Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Monialustapelien vertailuketju - 9. sukupolven konsolit ja PC

Hyvä juttu, että Fallen Order saa next gen-päivitystä. Tuon pelaaminen kun on jäänyt itselläni odottelemaan next gen-konsolin saapumista jotta saisi sen tasaisen 60fps peliin. Toki jo nykyisellään saa next gen-konsoleilla tasaisen 60fps kokemuksen, mutta otan tietenkin nuo extra resoluutio-boostit myös mielelläni vastaan.
 
Hyvä juttu, että Fallen Order saa next gen-päivitystä. Tuon pelaaminen kun on jäänyt itselläni odottelemaan next gen-konsolin saapumista jotta saisi sen tasaisen 60fps peliin. Toki jo nykyisellään saa next gen-konsoleilla tasaisen 60fps kokemuksen, mutta otan tietenkin nuo extra resoluutio-boostit myös mielelläni vastaan.
Kyseessä on vielä aika hitokseen hyvä peli, että ei muuta kuin pelin kimppuun vaan. :)
 
Toisaalta se on huonoa, jos PS5:lla on vain yksi tila enää valittavissa, kun ennen niitä oli kaksi.
 
Mielenkiintoista nähdä Digital Foundryn testejä tuosta Fallen Orderista, kuinka hyvin peli pyörii eri alustoilla ja onko muut isommat tekniset ongelmat saatu korjattua tehokonsoleilla.

Edit: Ensimmäisiä testejä Plösö5:llä, 99% lukittu 60 FPS. Muita eroja en tiedä tuleeko videolla ilmi kun ei kännyn kuvasta erota jotain pieniä parannuksia.




Olihan siellä näköjään multiplattari videokin.

 
Viimeksi muokattu:
Digital Foundryn ja VG Techin Fallen Order -vertailuvideot, olkaatte hyvät. Jostain syystä DF ei vertaillut latausaikoja lainkaan, mutta VGT:n videon perusteella PS5:llä Jedi-puuhailu kärsii edelleen pitkistä latauksista. Ilmiö selittynee sillä, miten PS5 hanskaa taaksepäinyhteensopivuuden. Eli vaikka SSD:llä vauhtia piisaa, tungetaan väliin ohjelmallista jarrua. Series X|S:llä ei tällaisia rajoitteita tunnu olevan, ja niinpä se hoitaa lataustauot jopa yli puolet nopeammin.



 


Peli pyöri jo aiemmin 60fps next gen Xboxilla, mutta ilmeisesti nyt on peliin saatu sama modi PS5:lle. Fallout 4:n vuoro seuraavaksi?

Modin tekijän mukaan 60fps modin tekeminen ei ole mahdollista PS5:lla Fallout 4:ssa. Julkaisee kyllä semmoisenkin modin, jos keksii vaan ratkaisun siihen jossain vaiheessa.

Source: Resetera
 
Reserolta pikainen Hitman 3 -vertailuvideo, jossa mukana huikeat 7 eri versiota: PS4, PS4 Pro, PS5, Xbox One S, Xbox One X, Xbox Series S ja Xbox Series X. Varsinaisia resoluutioita eivät kerro, mutta XSX:llä näyttäisi olevan aivan hitusen enemmän pikseleitä kuin PS5:llä. Kaikilla uusilla konsoleilla (ml. Series S) 60 fps, mutta vanhemmilla bokseilla (ml. Xbox One X) 30 fps.

PS4:llä vaihtoehtoina on 30 fps tai lukitsematon, jolloin päästään noin neljäänkymppiin. PS4 Prolla on lukitsematon Quality Mode (eli n. 30-40 fps) sekä 60 ruutuun sekunnissa tähtäävä Performance Mode, joka ei aivan kuitenkaan pysy tavoitteessaan.

Erikoista tosiaan on, että Xbox One X:llä ei ole muuta tarjolla kuin 30 fps -tila.

 
Olisi mielenkiintoista tietää resoluutio erot, Series X on lähikuvissa selkeästi terävämpi mutta kokonaiskuvassa on kyllä mahdoton huomata eroa ainakin tietokoneen pikku näytöltä. No eiköhän ne DF testit tule pian.

 
Viimeksi muokattu:
Hitman 3 olkaa hyvä.




Series X 4K, High varjot, ultra tekstuurit
PS5 1800p normal varjot, ultra tekstuurit
Series S 1080p low varjot, high tekstuurit

PS5 on ainut joka on 100% lukittu 60 FPS, xboxit pudottaa frameja yhdessä kentässä.
 
Viimeksi muokattu:
Hitman 3 olkaa hyvä.
Yhteenvetona:
Xbox Series X 4K@60fps
Xbox Series S 1080p@60fps
PS5 1800p@60fps

Xbox Series X:llä high detail varjot, PS5:llä medium ja Series S:llä low. Xbox Series X:n ruudunpäivitys dippaa 50 ja 60 väliin yhdessä tietyssä kohdassa tietyssä kentässä. Muuten kaikki tykittävät kokoajan aikalailla tasaista kuuttakymppiä. Latausajat ovat hitusen nopeammat PS5:llä, mutta konsolien välisestä erosta puhutaan termillä "split-second". Tekstuurit vastaavat PS5:llä ja Series X:llä tietokoneen korkeinta asetusta, kun taas Series S rullataan High settingseillä.
 
No nyt on sitten ensimmäinen peli saatu jossa hieman isompi ero Series X:n eduksi verrattuna PS5, on tainnut työkalut löytyä. Mutta kyllähän peli pyörii ja näyttää upealta kaikilla alustoilla ja mikä parasta 60 FPS.

Tykkään erityisesti ettei jouduta mitään low tekstuureita käyttämään konsoleilla jotta saavutetaan tuo 60fps vaan ultra/high-asetukset näyttäisi olevan enemmänkin sääntö kuin poikkeus tähän asti nähdyn perusteella.

Tästä Hitmanista vielä, että aika omituista ettei ilmeisesti One X-versiosta löydy 60 FPS vaihtoehtoa vaan peli pyörii 4k30 ja Prolla taas 1080p60. Ilmeisesti ei aika ja resurssit riittäneet performance modeen One X:llä.
 
Tästä Hitmanista vielä, että aika omituista ettei ilmeisesti One X-versiosta löydy 60 FPS vaihtoehtoa vaan peli pyörii 4k30 ja Prolla taas 1080p60. Ilmeisesti ei aika ja resurssit riittäneet performance modeen One X:llä.

Taitaa pelinkehittäjät pikku hiljaa heittää pyyhettä kehään edellisen sukupolven osalta, kun päädytään tällaisiin ratkaisuihin.
 
No nyt on sitten ensimmäinen peli saatu jossa hieman isompi ero Series X:n eduksi verrattuna PS5, on tainnut työkalut löytyä.
Tiedän, että vähän pilke silmäkulmassa heität, mutta tavallaan joo. Osittain tästä on tosiaan kysymys. Myös Digital Foundryn Alex on kuullut tämän suuntaista.
20210121_072950.jpg
Ehkä siinä tosiaan on jonkin verran perää, että Xboxin kehitystyökalut olivat vain yksinkertaisesti myöhässä, joten pleikkariin nähden on ollut vähemmän aikaa optimoida ja opetella.

Mutta kuten sanoitkin Hitmanin kohdalla kaikki versiot ovat oikeinkin pelattavia, myös Series S -versio.
 
Open Surprise teki Hitman 3:sta vertailuvideon Xbox Series X:n ja PS5:n latausnopeuksista:




Yhteenveto:

Xboxin Quick Resumella pääsi kaikista nopeiten pelin pariin ajassa: 00;12;19. PS5:lla ei ole Quick Resumea vastaavaa ominaisuutta.

Dashboard to Main Menu:

PS5: 00;35;00
XSX: 00;39;25

Resume from Rest Mode:

PS5: 00;14;13
XSX: 00;09;05

Start New Mission:

PS5: 00;08;19
XSX: 00;10;01

Load Save:

PS5: 00;09;10
XSX: 00;06;12

Return to Main Menu:

PS5: 00;04;18
XSX: 00;08;02
 
Viimeksi muokattu:
Pahus, kun tuota DF:n Hitman-videota ei ollut silloin kun täällä oli kunnon sotatila, nyt tuo ei herätä enää suuria tunteita. Ei vaan, ei näitä liian vakavasti pidä ottaa.

Hyvä uutinen on kuitenkin se, että devit alkavat pikkuhiljaa saamaan enemmän irti konsoleista. Ja sekin on positiivista, että saamme jatkuvasti lisää todisteita sen puolesta, että 60fps on nykyisessa sukupolvessa uusi normi.
 
Ja sekin on positiivista, että saamme jatkuvasti lisää todisteita sen puolesta, että 60fps on nykyisessa sukupolvessa uusi normi.
Tämä on ollut mahtavaa huomata. Ehkä uuden sukupolven paras juttu noin niinkuin yleisellä tasolla. Olen silti hieman epäileväinen että tämä herkku tulee kestämään sukupolven loppuun asti.

Semmoinen fiilis on, että kehittäjät haluavat puskea aina vaan hienompaa grafiikkaa ja efektejä ruudulle, jolloin ruudunpäivityksestä jouduttaisiin karsimaan. Toivottavasti ainakin jatkossa olisi mahdollisuus valita resolution moden ja performance moden väliltä, mutta en löisi tämänkään puolesta päätäni pantiksi.

Hitman 3:ssa ei enää ole tätä mode valintaa, mutta toisaalta samalla tilalla saavutetaan tällä kertaa sekä korkea resoluutio että korkea ruudunpäivitys. Kyseessä on kuitenkin crossgen peli, joten se ei ole vielä ollenkaan sieltä raskaimmasta päästä mitä näillä uusilla konsoleilla tullaan pyörittämään.

Kädet ristissä toivon standardin omaista 60fps -leimaa tälle sukupolvelle, mutta samalla pelkään että näin ei tapahdu.
 
Tämä on ollut mahtavaa huomata. Ehkä uuden sukupolven paras juttu noin niinkuin yleisellä tasolla. Olen silti hieman epäileväinen että tämä herkku tulee kestämään sukupolven loppuun asti.

Semmoinen fiilis on, että kehittäjät haluavat puskea aina vaan hienompaa grafiikkaa ja efektejä ruudulle, jolloin ruudunpäivityksestä jouduttaisiin karsimaan. Toivottavasti ainakin jatkossa olisi mahdollisuus valita resolution moden ja performance moden väliltä, mutta en löisi tämänkään puolesta päätäni pantiksi.

Hitman 3:ssa ei enää ole tätä mode valintaa, mutta toisaalta samalla tilalla saavutetaan tällä kertaa sekä korkea resoluutio että korkea ruudunpäivitys. Kyseessä on kuitenkin crossgen peli, joten se ei ole vielä ollenkaan sieltä raskaimmasta päästä mitä näillä uusilla konsoleilla tullaan pyörittämään.

Kädet ristissä toivon standardin omaista 60fps -leimaa tälle sukupolvelle, mutta samalla pelkään että näin ei tapahdu.
Ehkä mahdolliset konsoleiden tehoversiot pelastavat meidät? Muutaman vuoden päästä tehoja on opittu jo repimään enemmän, ja voi käydä niin kuin maalailit, mutta niihin aikoihin voimme odotella jo uusia konsoleita.

Eikä se nyt niin vaarallista toistaalta ole, vaikka jotkut pelit olisivatkin sen 30fps, mutta jos pelaajat tottuvat 60fps:ään, voihan sekin luoda painetta deveille, jotta antaisivat option 60fps:lle.
 
Ylös Bottom