Vastaus: millainen on hyvä pelikauppa?
Xbugs sanoi:
Uudella, varsinkin myös fyysisen toimipisteen perustavalla pelikaupalla on aika karut haasteet edessään etenkin hinnoittelun suhteen, kun pelejä on niin helppo tilata netistä firmoilta, jotka eivät maksa fyysisen kaupan kustannuksia eivätkä usein täysiä verojakaan. Hintojen on siis pakko olla kilpailukykyisiä, mutta menestykseen tarvitaan myös jotakin sellaista, jota ei muualta saa - perushyllyntäyte kun on samanlaista joka puljussa.
--
Allekirjoitan XBugsin asialistan sellaisenaan. Mielestäni on kuitenkin syytä erotella nettikaupan ja fyysisen kaupan tärkeimpiä ominaisuuksia toisistaan, sillä ne ovat hyvin poikkeavat.
Fyysinen kauppa top 5:
1) Ystävällinen ja asiantunteva henkilökunta: tervehtimiset ja perinteiset "Kuinka voin olla avuksi?/Etsitkö jotakin tiettyä?", vakioasiakkaiden kanssa rupattelu, johtopulmien selvittely (S-video/komponentti/HDMI jne.), tulevat julkaisut, varastoon saapumispäivämäärät, laitteiden käyttöopastus ja konsolin valitseminen oletetun käytön perusteella (ensimmäisen koneen itselleen / lapselle hankkivalle), takuuasiat ja korjauspalvelu/korjauspalveluun opastaminen, mahd. "pelitauko" hiljaisena hetkenä jne.
2) Vaihtoon tuotavien pelien hyvittäminen uutta peliä ostettaessa -> asiakas ostaa näin saamansa alennuksen takia pelin juuri Sinun kaupastasi ja myyjä saa edullisesti "alelaarin", jossa vaihtuva valikoima -> asiakkaalle syntyy tarve käydä kaupassa usein tarkistamassa valikoima
3) Tuotteiden testausmahdollisuus (tavalliset demoständit + erikoisemmat näppituntumaa vaativat laitteet kuten guitar hero, nintendo wii jne.). Houkuttelevat ohikulkijoita sisään liikkeeseen ja uusia ihmisiä hankkimaan elämänsä ensimmäisen pelikoneen.
4) Liikkeen kautta hankittavissa olevat erikoistuotteet, joita on hankala saada muualta (esim. retropelit, käytetyt konsolit, importit, soundtrackit). Ulkomailta hankittavia tuotteita (importit jne.) ei välttämättä tarvitse tilata etukäteen varastoon: riittää, että kokeneemmat pelurit voivat ilmoittaa mitä haluavat ja parin viikon päästä se on noudettavissa liikkeestä. Jos kauppias saa yhteistyökumppanin jostain alan firmasta, saattaa tuote olla liikkeen saaman alennuksen ansiosta edullisempi kuin yksityisen kuluttajan netin kautta tilaamana.
5) Kanta-asiakasedut (esim. jokaisesta X+ e ostoksesta leima, kymmenestä leimasta Xe alennus) ja kilpailut (tule kanta-asiakkaaksi ja osallistut lahjakortin arvontaan / ennakkoon promotoitavat peliturnaukset fyysisessä liikkeessä) .
Nettikauppa top 5:
1) Hinta ja toimitus. Alhaiset hinnat, helpot maksutavat (tilisiirto, pankkikortti, Visa Electron, postiennakko), monipuoliset toimitustavat (nouto, postiennakko, kirje, paketti) ja alhaiset postikulut (alennusta ennakkoon maksavalle á la Konsolinet?).
2) Valikoima. Valikoiman oltava sama ja samoin hinnoiteltu kuin fyysisessä liikkeessä (poislukien "alelaari" ja mahd. erikoistuotteet). Jos nettiin laittaa vain osan tuotteista, fyysiseen kauppaan pääsemättömät eivät voi tilata niitä ja kaupan lähellä asuvat luulevat, että suppean nettisivun valikoima = fyysisen kaupan valikoima -> eivät vaivaudu käymään fyysisessä liikkeessä.
3) Nopeus. Nopea yhteydenottoihin vastaaminen, toimitus, varastotilanteen nopea päivittäminen.
4) Ongelmatilanteet. Palautus- ja hyvityskäytännöt sekä ongelmatilanteisiin ennalta varautuminen (postiin kadonneet tavarat, konsolien takuuasiat, piraattituotteiden tunnistaminen, mahd. konsolien korjauspalvelu yms.)
5) Käyttäjäystävällisyys. Selkeät nettisivut helposti muistettavassa osoitteessa. Ei mitään hirvittävää flässihärdelliä, johon nuhapumppu kaatuu. Siisti ulkoasu, yksinkertainen navigointi. Aukeaa myös hitaimmilla nettiyhteyksillä (56.6kbps modeemi, ISDN) -> lisää asiakkaita. Käytettävät kuvat huolella valittu ja toteutettu Suomen tekijänoikeuslakia kunnioittaen. Nettisivuja voi promotoida fyysisessä liikkeessä ja mahdollisiin mainoslätkiin ja bisneskortteihin tulee laittaa liikkeen nettisivujen osoite.