Vastaus: Millä vaikeustasolla pelaat yleensä?
Vaikka olen koko ikäni pelannut, en ole koskaan ollut mikään erityisen hyvä missään pelissä. Näinpä vaikeustaso asettuu aina siihen Normal/Medium-kohtaan. Vain parissa pelissä (Devil May Cry 1+3) olen joutunut nöyrtymään iisiin - ja siltikin haastetta oli ihan nokko. Gamecuben Metal Gear Solid: Twin Snakesin pelasin läpi Very Easylla ihan vain sen vuoksi, että peli oli entuudestaan niin tuttu, ja halusin vain mahdollisimman nopeasti nähdä koko juonen uusilla kuorilla.
Paljon on tietysti tullut mietittyä sitä, voiko sitä pelaajana kauheasti edes kehittyäkään, jos ei koskaan haasta itseään. Musiikkipelien kitaroinnissa olen jo aikaa sitten saavuttanut tason, jossa mediumilla lähes biisi kuin biisi menee 100 prosenttiin. Silti se on hauskaa ja ennen kaikkea viihdyttävää. Hardiin siirtyessä käyrä kuitenkin tekee niin jyrkän nousun, että suorituksien taso laskee roimasti, ja viimeistään jossain biisivalikoiman puolivälissä nousee seinä kokonaan pystyyn. Tuolloin ollaan siirrytty jo vahvasti suorittamisen puolelle, ja se ei ole enää hauskaa.
Tärkeintä peleissä on kuitenkin hauskuus. Vaikeitakin pelejä voi olla hauska pelata, jos checkpointit on oikein sijoitettu ja lataustauot ovat lyhyitä (esimerkki hyvästä: Uncharted; esimerkki huonosta: Ghostbusters).
Erinomainen pointti. GTAIV oli myös yksi malliesimerkki todella huonosta checkpoint-suunnittelusta (koska pelissä ei niitä käytännössä juuri edes ollut). Kestän kyllä sen, että jotain kohtaa pitää iteroida jopa kymmeniä kertoja, kunhan siihen pääsee riittävän nopeasti, eikä niin että ensin on minuuttitolkulla pakkopullaa ja sitten 15 sekuntia tappavaa äksöniä.
On tietysti vähän karua sanoa näin, mutta pelit ovat omassa elämässäni muuttuneet hyvin pitkälti kertakäyttöviihteeksi; peli vedetään kerran läpi ja sitten unohdetaan. Jos se ei viihdytä tarpeeksi paljon, jää se keräämään pölyä jo paljon aikaisemmin. Liian vaikeaksi liian nopeasti muuttuva peli on omiaan kokemaan hyllytyksen. Erityisesti ajopelit (Pure, Motorstormit, WipEout HD) kärsivät juuri tuosta taudista. Se tuntuu vaan niin väärältä, että alussa kisat voittaa leikitellen, mutta muutaman pelitunnin jälkeen vaikeustaso pompsahtaakin kertaheitolla.