Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mikä sai sinut valitsemaan konsolisi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ludson
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Mikä sai sinut valitsemaan konsolisi?

Kaikki tekniikkalelut on vaan pakko saada heti, kun niiden hinta on kohtuuden rajoissa :)

Kyllähän sitä tuli kiinnostuttua Xbox 360:n ostamisesta kun next gen NHL 07 julkaistiin kun sitä ei PC:lle saanut. Sitten tuli tutustuttua lähemmin kyseiseen konsoliin ja päädyin sen ostamaan ihan muidenkin kiinnostavien pelien takia. Ja kun PC olisi pitänyt päivittää samoihin aikoihin ja se olisi ollut liian kallis ja monimutkainen projekti, niin päädyin sitten boksin hankkimiseen. Tyytyväinen, siis todella tyytyväinen olen ollut :cool:

NES ja PlayStation

NES:n ja Playstationin aikaan olin niin nuori, että vanhemmat oikeastaan "päättivät" mikä konsoli meille tulee. NES hommattiin melko myöhään, ehkä hieman ennen PS:n julkaisua. SNES:iä pelattiin serkun luona ja kun 64 kiinnosti ilmestyessään. Isän mielestä PS oli parempi, joten sellainen ostettiin. Eikä ole harmittanut :)

PS2

Kaveri sai PS2:n heti kun se julkaistiin Suomessa. Pelit olivat uskomattomia ja tällä yritettiin perustella äidille sitä, miksi PS2:n pitäisi löytyä jouluna pukinkontista. Ei löytynyt vielä sinä vuonna. Seuraavana vuonna kyllä.

GameCube

En edes tiedä miksi moisen konsolin aikoinaan halusin. Sama kaveri jonka luona innostuin PS2:sta, hommasi Cuben ja Luigis Mansionin. Pakkohan munkin oli saada. Seuraavana jouluna paljastui paketista liila Cube. Ei sillä ole pelattu sen jälkeen muuta kuin Luigis Mansionia, Super Mario Sunshineä ja RE4:sta. Kaverilta lainatut WW ja MP kävivät myös nopsaan koneessa, parin tunnin pelailu ei saanut minua syttymään joten palautin ne kaverilleni.

Xbox

Cube ei pahemmin kiinnostanut, joten PS2:lla jatkettiin. Minulla on kaksi pikkuveljeä ja suorastaan vitutti kun ei voinut pelata juuri ilmestynyttä Vice Citya koko päivän, sillä äiti käski antaa veljienkin pelata joskus. Halusin oman PS2:n. Totesin tämän tyhmäksi ja suuntasin katseeni Xboxiin. Luin kaikkia vanhoja pelilehtiä, sillä nettiä ei vielä ollut. Haloa hehkutettiin kovasti. Olin ihan ihmeissäni kun arvosteluissa sanottiin, että pelin voi pelata kaverin kanssa yhteistyössä läpi samalla koneella. Sain kaverinikin innostumaan ja jouluna 2003 molemmat saivat lahjaksi Xboxit. Pelihistoriani parhaimpia muistoja on ensihetket Xboxin seurassa. Hymyilevänä menin nukkumaan kun se musta möhkäle jökötti TV-tasossani. Odotin seuraavaa päivää ja Halon co-opia kaverin kanssa ihan täpinöissäni :D

Ja se oli ihanaa. Pelasimme peliä aivan kyllästymiseen saakka. Joskus en uskonut koskaan pelaavani GTA:ta parempaa peliä. Halo oli todellinen yllätys. Muutkin kaverit innostuivat Xboxista ja Halosta. Seuraavana kesänä saimme kasaan jo 8 pelaajaa. Ah niitä muistoja: minun ja pikkuveljeni huone, pari 21" telkkua, linkkikaapeli, pari Xboxia, pari Haloa, 8 ohjainta ja 8 hyperinnokasta pelaajaa. Se oli nannaa :cool:

Xbox 360

Halo 2:n lopun nähtyäni olin varma, että Halo 3 ilmestyy joskus. 360 hommattiin vain ja ainoastaan sen takia. Muut ovat vain pelejä odottelua lieventämään ;) Mutta eivät nekään huonoja ole. Päästyäni Liven makuun vanhalla boxilla, jatkoin sitä tietenkin 360:lla. Kesäiset GRAW-klaanimatsit ja aamuun asti pystyssä olleet paskanpuhumis-servut ovat kyllä ihania muistoja. 360 oli muuten ensimmäinen konsoli jonka maksoin itse, ja ensimmäinen konsolini jonka sain heti julkaisupäivänä :)

Olen myös ostanut oman PS2:n ja sen pienenä haluamani Nintendo 64:n :) Wii ja PS3 odottelevat kaupan hyllyllä parempia pelejä ja pienempiä hintoja.

Xbox360

Ostin sen Dead Risingin ja Gears of Warin takia. Halvan hinnan takia kone oli aikalailla heräteostos.

PS3

Blu-Ray kiehtoi, tekniikkafriikki kun hieman olen. Lisäksi Motorstorm oli minulle yksinään riittävä syy koneen hankintaan. PS3:lle tulee lisäksi itseäni eniten kiinnostavat pelit tulevaisuudessa. Vitutti maksaa XO:lla verkossa pelaamisesta!

Xbox 360:

Jotenkin tässä konsolissa on pohjimmiltaan kaikki kohdallaan meikäläiselle: ulkonäkö, ominaisuudet, pelit, hinta... Myöskin se seikka, että tämä oli ensimmäinen uusimman sukupolven edustaja vaikutti ostopäätökseen, koska yksinkertaisesti olin kyllästynyt odottamaan Wii:tä. (kesäkuussa 2006 nimittäin iski Nintendo kuume Gamecuben oston myötä). Päätin myös, että en enää sitten Wii:tä ostaisi...

Wii:

Kuitenkin julkaisupäivä kaupasta lähti mukaan Wii ja muuta sälää. SIlloin vain tuli ajateltua, että mihin muuhunkaan käyttäisi veronpalautuksia ja siinä se oli.

En todellakaan ole mikään yhden konsolin ihminen, mutta kun 360:lle satelee PS3:n "yksinjulkaisuja", niin näiltä näkymin sitä en tule ostamaan. Ehkä sitten hamassa tulevaisuudessa, kun hinta on vähemmän kukkaroa verottava ja himo mahdollisiin tuleviin Final Fantasyihin kasvaa liian suureksi (paitsi jos "pääsarjakin" hyppää Microsoftin konsolille) .

Sain PS3:n sen takia koska joulupukki sen toi, hieman myöhässä :D

edit: PSX ja GBA SP tulivat samasta syystä. GC tuli kun pikkuveli sen heräteostoksena osti.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Digiexpo 2006, testasin boksilla useita pelejä ja wiillä excite truckia, zeldaa ja wii sportsia. Pleikkari kolmoseen en jaksanut jonottaa, kun kaveri sanoi, että oli todella kesyä siellä pleikkarikopissa.

noh, boksi oli aika... meh, Grafiikat ei millään tavalla räjäyttänyt PC-pelaajan tajuntaa ja pelit on niin samantyyppisiä, että ei mtn uutta mulle. Wii oli ihan oikeasti hauska vempele, jota piti jonon kautta aina saada lisää, joten siihen päädyin.

Arcane sanoi:
Xboxin tarina

Teimme veljen kanssa runsaasti pihatöitä eräänä kesänä. Kaivoimme muun muassa muutaman ojan, leikkasimme kasveja, ajoimme nurmikkoa, kaikenlaista. Kävimme vielä kaivamassa muutaman sähköjohto-"ojan" sedällekin. Veli oli uuden koneen tarpeessa ja sai sen. Ajattelin, etten itse uutta konetta tarvitse, koska en ole ollut innostunut uusista tietokoneen peleistä, joten hankin konsolin. Pitkään pyörivät ajatuksen Xboxin ja GameCuben ympärillä. Xbox tuntui aluksi hieman mielenkiinnottomalta, mutta kiinnostus sitä kohtaan kasvoi koko ajan. Halo. Oddworld. Amped. Dead or Alive. Sillehän oli runsaasti hyviä pelejä! Osaksi veljen ja isänkin painostuksesta päätyi taloomme Xbox, kaksi ohjainta, rgb-kaapeli, dvd -kaukosäädin ja Halo: Combat Evolved. Veli halusi minun päätyvän Xboxiin, koska piti GameCubea turhana ja mielenkiinnottomana. Isää taas kiinnosti Xboxiin investoiminen siksi, että mökillekin voisi tarvittaessa viedä "dvd-soitinta", jos kerta Xbox osaa niitä pyörittää.

GameCuben tarina

Noin puolitoista vuotta Xboxin jälkeen alkoi pikku hiljaa tuntua orvolta, kun hyllyssä oli ainoastaan räiskintää, toimintaa ja autopelejä. Tässäkö oli Xboxin tarjonta? Olin jo vuoden keskustellut aktiivisesti Peliplaneetan foorumilla Nintendon alueellakin, koska GameCube kiinnosti runsaasti ja minua hävetti, kuinka paljon olin missannut siltä hyviä pelejä. Kävin konetta pari kertaa testaamassakin kaupassa ja joka kerta kiinnostus kasvoi entisestään. Mariota. Zeldaa. Metroid Prime. Pikmin. Todella kovaksi se kävi, kun uutiset Resident Evil 4:sta alkoivat olemaan pinnalla. Kaverit valittivat, että heitän rahani hukkaan, veljeni ei ollut yhtään kiinnostunut konsolista, vanhemmat hieman vastustivat turhaa tuhlaamista, mutta joka tapauksessa pidin pääni, halusin lisää pelattavaa. GameCuben hankin vuoden 2005 keväällä käytettynä viiden pelin, kahden muistikortin, kahden ohjaimen ja rgb-kaapelin kera. En ole katunut ostopäätöstäni yhtään. Veljenikin sain innostumaan konsolista Resident Evilin, Resident Evil 4:n, Super Smash Bros. Meleen, Metroid Primen ja Eternal Darknessin avulla.

Gameboy Advance SP:n tarina

Olin pitkään toivonut itselleni käsikonsolia, kunnes sitten aloin selailemaan Huuto.nettiä ja paha himo hinnat nähdessäni iski. Löysin edullisen paketin, harkitsin jonkin aikaa, mietin koulujen välitunteja, automatkoja, mökkeilyä... Tässä olisi tylsän ajan pelastaja. Gameboy Advance SP:n ostin 5 pelin, yhden moduulisuojan, kantosuojan sekä kuulokeadapterin kera.

Nintendo DS:n tarina

No... se nyt vain jotenkin päätyi minulle. :D
Saanko udella miksi et edes harkinnut PS2 ostoa?

ps3:en hankintaan vaikutti 360:en hajoaminen, mulla kun hajos boxi 5 kertaa niin ajattelin vaihtaa sen wii:in ja ostaa ps3:en.. toivotaan ettei pleikka hajoo yhtä helposti....

noista aikaisemmista konsoleista ja koneista(C64, Snes, N64 no pc tuli hommattua joskus GTA1:n half lifen aikoihin) ei oo oikein muistikuvaa, mutta PS1:n ostin kaverilta kun se(kaveri) ei tehnyt sillä mitään ja tarvitsi bensarahaa.. niin 100 markkaa siitä maksoin. muuten meni useampi vuosi PC:llä. Opiskeluaikainan kämppis osti itselleen xboxsin, ja muutamalla kaverillakin oli niin tyydyin silloinkin puuceehen vielä kunnes paluu takaisin konsolipeleihinkin tuli sitten itselläkin(kiitos GC:n hinnan alennuksen(muistaakseni n.100 eurolla lähti gc ja pari peliä + muistikortti). PS2:een en oikein oo lämminnyt vaikka sitä tulikin kokeiltua heti suomen julkaisun jälkeen. jaadajaada jaa, jne..

mutta nykyiset konsolit:
Xbox 360
Täntä mietin ja harkitsin aika kauan ja heitin kaveriporukalle kyselyjä sattuisiko joku tietämään olisiko kellään kyseistä konetta myynnissä. Muutaman kuukauden hiljaisuuden jälkeen sattui löytymään hyvällä hinnalla oleva kone, muutaman päivän harkitsin ja tutustuin tulevien pelien kirjoa, niin melkeimpä yksi nimike oli siellä ylitse muiden, bioshock. lähes kaikki muut on vain ylimäärästä plussaa.(forza2 esim osoittautui ainakin tällä hetkellä hyväksi). muut tulossa olevat pelit on sitten luokkaa: ei oikein osaa odottaa, tai ei ainakaan trailerit aiheuta suurempaa mitään "pakko saada" efektiä. ei edes GTA IV tai mass effect. assassins creed ja haze ehkä vähän herätti kiinnostusta(niin tässä tosiaan se vaikka tuleekin ps3:llekkin niin edelleen ne on samat pelit XOllakin.. kuten edellisessä sukupolvessa sama peli oli ps2:lle, xbox:lle ja jossain tapauksissa PC:lle). ja tuohon xlootaan oon kyllä ihan tyytyväinen.

Wii
Wii oli tosiaan semmoinen kone minkä ostin heräteostoksena. Siltä en todellakaan odottanut oikein mitään. Eikä sitä (ainakaan silloin)päässyt testaamaankaan missään. Niin pitihän tuo investoida tuohonkin koneeseen. Vaikka itse kone on mukavan kokoinen ja ohjain toimii niin tuntuu että liian aikaisin tuli tuo kone hommattua. Zelda ei edes kiinnostanut sillä kun kahlas silloin aikoinaan nessillä ekan, snessillä kolmannen gameboylla neljännen, n64:llä OOT:n, ja cubella WW:n läpi.. niin ei tuo wii versio oikein jaksanut kiinnostaa(ja odotin tuota kylla jo aikaisemmin ilmestyväksi cubelle.. mutta ilmeisesti lykkääntyi liikaa). mutta wii onkin tuo partykone, sports on ehkä se ainokainen peli sillä tällä hetkellä vieläkin (tai BWII:tä odotan tuolle koneelle)..

Niin miksi ei sitten PS3:a?
Vaikea sanoa... ehkä se jokupäivä tuohon tuleekin, ennen konsolin hommausta menee kyllä tuo telkku vaihtoon, kun kokeilin ps3:a n. 2 vuotta vanhalla 37" LCD tv:llä.. jolloin HD oli vielä uutta ja tuommoinenkin telkkari maksoi aika kiitettävästi(tais olla kolmosella alkava luku)... niin ei oikein tyydyttänyt toiminta, en ole nähnyt 1080p telkulla kuvaa mutta kuulemma hyvännäköinen oli, ja todellakin senaikaisella fw versiolla tuommoinen tapaus(jos ei töllötin tukenut 1080p:tä niin katsoit BD filmit 480p:nä) ei tehnyt sekään myönteistä vaikutusta. Ja tosiaan se hinta :( ei silleen kyllähän tuohon varaa olisi ollut, mutta jotenkin tuntuu että saan rahoille paljon enemmän vastinetta tällä hetkellä vaikka tankkaamalla useamman kerran auton tankin täyteen.
(Pieni avautuminen: PS3 on melkovarmasti tulossa vielä tuohon, mutta se vaatii sen 1080p telkun ensiksi. Ja oikeasti jotain mielenkiintoisia pelejä... jos FF sarja ei enää jaksa kiinnostaa, MGS ei napannut oikein ps1:llä, miksi siis nappaisi nyt uusinkaan... GT5 voisi olla syy mikäli tehtäisiin muitakin muutoksia kuin ulkonäkö ja autojen määrää, eli GT4:n aikaan julkaistu konamin autopelikin tuntui paremmalta)

Yhteenveto:
Wii - kiva laite&ohjain.... kunhan pelintekijät saisivat pikkuhiljaa muitakin kuin porttauksia pihalle(itselle kyllä kelpais vaikka wii sports 2)
XO - ihan hyvältä tuntuva vehe... noo ehkä metelöi mutta metelöi wii:kin. Voi hajota(no aika paljon on liikkeellä PC:istä hajonneita näytönohjaimia jotka maksaa saman verran kun tuo konsoli)
PS3 - ehkä vuodenpäästä vois harkita uudestaan.. ehkä tässä vaiheessa rahoille on vielä parempaakin käyttöä.

PS. toisaalta tuo Wii:kin makaa yllättävän pitkiä aikoja tuossa tyhjänpanttina verrattuna xlootaan.. joten viihde/raha tän hetken jokseenkin pelikelpoisista koneista koneista(PC/Wii/Xo) taitaa mennä: XO ekana, PC toisena, Wii kolmantena...

Ps1 oli eka konsoli jonka sain.
Pienenä poikana PS2 oli tietenkin luonnollista jatkoa PS1:lle, kun oli niin hyviä pelejäkin.
Ps3:n valitsin pelivalikoiman ja ilmaisen nettipelaamisen takia, vaikka se aika lailla hallaa kukkarolle tekikin.

Ps3: sillä pleikkareiden matkassa on tullut seilattua jo varmasti päälle kymmenen vuotta ihan Psx ajoista. Koskaan en ole pettynyt näihin koneisiin ja löytyyhän tuolta muutama vahva pelitalo sekä yksinoikeus peli mukanaan. Pidän enemmän multimedia laitteista kuin pelkästä konsolista, vaikka pelaaminen se tärkein onkin. Näihin Sony on antanut loistavat puitteet jo muutaman sukupolven ajan.

WII:tä en ole vielä hommannut mutta on erittäin todennäköistä tai ehkä jopa varmaa että kyseisen laitteen tulen tänävuonna hankkimaan ellei sisareni sitä päätä sitten hankkia ensin. Nintendon nimikkeisiin tuli tutustuttua kaverilla cubella lähinnä loistavien offline moninpelien kautta sekä cuben hinnan painuessa alas 100 nujakoille löytyi masiina yllättäen myös tästäkin taloudesta. Pelejä ei paljoa ole mutta lainata aina voi, myös tulevat wii pelit kiinnostavat.

Ms koneita/laitteita en osta, näiden epäluotettavuuden takia, joka on tullut koettua useaan otteeseen, Tämä luottamuksen menetys ei tule boxeista.

PS2: Tuli jotenkin kulman takaata.. Siihen asti olin pelannut vain ja ainoastaan PClle. Kone rokkasi kyvällä.

XO: Kauheasti älämölöä, kauheasti lupauksia ja loppujen lopuksi vain vähän niistä lupauksista on lunastettu. Onneksi kone maksoi minulle julkkarissa saman kuin uusi PS2. Eli hetkellinen mielenvika koneen ostossa kävi.

PSP: Hiukan kulman takaata. Hirveät ennakkoluulot, mutta kun sain Japsimallin kätösiini, niin olin myyty.

PS3: The one and only. Pakko saada, täydellinen paketti.

8-bit pnwage
Joo nintendollahan sitä aikanaan alotettiin 8-bittisessä muistiavaruudessa. No silloon olin muksu ja kun kavereillakin oli nintendo :)

The not so lean but mean game machine
Seuraava konsoli antoikin sitten odottaa itseään ja se olikin Xbox. Oli oikeastaan melkonen heräteostos. Irtosi joulun jälkeen halvalla Gigantista DOA 3:n kera niin päätin ottaa kainaloon.

SingStation
Xlootan jälkeen tulikin sitten sen aikaselta paremmalta puoliskolta pyyntö, että pitää saada laulupelejä taloon, tämä oli siis joskus 2004. No sitten hommattiin se PS2, joka on taloudessa lähinnä ollutkin siinä bilekoneen asemassa, mitä nyt God of Warit ja muut semmoset hitit tuli pelattua.

White herring
XO nyt oli selvä pakkohankinta, ensimmäinen olohuonelaite (PC:tä lukuunottamatta), josta saa HD-kuvaa ulos ja muutenkin sen hetken tehokkain masiina ja ensimmäinen next-gen kone. Hankintaani ollut kyllä erittäin tyytyväinen, sillä nyt noita pelejä tuolle kapistukselle tulee kuin sieniä sateella.

The black grill
PS3 oli myöskin must have, koska se on tehokas masiina ja sillä voi tsiigaa BD-leffoja. Ikävä kyl pelikoneena antaa vielä odottaa itseään, koska pelivalikoima on toistaiseksi sen verran suppea.

NDS Lite - muutaman kuukauden ulkomaanreissun lopussa vaihdoin PS2:n siihen koska en jaksanut roudata masiinaa kotiin.
X360 - Ystäväpiirin mukana aikanaan Xbox-maailmaan joten X360:n julkaisussa päätin lopettaa järjettömän PC:n päivittämisen. Aivan loistava ratkaisu vaikka lisäkustannuksia päätökselle tulikin uuden telkkarin myötä puolta vuotta myöhemmin. :D PC:tä ei ole sen koomin tullut päiviteltyä ja pelit rokkaa.

PS: tuli "perintönä" kun edellinen omistaja sai PS2:n.. ei hirveästi iskenyt PC pelaajan kaaliin
PS3: täydellinen paketti: halusin BD toistimen ja kunnon olohuone viihde/media-pläjäyksen, ja PS kun hajosi, niin vanha pelihyllyä ei jäänyt tyhjän pantiksi. FullHD TV:ni ja PS3 komppaa toisiaan täydellisesti. Pelivalikoimakin oli melko hyvä, ja odotukset sen suhteen vielä paremmat
PSP: kyllästyin tylsistymään lentokentillä, koneissa ja hotelleissa... nyt en enää ymmärrä miten pärjäsin ilman sitä aiemmin PS3+PSP=perfect match

Ludson sanoi:
Saanko udella miksi et edes harkinnut PS2 ostoa?

Tottakai tuollaista saa udella. :)

Syitä siihen oli oikeastaan aika monta. Yksi syy oli ihan selkeästi se, että kyseinen konsoli löytyi ainakin kolmelta kaveriltani, joten sitä kyllä pääsi pelaamaan, mikäli näin halusi. Toisekseen Playstationille ei koskaan ollut minulle sopivimpia pelejä. Räiskinnät eivät tuntuneet Playstationin ohjaimelle (joka muutenkaan ei ole minun käteen sopivimpia) olleet niitä osuvimpia ja muutenkaan Playstationin pelitarjonta ei ollut kavereilla antaneet minulle riittävän hyvää kuvaa.

Lisäksi Xboxissa oli osallaan uutuuden viehätys, se kun oli vasta muutamia kuukausia sitten ehtinyt kauppaan (ostin siis loppujen lopuksi Xboxin sen hinnan laskiessa 300 euroon), olihan PlayStation 2 tuossa vaiheessa jo mitä, pari vuotta vanha? En tuolloin myöskään ollut yhtään kiinnostunut Playstationin omista hiteistä, tappelupelit eivät kiinnostaneet ja monet muut nimikkeet eivät vain sanoneet minulle mitään. Ehkä osaksi se, etten jaksanut perehtyä pelitarjontaan?

Kun Xbox oli ostettu, oli Playstation 2:n paikka hyllyssä jo käytännössä viety. GameCuben kun ostin nimen omaan saadakseni pelihyllyyn myös sitä vaihtelua. Xboxilla ja PlayStation 2:llahan on loppujen lopuksi yllättävän samanlainen pelirintama takanaan, etenki nyt kun monet "yksinoikeus"hiteistä ovat molemmilla konsoleilla, tai niille on toisella koneella vastineensa (esimerkkinä vaikkapa Metal Gear Solid 2 molemmilla, Gran Turismo <---> Forza Motorsport/Project Gotham Racing), joten todellakin kaipasin sitä eroavaisuuttakin.

Oliko vielä muita syitä, hmmm? No ainakaan Playstation 2:n ilmestyttyä se ei kiinnostanut yhtään, koska olin puhtaasti 100% PC-pelaaja vielä tuolloin. Ja nyt se ei kiinnosta, koska olen rahanpuutteessa ja jos jostain tulisi rahaa, niin yllätys yllätys, se kyllä menisi ihan varmasti johonkin uudemman sukupolven konsoliin. ;)

Arcane sanoi:
Tottakai tuollaista saa udella. :)

Syitä siihen oli oikeastaan aika monta. Yksi syy oli ihan selkeästi se, että kyseinen konsoli löytyi ainakin kolmelta kaveriltani, joten sitä kyllä pääsi pelaamaan, mikäli näin halusi. Toisekseen Playstationille ei koskaan ollut minulle sopivimpia pelejä. Räiskinnät eivät tuntuneet Playstationin ohjaimelle (joka muutenkaan ei ole minun käteen sopivimpia) olleet niitä osuvimpia ja muutenkaan Playstationin pelitarjonta ei ollut kavereilla antaneet minulle riittävän hyvää kuvaa.

Lisäksi Xboxissa oli osallaan uutuuden viehätys, se kun oli vasta muutamia kuukausia sitten ehtinyt kauppaan (ostin siis loppujen lopuksi Xboxin sen hinnan laskiessa 300 euroon), olihan PlayStation 2 tuossa vaiheessa jo mitä, pari vuotta vanha? En tuolloin myöskään ollut yhtään kiinnostunut Playstationin omista hiteistä, tappelupelit eivät kiinnostaneet ja monet muut nimikkeet eivät vain sanoneet minulle mitään. Ehkä osaksi se, etten jaksanut perehtyä pelitarjontaan?

Kun Xbox oli ostettu, oli Playstation 2:n paikka hyllyssä jo käytännössä viety. GameCuben kun ostin nimen omaan saadakseni pelihyllyyn myös sitä vaihtelua. Xboxilla ja PlayStation 2:llahan on loppujen lopuksi yllättävän samanlainen pelirintama takanaan, etenki nyt kun monet "yksinoikeus"hiteistä ovat molemmilla konsoleilla, tai niille on toisella koneella vastineensa (esimerkkinä vaikkapa Metal Gear Solid 2 molemmilla, Gran Turismo <---> Forza Motorsport/Project Gotham Racing), joten todellakin kaipasin sitä eroavaisuuttakin.

Oliko vielä muita syitä, hmmm? No ainakaan Playstation 2:n ilmestyttyä se ei kiinnostanut yhtään, koska olin puhtaasti 100% PC-pelaaja vielä tuolloin. Ja nyt se ei kiinnosta, koska olen rahanpuutteessa ja jos jostain tulisi rahaa, niin yllätys yllätys, se kyllä menisi ihan varmasti johonkin uudemman sukupolven konsoliin. ;)
Selvä se, mutta eikai MGS2 ole boxille julkaistu vai olenko vain niin tyhmä?

Ludson sanoi:
Selvä se, mutta eikai MGS2 ole boxille julkaistu vai olenko vain niin tyhmä?

Ei, olet vain laiska etsimään tietoa :)

Hankkimisjärjestyksessä:
Xbox: Halu pelata MGS2 ja Shenmue II -pelejä (miksi en hankkinut PS2:sta ja Dreamcastia - jaa-a, ehkä kyseessä oli kaksi kärpästä yhdellä iskulla -metodi).
GC: Zelda Wind Waker ja MGS1 remake
PS2: Ihan yleisestä haluttavan pelaamisen paineesta, mutta Ico oli yksi tärkeimmistä syistä koneen hankintaan
Xbox360: Splinter Cell DA ja Dead Rising
DS: Another Code
PSP: MGS:PO

Aina koneen hommaaminen on lähtenyt siitä, että on halunnut pelata jotain tiettyä peliä. Pelaamisen jälkeen on sitten alkanut tutkailemaan muuta pelivalikoimaa tarkemmin.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Pelikuutio: Missasin N64:n jääden paitsi monesta mullistavasta kokemuksesta: 3-ulotteinen Zelda-peli, 3-ulotteinen Mario, ensimmäiset Mario Partyt sekä Super Smash Bros. Kun kaikki tämä aiottiin tehdä entistä hienompana GC:lle ja multiplatform-tuesta oli tulossa uskomattoman kattava (Segan Super Monkey Ball, Ikaruga ja NHL 2k-sarja. Burnoutit, Soul Caliburit, Harvest Moon, RE 1-3 remaket, Eternal Darkness, kaikki EA:n peruskama vuosiksi eteenpäin), päädyin ostamaan euro-Cuben heti julkaisussa. Myöhemmin pelintekijä toisensa jälkeen lopetti GC-käännökset vastoin aiempia tiedonantojaan paskaan myyntiin vedoten. Tästä syystä boikotoin useampaa pelivalmistajaa 2½ vuotta putkeen näiden todella harhaanjohtavan ja omalle kukkarolleni hyvin kalliiksi käyneen mainonnan takia, mutta lopulta oli aika katsella itselle toista konetta.

Toinen peliasema: Koneen nimi on tilanteeseen osuva: kakkospelikone oli saatava yksinäisyydestä kärsivän Nintendon rinnalle. Pikkuveljeni hankki hopeisen mallin pari kuukautta värivaihtoehdon saapumisesta Eurooppaan kahden DualShockin kera. Final Fantasy-, Tekken- ja MGS-sarjoihin kohdistuvat odotukset olivat PSOnen FF Tacticsin, Tekken 3:n ja MGS 1:n jälkeen todella kovat, mutta jokainen tuotti karvaan pettymyksen: FFT kakkosta ei koskaan tullut, FF X ja X-2 oli niin tökerö juoni ettei niitä viitsinyt pelata edes puoleen väliin saakka, Tekkenin kontrollit olivat todella kankeat Soul Calibur-sarjaan verrattuna ja MGS 2 oli aivan liian kurttuotsainen peli - minä kun odotin sen keskittyvän ykköstäkin enemmän toimivaan huumoriin ja toimintaelokuvien parodiointiin (pahvilaatikkoseikkailut, ajoittain korni dialogi, superninjat, miinojen päällä ryömiminen, pöljät vartijat jne.). Onneksi uskomattoman laajasta pelivalikoimasta on löytynyt uusia suosikkeja: Disgaea-sarja ropenjanoon, PES-sarja futiksennälkään (Cuben eurojulkaisuiden kanssa kun pihdattiin pihtaamasta päästyään), Way of the Samurai syvälliseen ja God of War pinnalliseen seikkailumättöön, Sly Raccoon sekä Ratchet & Clank tasoloikkaan, Project Zero kauhuun, Ico ja Shadow of the Colossus hidastempoiseen tunnelmalliseen seikkailuun.

Nakattu unelma: Koneen kuoltua hinta tuli ryminällä alaspäin. Käytetty kone parilla satasella ja huippupelejä uutena 10-30 euron hintaan oli lyömätön yhdistelmä - ja on sitä vieläkin. Aikanaan DC:n pelit pesivät PS2:n vastaavat grafiikaltaan, pituudeltaan, latausajoiltaan sekä usein myös syvyydeltään/juoneltaan. Koneella ilmestynyt monta loistavaa valtavirrasta poikkeavaa peliä sekä aimo liuta omaan all-time top kymppiin yltäviä aivan liian vähälle huomiolle jääneitä pelielämyksiä. Esimerkkeinä mainittakoon: Rez, Ikaruga, Jet Set Radio, Skies of Arcadia, House of the Dead 2, PowerStone, tuolloin yksinoikeudella julkaistut Virtua Tennis ja Sonic-sarjat. Sittemmin useimmat DC:n huippupeleistä on käännetty myös jollekin satunnaiselle konsolille (joko GC, PS2 TAI Xbox - koskaan ei kaikille kolmelle?!), mutta DC on edelleen ainoa laite jolle saa hankittua nämä kaikki.

Ruksipoksi leet: Ostoslistalla. Missasin ensimmäisen ruksin kokonaan, joten toivoisin laitteelta huomattavasti nykyistä parempaa taaksepäinyhteensopivuutta. Ensimmäisen boksin pelit lähtisivät halvalla ja ne ovat itselleni jotakin uutta - toisin kuin Wiin Cubepelien uudelleenlämmittelyt tai PS2:n / DC:n valmiiksi puhki kolutut pelimaailmat. PS3:n uusien pelien ja uusien pelisarjojen valikoima tällä hetkellä heikko, joten päädyin ennemmin compoon DVD-soitin + Xbox 360 Elite (+ mahdollisesti HD-DVD asema) kuin PS 3:een.

Ylös Bottom