Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Metroid Prime Remastered

Et tappanut :D

Ja @shamaniac & muille: Laittakaa se vinkkiominaisuus päälle, se on tässä aivan erilainen kuin mihin kädestä pitelevät modernit pelit ovat opettaneet. Katsoin tuossa pääsiäisenä kun pelin aikoinaan läpäissyt konkari pelasi tätä. Hän pääsi uuden ominaisuuden myötä hissille, joka olisi vienyt hänet yhdelle vanhalle pelialueelle. Hän katsoi/arveli kuitenkin kartasta (sinänsä ihan fiksusti), että nykyisellä alueella on paikka mihin hän pääsisi ja josta aukeaisi reitti seuraavaan paikkaan. Noh, hän taisteli tiensä tuonne, sai palkinnoksi missileitä, mutta päätyi umpikujaan. Ja juuri tähän umpikujaan päätyessään peli vinkkasi, että "hei, tuolla alueella johon muuten yritettiin opastaa sua on havaittu kiinnostavaa aktiivisuutta".

Ei tarvii sitten kiroilla backtrackaamista, jota on joka tapauksessa, saati vaatia tähän mestariteokseen sen rakenteen rikkovaa pikamatkustusta :D
Muuttiko remaster vinkkisysteemiä artifactien osalta? OG-versiossahan artifactien kuvauksissa olevat vinkit ei heitä kartalle mitään markeria. Toki aika hyvin ne oikeat huoneet löytää kun lukee sen kuvauksen ja ymmärtää että huoneilla on omat nimet. Tämä saattaa aiheuttaa tietyille pelaajille ongelmia, kun ne artifactit on aika hyvin piilossa muutamissa huoneissa.
 
Viimeksi muokattu:
Muuttiko remaster vinkkisysteemiä artifactien osalta? OG-versiossahan artifactien kuvauksissa olevat vinkit ei heitä kartalle mitään markeria. Toki aika hyvin ne oikeat huoneet löytää kun lukee sen kuvauksen ja ymmärtää että huoneilla on omat nimet. Tämä saattaa aiheuttaa tietyille pelaajille ongelmia, kun ne artifactit on aika hyvin piilossa muutamissa huoneissa.
En tiedä, mutta todella selkeästi ne on merkitty kuvauksiin, eli kunhan vaan käy kartasta läpi paikkojen nimiä niin varmasti osuu oikeaan huoneeseen.
 
En tiedä, mutta todella selkeästi ne on merkitty kuvauksiin, eli kunhan vaan käy kartasta läpi paikkojen nimiä niin varmasti osuu oikeaan huoneeseen.
Kyllä ne mun mielestä jossain kohtaa myös tarjoiltiin vinkkien muodossa kartalle jos kauan pörräsi missä sattuun. Ja samaa mieltä, että hyvin selkeitä nuo vinkit oli myös siellä kuvauksessa jos vaan englantia osaa ok.

Ja luojan kiitos, ettei tässä ole mitään pikamatkustusta! Ei kyllä kuulu tähän peliin ollenkaan vaan tuo backtrackaus on iso osa tämän pelin ideaa ja viehätystä.
 
Meni tämäkin pääsiäispyhinä läpi. Old schoolia pelattavaa, joka sai monesti hermot koetukselle. Ei peli vaikea ollut, mutta oli turhauttavaa, että kuoleman jälkeen joutui palaamaan takaisn edelliselle tallenuspisteelle. Muistaa taas miksi arvostaa jo itsestään selvyytenä pitämiä check pointeja ja automaatti tallennusta. Ainoastaan yksi Bossi sai keskivertoa enemmän kirosanoja aikaan.

Se siipiveikko bossi, joka tulee artifactien keräilyn jälkeen.

Peli itsessään oli mukavaa seikkailua, ongelman ratkontaa ja uusien kykyjen etsintää, niin kuin hyvässä Metroidissa kuuluu ollakkin. Tämä oli siis ensi kosketukseni kyseiseen peliin, ja samalla ensimmäinen 3D-Metroid kokemus. Toivotaan, että Nintendo saa julkaistua remastereina muutkin osat.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se alue tuossa niin iso ole että se oikeastaan tarvisi fast travelia, tuossa kuitenkin aukeaa oikoreittejä aika hyvin kun saa uusia kamoja.
Oikoreittejä on auki kyllä ja kykyjä sun muuta löytyy mutta jos ei yhtään tiedä mihin kannattaa mennä niin on se pienessäkin maailmassa edestakaisin suhaaminen äkkiä yllättävän turhauttavaa hommaa.

Eikä sitä fast travelia ole pakko käyttää vaikka se pelissä olisikin. Itsekin olisin käyttänyt vasta nyt kun ei enää jaksa. Olisi siis pelaajasta itsestään kiinni että haluaako käyttää vaiko ei.

Jos ei tiedä mihin mennä niin kannattaa sitten laittaa ne vihjeet päälle niin jonkin ajan päästä peli vihjaisee millä suunnalla voisi olla jotain.
Tuntuu syntiseltä laittaa jotain apuja päälle :D

Ja @shamaniac & muille: Laittakaa se vinkkiominaisuus päälle, se on tässä aivan erilainen kuin mihin kädestä pitelevät modernit pelit ovat opettaneet.
No jos se nyt sitten kerran on muuta kuin jättimäinen nuoli (tai vastaava) nykypelien tapaan... :p

Ei tarvii sitten kiroilla backtrackaamista, jota on joka tapauksessa, saati vaatia tähän mestariteokseen sen rakenteen rikkovaa pikamatkustusta :D
Kuten tuossa ylempänä jo kirjoitin, niin eihän sitä fast travelia ole mikään pakko käyttää. En käytä yleensä missään pelissä ennen kuin alkaa se nuohoamisvaihe viimeisten kamojen keräämiseksi.

Nimenomaan sitä vihjeiden antoakaan en halua pitää päällä, joten ei se fast travelikaan sellainen olisi että olisin sitä käyttänyt kuin vasta sitten kun tulee se tietty vaihe, jossa mennään edes takaisin jonkun "turhien" missileiden perässä.

Ja luojan kiitos, ettei tässä ole mitään pikamatkustusta! Ei kyllä kuulu tähän peliin ollenkaan vaan tuo backtrackaus on iso osa tämän pelin ideaa ja viehätystä.
Ymmärrän kyllä mitä meinaatte mutta olisiko se niin paha antaa pelaajan itse valita "pilaako" kokemuksen vai ei. Vai tekeekö niin että kun turhauttaa niin ei jää peli kesken ja hyppää Cyberpunkin suohon vaan jatkaisi pelaamista fast travelin kera.

Olisin sen verran fast travelia käyttänyt että olisin vanhoilta alueilta käynyt tsekkaamassa että missä oli umpikujaa ja missä oikeasti pääsee uusien kykyjen kanssa eteenpäin. Tuntuu että kaikki tutkimaton on alueiden "perällä", joten "joka paikkaan" on pitkä matka juosta, pyöriä ja hyppiä.
 
Vaikeuden viehätyksestä -topikissa käytiin jo keskustelua siitä, että tietyissä peleissä jo mahdollisuus mennä helpomman kautta saa monet käyttämään sitä helpompaa vaihtoehtoa, vaikka tietäisivät vaikeamman polun olevan lopulta palkitsevampi. Koska ihmisapina on yleensä luonteeltaan laiska. Ja siten nämä pelaajat jäävät vaille sitä tunnetta, mitä pelisuunnittelijat ovat hakeneet. Ihan samat, siinä topikissa jo puhki avaamani näkökulmat pätevät tämän pelin fast traveliin ja "miten se olisi keneltäkään pois / ei sitä kukaan pakota käyttämään"-ajatuskulkuun.

Vinkit päälle vaan, ne on tässä hoidettu 100x paremmin kuin nykypeleissä, ilman että pilaa tutkimisen ja seikkailun tunnetta. Siihen on syynsä, että se oli ainakin ihan oletuksena päällä, en tiedä miten nykyversiossa.
 
Vaikeuden viehätyksestä -topikissa käytiin jo keskustelua siitä, että tietyissä peleissä jo mahdollisuus mennä helpomman kautta saa monet käyttämään sitä helpompaa vaihtoehtoa, vaikka tietäisivät vaikeamman polun olevan lopulta palkitsevampi. Koska ihmisapina on yleensä luonteeltaan laiska. Ja siten nämä pelaajat jäävät vaille sitä tunnetta, mitä pelisuunnittelijat ovat hakeneet. Ihan samat, siinä topikissa jo puhki avaamani näkökulmat pätevät tämän pelin fast traveliin ja "miten se olisi keneltäkään pois / ei sitä kukaan pakota käyttämään"-ajatuskulkuun.
Hyvin tiedän meidän ihmisten laiskuuden jne. mutta tuo että jää vaille siitä tunteesta mitä on haettu... Mikä se tunne tämän pelin kohdalla sitten on? Turhautuneisuus? :D En keksi minkä tunteen sillä fast travelin poissaololla saa aikaiseksi, joka heti lähtee pois jos olisi fast travel.

Lisäksi kun sen option voisi laittaa valikoiden taakse ja/tai se voisi aueta vasta kun pelistä on suurin osa takana eli on jo siinä nuohoamisvaiheessa. Sekin olisi jo eteenpäin että voisi edes skipata jokaisen alueen keskeiselle alueelle. Eikä fast travelin tarvitsisi olla nykyaikainen "mistä vain, mihin vain, milloin vain" vaan nimenomaan tietystä paikkaa tiettyihin paikkoihin.

En usko että tuon järkevästi toteuttaminen olisi pelikokemusta pilannut.

Vinkit päälle vaan, ne on tässä hoidettu 100x paremmin kuin nykypeleissä, ilman että pilaa tutkimisen ja seikkailun tunnetta. Siihen on syynsä, että se oli ainakin ihan oletuksena päällä, en tiedä miten nykyversiossa.
Tein kai sitten sen virheen että otin sen heti pois, ajatellen että on jokin turha apuratas, joka pelaa peliä osittain puolestani. Sotii myös paljon sitä vastaan että en muista että yleensä genren peleissä olisi vastaavaa.
 
Hyvin tiedän meidän ihmisten laiskuuden jne. mutta tuo että jää vaille siitä tunteesta mitä on haettu... Mikä se tunne tämän pelin kohdalla sitten on? Turhautuneisuus? :D En keksi minkä tunteen sillä fast travelin poissaololla saa aikaiseksi, joka heti lähtee pois jos olisi fast travel.
Sama määrittelemätön tunne minkä menettäisi jos pääsisi pelaamaan Frommin pelit helpommalla vaikeustasolla. :p
 
Tein kai sitten sen virheen että otin sen heti pois, ajatellen että on jokin turha apuratas, joka pelaa peliä osittain puolestani. Sotii myös paljon sitä vastaan että en muista että yleensä genren peleissä olisi vastaavaa.
Heh, ei se todellakaan tuollainen ole. Vihje on tyyliin 'tuolla jossain on havaittu jotain mielenkiintoista' ja vinkki väläyttää kartalla huonetta jossain kaukana. Eikä tule mitään hehkuvaa reittilinjaa tai vilkkuvia nuolia osoittamaan suuntaa. Nykypelit ovat opettaneet huonot oletukset, 'Press A to win'.
 
Sama määrittelemätön tunne minkä menettäisi jos pääsisi pelaamaan Frommin pelit helpommalla vaikeustasolla. :p
No nyt! Ihan eri asia!

Fromin pelit (ja vastaavat) menettäisi oikeasti kaiken ideansa jos se ei olisi kaikille sama. Ja voin myöntyä kyllä sen verran että joku "haluatko alentaa vaikeustasoa"-pop up saa tulla Frommin peleihin samassa kohtaa kun tulee fast travel Metroid Primeen, eli sitten kun ollaan jo loppupuolella peliä.

Missään kohtaahan en ole halunnutkaan että fast travel olisi heti käytössä. Samalla tapaa ei ikinä, koskaan, milloinkaan saa tulla ns. perinteisiä vaikeustaso-valintoja Fromin peleihin. Siellä on jo peli täynnä lukuisia tapoja helpottaa sitä ja koko idea on haasteessa, joten loppupuolella aukeava fast travel on ihan eri asia kuin oikeasti pilata From-pelien kokemus.

PS. Sekin vielä, että jopa soulseissa on fast travel. Että.

Heh, ei se todellakaan tuollainen ole. Vihje on tyyliin 'tuolla jossain on havaittu jotain mielenkiintoista' ja vinkki väläyttää kartalla huonetta jossain kaukana. Eikä tule mitään hehkuvaa reittilinjaa tai vilkkuvia nuolia osoittamaan suuntaa. Nykypelit ovat opettaneet huonot oletukset, 'Press A to win'.
Mutta mitä jos sekin hehku on taas missileitä? Samalla laillahan sitä itsekin osaa mennä katsomaan ne paikat, missä on vielä ovia käymättä ja/tai umpikuja muulla tapaa.

Osoittaako tuo siis merkittäviin paikkoihin vai voiko tulla "turhia missile-reissuja"?
 
Mutta mitä jos sekin hehku on taas missileitä? Samalla laillahan sitä itsekin osaa mennä katsomaan ne paikat, missä on vielä ovia käymättä ja/tai umpikuja muulla tapaa.

Osoittaako tuo siis merkittäviin paikkoihin vai voiko tulla "turhia missile-reissuja"?
Vinkit on vain niihin juttuihin joita tarvii etenemisen kannalta. Missilet yms pitää sitten vain havainnoida itse, ne vähän surisee kun on lähellä (tai humisee), ja tekevät tuota riippumatta vihje-asetuksen asennosta.
 
Hyvin tiedän meidän ihmisten laiskuuden jne. mutta tuo että jää vaille siitä tunteesta mitä on haettu... Mikä se tunne tämän pelin kohdalla sitten on? Turhautuneisuus? :D En keksi minkä tunteen sillä fast travelin poissaololla saa aikaiseksi, joka heti lähtee pois jos olisi fast travel.
Mielikuvituksen puutetta, jos turhautuneisuus on ainoa mitä tulee mieleen.

Backtrackaaminenhan ja reittisuunnittelu ovat olennainen osa peliä ja tähän liittyen mä ole koskaan ajatellut että Metroidissa alkaisi erikseen "nuohoamisvaihe". Mutta jos tarkoitetaan sitä, kun kaikilla alueilla on käyty jo jonkin verran, niin kyllähän backtrackaaminen muuttuu jatkuvasti nopeammaksi: Avaat uusia hissiyhteyksiä -> avaat aiemmin tuntemattomia "pikayhteyksiä" paikasta toiseen ja toisaalta avaat uusia kykyjä -> vanhat tutut huoneetkin taittuvat nopeammin kuin aiemmin.

En mä silti sano etteikö jossain Metroidissa voisi tulevaisuudessa ihan puhdas fast travel -mahdollisuus ollakin. Jos sellainen Prime 4:een tehdään hyvin toteutettuna niin mikäs siinä, en ryhdy ainakaan etukäteen huutamaan että nyt on Metroidit pysyvästi pilalla. Yritin vain avata sitä, että miksi Metroideissa ei moista olla tähän mennessä nähty.

PS. Sekin vielä, että jopa soulseissa on fast travel. Että.
Soulsseja en ole kauheasti pelannut, mutta näytteleekö niissä reittisuunnittelu ihan yhtä suurta osaa gameplay loopissa? En tiedä.
 
Kyl semmonen hyvin toteutettu fast travel vois toimia metroidis, tyyliin vasta sitten kun koko world map on avattu ja siinä sit vois jotenki niiden world mappien välis pikamatkustaa, toisaalta taas ymmärrän miksei näis oo semmosta. Kun pelin idea on se backträkkääminen ja alueiden välinen haahuilu ja avataan just lisää pikareitteijä alueiden välillä. Mielummin ottaisin fast travelin sijasta usempia jotain tyyliin "turboboost" putkia mitkä menis alueiden välillä kun että mapista menet johonki kohtaan.

Mut ohan täs sit kun alueet on auki nii välil semmosta päätöntä haahuilua, mullaki nyt kaikki alueet käyty ilmeisesti että nyt pitäs ettiä niitä runeja tai jotain nii nyt kyl kelpais joku pikamatkustus tai turboboost putkistko alueiden välillä. :p
 
Mielikuvituksen puutetta, jos turhautuneisuus on ainoa mitä tulee mieleen.
Koen nyt kuitenkin että se on se päällimmäinen tunne tässä vaiheessa peliä enkä usko että se fast travel tässä kohtaa enää mitään pelin ydintä voisi pilata. Varsinkin kun sen toteuttaminen voisi tukea sitä hakemaasi kokemusta oikein toteutettuna. Eikös sekin ole mielikuvituksen puutetta jos näkee fast travelin lisääminen automaattisesti pelin ytimen (tms.) pilaamisena?

Backtrackaaminenhan ja reittisuunnittelu ovat olennainen osa peliä ja tähän liittyen mä ole koskaan ajatellut että Metroidissa alkaisi erikseen "nuohoamisvaihe".
Kyllä. Olen samaa mieltä että nuo kuuluvat peliin mutta sitten taas olen eri mieltä etteikö olisi erikseen "nuohoamisvaihetta". Se on melkeinpä, ellei käytännössäkin, joka pelissä. Se on se vaihe kun on kaikki jo tutkittu eikä ole enää oikeaa syytä juosta kymmeneen kertaan nähtyjä käytäviä uusiksi vain sen takia että jossain on jotain, joka pitää tarkistaa.

Mutta jos tarkoitetaan sitä, kun kaikilla alueilla on käyty jo jonkin verran, niin kyllähän backtrackaaminen muuttuu jatkuvasti nopeammaksi: Avaat uusia hissiyhteyksiä -> avaat aiemmin tuntemattomia "pikayhteyksiä" paikasta toiseen ja toisaalta avaat uusia kykyjä -> vanhat tutut huoneetkin taittuvat nopeammin kuin aiemmin.
Peli on silti kovin "työläs" kun alueet koostuu pienistä huoneista, joissa on jatkuvasti ovet ja/tai vihulaiset edessä/hidasteena eikä monissakaan huoneissa pysty vain juoksemaan ovelta ovelle vaan pitää morphballoilla menemään, hyppiä tasoilla tai flengailla menemään.

Eihän peli iso missään nimessä ole mutta se tuntuu työläämmältä kaiken tuon mainitsemani vuoksi. Ja tuo kaikki mainittu siis kuuluu asiaan kun peliä ns. pelaa tavallisesti mutta kun alkaa se nuohoaminen niin nuo kaikki on vain turhautumista aiheuttavaa.

Yritin vain avata sitä, että miksi Metroideissa ei moista olla tähän mennessä nähty.
Kyllä ja minä taas yritin perustella miksi mielestäni olisi voinut ihan hyvin olla mukana jo Primessä.

Soulsseja en ole kauheasti pelannut, mutta näytteleekö niissä reittisuunnittelu ihan yhtä suurta osaa gameplay loopissa? En tiedä.
No jaa. Riippuu vähän vastaajasta. Kenttä- ja maailmasuunnitteluhan niissä on yleensä todella loistavaa, joten kyllä niihin vaivaa on nähty. Kuitenkin siinä vaiheessa kun on kerran jonkin nuotion löytänyt ja sytyttänyt, niin ihan kiva ettei ole pakko juosta monen nuotion väliä sinne vaan pääsee skippaamaan lähemmäs. Niitä nuotioitakaan ei sillä lailla joka paikassa ole etteikö reittisuunnittelua pitäisi harrastaa. Tosin enemmän kai soulsit on "harhailua" kun ei siellä karttoja ole ja se on sitten muistin varassa että mistä pääsee mihinkin. Tosin se iso ero on, että muistaisin varmaan aika monen soulsin reitit ulkoa mutta en Primen. Ehkä se kartta siis on syystä vain toisessa näistä.

Tuohan löytyy pelistä suht alkupuolelta niin vauhdikkaasti pääsee liikkumaan ...
No jaa. Tuntuu että se aika minkän voittaa lyhyessä spurtissa häviää siinä kun tulee ne animaatiot palleroksi ja pois. Siihen päälle hyppykohdat ja muut, mitkä vie pallerona enemmän aikaa niin en kyllä koe että sillä kannattaa alkaa huoneesta toiseen "palloilemaan".
 
Laitetaas nyt tänne kyssäri kun tuli vastaan idea. Mitä olisitte mieltä 3rd person Metroidista jonka pelattavuus olisi Returnalista mutta ilman roguelike ominaisuuksia.

Tämä sai itseni ainakin kuumottelemaan, voisi olla aika kova tekele.
 
Laitetaas nyt tänne kyssäri kun tuli vastaan idea. Mitä olisitte mieltä 3rd person Metroidista jonka pelattavuus olisi Returnalista mutta ilman roguelike ominaisuuksia.

Tämä sai itseni ainakin kuumottelemaan, voisi olla aika kova tekele.
Toimisi varmasti. Toki itselleni olisi melkein parasta, että voisi valita kuitenkin pelaajan maun mukaan, pelaako peliä 1st person tai 3rd person kuvakulmasta. Esim. GTA V:ssä oli sinänsä aika hienoa pelata 1st person kuvakulmasta, mutta sitten joissain tilanteissa se oli vain ärsyttävää, joten vaihdoin niissä tilanteissa suosiolla sitten 3rd person-kuvakulmaan.
 
Laitetaas nyt tänne kyssäri kun tuli vastaan idea. Mitä olisitte mieltä 3rd person Metroidista jonka pelattavuus olisi Returnalista mutta ilman roguelike ominaisuuksia.

Tämä sai itseni ainakin kuumottelemaan, voisi olla aika kova tekele.

Take my money. Ehdottomasti menisi hankintalistalle, jos tämmöinen joskus saataisiin.
 
Hieman alle kaksi viikkoa siinä meni, mutta nyt on ensimmäinen Metroid Prime-sarjan pelikin pelattu läpi. Vaikka nämä ensimmäisen persoonan pelit ei ole kovin mun juttu, niin olihan tämä loistava. Käsittämätön, miten hyvin tämä on aikaa kestänyt. Tietenkin Remasterin ulkoasua on hiottu kauniimmaksi ja kahden tatin ohjauksen lisääminen nykyaikaistanut tätä, mutta näillä hyvin pienillä muutoksilla tuntuu ihan tän päivän peliltä.

Jos tämänkaltaisen saisi kolmannen persoonan näkökulmasta niin olisin jonossa ensimmäisenä tunkemassa rahoja tiskiin.

Loppuscreenin mukaan peli tuli pelattua 86% läpi ja aikaa meni reilu 21h. Mielestäni ihan ok näin ensimmäiseksi "blind playthrough":ksi ilman oppaita ja vielä lisähaasteena itselle tämä ei niin luonteva ensimmäisen persoonan näkymä.

2D Metroidit pelailin 100% asti, mutta tämän taidan jättää tähän. Tajusin jossain kohtaa missanneeni jo osan skannauksista lopullisesti eli niitä en kaikkia voisikaan enää tähän peliin täydentää. En myöskään ole laittanut minnekään ylös mitkä powerupit olen jo kerännyt enkä jaksa alkaa guiden kanssa ihan joka kolkkaa käymään läpi, kun noista ei mitään merkintöjä jää karttaankaan.

Ehdottomasti tulen pelaamaan myös seuraavat prime-pelit, jos ne Switchille joku päivä saadaan. En ehkä ihan heti perään nyt haluaisikaan eli ihan hyvä, ettei ole vielä tarjolla. Tämä parikymmentä tuntia ekassa persoonassa sai jo kovasti kaipaamaan kolmannen persoonan hahmon liikuttelun ja laajemman ympäristön näkemisen "vapautta". Onneksi sellaisen pariin pääseekin tästä suoraa Horizon DLC:n parissa, joka olisi tavoitteena yrittää pelailla läpi ennen Zeldaa.
 
Ylös Bottom