Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Monialustapelien vertailuketju - 9. sukupolven konsolit ja PC

Siksi, että kaupunki olisi eläväisempi? Eikö se nyt ole aika päivänselvää miksi hahmoja on lisätty? Harmi että se osuu framerateen, mutta jos videon katsoit niin ero ei ole kovin suuri. Molemmilla droppailee. No, omien testien perusteella täytyy jopa vähän yllättäen sanoa että Quality mode on tässä se paras tapa pelata. Tasainen ruudunpäivitys ja nätimpi graafinen ulosanti.

Lisäksi eihän pleikkarilla oikeastaan edes ole performance modea. On vain yksi mode joka on enemmän ja vähemmän PS4 Pro versio korkeammalla frameratella. Eikö totta? Onko se suoraan verrattavissa Xboxin performance modeen? Esimerkiksi NPC määrän osalta näyttäisi että ei.

Eli sinä olet valmis tekemään kompromissin pelattavuuden osalta? Itse nyt en katso hyvällä sitä että pelin toimintapätkät kärsivät sen takia, että peliin on saatu lisättyä muutama geneerinen NPC lisää performance modeen.

Series X performance mode pyörii jopa PS5:sta heikommalla resolla mikäli NXGameriin on uskominen:



PS5 versio on PS4 Pro -versio unlockatulla frameratella.
Sen verran raakileelta näyttää kyseinen peli kaikilla alustoilla, etten itse ainakaan kauheasti vertailuja jaksa katsella. Next gen päivityksen jälkeen on toivottavasti parempi tilanne.

Onhan nuo konsoliversiot nykyisellään kaukana PC-versiosta, joka toivon mukaan korjaantunee next-gen patchien myötä.
 
Eli sinä olet valmis tekemään kompromissin pelattavuuden osalta? Itse nyt en katso hyvällä sitä että pelin toimintapätkät kärsivät sen takia, että peliin on saatu lisättyä muutama geneerinen NPC lisää performance modeen.
En tietenkään, mutta syy miksi Series X:n framerate droppailee enemmän on aika selvä. Se ei ole sama versio kuin PS5:n "performance mode". Kuten sanoin, Series X:n Quality mode tuntuisi olevan se paras tapa pelata Cyberpunkia konsoleille tällä hetkellä.
 
Ai noinko koville ottaa Xboxin tappio performance moodissa, kun pitää ihan trollaukseen turvautua? :D No käännetääs vielä lisää veistä haavassa kun 1.04 patchissa myös NPC:iden määrää on lisätty myös pleikkareilla:


Ööö, mikä tappio ja viestistäsi päätellen taisi osua sinun tunteisiin? Totesin vain tosiasian linkkaamasi videon perusteella. Sitäpaitsi minua ei kiinnosta tässä ketjussa lukea mitään biaksen ohjaamia yhteenvetoja.

Kirjoitit ”Jos sietää 30 fps ruudunpäivitystä, niin tällöin Series X tarjoaa tasaisimman kokemuksen konsolien osalta. 60 fps ruudunpäivitystä arvostavat taas voivat napata PS5-version, joka pyörii tässä tilassa kilpailijaansa paremmin.

Eli suomeksi: Jos haluaa parhaan 30fps kokemuksen niinSeries X. Jos taas haluaa tasaisemman 60fps kokemuksen, mutta sietää ihmisistä ja autoista karsitun kaupungin voivat napata ps5 version.
 
Äsken tuli taas tuota PS versiota PS5 pelattua kun näyttelin sitä kaverille. En kyllä lähtisi tuota kutsumaan kauhean sulavaksi, paikoissa missä ei ole paljon ihmisiä tai ei ajele autolla niin pyörii ihan hyvin, mutta kaupungilla ajellessa kokoajan sellaista pientä nykimistä tekee se kuva, samoin jos menee johonkin ihmis massan keskelle. Melkein olisi parempi jos olisi Xboxin 30 FPS modi paremmalla silmäkarkilla, ainakin ennenkuin peli optimoidaan kunnolla uusille konsoleille.
 
Ööö, mikä tappio ja viestistäsi päätellen taisi osua sinun tunteisiin? Totesin vain tosiasian linkkaamasi videon perusteella. Sitäpaitsi minua ei kiinnosta tässä ketjussa lukea mitään biaksen ohjaamia yhteenvetoja.

Kirjoitit ”Jos sietää 30 fps ruudunpäivitystä, niin tällöin Series X tarjoaa tasaisimman kokemuksen konsolien osalta. 60 fps ruudunpäivitystä arvostavat taas voivat napata PS5-version, joka pyörii tässä tilassa kilpailijaansa paremmin.

Eli suomeksi: Jos haluaa parhaan 30fps kokemuksen niinSeries X. Jos taas haluaa tasaisemman 60fps kokemuksen, mutta sietää ihmisistä ja autoista karsitun kaupungin voivat napata ps5 version.

Millä tapaa ilmeinen trollauksesi olisi mennyt tunteisiin? Korjasin vain asiavirheesi tyhjästä kaupungista, motiivisi moiselle ulostulolle on minulle henkilökohtaisesti täysin yhdentekevää.
En tietenkään, mutta syy miksi Series X:n framerate droppailee enemmän on aika selvä. Se ei ole sama versio kuin PS5:n "performance mode". Kuten sanoin, Series X:n Quality mode tuntuisi olevan se paras tapa pelata Cyberpunkia konsoleille tällä hetkellä.

Tämä nyt on oma mielipiteesi asiasta, itse en taas voi sietää 30 fps ruudunpäivitystä FPS-pelien osalta. NPC:iden määrän eroavaisuudet eivät selitä droppeja taisteluiden osalta, jossa GPU joutuu kovemmalle kuormitukselle, jota on sitten yritetty paikkailla matalammalla resolla performance modessa.
Äsken tuli taas tuota PS versiota PS5 pelattua kun näyttelin sitä kaverille. En kyllä lähtisi tuota kutsumaan kauhean sulavaksi, paikoissa missä ei ole paljon ihmisiä tai ei ajele autolla niin pyörii ihan hyvin, mutta kaupungilla ajellessa kokoajan sellaista pientä nykimistä tekee se kuva, samoin jos menee johonkin ihmis massan keskelle. Melkein olisi parempi jos olisi Xboxin 30 FPS modi paremmalla silmäkarkilla, ainakin ennenkuin peli optimoidaan kunnolla uusille konsoleille.

Eipä tosiaan näissä konsoliversioissa ole paljoa kehumista tällä hetkellä. No onneksi ei ole vielä senttiäkään rahaa kiinni pelin osalta.
 
Viimeksi muokattu:
Millä tapaa ilmeinen trollauksesi olisi mennyt tunteisiin? Korjasin vain asiavirheesi tyhjästä kaupungista, motiivisi moiselle ulostulolle on minulle henkilökohtaisesti täysin yhdentekevää.
Älä siirtele maalitolppia. Kommentoin ja korjasin väitettäsi, joka nojasi vain juuri siihen DF:n videoon minkä esitit väitteesi tueksi ja jätit (tietoisesti?) kertomatta PS5 riisutumman ulkoasun. Paikkailit nyt sitten jälkikäteen väitettäsi uusiin päivityksiin nojaten. Ja varmaan päivityksiä tulee kummallekin konsolille lisää jatkossakin. Jos voittajia haluat ruveta julistamaan niin järkevää on katsoa tilannetta uudestaan esim. 3kk päästä.
 
On aika kaksiteräinen miekka tämä Cyberpunk konsoleilla. Luonnollisestihan sitä tahtoo parhaan mahdollisen ulkoasun pelille, mutta voisi kuvitella, että pelissä jossa on aika paljon combatia ja taistelua 1st person kuvakulmasta kuvattuna, olisi tuo 60fps siihen erinomainen lisä. Vai dippaileeko FPS konsoleilla myös itse combatissa niin kuin kuulemma dippailee kaupungissa ajellessa?

Näyttää siltä, että sen verran kovia kompromisseja täytyy molemmilla konsoleilla tehdä, että itse ainakin toivon ettei siinä next gen patchissa menisi kauaa. Kyllähän peli tarinan myötä tulee jo nyt omalla PS4 Prolla pelattua läpi, mutta mieluummin sitä sitten vetäisee kunnollisen "100% läpipeluun" next gen patchin myötä kun bugeista suurin osa on korjattu ja peli näyttää ja pyörii siten miten se on suunniteltukin.
 
Älä siirtele maalitolppia. Kommentoin ja korjasin väitettäsi, joka nojasi vain juuri siihen DF:n videoon minkä esitit väitteesi tueksi ja jätit (tietoisesti?) kertomatta PS5 riisutumman ulkoasun. Paikkailit nyt sitten jälkikäteen väitettäsi uusiin päivityksiin nojaten. Ja varmaan päivityksiä tulee kummallekin konsolille lisää jatkossakin. Jos voittajia haluat ruveta julistamaan niin järkevää on katsoa tilannetta uudestaan esim. 3kk päästä.

Mitäs maalitolppia minä tässä nyt siirtelin? Sinähän se tässä aloit väittämään pelin PS5-version kaupunkia tyhjäksi, väite jota aloit backtrackkaamaan kun asiasta huomautin. Pleikkarin riisutumpi ulkoasuhan tuli jo esille kun mainitsin pelin pyörivän BC tilassa poislukien unlocked framerate, jolloin visuaalinen anti on peritty suoraan PS4 Pro -versiosta. En tiennytkään että tämä olisi pitänyt erikseen avata osalle kirjoittajista, mitä tämä sitten merkkaa käytännössä. :D Ilmeisesti osa jengistä alkaa kommentoimaan kirjoituksia katsomatta edes videota, jossa asia olisi tullut ilmi.

En ole tässä mitään voittajia alkanut julistamaan, tuohan oli ihan puhdas kuitti ilmeiselle trollillesi. Kuten jo ensimmäisessä aihetta käsittelevässä viestissäni totesin, niin molemmilla alustoilla on vielä tarvetta aimo annokselle optimointia. Ei nyt pleikkarinkaan suoriutuminen pelin osalta varsinaisesti anna aihetta juhlaan, vaikka pitääkin ruudunpäivityksen kilpailijaansa paremmin kasassa performance moden osalta.
On aika kaksiteräinen miekka tämä Cyberpunk konsoleilla. Luonnollisestihan sitä tahtoo parhaan mahdollisen ulkoasun pelille, mutta voisi kuvitella, että pelissä jossa on aika paljon combatia ja taistelua 1st person kuvakulmasta kuvattuna, olisi tuo 60fps siihen erinomainen lisä. Vai dippaileeko FPS konsoleilla myös itse combatissa niin kuin kuulemma dippailee kaupungissa ajellessa?

Näyttää siltä, että sen verran kovia kompromisseja täytyy molemmilla konsoleilla tehdä, että itse ainakin toivon ettei siinä next gen patchissa menisi kauaa. Kyllähän peli tarinan myötä tulee jo nyt omalla PS4 Prolla pelattua läpi, mutta mieluummin sitä sitten vetäisee kunnollisen "100% läpipeluun" next gen patchin myötä kun bugeista suurin osa on korjattu ja peli näyttää ja pyörii siten miten se on suunniteltukin.

Ei dippaile taisteluissa yhtä pahasti mitä kaupungissa ajellessa, NXGamer tosin havaitsi Series X:n dippaavan myös GPU:ta enemmän kuormittavien tulitaistelujen osalta merkittävästi PS5:sta enemmän, joka selittyy osaltaan pelin karkeammalla ulkonäöllä PS5:lla:



Toivottavasti next-gen patch ei viivästy liikaa näitä vanhemman genin laitteiden versioita paikkaillessa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs maalitolppia minä tässä nyt siirtelin? Sinähän se tässä aloit väittämään pelin PS5-version kaupunkia tyhjäksi, väite jota aloit backtrackkaamaan kun asiasta huomautin. Pleikkarin riisutumpi ulkoasuhan tuli jo esille kun mainitsin pelin pyörivän BC tilassa poislukien unlocked framerate, jolloin visuaalinen anti on peritty suoraan PS4 Pro -versiosta. En tiennytkään että tämä olisi pitänyt erikseen avata osalle kirjoittajista, mitä tämä sitten merkkaa käytännössä. :D Ilmeisesti osa jengistä alkaa kommentoimaan kirjoituksia katsomatta edes videota, jossa asia olisi tullut ilmi.

En ole tässä mitään voittajia alkanut julistamaan, tuohan oli ihan puhdas kuitti ilmeiselle trollillesi.
Kerrataanpa sinulle johdonmukaisen argumentoinnin alkeet.

1. Väitit DF videon perusteella, että ”60 fps ruudunpäivitystä arvostavat taas voivat napata PS5-version, joka pyörii tässä tilassa kilpailijaansa paremmin.

Jätit tosiaan monta taustalla olevaa asiaa kertomatta. Lukijalla on väitteesi perusteella oikeus olettaa, että kummankin ”60fps modet” ovat graafiselta anniltaan identtiset. Muutenhan väitteesi tiedollinen arvo on hyvin heikko.

2. Kirjoitit ”Ai noinko koville ottaa Xboxin tappio performance moodissa, kun pitää ihan trollaukseen turvautua?”

Ylläoleva on ihan klassista virheargumentointia. Nyt sitten rupeat jälleen vääntelemään omia puheitasi uuteen uskoon puhumalla ”En ole tässä mitään voittajia alkanut julistamaan, tuohan oli ihan puhdas kuitti ilmeiselle trollillesi”

Todellakin helpottaisi jos sanoisit jo ensimmäisellä kerralla selvästi mitä tarkoitat.
 
Ja nyt tuo ylläoleva kinastelu päättyy. CP2077 on tältä osin taputeltu muutenkin. Aiheeseen voidaan palata, jos uudet päivitykset muuttavat tilannetta oleellisesti, tai viimeistään kun aidot PS5/XSX-versiot on julkaistu.
 
Digital Foundry esittelee kuinka Series S/X saa avattua frameraten Skyrimissä ja Series X onnistuu myös Fallout 4. Molemmat saavat varmaan jossain vaiheessa virallisen patchin, mutta sitä ennen voi käyttää näitä. PS5 ei ole mahdollista johtuen todennäköisesti Sonyn modi pelosta.

 
Digital Foundry esittelee kuinka Series S/X saa avattua frameraten Skyrimissä ja Series X onnistuu myös Fallout 4. Molemmat saavat varmaan jossain vaiheessa virallisen patchin, mutta sitä ennen voi käyttää näitä. PS5 ei ole mahdollista johtuen todennäköisesti Sonyn modi pelosta.



Sen verran pahasti heitteli FPS ulkosalla että jäi modin anti hieman kyseenalaiseksi. Tuossa voisi kokeilla vielä FPS boost ja disable God Rays -modeja, jotta pelin saisi pyörimään tasaiset 60 fps Series X:llä. Jokseenkin kieltämättä koomista Series X:n takeltelu pelin osalta, kun Skyrim pyörii nykyisellään PC-puolella jo melkoisella perunalla 60 fps ruudunpäivityksellä. No ehkäpä tähän saadaan virallinen 60 fps tuki myöhemmin Fallout 4:n tapaan.

DF:ltä jäi myös mainitsematta modin tuoma stutter, josta jo itse modin tekijä huomauttaa ennen modin asentamista. Tämä on itse tuota fps-heittelyä ärsyttävämpi ominaisuus, jonka toivottavasti virallinen 60 fps patch tulee korjaamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Pari mielenkiintoista videota viimeisen viikon ajalta:



Tämän videon perustella PS5 ei sovellu tällä hetkellä erityisen hyvin 120 fps pelaamiseen kun PCeellä pystyy samaan n. r3 3300x + 1070ti kombolla ja 1% + 0.1% lowt on paljon paremmat. Sama pätee aikaisempien 120fps testien mukaan myös Series Xään.

Sinänsä yllättävää 120 fpsän osalta, koska PS5/XSX on aikaisemmin verrattu 2060s ja parempiin kortteihin 30/60fps pelien osalta. Videon kommenttien perusteella jotkut ovatkin jo repineet pelihousut ymmärtämättä testien kontekstia.



Isoin latenssi parannus uusissa konsoleissa multiplattari peleissä näyttäisi vielä tällä hetkellä tulevan hypystä 60 ja 120 fpsään. Testatuista neljästä PS5/XSX peleistä ainoastaan COD: Cold War paransi input latenssia verrattuna edellisen sukupolven konsoleihin (samalla fps lukemalla).
 
Tuo PC vs PS5 120fps vertailu on siinäkin mielessä hieman epäpätevä, että siinä on PS5:n hinnaksi lyöty 500 dollaria, mutta sitten itse PC:ssä jonka kasasi samaan hintaan ei ole kumminkaan levyasemaa. Joten eikös oikea hinta olisi vertailla tuota 400 dollarin levyasemattomaan pleikkariin.

En ole videota jaksanut katsoa, mutta kommentteja kun lueskeli niin ilmeisesti muutenkin aika hakemalla haettuja tuloksia oli tarkkaan valituista peleistä joissa saatiin peli pyörimään paremmin kuin next gen-konsoleilla. Ei siis hirveän vakavasti otettava video.

Tuo latenssivertailukin hauska siinä mielessä kuinka sen laskeminen oli keskeisessä asemassa Microsoftin mainostuksessa, kun taas Sony ei tuolla asialla juuri leuhkinut mainostuksessaan, mutta silti on sielläkin hyvin saatu homma pelittämään Microsoftiin vertaillessa.
 
Tuo PC vs PS5 120fps vertailu on siinäkin mielessä hieman epäpätevä, että siinä on PS5:n hinnaksi lyöty 500 dollaria, mutta sitten itse PC:ssä jonka kasasi samaan hintaan ei ole kumminkaan levyasemaa. Joten eikös oikea hinta olisi vertailla tuota 400 dollarin levyasemattomaan pleikkariin.
Vaikka tuosta videon thumbnailistä voi saada sellaisen käsityksen niin itse videolla ei edes verrattu rakennetun PCeen hintaan PS5seen.

En ole videota jaksanut katsoa, mutta kommentteja kun lueskeli niin ilmeisesti muutenkin aika hakemalla haettuja tuloksia oli tarkkaan valituista peleistä joissa saatiin peli pyörimään paremmin kuin next gen-konsoleilla. Ei siis hirveän vakavasti otettava video.
En sanoisi, että on hakemalla haettuja tuloksia kun 120fps pelejä mistä valita on hyvin pieni määrä.

Tosin nyt kun olen videon katsonut uudestaan ja asiaa tarkemmin miettinyt niin tulokset vaikuttavat ainakin low numeroiden kannalta tosi oudoille varsinkin DMC:n kohdalta. Myös itse videolta puuttuu järkevä yhtenäinen idea kun toisaalta testataan 120fps moodia ja sitten tehdään sen perustella päätelmiä siitä minkälaista rautaa pleikka vastaa yleisesti.
 
Star Wars Jedi: Fallen Orderin tuore päivitys tarjoaa parempaa ruudunpäivitystä ja resoluutiota uusilla konsoleilla, vaikka peli edelleen pyöriikin taaksepäinyhteensopivuuden kautta.

High Level Summary of Features:

Improved framerate on Xbox Series X|S and PlayStation 5
Improved dynamic resolution ranges, for a higher resolution experience on Xbox Series X|S and PlayStation 5
Improved post-processing resolution for Xbox Series X and PS5. (Not Xbox Series S)

Console Specifics:

Xbox Series S

Framerate has been increased to 60 FPS (up from 45 FPS)

Xbox Series X Performance mode

Framerate has been increased to 60 FPS
Dynamic resolution added in the range of 1080p to 1440p

Xbox Series X Normal mode (non-performance mode)

Postprocessing has been increased to 4K
Dynamic resolution in the range of 1512p to 2160p

PlayStation 5

Framerate has been increased to 60 FPS (up from 45 FPS)
Postprocessing increased to 1440p
Dynamic resolution has been disabled and the game is rendering at 1200p (up from 810-1080p)
Oleellisesti XSX:llä saa 1080-1440p@60 fps tai 1512-2160p@30 fps, kun PS5:llä on tarjolla ilmeisesti vain 1200p@60 fps -tila (jossa jälkikäsittelefektit ovat 1440p-tarkkuudella).

Lähde: EA

Update! Näemmä Digital Foundryn Destiny 2 -vertailu on jäänyt ketjusta väliin, joten otetaan siitäkin lyhyt yhteenveto.



PS5: 2160p@60 fps/1440p@120 fps
Xbox Series X: 2160p@60 fps/1440p@120 fps
Xbox Series S: 1080p@60 fps

PS5:llä vähiten ruudunpäivityksen pieniä pudotuksia, toisaalta boksin VRR siivoaa nekin pois, jos TV/näyttö sitä vaan tukee. Lisäksi jokaisella vehkeellä käytössä dynaaminen vaakaresoluutio, mutta ilman varsinaista pikselinlaskentaa sitä tuskin edes huomaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom