No sitten menee tiukaksi, jos ei saa olla esim. yhteiskuntakritiikkiä tai vertauskuvia mukana ollenkaanMutta saadaanhan tällä jonkinlainen "puhdas scifi"-kategoria rakennettua. Hauska ajatusleikki!
Mites rajanvedot, Dickin Uneksivatko androidit sähkölampaista? oli aikoinaan "puhtaampaa" scifiä, mutta sisältääkö nykyään jo liikaa viittauksia luontokatoon ja ihmisen järjettömyyteen?
Palaan lähtöpisteeseen: Kaikkien pitäisi lukea Vonnegutia
Tottakai saa olla viittauksia enkä mä ala tässä nyt vääntämään siitä onko Vonnegut scifiä vai ei. Itse en laske sitä scifiksi. Mulle riittää perusteluksi omat empiiriset havainnot joilla olen todistanut Vonnegut kirjojen sijaitsevan kirjastossa eri hyllyssä kuin scifi-kirjat.

Vonnegut on samaan tapaan scifiä kuin Bulgakovin Saatana Saapuu Moskovaan on fantasiakirjallisuutta. Näin mä näen asian mutta voin olla väärässäkin. Mene ja tiedä.
Yhdyn kuitenkin ajatukseen että jokaisen olisi syytä lukea Vonnegutia.
Juuh, kyllä vanhojakin saa suositella mutta mä oon lukenut niistä varmaan kaikki tärkeimmät. Onhan sielläkin vielä luettaa mutta lähinnä kiinnostaa tuo moderni scifi koska en oikeastaan tiedä siitä mitään.Aivan. Itse en ole fiktiota juurikaan lukenut viimeiseen 15 vuoteen, joten moderniin scifiin on todella vaikea (=mahdoton) antaa suosituksia. Vaikka niitä nyt yritinkin antaa vanhasta tottumuksesta.
Kiinnostaa itseäkin kyllä, mitä sitten joskus ottaisi työn alle, kun kaikki kiintoisat henkilöhistoriikit yms. on kahlattu läpi.
Viimeksi muokattu: