Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Inertia
Eihän tässä kannata enää töissä käydä ja yksin asua, kun rahaa näköjään saa tekemättä yhtään mitään. Täytyykin varmaan muuttaa takaisin vanhempien luo asumaan ja hommata jostain joku 'opiskelupaikka'. Täytyy vain katsoa ettei opiskelu mene liian vaativaksi eli ala tuntumaan työnteolta. Ei kun vanhemmat vaan maksajiksi... Eihän ne sitä rahaa eläkkeellä ollessaan tarvitse...
Niinhän se on.
Itse olen parikymppinen opiskelija, asun omillani ja - kuten jo aiemmin on käynyt ilmi - maksan edelleen KAIKEN itse.
Opintotuki riittää vuokraan ja makaronipussiin. Sen sijaan se ei enää riitä kunnolliseen ruokaan, matkalippuihin, vaatteisiin tai koulukirjoihin, jotka ovat olennaisia asioita juurikin opiskelun kannalta. Tuki ei myöskään riitä kattamaan puhelinlaskuja, vakuutuksia tai mitään muutakaan laskuja. Opiskelijan on siis käytävä töissä.
Missäköhän töissä opiskelija voi sitten käydä? Noh, onhan Suomessa siivoojan ja puhelinmyyjän virkoja ja muita hanttihommia edelleen avoinna. Pitkää päivää saa painaa pienellä palkalla. Sehän on kehittävää kunnollista työtä.
Tietenkin opiskelija viettää päivät koululla ja tekee iltaisin läksyjä. Sen jälkeen lähdetäänkin sitten töihin. Siispä heti kun viimeiset luennot päättyvät klo 18:00, opiskelija rientää kotiinsa, syö makaronia ja lukee tunnin verran tenttiin. Sen jälkeen lähdetään jakamaan lehtiä, siivoamaan junanvaunuja tai myymään hampurilaisia ja kotiin palataan ehkä siinä puolen yön paikkeilla tai parhaassa tapauksessa vasta aamuyöstä. Viikonloput ollaan kokonaan töissä. Kesälomat ovat opiskelijalle yhtä juhlaa, koska silloin ei tarvitse työskennellä muuten kuin päivisin ja saattaa olla mahdollista pitää illat vapaata. Ei välttämättä kuitenkaan.
Nukkuminen on opiskelijapiireissä suuri legenda - kenelläkään ei enää ole aikaa harrastaa sitä. Sitävastoin ennen niin tuntematon tuttavuus, burnout, on tullut hyvinkin tutuksi.
Lehtien yleisönosastoilla päättäjät ihmettelevät miksi opiskelijat saavat niin huonoja tuloksia: "eivät varmaan lue läksyjään. grr..." Sitten lasketaan opintotukia, nostetaan opintolainojen korkoja ja ihmetellään miksi kukaan ei valmistu vaan kaikki ovat töissä. Kuka tätä maata pyörittää kun osaajia ei valmistu koulusta tarpeeksi nopeasti?? Kumpi on hyödyllisempää: korottaa tukia ja veroja sen verran, että opiskelijat voivat tehdä sen mitä parhaiten osaavat, opiskella, vai että satsataa miljoonia euroja masennuksen, stressin ja poissaolojen aiheuttamien vahinkojen korjaamiseen??
Tämä nyt meni "vähän" topicin ohi, mutta en voinut olla puuttumatta asiaan. Loppuun vielä virke erästä suomalaista runoilijaa siteeraten: "Anteeks, saanks mä elää?"
..ja nyt takaisin ohjelmointitöiden pariin
...