Re: MGS 2 Juonianalyysi ja major spoiler-keskustelu
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Pexi
1. Vastasiko osotuksiasi?
2. Yllätyitkö "Raideniin"?
3. Mitä mieltä Snake "apurina"?
4. Liika codecia ja demoa?
5. Mitä mieltä musiikista?
6. Ymmärsitkö juonen 100%:sti, "Tactical Plot Twist"?
7. Ärsyttikö Rose sua?
8. Makein demoskene?
9. Paras taistelukohtaus? (Peli tilanteesa)
10. Dialogi/puhe, joka jäi mieleen?
11. Millä asetuksilla pelasit läpi ensimmäisellä kerralla ja aika? (vaikeusaste, tutka ja läpipeluuaika)
12. "Happy Ending-loppu" vai keskeneräinen?
13. Raiden "MGS3:een"?
14. Riittävästi huumoria?
No niin, peli kertaalleen läpi, fiilis on vähän ristiriitainen, mutta silti tyytyväinen. Ja yhtään ei tarvinnut apua etsiä, vaan kokonaan itse läpi pelattu! Kohta pitää pelata uudelleen! Jos peli vielä kesken, niin ei kannata ehkä lukea näitä vastauksia, saattaa joissain kohdin sisältää juonispoilereita!
1. Osittain, vaikka yritin olla odottamatta liikoja. Verrattuna ykköseen pelissä oli paljon "mini-tehtäviä", jotka joissain kohdissa hiukan ärsyttivät, mutta toivat kuitenkin kivan lisän peliin. Aika paljon edestakaisin ravaamista, mutta oikeastaan oli myös MGS1:ssäkin, siinä ensimmäisen Sniper Wolf-matsin aikoihin. Kuitenkin peliä ei voi laitta edellä ykköstä eikä jälkeenkään.
2. En yllättynyt Raidenin läsnäoloon, sillä sinä spoilasit aikoinaan tuon asian, mutta no hard feelings. Jos en olisi tietänyt olisin ollut koko pelin ajan "No niin, milloin päästään taas pelaamaan Snakella?". Hahmona Raiden oli ihan hauska veikko, vaikkakin vähän typerä asenne hänellä oli pariin asiaan.
3. Ideana ihan hyvä, ja pidin itse Snakesta sivuhahmona, vaikka olisin odottanut tuolta osin ehkä enemmän "ruutuaikaa" häneltä. Olisi voitu kenties jossain loppupuolella vielä pelata Snakella, niin fiilikset olisi ollut todella upeat! Mutta onkohan ketään joka EI tajunnut heti kuka Snake oikeasti on?
4. Codecia oli ehkä vähän joissain kohdissa liikaa, joissa olisi voinut olla demoa. Jotkut demot kylläkin toi sellaisen fiiliksen, että niissä tapahtuu enemmän, kuin itse pelatessa. Myös aika paljon oli niitä demoja joissa oli aiempia tapahtumia pelistä tai MGS1:stä. Mutta juuri sopivasti kuitenkin niitä oli. Jos niitä olisi ollut vähemmän, niin pelistä olisi puuttunut jotain. Jos niitä olisi ollut enemmän, niitä olisi ollut siinä vaiheessa liikaa.
5. Musiikkihan on sinänsä yksi osa-alue pelissä mitä on hehkutettu. Itse asiassa tämä on mielestäni pelin huonoin osa-alue, sillä tuntuu oudolta että Harry Gregson-Williamsin tapainen mies ei saa ihmeellisempiä kappaleita aikaiseksi. Olihan niitä pari hyvää, mutta jotenkin ei kolahtanut täysin samalla tavalla kuin ykkösen.
6. Kaiken ymmärsin täydellisesti siihen saakka kunnes Colonel alkoi soitella niitä pilareita. Loppupuolen tapahtumissa oli kyllä pari typerääkin juttua, kuten tuo käytöksen Colonelin käytöksen syy. Luulin senkin ymmärtäneeni, mutta ennnen viimeistä tappelua käyty keskusteli sekoitti minun nuppini täysin. Kysymyksiäkin herätti, kuten miten kävi "Liquid Ocelotille"

D) ja alkuperäiselle MG Raylle, jotain juttua Snake sanoi loppupuolella siitä, mutta se meni täysin ohi kun keskityin sillä hetkellä puhelimessa puhumiseen. Hahmojen persoonallisuuteen ei ehkä panostettu tarpeeksi, ja eniten ehkä odotin Solidus Snakelta, joka jäi aika latteaksi hahmoksi. Tunteitakin tapahtumat herättää, ja tulipahan tuossa erään Snipu-kohtauksen jälkeen tippakin linssiin. Lopun ylläri ei ollut yhtä tukahduttava kuin ykkösen "Mr. President"-juttu.
7. Rose... No jaa. Ihan hauska likka, mutta valitti liikaa minun makuuni, kun peli on kyseessä. Otacon hoiti hommat paljon paremmin Snaken kanssa tankkeri-osuudella (pirun hyvää läppää)!
8. Makein demoskene? En tiedä onko makein mutta paras oli tuon edellä mainitun snipu-osuuden jälkeen tapahtuvat tilanteet, kunnes joudut kidutettavaksi. Myös Ocelot-pätkät oli mieleeni.
9. Makein pomo, siis? Itse asiassa pelissä oli todella vähän pomoja minun makuuni! Ne Rayt oli aika vaikeita, ennekuin oppi sopivan taktiikan, muut meni ensi kerralla (no okei Fatmanissa kuolin kerran), joten sanotaan Rayt.
10. Otaconin ja Snaken välillä käydyt jutut tällä hetkellä, eniten mielessä, mutta paha heitto oli myös Snakelta Raidenille tyyliin "Ainakaan et jää kiinni kävelytyylistä"

Myös Colonelin "vitsit" loppupuolella oli aika pahoja!
11. Hard, ei tutkaa, olisikohan ollut 16 tuntia? Tuotti vaikeuksia päästä vauhtiin Raidenilla...
12. En tajua kysymystä

Jos pelillä on kaksi loppua, en ole nähnyt kuin toisen, enkä tiedä kumpi tuo oli.
13. Raiden voisi olla mukana mahdollisessa jatko-osassa, mutta toivottavasti ei kuitenkaan kovin isossa roolissa. Voisi olla samantyylisessä roolissa kuin Snake kakkosessa. Aiheesta voisi heittää kommenttia MGS3-threadiin kun sellainenkin on täällä muistaakseni on olemassa.
14. Olihan sitä huumoria, mutta koskaan ei voi olla liikaa. Harmi vain, niiden osalta jotka ei ole pelannut ykköstä, eikä tajua kaikkia läppiä.