Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Monialustapelien vertailuketju - 9. sukupolven konsolit ja PC

Itseasiassa se täytyy juurikin todeta noin, Microsoftilla oli BC käytössä jo Xbox Onen kanssa joten Series konsoleihin tätä oli helppo lähtä toteuttaan. PS4:llä ei vastaavia ollut ja kokeilivat saada myös aiempia sukupolvia pelaamaan PS5:llä mutta huonolla menestyksellä.

No miten sen nyt ottaa, minulle BC-ominaisuus tarkoittaa sitä, että valtaosa peleistä toimii ilman erillisiä kikkailuita. Edellisen sukupolven pelejä lukuunottamatta kumpikaan uusista konsoleista ei tähän kykene. Edelleenkin Mikkisoftan monoliitti hoitaa homman paremmin, mutta kyse on tosiaan tietystä valikoimasta pelejä. Kuten jo aiemmin mainittiin, ei tämä tee Sonyn ratkaisusta myöskään huonoa. Mahdollisesti päivitysten myötä sekin voisi parantua, vaikka siihen ei kovin paljoa taida mielenkiintoa olla.
 
No miten sen nyt ottaa, minulle BC-ominaisuus tarkoittaa sitä, että valtaosa peleistä toimii ilman erillisiä kikkailuita. Edellisen sukupolven pelejä lukuunottamatta kumpikaan uusista konsoleista ei tähän kykene. Edelleenkin Mikkisoftan monoliitti hoitaa homman paremmin, mutta kyse on tosiaan tietystä valikoimasta pelejä. Kuten jo aiemmin mainittiin, ei tämä tee Sonyn ratkaisusta myöskään huonoa. Mahdollisesti päivitysten myötä sekin voisi parantua, vaikka siihen ei kovin paljoa taida mielenkiintoa olla.

Edit:

Noniin nyt on korjattu, elikkä tosiaan itselle on tärkeintä se BC puolella että peli pyörii ja toimii mutta jos saadaan lisä herkkua ja muuta niin se on vaan plussaa kuten Days Gonen kohdalla, Sony on selvästi laittanut omat pelinsä pyörimään PlayStation 5:llä hyvin kuten Killzone Shadow fall ja muut jotka ovat aikoinaan saaneet PS4 pro päivityksen mutta onhan noita erillisiä päivityksiä myös julkaista joten sen varassa paljon pyörii.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
ElAnalistaDeBits teki jälleen kerran vertailuvideon PS5:n, Xbox Series X:n ja PC:n välillä - tällä kertaa Biomutantista.




- Peli toimii taaksepäin yhteensopivassa tilassa konsoleissa.

- PC käyttää RTX 3080 -laitetta parhailla asetuksilla.

- PS5 tarjoaa 1080p-tarkkuuden. Series X tarjoaa 2160p-tarkkuuden, kun taas Xbox Series S tarjoaa kaksi vaihtoehtoa: 1440p/30fps tai 1080p/60fps.

- Kaiken kaikkiaan parhaimman pelikokemuksen tarjoaa PC, koska Biomutantia ei ole optimoitu uudelle sukupolvelle.

Tässä vielä tarkempi lista vertailun tuloksista jos et jaksa videota katsoa:

- The game runs in backward compatibility mode on consoles.
- PC uses an RTX 3080 with all settings at maximum. Run the game smoothly at 4K/60FPS.
- PS5 offers a resolution of 1080p. Xbox Series X runs at 2160p, while Series S offers two options: 1440p/30fps or 1080p/60fps. However, the Series S version appears to use temporal reconstruction to achieve those resolutions.
- In all versions we can lock the framerate at 30FPS. Series S undergoes a resolution improvement and other aspects in this mode.
- Quality of textures are worse in Series S generally. Much better on PC in the widest spaces.
- Better exterior shadows on PC, somewhat worse on Series X followed by PS5. Indoors they are the same in all 4 versions.
- Series S outdoor shadows are slightly better in 30FPS mode, but lower compared to other versions.
- Faster loading times on Xbox Series. The usual in backward compatible games.
- Anisotropic filtering has a clear advantage in the PC version. Series S improves this setting in 30FPS mode.
- The drawing distance is considerably better on PC (especially in shadows).
- There are some framerate problems (more noticeable in S Series). - Without a doubt, this game needs some optimization in the console versions.
 
Kauhupeli Maid of Sker saa huomenna uuden pelitilan ja samalla jokainen alusta saa parannuksia. Ilmeisesti PS5 saa ihan natiivin version, kun taas Xboxilla parannukset tulevat taaksepäin yhteensopivuuden kautta. Siksi esim. Xboxilla ei nähdä parempia tekstuureja. Hienoa myös nähdä, että PC versio tukee Xbox Play Anywhere -ominaisuutta. Uudet trophyt/achivementit on myös aina jees.
The FPS Challenge Modes are available as a free update on May 26, on PS4, PS5, Xbox One, and Xbox Series X|S. The challenge modes are available now on Steam.

Here’s a breakdown of the new content and features available on consoles:
  • Game modes: The Long Night, Axe of Kindness, Nightmare at the Hotel, In Darkness
  • Weapons: Felling axe, .357 Magnum, sawn-off double-barrelled shotgun, bolt-action infantry rifle
  • Enemies: Six enemies patrolling Sker Hotel, some new, some familiar, all with unique powerful abilities
  • Achievements: 10 new Achievements/Trophies added
  • Additional: Support added for PlayStation DualSense Controller
PlayStation 5
  • FPS Challenge Modes
  • 4K 30fps & 1440p 60fps modes
  • DualSense haptic feedback
  • DualSense Adaptive Triggers
  • Improved texture resolution
  • Quicker loading times. Now 1s, was 10-15s.

Xbox Series X|S
  • FPS Challenge Modes
  • 4K 60fps & 1440p 60fps modes (XSX)
  • 1440p 30fps & 1080p 60fps modes (XSS)
  • Quicker loading times
Windows 10 PC
  • New release on Microsoft Store
  • Uncapped FPS and resolution
  • Supports Xbox Play Anywhere
PlayStation 4 and Xbox One
  • FPS Challenge Modes
 



- Xbox Series X:lla (3200x1800) on hieman suurempi resoluutio kuin Playstation 5:lla (3072x1728). Xbox Series S:lla peli pyörii 1920x1080 resoluutiolla.

- Xbox Series X:n korkeasta resoluutiosta huolimatta, pelin suorituskyky on tasainen 60 fps. Xbox Series S hyötyy "matalasta" resoluutiosta, sillä pelin suorituskyky on myös sillä miltein tasainen 60 fps. Eniten "dippejä" tapahtui Playstation 5:lla, jolla peli pyöri hetkellisesti 50 fps. Kaiken kaikkiaan peli toimii hyvin kaikilla alustoilla.
 
Necromunda: Hired Gun.

Series S 1440p 30-50FPS
Series X 1800p 60 FPS
PS5 1800p 60 FPS

Latausajat joka konsolilla samat.

Seires S suorityskyky on kyllä aika heikko. Series X ja PS5 molemmat pudottaa frameja samoissa kohdissa, mutta Xboxilla ne pudotukset on isompia.

 
Ghostrunner saa ilmaisen Xbox Series X|S ja PS5 päivityksen 28.9.2021.

The Xbox Series X|S version of Ghostrunner will include "improved graphics, performance, and awesome new features," such as 4K/120fps visuals, a ray tracing fidelity mode, HDR, and instant loading times. It will also include all game modes added to the first-person cyberpunk action game, including the time-attack style Kill Run Mode and Photo Mode. Developer One More Level will also be adding a roguelike Wave Mode and an accessible Assist Mode later this summer.



That's all well and good, but far and away the coolest thing about this PS5 edition of Ghostrunner is that it will run in a 4K resolution at 120 frames-per-second. A different mode will allow you to enable Ray-Tracing, while 3D Audio and Haptic Feedback will be taken advantage of across the entire experience. Loading is also said to be "instant". It really sounds like developer One More Level is going to town with this current-gen version, then.

 
Watch Dogs Legions 60 FPS päivitys on loistava. Mitään muuta eroa ei huomaa kuin ray tracing off, framerate pysyy Series S ja pleikalla 100% näissä pätkissä ja Series X kärsii kahdesta oudosta dropista videon lopulla.




- The new 60FPS mode is exclusively available on NextGen consoles.
- There are no appreciable changes in textures, drawing distance or shadows when activating 60FPS.
- Ray-Tracing on reflections is disabled in 60FPS mode.
- The resolution in the 3 consoles remains in its dynamic range in this mode, although in some areas I have been able to notice 5% less resolution compared to the 30FPS mode.
- All versions maintain 60fps in a stable way, however, the Xbox versions suffer some tearing at specific moments.
- I think this mode should have been included since its launch, since it seems much more recommendable than the quality mode.
 
Watch Dogs Legions 60 FPS päivitys on loistava. Mitään muuta eroa ei huomaa kuin ray tracing off, framerate pysyy Series S ja pleikalla 100% näissä pätkissä ja Series X kärsii kahdesta oudosta dropista videon lopulla.




- The new 60FPS mode is exclusively available on NextGen consoles.
- There are no appreciable changes in textures, drawing distance or shadows when activating 60FPS.
- Ray-Tracing on reflections is disabled in 60FPS mode.
- The resolution in the 3 consoles remains in its dynamic range in this mode, although in some areas I have been able to notice 5% less resolution compared to the 30FPS mode.
- All versions maintain 60fps in a stable way, however, the Xbox versions suffer some tearing at specific moments.
- I think this mode should have been included since its launch, since it seems much more recommendable than the quality mode.

Tuossahan tuo Legions on odotellut hyllyssä sopivaa hetkeä. Nyt kuulostaa siltä, että se hetki on koittanut. :)
 
Tuossahan tuo Legions on odotellut hyllyssä sopivaa hetkeä. Nyt kuulostaa siltä, että se hetki on koittanut. :)
Kyllä, minullakin jäi Legions kesken, koska AC Valhallan jälkeen vähän tökki Ubit ja viimeisen niitin teki tuo 30fps.
Nyt uudestaan koittoon!
 
Final Fantasy Origin. Paljon on tekemistä vielä pelin monissa osa-alueissa mutta tekninen puoli on aika kökkö tällä hetkellä, peli on hävyttömän ruma ja pyörii surkeasti.

 
Miltä se Metro Exodus näyttää Xboxilla säteenseurannan ja 60 FPS kanssa, Series X:llä oikein hyvältä, mutta Series S:n kanssa on jouduttu tekemään kovia kompromisseja kuten resoluutio voi pudota 512p tasolle raskaimmissa kohdissa. Framerate on erittäin tasainen 60 FPS ja VRR hoitaa pienet dropit pois suurimmaksi osaksi. Tietenkin PCllä saa hienompaa kun laittaa pari tonnia koneeseen kiinni.

 
Miltä se Metro Exodus näyttää Xboxilla säteenseurannan ja 60 FPS kanssa, Series X:llä oikein hyvältä, mutta Series S:n kanssa on jouduttu tekemään kovia kompromisseja kuten resoluutio voi pudota 512p tasolle raskaimmissa kohdissa. Framerate on erittäin tasainen 60 FPS ja VRR hoitaa pienet dropit pois suurimmaksi osaksi. Tietenkin PCllä saa hienompaa kun laittaa pari tonnia koneeseen kiinni.



Ihan pienoinen lapinlisä hinta-arviossa kun jo varsin vaatimattomallakin näyttiksellä (RTX2060) vedetään yli 60 fps lukemia pelin osalta, jos nyt sellaisia jostain vain saisi.

metro-exodus-pc-enhanced-edition-geforce-rtx-1920x1080-nvidia-dlss-2-0-performance.png
 
Ihan pienoinen lapinlisä hinta-arviossa kun jo varsin vaatimattomallakin näyttiksellä (RTX2060) vedetään yli 60 fps lukemia pelin osalta, jos nyt sellaisia jostain vain saisi.
Keskiverto FPS ja Lukittu FPS on ihan eri lukemia.

Esimerkiksi Ryzen 5 3600 + 2060 Super pyörii alla olevassa testiosiossa 64 FPS Average (1080p Ultra RT ja DLSS Quality päällä). FPS putoaa pahimmillaan 47 ja parhaimmillaan on yli 100.

 
Ihan pienoinen lapinlisä hinta-arviossa kun jo varsin vaatimattomallakin näyttiksellä (RTX2060) vedetään yli 60 fps lukemia pelin osalta, jos nyt sellaisia jostain vain saisi.
"Varsin vaatimattomassa" taitaa myös olla sitä lapinlisää. Varsinkin konteksti huomioiden, kun pelkän "varsin vaatimattoman" näytönohjaimen hinta on samaa luokkaa uuden konsolin kanssa.

(Toinen vaihtoehto on se, että mä olen taas ihan sekaisin näytönohjaimien nimeämisen kanssa)
 
Keskiverto FPS ja Lukittu FPS on ihan eri lukemia.

Esimerkiksi Ryzen 5 3600 + 2060 Super pyörii alla olevassa testiosiossa 64 FPS Average (1080p Ultra RT ja DLSS Quality päällä). FPS putoaa pahimmillaan 47 ja parhaimmillaan on yli 100.



Tiedän kyllä että nämä on eri lukemat, en vaan tiedä että mistä saat pelille lukitun 60 fps konsoliversioissa, kun jo DF:n videossa on useampia droppeja frametime-ongelmineen.

Peli saadaan kyllä rullaamaan myös helposti +60 fps asetuksia pudottamalla ja silti pysyttäneen yli konsolitason asetusten laadun osalta, ts. konsolitason kepittämiseen ei tarvita väitettyä parin tonnin PC-rautaa.
"Varsin vaatimattomassa" taitaa myös olla sitä lapinlisää. Varsinkin konteksti huomioiden, kun pelkän "varsin vaatimattoman" näytönohjaimen hinta on samaa luokkaa uuden konsolin kanssa.

(Toinen vaihtoehto on se, että mä olen taas ihan sekaisin näytönohjaimien nimeämisen kanssa)

RTX2060 on jo nykystandardein varsin vaatimaton näyttis, jos yhtään PC-laitteiston päälle ymmärtää.
 
Peli saadaan kyllä rullaamaan myös helposti +60 fps asetuksia pudottamalla ja silti pysyttäneen yli konsolitason asetusten laadun osalta, ts. konsolitason kepittämiseen ei tarvita väitettyä parin tonnin PC-rautaa.


RTX2060 on jo nykystandardein varsin vaatimaton näyttis, jos yhtään PC-laitteiston päälle ymmärtää.

RTX2060 on varsin vaatimaton kyllä, mutta samalla Nvidian puolelta minimi jos säteenseurannasta haluaa nauttia, ja päästä sille ns. konsolitasolle. En seuraa suomen hintoja, joten en tiedä mitä se siellä maksaa tällä hetkellä, mutta täällä briteissä hinnat ovat lähteneet käsistä komponettipulan vuoksi, ja karvahattu RTX2060 on niitä harvoja kortteja joita löytyy kauppojen hyllyiltä. Tällä hetkellä hinnat viilettävät siellä £420-£580. Uudet konsolit ovat sen £449.

Itse kasasin juuri RTX2060 kortillisen pc:n ennen pandemiaa, hinnaksi tuli reilu £1000 (koko pc:n, ilman käyttistä, pelkkä 2060 oli £280), nyt jos hankkisin samat komponentit, oltaisiin lähempänä £1400-£1500, joka euroissa kääntyy sinne 1650-1750€ kieppeille. Eli ei siinä kaukana olla "parin tonnin koneesta".

Mutta toki nyt on poikkeusajat menossa, ja pahin mahdollinen hetki kasailla konetta.

Ilahduttavan hyvin RTX2060 kuitenkin jaksaa, ja DLSS:n ansiosta ei ole tarvinnut edes kamalasti kompromisseja tehdä asetusten kanssa, pitäisikin varmaan asennella Metro uudelleen ja testata sitä nyt, kun pyörisi näköjään varsin mallikkaasti.
 
Meikäläinen on ainakin ihan tyytyväinen säteenseurannan tasoon tällä hetkellä, varsinkin konsoleiden hinta/laatu huomioon ottaen, ja Amd:n super resolutionit jne. tulossa niin kyllähän tästä vielä vähän paranee.

Joo, onhan tuo käypänen taso hinnat alkaen malleille, ei noilla spekseillä nyt kannatakaan mahdottomia odotella.

RTX2060 on varsin vaatimaton kyllä, mutta samalla Nvidian puolelta minimi jos säteenseurannasta haluaa nauttia, ja päästä sille ns. konsolitasolle. En seuraa suomen hintoja, joten en tiedä mitä se siellä maksaa tällä hetkellä, mutta täällä briteissä hinnat ovat lähteneet käsistä komponettipulan vuoksi, ja karvahattu RTX2060 on niitä harvoja kortteja joita löytyy kauppojen hyllyiltä. Tällä hetkellä hinnat viilettävät siellä £420-£580. Uudet konsolit ovat sen £449.

Itse kasasin juuri RTX2060 kortillisen pc:n ennen pandemiaa, hinnaksi tuli reilu £1000 (koko pc:n, ilman käyttistä, pelkkä 2060 oli £280), nyt jos hankkisin samat komponentit, oltaisiin lähempänä £1400-£1500, joka euroissa kääntyy sinne 1650-1750€ kieppeille. Eli ei siinä kaukana olla "parin tonnin koneesta".

Mutta toki nyt on poikkeusajat menossa, ja pahin mahdollinen hetki kasailla konetta.

Ilahduttavan hyvin RTX2060 kuitenkin jaksaa, ja DLSS:n ansiosta ei ole tarvinnut edes kamalasti kompromisseja tehdä asetusten kanssa, pitäisikin varmaan asennella Metro uudelleen ja testata sitä nyt, kun pyörisi näköjään varsin mallikkaasti.

Aika jäätävät hinnat teillä sielläpäin.

Kävin huvikseni Jimmsin sivuilla katsomassa mitä koneen kokoaminen maksaisi nykyajan poikkeusoloissa. R3700x, B450 emo, 16 GB RAM, RTX 2060 ja 980 Pro pohjalta rakennettu kone kustantaisi noin 1200-1300 euroa ja tuohon sitten vielä kotelo, poweri, oheislaitteet ja Winukka päälle. Eli puhutaan karkeasti 1500 euron satsauksesta. DLSS antaa kivasti lisää elinaikaa näille heikomman pään korteille, mikäli pelistä löytyy tuki sille.
 
Viimeksi muokattu:
Meikäläinen on ainakin ihan tyytyväinen säteenseurannan tasoon tällä hetkellä, varsinkin konsoleiden hinta/laatu huomioon ottaen, ja Amd:n super resolutionit jne. tulossa niin kyllähän tästä vielä vähän paranee.

Säteenseuranta on kyllä ollut PlayStation 5:llä ja bokseilla loistavaa luokkaa.
 
Ylös Bottom