Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja designed
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

aluksi näin Xbugsin Anti-Sony sävytteiset letkautukset jopa huvittavina, mutta ajan mittaa niihin tuli kyllästyttyä, joten ymmärrän jos muut eivät myöskään saa viihdearvoa hänen kommenteistaan.
No, mitään laitteen nimiähän tuossa uutisketjun viestissä ei mainita, joten sitä voi tulkita miten haluaa. Tietysti logiikka ohjaa viestin tulkintaa tiettyyn suuntaan, mutta ei pidä tehdä lopullisia johtopäätöksiä.

Joka tapauksessa viesti on mielestäni ennemminkin pro-jotain kuin anti-jotain, eli mielestäni positiivinen viesti.

Mielestäni tähän viestiin ei olla kuitenkaan tartuttu mitenkään hätkähdyttävästi. Joohanh on tietysti tarkkana Pyhän Profeetan turvallisuudesta (uskonto on vakava asia!), kuten minäkin olen, mutta mielestäni henkiläkohtaisuuksin meno oli liian lievää, jotta sitä tarvitsisi sen enempää puida.

Kyllä se viesti minuakin nauratti ja lähes kaikki nettiviestintä on enemmän tai vähemmän pätemistä.

Nyt oon niin herkässä mielentilassa, etten jaksa lukea mitään perseilyä täällä. Laitin jo RBP:tä miekkosen viimeisimmästä viestistä, mutta palaute koski oikeasti Halo: Reachista uusi traileri -uutisketjua.

Sentient6 kirjoitti

ketkä idiootit näitä halkojakin oikein ostaa? FPS-pelinä niin perus kauraa ja visuaalinen tyylikin on jotain aivan niin hirveetä että silmiin sattuu. :s

Sanomattakin on selvää, etten pidä siitä että minua haukutaan idiootiksi. Omat negatiiviset mielipiteensä voi myös esittää paremmin perustellen tai ainakin vähemmän provokatiivisesti.

Kiitokset ylläpidolle nopeasta toiminnasta jo näin etukäteen. Voin nuolla peppua lisää, jos se on tarpeen.

Olkoot tämä nyt varoituksena kaikille KonsoliFINin ihQuille Halo-hatereille. Reporttia lähtee joka ikisestä asiattomuudesta. Niin joo ja katolinen kirkko paheksuu teittii myös.

EDIT. Kiitän.

Olkoot tämä nyt varoituksena kaikille KonsoliFINin ihQuille Halo-hatereille. Reporttia lähtee joka ikisestä asiattomuudesta.
Ja olkoon tämä jatkovaroituksena: Sentientille heitetty kolmen kuukautta rekisterissä näkyvä punainen kortti (eli suomeksi varoitus) palkinnoksi em. avautumisesta. Pelisarjaa voi kritisoida hyökkäämättä fanikuntaa vastaan.

Ja itse palaute luonnollisesti poistettu uutiskommenteista.

Miten ihmeessä tämä on hyväksyttävää? Jo esitystavan perusteella pistäisin neropatin pienelle paussille.
Hyväksyttävää se ei ole, mutta uutis- ja arvostelukommenttien moderointi on siinä mielessä ongelmallinen juttu, että ei niitä kukaan aktiivisesti seuraa ja RBP-mahdollisuuden puuttuessa käyttäjiltäkään hyvin harvoin tulee ilmiantoja.. Ehkä ylläpidolle lähteä automaattisesti viesti jokaisesta kommentista.

Nyt kun moinen turhakekommentti tuli päivänvaloon, poistin sen saman tien.

Täytyy heti alkuun antaa positiivista palautetta ylläpidolle siitä, että tällä foorumilla on selvästi avoin linja jäähyjen ja vastaavien suhteen, toisin kuin esim. peeloplanetaassa, jossa esim. mulla on 4 tunnusta bannittu 3000 pvä, eikä mitään syytä kerrottu (koska ei ole), kun siellä on tämä yksi sadistinen internet-idiootti päässyt ylivalvojaksi, joka saa kait jtn tyydytystä ihmisten kiusaamisesta, joten kiitoksia asiallisesta toiminnasta täällä, yritän kirjoittaa jatkossa pidempiä viestejä:D

Ja hyvät joulut kaikille:)

Ääh, kyllä mä tiiän, että mun viestit ei ketään kiinnosta, mutta ei sitä saa tolleen suoraan sanoa. :mad:
Kyseinen turha möläytys poistettu, kuten myös pari siitä seurannutta viestiä. Käsi kaivelee jo korttitaskua, mutta en nyt jaksa...

Ilmaisen huoleni foorumin tiukentuneiden sääntöjen johdosta. Tiukka moderointi on toki monelta tapaa hyvä asia, mutta ei se pelkkää positiivista ole. Ihmisten pitäisi kuitenkin pystyä postaamaan suht huoletta, ilman että joutuu tavaamaan sääntökirjaa ennen joka postausta välttääkseen varoitukset. Viimeisimpänä oikkuna esim. varoitusten antaminen ylipitkistä lainauksista. Okei, ylipitkät lainaukset haittaavat foorumin luettavuutta, mutta varoitus siitä jos tästä vahingossa lipsahtaa? Itse miellän virallisen varoituksen jo aika kovaksi rangaistukseksi, sillä nöyryytysfaktori on suuri.

Itseni puolesta en ole huolissani. Tuskin tulee varoituksia keräiltyä (no, en lupaa mitään), mutta olen huolissani foorumin yleisestä mielialasta, jos varoituksia alkaa tippumaan pienimmistäkin rikkeistä ja rankalla kädellä. Enkä nyt aivan kässää, mitä tiukentunut rankkujärjestelmä antaa Hyvempi henki foorumille 2010 -kampanjalle. Tuskin siinä fiilis tai henki mitenkään korkealla on, kun varoitustili ropisee. Mielipiteeseeni varmaan vaikuttaa myös se, että olen tainnut onnistua lukemaan vain niitä aiheita, joissa ei ole mielestäni edes suuria ongelmia ollut. Ei lainausten kanssa tai muutenkaan. Tästä syystä suuri sääntöjen teroittaminen tuntuu oudolta pullistelulta ylläpidon toimesta.

Oma mottoni on, että keskustelualue elää keskustelusta. Tätä taustaa vasten kaikki keskustelun rajoittaminen on pahasta, jos se ei ole aivan välttämätöntä keskustelun pitämiseksi järjellisissä rajoissa. Sääntöjen tiukentaminen (oli sitten kyse jostain muotosäännöistä tai offtopickista tai mistä tahansa) on aina keskustelun epäsuoraa rajoittamista, vaikkei näin aina haluttaisi nähdäkään.

Ei tosiaan ole mukavaa kun kokoajan pitää olla se sääntökirja mielessä, on hämmästyttänyt ja kummastuttanut tuo tiukkuus ja ehdottomuus jo pitkään. On olo niinkuin olisi lastentarhassa, toivottavasti ei se muutu sentään keskitysleiri fiilikseen. (ei tosin mitään järin kaukana moisesta olla kyllä)

;)

Ilman konkreettisia esimerkkejä moderoinnin ylilyönneistä voin kommentoida vain yleisellä tasolla.

Foorumilla on huolestuttavasti lisääntynyt kaikenlainen turha kirjoittelu. "Täysin samaa mieltä kaikesta"-viestit eivät tuo mitään uutta keskusteluun. Pelihankintatiedotteet tai demo- ja beta-koodikyselyt missä sattuu vievät huomiota itse peleistä puhumisesta. Kirjoitusasu on joissain tapauksissa niin järkyttävä, että viesti on lukukelvoton. Hymiöillä paikataan asian puutetta.

En edes tässä puutu kaikkiin vääntöihin jotka liittyvät tiettyjen FPS- tai jääkiekkopelien ympärillä pyörivään kähinään.

Edelleenkin: fiksut keskustelija osaavat noudattaa sääntöjä niitä lukemattakin, koska niissä ei ole mitään terveen järjen vastaista. Sääntöjen noudattamista valvotaan niiden osalta, joilla on vaikeuksia ymmärtää niitä ilman apua.

Ilman konkreettisia esimerkkejä moderoinnin ylilyönneistä voin kommentoida vain yleisellä tasolla.

Foorumilla on huolestuttavasti lisääntynyt kaikenlainen turha kirjoittelu. "Täysin samaa mieltä kaikesta"-viestit eivät tuo mitään uutta keskusteluun. Pelihankintatiedotteet tai demo- ja beta-koodikyselyt missä sattuu vievät huomiota itse peleistä puhumisesta. Kirjoitusasu on joissain tapauksissa niin järkyttävä, että viesti on lukukelvoton. Hymiöillä paikataan asian puutetta.
Itsekin tosiaan kommentoin yleisellä tasolla, sen mukaan minkälaisen kuvan noista uusista säännöistä sai. Käytännössä homma voi tietysti edelleen tuntua hyvin erilaiselta (paremmalta), joten annan toki uusille säännöille mielessäni mahdollisuuden.

Itse olen kyllä lähes täydellisesti missannut tämän ylläkuvatun härökirjoittelun lisääntymisen. Ilmeisesti ongelmat sitten sijoittuvat tosiaan yhdelle foorumin alueelle tai jopa yhteen ketjuun, en tiedä sen enempää.

Sen verran pitää antaa uusista säännöistä kiitosta hyi-hyi-haukkujen lisäksi, että on varmasti moderaattoreiden (ja semisti myös käyttäjien) etu, että säännöt, vaikkakin ehkä liian tiukat, on selkeästi kirjoitettu ja rangaistukset portaistettu. Helpottaa varmasti moderaattoreiden työtaakkaa, mikä toivottavasti sitten heijastuisi leveämpänä hymynä ja keventyneenä mielialana siellä yhteisöämme valvovien paimenten puolella.

Minusta palstan moderoinnin taso on vain noussut liittymiseni jälkeen. On ihan hyvä, että jokainen vähän ajattelisi ennen kuin painaa "lähetä" nappia. Linja ei ole todellakaan liian tiukka. Itse olen hymiöden kannalla (tietysti järkevässä määrässä), mutta puolet käytettävistä olevistä hymiöistä on jotenkin ylipositiivisia. Se saa viestin näyttämään jotenkin typerältä. Vähän paremmat vaihtoehdot saisi olla.

Edit. Ja noi säännöthän on ihan peruskauraa. Normi nettietikettiä.

On ihan hyvä, että jokainen vähän ajattelisi ennen kuin painaa "lähetä" nappia.
Tässä oikeastaan on se tärkein pointti. En ymmärrä, miten kenenkään mielestä on huono juttu, että ennen viestin lähettämistä täytyy ajatella, onko tämä nyt hyvä ja järkevä postaus. (Oletan nyt, että sääntöjä pidetään hyvinä ja järkevinä.)

Lainauksien kanssa ei tule ongelmia, jos vastaus lainaukseen on fiksu (Huomioitavaa, että jokainen moderaattori on "ihminen" ja hivenen tulkinta eroja esiintyy). Ei siis offtopicia, tarpeetonta tai paskanjauhamista. TLisäksi kannattaa lainauksesta karsia turhat ja jättää ne kohdat mitä kommentoi. Näin lukijakin tajuaa, mitä vastaaja kommentoi. Ilman että joutuu koko lainauksen käymään läpi ja etsimään sieltä sen pointin mitä vastaaja on kommentoinut.

Lainauksien kohdalla siis huomautetaan kun lainataan sivu tekstiä ja siihen vastataan hymiöllä tai tekstillä joka ei tuo painoarvoa keskusteluun. Kuten "Olen samaa mieltä" tai "Hyvä". Tai kun lainataan tosiaan koko lainaus, vaikka olisi voitu napata vain se kommentti johon kommentoidaan (Lukijoille parempi)

Ja muutenkin noilla kaikilla yritetään karsia noita turhanpäiväisiä kirjoituksia. Moni varmaan on jotakin ketjua seurannut. Huomannut, että nyt on uusi viesti tullut keskusteluun johon juuri kirjoitin ja olettaa että asiaa tullut jälleen. Mutta pettymykseksi huomaa jonkun vastanneen ketjun pelkällä hymiöllä. Tai jees + hymiö. Kyllä siinä vähän sylettää, saiko kaveri tekstistä tosiaan noin paljon irti. Tai että yleensäkin klikkaili sinne asti pelkän hemmetin hymiön takia.

Mielipiteeseeni varmaan vaikuttaa myös se, että olen tainnut onnistua lukemaan vain niitä aiheita, joissa ei ole mielestäni edes suuria ongelmia ollut. Ei lainausten kanssa tai muutenkaan.
Minulla on tarjota tähän selitys; aiemmin olen poistanut turhuudet ja typistänyt lainaukset melko lailla kenenkään huomaamatta. Vain jos samalta tyypiltä on lyhyen ajan sisään tullut samankaltaisia töppäyksiä, olen privaviestillä asiasta häntä opastanut. Ei siis kortteja tai muitakaan näkyviä kurinpitotoimenpiteitä.

Mutta kun tuota tekee kuukaudesta toiseen, kymmeniä kertoja päivässä, eikä se tuota haluttua tulosta (eli asiallisempia viestejä jne), oli lopulta nostettava kissa pöydälle ja kortit kans.

Tästä syystä suuri sääntöjen teroittaminen tuntuu oudolta pullistelulta ylläpidon toimesta.
En näe tätä mitenkään "ylläpidon pullisteluna". Ei meille tuota mitään tyydytystä läiskiä käyttäjille kortteja, pikemminkin päinvastoin. Mitä enemmän niitä joutuu antamaan, sitä harmittavampaa se on. Jo pelkän huomautuksen antaminen vie kuitenkin jonkin verran aikaa ja vaivaa, etenkin jos siinä sivussa joutuu viestin vielä poistamaan/siirtämään/siistimään.

Harras toiveemme kuitenkin on, että tämän räväkän alun jälkeen ihmiset alkavat laajemminkin miettiä foorumikäyttäytymistään sekä sitä, mitä ja miten viestejä kirjoittavat. Ja jos oppi menee perille, jossain vaiheessa vähenee tarve kortilla läpsyttelyyn huomattavasti.

Tai sitten olen vain naiivi idealisti.

Vai että varoituksia satelee helpommin. Muistaakseni en ole saanut yhtään moista koskaan, joten siis ilman varoituksiakin pystyy postailemaan satoja viestejä. Ei siis mitenkään mahdotonta.

Mutta kyllä tuo "varoitus" kuullostaa aika rajulta jos sellaisen saa nettietiketti virheestä. Eikö tahattomaan lipsahdukseen sopisi termi "opastus" ja tahalliseen termi "varoitus"? Näin tämä spykkolokkia ehkäisisi porttiteoreettisen johdatuksen nettietikettinegatiivisuuteen. täh... Siis, opastus on kuin:"tervetuoloa hyvisten leirii, jee jee, neuvomme sinua mielellämme yhteisen päämäärämme rakentamisessa". Varoitus taas: "senkin pahis, pidämme sinua silmällä". Got it?
Pikku asia, mutta vaikuttaa varmasti paljon uusien tulokkaiden kykyyn hyväksyä tiukka moderointi.

Ja ihan hyvä pointti teiltä modeilta kiinnittää huomiota quottamiseen. Viimeaikoina ollut muutamilla ketjuilla hyvin vaikeasti luettavaa tekstiä juuri pitkien lainausten johdosta.
PS.Alla loistava esimerkki samaa mieltä olemisen vaikeudesta. Niin ja tietenkin siitä, että joskus voi myös viitata aimmin kirjoitettuun eikä kirjoittaa sitä uudelleen.

XShava: Olen muuten samaa mieltä lainauksista, paitsi että kyllä sitä tarvitaan mahdollinen tapa ilmaista olevansa samaa mieltä. Olisiko muuten tämä tyyli sopivampi kuin

tämä:
XShava sanoi:
Lainauksien kohdalla siis huomautetaan kun lainataan sivu tekstiä ja siihen vastataan hymiöllä tai tekstillä joka ei tuo painoarvoa keskusteluun. Kuten "Olen samaa mieltä" tai "Hyvä". Tai kun lainataan tosiaan koko lainaus, vaikka olisi voitu napata vain se kommentti johon kommentoidaan (Lukijoille parempi)
Juuri näin, mutta kyllä sitää pitää voida ilmaista olevansa samaa mieltä.

Jos noista kahdesta pitäisi valita, niin tuo ylempi olisi mielestäni se oikea tapa. Tosin kyseessähän on onlineri joten pelkästään tollaisen heittäminen on aika turhaa. Noita alempia taas näkee aika usein ja sehän ei ulkoasultaan vaikuta onlinerilta mutta sisällöltään se on juuri sitä. Rivejä menee aika erimäärä saman asian ilmaisuun.

Mutta kyllä tuo "varoitus" kuullostaa aika rajulta jos sellaisen saa nettietiketti virheestä. Eikö tahattomaan lipsahdukseen sopisi termi "opastus" ja tahalliseen termi "varoitus"?
Kortteja on kahta laatua; huomautuksia ja varoituksia. Olen täysin samaa mieltä siitä, että esim. näiden ylipitkien lainausten kanssa olisi hyvä antaa aluksi ihan pelkkä huomautus. Uskon, että useimmat ottavat onkeensa jo pelkästään sitä, eikä siitä jää edes sitä yhtä "virhepistettä" kummittelemaan profiiliin. Varoitus voitaisiin antaa vasta, kun ongelma jatkuu saman tyypin kanssa huomautuksesta huolimatta.

Mutta tämä on asia, josta ylläpidossa parhaillaan käydään keskustelua. Toivottavasti vaaka kallistuu siihen suuntaan, että suoria punaisia kortteja jaetaan harvakseltaan.

XShava: Olen muuten samaa mieltä lainauksista, paitsi että kyllä sitä tarvitaan mahdollinen tapa ilmaista olevansa samaa mieltä. Olisiko muuten tämä tyyli sopivampi kuin
Periaatteessa kyllä. Tätä tapaa voisin jopa suositella.

Rikkomukset: 0/1 (2) | mitäs tuo meinaa? En löytänyt ainakaan nopealla haulla muuta kuin tämän threadin. Olen ehkä tekemässä kauppaa sellaisen henkilön kanssa jolla lukee noin. Palautteet ovat kyllä positiivisia, mutta tuo jäi hieman vaivaamaan.

Rikkomukset: 0/1 (2) | mitäs tuo meinaa?
Huomautusten määrä/Varoitusten määrä (varoituksista kertyneet pisteet). Huomautukset ovat näitä keltaisia kortteja ja varoitukset punaisia. Pisteitä saa vain jälkimmäisistä. Lisätietoa löytyy tästä ketjusta.

Eivät siis suoranaisesti liity kauppapalautteeseen millään lailla, mutta esim. kaupankäyntiepäselvyyksistä voi saada huomautuksen/varoituksen.

Itseasiassa kyllä tuosta huomatuksestakin jää jälki omaan profiiliin, joka ei tietääkseni häviä mihinkään, vaikka vaikutusaika loppuisikin. En sitten tiedä, pystyykö sitä kukaan ulkopuolinen tarkastelemaan, kuin moderaattorit tai tilinhaltija.
Nimenomaan muut ei pysty.

EDIT: Itsehän olen saanut kaksi huomautusta foorumilla olon aikanani, mutta ilmeisesti tuo aikaisemmin saamani ei enää näy. Selitys?
Se vanha poistui tuon korttiuudistuksen yhteydessä. Silloin kaikki saivat armahduksen, eli KAIKKI vanhalla järjestelmällä annetut huomautukset ja varoitukset poistettiin. Siis ihan poistettiin-poistettiin, eli niitä ei edes ylläpito saa kaivettua esille kuin korkeintaan tietokannan backupista.

Olin saanu videon kommentoinnista virallisen huomautuksen. Ei oikein tunnu mukavalta. :( En kirjoittanut tahallani lyhyttä komenttia. Halusin vain ilmaista mielipiteeni eikä minulla ollut asiaan liittyen mitään "uutta lisättävää" niin kuin olisi näköjään pitänyt olla. Pahoittelen asiaa ja yritän kommentoida videoita jatkossa informatiivisemmin.

Ylös Bottom