Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Minkälainen ohjelmointitausta kullakin

  • Viestiketjun aloittaja Melvin
  • Aloituspäivämäärä
M

Melvin

Guest
Kuinka moni teistä omistaa tietokoneen? Minä olen omistanut PC:n jo n.10 vuotta ja siinä koneella kirjoitellessa olen löytänyt itseni ammattilaisena ja olen tyytyväinen työhöni. Tällä hetkellä olen perehtynyt mm. pelien ohjelmoimiseen. Ohjelmoijia voipi täällä olla muitakin, joten postailkaa ja kertoilkaa esim. kokemuksistanne peliohjelmoijina. Se mikä täällä joskus hieman naurattaa, on pari nimimerkkiä joilla on kuulemma hyvä konsolitietous, mutta se ei vaan oikein näy noista postauksistanne. Puhutaanpas nyt sitten oikealla kielellä näitä ohjelmointiin liittyviä asioita. Kuka teistä on ruvennut käyttämään Linuxia? Minä pidän juuri tämänlaisesta käyttiksestä ja olin osallisena mm. sen esiintulemisena ja niin varmasti useat muutkin, sillä sitähän ei olisi tehty ellei internetissä olisi ollut Unix-faneja ja Unixhan olisi periaatteessa vanha Linux, heh. Selvähän se tietysti on että rahamestari MS, joka tietää miten rahaa tehdään, on tehnyt upean Windows käyttiksen ja se on mielestäni parempi Linuxiin verraten, mutta eri asia onkin että haluaako käyttistä vaihdella vaihtelun vuoksi. Tietysti on aikaista puhua tulevasta Xbox 2:sta, mutta siinä voisi olla esim. tämä Linux, mutta tietokonetta ei konsolista saa tehdä.
 
Viimeaikoina on herännyt vanhaa tietoa uusiksi siitä kun Visanet, eli MS:n ja Visan yhteistyössä kehittämä järjestelmä joka pystyy välittämään luottokortin numeron verkon yli luotettavasti ja salattuna. Parannusmenetelmiä on jo suunniteltu tähänkin projektiin lisänä, sillä kunnianhimoisuus ei aiemmin näkynyt tästä, mutta helpompi toteutettavuus on selvää. Tuon myöhemmin tähän Linkin kyseisestä projektista jos se sattuisi joitakin/joitakuita kiinnostamaan. Lähinnä uudisharkinnan takia olen kiinnostunut "faksailemaan" parannusehdotuksia kyseiseen järjestelyprosessiin, joka ehkä tulevaisuudessa saattaisi olla osana uuden sarjavalmistuksen kanssa, eli kun Linuxia ryhdytään tekemään kaupalliseksi, mitä minä suoraan sanoen kammoksuisin!
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Melvin
Kuka teistä on ruvennut käyttämään Linuxia? Minä pidän juuri tämänlaisesta käyttiksestä ja olin osallisena mm. sen esiintulemisena ja niin varmasti useat muutkin, sillä sitähän ei olisi tehty ellei internetissä olisi ollut Unix-faneja ja Unixhan olisi periaatteessa vanha Linux, heh.
Linuxiin on tullut siirryttyä ja paluuta windowssiin ei ole :D
 
Ihan harrastelupohjaa, osaan jonkin verran C++:aa ja OpenGL on ollut kiinnostuksen kohteena, Direct3Dhen on mennyt lähinnä hermo niin pahasti viimeaikoina että on hiukan innostus lopahtanut. Linuxia olen käyttänyt iät ja ajat lähinnä harrastuksena jämäkoneessa mutta luotan Windowsiin kyllä kaikessa mitä teen.

edit: jaa niin kokemuksia on lähinnä Dreamcastin ja GBAn osalta jos puhutaan konsoleista. Ei mitään suurempia projekteja. Voi olla etten ole mikään ohjelmointiguru mutta tiedän mistä puhun, silloin kun puhun ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kuusnepan Basicilla osaan tehdä tällasen luupin:

10 PRINT "Bada Bing"
20 goto 10

Ei taida noilla paljoo respektiä vielä tulla ;)
 
TI-85 graafisella laskimella tuli aikanaan pelejä koodattua.. Ja nintendo on muka ainoa kannettavien pelivehkeiden valmistaja! :D
 
Linuxia ei ole voitu käyttää "iät ja ajat" sillä Linux ei ole Windows, joka on periaatteessa jo legendaarinen. Jos minä olisin käyttänyt Linuxia "iät ja ajat", olisin kait siirtynyt aikakoneella tulevaisuuteen tätä kirjoittaessani, heh. Se että tietää, mistä puhuu, tarkoittaa rehellistä kommenttia ja jokaisella meistä on syytä epäillä sanojamme, mutta niin myös minullakin.
Kiinnostavaa..TI-85 graafinen laskin. Poikani on myös kiinnostunut laskimen tekniikasta, mutta on perehtynyt varsinaisesti sen valmistustekniikkaan ja koodaaminen on jäänyt hieman toiselle tasolle. laskimen tekniikka on sikäli helppoa oppia jos ajattelee sen opiskelua tietotekniikkana, mutta EI eri opiskeluvyöhykkeinä. Poika pitäisi saada välillä pois xboxinsa äärestä, sillä pelaaminen menee liian pitkälle, jos kello tikittää työtunnilla, elikkä tästä voimme päätellä että konsolit ja tietokoneet eivät sovi yhteen, heh. Pääasia että tekeminen on älyllistä, mutta elimistö kaipaa myös palautumista.
 
Melvin, "iät ja ajat" on yleensä suhteellinen käsite, ja kyllä varmasti jengi (täälläkin?) tietää taipumukseni säätämiseen, jonka aloitin jo ennenkuin Linuxilla oikeasti teki yhtään mitään. Itseasiassa kun ensimmäinen 'kaupallinen' versio SuSEsta oli saatavilla niin aloin jonkin verran uskoa kyseisen käyttöjärjestelmän tulevaisuuteen mutta Windows on yhä se mitä käytän ja mistä pidän. Vitut vakaudesta, niin kauan kun edes Photoshopia ei see Linuxille niin se on silmissäni hyödytön. Mutta kiva lelu. Compaqin vanha kannettava toimii sen kanssa oikein kivasti lukuunottamatta sitä että akusta lähtee virta kummallisen nopeasti. Johtunee epästandardista virransäästömenettelystä tosin.

edit: Enkä ala linux-keskusteluun, flametan vaan ;) mutta koska leipäpuuni tällä hetkellä on suunnittelu, voit kuvitella mitä Linuxilla oikeasti voi tehdä alalla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Olen oppivan kaukosäätimeni ohjelmoimisessa melkoisen haka.
Muita bonuksia ansiolistalla asian tiimoilta ei ole.
 
No en ole ikinä "kunnolla" ohjelmoinut.
Lähinnä jos on tarvinut tehdä jotain, opetellut sen asian ja toteuttanut sen.

En osaa mitään ohjelmointikieltä läpikotaisin, mutta jonkin sortin tietämystä löytyy seuraavista: C/C++, PHP, HTML, Java, Perl, TCL, Basic(!!!) ja vähän Pascalia..

Linuxia käytän lähinnä shelleissä, mutta en omista yhtään konetta jossa se olis. Tosin, ajattelin pistää serverin pystyyn ettei tartte pitää omaa konetta päällä kokoajan..
 
En tarkoittanut pahoittaa keiun mieltä, sillä tarkoitin vain sitä, että Linux on uusi ja Windows on vanha, joten itse voin sanoa, etten ole voinut mitenkään tai kerennyt käyttämään Linuxia niin pitkään. Jatkossa tulen kyllä käyttämään. Linux on ihan hyvä ja sinun ei ole pakko jatkaa tätä keskustelua, sillä ehkä muita ihmisiä voi Linux kiinnostaakin, vai mitä?
Amigan piirissäkin on nyt Linuxit levinneet ja itse olen Linuxin asentanut omalle koneelleni ( Amiga 1200 ). Kiinnostaakin tietää kenellä muulla täällä on Linux Amigan käytössä. Tarkoitukseni ei ollut järjestää tästä keskustelusta liian monimutkaista, sillä ammattikieleni voi sellaiselta monista tuntua, joten pysytään näissä tavallisemmissa kuvioissa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Melvin
En tarkoittanut pahoittaa keiun mieltä, sillä tarkoitin vain sitä, että Linux on uusi ja Windows on vanha, joten itse voin sanoa, etten ole voinut mitenkään tai kerennyt käyttämään Linuxia niin pitkään. Jatkossa tulen kyllä käyttämään. Linux on ihan hyvä ja sinun ei ole pakko jatkaa tätä keskustelua, sillä ehkä muita ihmisiä voi Linux kiinnostaakin, vai mitä?
Amigan piirissäkin on nyt Linuxit levinneet ja itse olen Linuxin asentanut omalle koneelleni ( Amiga 1200 ). Kiinnostaakin tietää kenellä muulla täällä on Linux Amigan käytössä. Tarkoitukseni ei ollut järjestää tästä keskustelusta liian monimutkaista, sillä ammattikieleni voi sellaiselta monista tuntua, joten pysytään näissä tavallisemmissa kuvioissa.

Ei kannata. Katsoppas Kazaa threadi. Keiu antaa itsestään aika selvän vaikutelman että "minä osaan kaiken, te ette osaa mitään".. Nooh, kyllä se varmasti vielä muuttuu ;)
 
Joskus vuosia sitten väänsin C/C++ kielellä ja DJGPP -kääntäjällä 2D-pelejä DOSsille. Nykyään koodaan työkseni opiskelun ohessa.. lähinnä tietokantasovelluksia väännän nykyään, eli Java, SQL ja C++ meininkiä..
 
Melvin, ymmärsin vähän väärin mitä tarkoitit, sori. No Kuten jo mainitsin alussa olen niinsanottu harrastelija enkä oikeastaan käytä Linuxia yms. Mihinkään järkevään jotta siksi en siitä varsinaisesti kykene keskustelemaan asiaan enemmän perehtyneen kanssa. Pointti. (edit: niin älä nyt oleta että olen jonkin sortin linux-vihaaja, potentiaaliahan tuossa järjestelmässä on) Ja sitten siihen toiseen...

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan kurdt
Ei kannata. Katsoppas Kazaa threadi. Keiu antaa itsestään aika selvän vaikutelman että "minä osaan kaiken, te ette osaa mitään".. Nooh, kyllä se varmasti vielä muuttuu ;)

Se oli vähän sarkastisesti kirjoitettu siihen selvitykseesi. Se editti siinä oli tosin faktaa. Jatketaanpas siellä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan mcduck
TI-85 graafisella laskimella tuli aikanaan pelejä koodattua.. Ja nintendo on muka ainoa kannettavien pelivehkeiden valmistaja! :D

Minkäslaisia pelejä sa sait siihen tehtyä??
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Inertia
Linux ei ole UNIX ja toiseksi UNIX kirjoitetaan aina isolla. UNIX on rekisteroity tavaramerkki.

UNIX was a registered trademark of UNIX System Laboratories, Inc., and now is registered to the X/Open Consortium. Sun, SunOS, Solaris, SPARC, NFS, NIS, NIS+, JumpStart, OpenWindows, Sunview and SunInstall are trademarks or registered trademarks of Sun Microsystems, Inc. Ultrix, Digital UNIX and DEC are trademarks of Digital Equipment Corporation. HP-UX is a trademark of Hewlett-Packard Co. IRIX is a trademark of Silicon Graphics, Inc. AIX is a trademark of International Business Machines, Inc. AT&T is a trademark of American Telephone and Telegraph, Inc. GNU is a trademark of the Free Software Foundation. X Window System is a trademark of Massachusetts Institute of Technology. Ethernet is a registered trademark of Xerox Corporation. Netscape is a copyright of Netscape Communications Crop. Mosaic is a copyright of the National Center for Supercomputing Applications at the University of Illinois, Urbana-Champaign. All other products mentioned are trademarks of their respective owners.

:) http://wks.uts.ohio-state.edu/sysadm_course/html/sysadm-1.html
 
Yhdeksännellä luokalla tein atk tunnilla kysymys pelin. Siinä tais olla kolme kysymystä, oikea vastaus siinä oli mutta ei voinut vastata oikein :) Siinä ohjelmointi saavutukseni. En kyllä muista millä tein sen, varmaan Basicilla.
Pari kertaa sen jälkeen olen ohjelmoinut videoihin ja steroihin ajan. :D
 
Eka kosketus oli SVI basic noin 82-83 jolla tuli jotain väännettyä, 64 sekä Amigalla sitten enemältikin ja muutakin kuin pasikkia. PC ei oo ollut talossa kuin 6 vuotta mutta koodailtua tullee nykyään työn puolesta. PHP, PERL, SQL, VB, C++ on kieliä joilla saan PC:llä muutakin aikaan kuin "Hello World" loopin sisällä ;) . Onnex työ ei oo mulla pelkästään koodausta vaan myös ylläpitoa. Luppoaika menee koodatessa (tai surffatessa ;) ).
 
Ylös Bottom