Vastaus: Modern Warfare 2 [PS3 Hype]
Toivottavasti pelihaku ei muutu yhtään. Ehkä jenkkiläiset nig... motherf... huutelijat voisi jäädä haun ulkopuolelle.
Toivottavasti pelinhaku muuttuu paljon koska nykyinen on jopa Halo 2:en "Matchmaking"-järjestelmään verrattuna lähinnä vitsi. Nykyisellään nelosen pelinhaku on todella alkeellista eikä todellakaan mahdollista kilpailullista pelaamista.
Pelimoodia ennen pitäisi saada valita ainakin seuraavista seikoista:
1) Good connection (eli jenkkejä vastaan ei tarvitsisi ikinä pelata tällä) tai Own language (mikä olisi määriteltävissä PSN-tilin kansallisuuden kautta). Mieti jos hakisit own language-filtterillä niin pelaisit koko illan pelkästään suomalaisia vastaan?
Minulla vähän naurattaa tuo "Deathstreak" juttu koska en ymmärrä miksi huonompaa pelaajaa pitäisi tukea enemmän? Ennemminkin koko nykyinen pelinhakujärjestelmä pitäisi romuttaa ja muuttaa sitä niin, että peliä pitkään pelanneet, todella kokeneet pelaajat pelaisivat vain kokeneita vastaan ja vasta-alkajat vain vasta-alkajia. Tämä edelleen ohjaisi koko pelaamista enemmän taitopelaamisen ja kilpailullisen pelaamisen suuntaan kun joka matsissa olisi yleistä tasoasi suunniilleen vastaavia vastustajia.
Yritän tässä selittää mitä tarkoitan edellisellä:
2) Pelaajien taitotason huomioiminen. Nykyisellään nelosessa pelinhakumoottori ei mitenkään huomioi pelaajien kokemustasoa tai partyn koon suuruutta. Tuohon pitäisi tulla filtterit väliin jotta esim. 20pv pelannut, hyvin kokenut pelaaja ei pääsisi pawnimaan ensimmäistä fps-peliään juuri aloittanutta nyyppää. Mitä järkeä on siinä, että pelinhaku nykyisellään ei mitenkään huomioi partyjen suuruutta? Mietitään asiaa vasta-alkajan näkökulmasta. Lähdet ensimmäiseen FPS-peliisi ikinä. Vastaasi tulee party jossa on 6 kultaristiä joilla on jokaisella vähintään 20 vrk;ta pelkästään publakokemusta.
Missä on hauskuus tuosta tilanteesta aloittelijan näkökulmasta?
Eli XP ratkaisi pelihaussa kuka pelaa ja ketä vastaan. Tietysti pelin launchissa kaikki tietysti pelaisivat kaikkia vastaan kun kaikki aloittavat XP:n keräämisen nollasta. Pelin ikääntyessä korkeamman kokemustason keränneet pelaajat eivät enää saisi vastaansa matalan kokemustason omaavia pelaajia ja päinvastoin.
Pelissä voisi olla kaksi tasoa XP:lle. Kokonaiskertymä esim. pelin kaikissa pelimuodoissa ja privoilla käytetystä peliajasta sekä pelimoodikohtainen XP. Tämä kerryttäisi kokonaisXP:tä joka vuorostaan olisi yksi filtteri pelinhakumoottorissa. Eli vaikka olisit todella kokenut HCSD-pelaaja niin ensimmäisellä Domination-pelillläsi saisit vastaan matalamman tason pelaajia kuin HCSD:ssä sinulla tulisi expasi mukaan vastaan.
Koko tästä XP:n keräämisestä saisi ihan eri tavalla irti jotain jos tappiosta menettäisi expaa. Tämä suuntaisi objektiivipelimuodoissa kaikkia pelaamaan oikein yhteisen hyvän eteen eikä vain frägäämään porukkaa jostain piilosta kartan nurkasta.
Vielä jos tässä olisi sisäinen klaanituki mukana. Yhtenä varitaationa pelinhaussa olisi suoraan klaanipelien pelaaminen pelinhakujärjestelmän sisällä. Peleistä saatava XP kerryttäisi klaanin XP:tä ja tappiosta sitä menetettäisiin ladderimatsien tapaan.
Katsokaa vaan niin IW ei varmaan huomioi tätä "Kokemus & Party-size" asiaa edelleenkään mitenkään. Tuolloin ei tarvitsisi kehittää mitään spawnista 10 sekunnin extrahealtheja yms. asioita kun vastustajat olisivat samaa tasoa eivätkä täysin ylivertaisia niinkuin se nykyisellään nelosessa monesti on.
Tuo "Host migration" ei ole mikään suuri ihmetyksen aihe. Sen pitäsi olla 2009 vuonna itsestään selvyys koska se oli jo 2004 vuonna Halo kakkosessa. Mulla vähän pelottaa, että kaikki nää perkit, streakit yms. kyllä osataan mutta oikeasti tällaisiin kivijalka-asioihin, syviin perusteihin sille miten tuo onlinepelinhakujärjestelmään voitaisiin toteuttaa ei ehkä käytetä aikaa?
Jos oikeasti halutaan "että kaikilla on hauskaa" kuten Bowling videohaastattelussa totesi niin perusteet tuolle "hauskuudelle" ovat mielestäni juuri tuossa kokemuksen huomioimisessa pelinhaun kautta.
Olen puhunut.