Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Monialustapelien vertailuketju - 9. sukupolven konsolit ja PC

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TT-2k
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps5 xsx
Kyllähän videosta tosiaan sen kuvan sai, että hyvän remasterin ovat kokonaisuutena värkänneet. Paljon visuaalisia parannuksia kuin myös käyttöliittymäviilauksia. Minulle tämä on kaikkea muuta kuin alekorikamaa. Ostan heti kun kotiin täältä reissusta pääsen. Mutta tässä ehkä pelistä tykkääminen on enemmän syy kuin remasterin tekninen suoritus. :)

Series X:n 120fps on aika mielenkiintoinen. Pyörii kuitenkin yli 60fps, mutta jos hyppii paljonkin, niin miten se sitten tuntuu/näkyy pelatessa. Pitää päästä itse testaamaan. Videon perusteella ehkä ensimmäinen osa kannattaa ainakin pelata 4K@60fps ja sitten kakkosta ja kolmosta testailla 120fps, jos kiinnostaa.

Trilogia itsessään on minulle yksi parhaita pelisarjoja koskaan, mutta koska jo entuudestaan Biowaren ja EA:n köyhiä on tippailtu seuraavasti...

1 & 2 PC (Steam)
Trilogy PC (Origin)
Trilogy PC - fyysinen
1 PS3 (PSN)
2 & 3 PS3 fyysinen
1-3 Xbox360 fyysinen

...ei ole kiirettä tämän version ostoon.
 
Digital foundry testaa Mass Effect Legendary Editionin uusilla konsoleilla.


Visuaalisesti kaikki versiot ovat saaneet hyvin pitkälti samat päivitykset. Erot tulevat resoluutioissa ja ruudunpäivityksissä.

Xbox Series X
Quality mode: 4K@60fps
- ei tiputa frameja, eikä resoluutiota. Taisin jopa kuulla lausahduksen "uuden sukupolven tasaisin 4K@60fps mitä on tullut vastaan".

Framerate mode: 1440p@120fps
- framet tippuu jopa kahdeksaan kymppiin silloin tällöin. Eritoten ensimmäinen osa tiputtaa frameja, kakkonen ja kolmonen pitävät tavoite framet paremmin.

Xbox Series S
Quality mode: 4K@30fps
- frameja tippuu yhdessä kohtauksessa ensimmäisessä osassa. Muuten rullaa varsin tasaisesti.

Framerate mode: 1440p@60fps
- frameja tippuu silloin tällöin. Pitää kuitenkin aika hyvin tavoitetason.

PS5
Quality mode: 4K@60fps
- frameja tippuu silloin tällöin. Yhdessä kohtauksessa jopa 30 ruutuun sekunnissa. Kokonaisuutena pyörii silti hyvin.

Framerate mode: 1440p@60fps
- pitää tavoiteframet tasaisemmin kuin quality mode, mutta tiputtaa tuossa samassa yhdessä kohtauksessa aika rajusti frameja. Ihan minimaalisia tiputuksia muuten.

Huom. Mass Effect Legendary Editionista ei ole natiivia Xbox Series X|S tai PS5 versiota.

Lataus nopeudet xsx 3.90sekunttia ja ps5 14.63sekunttia ja pelin asennus koko
Xsx 88.1 gigaa ja ps5 101.8 gigaa20210517_102829.jpg
20210517_093217.jpg20210517_093220.jpg
 
Trilogia itsessään on minulle yksi parhaita pelisarjoja koskaan, mutta koska jo entuudestaan Biowaren ja EA:n köyhiä on tippailtu seuraavasti...

1 & 2 PC (Steam)
Trilogy PC (Origin)
Trilogy PC - fyysinen
1 PS3 (PSN)
2 & 3 PS3 fyysinen
1-3 Xbox360 fyysinen

...ei ole kiirettä tämän version ostoon.
Täällä on ostettu vain Xbox 360:lle osat 1-3, joten jo on aikakin ostaa uudet versiot peleistä. :D

Vielä tuosta vertailusta sen verran, että mainitsee myös noin 11:25 minuutin kohdalla, että PS5:llä resoluutio tippuisi jossain kohdin, kun framet tippuvat. Ei sitten kuitenkaan puhu siitä mitään tämän jälkeen. Ei ilmeisesti tullut vastaan Digital foundryn omissa testeissä vaan jossain muualla. Twitterissä on myös tullut vastaan juttua, että resoluutio tippuisi, mutta mitään "virallista" sen suhteen en ole nähnyt.
 
Lataus nopeudet xsx 3.90sekunttia ja ps5 14.63sekunttia ja pelin asennus koko
Xsx 88.1 gigaa ja ps5 101.8 gigaaNäytä liitetiedosto 6565
Näytä liitetiedosto 6564Näytä liitetiedosto 6563

Tuossa melkein 11 sekunnin eron aikana Xbox-pelaaja ehtii jo käynnistämään Fortniten QuickResumen™ ansiosta. On kai se tämäkin olennainen vertailu jollekin. Laitetaan lisää vertailua:

mass-effect-legendary-edition-ps4.pngmass-effect-legendary-edition-xone.png

Pleikkarin taivaansininen värimaailma pelin paketoinnissa antaa toivoa ja on selkeä viittaus loppumattomaan universumiin ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin. Psykologisesti tarkasteltuna sininen väri tuo mieleen luotettavuuden ja rauhallisuuden. Lisäksi kannen layout on harkitun hillitty minimaalisine merkintöineen. Xboxin virastonvihreä värimaailma ja lista peliä pyörittävistä laitteista puolestaan muistuttaa Kelan lomakkeiden täyttämisestä. Series X:n lyhenne SeX puolestaan viittaa pornomaisesti sieluttomaan tekniseen suoritukseen.
 
Oliko täällä se keskustelu siitä kuinka Series X olisi muka alisuoriutuja? En tälläkään kertaa väitä olevani asiantuntija enkä ole asiaa isommin tutkinut mutta tässäkin on taas kaksi viimeisintä esimerkkiä (ME Legendary & RE8) joissa Series X on jonkin verran parempi kuin PS5.

Ei ilmeisesti mitään isoja eroja mutta eroja kuitenkin. Vai oliko se alisuoriutuminen siis sitä että erojen pitäisi olla isommat?

No, joka tapauksessa oma pointtini oli silloin ja yhä se, että ei tuo Series X oikein alisuoriutujalta vaikuta.

Lataus nopeudet xsx 3.90sekunttia ja ps5 14.63sekunttia ja pelin asennus koko
Xsx 88.1 gigaa ja ps5 101.8 gigaa
Mitä tässä taas on takana kun PS5:n hypernopea SSD ei olekaan nopeampi? Liittyykö asiaan se että kyse on vanhempien pelien remakeista/remastereista?

Pelien kootkin aiheuttaa ihmetystä: eikö PS5:lla ole tavannut olla hieman pienemmät koot?

Huvittava kuinka menee sekuntipeliksi nämä vertailut kun ennen on odotettu joissain peleissä minuuttikaupalla.
 
Mitä tässä taas on takana kun PS5:n hypernopea SSD ei olekaan nopeampi? Liittyykö asiaan se että kyse on vanhempien pelien remakeista/remastereista?
Liittyy tosiaan tuohon PS4-pelien taaksepäinyhteensopivuustilaan. Siinä mitä ilmeisimmin laitetaan ohjelmallista jarrua latausnopeuksiin ihan varmuuden vuoksi, eli kai emuloidaan perinteisen mekaanisen kiintolevyn nopeuksia.
 
Itse bongasin lausahduksen: "Strongest 4k60 performer of the next-gen consoles", jonka jokainen voi sitten kääntää oman päänsä mukaan. Sinänsä ilmeisesti ihan ok remasteri ruudunpäivityksen osalta, mutta hieman ihmetyttää tuo PS5:n tahmailu. Olisiko tämä sitten vaatinut natiivin PS5-version, että olisivat saaneet 14 vuotta vanhan pelin toimimaan 4k60fps. Sexin 120-meemimoodi oli odotetunlaisesti ominaisuutena läsnä sen vuoksi, että se saadaan mukaan markkinointimateriaaleihin. Alekorikamaa, ehtii samalla odottamaan mahdollisia päivityksiä.
Toisaalta, kun peli pyörii XSX:llä 4K60-tilassa testin mukaan tasaisesti, "meemimoodi" on minusta fps-droppeineenkin paremmin oikeutettu kuin toinen 60 fps -moodi pienillä resoluution ja grafiikan pudotuksilla. PS5:llä taas performance mode on paikallaan, jos on allerginen pienille tökkimisille. VRR helpottaisi tässäkin, kunhan se joskus saadaan.

Tuossa melkein 11 sekunnin eron aikana Xbox-pelaaja ehtii jo käynnistämään Fortniten QuickResumen™ ansiosta. On kai se tämäkin olennainen vertailu jollekin. Laitetaan lisää vertailua:
Pleikkarin taivaansininen värimaailma pelin paketoinnissa antaa toivoa ja on selkeä viittaus loppumattomaan universumiin ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin. Psykologisesti tarkasteltuna sininen väri tuo mieleen luotettavuuden ja rauhallisuuden. Lisäksi kannen layout on harkitun hillitty minimaalisine merkintöineen. Xboxin virastonvihreä värimaailma ja lista peliä pyörittävistä laitteista puolestaan muistuttaa Kelan lomakkeiden täyttämisestä. Series X:n lyhenne SeX puolestaan viittaa pornomaisesti sieluttomaan tekniseen suoritukseen.
Mielenkiintoista, miten jokin pelilaite saa aikuisessa ihmisessä aikaan niin vahvoja negatiivisia tunteita, ettei siitä voi millään puhua vähättelemättä tai ilman alatyylisiä ilmaisuja.
 
Ööö tota... mitä meinaat? Tänään tsekkailin tätä Xbox storessa ja kyllä siellä luki että "optimized for Series s|x"!?
Xboxin Smart Delivery auttaa tässä, mutta varsinaista Series X|S versiota ei ole. Optimized for Series X|S tarkoittaa sitä, että peli saa jotain ehostuksia kun sitä pelataan näillä laitteilla. Smart Delivery tosiaan hämärtää versioiden välistä rajaa, mutta kyllä Mass Effect Legendary Edition minun käsitykseni mukaan pyörii silti taaksepäin yhteensopivuus tilassa.

Pliis korjatkaa, jos olen väärässä.
 
Toisaalta, kun peli pyörii XSX:llä 4K60-tilassa testin mukaan tasaisesti, "meemimoodi" on minusta fps-droppeineenkin paremmin oikeutettu kuin toinen 60 fps -moodi pienillä resoluution ja grafiikan pudotuksilla. PS5:llä taas performance mode on paikallaan, jos on allerginen pienille tökkimisille. VRR helpottaisi tässäkin, kunhan se joskus saadaan.


Mielenkiintoista, miten jokin pelilaite saa aikuisessa ihmisessä aikaan niin vahvoja negatiivisia tunteita, ettei siitä voi millään puhua vähättelemättä tai ilman alatyylisiä ilmaisuja.

Kerrotko vielä lisää näistä "alatyylisistä ilmaisuista"? Mielestäni kommentoin molempia alustoja lyhyessä kommentissani. Ilmeisesti tässä palataan taas siihen, että omat mutuilut on parempaa tietoa kuin sen toisen kirjoittajan mutuilu. Kommentoi sitä uutista/videota sen sijaan että kommentoit kirjoittajaa.

Ihan klassikko sinänsä vetää "aikuiset ihmiset oikeesti"-kortti hihasta. Mikäli aikuisten ihmisten kirjoittamat viestit ahdistavat, niin sinun kannattaa varmaan blokata sellaiset.
 
Xboxin Smart Delivery auttaa tässä, mutta varsinaista Series X|S versiota ei ole. Optimized for Series X|S tarkoittaa sitä, että peli saa jotain ehostuksia kun sitä pelataan näillä laitteilla. Smart Delivery tosiaan hämärtää versioiden välistä rajaa, mutta kyllä Mass Effect Legendary Edition minun käsitykseni mukaan pyörii silti taaksepäin yhteensopivuus tilassa.

Pliis korjatkaa, jos olen väärässä.
Itsekin olen ihmetellyt että miten tämä menee. Tuo optimized for Series X|S -merkintä on myös kaikissa series only -peleissä esim The Medium. Tämän pohjalta olen vetänyt johtopäätöksen että kaikki noin merkityt pelit ovat ns. virallisesti Series-pelejä. Tsekkasin just EA:n sivuilta että mikä homma ja siellä lukee: Now available on PC (Origin, Steam), Console (Xbox One, PS4, compatible with next gen). o_O
 
Tsekkasin just EA:n sivuilta että mikä homma ja siellä lukee: Now available on PC (Origin, Steam), Console (Xbox One, PS4, compatible with next gen). o_O
Eli juuri niin, että pyörii molempien valmistajien uusilla konsoleilla taaksepäin yhteensopivuus tilassa. Pleikkarilla tämä on varsin selvää, mutta kuten sanottu Xboxilla Smart Delivery hämärtää tuota versioiden välistä eroa. Microsoftin suunnitelma ja ajatusmaailma tässä on varmaankin se ettei tarvitsisi puhua mistään eri versioista, vaan peli toimii parhaalla mahdollisella tavalla sitä tukevilla laitteilla. Näinhän se myös markkinointimielessä ja jopa ihan käytännössä menee, mutta pellin alla edelleen mennään taaksepäin yhteensopivuus tilassa.

Tavan kuluttajille tällä ei ole mitään väliä, mutta Digital foundrylle ja meille innoikkaimmille täällä foorumilla sillä vähän on.
 
Oliko täällä se keskustelu siitä kuinka Series X olisi muka alisuoriutuja? En tälläkään kertaa väitä olevani asiantuntija enkä ole asiaa isommin tutkinut mutta tässäkin on taas kaksi viimeisintä esimerkkiä (ME Legendary & RE8) joissa Series X on jonkin verran parempi kuin PS5.

Ei ilmeisesti mitään isoja eroja mutta eroja kuitenkin. Vai oliko se alisuoriutuminen siis sitä että erojen pitäisi olla isommat?

No, joka tapauksessa oma pointtini oli silloin ja yhä se, että ei tuo Series X oikein alisuoriutujalta vaikuta.


Mitä tässä taas on takana kun PS5:n hypernopea SSD ei olekaan nopeampi? Liittyykö asiaan se että kyse on vanhempien pelien remakeista/remastereista?

Pelien kootkin aiheuttaa ihmetystä: eikö PS5:lla ole tavannut olla hieman pienemmät koot?

Huvittava kuinka menee sekuntipeliksi nämä vertailut kun ennen on odotettu joissain peleissä minuuttikaupalla.

Enpä osaa sanoa minne ko. keskustelu siirrettiin. Millä tapaa Series X ei ole alisuoriutuja, jos PS5 kepittämiseen vaaditaan näköjään BC-peli, jolloin pleikkari kulkee ikäänkuin käsijarru päällä yhteensopivuuden varmistamiseksi? Tai sitten puolentoista avg framen erot Dirt 5 tapaan, jotka ovat nyt RE8:n tapauksessa merkityksellisiä? :D Kyllä kannattikin satsata kalliimpaan SoC:iin jos siitä realisoitunut ero on tuota luokkaa... Kerrotko samalla miksi Dirt 5 pohjalta ei saisi yleistää, kun nyt olet tekemässä sitä näiden poikkeuksien pohjalta?

Nuo PS5 SSD- ja tallennustila-asiat on jo käsitelty moneen otteeseen, vaikka vaikuttaa monelta unohtuvan sopivasti näitä vertailuja tutkiessa.
Toisaalta, kun peli pyörii XSX:llä 4K60-tilassa testin mukaan tasaisesti, "meemimoodi" on minusta fps-droppeineenkin paremmin oikeutettu kuin toinen 60 fps -moodi pienillä resoluution ja grafiikan pudotuksilla. PS5:llä taas performance mode on paikallaan, jos on allerginen pienille tökkimisille. VRR helpottaisi tässäkin, kunhan se joskus saadaan.


Mielenkiintoista, miten jokin pelilaite saa aikuisessa ihmisessä aikaan niin vahvoja negatiivisia tunteita, ettei siitä voi millään puhua vähättelemättä tai ilman alatyylisiä ilmaisuja.

Taisi mennä sulta pointti viuhuen ohitse, @laadunvalvoja lta saatiin tyylikäs satiiri vastauksena @CharGasM in epäolennaisuuksiin. Muutenkin tuollaisen kirjoittajaan kohdistuvan arvostelun voi pitää ihan omana tietonaan, kun se ei keskusteluun kuulu. Yrittäkääs nyt kestää niitä muitakin mielipiteitä asioista, kun tietyt mielipiteet menee ilmeisesti ihon alle.
 
Viimeksi muokattu:
Enpä osaa sanoa minne ko. keskustelu siirrettiin. Millä tapaa Series X ei ole alisuoriutuja, jos PS5 kepittämiseen vaaditaan näköjään BC-peli, jolloin pleikkari kulkee ikäänkuin käsijarru päällä yhteensopivuuden varmistamiseksi? Tai sitten puolentoista avg framen erot Dirt 5 tapaan, jotka ovat nyt RE8:n tapauksessa merkityksellisiä? :D
Kirjoitin kyllä mihin omat havaintoni tässä kohtaa perustuivat. Siinä oli myös RE8 mukana, johon et ottanut mitään kantaa? Itse en ottanut sinänsä kantaa siihen että onko erot edes isoja, suuntaa taikka toiseen.

Se meidän olennaisin ero tässä nyt lienee että en vain mitenkään ymmärrä miten laitetta voi pitää alisuoriutujana jos se on kuitenkin vähintään tasoissa kilpailijansa kanssa. Eihän tässä jää selittäväksi tekijäksi kuin liian kovat odotukset.

Minä en odottanut mitään tiettyä kummaltakaan vaan katselin rauhassa mitä tulee. Mielestäni ovat niin tasaisia että sanoisin että tehojen puolesta melkein ihan sama kumman hankkii. Tuskin pitää valintaansa alisuoriutujana, ellei odota jotain näkyvää eroa kilpailijaan.

Yhä siis ihmettelen tuota sanavalintaa "alisuoriutuja" sekä sitä, mitä Xboxilta on ylipäänsä odottanut jos sen kokee "alisuoriutujana".

Kyllä kannattikin satsata kalliimpaan SoC:iin jos siitä realisoitunut ero on tuota luokkaa... Kerrotko samalla miksi Dirt 5 pohjalta ei saisi yleistää, kun nyt olet tekemässä sitä näiden poikkeuksien pohjalta?
En yleistänyt vaan otin kantaa siihen alisuorituja-väitteeseen. En kuitenkaan tehnyt mitään erityisempää tutkimusta, kunhan vain huomasin että pari viimeisintä vertailua oli taas Xboxin "puolelle". Tuli siis vain sen huomion kautta mieleen se "alisuoriutuja"-heitto ja keskustelu.

Yhäkin koen että jos jokin on "alisuoriutuja", niin ei sen pitäisi päästä missään sen toisen edelle. Alisuoriutuja on sellainen, joka tekee sitä jatkuvasti. Tätä ei Xbox tee, vaan on hyvin samoilla vesillä seilaamassa kuin pleikkarikin.

Nuo PS5 SSD- ja tallennustila-asiat on jo käsitelty moneen otteeseen, vaikka vaikuttaa monelta unohtuvan sopivasti näitä vertailuja tutkiessa.
Myönnän että ei ole jäänyt mieleen. Senkin myönnän että en nyt yksinkertaisesti vain muista aina kaikkea, mitä olen joskus lukenut. Jos siis ylipäänsä olen, sillä tätäkin aihetta lukee varmasti melko moni ja tuskin jokainen lukee jokaista viestiä.

Aikamoinen oletus siis että muka valikoidusti tai tarkoituksella tässä unohdeltaisiin tai muistettaisiin asioita.
 



- Korkein resoluutio on Xbox Series X:lla (2160p), toiseksi korkein PS5:lla (1872p) ja alhaisin Xbox Series S:lla (900p).

- PS5:lla vähemmän kasvillisuutta, muuten varjot ja tekstuurit ovat samat kaikilla alustoilla. Myös piirrustusetäisyys on kaikissa konsoliversioissa sama.

- Ruudunpäivitys putoilee hieman alueilla, joissa on enemmän graafista kuormitusta. PS5:lla on enemmän ruudunpäivityksen pudotuksia kuin Xbox Series X:lla ja Xbox Series S:lla FPS-modessa. Nopealla vilkaisulla näytti, että kaikki konsolit pyörivät hyvin quality -modessa jolloin fps on 30.

Lähde: ElAnalistaDeBits

- PC version uses a RTX 3080.
- Resolutions are 1872p on PS5, 900p on Series S and 2160p on Series X. FPS mode activates dynamic resolution, but I have not noticed that the resolution drops at the points checked.
- Less vegetation density on PS5.
- Same quality of shadows and textures on all platforms.

- Dynamic shadows cast by tools (such as the flashlight) are only present on PC.
- Same drawing distance in all console versions. Slightly higher on PC.
- The framerate suffers drops in the changes of zones and in places with more graphic load. These drops are more present in the PS5 version.
- FPS mode reduces antialiasing and ambient occlusion.
 
Liittyy tosiaan tuohon PS4-pelien taaksepäinyhteensopivuustilaan. Siinä mitä ilmeisimmin laitetaan ohjelmallista jarrua latausnopeuksiin ihan varmuuden vuoksi, eli kai emuloidaan perinteisen mekaanisen kiintolevyn nopeuksia.
Täytyykö tämä sitten tulkita niin että Sony on hoitanut huonosti tuon PS 5:sen taaksepäin yhteensopivuuden PS 4 pelien suhteen. Tuo johtuu tietysti teknisistä vaikeuksista mutta luulisi että tuota latausnopeutta pitäisi pystyä nopeuttamaan. Ms:llä nuo taaksepäin yhteensopivuus asiat näkyvät toimivan paremmin, latausnopeudetkin kohdillaan. Käyttöjärjestelmien eroillakin on tietysti osansa näissä ,Xbox custom Windows, PS 5:sen Orbis systeemi perustuu Linuxin kerneliin.
 
Täytyykö tämä sitten tulkita niin että Sony on hoitanut huonosti tuon PS 5:sen taaksepäin yhteensopivuuden PS 4 pelien suhteen.
Jos sen haluaa niin tulkita.

Omasta mielestäni PS4-pelien yhteensopivuus on hoidettu pääsääntöisesti hyvin, mutta tuon kaltaisia pieniä teknisiä sudenkuoppia on pitänyt jättää.

Ja täsmennetään vielä, että mielestäni Series X hoitaa taaksepäinyhteensopivuuden PS5:ttä paremmin. Silti se että toinen hoitaa paremmin ei tarkoita, että toinen olisi suoranaisesti huono.
 
Täytyykö tämä sitten tulkita niin että Sony on hoitanut huonosti tuon PS 5:sen taaksepäin yhteensopivuuden PS 4 pelien suhteen. Tuo johtuu tietysti teknisistä vaikeuksista mutta luulisi että tuota latausnopeutta pitäisi pystyä nopeuttamaan. Ms:llä nuo taaksepäin yhteensopivuus asiat näkyvät toimivan paremmin, latausnopeudetkin kohdillaan. Käyttöjärjestelmien eroillakin on tietysti osansa näissä ,Xbox custom Windows, PS 5:sen Orbis systeemi perustuu Linuxin kerneliin.

Itseasiassa se täytyy juurikin todeta noin, Microsoftilla oli BC käytössä jo Xbox Onen kanssa joten Series konsoleihin tätä oli helppo lähtä toteuttaan. PS4:llä ei vastaavia ollut ja kokeilivat saada myös aiempia sukupolvia pelaamaan PS5:llä mutta huonolla menestyksellä.
 
Ylös Bottom