Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Monialustapelien vertailuketju - 9. sukupolven konsolit ja PC

Siinä voi olla taustalla series x:n ja ps5:n pienet erot. Series X voi olla parempi pyörittämään isoilla resoilla ja ps5:n näyttiksen korkeampi kellotaajuus voi auttaa ruudunpäivityksen pitämisessä tasaisena. Tämä on siis puhdasta spekulaatiota.
Eipä muuta kuin että näin olen sen itsekin ajatellut. PS 5 GPU specs: 10.28 Teraflops, 36 Compute Units running at 2.23GHz (variable frequency), Xbox Series X GPU specs: 12.11 Teraflops, 52 Compute Units running at 1.825GHz (fixed). Tuo PS 5 GPU:n korkeampi kellotaajuus varmasti antaa hieman ruudunpäivitys etua Series X verrattuna, sitten tuo Series X:n suurempi Compute Units määrä auttaa varmasti piirtämään tarvittaessa hieman korkeampaa resoluutiota.
 
Eipä muuta kuin että näin olen sen itsekin ajatellut. PS 5 GPU specs: 10.28 Teraflops, 36 Compute Units running at 2.23GHz (variable frequency), Xbox Series X GPU specs: 12.11 Teraflops, 52 Compute Units running at 1.825GHz (fixed). Tuo PS 5 GPU:n korkeampi kellotaajuus varmasti antaa hieman ruudunpäivitys etua Series X verrattuna, sitten tuo Series X:n suurempi Compute Units määrä auttaa varmasti piirtämään tarvittaessa hieman korkeampaa resoluutiota.
Juuri näin. Konsoleilla on pieniä painotuseroja ja selvästi pelit tuntuvat hyödyntävän korkeampia kelloja yleisesti joten siitä syystä PS5 on usein hieman edellä. Hitman 3 lienee niitä harvoja pelejä joissa Xbox on ollut selvästi parempi nimenomaan resoluution osalta mutta enemmän on PS5 edellä menneitä tapauksia.

Mikä muuten käyttäjän @Quantum viestissä oli provosointia? Ettekai te konsolisodi täällä nyt liian vakavasti?
 
Juuri näin. Konsoleilla on pieniä painotuseroja ja selvästi pelit tuntuvat hyödyntävän korkeampia kelloja yleisesti joten siitä syystä PS5 on usein hieman edellä. Hitman 3 lienee niitä harvoja pelejä joissa Xbox on ollut selvästi parempi nimenomaan resoluution osalta mutta enemmän on PS5 edellä menneitä tapauksia.

Mikä muuten käyttäjän @Quantum viestissä oli provosointia? Ettekai te konsolisodi täällä nyt liian vakavasti?
En minä ainakaan ole puhunut mistään kenenkään "provosoinnista" näissä viesteissä???
 
Dead Island 2. Kaikki nykysukupolven versiot suht identtisiä. Series S puuttuu ilmeisesti dynaamiset varjot fikkarin valosta.

 
Dead Island 2. Kaikki nykysukupolven versiot suht identtisiä. Series S puuttuu ilmeisesti dynaamiset varjot fikkarin valosta.
Puut sun muut eivät heilu tuulen mukana edellissukupolven laitteilla, ja sen myötä puuston ja kasvillisuuden varjot ovat täysin staattisia.

Yllättävän tasaisen 30 fps:n ovat saaneet noille vanhoille konsoleille vielä väännettyä.
 
Jedi: Survivor



- PS5 and XSX offer 2 display modes, XSS one.
- Quality mode increases the maximum resolution to 2160p with temporal reconstruction from approximately 1440p. Performance mode limits the resolution to 1440p from 1080p-972p. Average resolution is slightly higher in XSX.
- Performance mode cuts beyond resolution, affecting textures, geometry, draw distance or vegetation.
- On PS5 and XSX we have Ray-Tracing applied on some reflections and ambient occlusion. RT cannot be disabled and is applied in both graphics modes.
- XSS lacks Ray-Tracing and suffers cuts in several settings. Shadows, texturing, geometry, vegetation, reflections or post-processing, but the most remarkable is the global illumination.
- The global illumination in XSS is simpler, which causes significant differences in several areas with respect to the other versions.
- All versions have an adjustable FOV.
- Loading times are faster on PC, followed by PS5.
- In terms of performance, PS5/XSX and XSS quality mode suffer from some stuttering issues in certain areas (as was the case in the first game). In performance mode, PS5 has a more stable framerate compared to XSX, but the drops in certain stage loads are more pronounced on Sony's platform.
- I have decided not to show various graphs on PC performance because I consider the game to be broken on this platform. Numerous performance glitches and lack of optimization force me to temporarily advise against this version, with drops below 50fps using an RTX 4080 with FSR.
- It's a shame to see how Respawn can't seem to get UE4 properly optimized for their game. It really contrasts to see such a fun game, with such a high budget, and such an improved performance. Hopefully their third installment will take better advantage of the hardware with UE5.
 
Ihan hyvä listaus kyllä mielestäni. Nintendon pelit + japsiropet pois, ja olin jopa pelannut varmaan 90% nimikkeistä. Pelaamistani peleistä eniten ihmetysti aiheutti Bioshock Infinite, mitä pidän sarjan kehnoimpana osana. Mukavasti myös paljon ihan lähivuosien pelejä päässyt listoille. Yleensä tuntuu että näihin haalitaan sieltä kullatusta nuoruudesta vähän turhan paljon tavaraa.
 
Outer Wilds sijalla 30. Mahtavaa! Monia muitakin hienoja nimikkeitä oli, siis sellaisia, jotka ei noiden tuttujen nimien lisäksi ole ehkä kaikille tuttuja. Myös esimerkiksi Obra Dinn oli listalla.

Tosin vähän ihmettelen miten Cyberpunk 2077 ei ole mukana. Samoin vähän järjestys osittain ihmetyttää ja se että miten noita on arvotettu. No, nämä on aina vaikeita ja voisi valittaa, ihmetellä ja jauhaa pitkästikin.

Ihan hyvin oli merkkiteoksia mukana, ok lista siis.
 
Digtal Foundry vs Street Fighter 6

Series S ottaa kovan iskun tekstuureihin jotka on huonommat kuin last gen konsoleilla. Series X ja PS5 on identtisiä.

 
Switchin Last of Us on tekninen mestariteos. Melkein.



Edit: Jestas, en edes osannut kuvitella millaista paskaa tää studio työstää. 15 min peli jonka tarkoitus on vain kusettaa sellaisia jotka eivät tee taustatyötä pelejä ostaessaan. Redfall vaikuttaa mestariteokselta tämän rinnalla.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom