisi kyllä ikinä keksinyt, että pitää tehdä noin".

Pieninä välipaloina tulee välillä napsittua, mutta menee omassa kirjastossa hyllyyn "ikuisuusprojektit"
 
Suosittelen lämpimästä Pro Controlleria, ihan muihinkin peleihin. JoyConit on ihan kamalat mitä niitä vähän kokeili silloin alussa.
Varmasti loistava ohjain mutta hieman olisi periaatteena että en osta mitään ekstra- tai pro-ohjaimia vaan konsolin mukana pitäisi tulla ohjaimet, jolla niitä pelejä täytyisi voida pelata.

Jos kerran laitteen mukana ei tule kunnon ohjaimia niin eikö sitten olisi sama myydä pelkkä konsoli ja kuluttaja ostaa itse haluamansa ohjaimen.

Vielä parempi idea: mitä tahansa ohjainta voisi käyttää millä tahansa alustalla. Olisipa mahtavaa.
 
Mä aina välillä mietin että onko mulla turhan paljon elämääni rajoittavia periaatteita, mutta ainakaan en pelaa Metroid Primea ilman peliä parantavaa vinkkiasetusta ja huonommalla ohjaimella :D
Ei siinä, ymmärrän kyllä tämän tausta-ajatuksen. Itselleni oli helppoa ostaa heti julkaisusta Pro Controller talouteen, olinhan mä joka tapauksessa ostamassa toisen ohjaimen moninpelejä varten.
 
Mä aina välillä mietin että onko mulla turhan paljon elämääni rajoittavia periaatteita, mutta ainakaan en pelaa Metroid Primea ilman peliä parantavaa vinkkiasetusta ja huonommalla ohjaimella :D
Toisen homman takana on se, että ne vinkit on yleensä peleissä jättimäisiä nuolia, jotka neuvoo kädestä pitäen, joten ajattelin että en halua sellaisia peliini. Ei se ihan sellainen tietysti ollut, eikä pelikään nykypeli, mutta kun sitä käytin niin kyllä se hyvin suoraan ainakin omassa jumissa alleviivasi että mihin mennä. Ehkä sattumaa, ehkä ei, mutta on tuo metroidvanioissa vähän "anteeksiantamatonta" jos täytyy pitää joku vinkkisysteemi päällä että voi pelata :p

Ja mitä ohjainhommaan tulee, niin tähän mennessä myös ohjainten kanssa on toiminut se että pelattu paketissa olleella. Pitkään kyllä Switchilläkin mutta nyt on jo molemmat Joy-Con parit driftailemassa.

Periaate siis tosiaan se, että kyllä kaikki pelaamiseen tarvittava pitäisi olla heti paketissa mukana eikä niin että pitää heti olla ostamassa toimivaa tilalle.

Ei siinä, ymmärrän kyllä tämän tausta-ajatuksen. Itselleni oli helppoa ostaa heti julkaisusta Pro Controller talouteen, olinhan mä joka tapauksessa ostamassa toisen ohjaimen moninpelejä varten.
Moninpelejä varten ostin toisen parin Joy-Coneja koska Mario Party.
 
Toisen homman takana on se, että ne vinkit on yleensä peleissä jättimäisiä nuolia, jotka neuvoo kädestä pitäen, joten ajattelin että en halua sellaisia peliini. Ei se ihan sellainen tietysti ollut, eikä pelikään nykypeli, mutta kun sitä käytin niin kyllä se hyvin suoraan ainakin omassa jumissa alleviivasi että mihin mennä. Ehkä sattumaa, ehkä ei, mutta on tuo metroidvanioissa vähän "anteeksiantamatonta" jos täytyy pitää joku vinkkisysteemi päällä että voi pelata :p
Kenelle se on anteeksiantamatonta, pelaajalle joka ei etene ilman neuvoja vai neuvoja tarjoavalle pelille?
 
Varmasti loistava ohjain mutta hieman olisi periaatteena että en osta mitään ekstra- tai pro-ohjaimia vaan konsolin mukana pitäisi tulla ohjaimet, jolla niitä pelejä täytyisi voida pelata.

Jos kerran laitteen mukana ei tule kunnon ohjaimia niin eikö sitten olisi sama myydä pelkkä konsoli ja kuluttaja ostaa itse haluamansa ohjaimen.

Vielä parempi idea: mitä tahansa ohjainta voisi käyttää millä tahansa alustalla. Olisipa mahtavaa.
Arvostan yleensä sun mielipiteitä paljonkin. Mutta nyt on sanottava, että tuo periaatteesi ei kyllä kannata. Ei muuta kuin Pro Controller hankintaan. Täältä siis myöskin vahva suositus pelikokemusten pohjalta. Muuttuu Switchillä pelaaminen sitä myöten merkittävästi entistäkin mukavammaksi touhuksi. :)
 
Kenelle se on anteeksiantamatonta, pelaajalle joka ei etene ilman neuvoja vai neuvoja tarjoavalle pelille?
Termi oli ehkä vähän kärkäs ja/tai huono mutta meinasin että vähän huonolta pelisuunnittelulta se tuntuu jos jumittuu ilman navigaattoria. En äkkiä muista vastaavia metroidvanioita ja noin yleensäkin tykkään että niissä itse vähän harhailee ja löytää asiat mutta niin, ettei tule sellaisia täydellisiä jumeja ja jankkaamista edestakaisin. Niin nytkö tässä on siis ihan suunnitelmallinen juttu että neuvot päälle tai peli on huonompi?

Arvostan tietysti sitä että tarjotaan apuja mutta nytkö sanot että se on siis käytännössä pakollinen että peli on hyvä tai jotain? Se ei minusta ole taas tosiaan enää niin ok, vaan avut pitäisi olla nimenomaan ekstraa, jota käyttää vasta kun on täysin jumissa tai haluaa helpomman pelikokemuksen tms.

Arvostan yleensä sun mielipiteitä paljonkin. Mutta nyt on sanottava, että tuo periaatteesi ei kyllä kannata. Ei muuta kuin Pro Controller hankintaan. Täältä siis myöskin vahva suositus pelikokemusten pohjalta. Muuttuu Switchillä pelaaminen sitä myöten merkittävästi entistäkin mukavammaksi touhuksi. :)
No saa nyt nähdä. En jaksaisi taas uutta kamaa hankkia, roudata ja säilöä. Varsinkin kun matkalle silloin tällöin pakkaa laitteen niin paljon helpompi lyödä oletuskokoonpanona kassiin kuin että jotain erillistä ohjaintakin vielä kantaa mukana.

Sanoisin kyllä että Nintendo se on kämmännyt kun ei ohjaimensa toimi. Jos se toimisi niin ei minulla Joy-Conien kanssa pelaamisessa mitään ongelmaa olisi. Eli kyse ei ole siitä että ne on rimpulat vaan että ne eivät ota komentoja vastaan ja driftailee. Ei siis pitäisi olla mitään tarvetta pro-ohjaimelle.
 
Termi oli ehkä vähän kärkäs ja/tai huono mutta meinasin että vähän huonolta pelisuunnittelulta se tuntuu jos jumittuu ilman navigaattoria. En äkkiä muista vastaavia metroidvanioita ja noin yleensäkin tykkään että niissä itse vähän harhailee ja löytää asiat mutta niin, ettei tule sellaisia täydellisiä jumeja ja jankkaamista edestakaisin. Niin nytkö tässä on siis ihan suunnitelmallinen juttu että neuvot päälle tai peli on huonompi?

Arvostan tietysti sitä että tarjotaan apuja mutta nytkö sanot että se on siis käytännössä pakollinen että peli on hyvä tai jotain? Se ei minusta ole taas tosiaan enää niin ok, vaan avut pitäisi olla nimenomaan ekstraa, jota käyttää vasta kun on täysin jumissa tai haluaa helpomman pelikokemuksen tms.


No saa nyt nähdä. En jaksaisi taas uutta kamaa hankkia, roudata ja säilöä. Varsinkin kun matkalle silloin tällöin pakkaa laitteen niin paljon helpompi lyödä oletuskokoonpanona kassiin kuin että jotain erillistä ohjaintakin vielä kantaa mukana.

Sanoisin kyllä että Nintendo se on kämmännyt kun ei ohjaimensa toimi. Jos se toimisi niin ei minulla Joy-Conien kanssa pelaamisessa mitään ongelmaa olisi. Eli kyse ei ole siitä että ne on rimpulat vaan että ne eivät ota komentoja vastaan ja driftailee. Ei siis varsinaisesti mikään tarve pro-ohjaimelle.
Noinhan se juurikin on, kuin viimeisessä kappaleessa toteat Joy-Coneista. Mutta siinä on juuri ikävä kyllä se syy, miksi Pro Controlleria voisi tarvita, vaikkei siltä tällä hetkellä tuntuisikaan.
 
Joy-conit on ihan toimivat ohjaimet (niin kauan kuin eivät ala driftaamaan...) ja kannettavana pelatessa en oikeastaan muuta kaipaakaan (paitsi joissain peleissä kunnon ristinäppäintä). Mutta jos pelaa paljon dockattuna, niin pro controller kyllä kannattaa hankkia.

Mulla on joy-conien ja pro controllerin lisäksi käytössä vielä SNES-tyylisiä ohjaimia retro pelaamiseen ja peleihin, joissa hyvä ristiohjain tulee tarpeen. Kaikille näistä ohjaimista on omat roolinsa ja paikkansa. Ymmärrän kyllä miksi Nintendo tarjoaa vaan yhden näistä paketissa (sen joka toimii periaatteessa switchille kaikissa tilanteissa), mutta kyllä erilaiset ohjaimet parantavat pelikokemusta ainakin itsellä eli mielelläni olen panostanut niihin. En koe että ne niin paljoa veisivät tilaakaan että se alkaisi ongelmia aiheuttaa.

Pro Controller on myös ihan superlaadukas ja kestävä. Oma Xenoblade 2 versioni on ollut käytössä lähes alusta asti ja toimii täydellisesti ja akku kestää yhä uskomattoman kauan. Tarkoitus on ostaa varastoon myös kohta ilmestyvä Zelda versio, vaikka sitä en periaatteessa ainakaan vielä tarvisi tuon ensimmäisen yhä toimissa kuten pitääkin.
 
Joy-conit on ihan toimivat ohjaimet (niin kauan kuin eivät ala driftaamaan...) ja kannettavana pelatessa en oikeastaan muuta kaipaakaan (paitsi joissain peleissä kunnon ristinäppäintä). Mutta jos pelaa paljon dockattuna, niin pro controller kyllä kannattaa hankkia.

Mulla on joy-conien ja pro controllerin lisäksi käytössä vielä SNES-tyylisiä ohjaimia retro pelaamiseen ja peleihin, joissa hyvä ristiohjain tulee tarpeen. Kaikille näistä ohjaimista on omat roolinsa ja paikkansa. Ymmärrän kyllä miksi Nintendo tarjoaa vaan yhden näistä paketissa (sen joka toimii periaatteessa switchille kaikissa tilanteissa), mutta kyllä erilaiset ohjaimet parantavat pelikokemusta ainakin itsellä eli mielelläni olen panostanut niihin. En koe että ne niin paljoa veisivät tilaakaan että se alkaisi ongelmia aiheuttaa.

Pro Controller on myös ihan superlaadukas ja kestävä. Oma Xenoblade 2 versioni on ollut käytössä lähes alusta asti ja toimii täydellisesti ja akku kestää yhä uskomattoman kauan. Tarkoitus on ostaa varastoon myös kohta ilmestyvä Zelda versio, vaikka sitä en periaatteessa ainakaan vielä tarvisi tuon ensimmäisen yhä toimissa kuten pitääkin.
Mistä olet muuten noita Pro Controller teemaohjaimia hankkinut? Löytyykö hyvin ihan kivijalkakaupooista, vai oletko tilaillut jostain? Ja onkohan noissa kuinka valikoimaa teemoissa? Kiinnostaisi ehkä kaksikin tuollaista ostaa. Itselleni sekä 9-vuotiaalle pojalleni, joka on aika suuri Mario-fani, ja ilmoitti juuri, että kaikkien aikojen paras elokuva on tuo tuore Mario-elokuva, joka leffoissa tällä hetkellä pyörii. Aika vahva aavistus minulla millä teemalla hän voisi tuollaisen ohjaimen haluta. Viime vuonna sai synttärilahjaksi itse suunnittelemansa (Xboxin palvelussa) Xbox-ohjaimen, joten tuossa teemapohjaisessa Pro Controller-ohjaimessa voisi olla tälle vuodellekin hyvä lahjaidea. :)
 
Mistä olet muuten noita Pro Controller teemaohjaimia hankkinut? Löytyykö hyvin ihan kivijalkakaupooista, vai oletko tilaillut jostain? Ja onkohan noissa kuinka valikoimaa teemoissa? Kiinnostaisi ehkä kaksikin tuollaista ostaa. Itselleni sekä 9-vuotiaalle pojalleni, joka on aika suuri Mario-fani, ja ilmoitti juuri, että kaikkien aikojen paras elokuva on tuo tuore Mario-elokuva, joka leffoissa tällä hetkellä pyörii. Aika vahva aavistus minulla millä teemalla hän voisi tuollaisen ohjaimen haluta. Viime vuonna sai synttärilahjaksi itse suunnittelemansa (Xboxin palvelussa) Xbox-ohjaimen, joten tuossa teemapohjaisessa Pro Controller-ohjaimessa voisi olla tälle vuodellekin hyvä lahjaidea. :)
Näitä tulee Nintendolta harvakseltaan ulos joidenkin pelien julkaisujen yhteydessä ja yleensä melko rajattu erä eli ei kovin montaa kuukautta ole tarjolla putkeen. Xenoblade version taisin ostaa aikoinaan konsolinetistä ja Zelda versio on nyt ennakkovarauksessa verkkokauppa.comiin. Sen jälkeen kun teemaohjaimen erä on myyty loppuun, niin hankalampi enää kohtuuhintaa löytää sellaista.
 
Termi oli ehkä vähän kärkäs ja/tai huono
Lyhyt vastaus: Kyllä.

Pidempi vastaus: Mä en jäänyt Metroid Primessä jumiin yhteenkään visiiriin liittyvään etenemiseen, koska tajusin kikkailla niillä. Tekeekö tämä minusta paremman tai viisaamman pelaajan? Tuskin.

Tällaisissa peleissä, missä sen yhden ja oikean reitin pitää olla sopivan vaikeasti löydettävissä on melkein väistämätöntä, että joku jää jumiin johonkin kohtaan. Ei Metroid Primen pelisuunnittelu täydellistä/aukotonta/maailman parasta ole, mutta se sisältää kuitenkin Metroidiksi sangen vähän "pommita jokaista nurkkaa ja kokeile jos siinä olisi hajoava palikka"-suunnittelua, monien muiden pelien "mitäköhän logiikkaa pelisuunnittelija on tällä kertaa noudattanut"-arpomisesta puhumattakaan. Siihen päälle kun lisää yhden pelimaailman parhaiten toimivista vinkkijärjestelmistä, niin tuntuisi koomiselta ja/tai dorkalta todeta, että nimenomaan Metroid Primen pelisuunnittelu olisi anteeksiantamattoman huonoa. Mutta kuten totesit, niin ei se sitä olekaan.

Ps. Nintendo Switch olisi luultavasti ollut kirjoissani napsua huonompi konsoli, jos en viimeiseen 6 vuoteen olisi saanut pelata Pro Controllerilla. Niin valtava ero sillä on joy-coneihin, valitettavasti.
 
Pidempi vastaus: Mä en jäänyt Metroid Primessä jumiin yhteenkään visiiriin liittyvään etenemiseen, koska tajusin kikkailla niillä. Tekeekö tämä minusta paremman tai viisaamman pelaajan? Tuskin.
Itsehän olen vähän jumittanut pariinkin otteeseen ja syy on se, että niiden vaihtaminen on jotenkin ärsyttävää/työlästä. Ei varsinainen vaihtaminen kuitenkaan vaan se, että periaatteessa jos haluaa kaiken löytää, niin pitäisi venkslata joka huoneessa jatkuvasti niitä ja katsella joka nurkka että ei jää mitään huomaamatta. Tai ehkä/tietenkään ei ole pakko mutta jos haluaa olla varma että löytää kaiken.

Vertailuna sitten kaikki "perinteisemmät" metroidvaniat, joissa on aika suoraviivaista että mikä kyky käy mihinkin kohtaan eikä samanlaista "unohdin käyttää oikeaa näkymää"-ongelmia synny.

Tiedän että kritisoin kädestä pitelyä ja samalla pidän selkeästä "tässä on nyt seinä, johon käy pommi"-suunnittelua mutta en oikein voi sille mitään että tuo selkeämpi tyyli miellyttää enemmän kuin se että täytyy "arpapelillä" kokeilla että olisiko jostain visiiristä hyötyä juuri nyt tässä kohtaa.

Ehkä tuo "arpapeli" on se fiilis mikä asiassa tökkii: ei voi oikein suoraan tietää että mitä visiiriä milloinkin tarvitaan vaan täytyy testailla kaikkia vähän joka paikassa. Vähän kuin point 'n' click pelien "helmasynti", että täytyy vähän joka esinettä yrittää yhdistellä tai klikata joka ikistä kohtaa ruudulla että löytää sen mitä nyt haetaan. Ei visiirien vaihtelu yhtä työlästä ole mutta vähän samaa henkeä mielestäni on. Eli kokeilua/arvailua sen sijaan että pelaaja oikeasti hoksaa asian.

Tällaisissa peleissä, missä sen yhden ja oikean reitin pitää olla sopivan vaikeasti löydettävissä on melkein väistämätöntä, että joku jää jumiin johonkin kohtaan.
Kuten yllä kirjoitin, niin minulle itsellekin selviää tässä keskustelun lomassa vasta mikä se oikea "ongelma" on. Jumitus ei itsessään ole ongelma jos jumissa on jotain hoksattavaa eikä vain sitä että ei ole venkslannut visiirien kanssa oikeassa paikkaa oikeaan aikaan.

Ei Metroid Primen pelisuunnittelu täydellistä/aukotonta/maailman parasta ole, mutta se sisältää kuitenkin Metroidiksi sangen vähän "pommita jokaista nurkkaa ja kokeile jos siinä olisi hajoava palikka"-suunnittelua, monien muiden pelien "mitäköhän logiikkaa pelisuunnittelija on tällä kertaa noudattanut"-arpomisesta puhumattakaan.
Totta tämä mutta jotenkin tuntuu "laiskalta" tuo että homma on visiirien takana eikä niissä ole tavallaan minkäänlaista tilaa pelaajan omalle hoksaamiselle. Hoksaaminen jää tasolle "Jahas, jumi. Käynpäs kaikki visiirit läpi." mikä aiheuttaa vielä ehkä sen, että ei edes muista tuota tehdä koska odottaa jotain "hoksaamisen arvoista".

Vähän samaa hommaa kuin se että välillä pommitan seiniä jokaiselle eri aseella kun en jaksa selata että mikä siihen käy jos mikään. Ei kauhean tyydyttävää hommaa. Mutta noin tulee usein tehtyä koska se, mikä ase/kyky käy mihinkin seinään, ei ole aina niin selvää tai ainakaan ole jäänyt päähän että onko joku "triblodyytti" (ihan itse keksin) ohjuksen vai jonkin muun aseen vaativaa materiaalia.

Siihen päälle kun lisää yhden pelimaailman parhaiten toimivista vinkkijärjestelmistä, niin tuntuisi koomiselta ja/tai dorkalta todeta, että nimenomaan Metroid Primen pelisuunnittelu olisi anteeksiantamattoman huonoa. Mutta kuten totesit, niin ei se sitä olekaan.
Niin, kärkkäästihän se oli sanottu mutta olen yhä vähän sitä mieltä että jos se vinkkisysteemi on tavallaan "jeesusteippi" korjaamassa muuta suunnittelua niin onhan se vähän sellainen että homma ei ilman toimi. Vai? Taisit kuitenkin itsekin olla sitä mieltä että vinkkisysteemin täytyy olla päällä ja että ilman sitä on kokemus huonompi?

Ps. Nintendo Switch olisi luultavasti ollut kirjoissani napsua huonompi konsoli, jos en viimeiseen 6 vuoteen olisi saanut pelata Pro Controllerilla. Niin valtava ero sillä on joy-coneihin, valitettavasti.
Minulla ei taas ole Joy-Coneista mitään muuta pahaa sanottavaa kuin ne oikeat ongelmat. Jos ne toimisivat kuten on varmasti suunniteltu niin täysin asiansa toimittavat vehkeet.

Lisättäköön että vaikka pelaan paljon telakoituna niin hyvin usein myös kannettavana, joten ihan senkin vuoksi Joy-Conit on se valinta. Tykkään myös siitä että on "pala" per käsi sen sijaan että kädet on normaalisti kiinni yhdessä ohjaimessa.

Haluaisin siis ihan vain että voisin pelata toimivilla Joy-Coneilla enkä olisi pakotettu ostamaan ohjainta, jota en tarvitse ja joka ei ole minulle ja pelitavoilleni parempi vaihtoehto.

Fakta tietysti on että jos ne ohjaimet ei toimi, niin täytyy jotain miettiä, mutta kyllähän noilla on jotain viisi vuotta jo pelailtu alkuperäisillä, joten ehkä vain laitan huoltoon ja pelaan sitten kun saavat korjattua ne. Uudemmat ohjaimet, jotka nekin ostettu Game Stopin aikoihin, alkoi taas driftaamaan selkeästi aiemmin.

Enkä sanoisi että "onhan noilla jo ikää" koska muut ohjaimet, kuten mielestäni nuo Joy-Conitkin, olen onnistunut pitämään kunnossa pitkiä aikoja. Eikä tule mitään änäreitä tai muita raivovääntöpelejä (tai raivolla) pelattua, joten tatit eivät mitenkään erityisemmin kulu.
 
Mä muistelisin melkein aina ratkaisun löytyneen aikalailla sillä viimeisimmällä uudella taidolla (joissain tapauksissa visiiri), eli tyylipuhtaassa metroidvaniahengessä. Ei vain randomisti testailemalla kaikkea mahdollista.
Välillä en vain sitten ollut tajunnut oikeassa paikassa hakea ratkaisua uuden kyvyn kautta.

Edit: Jäin vähän miettimään, että mitä hoksattavaa metroidvanioissa nyt yleensäkään suuressa kuvassa on? Eteneminen ei ole pääsääntöisesti kiinni puzzleista, vaan konkreettisesti siitä että uusi taito avaa seuraavan paikan, usein jo aiemmin nähdyssä ympäristössä. Yksinkertaisimmillaan sitä, että ammut uudella säteellä ovea, joka ei aiemmin auennut. Sitten kun kerran pitää tajuta katsoa x-ray-visiirillä jotain niin se on vääränlaista hoksaamisen tarvetta. Aika vaikeaksi menee oikeanlainen pelisuunnittelu, kun vielä päälle turhauttaa painaa ulkomuistiin mikä ase avasi mitäkin, mutta valikostakaan sitä ei haluttaisi tarkistaa :D Tai no, suoraviivaisuushan tähän auttaa ja osittain sen puolesta liputit itsekin. Tuo hoksaaminen aiheutti vain tällaisen pienen pohdiskelun.

Niin ja siitä on pitkä aika kun olen pelin viimeksi läpi asti pelannut, joten voin helposti/todennäköisestikin muistaa jotain väärin loppupuoliskon etenemisestä. 5v sisään pelattu vain eka kolmannes.
Niin, kärkkäästihän se oli sanottu mutta olen yhä vähän sitä mieltä että jos se vinkkisysteemi on tavallaan "jeesusteippi" korjaamassa muuta suunnittelua niin onhan se vähän sellainen että homma ei ilman toimi. Vai? Taisit kuitenkin itsekin olla sitä mieltä että vinkkisysteemin täytyy olla päällä ja että ilman sitä on kokemus huonompi?
Sä olet nyt vähän jämähtänyt tähän ihan vaan puhtaasti periaatteen vuoksi. Siis siihen, että vinkkisysteemit on huonoja, aina, ja siksi myös Metroid Primen vinkkisysteemi on huono ja siten myös sen pelisuunnittelu on ainakin periaatteen tasolla huonoa.
En minä jaksa aikuisen ihmisen periaatteita vastaan vängätä. Omaan makuun Metroid Primen vinkkisysteemi toi juuri sopivan rytmityksen peliin. Se jätti valtavasti mahdollisuuksia omalle hoksaamiselle ja tutkimiselle ja tuli apuun aikalailla silloin, kun muun pelin osalta olisin kaivellut googlea apuun. Kiinnostaa todella vähän pohtia, onko pelisuunnittelu sitten periaatteen tasolla huonoa, jos vinkkisysteemi ohjasi minut pari kertaa läpipeluun aikana oikeaan suuntaan.

Pidän silti vinkkisysteemit lähtökohtaisesti pois päältä kaikissa muissa peleissä, ihan periaatteen vuoksi :D
 
Viimeksi muokattu:
Mä muistelisin melkein aina ratkaisun löytyneen aikalailla sillä viimeisimmällä uudella taidolla (joissain tapauksissa visiiri), eli tyylipuhtaassa metroidvaniahengessä. Ei vain randomisti testailemalla kaikkea mahdollista. Välillä en vain sitten ollut tajunnut oikeassa paikassa hakea ratkaisua uuden kyvyn kautta.
Näinhän se toki on mutta kun sen uuden taidon saa jostain "kilometrien päästä", uusia taitoja on voinut tulla useampia ja jumipaikkoja voi olla myös monta, niin siinä on vähän tympeä alkaa venkslaamaan että oliko jo testannut tässä huoneessa juuri tätä visiiriä tai asetta.

Metroidvanioissa kun yleensä on nuo helpommin muistettavia. Samaan tyyliin kuin ovet on värikoodattu tässä pelissä. Siinä ei tarvitse lukea logista että mikä se nyt taas hajottaa "triglodyyttiä" tai venkslata hakuammunnalla jokainen visiiri läpi. Se siis ei tunnu siltä että itse tietää/hoksaa mitä nyt tarvitaan, vaan se tuntuu siltä että ammuskeli summan mutikassa mitä sattuu, mihin sattuu ja jokin toimi. Sitä tarkoitan "hoksaamisella".

Edit: Jäin vähän miettimään, että mitä hoksattavaa metroidvanioissa nyt yleensäkään suuressa kuvassa on? Eteneminen ei ole pääsääntöisesti kiinni puzzleista, vaan konkreettisesti siitä että uusi taito avaa seuraavan paikan, usein jo aiemmin nähdyssä ympäristössä. Yksinkertaisimmillaan sitä, että ammut uudella säteellä ovea, joka ei aiemmin auennut. Sitten kun kerran pitää tajuta katsoa x-ray-visiirillä jotain niin se on vääränlaista hoksaamisen tarvetta.
Yllä jo ehdin vähän avatakin mutta kyse siis on siitä "hoksaamisesta" että tietää mitä edessä oleva este milloinkin vaatii eikä ole tarvetta testata jokaista kykyä ja/tai visiiriä että osuisi joku oikeaan. Tuntuu tympeältä bruteforcettamiselta sen sijaan että tulisi se "ahaa, nyt pääsenkin tästä koska minulla on tämä asia nyt mukana"-ajatus.

Visiireissä on siis se ongelma, että et voi tietää niiden tarvetta ennen kuin testaat näkyykö niiden avulla jotain mitä ei muuten näy. Toki välillä noihin viitataan, mikä on just hyvä, mutta sitten kun tulee se jumipaikka, niin siellä ei ole mitään "punaista ovea", josta tietää että tarvitaan "punaista visiiriä".

Metroidvanioiden juttu kun kuitenkin on se, että on tietyt esteet ja tietyt aseet/kyvyt niille, joten se, että välillä "estettä" ei näy vaan täytyy vain testata että näkyisikö jollain visiirillä sitten jotain. En tiedä osasinko tässä selittää asiaa nyt yhtään paremmin :p

Aika vaikeaksi menee oikeanlainen pelisuunnittelu, kun vielä päälle turhauttaa painaa ulkomuistiin mikä ase avasi mitäkin, mutta valikostakaan sitä ei haluttaisi tarkistaa :D Tai no, suoraviivaisuushan tähän auttaa ja osittain sen puolesta liputit itsekin. Tuo hoksaaminen aiheutti vain tällaisen pienen pohdiskelun.
Se, mikä ei jää muistiin, on ne kivien nimet. Ne voi tarkistaa logista ja olen tarkistanutkin usein, mutta sekin on turhan työlästä. Miksei skannausvisiiri voi kertoa jos jokin aseista käy esteeseen koska se tieto kuitenkin on logeissakin? Sille en voi oikein mitään että nuo kivien, ilmeisesti vieläpä keksityt, termit eivät jää päähän.

"Hoksaaminen" taisi sekin olla vähän huono termi. En tarkoittanut kovinkaan isoa "ahaa-elämystä" vaan ihan sen tiedostamista että mikä este on nyt edessä ja mikä kyky/ase siihen käy. Usein metroidvaniat on hyvin selkeitä noiden kanssa enkä kyllä muista että missään genren pelissä olisi samalla tapaa ollut tarvetta kahlata valikoissa sen sijaan että olisi se "hoksaaminen" jo hallussa.

Sä olet nyt vähän jämähtänyt tähän ihan vaan puhtaasti periaatteen vuoksi. Siis siihen, että vinkkisysteemit on huonoja, aina, ja siksi myös Metroid Primen vinkkisysteemi on huono ja siten myös sen pelisuunnittelu on ainakin periaatteen tasolla huonoa.
Nyt kyllä väität ihan omiasi. Eihän kokemukseni pelistä periaatteen vuoksi ole se mikä se on. Pärjäsin ilman vinkkisysteemiä hyvinkin pitkälle ja taidan olla ihan loppupuolella mutta jossain kohtaa homma vain tympäisi ihan eri tavalla mitä yleensä metroidvaniat.

Osaltaanhan se oli oma vika kun en vinkkejä käyttänyt mutta ei sekään kyllä periaatteen takia tunnu huonolta että vinkkisysteemin päälle laittaessa se neuvoi minut "kädestä pitäen" heti oikeaan paikkaan niin suoraviivaisesti kuin tuossa pelissä suunnilleen voi. Ei ollut kauhean hienovaraista, kuten olin tulkinnut muiden kertomuksista. Mutta ehkä se oli joku poikkeus ja homma olisi alussa ollut erilaista? En tiedä.

Eikä sekään ole periaatteesta syntyvä fiilis, että peli oli oikein hyvä ja viihdyttävä pitkäänkin ennen kuin tuli ne jumit, joissa "tarvitsi" vinkkisysteemiä.

Nyt kun tätä taas tässä kirjoittaessa miettii niin ne taitaa olla yleensäkin nuo visiirit, jotka tässä "mättää". Pidän todella paljon skannausvisiiristä mutta ne kaksi myöhempää ovat sellaista settiä että tuntuvat vähän työläiltä. Siltä, että pitäisi jatkuvasti varmuuden vuoksi vaihdella niitä ettei mitään mene ohi. Ja sitten kun niitä tarvitsisi, niin tietenkään ei ole tajunnut käyttää tai käydä ne saatuaan juuri oikeassa paikassa.

Skannausvisiiri taas on sen vuoksi mielestäni toimiva, että nimenomaan näen ilman sitäkin jos on jotain, mihin skannausvisiiriä voisi testata. Niiden kahden viimeisen visiirin kanssa se on sitä että ei siellä taida selkeitä merkkejä olla että milloin niitä kannattaa käyttää.

En minä jaksa aikuisen ihmisen periaatteita vastaan vängätä.
Periaatettahan oli se, että en niitä liikaa helpottavia apuja halua peleissä käyttää. Eihän nuo kritiikkini kohteet liity siihen periaatteeseen mitenkään?

Omaan makuun Metroid Primen vinkkisysteemi toi juuri sopivan rytmityksen peliin. Se jätti valtavasti mahdollisuuksia omalle hoksaamiselle ja tutkimiselle ja tuli apuun aikalailla silloin, kun muun pelin osalta olisin kaivellut googlea apuun. Kiinnostaa todella vähän pohtia, onko pelisuunnittelu sitten periaatteen tasolla huonoa, jos vinkkisysteemi ohjasi minut pari kertaa läpipeluun aikana oikeaan suuntaan.
Rytmitykseen en osaa sanoa muuta kuin sen, että kun väännin systeemin päälle, niin se ohjasi mielestäni juuri niin suoraviivaisesti oikeaan "huoneeseen" kuin pelkäsinkin kaikenlaisten "apunuolien" ohjaavan.

En siis tiedä että onko tuo systeemi "rauhallisempi" pelin alkupuolella vaiko ei.

Eikös aika paljon ole viime aikoina puhuttu siitä miten peleissä kenttäsuunnittelun toivoisi olevan jotenkin luontevampaa navigoinnin osalta? Eli että ei tarvittaisi niitä "Ubisoft-nuolia" kertomassa koko ajan missä se oikea paikka on koska muuten pelaaja ei löytäisi paikalle kuin sattumalta jos silloinkaan. Vastakohtana sitten taas pelit, joissa on selkeät maamerkit ja maailma, joka jää mieleen niin että tietää mihin mennä.

Metroid Prime on varmasti lähempänä niitä hyviä pelejä tuon suhteen mutta kyllä minä tämän keskustelun kautta viimeistään olen pohtinut että mikä sen vinkkisysteemin perimmäinen tarkoitus on. Helpottaa nuorempien pelaajien pelaamista? Vähentää harhailua, eksymistä ja jumittamista yleisesti? Jatkokysymyksinä sitten että kokivatko kehittäjät että pelissä jää jumiin ja systeemille oli tarve vai oliko se nimenomaan ekstraa siihen päälle?

Minä koin että pelissä jäi ikävään ja turhauttavaa jumittamiseen ilman vinkkisysteemiä, joten jos minä olisin ollut peliä kehittämässä, niin minä olisi ollut äänestämässä vinkkisysteemiä peliin nimenomaan sen vuoksi että tuo vähenisi. Täten myöntäen, että peli on huonompi ilman sitä. Mutta huom. sen verran vähän huonompi että ei peli legendan statustaan menetä.

Omalla kohdalla tuo seikka jätti pelin pitkälle tauolle mutta siinä nyt on osittain sitäkin mukana että on kolme konsolia ja kaikilla joku peli kesken. Sitten Switch on muutenkin se, joka saa vähiten huomiota, joten se tavallaan kai helpommin jää, jos tulee pientäkin jumia tai pelin imuun jokin muu "ongelma". Samalla lailla olen saattanut siirtyä muiden konsolien ja/tai pelien pariin jos se pelaamani peli on vaikka bugittanut ja on mennyt edistystä hukkaan. Sitä tarvitsee vähän taukoa. Paitsi jos peli on todella hyvä ja kiinnostava. Kuten nyt Cyberpunk 2077, jossa failasi tehtävä vain sen takia että tein väärän tehtävän ensin. No, ei muuta kuin uusiksi vajaa tunti samaa hommaa.

Se tuosta Metroid Primestä vielä pitää sanoa että se on senkin vuoksi helppo jättää tauolle kun siinä ei ole oikein mitään erikoista juonta tai muuta mitä jaksaisi innoissaan kahlata. Ja kaiken olen siis lukenut ja tutkinut. Ei ole kiinnostanut ne avaruuspiraatit ja muut siellä. Mario-tason juonta tai korkeintaan vähän parempaa.

Mielenkiintoista muuten että myös Metroid Dread jäi minulla tauolle. Milloinhan se oli? Joskus viime kesänä... :D Se taas tuntui liian suoraviivaiselta metroidvaniaksi mutta siitä taisikin olla joku lyhyt keskustelu että se nyt on vain sitten vähän erilainen peli.

Pidän silti vinkkisysteemit lähtökohtaisesti pois päältä kaikissa muissa peleissä, ihan periaatteen vuoksi :D
Ei pidä unohtaa myöskään immersiota. Tosin Primessä se vinkkisysteemi oli sen yhden testin perusteella hyvin upotettu pelin maailmaan, että siitä kyllä pisteet.
 
Nyt menee jossain päin Suomea aivot vinoon, mutta:

Metroid Primen vinkkisysteemi ohjaa pelaajan juuri siihen huoneeseen, mistä löytyy seuraava polku eteenpäin.

Ja se on silti hyvin toimiva.

I know :D
Nyt kyllä väität ihan omiasi. Eihän kokemukseni pelistä periaatteen vuoksi ole se mikä se on. Pärjäsin ilman vinkkisysteemiä hyvinkin pitkälle ja taidan olla ihan loppupuolella mutta jossain kohtaa homma vain tympäisi ihan eri tavalla mitä yleensä metroidvaniat.
En puhunut pelistä (tai no ei ollut tarkoitus, mutta sitäkin tuli mukaan koska sellaista viestiminen on), vain nimenomaan sen vinkkisysteemistä, mistä olet kirjoittanut todella paljon todella pienellä käytännön kokemuksella. Miksi kehtasin vähän raflaavasti väittää, että kirjoittelu perustuu enemmän periaatteeseen kuin kokemukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt menee jossain päin Suomea aivot vinoon, mutta:

Metroid Primen vinkkisysteemi ohjaa pelaajan juuri siihen huoneeseen, mistä löytyy seuraava polku eteenpäin.

Ja se on silti hyvin toimiva.

I know :D
Mutta eikö tuo ole enemmänkin navigaattori kuin vinkki? Se minulla siis asiassa tökkii että tarjolla ei ole vinkkiä vaan suora vastaus.

Ei minulla toki ole parempaakaan vaihtoehtoa tarjota mutta ehkä päästään takaisin siihen, miten Prime visiiriensä kanssa on välillä vähän vähemmän selkeä kuin metroidvaniat yleensä.

En puhunut pelistä, vain nimenomaan sen vinkkisysteemistä, mistä olet kirjoittanut todella paljon todella pienellä käytännön kokemuksella. Miksi kehtasin vähän raflaavasti väittää, että kirjoittelu perustuu enemmän periaatteeseen kuin kokemukseen.
Olen siis väärässä vain koska olen käyttänyt kritisoimaani systeemiä niin vähän?

Voisinhan minä testata sitä pelin alusta lähtien mutta en näe että olisi järkevää ajankäyttöä. Sinä kai sen paremmin tiedät että onko "vinkkisysteemi" sellainen navigaattori, joksi meistä kumpainenkin sitä kuvaili.

Ja jos vastaus on "kyllä", niin kritiikkiinihän riitti ihan hyvin suppea kokemuksenikin.
 
Mutta eikö tuo ole enemmänkin navigaattori kuin vinkki? Se minulla siis asiassa tökkii että tarjolla ei ole vinkkiä vaan suora vastaus.

Ei minulla toki ole parempaakaan vaihtoehtoa tarjota mutta ehkä päästään takaisin siihen, miten Prime visiiriensä kanssa on välillä vähän vähemmän selkeä kuin metroidvaniat yleensä.


Olen siis väärässä vain koska olen käyttänyt kritisoimaani systeemiä niin vähän?

Voisinhan minä testata sitä pelin alusta lähtien mutta en näe että olisi järkevää ajankäyttöä. Sinä kai sen paremmin tiedät että onko "vinkkisysteemi" sellainen navigaattori, joksi meistä kumpainenkin sitä kuvaili.

Ja jos vastaus on "kyllä", niin kritiikkiinihän riitti ihan hyvin suppea kokemuksenikin.
Navigaattori tai vinkkisysteemi mutta eihän se nyt suoraan anna sinulle mitään vastausta. Antaa huoneen/alueen minne mennä ja joudut siellä sitten itse pähkäilemään, että mitäs täällä nyt on mitä en ole huomannut. Nykyajan systeemit vastaavasti toimivat niin, että jokaisen oven kohdalla on iso piste joka näyttää, että kulje nyt tästä ovesta ja seuraavaksi tästä ja suurinpiirtein huutomerkki sitten sen lopullisen kohteen päällä, että tässä tämä nyt on. Lisäksi jos tuo on alusta asti päällä niin vinkki tulee vasta tovin harhailun jälkeen. Voi olla, että sinun tapauksessasi, koska se on ollut aluksi pois päältä ja laitettu sitten kesken päälle niin tuon takia sait vinkin heti. Ehkäpä tuo systeemi kuitenkin seuraa sitä harhailua vaikka tuo asetus onkin pois päältä ja asetus vain sitten sallii tuon viestin näyttämisen.
 
Ylös Bottom