Vastaus: MM-jalkapallo 2006: Kohti Saksaa!
Baron sanoi:
Siis herranjumala mitä jeesustelua !!!
Siis selväähän se oli heti lohkoarvonnan jälkeen, ettei tästä mitään tule. Miettikää oikeasti: HOLLANTI, TSEKKI ja ROMANIA... Jos olette yhtään katsoneet viimeisen kymmenen vuoden aikana jalkapalloa, niin kyseessä on pikkasen toisen kaliberin joukkueet. Romania on juuri siinä rajoilla, että hyvänä päivänä voisi voittaakin, mutta c'mon hei... Hollanti ja Tsekki... Katsokaa ruikuttajat (media, palloliitto ynnä muut valittajat) kylmiä tosiasioita silmiin ja miettikää hetki kiihkoilematta...
Mä olen jo ylpeä siitä miten Suomi on pelannut parit viimeiset pelit Tsekkiä ja Hollantia vastaan... Ne ovat vieneet paljon pahemmin monia muita lopputurnaus maita kisoissa kuin Suomea... No 0-4 on 0-4, mutta se on aivan sama onko se 0-1 vai 0-4... Ainakin yrittivät...
Ja sitä paitsi... Erot ovat aika pieniä kuitenkin loppujen lopuksi... Esim kuka muistaa Suomi-Kreikka pelin vuodelta 2001... 5-1 Suomi voitti... Ja mitä teki Kreikka vain kolmea vuotta myöhemmin... Voihan se olla valmentajasta kiinni, mutta eipä se tanskalainenkaan valmentaja ihmeitä esittänyt vaikka meriittilistalta löytyikin Euroopan mestaruus...
Hohhoijaa.. Taas näitä "pelaajathan siellä pelaa" -tyyppejä. Itse kerkesin yhden tälläisen kanssa jo kiistellä, kun olin poistumassa keskiviikkona Olympiastadionilta. Tämän 35-vuotiaan mieshenkilön tietämättömyyteen ja Suomelle naureskeluun paloi pelin lopussa pinna ja sanoin "mikäli et tuon enempää jalkapallosta ymmärrä, niin tee ensi kerralla kaikille palvelus ja jää kotiin". Sama olisi pitänyt todeta kannustamisesta. Mikäli stadionilla ei kehtaa suutaan avata joukkuetta kannustaakseen, niin voi jäädä minun puolestani kotiin. Huvittavaa sinänsä, että Suomi-Hollanti oli Muurisen taktisesti parhaita otteluita tämän pitkän kuuden vuoden aikana (vaihdot tietty jälleen kyseenalaisia, mutta eivät mielestäni loppujen lopuksi kovinkaan ratkaisevia) ja mikäli uskoisin, että meillä olisi tässä taktisesti muuttumiskykyinen ja pelaajavalinnoissaan avoin valmentaja, niin 4-0 tappio ei olisi ihan hyvän pelin jälkeen maailman loppu. Näin ei kuitenkaan ole. Loukkaantumisten sattuessa ja vastustajien vaihtuessa Muurinen ei ole osoittanut minkäänlaista taktista oveluutta ja kuten suurin osa tietääkin, niin yksisilmäisempiä pelaajavalintoja saa hakea.
Suomi-Hollanti oli tunnelmaltaan sitä kuuluisaa eteenpäin menoa, mutta ei mielestäni siltikään loistavaa. Liian moni vieläkin istuu hiljaa ja Suomi *klap klap* ei kestä kovin pitkään. Tämän pyrin ainakin omalta osaltani muuttamaan viimeistään Suomi-Romania ottelussa hoilaamalla jotakin tyyliin "Suomiii Suomiii Suomiii Suomiii Suomi Suomiii Suomi Suomiii Suomiii Suomiii..." taputtaen samalla (toivotaan, että edes kaverini lähtevät mukaan
). Tuollainen tasainen hoilaus on helpompi ylläpitää ja kuulostaakin paremmalle. Tuskin tähän turhan moni mukaan lähtee, mutta ainakin tiedän yrittäneeni. Ei mielestäni yhtään sen hullumpaa kuin hollantilaisten "nanaa nanaa..." joka tuhannenviidensadan ihmisen suusta kuulosti kaikessa yksinkertaisuudessaan ajoittain hienolta.
EDIT: Valmentajan olisikin ehdottomasti vaihduttava nyt jotta hän pystyisi hiomaan taktiikoitaan jäljellä olevissa peleissä.
En ymmärrä miten euro-Kekeä voidaan vakavissaan ehdottaa maajoukkuevalmentajaksi. Itse odotan pelon sekaisin tuntein sitä päivää, kun uusi valmentaja julkistetaan. Aluksi tuntuu hienolle, että vuosien jälkeen Muurinen on vihdoinkin poissa, mutta eipä ilo kestä kauaa mikäli seuraajana on Armstrong. Mies joka aina CL-karsinnoissa jaksaa ällistyttää surkuttelullaan ja selittelyillään "no kun noilla on 5 kertaa isompi budjetti ja ne on britanniasta, niin miten me voitais ne ikinä voittaa". Miten tälläinen mies pystyisi luomaan uskoa pelaajiin kovan ottelun alla, kun pelaajien pitäisi ehkä ylittääkin itsensä?