Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

MM-jalkapallo 2006: Kohti Saksaa!

Vastaus: MM-jalkapallo 2006: Kohti Saksaa!

Paavi sanoi:
Ranska on kyllä parantanut peliään huomattavasti turnauksen aikana, eikä Brasilia oikein onnistunut missään vaiheessa vakuuttamaan. Patonkipojilla on hyvät tsäänssit finaaliin Saksaa vastaan =)
Ois parempi brassien tiputtamisen jälkeen mennä. Se on nimittäin tänä vuonna ainoa maa, jolle sen kunnian suon, ihan vaan Maestron uran loppumisen takia. Olishan se nyt sen arvonen kunnia lopettaa ura MM-pokaali käsissä.
 
Vastaus: MM-jalkapallo 2006: Kohti Saksaa!

Onneksi täällä ymmärretään Saksan hienouden päälle, muualla Saksaa vain herjataan ja häviäjä-Englantia ylistetään. :(
 
Vastaus: MM-jalkapallo 2006: Kohti Saksaa!

mahakas sanoi:
Onneksi täällä ymmärretään Saksan hienouden päälle, muualla Saksaa vain herjataan ja häviäjä-Englantia ylistetään. :(

Minäkin tykkään Englannista, mutta ne pelasi niin tympeää peliä, että aivan sama vaikka tippuivatkin. Portugali tosin ärsyttää teatraalisuuden takia vielä enemmän.
 
Vastaus: MM-jalkapallo 2006: Kohti Saksaa!

Sormusaave sanoi:
Minäkin tykkään Englannista, mutta ne pelasi niin tympeää peliä, että aivan sama vaikka tippuivatkin. Portugali tosin ärsyttää teatraalisuuden takia vielä enemmän.

Totta ja totta. Englanti pelasi kisoissa umpitylsää peliä ja Portugali filmaa käsittämättömän paljon. Nyt kun ajattelen, niin käsittämättömän huonot kisat on ollu, ainakin minun kantilta. Saksa on ollut oikeastaan kisojen ainut valopilkku, muuten kisat ovat olleet täysin mitäänsanomattomat. Viime EM-kisat oli huomattavasti paremmat. Ei olisi uskonut kyllä etukäteen ajatellen..
 
Vastaus: MM-jalkapallo 2006: Kohti Saksaa!

Tylsät kisat tosiaan. Ei mitään suurta draamaa tai legendoiksi nousevia otteluja... Kaupallista ja synteettistä...
 
Vastaus: MM-jalkapallo 2006: Kohti Saksaa!

Saksa-Argetiina on ollut ainoa elämää suurempi peli näissä kisoissa. Yleensä niitä on tämän tason karkeloissa kourallinen.

Neljän parhaan joukostakin voi jossitella jos haluaa. Saksa on paikkansa ansainnut, mutta Italia ei ole kohdannut vielä yhtään kovaa maata, jos alkulohkon etukäteen kovana pidettyä Tsekkiä ei oteta lukuun. Ukrainan ja Australian voittamisesta (joissa jälkimmäinenkin olisi pitänyt päättyä ihan toisin päin) neljän parhaan joukkoon pääseminen on aika kyseenalaista. Ranska, Portugali ja Saksa ovat pelanneet jo vähintään yhden todella kovan ottelun.

Kyllä Argentiinan olisi pitänyt olla Saksan kanssa neljän joukossa, nyt ottelukaavio ei mahdollistanut sitä.
 
Vastaus: MM-jalkapallo 2006: Kohti Saksaa!

Saksa - Ranska, siinä olisi unelmafinaali IMO. Kumpi olisikaan naapureista kovempi?

Portugali sekä Italia etenkin ovat minulle näitä hälläväliä-maita. Pelatkoot pronssista. :rolleyes:
 
Vastaus: MM-jalkapallo 2006: Kohti Saksaa!

Ihan sama mitkä näistä neljästä ovat finaalissa, kunhan siellä nähdään varsinaisella peliajalla edes kaksi maalia.
 
Vastaus: MM-jalkapallo 2006: Kohti Saksaa!

FORZA ITALIA!!! :cool:

Parempi voitti, siitä ei ole epäselvyyttä. Harmi vaan että Saksa oli mun kakkossuosikki ja olisi ehdottomasti ansainnut sen hopean ennemmin kuin Ranska tai Portugali.
 
Vastaus: MM-jalkapallo 2006: Kohti Saksaa!

Heh, loistokisat :)rolleyes: ) senkun jatkuu, Italia on finaalissa.

Pahoin pelkään, että Turusen toive maalimääristä finaalissa on täysin tavoittamaton..
 
Vastaus: MM-jalkapallo 2006: Kohti Saksaa!

Harmi, että Saksa tippui. Kivointa on kuitenkin se, että Brazilia ei voita :)
 
Vastaus: MM-jalkapallo 2006: Kohti Saksaa!

olge sanoi:
Kivointa on kuitenkin se, että Brazilia ei voita :)
Aamen. Yliarvostettuja pelaajia joista muutama kuvittelee itsestään ihan liikoja, ja joukkueena Brasilian peli on sitä luokkaa ettei sillä olisi mestaruuteen ylletty vaikka Ranska olisikin vielä kaatunut. Kaka oli ainoa joka saa minulta plussat (vaikkei mitään ihmeitä esittänytkään...).
 
Vastaus: MM-jalkapallo 2006: Kohti Saksaa!

Lingoon sanoi:
Aamen. Yliarvostettuja pelaajia joista muutama kuvittelee itsestään ihan liikoja, ja joukkueena Brasilian peli on sitä luokkaa ettei sillä olisi mestaruuteen ylletty vaikka Ranska olisikin vielä kaatunut. Kaka oli ainoa joka saa minulta plussat.

Taisit katsoa vain Brasilian ekan matsin, jos Kaka sai plussat? Sehän teki yhen maalin ja siinä se sitte oliki sen kisat. Tosin niin oli koko Brasilian kisat muutenkin melkein siinä, eihän ne tehny näissä kisoissa yhtään mitään. Noh, kautta aikain kovin maalipyssy sentään pääsi omalle paikalleen kisojen maalimäärissä, mutta eipä juuri muuta.

Tuosta, ovatko brassit yliarvostettuja, voidaan kyllä olla montaakin mieltä.:p
 
Vastaus: MM-jalkapallo 2006: Kohti Saksaa!

Cyrus1 sanoi:
Tuosta, ovatko brassit yliarvostettuja, voidaan kyllä olla montaakin mieltä.:p

Moni arvostaa liian korkealle. Itse olen sitä mieltä että näiden kisojen suoritus kertoi aika hyvin totuuden.

PS. Mainittakoon vielä ettei mulla ole sen kummempia antipatioita Brasialian joukkuetta vastaan, katselin pelejä ihan neutraalista näkökulmasta. Ainoa tiimi josta en liiemmin pidä on Portugali. Samaan aikaan katsoin Englannin pelejä innolla, ja myönnän että ne taas pelasivat huonosti eivätkä olisi ansainneet jatkopaikkaa.
 
Vastaus: MM-jalkapallo 2006: Kohti Saksaa!

Lingoon sanoi:
Moni arvostaa liian korkealle. Itse olen sitä mieltä että näiden kisojen suoritus kertoi aika hyvin totuuden.

Ahaa.. Brasilia on kuitenkin viimeiset kolmet kisat ollut loppuottelussa ja nämä Brasilian tähtipelaajat ovat kyllä seurajoukkueissaan suurissa rooleissa (paitsi Ronaldo viimeiset vuodet, osittain loukkaantumisten, osittain motivaation puutteen vuoksi).

Ja kun se ei ole vain fanit, jotka arvostavat "liian" korkealle, vaan käytännössä kaikkien muiden maiden valmentajat ja pelaajatkin arvostavat Brasilian todella korkealle.

Brasilia on kautta aikain menestyksekkäin jalkapallomaa arvokisoissa ja yhä edelleen heiltä tulee koko ajan käsittämätön määrä todella taitavia pelaajia. Nämä kisat eivät vaan ihan oikeasti kertoneet millään tapaa Brasilian todellisesta tasosta.
 
Vastaus: MM-jalkapallo 2006: Kohti Saksaa!

Cyrus1 sanoi:
Ahaa.. Brasilia on kuitenkin viimeiset kolmet kisat ollut loppuottelussa ja nämä Brasilian tähtipelaajat ovat kyllä seurajoukkueissaan suurissa rooleissa (paitsi Ronaldo viimeiset vuodet, osittain loukkaantumisten, osittain motivaation puutteen vuoksi).

Kyllä. Vaan nyt ei puhutakaan kolmista edellisistä kisoista, saati sitten seurajoukkueista (kaikki kunnia heille niistä esityksistä, by the way). On kyse Brasilian maajoukkueesta ja MM-kisoista 2006 - ei mistään muusta. Joukkue sai mahdollisuuden näyttää mihin se pystyy, ja viiden pelin jälkeen voidaan todeta ettei tuollaisilla esityksillä ansaita paikkaa mitaleilla. Yksi huono peli olisi voitu ymmärtää, mutta koko turnauksen yhteenlaskettu suoritus ei enää valehtele. Peruspalloilua, mutta ei todellakaan mitään erikoista. Sinua itseäsi lainaten: "Tosin niin oli koko Brasilian kisat muutenkin melkein siinä, eihän ne tehny näissä kisoissa yhtään mitään".

Cyrus1 sanoi:
Ja kun se ei ole vain fanit, jotka arvostavat "liian" korkealle, vaan käytännössä kaikkien muiden maiden valmentajat ja pelaajatkin arvostavat Brasilian todella korkealle.

Myös totta. Asiantuntevat ihmiset, varsinkin lajin parissa vaikuttavat, tietävät kyllä mitä puhuvat. Eikä mulla ole mitään heitä vastaan, eihän siinä ole mitään väärää jos arvostaa viisinkertaisen maailmanmestarin korkealle. Teen ihan saman itsekin!

Jos jokin ärsyttäisi niin ne olisivat nämä fanipojat joiden mielestä Brasilia on paras sen takia kun kaverinkin mielestä on. Mutta kuten aiemmin sanoin, nuo asiat sikseen - fanipoikien sanomisilla ei ole minkäänlaista painoarvoa vaan seuraan näitäkin kisoja objektiivisesti ja teen omat johtopäätökseni sen mukaan mitä omilla silmillä näen. Se on heikkoutta hypätä toisten kelkkaan rakentamatta oikeasti omia mielipiteitään, mutta ihan yhtä heikkoa olisi käydä ylikierroksilla näiden heikkojen ihmisten takia. (Siitähän on suureksi osaksi kyse myös jalkapallohuliganismissa, ikävä kyllä.)

Cyrus1 sanoi:
Brasilia on kautta aikain menestyksekkäin jalkapallomaa arvokisoissa ja yhä edelleen heiltä tulee koko ajan käsittämätön määrä todella taitavia pelaajia. Nämä kisat eivät vaan ihan oikeasti kertoneet millään tapaa Brasilian todellisesta tasosta.

Brasilia on kova futismaa, ja oli myös kiistaton ennakkosuosikki näihin kisoihin lähdettäessä. Turnaus kuitenkin puhui selvää kieltä: nyt ei siis ollut kyse yhdestä pelistä, vaan viidestä. Ei ole enää kyse huonosta tuurista tai tähtien asennosta. Koko joukkue on täynnä kovia ammatilaisia jotka kyllä tekevät työnsä viimeisen päälle kunnolla, varsinkin kun on kyse niin suuresta asiasta kuin maansa väreissä pelaamisesta jalkapallon korkeimmalla tasolla. Nämä kisat osoittivat sen, että Brasilia ei ole niin hyvä kuin ennakkoon odotettiin. Piste. Brasilia on hyvä, Brasilia on välillä jopa loistava, Brasilia oli ennakkosuosikki - myös mun mielestä. Mutta Brasilia ei tällä hetkellä ole paras. Katsotaan Etelä-Afrikan kisoissa uudestaan.

Ja edelleen: kaikki kunnia näiden pelaajien työlle seurajoukkuetasolla. Kaikki kunnia osallistumisesta turnaukseen, kunnia myös siitä että selvisivät lopputurnaukseen asti kovasta Etelä-Amerikan karsintalohkosta. Se ei vaan riitä, mestaruuteen vaadittiin tällä kertaa enemmän kuin mitä brassit pystyivät antamaan. Paras voittaa nämäkin kisat, sen sanon vaikka omat suosikkijoukkueeni olisivat jääneet jo alkulohkoon.
 
Vastaus: MM-jalkapallo 2006: Kohti Saksaa!

Lingoon sanoi:
On kyse Brasilian maajoukkueesta ja MM-kisoista 2006 - ei mistään muusta. Joukkue sai mahdollisuuden näyttää mihin se pystyy, ja viiden pelin jälkeen voidaan todeta ettei tuollaisilla esityksillä ansaita paikkaa mitaleilla. Peruspalloilua, mutta ei todellakaan mitään erikoista. Sinua itseäsi lainaten: "Tosin niin oli koko Brasilian kisat muutenkin melkein siinä, eihän ne tehny näissä kisoissa yhtään mitään".

Brasilia on kova futismaa, ja oli myös kiistaton ennakkosuosikki näihin kisoihin lähdettäessä. Turnaus kuitenkin puhui selvää kieltä: nyt ei siis ollut kyse yhdestä pelistä, vaan viidestä. Ei ole enää kyse huonosta tuurista tai tähtien asennosta. Nämä kisat osoittivat sen, että Brasilia ei ole niin hyvä kuin ennakkoon odotettiin. Piste. Mutta Brasilia ei tällä hetkellä ole paras. Katsotaan Etelä-Afrikan kisoissa uudestaan.

Niin, kuten todellakin itsekin totesin, Brasilia oli näissä kisoissa heikko. Mutta on eri asia, tuliko heidän potentiaalinsa esiin. Tuliko todellinen Brasilia esiin. Tällaisiin juttuihin vaikuttaa todella moni asia, Brasilian kohdalla ei varmasti kovinkaan vähän se uskomaton hullunmylly, joka heidän ympärillään oli. Kaikki pitivät Brasiliaa varmana mestarina. Kyllähän Brasilia on aina ennakkosuosikkina, mutta näissä kisoissa enemmän kuin vuosikymmeniin.Lisäksi Ronaldon pelaamattomuus ym. pikkuseikat vaikuttivat. Parreiralla oli myös iso rooli siinä ettei Brasilian todellista suorituskykyä nähty näissä kisoissa. Minä puhuin siis tästä, kun sanon ettei "todellisuus" tullut näkyviin. Vastauksena siis sille, kun sinä sanoit, että nämä kisat näyttivät Brasilian todellisen tason.

Brasilian todellinen taso ei näkynyt millään lailla näissä kisoissa ja näiden kisojen perusteella ei todellakaan voi vetää johtopäätöksiä siitä, että Brasilian tähdet ovat yliarvostettuja. Näistä kisoista voi sanoa, että Brasilia alisuoritti, näin käy usein urheilussa ja näin käy usein myös parhaille.

Samoin voi sanoa, että Tsekin todellinen suorituskyky jäi näkemättä, lukuisten loukkaantumisten vuoksi. He olisivat melko varmasti olleet korkealla turnauksessa ilman ongelmiaan tai ainakin paljon korkeammalla kuin mihin nyt pääsivät.
 
Vastaus: MM-jalkapallo 2006: Kohti Saksaa!

Faneille tappio (ja alisuorittaminen) on pettymys senkin takia koska halutaan olla sitä mieltä että suosikki tai suosikkijoukkue on parempi/paras. Urheilijalle tai joukkueelle alisuorittaminen on epäonnistumista - sitä ettei yksinkertaisesti ole ratkaisevalla hetkellä ollut parempi kuin vastustaja(t). Urheilija tiedostaa raa'at tosiasiat, toisin kuin suurin osa kannattajista. Itse olen urheillut vuodesta -90 niin että harjoitteluun kuluu päivittäin enemmän aikaa kuin esim. opiskeluun tai töihin. Päivästä päivään, vuodesta toiseen tehdään hommia 1-3 kertaa päivässä niiden pääkilpailujen eteen...ja jos en kisojen päätyttyä olekaan korkeimmalla pallilla, joku muu tai muut ovat vain olleet parempia. On ollut jokin asia joka olisi pitänyt tehdä paremmin, joku asia jossa vastustaja on ollut parempi. Myös siinä (ja varsikin siinä!) tapauksessa että olen alisuorittanut, se on ollut omaa heikkouttani.

Ja se mikä on ratkaisevinta urheilijan ja fanin näkökulmien välillä: muilla kilpailuilla ei siinä vaiheessa ole merkitystä, ainoastaan sen päivän ja sen hetken suoritus siellä päätavoitteena olevissa kilpailuissa ratkaisee. Ei mikään muu. Voit voittaa joka ikisen muun kilpailun vuoden aikana, mutta siinä yksittäisessä, merkittävimmässä kilpailussa millään muulla ei ole väliä. Potentiaalilla tai lahjoilla ei ole mitään merkitystä. Vain suorituksella. Jos et voita, joku on sillä hetkellä ollut parempi.

Kaikki ne juninhot tai adrianot siellä kentillä näkevät asiat eri tavalla kuin Brasilian kannattajat vaikkapa Suomen Kouvolassa. Pelaajat ymmärtävät että vastustaja voitti, vastustaja oli parempi. Jos halutaan voittaa mestaruus ja kantaa seuraavien neljän vuoden ajan titteliä "hallitseva maailmanmestari", meidän pitää olla parempia.

Ja kohta urheilija katsoo jo eteenpäin, kohti seuraavia koitoksia. Toisin kuin kannattaja.
 
Vastaus: MM-jalkapallo 2006: Kohti Saksaa!

Lingoon sanoi:
Ja kohta urheilija katsoo jo eteenpäin, kohti seuraavia koitoksia. Toisin kuin kannattaja.

Joo tosin voin sanoa, että kun nyt tuon minulle osoitit tuon tekstin, niin olet tässä loppuyhteenvedossa väärässä ainakin minun kohdalla. :p Minä kannattajana jo todellakin katson eteenpäin Etelä-Afrikkaan, jossa uskon että Brasilia jälleen loistaa, koska kaikki eivät niin kovaan ääneen Brasiliasta puhu näiden kisojen takia ja koska valmentajana toimii joku muu kuin Parreira.

Samoin, palaan nyt vielä kerran siihen, mistä tämä keskustelu lähti.

Sinä sanoit:

Lingoon sanoi:
Aamen. Yliarvostettuja pelaajia joista muutama kuvittelee itsestään ihan liikoja, ja joukkueena Brasilian peli on sitä luokkaa ettei sillä olisi mestaruuteen ylletty vaikka Ranska olisikin vielä kaatunut. Kaka oli ainoa joka saa minulta plussat.

Minä sanoin, että siitä voidaan olla montaa mieltä ovatko brassit yliarvostettuja johon sinä vastasit, että "näissä kisoissa nähtiin totuus", näin:

Lingoon sanoi:
Moni arvostaa liian korkealle. Itse olen sitä mieltä että näiden kisojen suoritus kertoi aika hyvin totuuden.

Väittäisin, että maailmassa ei ole yhtä ainoata jalkapalloon perehtynyttä puolueetonta tahoa, joka näiden kisojen pohjalta vetäisi johtopäätökset ja sanoisi, että näissä kisoissa se todella nähtiin, Brasilian tähtipelaajat todellakin ovat yliarvostettuja.
Veikkaisin, että he kuitenkin katsoisivat näiden pelaajien suorituksia aiemmissa kisoissa ja seurajoukkueissa ja vetäisivät siitä johtopäätökset. Että tämä oli vain yksi turnaus tietyissä olosuhteissa pelattuna. Ei enempää, ei vähempää.

Ymmärrän kyllä pointtisi ja tuo minun "jossitteluni" onkin juuri sitä, jossittelua, siis kun puhutaan näistä kisoista. Mutta itse kommentoinkin, kuten yllä totesin, väitettäsi brasilialaisten yliarvostuksesta ja siitä, että sen nimenomaan näissä kisoissa pystyi näkemään.
Selvensipä vain tämän verran, muuten tämä jäisi vain ikuisuuskeskusteluksi.
 
Vastaus: MM-jalkapallo 2006: Kohti Saksaa!

Cyrus1 sanoi:
Joo tosin voin sanoa, että kun nyt tuon minulle osoitit tuon tekstin, niin olet tässä loppuyhteenvedossa väärässä ainakin minun kohdalla.

En kohdistanut sinuun, kunhan otin helpon esimerkin. :) Pointti oli että urheilijana ei oikeasti ajattele noita asioita samalla tavalla, ei vaikka ulkopuolinen (esim. kannattaja) niin luulisi.

Cyrus1 sanoi:
Väittäisin, että maailmassa ei ole yhtä ainoata jalkapalloon perehtynyttä puolueetonta tahoa, joka näiden kisojen pohjalta vetäisi johtopäätökset ja sanoisi, että näissä kisoissa se todella nähtiin, Brasilian tähtipelaajat todellakin ovat yliarvostettuja.
Veikkaisin, että he kuitenkin katsoisivat näiden pelaajien suorituksia aiemmissa kisoissa ja seurajoukkueissa ja vetäisivät siitä johtopäätökset. Että tämä oli vain yksi turnaus tietyissä olosuhteissa pelattuna. Ei enempää, ei vähempää.

Ei ole puolueetonta tahoa tuota tekemässä, mutta siihen en pyrkinyt minäkään.

Juuri äsken yritin selittää ettei kyse olekaan johtopäätöksien vetämisestä tai "tahoista". (No okei, fanit tekevät sitä jatkuvasti mutta se on heidän asiansa.) Pelaajien ja valmentajan kannalta esim. seurajoukkueissa saavutetuilla mestaruuksilla tai vastaavilla ei ole merkitystä, se joukko keskittyy vain ja ainoastaan MM-kisoihin. Menneillä tai tulevilla kisoilla ei ole merkitystä, niitä ei kannata miettiä ja niistä ei kannata vetää johtopäätöksiä. Itsekin puhuin vain ja ainoastaan näistä kisoista.

Ehkä yliarvostuksesta puhuminen oli sitten väärä sanavalinta, pointti oli se etteivät keltapaidat olleet TÄSSÄ TURNAUKSESSA alkuunkaan ennakko-odotusten tasolla. Viisinkertainen maailmanmestari ja tälläkin kertaa mukana menestyneitä pelaajia, mutta sillä ei ole mitään merkitystä kun puhe oli vain ja ainoastaan näistä kisoista. En siis vetänyt johtopäätöksiä Brasilian joukkueen pitkän aikavälin tasosta pelkästään näiden kisojen perusteella, koska sellaisen tempun tekeminen on mahdotonta. Sanoin vain ettei Brasilia ollut niin hyvä kuin odotettiin - näissä kisoissa.

Sama juttu neljän vuoden päästä. Menneisyydellä ei ole väliä, eikä tulevaisuudella. Joku joukkue voittaa ja se on silloin PARAS. Se joukkue on maailmanmestari. Samoin kuin tänäkin kesänä MM-kisojen paras joukkue on Italia, Portugali tai Ranska.

Cyrus1 sanoi:
Ymmärrän kyllä pointtisi ja tuo minun "jossitteluni" onkin juuri sitä, jossittelua, siis kun puhutaan näistä kisoista. Mutta itse kommentoinkin, kuten yllä totesin, väitettäsi brasilialaisten yliarvostuksesta ja siitä, että sen nimenomaan näissä kisoissa pystyi näkemään.
Näistä kisoista pystyy näkemään NÄIDEN KISOJEN tason. Mikään muu ei minua kiinnostakaan, toivottavasti en ole mitään muuta antanut olettaa. :)
 
Ylös Bottom