Lainatun viestin kirjoitti alkujaan nakkerton
Lehdelle tulisi olla sama linja mielestäni tai voisivat kaikki vaikka perustaa ihan oman lehden. Itse olen ainakin käsittänyt, että todella käytössä oleva Pelitin arvosteluasteikko on 75-99 ja sen jälkeen lähinnä pelkät kymmenluvut. Tasan 80% on ihan hyvän pelin vaiheilla, sen alla oleva peli alkaa olemaan jo kohtalainen. 5-10 pistettä ovat mielestäni Pelitin kriteereillä, nimellisen (0-100?) arvosteluasteikon yläpäässä, jo dramaattisia heittoja.
Se, että pisteissä on pieniä heittoja ei ole mitään linjan vastaista. Arvostelijat ovat kuitenkin yksilöitä, joten toiveet, että PC-pelejä arvostelisi viisi kappaletta Nirvin klooneja, ei ole nykytekniikalla vielä mahdollista. Pelitissä kuitenkin pidetään linjapalavereita ja ilmeisesti lähetetään "vääriä" arvosanoja takaisin kirjoittajille. Käytännössä nämä koskevat avustajien kirjoittamia arvosteluja, ei näitä mistä me olemme puhuneet. Ja kyllä ne siellä Edgessäkin ovat yksilöitä, vaikka nimet eivät ole esillä. Toki on ollut jotain juttuja, että Edgen päätoimittaja päättäisi arvosanat, mutta se nyt vasta onneton menetelmä olisikin tuohon sinun tavoitteeseesi.
Ihme kärpäsestä härkäsen tekemistä, kun jaksat tuosta MoH AA:sta valittaa. Jos hyvä peli saa liian hyvän arvosanan, ei millään voi puhua merkityksellisestä mokasta. Kyse taitaa olla enemmän siitä, että sinun pitää iskeä jollain takaisin, kun minä kritisoin Edgen huonoja ja heittelehtiviä PC-arvosteluja.
Luetko muuten niitä Pelitin arvosteluja, vai katsotko vain arvosanoja? Päinvastoin kuin Edgessä, kaikki tarvittava selviää sieltä teksteistä. Pelitin arvosteluista voisi jättää arvosanat pois ja silti tulisi selväksi mikä on hyvä peli ja mikä ei. Edgessä sama ei oikein onnistuisi.
Joudun olemaan aika selväpiirteinen, sillä PSX:n alkuperäistä en ole pelannut muutamaan vuoteen. MOH1:ssä oli muistikuvieni mukaan mielikuvituksellisempi kenttäsuunnittelu, iskevämmät tehtävät ja stealthimpi pelattavuus. AA on kuitenkin hyvä peli, tuotannolliset arvot upeaa luokkaa, vain liiaksi vanhan kertausta ja sen vuoksi klassikkoa (Pelitin score) siitä ei saa tekemälläkään.
Mikä mielikuvituksellinen kenttäsuunnittelu? Ihan kivaa metsää, kylää ja kaupunkia, mutta myös todella lineaarista etenemistä. AA:ssa on sentään Normandian maihinnousu, eikä kyllä mitään huonompaa. Mitäköhän ne iskevämmät tehtävät sitten olivat? Samaa meininkiä, lineaarista etenemistä ja pari hiippailua. Grafiikoiltaan AA on luonnollisesti kilometrin edellä ja samoin ohjauksessa, joka oli PSX:llä pädiohjaukseksikin kankeaa.
Vaikka olen kanssasi samaa mieltä, että AA:ta ylistettiin vähän liikaa, olen silti sitä mieltä, että hyvä peruspeli, komea grafiikka ja hienosti toteutettu toinen maailmansota on sellainen paketti, josta on helppo nauttia. Se on ehdottomasti hyvä peli. Tämä tuntuu olevan yleinen käsitys muutenkin, kuten suuntaa antava (ja sinun arvostamasi) Metacritic kertoo.
En ole missään vaiheessa väittänyt nettiräiskinnän olevan huonompaa. Kuten jo kirjoitin, ne ovat kaksi eri asiaa, joiden suoranaista vertailemista tulisi väittää, koska niiden kannukset ovat eri asioissa. Toinen on sosiaalista, toinen vähemmän. Toinen on pelillisessä mielessä toista kehittyneempää, mutta mielestäni ei edelleenkään niin hyvää moninpeliä.
"Yksinpeli muiden ihmisten kanssa" osoitti jo, ettet ymmärrä mistä nettipeleissä on kyse. Siksi sinun ei ehkä nettipelien ja saman koneen moninpelien sosiaalista puolta kannata vertailla.
Väite, että vieressä istuvia kavereita vastaan pelaaminen on parempaa moninpeliä, ei ole yksiselitteisesti totta. Sosiaalinen puoli on enemmän ja suoremmin esillä, mutta onhan moninpeli myös juuri sitä
moninpeliä, jolloin homma syntyy siitä, että pelaajia on monta. Yleensä enempi on parempi. Joku LAN on toki "best of both worlds".
Onko sinulla jo silmälasit?
Se on ihan tottumuskysymys. Räiskintä toimii riittävän hyvin myös jaetulla ruudulla. Osumatarkkuus on yksinpeliin nähden melkein samaa luokkaa jokatapauksessa.
Ai silmälaseilla jaetun ruudun ongelmat katoavat. Ilmeisesti pitäisi olla plussalasit, niillä ainakin ruutu näyttäisi suuremmalta.
Tottumiskysymys, ehkei kuitenkaan. Ei se ruutu tai resoluutio muutu yhtään suuremmaksi totuttelemalla. Tihrustamista se on, jossa tarkkuus ja tunnelma kärsii. Sen verran paljon on pelitunteja jaetulla ruudulla vuosien varrelta, että ei se tästä enää mihinkään muutu. Hyvä toki, jos sinulle maistuu.
En tarkoitakaan sen olevan hyvä asia, mutta siihen kyllä liittyy joitain hyviä puolia, kuten pelin nopeutuminen isolla kentällä ja pienellä pelaajamäärällä. Pelin luonne on siis kiihkeä, tylsiä hetkiä ei satu kohdalle.
Onpa
tosiaan merkittävä hyvä puoli, jos liian pieni pelaajamäärä voi pelata isompia kenttiä. Eihän tuollaista edes kehtaa pistää minkäänlaiseksi vastapainoksi, kun haittoina ovat kaikki jaetun ruudun ongelmat.
Vaatii oikeasti paljon vähemmän hommaa kuin PC-pelien jatkuva päivittäminen. Ja jos haluat maksaa (paljon halvempaa kuitenkin kuin PC:n päivittäminen), onhan myös sellaisia lasihökkeleitä myynnissä, jolla voi tuijottaa vain ruudun yhtä osaa neljästä.
Vau. Nyt päästiin jo tuohon "PC maksaa ja vaatii päivityksiä" scheisseen. Olisi nyt edes liittynyt johonkin. Minua sinä syytät PC-pelaajan ennakkoluuloista ja itse isket tuollaista. Voi voi.
Sen verran kyllä ovat koneet hanskassa, että koen aikalailla helpommaksi (ja järkevämmäksi) päivityksen hakemisen silloin tällöin, kuin lakana- tai pahviviritysten rakentamisen TV:n eteen.
Taidan jopa tietää, mitä tuolla lasihökkelillä tarkoitat. Ehkei se kuitenkaan ole todellinen vaihtoehto.
Totta. Itselläni on siinä suhteessa käynyt mäihä, että pelaajia riittää aika hyvin. Jos näin ei ole, pitäisi tietenkin turvautua internetin tarjoaviin moninpelikokemuksiin.
Siis sinulla on useampi PS2:n omistava kaveri, jotka raijaavat telkkareitaan pelipaikalle, omistavat multitapit ja kasan ohjaimia ja sitten vielä löytyy hirmuinen määrä kavereita niiden ohjainten varteen? Kaikki toki osaavat vielä pelata peliäkin riittävän hyvin. Onneksi olkoon, tuollaista porukka ei kovin montaa taida Suomesta löytyä.
Moninpelien pelaaminen internetissä ei muuten ole mitään mihin kavereiden puutteessa tartutaan. Netissä kuitenkin löytyy todella suurien pelaajamäärien pelejä, vaihteleva vastustajajoukko, pelejä joihin ei ehdi syventymään kaveriporukan kanssa ja toki eihän se suurikaan kaveriporukka voi tavata kovin usein, kun taas netissä voi pelata milloin vain.
Tarkoitinkin botit + ihmiset. Nelinpeli voi saada paljon lisää vipinää, jos siihen lisätään botteja. Ja kuten sanoin, kolme kaveria on jo parempi määrä kuin 15 tuntematonta ihmispelaajaa.
Vipinää niillä boteilla saa, mutta ovat ne silti todella laiha korvike. Enemmän ne usein vielä ärsyttävät. Keskityt ihmispelaajaa vastaan taisteluun ja sitten paikalle iskee botti, joka ampuu toisen pelaajan. Jos kyseessä olisi ollut toinen ihminen, olisi homma ollut ihan luonnollista, mutta satunnaisluvuilla tähtäävä botti vaan pilaa tilanteen.
Kolme pelaajaa on juuri sen sosiaalisen puolen osalta parempi kuin 15 nettivastustajaa, mutta huonompaa
pelattavaa se kyllä tarjoaa. Hyvät ja huonot puolet kummassakin.