Minusta Monster Energy 5:n vaikeustaso on taas parin osan hapuilun jälkeen palannut ensimmäisten osien mukavalle tasolle ja peli on muutenkin sarjan parhaasta päästä kokonaisuutena. Viime vuosinahan Milestonen pelit ovat olleet hyvin vaikeita ja vaikeustaso on ollut epätasapainossa. Vitosessa AI ajaa edelleen eri tavalla kuin ihminen, mutta selkeästi peliä on saatu korjattua ja tekoäly tekee myös virheitä. Välillä on kyllä itsellekin tullut eteen tilanteita, jossa tekoäly joissakin kisoissa suorastaan pyyhkii pöytää pelaajalla ja yhtäkkiä mikään ei onnistu samaan tapaan kuin normaalisti, mutta en ole keksinyt, mistä se johtuu. Peleinä mielestäni nuo supercrossit ovat ihan erilaisia kuin MXGP ja vaativat eri strategian. Ne ovat enemmän rytmipelejä ja menestyminen perustuu siihen, että osaa toimia oikein jokaisella rataosuudella, joissa on aika lailla samat toistuvat elementit. Hyppyjen rytmittäminen ja tasapainoilu ratkaisevat.
Eniten vitosessa ärsyttää kykypuu, joka on ihan turha rasite eikä tuo peliin mitään lisäarvoa. Lisäksi en ole keksinyt vielä, mitä merkitystä eri ajoavuilla on. En huomaa juurikaan eroa ajamiselle ajoapujen kanssa tai ilman niitä. Eniten tykkään näissä peleissä Time Attackista ja siinä on tosi ärsyttävä piirre, että ajoapuja käytettäessä ruutuun tulee helvetin iso pysyvä ikkuna joka varoittaa siitä, ettei kierrosta hyväksytä. Toisaalta kaikki ajoavut poistamalla ajaminen tuntuu ihan samalta, joten mietin vaan, mitä järkeä niissä ajoavuissa on ylipäätään. Varsinainen kisailu on melko kaoottista, jos joutuu ajamaan tekoälyn parven keskellä. Jos taas onnistuu pääsemään kärkeen, ajaminen muuttuu todella helpoksi. En varsinaisesti nauti siitä, että pelissä usein joutuu muiden kuskien telomaksi ilman syytä ja siksi pelaan sellaisella vaikeustasolla yleensä, jossa pääsen heti ohi tekoälystä ja saan ajaa rauhassa.