Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Monialustapelien vertailuketju - 9. sukupolven konsolit ja PC

Tarkoittaako se, että pleikkarin suorituskykyä nerfataan? Ihan yleisesti puhuin muutenkin viime aikoina julkaisuista peleistä, en pelkästään tästä. :)
Jaa, minä en kyllä ole huomannut mitään eroa PS5 ja Series X versioiden välillä viime aikaisissa AAA julkaisuissa videoita katsellessa. Mutta teoriassa Series X pystyy silti puskemaan enemmän ulos.

Oli ilmeisesti näyttänyt rumemmalta Resident Evil PS5:lla. Vähemmän resoluutiota vai silmäkarkkiako ?

Edit:
Näköjään tämän postauksen mukaan PS5:lla on alempi resoluutio. PS5 kärsii myös jotain "blur" ongelmaa.
FrHXOLtWYAAQOm_.jpg

Minulta on vielä pelaamatta Hogwarts, Dead Space ja RE4 remake. Sitten näen itse käytännössä kuinka sulavia on Series X:llä.
 
Viimeksi muokattu:
Oli ilmeisesti näyttänyt rumemmalta PS5 RE4, vähemmän resoluutiota vai silmäkarkkiako ?
Ilmeisesti PS5-versiossa on käytetty checkerboardingia sen 2160p-reson saavuttamiseksi, kun taas Series X puskee natiivina. Käytännössä PS5:llä jotkin pienet yksityiskohdat näyttävät siis hieman rosoisemmilta. Lisäksi PS5:n demossa Chromatic Aberration -efekti on rikki, mutta sen saa onneksi otettua asetuksista pois muutenkin. (Ite en tuosta huonolaatuisia kameralinssejä matkivasta CA-efektistä pidä peleissä ylipäätään, joten jos peli sen vaan sallii, otan CA:n pois päältä.)
 
Itsekään en ole koskaan tajunnut mikä koko chromatic aberration efektin pointti on sillä se saa kaiken näyttämään huonommalta.
Tuo ja film grain lähtee aina välittömästi pois päältä ja aika usein myös motion blur siinä samalla.
 
Ilmeisesti PS5-versiossa on käytetty checkerboardingia sen 2160p-reson saavuttamiseksi, kun taas Series X puskee natiivina.
Tämä myöskin osaltaan selittäisi miksi PS5 versio pyörisi muutaman framen paremmin. Ja siis tietysti miksi Series X -versio näyttää paremmalta.

Mutta kun kuitenkin demosta on kyse, niin tiedä sitten meneekö näillä resoluutioilla ja frameilla myös koko versiossa.
 
Noniin Digital Foundry lyö testit pöytään.

Paras versio on PS5. Pyörii paremmin framerate modissa kuin S/X ja ei ole läheskään niin paha deadzone ongelma. PS5 ei myöskään ole täydellinen koska se kärsii heikosta kuvanlaadusta, tosin itseä se ei ole pahemmin häirinnyt.

Xboxilla myös törmäsivät bugeihin.

 
Viimeksi muokattu:
Nyt vuorossa on far cry 5 päivitys. PS5 versio vie hyvin pienellä marginaalilla voiton frameratessa mutta xboxilla on isompi resoluutio joka tosin ei näy kuvanlaadussa juuri mitenkään. Series S on selkeästi parempi kuvanlaadultaan kuin one s versio.

 
Nyt vuorossa on far cry 5 päivitys. PS5 versio vie hyvin pienellä marginaalilla voiton frameratessa mutta xboxilla on isompi resoluutio joka tosin ei näy kuvanlaadussa juuri mitenkään. Series S on selkeästi parempi kuvanlaadultaan kuin one s versio.
Ja taas tämä sama että boksilla huonompi framerate vain sen takia että pitää olla joku täysin yhdentekevä, hitusen parempi resoluutio.
 
Siinä voi olla taustalla series x:n ja ps5:n pienet erot. Series X voi olla parempi pyörittämään isoilla resoilla ja ps5:n näyttiksen korkeampi kellotaajuus voi auttaa ruudunpäivityksen pitämisessä tasaisena. Tämä on siis puhdasta spekulaatiota.
 
Ja taas tämä sama että boksilla huonompi framerate vain sen takia että pitää olla joku täysin yhdentekevä, hitusen parempi resoluutio.
Eiköhän nämä pohjaa siihen mistä lähdetään, eli se X1X ja PS4 pro ja näihin vain ruudunpäivitys vapautus ja sitten pyörii miten pyörii ns. yhteensopivuus moodissa.. noiden koneiden tehoero lienee ollut suurempi kuin nykyisten joten ehkä se kyykkäys johtuu nyt juuri siitä, ei näissä kumpikaan tavoittele mitään tässä päivityksessä jossa ei ole muuta kuin ruudunpäivitys vapautettu.
 
Eiköhän nämä pohjaa siihen mistä lähdetään, eli se X1X ja PS4 pro ja näihin vain ruudunpäivitys vapautus ja sitten pyörii miten pyörii ns. yhteensopivuus moodissa.. noiden koneiden tehoero lienee ollut suurempi kuin nykyisten joten ehkä se kyykkäys johtuu nyt juuri siitä, ei näissä kumpikaan tavoittele mitään tässä päivityksessä jossa ei ole muuta kuin ruudunpäivitys vapautettu.
Tämä kuulostaa loogiselta tässä tapauksessa mutta kuten jo yritin sanoa, niin myös uusissa peleissä tuntuu aina olevan sama tilanne: Series X:ssä huonompi ruudunpäivitys mutta (hitusen?) isompi resoluutio.
 
Tämä kuulostaa loogiselta tässä tapauksessa mutta kuten jo yritin sanoa, niin myös uusissa peleissä tuntuu aina olevan sama tilanne: Series X:ssä huonompi ruudunpäivitys mutta (hitusen?) isompi resoluutio.
Tosi monesti näin, mutta ero ruudunpäivityksen ja resoluution välillä on heitellyt pelikohtaisesti aika paljon. Välillä resoluution ero on todella selkeä ja välillä ruudunpäivityksen myös. Välillä taas kummankaan eroa versioiden välillä ei huomaa kuin mittauslaitteilla.
 
Elden Ring ray tracing. Aika heikolta päivitykseltä vaikuttaa ja kova kolaus frameihin. Hyvä uutinen tässä on tietysti se että kun on lukitsematon framerate niin ehkä XSXL ja PS5 pro pääsee lähelle 60 fps.

 
Turha provoilu
No ei varmaankaan mutta ihmettelen vain tuota pakonomaista tarvetta puskea aina samalla kaavalla kun siitä usein on haittaakin ollut.
Tuota samaa tekivät jo menneessä sukupolvessa. Ei järkeä mutta minkäs teet.
Vähän erikoista tehdä RT mode peliin jolla muutenkin on ongelmia ruudunpäivityksessä.
Sen verran rajut notkot tulee tuolla moodilla, että täysin älyvapaa ajatus oli edes tehdä. SERies X kävi jopa 24fps lukemissa ja PS5 hädintuskin 30fps päällä pysyy.
 
Ylös Bottom