Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mikä konsoli Xbox ps2 vai cube?

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Mielipiteensä tietysti jokaisella, mutta jotta mielipiteellä olisi paljon arvoa, niiden pitäisi perustua asian tarpeeksi laajaan tuntemiseen ja kykyyn tulkita asioita kohtuullisen puolueettomasti.

Vielä tuosta "rattoisia hetkiä odotellessa" -kommentista. Olet ennenkin jälkeenpäin vetäytynyt sanatarkkaan ja yhteydestään irrotettuun tulkintaan. Helppoahan se on, mutta aika läpinäkyvää.


Ja siitä juonesta.......

Aika harvassa ovat erityisesti konsolipelit, joiden juoni olisi tehnyt vaikutuksen. Niiden tarinankerronta vain yleensä on tasoltaan niin kaukana elokuvista saati sitten kirjoista, että minulle mieluummin peruskauraa kuin liikaa yrittämistä. Pelejä sitä paitsi pelaan pelaamisen, eli itse tekemisen takia. Tarinaa voi katsoa paljon paremmin elokuvista. Kyllä silti toimiva peliä tukeva juoni silti yleensä aina plussaa on, kunhan se ei ole itse pelaamisen tiellä.

Joitain, joista pidin, voin tietysti mainita. Kovin monesta eri genrestä ei kyllä tule esimerkkejä mieleen, kun niistä monissa juonella on vain pieni merkitys. Lisäksi mm. survival horror -pelit, joissa juoni on yleensä ihan toimiva, eivät kuulu lempipeleihini, joten en moneen niistä ole perusteellisesti tutustunut.

Knights of the Old Republicin juoni toimi aika hyvin. Oli suurta tehtävää, pientä tehtävää, hienoja keskusteluja ja Star Wars -fiilistä. Eternal Darknessissa taas vuosisatoja kattava juonessa oli hienosti toteutettu eri aikojen tapahtumien risteäminen. GTA Vice Cityssä juoni tuki mainiosti itse peliä ja ammensi loistavasti elokuvista ja TV-sarjoista. Halo taas näytti miten juoni kannattaa rakentaa FPS-pelissä. Passiivisia välinäytöksiä on vain vähän, kun tapahtumat näkee itse tai kuulee pelin aikana radiosta.

PC-puolelta esimerkkejä olisi helpompi antaa mutta kun kerran konsolipelejä halusit tietää, voisin mainita pc-käännöksistä vielä mm. Mafian, Deus Ex:n ja Half-Lifen. Erityisesti Mafian juoni on pirun hyvä.

Jos noita listaamiani nyt katsoo, huomaa, että niissä ei missään ole juonessa haettu mitään kunnianhimoista suurta sanomaa tai filosofista puolta. Parempi niin, jos sitä ei pysty hyvin toteuttamaan. Osittain kai kyse on siitäkin, että japanilaiset ovat niin erilaisia, että meille kornina näkyvä juonielementti tai dialogi voi heille vaikuttaa hyvältä.

Kommentoidaan ensin vaikka noita pari aensimmäistä kappaletta:

Rattoisaa odottelua oli todellakin tarkoitettu vain toivotukseksi, ja muistuttamaan tietysti myös siitä, että jos himottaa niin ei ole pakko odottaa. Mikä tuossa nyt on irrotettu asiayhteydestään??

Mielestäni mielipiteelläni on arvoa - ainakin minulle jos ei muille. Mitä ajopelien tuntemukseen kuuluu: sitä on kohtuudessa määrin. Puolueettomuudesta voi kukin olla mitä mieltä tahansa... miettikääpä tätä: kumpi on enemmän puoueellinen kannassaan, XBox only-pelaaja joka haukkuu GT3:n paskaksi vai minä joka sanon että se on paras autopeli? Kumpi mielipide on enemmän värjääntynyt ja vailla perusteita?


No, sitten noihin juonipuolen juttuihin... Itse pystyn eläytymään esim. FF ja MGS-tunnelmaan. Ehkä se johtuu siitä että ei ole paineita siitä että menee maine ja coolius jos antaa mennä ja eläytyy juttuun.
Teiniangstiajatkin ovat kohtuukaukana, mutta silti ei tule vaivautunut olo FF:ien kanssa.
GTA:ssa koko ympäröivä kaupunki ja siihen rakennettu tunnelma on loistava, itse juoni ei ehkä ihan niinkään. Loistava peli silti.
Kauhupeleista SH2 on loistava, myös juonensa ansiosta mutta kaikkein eniten yleistunnelman.

Tässäpä taas jotiain sekalaista tosi otsikon mukaisista asioista... mikähän se otsikko nyt olikaan
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Groover
Kommentoidaan ensin vaikka noita pari aensimmäistä kappaletta:

Rattoisaa odottelua oli todellakin tarkoitettu vain toivotukseksi, ja muistuttamaan tietysti myös siitä, että jos himottaa niin ei ole pakko odottaa. Mikä tuossa nyt on irrotettu asiayhteydestään??

Mielestäni mielipiteelläni on arvoa - ainakin minulle jos ei muille. Mitä ajopelien tuntemukseen kuuluu: sitä on kohtuudessa määrin. Puolueettomuudesta voi kukin olla mitä mieltä tahansa... miettikääpä tätä: kumpi on enemmän puoueellinen kannassaan, XBox only-pelaaja joka haukkuu GT3:n paskaksi vai minä joka sanon että se on paras autopeli? Kumpi mielipide on enemmän värjääntynyt ja vailla perusteita?


No, sitten noihin juonipuolen juttuihin... Itse pystyn eläytymään esim. FF ja MGS-tunnelmaan. Ehkä se johtuu siitä että ei ole paineita siitä että menee maine ja coolius jos antaa mennä ja eläytyy juttuun.
Teiniangstiajatkin ovat kohtuukaukana, mutta silti ei tule vaivautunut olo FF:ien kanssa.
GTA:ssa koko ympäröivä kaupunki ja siihen rakennettu tunnelma on loistava, itse juoni ei ehkä ihan niinkään. Loistava peli silti.
Kauhupeleista SH2 on loistava, myös juonensa ansiosta mutta kaikkein eniten yleistunnelman.

Tässäpä taas jotiain sekalaista tosi otsikon mukaisista asioista... mikähän se otsikko nyt olikaan
Kuvaamassasi tilanteessa kummankin mielipiteet ovat sinällään aika turhia. Kumpikaan ei tarkastele asiaa riittävän puolueettomasti. Toki on yleisesti tiedossa, että toinen kommentti on oikeammassa, mutta sekin tulkinta perustuu muualta saatuun tietoon. Puolueelliset kommentit eivät tuo asiaan mitään tietoa lisää osuivat ne oikeaan tai eivät.

Kiva että nautit FF- ja MGS-sarjojen juonesta. Ihmiset ovat erilaisia. Turha silti vihjata, että jos noista ei pidä, olisi kyse jostain maineen varjelusta. Miten edes maine ja "coolius" voisivat olla vaarassa, kun noita kuitenkin yksin kotona pelaa? Eikä kyse ole mistään mukaan tempautumisenkaan puutteestakaan. Elokuvien suurkuluttajana tempaudun kyllä laadukkaaseen tarinaan mukaan, jolloin sitten kökkö ja korni juoni luo vahvan vastareaktion.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Aika harvassa ovat erityisesti konsolipelit, joiden juoni olisi tehnyt vaikutuksen. Niiden tarinankerronta vain yleensä on tasoltaan niin kaukana elokuvista saati sitten kirjoista, että minulle mieluummin peruskauraa kuin liikaa yrittämistä. Kyllä silti toimiva peliä tukeva juoni silti yleensä aina plussaa on, kunhan se ei ole itse pelaamisen tiellä...

Sama täällä. Enkä edes oikein näe miten tän vois vesittää "pelkäksi" mielipiteeksi, kun katsoo asiaa tarpeeksi laajalla perspektiivillä. Jokaiselle toki suotakoon omat mieltymyksensä, on vaan hyvä tiedostaa mille pohjalle ne rakentuu jos lähtee vertailemaan esim. MGS:ien juonta ja siihen liittyviä lukemattomia kerronnallisia seikkoja vaikka johonkin huonoon perus bulkki-leffaan.

Jos noita listaamiani nyt katsoo, huomaa, että niissä ei missään ole juonessa haettu mitään kunnianhimoista suurta sanomaa tai filosofista puolta. Parempi niin, jos sitä ei pysty hyvin toteuttamaan.

Juurikin näin.

Osittain kai kyse on siitäkin, että japanilaiset ovat niin erilaisia, että meille kornina näkyvä juonielementti tai dialogi voi heille vaikuttaa hyvältä.

Tätä en koe kyllä ihan samalla tavalla, tai sit toi yleistys vaan hämää liikaa. Jos verrataan tuon kulttuurin laadukkaita teoksia omiimme, niin en nyt ihan noin suoraa erottelua näe. Kyllä laadun pystyy tunnistamaan kulttuurisista eroista huolimatta. Saman asian voi toteuttaa monella eri tavalla, oli kyseessä vuorosanat taikka mikä tahansa muu teoksen osa-alue.
 
Ensinnäkin MGS-pelien juoni. Ei voi muuta sanoa, kuin että tässä näkee ihmisten väliset erot eläytymisessä ja kokemisessa. Jollekin MGS-juonet ovat kornia yliyrittämistä, ainakin minulle mahtavaa koettavaa. Toisaalta pidän myös niistä "perusjuonistakin", mistä esim. Hex pitää. Kumpi menettää jotain?;) No ei kai. Jos ei pysty mitenkään suhtautumaan niin, ettei jokin tuntuisi kornille yliyrittämiselle, teinipurkkapopille, täysin loppuunastilasketulle ylituotetulle kaupalliselle soopalle johon ei voi edes katsoa tai liika-angstiselle, niin sitten ei pysty. Koen itseni harvinaisen hyvän lahjan saaneeksi, kun pystyn nauttimaan lähes kaikesta, mitä viihdeteollisuus tuottaa.

FF-peleistä ei ole oikein lisää kerrottavaa, minusta jokainen niistä on ollut mestariteos. Ei ole haitannut angsti, pikemminkin se on ollut ihan hyvää antia. Juonet ovat olleet loistavia(siis miten kukaan voi esim. FF VII:n juonta sanoa huonoksi, ei pysty käsittämään:D , sehän on aivan käsittämättömän loistava).

Sitten vielä Zelda. Miksi menin mainitsemaan sanan hardcore. Laitoin sen lainausmerkkeihin(hölmö veto, en vain jaksanut kirjoittaa), koska en tarkoittanut varsinaisia hardcorefaneja, vaan sellaisia pelaajia, jotka ovat pelanneet suhteellisen monia Zelda-pelejä. Kuten sanoin, 90-luvun alkupuolen pelejä pelanneet. Sinäkin sami_k2 kuulut siis niihin pelaajiin. Tarkoitin lähinnä Link To The Pastia tai N64-Zeldoja pelanneita. Näistä pelaajista ja näiden pelaajien suositusten perusteella pelin ostaneista koostuu suurin osa WW:n pelaajista(+ vielä ne, jotka ovat tajunneet arvostelijoiden ja aiempien pelien menestyksen perusteella, että Zeldat ovat loistavia pelejä).
Kuitenkin, sanon vielä kerran lapsellisuudesta. Hmmm, Hex ei ole tainnut seurata pelimedioita, lukuisia keskustelupalstoja, puhunut ihmisten kanssa? Siis luultavasti jokaisessa pelilehdessäkin on puhuttu Nintendon lapsellisuudesta ja siitä, kuinka se oikein kerjää sitä, kun joka mainoksessa ja kaikkialla muutenkin esiintyy eräs putkimies kavereineen. Aivan sama koskee Playstationia. Kaikki puhuvat, kuinka sen maine ja menestys perustuu trendeihin. Tämäkin on melkoisen totta.
Siis jos minäkin tunnen monia monia ihmisiä, jotka pitävät Nintendon pelejä lapsille suunnattuina ja se on pelimedian yleinen puheenaihe, niin luulisin että Nintendolla tosiaan on tällainen maine. Zeldalla on lapsellinen maine, onneksi tämä ei kaikkia kuitenkaan haittaa.
En kyllä olisi uskonut, että joku väittää, ettei Nintendolla olisi maine lapsillesuunnatusta tuotteesta. Tästähän nyt voisi vääntää kättä vaikka maailmanloppuun asti, koska periaatteessa tästäkään ei ole mitään todisteita. Sinä voit väittää, että keskustelu perustuu "liian yksinkertaistavaan päättelyyn" ja "itseään toteuttavaan päätelmään". Minä voin väittää juuri sitä, mitä juuri väitin.
Kuitenkin pysyn kannassani. Sen verran minulta kokemusta kuitenkin tästä aiheesta löytyy, kun olen ihmisten juttuja(tuttujen ja puolituttujen) kuunnellut, pelikaupoissa ihmisten käyttäytymistä sivusilmällä seurannut ja yleistä keskustelua palstoilla ja lehdissä seurannut. Sinä saat pitää oman kantasi aiheesta.
 
Cyrus,

En toki väittänyt, etteikö Nintendo tai Zelda näyttäisi tietylle ryhmälle lapsellisena. Kyseenalaistan vain sitä kuinka laajasti tämä koetaan, tai siis koetaan negatiivisesti lapsellisena. Noita yksittäisiä henk. kohtaisia havaintoja on helppo heittää, mutta silti ne kertovat kokonaisuudesta aika vähän. Vastikkeeksi voisin esim. mainita, että nuorimman veljeni luokalla (7lk) usealta löytyy Gamecube.

Sen sijaan, että vihjaat, etten seuraa keskusteluja, voisit esim. vilkaista profiilistani minkä verran BBS:ssä olen kirjoittanut. Silloin ei tarvitsisi lähteä ilman perusteita vihjailemaan moista. Siitäkään sinulla ei taida olla tietoa, minkä verran seuraan pelimedioita, joten vihjailu on aika tyhmää.

Jos tosiaan lähdetään linjalle, että haetaan uskottavuutta kirjoittajan taustasta ja asiantuntemuksesta (ja siis niin, että tulkinta _oikeasti_ perustuukin johonkin), vie sinun tulkinnaltasi minun silmissäni pohjan se, että valitsit Final Fantasy X:n kaikkien aikojen parhaaksi peliksi. Se yhdistettynä siihen, että aloitit keskustelun pelleksi haukkumisella ja täydellä kiellolla pelisarjan kritisoinnista, ei anna sivusta kuvaa kovin uskottavana kirjoittajana ja tulkitsijana.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Solid Snake
Jos Zeldaa pidetään lastenjuttuna miksi sitä kuuluisaa TSH:aa ei pidetä. Tai Final Fantasya? Ei noita maailmoja voi ehkä verrata, mutta samoja piirteitä löytyy ja mikään ei muistuta Grand Theft Autoa, vaan on täyttä fantasiaa.

No pääasiassa koska LOTR tunnetaan nykyään myös elokuvana (vahvimmin juuri nuorimpien ja pintapuolisesti asiaan perehtyneiden keskuudessa) ja koska uudet FF:tkin sijoittuvat ulkoisesti täysin erityyliseen ympäristöön kuin Zeldat. Tältä pohjalta en näe Zeldojen lapselliseksi _tulkitsemista_ mitenkään _ihmeellisenä_. Fakta nyt vaan on, että useimmat ihmiset eivät osaa nähdä asioiden ytimeen. Toinen vaihtoehto on kiinnostuksen puute, mutta silloin pitäisi ymmärtää puhua pienemmällä suulla asioista, jotka voidaan tosiaan riittävän hyvin pistää muiden arvojen kanssa samalle linjalle.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Cyrus,

Kyseenalaistan vain sitä kuinka laajasti tämä koetaan, tai siis koetaan negatiivisesti lapsellisena.


Jos tosiaan lähdetään linjalle, että haetaan uskottavuutta kirjoittajan taustasta ja asiantuntemuksesta (ja siis niin, että tulkinta _oikeasti_ perustuukin johonkin), vie sinun tulkinnaltasi minun silmissäni pohjan se, että valitsit Final Fantasy X:n kaikkien aikojen parhaaksi peliksi. Se yhdistettynä siihen, että aloitit keskustelun pelleksi haukkumisella ja täydellä kiellolla pelisarjan kritisoinnista, ei anna sivusta kuvaa kovin uskottavana kirjoittajana ja tulkitsijana.

Aivan, sinä _kyseenalaistat_, ja minä väitän, että olet väärässä kyseenalaistaessasi. Aivan kuten sanoinkin, tästä voisi painia maailman loppuun asti.

Sitten, jos nyt vastaan vielä tuohon jälkimmäiseen. Nyt sinun uskottavuutesi minun silmissäni on mennyttä. Miksi? Ensinnäkin se, että sanot jonkun _mielipiteen_ jostain pelistä olevan väärin, on ennenkuulumatonta(ainakin sinun tasoiseltasi kirjoittajalta) silloin kun yritetään todistaa toisen olevan epäpätevä tulkitsemaan tai ylipäätänsä tajuamaan jotain. Miten on väärin sanoa FF X:n olevan paras peli kautta aikain? Enhän edes puolustanut täällä kovinkaan paljon Final Fantasy-sarjaa, vaan olin puhumassa Zelda-sarjan puolesta. Sitten vielä tulkintasi pelisarjan kritisoinnin kiellosta menee niin pahasti mönkään, että sinulle ei selvästikään ole annettu tulkitsijan lahjoja. Minä kielsin kritisoimasta Final Fantasyjä. Luepa uudelleen, mihin tyyliin sen tein... : Hex, teit juuri itsestäsi pellen. Ei millään pahalla, mutta ei hyvälläkään. Final Fantasyä ei haukuta! Mutta, jos nyt tosissaan puhutaan, niin olen kyllä kanssasi TÄYSIN eri mieltä Final Fantasy-sarjan tasosta.
Oletko nähnyt koskaan sellaista, kun jonkun asian fani tulee puolustamaan omaa suosikkiaan, hän aloittaa juuri näin. "Minun suosikkiahan ei haukuta!" Lisäksi laitoin vielä, että jos nyt tosissaan puhutaan, mutta ei mennyt sinun tulkintasi läpi viesti oikein. Olisi pitänyt laittaa pari hymiötä, olisi ehkä mennyt läpi. (tosin oikeasti varmasti tulkitsit sen oikein, mutta yritit saada tuolla kommentilla minut näyttämään pelleltä)


Ja niin, en vihjaillut, vaan ihmettelin kantasi kummallisuudesta johtuen. Yritin löytää syytä kannallesi.

No joo, vaikka nyt kirjoitankin tulkinnastasi negatiivisesti, johtuu se ainoastaan tuosta viimeisestä kommentistasi. Ne olivat nimittäin melko huonoja tulkintoja. Yleensä ottean olen ollut sitä mieltä, että olet yksi parhaista kirjoittajista täällä boardeilla, ja mielipiteesikin ovat olleet melko paljon samansuuntaisia kuin minulla, monessa asiassa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Justin Bailey
Fakta nyt vaan on, että useimmat ihmiset eivät osaa nähdä asioiden ytimeen. Toinen vaihtoehto on kiinnostuksen puute, mutta silloin pitäisi ymmärtää puhua pienemmällä suulla asioista, jotka voidaan tosiaan riittävän hyvin pistää muiden arvojen kanssa samalle linjalle.
Melkoisen täydellisesti sanottu.
 
Cyrus1, kärsit tällä hetkellä mielikuvasta minkä annoit liittyessäsi keskusteluun. On hyvin yleistä että ensivaikutelma vaikuttaa pitkään huolimatta siitä miten käyttäydyt sen jälkeen.
 
Siis jos se antamani huono mielikuva johtuu nimenomaan siitä FF- kommentistani, niin todellakin potuttaa etten laittanut hymiötä siihen perään. Koska ihan oikeasti se oli vitsiä. Siis kirjoitin sen nimenomaan juuri sillä tavalla kuin äsken kerroin. Kirjoitin järkevänä fanina, tyyliin "eihän sitä saa haukkua". En tyyliin "ei helvetti sä oot väärässä, Final Fantasy on maailman paras peli. Sä et tiiä mitään."
 
Oikeasti Cyrus riittää, jos kommentoi toisen kirjoituksia. Niistä saa tarvittaessa ihan tarpeeksi tiukkaa kiistelyä ilman nimittelyä yms.

FFX:stä kaikkien aikojen parhaana pelinä en lähde vetämään mitään varmoja johtopäätöksiä, mutta jotain tuollaisetkin asiat kertovat. Jos esim. joku kertoisi Armageddonin olevan kaikkien aikojen paras elokuva, vaikuttaisi se vahvasti tulkintaani kaverin muista kirjoituksista.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Oikeasti Cyrus riittää, jos kommentoi toisen kirjoituksia. Niistä saa tarvittaessa ihan tarpeeksi tiukkaa kiistelyä ilman nimittelyä yms.

FFX:stä kaikkien aikojen parhaana pelinä en lähde vetämään mitään varmoja johtopäätöksiä, mutta jotain tuollaisetkin asiat kertovat. Jos esim. joku kertoisi Armageddonin olevan kaikkien aikojen paras elokuva, vaikuttaisi se vahvasti tulkintaani kaverin muista kirjoituksista.
No en kyllä yleensä nimittele. Se oli vaan Zen Cafen eräästä kappaleesta lainattu ilmaus, joka sattui tulemaan päähäni kun luin kommenttisi FF-peleistä. Ehkäpä kaikkea mieleen juolahtavaa ei sitten pidä kirjoittaa, varsinkaan jos ei kunnolla toista tunne. Olen pahoillani, kun siitä nyt tuli väärinkäsityksiä

FFX oli minulle yksinkertaisesti mahtava elämys. Sen grafiikat ja todella kauniit välianimaatiot, musiikit, muutamat todella loistavat hahmot(mm. Kimahri ja Auron), pitkä seikkailu, tuhannet salaisuudet, ja ihan kiva tarina olivat elämys. Yksi parhaita joita olen TV-peleissä kokenut. Kuten kaikki FF-pelit.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Cyrus1
No en kyllä yleensä nimittele. Se oli vaan Zen Cafen eräästä kappaleesta lainattu ilmaus, joka sattui tulemaan päähäni kun luin kommenttisi FF-peleistä. Ehkäpä kaikkea mieleen juolahtavaa ei sitten pidä kirjoittaa, varsinkaan jos ei kunnolla toista tunne. Olen pahoillani, kun siitä nyt tuli väärinkäsityksiä

FFX oli minulle yksinkertaisesti mahtava elämys. Sen grafiikat ja todella kauniit välianimaatiot, musiikit, muutamat todella loistavat hahmot(mm. Kimahri ja Auron), pitkä seikkailu, tuhannet salaisuudet, ja ihan kiva tarina olivat elämys. Yksi parhaita joita olen TV-peleissä kokenut. Kuten kaikki FF-pelit.

FF:t vaan alkaa menemään kokoajan huonompaan ja huonompaan suuntaan. Hahmot eivät ole enää karismaattisia, pelit helpottuvat liikaa, tarina ei enää vaan vedä näin muutaman mainitakseni.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Solid Snake
FF:t vaan alkaa menemään kokoajan huonompaan ja huonompaan suuntaan. Hahmot eivät ole enää karismaattisia, pelit helpottuvat liikaa, tarina ei enää vaan vedä näin muutaman mainitakseni.
Niin no tiedän, että monenkin mielestä FF-sarjan taso sen kuin laskee, mutta minä pystyin nauttimaan kympistä aivan yhtä paljon kuin aikaisemmistakin peleistä. Tosin uskoisin, että FF XII tulee palauttamaan sarjan mainetta monen silmissä.
 
...

Nyt heti alkuun ihan etten ketään sekoittaisi sanon, että pidän zelda pelisarjasta; eteenkin N64 zeldat olivat miellyttäviä. Totean myös, etten ole kuitenkaan hirvittävän perehtynyt sarjaan ja että edellisestä zeldan hakkaamisesta on aikaa. Toivon, kuten aina muutenkin, että virheeni korjataan. :

Uskon, että zeldaa pidetään lapsellisena eniten sen iloisen yleisilmeen takia. Se maailma on grafiikoiltaan värikäs, eivätkä synkätkään asiat näytä mitenkään synkiltä. Jos oikein muistan niin äänimaailmakin on samalla tavalla pirteä. Mielestäni myös päähenkilö on omalla tavallaan lapsellinen. Peli on sinäänsä ihan älykäs, vaikkei mitenkään monimutkainen olekkaan, ja jotkut varmaankin näkevät lapsellisena monimutkaisuuden puutteenkin.
Jotkut kutsuvat zeldaa roolipeliksi, mutta minusta se on enemmän seikkailupeli ja olen pitkälti samaa mieltä myös FF peleistä, vaikka ne ehkä vähän enemmän roolipelimäisiä ovatkin. Näen itsekin zeldan hieman lapsellisena, mutta siinä ei mielestäni ole mitään pahaa. Zelda on mukavan pirteä ja ihmettelen miksi jotkut jättävät hyvän pelin vain lapsellisen fiiliksen takia. Sinäänsä lapsellinen voi olla väärä sana, mutta käytän sitä tässä nyt silti.

Mitä FF sarjaan tulee, niin olen samaa mieltä sarjan tason laskemisesta, mutta toisin kun monet täällä, minä pidän niiden juonista ja muutenkin tyylistä. Siitä taas en pidä, että asioihin ei voida paljoa vaikuttaa ja pienestä vaikeustaso on kanssa miinus.
FF pelit ovat aika samankaltaisia ja ainoa "must" on se seiska.

Ja siitä hexin tasosta... Mielestäni tosi asiallinen kirjoittaja, vaikka onkin aika jyrkkä niitä kohtaan jotka ovat eri mieltä, ja vaikka todennäköisesti on lähes kaikesta erimieltä kun minä :D
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Cyrus1
No en kyllä yleensä nimittele. Se oli vaan Zen Cafen eräästä kappaleesta lainattu ilmaus, joka sattui tulemaan päähäni kun luin kommenttisi FF-peleistä. Ehkäpä kaikkea mieleen juolahtavaa ei sitten pidä kirjoittaa, varsinkaan jos ei kunnolla toista tunne. Olen pahoillani, kun siitä nyt tuli väärinkäsityksiä

FFX oli minulle yksinkertaisesti mahtava elämys. Sen grafiikat ja todella kauniit välianimaatiot, musiikit, muutamat todella loistavat hahmot(mm. Kimahri ja Auron), pitkä seikkailu, tuhannet salaisuudet, ja ihan kiva tarina olivat elämys. Yksi parhaita joita olen TV-peleissä kokenut. Kuten kaikki FF-pelit.

Cyrus, älä välitä. Joidenkin tänne kirjoittajien mielestä kaikkien kommenttien pitäisi olla saman saharan hiekan kuivan muotin mukaisia jäpinöitä.

Samoin jotku osallistuja lukevat viestejä joko
a: kuin piru raamattua
tai
b: vielä enemmän asiat yhteyksistään irrottaen ja tahallaan väärin tulkiten

Mutta ei se mitään. Kunhan sen vaan ymmärtää, niin ei se kovin paljoa jalksa haitata.
Itse luen mieluummin hiukan ilmeikkäämpää ja vapaampaa tulkintaa ja yritän myös nähdä sen pointin jutun takaa - jos sellaista on.

Toisaalta en ole mikään pyhimys tällä saralla ja syyllistyn samoin kuin moni muu toisinaan irrottamaan asioita yhteyksistään ja tulkitsemaan niitä väärin. Mielestäni kuitenkin lähes kaikki kirjoittajat täällä viimeaikoina ovat pysyneet hyvän käytöstavan raameissa.


Sitten FFX:

Pystyin myös nauttimaan ja eläytymään tuohon peliin täysin rinnoin. Ymmärrän ja näen siinä kuitenkin puutteensa ja tarpeen kehittyä tietyillä osa-alueilla.
Se kertoo myös paljon pelin juonen ja tunnelman vahvuudesta, että nämä tietyt pelilliset seikat eivät fiilistä onnistuneet latistamaan.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Groover
Cyrus, älä välitä. Joidenkin tänne kirjoittajien mielestä kaikkien kommenttien pitäisi olla saman saharan hiekan kuivan muotin mukaisia jäpinöitä.

Samoin jotku osallistuja lukevat viestejä joko
a: kuin piru raamattua
tai
b: vielä enemmän asiat yhteyksistään irrottaen ja tahallaan väärin tulkiten

Mutta ei se mitään. Kunhan sen vaan ymmärtää, niin ei se kovin paljoa jalksa haitata.
Itse luen mieluummin hiukan ilmeikkäämpää ja vapaampaa tulkintaa ja yritän myös nähdä sen pointin jutun takaa - jos sellaista on.

Mielestäni kuitenkin lähes kaikki kirjoittajat täällä viimeaikoina ovat pysyneet hyvän käytöstavan raameissa.


Sitten FFX:

Pystyin myös nauttimaan ja eläytymään tuohon peliin täysin rinnoin. Ymmärrän ja näen siinä kuitenkin puutteensa ja tarpeen kehittyä tietyillä osa-alueilla.
Se kertoo myös paljon pelin juonen ja tunnelman vahvuudesta, että nämä tietyt pelilliset seikat eivät fiilistä onnistuneet latistamaan.

Totta kaikki, mitä kirjoitit ennen FFX-juttua.

Myös FFX- kertoilusi on totta. Minäkin ymmärrän ne puutteet, mutta toisin kuin valtaosa pelaajista, en anna niiden häiritä. Miksi? Koska pelissä on niin paljon niin loistavaakin annettavaa(nimenomaan tunnelma on todella loistava) ja periaatteessa ne puutteetkin ovat mielipideasioita. Ja vaikka puutteet eivät olisi mielipideasioita, on eri asteita suhtautua niihin.
Otetaan esimerkiksi Resident Evil ja sen "taika-arkkusysteemi". Siis tämä on mielestäni paras esimerkki siitä, että jotkut ihmiset ovat yksinkertaisesti liian tarkkoja joissain asioissa. Ensin tavara on yläkerran arkussa, sitten se on alakerran arkussa. Ja TÄSTÄ ASIASTA tehdään naurettavan huonosti totetutettu ykistyiskohta, josta mainitaan aina, kun puhutaan kyseisesta pelisarjasta! Siis en pysty ymmärtämään. Kyse on TV-pelistä, jossa tulee kaiken lisäksi vastaan zombeja sun muuta niin superrealistista oikeasta maailmasta kaapattua. Siis haloo!
No selvä, tämä nyt on siinä mielessä huono esimerkki, että eihän sitä voi esim. juonellisiin seikkoihin verrata. Mutta mielestäni se osoittaa silti ihmisten negatiiviset asenteet ja pakonomaisen tarpeen löytää miljoona vikaa kaikesta mahdollisesta.
Ja suoraan sanottuna, en jaksa sellaisia ihmisiä. Onhan se heidän oma asiansa, mistä pitävät ja mistä eivät, mutta ei sellaista urputusta ja jauhamista kuuntele erkkikään.
Niin siis tämä ei nyt ole kohdistettu Hexille, vaan niille ihmisille, jotka tosiaan löytävät kaikesta jotain vikaa ja antavat sen pienimmänkin vian pilata koko muun sisällön. (Hmmm, ollaankohan me vähän offtopicissa?:D )
 
Niin, ehkä kaveriasi ei kiinnostanut R&C ja J&D ja tiesi että Pro Evolution Soccer on tulossa Xboxille ja lopetti väittelyn kun tajusi ettei siitä tule mitään..

Näin vähän vanhaan replyyn kommenttia näin myöhään, kosaka olen ollut vähän muualla:

Ensinnäkin, kaveri tuli meille about joka päivä pelaamaan kumpaistakin rätsettiä. Ja Jak 2:stakin se kävi muutaman kerran pelaamassa ja tykkäs. Se ei juuri tiedä pelien julkaisuista mitään muuta, kuin sen, koska Halo kakkonen on tulossa, eli se ei voi millään tietää mitään "PES - boxista", jos nyt tällaista ilmaisua käytän jostain kumman syystä. Ei se kyllä hirveästi jalkapalloilekaan.

Jeeesh...
 
Tähän osioon haluaisin sanoa että olen tullut siihen tulokseen että nintendo voitaisiin luokitella ihan eri luokkaan mitä Xbox ja PS2! Se on loppujenlopuksi ihan erinlainen mitä Xbox tai PS2....
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan miikkauu
Tähän osioon haluaisin sanoa että olen tullut siihen tulokseen että nintendo voitaisiin luokitella ihan eri luokkaan mitä Xbox ja PS2! Se on loppujenlopuksi ihan erinlainen mitä Xbox tai PS2....

Aha? Ei se minusta poikkea Billboxista ja Pleikasta mitenkään ratkaisevasti enempää kun nämä poikkeavat toisistaan.
Tämä on toki vaan minun näkemykseni.
 
Ylös Bottom