Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust
Jaahas, keppi saapui ja eka kisa ajettu touring careilla Grid Autosportissa.
Hmm. Miten tän asian nyt sanoisi. Keppi maksoi sen noin 150e posteineen. Ensifiilis oli "wau, ilmankos onkin näin kallis". G27:aan verrattuna itse keppi painaa 2x enemmän, tuntuu jämäkämmältä ja H-kaavion pykälät tuntuu todella jämäkältä!
Pienen kuivaharjottelun jälkeen H-kaavion tyylikäs metallinen levy pois neljällä ruuvilla ja paketista sekventaalin levy käteen. Ja mitä hittoa! Muovinen musta läpyskä. Ei hyvää päivää, ei sit voinut metalliseksi tehdä? Noh, ei auta..Keppi penkkiin ja sit miettimään piuhoja.
Katsoin Thrustmasterin sivuilta yhteensopivuudet ja totesin, että Grid vaatii yhteyden suoraan USB:llä konsoliin. Tämä ok. Oli kyllä pettymys, ettei molemmat piuhat olleet integroituja tai edes mahdollista saada samaan aikaan. Joutuu peleistä toiseen hyppiessä vaihtamaan koko piuhan! Ei hyvä..
Seuraava pettymys oli piuhan pituus. 2m jatkokaapelilla en saanut edes kiertämään huoneen lattialistoja pitkin vaan jouduin vetämään suoraan lattian poikki. Samaan aikaan 2m piuhalla ratin piuha yltää..
Sitten PS3 ja Grid Autosport tulille. Toivottavasti PCarsissa saa toimimaan samaan aikaan läpät, että kepin. Gridissä täytyy autoa vaihtaessa (esim formulaan) vaihtaa myös asetuksista vaihtonäppäimet.
Aloitetaan ensin tuntumasta. Tai no ei aloiteta, kun sitä ei sekventaalissa ole. H-kaavion loistava jämäkkyys ja tuntuma on tipotiessään. Haluaisin, että kepissä tuntuisi selkeästi ne asennot (eteen/taakse), nyt keppi vain heilahtaa ees taas ilman tuntumaa. Pieni pykälä sinne tms. Nyt ei tunnu mitään ja liikerata on todella pieni, eli hipaisu keppiin riittää. Tuntuma on oikeasti sekventaalilla niin huono, että naurattaisi jos joku sanois tuon maksavan 150e..50e vielä olis siedettävä, joskin ylihintaa sekin. Täytyy toivoa, että tuo jousiviritelmä tuossa toimii vuosia.. (Sekventaalilla ei vissiin jäykkyyttä saa säädettyä vai?? Jos saa niin miten? Toisiko enemmän tuntumaa??)
Mutta valituksen jälkeen jatketaan fiiliksellä. Aikaisemmassa viestissäni mainitsinkin, että G27:lla alkuinnostuksen jälkeen kepin käyttö käytännössä jäi. GT5/GT6 peleissä alkupään siviiliautoissa se oli jotenkin looginen. Mutta muissa peleissä jo joku Renault Clio Cup kisoissa on sekventaali, joten en nauttinut enää kepin käytöstä. Toisaalta DFGT:ssä muistan käyttäneeni sitä aina. Ja KYLLÄ! Sekventaalin tuoma fiilis 320 bemun ratin taakse on huikea, todella huikea. Aloin taas nauttimaan ajopeleistä. Etenkin suurena WTCC sarjan fanina, odotan entistä enemmän Pcarsia ja koppiautoja sieltä tehottomammasta päästä! Sitä ennen tulee taatusti Gridiä hakattua taas ja paljon.
Yksistään fiilis sekventaalin käytön myötä on sen 150e arvoinen, vaikka keppi olisikin hieman huonompi.
Kokonaisuudessaan keppiä suosittelisin ehdottomasti H-kaavio käyttöön ja sekventaaliin lähinnä käytettynä hankittaessa, mutta fiiliksen lisäys kepillä on huikea!